از بین بردن انگیزه کارکنان در 8 قدم به سادگی!
روزی در دفتر کارم نشسته بودم و همینطور که به کارمندان نگاه میکردم متوجه میشدم که برخی از آنان به بهانههای مختلف از کار خود سر باز میزدند و سعی میکردند با دلایلی که از نظر خودشان منطقی بود، وظایفی که به آنها محول شده بود را به تعویق بیاندازند.
اولین فکری که کردم این بود که شاید فعالیتهایی که برای آنها تعریف شده است کمتر از زمان تعیین شده برای اجرای آنها زمان بر است و به همین دلیل کارکنان نیز کارشان را تا موعد اجرا به تعویق میاندازند. سپس در اسرع وقت وظایف گوناگون دیگری نیز به آنها محول کردم تا مفیدتر از زمانهای خود استفاده کنند و کارهای شرکت نیز با بازده بیشتر و در زمان کمتری انجام شود، ولی به طور معکوس مشاهده کردم که نه تنها بازده کاری افت کرد، حتی کارهایی که تا قبل از این در زمان خود انجام میشد نیز به تعویق افتاد و با بازده بسیار پایین تری انجام شد. هم چنین در ادامه جلسات مدیریت زمان برای آنها برگزار شد و حتی به برخی از آنها مزایایی نیز پیشنهاد شد، ولی نه تنها تغییر اساسی در روند اجرای کارها مشاهده نشد بلکه در برخی از مواقع بازده کاری نسبت به قبل افت اساسی داشت.
شاید برای شما هم به عنوان کارفرما این ماجرا آشنا باشد. باید به شما بگوییم تمامی این ماجرا یک سرنخ دارد و آن هم انگیزه است!
مطالبی که در ادامه خواهیم دید عبارتند از:
انگیزش چیست؟
انگیزه در منابع رسمی به عنوان تمایل به انجام کار به جای به تعویق انداختن آن میباشد. انگیزه در کارکنان موجب سرمایه گذاری ذهنی کافی بر روی کار و جلوگیری از حواس پرتیها می باشد. به گفته HBR 40% موفقیت های تیمی مربوط به دلایل انگیزشی میباشد.
اما معمولا مشاهده میشود مدیران به درستی عوامل کمبود انگیزه را شناسایی نمیکنند. مهم این است که مدیران با دقت، دلایل کمبود انگیزه را در کارکنان شناسایی کنند و سپس استراتژی هدفمندی را اعمال نمایند.
ارزیابی دقیق ماهیت افول انگیزش قبل از هر اقدام عملیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر دلیل افول انگیزش به درستی شناسایی نشده باشد یا اگر به این موضوع اهمیتی داده نشود ممکن است به نتیجه معکوس منتهی شود.
تحقیقاتی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده، نشان میدهد میزان بهرهوری کارمندانی که دارای انگیزه هستند، تا 31 درصد بیشتر است، فروش آنها نیز به میزان 37 درصد بیشتر بوده و خلاقیت آنها سه برابر بیشتر است. همچنین احتمال استعفای آنها از کار تا 87 درصد کمتر از کارمندان دیگر است.
آمار اعجاب انگیز Gallup نیز نشان میدهد که 70 درصد حفظ روحیه یا از بین رفتن آن، به مدیران بستگی دارد. به همین دلیل است که کارمندان، از شغل خود استعفا نمیدهند، بلکه از مدیران خود فاصله میگیرند.
چه کارهایی انگیزه را از کارکنان میگیرد؟
اگر به فکر این هستید که چرا انگیزه کارمندانتان در حال از بین رفتن است و بازده کاری شرکت شما در حال افول است، احتمالا به طور ناخواسته در حال انجام موارد زیر در شرکت خود هستید!
• به یک کارمند بیش از حد توجه میکنید و بین اعضای تیم خود به طور محسوس فرق میگذارید.
• با کارکنان مثل قطعات یک ماشین رفتار میکنید و تنها در رابطه با مسائل کاری سخن میگویید و هیچ صحبتی از مسائل و مشکلات شخصی آنها نمیکنید. اگر این پازل را اشتباها در بین پازلهای مدیریت دورکاری به کار ببرید که دیگر فاتحه تیم خود را خواندهاید.
• حداقل 2 مزیت از 15 مزیت پرطرفدار و شگفت انگیز را به کارکنان خود ارائه نمیدهید.
• به صورتی رفتار میکنید که هیچ یک از افراد جرئت انتقاد و ارائه نظر خود را ندارند. هم چنین نگاه کارشناسی نیروها و مشورت با کارکنان را نادیده میگیرید و هر طور علاقه دارید تصمیم گیری میکنید.
• تشویق را به صورت فردی و تنبیه را به صورت گروهی انجام میدهید.
• ایدههای موفقیت آمیز اعضای تیم را به نام خود ثبت میکنید و از آنها قدردانی نمیکنید.
• دستاوردهای مثبت کار را نادیده میگیرید و فقط از ابعاد منفی و خطاها سخن میگویید.
• در ساعتهای غیر کاری با نیروهای خود تماس میگیرید و به صوت مداوم کارها را چک میکنید. در یک کلام سبک مدیریت میکروسکوپی را به کار میگیرید.
سخن نهایی
در این مطلب مهمترین دلایل کاهش انگیزش بررسی شد. اگر در حال انجام هر یک از این موارد یا چندی از آنها هستید باید بگوییم برند کارفرمایی خود را نیز تخریب خواهید کرد. در نظر داشته باشید:
رهبران بزرگ سیستمها، فرایندها، تکنولوژی و وظایف را رهبری نمیکنند بلکه آنها انسانها را رهبری می کنند چراکه منابع انسانی مزیت رقابتی بالقوه ای هستند که سازمانها باید با اقدامات مناسب و درست، استعدادهای آنان را شکوفا کرده و ظرفیت و توانمندیهایشان را، در جهت اهداف سازمان، رشد و توسعه دهد.
رهبران باید از طرحها و برنامههایی جهت به کارگیری موثر افراد استفاده نمایند تا از نامریی شدن آنها جلوگیری کنند. در نتیجه این حرکت سازمانی خواهیم داشت که از کارکنان بهره ور تشکیل شده است. سازمانی که کارکنان آن حس میکنند دیده شده، به آنها توجه شده، ارزش داده شده و مورد قدردانی قرار میگیرند و این موضوع نیز به رشد سازمان و افزایش بهرهوری و سود آن منتهی میشود.
برگزفته شده از :
4reasons good employees lose their motivation
7Ways Toxic Managers Stifle Employee Motivation and Productivity