هزینههای پنهان تعدیل نیرو

آیا فکر میکنید تعدیل نیرو مشکلات مالی سازمان شما را حل میکند؟ قبل از اقدام نگاهی به آنچه افراد متخصص و محققین درباره پیامدهای غیرمنتظره اخراج کارکنان گفتهاند بیندازید. ممکن است این حقایق تلخ شما را وادار کنند تا درباره تصمیم خود تجدیدنظر کنید.
مطالبی که در ادامه خواهیم دید عبارتند از:
1- هزینههای هنگفت پنهان، اغلب از میزان کاهش هزینهای که بهواسطه تعدیل نیرو رخ میدهد، پیشی میگیرند.
هرچند ممکن است تعدیل نیرو راه مناسبی برای کاهش هزینههای سازمان در کوتاهمدت تلقی شود، هزینههای مستقیم و غیرمستقیم این کار میتواند جریانهای درآمدی بلندمدت شرکت را با مشکل مواجه سازد. هزینههای مستقیم مثل مبالغی که برای تسویهحساب کارکنان باید پرداخت شود و هزینههای غیرمستقیم از قبیل از دست دادن نیروهای توانمندی که ارتباطات قوی با مشتریان ما شکل داده بودند، میتواند آسیبهای ماندگار به کسبوکار ما وارد کند. بهعنوانمثال یکی از مدیران شرکت shell زمانی که در اواخر دهه 1980 در این شرکت کار مشغول به کار بوده، این موضوع را بهخوبی احساس کرده است. این شرکت بسیاری از مدیران ارشد واحد فروش و بازاریابی خود را با این فکر که این کار اقدامی سودمند است تعدیل کرد. اما بعد از مدتی متوجه شدند که بسیاری از مشتریانشان دیگر تمایلی به خرید از آنها ندارند.
2- بعد از تعدیل نیرو ممکن است بهترین کارکنان خود را نیز از دست بدهید.
افراد توانمندی که تعدیل نمیشوند، لزوماً خود را موظف به ادامه همکاری با سازمان نمیدانند. مقالات علمی تأکید میکنند که احتمال استعفای کارکنان در محیطهایی که مکرراً تعدیل نیرو در آنها رخ میدهد بسیار بیشتر است. درواقع هرچه یک کارمند شاهد تعدیلهای بیشتری در سازمان باشد، احتمال اینکه از شغل خود استعفا دهد بهمراتب بیشتر خواهد شد. درواقع مشکل این است که شرکتها نمیتوانند برای کارکنان خود بهطور شفافی بیان کنند که چرا اوضاع بهتر میشود؟ چه چیزی شرایط را تغییر میدهد؟ چشمانداز جدید سازمان چیست؟ اگر کارکنان از این موارد مطلع نشده و یک موقعیت خوب برایشان فراهم شود، تمایل به ترک سازمان خواهند داشت.
3- بهترین محیطهای کاری، بیشترین آسیب را تجربه میکنند
اگر شرکت شما خود را در برابر نیازها و توسعه فردی کارکنان مسئول بداند، تعدیل نیرو میتواند دردسرسازتر باشد. بر اساس تحقیقات علمی، تعدیل نیرو در سازمانهایی که استراتژی مدیریت آنها به کارکنان مهارت، اطلاعات و انگیزه برای رقابت میدهد، میتواند به شکل قابلتوجهی نسبت به یک سازمان معمولی، مضرتر باشد.
اخراج کارکنان را میتوان بهعنوان نقض قرارداد روانی بین یک سازمان و کارکنانش تلقی کرد که منجر به کاهش اعتماد و استرس بیشتر در سازمان میشود.
اثرات منفی بر بازماندگان اخراج که شامل کاهش تعهد و بهرهوری است، برای محیطهای کاری که در آن سهم مشارکت افراد بالاست، گرانتر تمام میشود. چرا که این محیطهای کاری به مشارکت و انگیزه کارکنان متکی هستند. نه تنها احتمال ترک کار کارمندان با عملکرد عالی بیشتر میشود، بلکه ممکن است کارمندانی که باقی میمانند نیز تلاش و مشارکت کمتری از خود نشان دهند.
خوشبختانه این شرکتها میتوانند اثرات منفی تعدیل نیرو را با ادامه اقداماتی که در راستای منافع کارمندان است کاهش دهند.
4- تعدیل نیرو باعث افزایش بهرهوری نمیشود.
از آنجایی که بعد از تعدیل برخی از نیروهای باتجربه و ماهر شما سازمان را ترک خواهند کرد، بهرهوری در محل کار بهشدت کاهش پیدا میکند. حتی اثرات روانی اخراج بر افرادی که باقی میمانند نیز میتواند عملکرد را بدتر کند.
بهعنوانمثال یک گروه از مهندسان توانمند نرمافزار در شرکت Xerox بعد از تعدیل نیرو و به علت اینکه نسبت به امنیت شغلی خود احساس خطر کردند، تمرکز خود را از نوآوری، بر روی برگزاری جلسات غیرضروری برای به رخ کشیدن تواناییهایشان کردند.
مقایسه استراتژیهای کاهش هزینه و عملکرد چندین شرکت S&P 500 طی یک بازه زمانی 18 ساله، نشان میدهد که موفقترین شرکتها برای بهبود عملکرد خود به اخراج تکیه نمیکنند. باگذشت زمان صرفاً شرکتهایی عملکرد بهتری داشتند که راههایی برای افزایش درآمد پیداکرده بودند.
5- حفظ مشتریان با حفظ کارکنان مرتبط است.
تصویر منفی که از شرکت بهواسطه تعدیل در اذهان عمومی شکل میگیرد نیز یکی دیگر از هزینههای پنهان تعدیل است.
متقاعد کردن مشتریان برای اینکه اخراجها کاملاً ضروری هستند، احتمالاً غیرممکن است. زیرا اکثر شرکتهایی که کارمندان خود را اخراج میکنند، درواقع در شرایط سختی قرار ندارند. طبق تحقیقات وفاداری کارکنان و وفاداری مشتریان یک همبستگی مستقیم دارند. بنابراین شرکتهایی که کارمندان خود را حفظ میکنند و از سیاست تعدیل نیرو بهصورت مکرر اجتناب میکنند، بهاحتمالزیاد مشتریان و در نتیجه جریان درآمد را حفظ میکنند.
منبع: CNBCNEWS