5 راه خلاقانه برای بهبود برند کارفرمایی

زمان مطالعه: 6دقیقه
5 راه خلاقانه برای بهبود برند کارفرمایی

احتمالا شما هم به خاطر می‌آورید زمانی که قصد داشتید رزومه بدهید و برای اشتغال آماده شوید همیشه رویای کار در شرکت‌های بزرگ و سرشناس را در ذهنتان می‌پروراندید و حتی ممکن بود به این موضوع فکر می‌کردید که در آینده شرکتی همانند آن‌ها تشکیل بدهید. اما در این میان ممکن بود شرکت‌هایی هم باشند که نام آن‌ها را حتی در حوزه مصرف کننده نیز نشنیده باشید.
واقعا تفاوت این دو نوع از شرکت‌ها تنها به محصولات یا تبلیغاتشان بر می‌گردد؟ جواب این سوال قطعا خیر است! بلکه تفاوت در موضوع بزرگتری به نام برند کارفرمایی نهفته است. برند کارفرمایی به تنهایی برای شما کارمند جذب می‌کند، تبلیغ می‌کند، می‌فروشد و سود شما را چندین برابر گذشته به حساب شما واریز می‌نماید.

اما برند کارفرمایی چیست؟

برند کارفرمایی بیانگر محبوبیت و هم‌چنین اعتبار شما در بین نیروی کار و هم‌چنین درک کارمندان از شما به عنوان کارفرما است. به عبارت دیگر، برند کارفرمایی به ذهنیت افراد درباره شرکت شما شکل داده و هویت‌تان را در ذهن آنها می‌سازد. هر چه عملکرد شما در ساختن برند کارفرمایی بهتر باشد، احتمال جذب استعدادهای برتر برای شرکت‌تان بیشتر است. علاوه بر این، داشتن برند کارفرمایی قوی به شما کمک می‌کند تا در نگهداشت مهره‌های کلیدی و توانمند در شرکت خود بهتر عمل کنید.
برندسازی کارفرمایان در واقع به معنی تصویری است که دیگران از یک سازمان دارند. سازمان‌هایی که بتوانند برند قدرتمندی خلق کنند، به عنوان سازمانی شناخته خواهند شد که محیط و شرایط شغلی مطلوبی را برای کارکنان‌ خود رقم می‌زنند. نظرسنجی‌های مختلف نشان می‌دهد

 در سال ۲۰۱۵ حدود ۳۶ درصد از کارفرمایان گزارش کرده‌اند که استعدادهای مورد نیاز را در شرکت خود ندارند که این رقم نسبت به سال ۲۰۰۷ و بعد از آن افزایش چشمگیری داشته است.

با این اوضاع، شرکت‌ها چگونه می‌توانند در رقابت پیچیده دنیای امروز پیروز شوند و بتوانند افراد مستعد و توانمند را کشف کرده و پرورش دهند؟ توسط مهم‌ترین و کارآمدترین اصل یعنی تقویت برندسازی کارفرمایی که باید مرکز تمرکز رهبران و مدیران باشد. البته برند نیز با طرح یک داستان موثر و تبلیغات صحیح آن به نتیجه می‌رسد.
آیا تا به حال از کارفرمایی شنیده‌‌اید که از تیم بازاریابی خود بخواهد از طریق انتشار پادکست بازاریابی کنند؟! یا داستان محصولات و برند را در آن بیان کنند؟ یا کارجویان مستعد را از طریق این فضا جذب نمایند؟
اگر بخواهیم در دنیای امروز به سرعت پیشرفت کنیم و بهترین‌ها را جذب کنیم نباید مثل گذشته فکر کنیم و باید خارج از چارچوب‌های سنتی عمل کنیم. این موضوع به خصوص در استخدام افراد بسیار به چشم می‌خورد. امروزه فرآیند جذب از حالت مرسوم خود فاصله گرفته و حالت نوآورانه تری یافته است. فرآیند استخدام دیگر به آگهی تبلیغاتی و رزومه افراد بسنده نمی‌کند و افراد مستعد نیز نگاهشان به برند کارفرمایی گره می‌خورد نه فقط میزان حقوق!

از کجا شروع کنیم و دغدغه کارجویان را بشناسیم؟

شناخت دغدغه کارجویان اهمیت زیادی دارد چون از همین طریق می‌توان داستان برند را آغاز کرد و به دغدغه‌ها گره زد. می‌توانیم مستقیماً به سراغ کارمندان خودمان برویم. چرا؟ چون آن‌ها کسانی هستند که می‌دانند چه چیزی جدید است، چه چیزی دغدغه اصلی کارمندان و افراد مستعد است و در مورد چه موضوعاتی زیاد صحبت می‌شود.
حتی باید به روش‌هایی که کارجویان نسل جدید برای فرصت‌های کاری جستجو می‌کنند فکر کنیم. آن‌ها از موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی (نظیر لینکدین، کانال‌های تلگرامی) و سایت‌های کاریابی آنلاین (مثل جاب ویژن و …) برای یافتن شغل استفاده می‌کنند و در همین حین نظرات افرادی که قبلا در آن سازمان مشغول به کار بوده اند یا به مصاحبه استخدامی رفته اند را نیز بررسی می‌کنند. در نتیجه آنها تنها با یک کلیک به شما نمی‌رسند بلکه تبلیغات، معرفی همکاران و کارجوها و در درجه آخر سایر روش‌های سنتی همه با هم منجر می‌شوند تا شما را در مقایسه با رقبایتان ببینند. افراد مستعد و کارمندان خوب، در دنیای امروز، حجم وسیعی از آگهی‌های استخدامی را دریافت می‌کنند؛ در نتیجه جذب آن‌ها پیچیده‌تر از گذشته است. بنابراین باید برند سازمانی متمایزی را رقم بزنیم تا در میان رقبا به چشم بیاییم و صدای برند ما به گوش داوطلبان مورد نظرمان برسد.

افراد برتر تا چه اندازه به برند کارفرمایی اهمیت می‌دهند؟

در چشم انداز رقابتی دنیای امروز، افراد برتر بیش از هر زمان دیگری، پیشنهاد شغلی دارند و می‌توانند شغل ایده آل خود را از بین آن‌ها انتخاب کنند. برند و اعتبار شرکت حدود 46 درصد و عملکرد جذاب و چالش برانگیزتر کارفرمایان به میزان 29 درصد در جذب بیشتر کارجویان شایسته نقش دارند. این بدان معناست که اگر کارفرمایان برند خود را به درستی بسازند و محتوای شغلی قانع‌کننده ای داشته باشند بسیار بهتر از رقبا در زمینه جذب می‌توانند عمل کنند و افراد مستعد را استخدام نمایند. هم چنین کارفرمایان باید در تنظیم آگهی شغلی علاوه بر موارد روتین، از محتوای جذاب و چالش برانگیز نیز استفاده نمایند.

با انتخاب صحیح عناصر داستان و روایتی جذاب، برندتان را از رقبا متمایز کنید

معمولا تبلیغاتی که قادرند افراد زیادی را به خود جذب کنند حاوی داستان‌سرایی جذابی هستند.

ماجرای خودروی قورباغه‌ای فولکس واگن مثال خوبی در این رابطه است که تمامی خوانندگان هر هفته منتظر بودند تا روایت جدیدی از این خودرو بشنوند. داستان سرایی شما نیز باید عناصر جذابی داشته باشد و این عناصر در شرح شغل، سایت شغلی و صفحه سازمانی شما نمایان باشد. این عناصر می‌توانند شامل خلاقیت و نوآوری، ارزش قائل بودن برای کارکنان،اعتماد و سایر موارد باشد.

اما چگونه می‌توان یک داستان برند بسیار مناسب گفت و عناصر مهم را در آن جای داد؟!

5 روش خلاقانه برای گفتن داستان برند کارفرمایی خود

 پادکست، نوآورانه ترین روش معرفی برند

از هر بازاریاب محتوای خوبی که بپرسید، به شما می‌گوید که اولین قدم این است که برای تولید محتوا در جایی قدم بگذارید که مخاطب نیز برای دریافت محتوای مورد نظرش به آن‌جا رجوع می‌کند. دوم، این است که بتوانید در همان فضا مدیریت محتوا را به نحوی انجام دهید که ارزش متمایزی را به مخاطب ارائه کنید.
شما می‌توانید با ضبط یک داستان از برند خود یا مصاحبه با افرادی که در سازمان شما کار می‌کنند و مسیر هیجان‌انگیز شغلی آن‌ها، مخاطبان جوان و با انگیزه را جذب کنید. هم چنین این پادکست‌ها می‌تواند شامل دغدغه شغلی افراد یا .. باشد تا به سرعت منتشر شود و قشر وسیعی به آن گوش دهند و خواستار آن باشند تا شما و سازمانتان را بشناسند و به آن بپیوندند. آن‌وقت در میان رقبا فقط حرف از شما و برندتان به میان خواهد آمد.

 رسانه های اجتماعی محلی برای شنیده شدن صدای برند شما

اسنپ چت، لینکدین، اینستاگرام و تلگرام در چند سال اخیر به شدت پر طرفدار شده و حجم مخاطبان آنها در ایران شاید به بالاتر از 50 میلیون نفر برسد. چنین فرصت گسترده‌ای برای تبلیغات و نمایش برند کارفرمایی را نباید از دست داد. شما می‌توانید رویدادهای شرکتی، تصاویر کارکنان و ماجراهای جالبی را که در سازمان شما رخ می‌دهد برای سایرین به نمایش بگذارید. هم‌چنین از تشویق‌ها و مزایا نیز غافل نشوید. می‌توانید از فرصت این شبکه‌ها برای برند سازی از طریق برگزاری وبینارها و مصاحبه با افراد صاحب امتیاز استفاده نمایید. صحبت‌های این افراد با مخاطبان شما، فراهم کردن فرصتی برای طرح سوالات و شنیدن پاسخ‌‌هایشان خالی از لطف نخواهد بود.

 رویدادها، محلی برای حضور پر رنگ برند

نمایشگاه‌های شغلی و رویدادهای سازمان‌ها برای استخدام‌کنندگانی که به دنبال ملاقات با جویندگان کار هستند، رایج‌ترین روش هستند. اما این رویدادها فرصتی بسیار مناسبی برای برجسته کردن برند کارفرمایی شما نیز فراهم می‌کنند. البته که می‌توانید، تی‌شرت، استیکر یا چیزهایی از این قبیل را به مردم بدهید، ولی مهم این است که از فرهنگ سازمانی و برند کارفرمایی خود رونمایی کنید. چگونه؟
افراد حاضر در این رویدادها سفیران برند کارفرمایی شما هستند. آن‌ها باید بهترین‌های سازمان یا تیم خاص شرکت شما را نشان دهند. پس توجه داشته باشید همیشه نباید فقط تیم استخدام یا منابع انسانی را به این رویدادها بفرستید. هم‌چنین می‌توانید از صفحات نمایش بزرگ برای برجسته کردن وقایع شغلی و محتوای اجتماعی سازمانتان (اگرمسابقه ای برگزار شده یا تشویقی صورت گرفته، زمان‌هایی که کارمندانتان را به عصرانه یا صبحانه دعوت کرده اید و غیره) استفاده کنید. این موضوع می‌تواند نمایشی موفق از برند کارفرمایی شما در میان رقبا و در برابر چشم کارجویان با استعداد باشد.

 ویدئوی زنده (لایو) از عناصر برند

این یک روش جذاب و خلاقانه برای به اشتراک گذاشتن فرهنگ سازمانی شما است. لایوها می‌تواند شامل مصاحبه با افراد سرشناس، قدردانی از کارمندانتان و حتی مصاحبه با خود کارمندان سازمان باشد. این رویدادها حس هم‌ذات‌پنداری را در مخاطبان شما ایجاد می‌کند و تصویری مناسب از سازمان شما در ذهن آن‌ها به وجود می‌آورد. چرا که برند یعنی تصویر و ادراک ذهنی! حتی می‌توانید فعالیت‌های بشردوستانه خود یا کارهایی که در راستای منافع اجتماعی توسط شما انجام می‌شود را از طریق این بسترها به اشتراک بگذارید. هم اکنون در ایران لایو اینستاگرام و لینکدین قابل دسترسی می‌باشند.

 نظرات کارمندان عنصر اصلی برند کارفرمایی

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین تصاویر برند از نظرات کارمندان شما شکل می‌گیرد. نظرات و تجربیات کارکنان گذشته و فعلی به طور قابل توجهی بر نحوه درک مخاطبان بیرونی و کارمندان دوستدار شما تاثیر می‌گذارد. امروزه نیز کارمندان و حتی افرادی که به مصاحبه می‌روند، می‌توانند توسط سایت‌هایی مشابه سالپاکو و غیره نظراتشان را به اشتراک بگذارند. افراد مستعد و کارمندان خوب نیز برای انتخاب شغل، تصمیم‌گیری و سنجش اعتبار یک برند به این پایگاه‌ها مراجعه می‌نمایند.
شما به عنوان کارفرما می‌توانید با به اشتراک گذاشتن این نظرات در ارتباطات خود و در کانال‌های اجتماعی به جز جذب افراد مستعد و نشان دادن اعتبار برندتان به کارکنان خود نیز نشان دهید که چقدر برای بازخورد آن‌ها ارزش قائلید.

پیشنهاد نهایی برای تقویت برند کارفرمایی

برای این‌که برند کارفرمایی‌تان را اصلاح کنید و بهبود ببخشید یا حتی از نو بسازید، فردا دیر است؛ پس از همین امروز اقدام کنید. اولین گام این مسیر به منابع انسانی فعلی شرکت شما مربوط می‌شود نه آن کسانی‌که در آینده قرار است به جمع‌تان افزوده بشوند. کارکنان فعلی سرمایه اصلی شرکت شما هستند، پس بکوشید پیش از هر چیز آن‌ها را دریابید و برای‌شان در حد امکان فضایی جذاب و دلپذیر ایجاد کنید. به نیروهای‌تان صریح و روشن نشان بدهید تا چه اندازه برای شما اهمیت دارند. همچنین تا می‌توانید از فضای صمیمانه و زیبایی که در مجموعه‌تان با استفاده از تعریف صحیح فرهنگ سازمانی، روابط شغلی و فضاهای هوشمندانه ونوآورانه درون سازمانی ساخته اید، در شبکه‌های اجتماعی و پادکست‌ها، محتوا منتشر کنید.

این را همیشه در نظر داشته باشید هزینه برای برند جزو سرمایه‌گذاری‌‌های مهم سازمان است و می‌تواند در آینده سود بسیار زیادی چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ تصویر ذهنی افراد از برند و سازمان شما داشته باشد.

5 Creative Ways to Tell Your Employer Brand Story

 

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
دسته بندی :
برند کارفرمایی
بدون دیدگاه