دستیار هوشمند کارفرما

زمان مطالعه: 7دقیقه
دستیار هوشمند کارفرما

تصویری که یک سازمان در ذهن تمامی فعالان بازار کار از خود می‌سازد یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که سازمان‌های حرفه‌ای به‌صورت دائمی آن را رصد و پایش می‌کنند. هرچقدر افراد حس بهتری از کار کردن در یک سازمان داشته باشند و آن را جای بهتری برای کار کردن بدانند، هم هزینه جذب نیروی جدید برای آن سازمان پایین‌تر است،  هم‌زمان پر شدن موقعیت‌های استخدامی آن سازمان کوتاه‌تر است و هم نیروهای باکیفیت‌تری جذب آن سازمان خواهند شد. به همین علت است که همیشه یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مدنظر واحدهای منابع انسانی، برند کارفرمایی سازمان است.

اجزای مختلفی بر روی برند کارفرمایی سازمان تأثیرگذار هستند؛ اما بدون شک یکی از مهم‌ترین آن‌ها، حس و حال افرادی است که در فرایند استخدام آن سازمان حضور داشته و متقاضی استخدام در آن سازمان هستند. در سال‌های فعالیت جاب‌ ویژن به وضوح دریافته‌ایم مهم‌ترین شاخصی که همواره مورد نظر کارجویان بوده و به دقت آن را زیر نظر داشته‌اند، تعیین وضعیت رزومه‌هایی است که برای سازمان‌ها ارسال می‌کنند. کارجویی که بلاتکلیف رها شده و هیچ پاسخی در مورد رزومه‌های ارسالی خود از سوی سازمان دریافت نمی‌کند بشدت نسبت به خود سازمان، فرایندهای داخلی آن و نیز حرفه‌ای بودن رویکردهایش دچار تردید و بدبینی می‌شود. طبق نظرسنجی انجام شده توسط Career Builder، چهل و چهار درصد از کارجوهایی که بعد از ارسال رزومه، هیچ فیدبکی از کارفرما دریافت نمی‌کنند، نسبت به آن کارفرما دید منفی پیدا می‌کنند. جالب اینجاست که %78 از این افراد، تجربه منفی خود از فرایند جذب و استخدام را با خانواده و دوستانشان مطرح کرده و حتی بخشی از آن‌ها این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی نیز به اشتراک می‌گذارند.

باید به این حقیقت باور داشت که حداقل حق هر کارجو آن است که رزومه‌ و درخواستی که با احترام برای یک سازمان ارسال کرده است، بلاتکلیف رها نشود. زمانی که کارجو رزومه خود را برای سازمان ارسال می‌کند، یعنی آنقدر نسبت به آن سازمان حس خوبی پیدا کرده که علاقمند است زمان زیادی از زندگی هر روز خود را در کنار افراد آن سازمان و در راستای منافع و اهداف شرکت کار کند. حال تصور کنید پس از این ابراز علاقه، شرکت نسبت به درخواست این کارجو بی‌توجه بوده، نه تنها از او تشکر نمی‌کند بلکه حتی کوچک‌ترین پاسخی به او نداده و او را بلاتکلیف رها می‌کند. باید بپذیریم که حق این کارجو است که حس خوبش، تبدیل به یک حس کاملاً مخالف شود و سازمان را غیرحرفه‌ای قلمداد کند.

با این نگاه وظیفه هر سازمان حرفه‌ای آن است که خودش تک‌تک رزومه‌های دریافتی را بررسی کرده، تعیین وضعیت نموده و به آن‌ها بازخورد مناسب ارائه دهد. اما در عمل می‌بینیم که برخی سازمان‌ها این کار را انجام نمی‌دهند و به برند کارفرمایی خود لطمه می‌زنند. دستیار هوشمند کارفرما به میدان آمده تا به سازمان‌هایی که رزومه‌های دریافتی خود را تعیین وضعیت نمی‌کنند، کمک کند جایگاه برند کارفرمایی خود را حفظ نمایند. دستیار هوشمند کارفرما رزومه‌هایی را که سازمان علاقه‌مند به ادامه دادن فرایند استخدام با آن‌ها نیست، بصورت هوشمند شناسایی کرده و بجای سازمان آن‌ها را رد می‌کند.

 

بخش اول: دستیار هوشمند کارفرما چگونه کار می­‌کند؟

کار دستیار هوشمند کارفرما از زمانی آغاز می­‌شود که کارجو برای یک سازمان رزومه ارسال کند.

اگر کارفرما پس از گذشت 20 روز از زمان ارسال رزومه کارجو، هیچ علاقه و تمایلی به رزومه کارجو نشان ندهد، بدان معناست که این فرد از نظر کارفرما، فرد مناسبی برای استخدام در این موقعیت شغلی نیست  و باید آن رزومه رد شود. بنابراین دستیار هوشمند کارفرما با هدف حفظ جایگاه برند کارفرمایی آن سازمان به کمک او می‌آید و بجای او این رزومه را رد خواهد کرد.

>>> یک سوال مهم: دستیار هوشمند کارفرما چگونه تشخیص می‌دهد که سازمان به یک رزومه هیچ علاقه و تمایلی ندارد؟

می‌دانیم که اگر کارفرما بخواهد رزومه‌ای را بررسی کرده و در فرایند استخدام آن را پیش ببرد، طبیعی است که یکی از اقدامات زیر را روی آن انجام دهد:

  • رزومه کارجو را باز کرده و آن را مطالعه و بررسی نماید.
  • فایل رزومه کارجو را دانلود نماید.
  • رزومه کارجو را تعیین وضعیت کرده و در یکی از وضعیت‌های در حال بررسی، تائید اولیه  و یا رد شده قرار دهد.
  • روی رزومه کارجو یادداشت‌ بگذارد و یا در قالب پیامی، به کارجو بازخورد دهد.
  • رزومه کارجو را در پوشه‌ دیگری ذخیره نماید.

بخش دوم: اطلاع ‌رسانی‌های دستیار هوشمند به کارفرما

الف) اطلاع رسانی اول: 2 روز قبل از رد شدن رزومه‌ها

2 روز قبل از آنکه رزومه‌ای توسط دستیار هوشمند کارفرما رد شود، این موضوع هم از طریق پیامک، هم ایمیل و هم پیام داخل سایت به فردی که آگهی را ثبت کرده است، اطلاع رسانی خواهد شد. در این پیام به رابط سازمان، اطلاع داده می‌شود که دقیقاً دو روز بعد، رزومه‌هایی که 20 روز از زمان ارسال آن‌ها گذشته است و همچنان علاقه و تمایلی به استخدام آن‌ها وجود نداشته باشد، رد خواهند شد.

هدف از این اطلاع‌رسانی، یادآوری این موضوع به سازمان است تا چنانچه سازمان با این عملیات موافق نیست، ظرف دو روز آینده واکنش لازم را نشان داده و از رد شدن رزومه‌های مدنظر خود جلوگیری کند.

به یاد داشته باشید که اگر سازمانی بخواهد این رزومه‌ها رد نشوند، 2 روز فرصت خواهد داشت تا به پنل رزومه‌های آن شغل سر بزند و رزومه‌هایی را که هنوز تمایل دارد فرایند استخدام با آن‌ها ادامه پیدا کند، تعیین وضعیت نماید.

 

ب) اطلاع رسانی دوم: پس از رد کردن رزومه‌ها

2 روز بعد از اطلاع‌رسانی اول و 20 روز پس از زمان ارسال رزومه، اگر هنوز سازمان نسبت به آن رزومه هیچ علاقه و تمایلی نشان نداده بود، دستیار هوشمند کارفرما آن رزومه را رد خواهد کرد. دقت کنید که ملاک تشخیص علاقه و تمایل سازمان به یک رزومه همچنان همان اقدامات 5 گانه‌ای است که در بخش اول به آن اشاره شد.

لازم به تذکر است که اگر پس از اطلاع‌رسانی اول و در مهلت 2 روزه مشخص شده، کارفرما به یکی از رزومه‌های واجد شرایط رد شدن مراجعه کرده و یکی از اقدامات 5 گانه بالا (مشاهده، دانلود، تعیین وضعیت، یادداشت‌گذاری و بازخورد و ذخیره در پوشه) را بر روی آن انجام داده باشد، این رزومه توسط دستیار هوشمند کارفرما رد نخواهد شد.

پس از رد شدن این رزومه‌ها توسط دستیار هوشمند کارفرما، فرد ثبت‌کننده آگهی هم در قالب ایمیل و هم در قالب پیامی داخل سایت از موضوع رد شدن رزومه‌ها مطلع خواهد شد.

 

بخش سوم: دسترسی به رزومه‌هایی که توسط دستیار هوشمند کارفرما رد شده‌اند

رزومه‌هایی که توسط دستیار هوشمند کارفرما رد شده‌اند، در پنل رزومه‌های آن شغل در کنار دیگر رزومه‌های رد شده قرار می‌گیرند. با این تفاوت که برای این رزومه‌ها در کنار وضعیت رد شده، علامتی به شکل ربات قرار گرفته است و نشان می‌دهد که این رزومه‌ها توسط خود سازمان رد نشده‌اند بلکه توسط دستیار هوشمند کارفرما رد شده‌اند.

همچنین در بخش جستجوی پیشرفته پنل رزومه‌های این آگهی، سازمان می‌تواند با استفاده از فیلتر “فقط رد شده توسط دستیار هوشمند” تمامی رزومه‌های رد شده توسط دستیار هوشمند کارفرما را بصورت یک جا مشاهده نماید.

 

بخش چهارم: سؤالات پرتکرار

  • چگونه می‌­توانم از رد شدن رزومه‌ها توسط دستیار هوشمند کارفرما جلوگیری کنم؟

چنانچه تا 20 روز بعد از ارسال هر رزومه، یکی از اقدامات زیر در مورد آن رزومه صورت گرفته باشد، دستیار هوشمند کارفرما این رزومه را رد نخواهد کرد:

  • رزومه توسط شما تعیین وضعیت شده و در یکی از وضعیت‌های “در حال بررسی” و “تائید اولیه” قرار گرفته باشد.
  • رزومه کارجو توسط شما دانلود شده باشد.
  • جزییات رزومه آن کارجو را مطالعه کرده باشید.
  • بر روی رزومه آن کارجو یادداشت گذاشته و یا به آن کارجو بازخورد داده باشید.
  • رزومه آن کارجو را در پوشه دیگری ذخیره کرده باشید.

بنابراین اگر می‌خواهید یک رزومه توسط دستیار هوشمند رد نشود، یکی از اقدامات بالا را در مورد آن رزومه انجام دهید.

 

  • متن ایمیل ارسالی برای کارجویان رد شده توسط دستیار هوشمند کارفرما چیست؟

در انتهای فرم ثبت آگهی نمونه پیام ارسالی برای کارجویان رد شده قرار گرفته است.

این ایمیل با متن زیر برای کارجویان ارسال خواهد شد:

 

  • آیا می­‌توانم متن پیامی که برای کارجو ارسال می‌­شود را ویرایش کنم؟

خیر، این ایمیل بصورت سیستمی ارسال می‌شود و امکان تغییر متن آن وجود ندارد.

اگر نیاز دارید که پیام خاص مدنظر خودتان برای کارجو ارسال شود، این پیام را در بخش بازخورد برای آن کارجو ارسال نمایید.

 

  • آیا کارجویان می‌توانند به ایمیلی که پس از رد شدن برای آن‌ها ارسال می‌شود، پاسخ دهند؟

خیر، این ایمیل توسط سیستم ارسال ایمیل خودکار جاب‌ ویژن ارسال می‌شود و امکان دریافت پاسخ برای آن وجود ندارد.

 

  • به نظر می‌رسد رد کردن رزومه یک کارجو احساس بدی در او ایجاد می‌کند و به برند کارفرمایی
    شرکت ضربه می‌زند. آیا بهتر نیست که بجای رد کردن کارجو که می‌تواند برای او ناامیدکننده باشد، رزومه او را تعیین وضعیت نکنیم؟

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که برخلاف این تصور غلط، کارجویان ترجیح می‌دهند بجای پاسخ‌های غیرشفاف و نامشخص، پاسخ مستقیم و مودبانه‌ای دریافت کنند که آن‌ها را تعیین تکلیف نماید و مشخص کند که وضعیت آن‌ها دقیقاً چگونه است. آن‌ها بشدت از پاسخ‌های مبهم فراری هستند؛ چراکه باعث می‌شود زمان زیادی را در انتظار پاسخ سازمان شما بمانند، از لحاظ روحی و روانی آزار ببینند و حتی بعضاً فرصت‌های دیگر کاری خود را نیز از دست دهند.

این موضوع بارها و بارها توسط کارجویان به کارشناسان ما گفته شده است و از پیام‌هایی که این کارجویان برای ما ارسال کرده‌اند، مشخص است که این بلاتکلیفی و بی‌پاسخ گذاشتن رزومه‌های ارسالی، تصویر برند شما را در ذهن آن‌ها خراب کرده و موجب بدبینی آن‌ها نسبت به شما شده است.

طراحی عملکرد دستیار هوشمند کارفرما نیز براساس همین بازخوردها و در جهت حفظ جایگاه برند کارفرمایی شما صورت گرفته است.

 

  • آیا می‌توان فهمید که کدام رزومه‌ها توسط دستیار هوشمند کارفرما، رد شده‌اند؟

این گروه از رزومه­‌ها، در کنار دیگر رزومه‌های رد شده در بخش رد شده پنل مدیریت رزومه‌های آن آگهی قرار گرفته‌اند. اما در کنار وضعیت رزومه‌هایی که توسط دستیار هوشمند رد شده‌اند، علامتی به شکل قرار دارد که نشان می‌دهد این رزومه توسط دستیار رد شده است و با رزومه‌هایی که توسط خود شما رد شده‌اند، تفاوت دارد.

بعلاوه در بخش جستجوی پیشرفته سایت، فیلتری وجود دارد که فقط رزومه‌های رد شده توسط دستیار هوشمند کارفرما را فیلتر می‌کند تا بتوانید همه این رزومه‌ها را در کنار هم مشاهده نمایید.

 

  • آیا پس از رد شدن یک رزومه توسط دستیار هوشمند کارفرما، امکان تغییر وضعیت آن وجود دارد؟

بله، این رزومه‌ها هم مانند همه رزومه‌های دیگر امکان تغییر وضعیت را خواهند داشت.
البته پیشنهاد می‌کنیم که قبل از رد شدن یک رزومه توسط دستیار هوشمند، حتماً در مورد آن رزومه تصمیم‌گیری کنید چرا که اگر رزومه‌ای توسط دستیار رد شود، اطلاع رسانی رد شدن این درخواست به کارجو ارسال خواهد شد و تغییر وضعیت درخواست و اطلاع رسانی دوباره این موضوع به کارجو، او را دچار سردرگمی کرده و به برند کارفرمایی شما ضربه خواهد زد.

 

  • آیا قبل از رد شدن رزومه­‌ها پیامی با هدف یادآوری این موضوع برای من ارسال می­شود؟

بله، 2 روز قبل از رد شدن رزومه­‌های واجد شرایط رد شدن، برای ثبت کننده هر آگهی پیامی از طریق پیامک، ایمیل و سایت ارسال خواهد شد و به او یادآوری می‌کند که ظرف 2 روز آینده بخشی از رزومه‌هایی که توسط کارفرما بررسی نشده‌اند رد خواهد شد.

 

  • آیا می­‌توانم این ویژگی را غیر فعال کنم؟

خیر، این ویژگی به صورت پیش فرض بر روی تمام آگهی­‌های شغلی فعال است.

1/5 - (2500 امتیاز)
بدون دیدگاه