بررسی شرایط و نیازمندی های استخدام مهندس کشاورزی

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 12دقیقه
بررسی شرایط و نیازمندی های استخدام مهندس کشاورزی

پیشبینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰، جمعیت انسان روی کره‌ی خاکی به بیش از ۹ میلیارد نفر برسد. تأمین غذای مورد نیاز این جمعیت عظیم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی بشر است. بنابراین، تعداد آگهی‌های استخدام مهندس کشاورزی روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

بهره‌برداری بی‌رویه از زمین‌های کشاورزی، مصرف بیش از اندازه‌ی سموم و کودهای شیمیایی و آلودگی‌های زیست‌محیطی، بسیاری از زمین‌های کشاورزی را غیر قابل استفاده ساخته است. به علاوه، مشکلات دیگری مثل بحران آب و گرمایش جهانی، راندمان کشاورزی سنتی را بسیار پایین آورده و هزینه‌های کشاورزی را افزایش داده‌اند.

استخدام

در چنین شرایطی مهندسین کشاورزی می‌توانند با مکانیزه کردن کشاورزی و استفاده از روش‌های علمی برای افزایش بازدهی تولید، به کمک کشاورزان، دولت‌ها و مردم بیایند.

در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با شرایط استخدام مهندس کشاورزی صحبت کنیم. در ابتدا، این رشته را به طور خلاصه معرفی خواهیم کرد و سپس به موضوعاتی مثل نیازمندی‌های استخدامی، سازمان‌های جذب کننده، بازار کار و مسیر شغلی این رشته خواهیم پرداخت.

مقدمه‌ای بر رشته‌ی مهندسی کشاورزی

خیلی از مردم تصور می‌کنند که مهندسی کشاورزی فقط به کشت، داشت و برداشت محصولات زراعی و باغی می‌پردازد اما مهندسین کشاورزی روی مسائلی مثل تولید پارچه‌های کتانی یا طراحی بسته‌بندی مواد غذایی نیز کار می‌کنند.

اگر در این رشته مشغول به کار شوید، کارهای شما، عمدتا حول دو مسئله، تعریف می‌شوند:

  • افزایش جمعیت جهان
  • کاهش زمین‌های کشاورزی

دولت‌ها برای حاصلخیز نگه داشتن خاک‌ها نیاز به استخدام مهندس کشاورزی دارند زیرا بهره‌برداری بی‌رویه از این زمین‌ها، سبب فرسایش و تهی شدن منابع غذایی آن‌ها می‌شود. این مهندسین باید روش‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف آب مورد نیاز برای کشاورزی پیدا کنند زیرا بزرگترین بحرانی که انسان در دهه‌های آینده تجربه خواهد کرد، بحران بی‌آبی است. وظیفه‌ی سنگین سیر کردن خیل عظیم جمعیت بشر در سال‌های آینده بر دوش مهندسین صنایع غذایی و مهندسین کشاورزی قرار دارد و کسانی که به عنوان مهندس کشاورزی مشغول به کار می‌شوند، باید روش‌هایی را برای بازدهی بالای زمین‌های کشاورزی توسعه دهند.

مهندسی کشاورزی چیست

برای آگاهی از فرصت‌های استخدام جدید مهندسی کشاورزی می‌توانید سری به وب‌سایت جاب ویژن بزنید.

مهندسین کشاورزی چگونه با مسائل و چالش‌ها روبه‌رو می‌شوند؟

اولین کاری که یک مهندس کشاورزی انجام می‌دهد، بررسی دقیق مسئله است. برای مثال ممکن است او روی این موضوع کار کند که «چرا قبلا محصولات کشاورزی در یک زمین به خوبی رشد می‌کرده‌اند اما با اینکه کشاورز کار خاصی را انجام نداده است، رشد محصولات با مشکل مواجه شده است».

مهندس، عوامل مؤثر مثل فرسایش خاک، کیفیت بذر، و کاهش منابع معدنی خاک را بررسی می‌کند. او سیستم آبیاری را بررسی می‌کند تا در صورت نیاز آن را تغییر دهد و کیفیت آب را نیز بررسی می‌کند. کار مهندس کشاورزی این است که متوجه شود کدام عوامل این مسئله را ایجاد کرده‌اند و باید روش‌هایی برای حل کردن این مشکل پیدا کند. او باید برای اینکار، با مسائل و حوزه‌های مرتبط با آب، زیست‌شناسی، کشاورزی و مجموعه‌ای از سیستم‌های مهندسی آشنا باشد.

زمانی که مهندس متوجه شود که مشکل چیست، باید مهارت‌های پژوهشی و تکنیکی خود را به کار بگیرد. او می‌تواند به موارد قبلی گه با مشکل مشابهی مواجه بوده‌اند، نگاهی بیاندازد و روش‌هایی را که در آن موارد جواب داده‌اند، بررسی کند.

ممکن است مهندس کشاورزی متوجه شود که آن منطقه، مشکلات خاصی دارد و باید تأسیسات خاصی در زمین کشاورزی طراحی شود تا آن مشکلات رفع شوند.

متخصصین این رشته ممکن است روی طراحی نوعی بسته‌بندی خاص که سبب ماندگاری بیشتر محصولات در آن می‌شود، نیز کار کند.

آشنایی با وظایف و مسئولیت‌ها و شرایط استخدام مهندس کشاورزی

تا اینجا گفته شد که کار مهندسین کشاورزی، شناسایی مشکلات مربوط به تولید کشاورزی و بر طرف کردن آن‌ها است. در ادامه می‌خواهیم در رابطه با وظایف و مسئولیت‌ها و نیازمندی‌های این گروه شغلی، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مهندس کشاورزی چه کارهایی انجام می‌دهد؟

کسانی که در این شغل فعالیت دارند، معمولا کارهای بسیار متنوعی را انجام می‌دهند و همانطور که در بالا گفتیم، این کارها به دو بخش شناسایی مشکل و برطرف کردن آن تقسیم می‌شوند. در زیر، رایج‌ترین کارهای مهندسان کشاورزی را برای شما توضیح خواهیم داد.

طراحی سیستم‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی

امروزه، شرکت‌های تولید سیستم‌ها و ماشین‌آلات کشاورزی، برای طراحی کامپیوتری این سیستم‌ها و ماشین‌آلات، مهندسین کشاورزی را به خدمت می‌گیرند. در واقع، این رشته دارای یک گرایش مهندسی ماشین‌های کشاورزی است.

طراحی ماشین آلات کشاورزی

برای مثال، این مهندسین، دستگاه‌های شخم‌زنی و جابه‌جایی خاک طراحی می‌کنند که می‌توانند در شرایط آب‌وهوایی مختلف، عملکرد مناسبی داشته باشند. طراحی نقشه‌های این ماشین‌آلات و سیستم‌ها، بررسی جنبه‌های فنی آن‌ها و اطمینان یافتن از انطباق این طر‌ح‌ها با قوانین موجود، از جمله کارهایی که مهندسان کشاورزی انجام می‌دهند.

تست کردن تجهیزات و تأسیسات کشاورزی

مهندسین کشاورزی، تجهیزات و تأسیسات کشاورزی (مثل کمباین‌ها و کود‌پاش‌ها) را بررسی و در صورت نیاز، آن‌ها را تعویض می‌کنند. آن‌ها بررسی‌های دقیقی روی ایمنی و کارایی این دستگاه‌ها انجام می‌دهند. وقتی که ماشین‌آلات و تأسیسات کشاورزی عملکرد خوبی نداشته باشند، این مهندسین، تلاش می‌کنند منشاء مشکل را پیدا و آن را رفع کنند.

مشاوره دادن به کشاورزان و سازمان‌ها در رابطه با نحوه‌ی استفاده از زمین

متخصصان این رشته از داده‌های GPS، داده‌های آب‌وهوایی و ابزارهای مدل‌سازی کامپیوتری برای مشاوره دادن به کشاورزان و سازمان‌ها در رابطه با نحوه‌ی استفاده‌ی صحیح از زمین‌های کشاورزی بر اساس شرایط خاک، کیفیت آب و آلودگی زمین، استفاده می‌کنند.

در واقع، وزارت جهاد کشاورزی برای این کار، نیاز به استخدام مهندس کشاورزی دارد. این مهندسین، اثرات شرایط محیطی روی کشاورزی در زمین‌های مورد نظر را ارزیابی کرده و پیشنهاداتی برای افزایش بازدهی این زمین‌ها، ارائه می‌دهند.

مطالب مرتبط: استخدام مهندس کشاورزی بدون سابقه کار

تعمیر و به‌روزرسانی تأسیسات و زیرساخت‌های کشاورزی

مهندسین کشاورزی با به کارگیری روش‌ها، فرایندها و ضوابط مهندسی مرتبط، مشکلات زمین‌های کشاورزی و تأسیسات آن‌ها را برطرف می‌کنند. این مهندسین، تأسیسات و زیرساخت‌های کشاورزی را به‌روز‌رسانی و مکانیزه می‌نمایند و طرح‌های جدیدی برای افزایش راندمان تولید و استفاده‌ی هر چه بیشتر از زمین، ارائه می‌دهند.

نظارت بر پروژه‌های ساخت‌وساز

نظارت بر پروژه‌های ساخت و ساز

مهندسین کشاورزی بر پروژه‌های ساخت‌وساز مرتبط با مسائلی مثل زهکشی آب، بازسازی زمین، سیستم‌های آبیاری و … نظارت می‌کنند. طراحی و اجرای سازه‌هایی برای ذخیره‌ی محصولات برداشت شده، فراوری آن‌ها، فراوری محصولات دامی و دیگر سازه‌هایی که در زمین‌های کشاورزی کاربرد دارند، نیز بر عهده‌ی این مهندسین است.

 مهندسی کشاورزی نیازمند چه مهارت‌هایی است؟

مهارت‌های نرم مورد نیاز مهندسین کشاورزی عبارتند از:

  • مهارت‌های ارتباطی عالی
  • مهارت در کار تیمی یا رهبری یک تیم
  • توجه به جزئیات
  • توانمندی در سازمان‌دهی و هماهنگی امور
  • مهارت در حل مسئله
  • مهارت در مدیریت زمان
  • مهارت‌های ریاضیاتی و محاسباتی

مهارت‌های سخت مورد نیاز این مهندسین عبارتند از:

  • کارهای مهندسی و طراحی
  • مشاوره‌ی فنی
  • مدیریت بهینه‌ی آب
  • انجام تست‌ها و جمع‌آوری داده‌ها
  • مدیریت منابع طبیعی
  • کار کردن با GPS و GIS
  • آشنایی با سیستم‌های آب‌رسانی
  • مهارت در انجام آزمایش‌های کیفیت آب و تحلیل داده‌های حاصل
  • کار کردن با نرم‌افزار‌های طراحی سه‌بعدی CAD
  • آشنایی با بیماری‌های گیاهان
  • آشنایی با تأسیسات و ماشین‌آلات کشاورزی
  • مهارت در پرورش گیاهان
  • کنترل آفات و بیماری‌ها
  • و …

رزومه ساز

حداقل مدرک تحصیلی لازم برای شغل مهندسی کشاورزی

حداقل مدرک تحصیلی لازم برای جذب شدن به مهندس کشاورزی، لیسانس مهندسی کشاورزی است. این رشته دارای گرایش‌های زیر است:

علوم و صنایع غذایی

موضوع اصلی این رشته، مطالعه‌ی خواص فیزیکو-شیمیایی محصولات کشاورزی و مواد غذایی، به منظور انتخاب بهترین روش جمع‌آوری، فراوری، تکمیل، بسته‌بندی، نگهداری و حمل است. این رشته یکی از گرایش‌های مهندسی کشاورزی در مقطع کارشناسی است و فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند به عنوان مدیر واحدهای صنعتی، کارشناس متخصص در امور برنامه‌ریزی، آموزشی و تحقیقاتی یا کارشناس فنی جهت مدیریت خط تولید، مشغول به کار شوند.

گیاه‌پزشکی

گیاه پزشکی

گیاهان نیز مانند انسان‌ها و حیوانات، بیمار می‌شوند. در واقع تعداد بیماری‌های گیاهی شناخته شده، بسیار بیشتر از تعداد بیماری‌های انسانی یا حیوانی شناخته شده است زیرا انسان از گونه‌های بسیار متعددی از گیاهان برای کشاورزی و تولید غذا، به عنوان گیاهان زینتی یا به عنوان گیاهان دارویی، استفاده می‌کند.

علمی که به مطالعه‌ی بیماری‌های گیاهی می‌پردازد، گیاه‌پزشکی (phytopathology) نام دارد. انواع بسیار مختلفی از میکروارگانیسم‌ها، شامل قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها و نماتودها، سبب ایجاد بیماری‌های گیاهی می‌شوند. همچنین، شرایط محیطی و کمبودهای خاک نیز در ایجاد بیماری‌های گیاهی نقش دارند.

گیاه‌پزشکان مسئول مطالعه‌ی بیماری‌های گیاهی، تشخیص این بیماری‌ها در محصولات کشاورزی و ارائه‌ی راهکارهایی برای برطرف کردن این بیماری‌ها هستند.

این گرایش در مقطع کارشناسی ناپیوسته‌ی مهندسی کشاورزی ارائه می‌شود. معمولا، وزارت جهاد کشاورزی نیازمند استخدام مهندس کشاورزی گرایش گیاه پزشکی است. البته خود گیاه‌پزشکان نیز می‌توانند یک مطب برای خود راه بیاندازند.

گرایش اصلاح نباتات

گرایش زراعت و اصلاح نباتات یکی از گرایش‌های مهندسی کشاورزی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با استفاده از روش‌های مهندسی ژنتیک، به منظور تولید گیاهان تراریخته برای کشاورزی با بازدهی بیشتر یا به منظور تولید محصولاتی که به صورت طبیعی توسط گیاهان تولید نمی‌شوند، استفاده می‌کنند. متأسفانه این گرایش در کشور ما بازار کار خوبی ندارد. این مهندسین معمولا در مراکز تحقیقاتی به کار گرفته می‌شوند که شمار این مراکز تحقیقاتی در ایران بسیار کم و در نتیجه، میزان استخدام  گرایش اصلاح نباتات، بسیار پایین است.

اقتصاد کشاورزی

این گرایش نیز در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. اقتصاد کشاورزی عبارت است از مطالعه‌ی تخصیص، توزیع و استفاده از منابع و مطالعه‌ی کالاهای تولید شده توسط کشاورزی. اقتصاد کشاورزی نقش مهمی در توسعه‌ی اقتصادی دارد. بازار کار این رشته نیز در کشور ما بسیار ضعیف است. اکثر سازمان‌های دولتی نیاز به استخدام مهندس کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی دارند ولی شانس استخدام در سازمان‌های دولتی در کشور ما بسیار پایین است.

مطالب مرتبط: ساخت رزومه با رزومه ساز حرفه ای جاب ویژن

آبیاری و زهکشی

منظور از آبیاری و زهکشی، کاربرد مصنوعی آب در زمین‌های کشاورزی و کاهش هدررفت آب است. بعضی از زمین‌ها، پیش از اینکه بتوان از آن‌ها برای کشاورزی استفاده کرد نیازمند زهکشی هستند ولی بعضی زمین‌ها زهکشی مناسبی دارند اما انجام زهکشی مصنوعی در آن‌ها باعث افزایش بازدهی تولید و کاهش هدررفت آب می‌شود. در کشور ما، معمولا فقط وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و بعضی دیگر از سازمان‌های دولتی، نیاز به جذب گرایش آبیاری و زهکشی دارند.

ترویج و آموزش کشاورزی

فارغ‌التحصیلان گرایش ترویج و آموزش کشاورزی، به تدریس مهندسی کشاورزی می‌پردازند و صرفا در ارگان‌های دولتی شانس پیدا کردن شغل دارند.

توسعه‌ی روستایی

گرایش توسعه‌ی روستایی فقط در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ارائه می‌شود. منظور از توسعه‌ی روستایی، بهبود کیفیت زندگی و اقتصادی افراد ساکن روستاها است. روستاها نقش اصلی را در کشاورزی دارند و اگر روستاها به دلیل توسعه‌نیافتگی، خالی از سکنه شوند، ضربه‌ی جبران‌ناپذیری به کشاورزی کشور وارد می‌شود. بنابراین، خیلی مهم است که با توسعه‌ی روستایی، جمعیت را که عمدتا کشاورز هستند، در این نواحی حفظ کرد. تنها سازمان‌های دولتی نیازمند فارغ‌التحصیلان گرایش توسعه‌ی روستایی هستند.

حشره‌شناسی

حشره شناسی

این گرایش نیز تنها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. حشره‌شناسی (entomology) علم مطالعه‌ی حشرات است. تا به امروز، بیش از یک میلیون گونه حشره شناسایی شده‌اند. حشرات فراوان‌ترین جانوران روی سیاره‌ی ما هستند و حدود ۳۵۰ میلیون سال است که روی زمین زندگی می‌کنند.

حشره‌شناسی در مهندسی کشاورزی اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اکثر آفات کشاورزی، حشرات هستند. حشرات یا به صورت مستقیم به گیاهان آسیب می‌زنند یا می‌تواند حامل بیماری‌های مختلف باشند. البته از بعضی حشرات مثل کفش‌دوزک نیز می‌توان برای مقابله‌ی بیولوژیک با آفات و و بیماری‌های گیاهان استفاده کرد و بعضی از حشرات نیز با همزیستی با گیاهان یا گرده‌افشانی، بازدهی کشاورزی را افزایش می‌دهند.

شناسایی و کنترل علف‌های هرز

یکی از آفات در زمین‌های کشاورزی، علف‌های هرز هستند که سرعت رشد زیادی دارند و به سرعت مواد مغذی خاک را مصرف می کنند. به این منظور، گرایشی تحت عنوان شناسایی و کنترل علف‌های هرز در رشته‌ی مهندسی کشاورزی ارائه می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته با انواع علف‌های هرز و روشٔ‌های مقابله با آن‌ها با کمترین آسیب‌های زیست‌محیطی، آشنا می‌شوند.

استخدام مهندس کشاورزی گرایش باغبانی

یکی از محبوب‌ترین و گسترده‌ترین گرایش‌های رشته‌ی مهندسی کشاورزی، گرایش علوم باغبانی است. پرورش محصولات باغی و گلخانه‌ای مثل میوه و سبزیجات و گیاهان زینتی در حوزه‌ی علوم باغبانی قرار دارند. بعضی از سازمان‌های دولتی و خصوصی نیازمند استخدام مهندس کشاورزی گرایش باغبانی هستند اما معمولا کسانی این رشته را انتخاب می‌کنند که قصد دارند کسب‌وکار خودشان را راه‌بیاندازند.

این گرایش در مقطع کارشناسی ارائه می‌شود و خودش شامل زیرگرایش‌های متعددی شامل میوه‌کاری، سبزی‌کاری، گیاهان دارویی، محصولات باغبانی و بیوتکنولوژی، گیاهان زینتی، فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی، ژنتیک مولکولی محصولات باغبانی و فیزیولوژی و اصلاح درختان میوه است.

استخدام مهندس کشاورزی گرایش خاک شناسی

گرایش علوم خاک در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی ارائه می‌شود. مهندسین علوم خاک، ویژگی‌های فیزیکو-شیمیایی و زیست‌شناختی خاک‌ها و نیز، مشکلات و کمبودهای آن‌ها را مطالعه می‌کنند. سازمان‌های دولتی مثل وزارت جهاد کشاورزی نیازمند استخدام مهندس کشاورزی گرایش خاک شناسی هستند. البته مراکز تحقیقاتی خصوصی نیز وجود دارند که فارغ‌التحصیلان این رشته را جذب می‌کنند. امروزه، آزمایشگاه‌های خاک‌شناسی، تقریبا در تمامی شهر‌های کشور دیده می‌شوند.

علوم و تکنولوژی بذر

این گرایش در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. این حوزه‌ی تحقیقاتی روی بهینه‌سازی بازده و کیفیت تولید بذرهای محصولت زراعی بر اساس تغذیه‌ی گیاهان و فیزیولوژی گیاهی تمرکز دارد. بازار کار این رشته در کشور ما اصلا خوب نیست و می‌توان گفت که عملا به چشم یک گرایش صرفا تحقیقاتی به آن نگریسته می‌شود.

مکانیزاسیون کشاورزی

مکانیزاسیون کشاورزی

کشاورزی به روش‌های سنتی، بازدهی بالایی ندارد و سبب هدررفت منابع آبی می‌شود. بنابراین، امروزه روش‌های مکانیزه، در حال گرفتن جای روش‌های سنتی در کشاورزی هستند. کشاورزی مکانیزه نیازمند ماشین‌آلات و تأسیساتی است که طراحی و مهندسی آن‌ها بر عهده‌ی فارغ‌التحصیلان گرایش مکانیزاسیون کشاورزی است.

این گرایش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود و به نسبت دیگر گرایش‌های مهندسی کشاورزی، بازار کار بسیار خوبی دارد. هم سازمان‌های دولتی و هم شرکت‌های خصوصی تولیدکننده‌ی ماشین‌آلات کشاورزی آگهی استخدام مهندس کشاورزی گرایش مکانیزاسیون کشاورزی منتشر می‌کنند.

مهندسی بیوسیستم

مهندسی بیوسیستم (biosystem engineering) یک رشته‌ی علمی جدید است که در آن از اصول زیستی برای توسعه‌ی روش‌های مهندسی در کشاورزی، صنایع غذایی، جنگلداری و … استفاده می‌شود.

مهندسین بیوسیستم، چگونگی رفتار و سازگاری میکروارگانیسم‌ها با محیط را بررسی می کنند و از دانش خود برای تبدیل میکروارگانیسم‌ها به محصولات بیولوژیک مورد استفاده در کشاورزی و صنایع غذایی، بهره می‌گیرند.

مدیریت کشاورزی

گرایش مدیریت کشاورزی در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. عوامل متعددی روی موفقیت یک کسب‌وکار در کشاورزی نقش دارند و فارغ‌التحصیلان مدیریت کشاورزی با در نظر گرفتن تمامی این عوامل، شامل شرایط زمین و آب و هوا، بیماری‌ها و آفات گیاهی، نوع محصول، شرایط بازار و … مزارع را مدیریت می‌کنند.

هواشناسی کشاورزی

گرایش مهندسی هواشناسی نیز در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌شود. آب و هوا یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر روی بازدهی کشاورزی است. حتی یک نوسان چند ساعته در شرایط آب و هوایی می‌تواند سبب خسارات سنگینی به کشاورزان شود. بنابراین، پیشبینی شرایط آب و هوایی در دراز-مدت و کوتاه-مدت و توصیه‌ی اقدامات لازم به کشاورزان، اهمیت بسیار زیادی دارد. هم وزارت جهاد کشاورزی و هم سازمان هواشناسی، نیاز به استخدام مهندس کشاورزی گرایش هواشناسی کشاورزی دارند.

دیگر گرایش‌های رشته‌ی مهندسی کشاورزی

رشته‌‌ی مهندسی کشاورزی دارای گرایش‌های دیگری مثل تولید و پرورش طیور، زراعت، سازه‌های آبی، علوم دامی، کشاورزی اکولوژیک، مهندسی منابع آب، مهندسی آب و خاک، مهندسی تولیدات دامی و مهندسی تولیدات گیاهی نیز می‌باشد.

مطالب مرتبط: آگهی استخدام مهندس کشاورزی علوم دامی

هم سازمان‌های دولتی و هم شرکت‌های خصوصی، به ویژه شرکت‌های فعال در زمینه‌ی صنایع غذایی، نیازمند  مهندسان کشاورزی در گرایش‌های فوق هستند.

کدام سازمان‌ها نیازمند مهندس کشاورزی هستند؟

سازمان‌های متعددی به مهندسین کشاورزی نیاز دارند. معمولا در اکثر کشورها، دولت بیشترین نیاز را به این مهندسین دارد. در کشور ما نیز وزارت جهاد کشاورزی، نیاز بالایی به مهندسین کشاورزی دارد. دیگر سازمان‌های نیازمند مهندس کشاورزی عبارتند از:

  • شهرداری‌ها
  • پژوهشگاه‌ها مثل پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک
  • شرکت‌های فعال در حوزه‌ی صنایع غذایی
  • سازمان حفاظت نباتات کشور
  • سازمان خدمات مهندسی آب و خاک
  • سازمان حفاظت محیط زیست کشور
  • وزارت نیرو
  • سازمان تحقیقات کشاورزی
  • شرکت‌های تولیدکننده‌ی ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی
  • سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور
  • مزارع، مرغ‌داری‌ها، شیلات و دام‌داری‌های خصوصی
  • و …

همانطور که می‌بینید، بسیاری از این سازمان‌ها، دولتی هستند. این موضوع به دلیل اهمیت استراتژیک کشاورزی است. دولت‌ها سعی می‌کنند به کشاورزان در تولید غذای مورد نیاز کشور کمک کنند و برای این کار، نیاز به کمک فارغ‌التحصیلان رشته‌ی مهندسی کشاورزی دارند.

آیا می‌توان با دانش مهندسی کشاورزی یک کسب‌وکار راه‌اندازی کرد؟

بسیاری از کسانی که وارد این رشته می‌شوند، امید دارند که با دانش و تخصصی که پس از فارغ‌التحصیلی به دست می‌آورند، بتوانند کسب‌وکار کنونی خود را بهینه‌تر، علمی‌تر و مکانیزه‌تر کنند یا اینکه یک کسب‌وکار جدید برای خود راه‌بیاندازند.

بسیاری از فرزندان کشاورزان در رشته‌ی مهندسی کشاورزی ادامه تحصیل می‌دهند اما بعضی‌ها، بدون اینکه زمین کشاورزی یا پیش‌زمینه‌ای خانوادگی داشته باشند، با این امید که بتوانند یک کسب‌وکار برای خودشان راه‌بیاندازند، در این رشته تحصیل می‌کنند.

از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین کسب‌وکارهایی که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند شروع کنند، می‌توان به پرورش گیاهان زینتی اشاره کرد. این شغل نیازمند سرمایه‌ی آنچنان بالایی نیست و می‌توان با راه‌اندازی یک گلخانه‌ی کوچک در یک منطقه‌ی شهری، این کار را شروع کرد. پرورش زنبور عسل نیز از جمله کسب‌وکارهایی است که نیاز به سرمایه‌ی زیادی برای شروع ندارد.

بازار کار و آینده‌ی رشته‌ی مهندسی کشاورزی

با وجود نیاز شدید بشر به کشاورزی بهینه‌تر و حفاظت بهتر از محیط زیست، نیاز به استخدام مهندس کشاورزی از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹ تنها ۲ درصد رشد خواهد داشت که نصف میزان رشد میانگین تمامی مشاغل است. با این حال، انتظار می‌رود که در دهه‌های بعدی، نیاز شدیدی به مهندسین کشاورزی وجود داشته باشد و تعداد آگهی‌های استخدامی در این رشته بالا برود.

البته میزان رشد بازار کار گرایش‌های مختلف تفاوت‌های چشمگیری با هم دیگر دارند. برای مثال، گرایش‌های مهندسی صنایع غذایی و مهندسی ماشین‌آلات کشاورزی از بازار کار بهتری در مقایسه با گرایش‌های حشره‌شناسی یا هواشناسی کشاورزی برخوردار هستند.

استخدام مهندس کشاورزی در خوزستان

استخدام مهندس کشاورزی در خوزستان

استان خوزستان یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی کشور است. این استان ۱۴ درصد از محصولات کشاورزی کشور را تولید می‌کند و از این نظر، در رتبه‌ی نخست می‌باشد. ماشین‌آلات کشاورزی در فهرست کالاهای صادراتی مهم استان خوزستان جای دارند و بنابراین، فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ‌التحصیلان گرایش مکانیزاسیون کشاورزی در این استان وجود دارد.

بخش کشاورزی در این استان، بیش از ۹۰ درصد از آب مصرفی خوزستان را به خودش اختصاص داده و این موضوع، نشان‌دهنده‌ی راندمان پایین مصرف آب در کشاورزی این استان به دلیل مکانیزه نبودن و مشکلات زیرساختی است. بنابراین، نیاز بالایی به استخدام مهندس کشاورزی در خوزستان وجود دارد تا با این مشکلات تأسیساتی و زیرساختی، مقابله کنند.

عمده‌ی کشاورزی این استان به گندم، ذرت، سبزیجات و دیگر نباتات علوفه‌ای اختصاص دارد. خوزستان از نظر تولید محصولات باغی چندان موفق نیست و در رتبه‌ی ۱۹ کشور قرار دارد اما بیش از ۵۰ درصد از خرمای صادراتی کشور را تولید می‌کند.

این استان از نظر تولید گیاهان زینتی در رتبه‌ی سوم کشور قرار دارد و بنابراین، فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ‌التحصیلان گرایش علوم باغبانی در خوزستان وجود دارد.

فارغ‌التحصیلان گرایش‌های دامپروری، طیور و شیلات نیز از شانس خوبی برای پیدا کردن شغل در استان خوزستان برخوردار هستند.

با وجود تعدد فرصت‌های شغلی برای مهندسین کشاورزی در خوزستان، به دلیل شرایط خاص آب‌وهوایی این استان، تنها به ساکنین مناطق جنوبی کشور مثل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان توصیه می‌شود که برای کار به خوزستان مهاجرت کنند. شرایط زندگی در این استان به دلیل گرما و رطوبت بسیار زیاد و مسئله‌ی ریزگردها، برای کسانی که به این شرایط عادت نداشته باشند، بسیار دشوار است.

برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی مهندسی کشاورزی در خوزستان می‌توانید به سایت کاریابی جاب ویژن مراجعه و فیلتر «شهر» را روی گزینه‌ی «تمام شهرهای خوزستان» قرار دهید و سپس در میان آگهی‌های شغلی موجود، جستجو کنید.

استخدام مهندس کشاورزی در عسلویه

عسلویه یکی از شهرهای استان بوشهر است که به داشتن پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها معروف است. با این حال، چیزی که خیلی‌ها نمی‌دانند، ظرفیت بالای این منطقه برای تولید محصولات کشاورزی و زراعی، به ویژه گوجه فرنگی است.

البته کشاورزی در این منطقه به دلیل بحران آب و آلودگی‌های زیست‌محیطی شدید، با چالش‌های متعددی پیش رو است و نیاز زیادی به استخدام مهندس کشاورزی در عسلویه وجود دارد. البته زندگی در عسلویه بسیار دشوار و حتی خطرناک است زیرا این منطقه، یکی از آلوده‌ترین مناطق مسکونی در دنیا است.

استخدام مهندس کشاورزی در دبی

استخدام مهندس کشاورزی در دبی

کشور امارات متحده‌ی عربی یکی از ثروتمندترین و توسعه‌یافته‌ترین کشورهای منطقه‌ی خاورمیانه می‌باشد اما همانند همه‌ی کشورهای این منطقه، با بحران آب مواجه است. این کشور منابع آبی بسیار محدودی دارد و بخش زیادی از آب مصرفی خود را از روش بسیار پرهزینه‌ی شیرین کردن آب دریا تأمین می‌کند.

بنابراین، نیاز بالایی به استخدام مهندس کشاورزی در دبی وجود دارد تا زیرساخت‌های ذخیره‌سازی و مصرف آب کشاورزی در این کشور، به خوبی توسعه پیدا کرده و مدیریت شوند.

جمع‌بندی

با توجه به افزایش روزافزون جمعیت انسان و چالش‌هایی که پیش روی کشاورزی و و صنعت تولید غذا وجود دارد، اهمیت رشته‌ی مهندسی کشاورزی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. دانشجویان این رشته می‌آموزند که چگونه سیستم‌های کشاورزی را مکانیزه و بهینه کنند، بازدهی تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهند، محصولات را به بهترین شکل ممکن فراوری کنند و روش‌هایی برای ذخیره‌سازی، انتقال و نگهداری مواد غذایی، توسعه دهند.

این شغل نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم و سخت شامل مهارت‌های ارتباطی و آشنایی با تکنیک‌ها و نرم‌افزارهای مهندسی و زیست‌شناسی می‌باشد.

مهندسی کشاورزی گرایش‌های بسیار متعددی دارد و سازمان‌های دولتی و خصوصی متعددی نیازمند استخدام مهندس کشاورزی در گرایش‌های مختلف هستند ولی در کشور ما نیز همانند بسیاری دیگر از کشورهای دنیا، دولت، بیشترین سهم را در جذب نیروی انسانی در حوزه‌ی کشاورزی دارد.

در کشور ما فرصت‌های خوبی برای مهندسین کشاورزی در استان خوزستان به منظور ورود به بازار کار وجود دارد. همچنین، کشور امارات متحده‌ی عربی نیز نیاز بالایی به جذب فارغ‌التحصیلان این رشته دارد.

منبع

Truity

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه