بررسی بخش‌های مختلف نمونه فرم قرارداد استخدام مدیر فروش

نوشته شده توسط ماریه امری
زمان مطالعه: 8دقیقه
بررسی بخش‌های مختلف نمونه فرم قرارداد استخدام مدیر فروش

اغلب کسب‌وکارهایی که محصول یا خدماتی را به مشتریان عرضه می‌کنند، به تیم‌ فروش و بازاریاب نیاز دارند و مدیران فروش این تیم‌ها را رهبری می‌کنند. در حقیقت استخدام مدیر فروش در شرکت‌ها برای هدایت، هماهنگی و برنامه‌ریزی فروش محصولات صورت می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید هنگام استخدام، بین مدیر فروش و کارفرما قرارداد همکاری عقد می‌شود. در ادامه این مطلب یک نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش را با هم بررسی خواهیم کرد.

مدیر فروش کیست؟

نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش

قبل بررسی نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش بهتر است ابتدا با شغل مدیر فروش بیشتر آشنا شویم. مدیر فروش کسی است که رهبری و راهنمایی تیم فروش را در یک شرکت بر عهده دارد و با کمک این تیم، اهداف و استراتژی فروش را تعیین کرده، داده‌های فروش را ارزیابی و دوره‌های آموزشی فروش را برای افراد تیم خود برنامه‌ریزی می‌کند و در استخدام و جذب یا قطع همکاری افراد تیم فروش نقش مستقیمی دارد.

مدیران فروش اغلب با خریداران و شرکت‌های پخش کالا ارتباط دارند. آن‌ها همچنین داده‌های فروش را برای ارزیابی پتانسیل فروش و میزان فروش کالاهای شرکت جمع‌آوری می‌کنند و به این ترتیب نیازهای مشتریان آگاهند‌.

آشنایی با قرارداد کار و مفاهیم آن

قرارداد کار یک سند حقوقی است که بین کارفرما و کارگر منعقد می‌شود و شرایط کاری، حقوق و تعهدات هر دو طرف را مشخص می‌کند. این قرارداد باید به شکلی شفاف و دقیق تنظیم شود تا از سوءتفاهم‌ها و مشکلات قانونی جلوگیری کند. در ادامه  به اجزای اصلی و مفاهیم مهم نوشته‌شده در نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش اشاره می‌کنیم و در ادامه به توضیح کامل هر یک از مفاهیم می‌پردازیم. 

  • مشخصات طرفین قرارداد: اطلاعاتی مانند نام شرکت یا سازمان، آدرس و اطلاعات تماس در نمونه قرارداد مدیران و نام، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس و اطلاعات تماس کارمند در این قرارداد باید ذکر شود. 
  • نوع قرارداد: مشخص‌کردن نوع قرارداد (موقت، دائم، پروژه‌ای، پاره‌وقت) که بر حقوق و تعهدات هر دو طرف تاثیرگذار است.
  • شرح وظایف و مسئولیت‌ها: تعریف واضح و دقیق وظایف، مسئولیت‌ها و انتظارات از کارگر، که ممکن است شامل شرح شغلی، مهارت‌های مورد نیاز و اهداف باشد.
  • ساعت کاری: تعداد ساعات کار روزانه و هفتگی و شرایط اضافه‌کاری که باید تعیین شود. 
  • مرخصی‌ها: شامل مرخصی استحقاقی، مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان و سایر مرخصی‌ها می‌شود که تعداد روزهای مرخصی و نحوه استفاده از آن‌ها باید مشخص باشد.
  • حقوق: مبلغ پرداختی ثابت که کارگر به صورت ماهانه یا هفتگی دریافت می‌کند.
  • مزایا: شامل بیمه‌های مختلف (مانند بیمه درمانی و بازنشستگی)، پاداش‌ها، سنوات، کمک‌هزینه‌ها و سایر مزایا که باید پرداخت شود. 
  • شرایط پرداخت: زمان و روش پرداخت حقوق و مزایا که توسط کارفرما پرداخت می‌شود. 
  • دوره‌ی آزمایشی: مدت زمانی که کارفرما و کارگر می‌توانند بدون تعهد خاصی قرارداد را فسخ کنند. این دوره معمولاً برای ارزیابی عملکرد کارگر و سازگاری او با محیط کار تعیین می‌شود.
  • شرایط خاتمه قرارداد: شرایط و رویه‌های لازم برای استعفای کارگر یا پایان کار به درخواست کارفرما که باید طبق توافق ذکر شود.
  • امضا و تاریخ: امضای هر دو طرف قرارداد و تاریخ امضا، که اعتبار قانونی به قرارداد می‌بخشد.

مطلب مرتبط: آشنایی با انواع قرارداد کار + چند نمونه

نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش شامل چه بخش‌هایی است؟ 

قرارداد کار

نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش مشابه با قرارداد دیگر مشاغل است و موارد یکسانی را در می‌گیرد، اما باید به این موضوع دقت کنید که اگر قصد اضافه کردن بند جدید و توافق‌نامه در قرارداد هستید، این بخش را به متن قرارداد حتما اضافه کنید تا به امضای دو طرف برسد. در ادامه به شرح کامل بخش‌های مختلف نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش خواهیم پرداخت.

مشخصات طرفین

در این قسمت از قرارداد، مشخصات کامل کارگر یا کارمند و کارفرما ذکر می‌شود. این مشخصات شامل نام و نام ‌خانوادگی، شماره ملی، کد پستی و نشانی محل سکونت طرفین است. همچنین برای کارگر، میزان تحصیلات نیز باید در نمونه قرارداد کاری ذکر شود. (در قانون کار، به‌تمامی کسانی که در شرکت‌های خصوصی استخدام می‌شوند، کارگر گفته می‌شود و فقط افرادی که در شرکت‌های دولتی شاغل هستند، کارمند محسوب می‌شوند.)

نوع قرارداد

در این قسمت، نوع قرارداد کار تعیین می‌شود. انواع قراردادهای کار شامل قرارداد آزمایشی، موقت، غیر موقت، ساعتی، قرارداد پیمانکاری و برخی انواع دیگر هستند. کارفرما و کارگر باید به طور دقیق نوع قرارداد کاری خود را در این قسمت ذکر کنند.

شرح وظایف و مسئولیت‌ها

در این قسمت، نوع کار و شرح وظایف مدیر فروش باید ذکر شود. شرح وظایف بسته به اندازه شرکت و نظر کارفرما، این وظایف در سازمان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند؛ این تفاوت‌ها را با بررسی نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش در منابع مختلف می‌توانید ببینید.

استخدام و آموزش افراد جدید تیم فروش را نیز بر عهده دارند. همچنین آن‌ها به نمایندگان فروش و بازاریابی برای بهبود عملکرد خود مشاوره می‌دهند. در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ‌تر، اغلب یک مدیر فروش بر عملکرد مدیر داخلی فروش بخش‌های مختلف شرکت و تیم‌های آنان نیز نظارت می‌کند.

محل کار

در این قسمت از نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش، نشانی کامل محل کار مدیر فروش ذکر می‌شود. همچنین اگر شرکت، دفاتر و نمایندگی‌های مختلفی داشته باشد که نیاز به حضور مدیر فروش در آن‌ها باشد، نشانی کامل تمامی شعبات و دفتر‌ها در این قسمت ذکر خواهد شد.

تاریخ انعقاد و مدت زمان اعتبار قرارداد و ساعات کاری مدیر فروش

در سه بخش بعدی نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش، این سه مورد ذکر می‌شوند. مدت‌زمان قرارداد با توجه به نوع قرارداد که موقت یا غیرموقت است، می‌تواند متفاوت باشد. همچنین برخی از کارفرمایان برای مدت‌زمانی معلوم با مدیر فروش قرارداد می‌بندد و بعد از اتمام مدت‌زمان آن، قرارداد را تمدید می‌کنند.

ساعات کاری مدیر فروش هم در شرکت‌های دولتی و هم خصوصی نباید از 44 ساعت در هفته بیشتر باشد؛ اما کمتر از آن مجاز است. اگر ساعات کاری افراد از این مقدار بیشتر شود، باید به‌عنوان اضافه‌کاری تلقی گردد و بر پایه حقوق اضافه شود.

لینک مرتبط: آگهی های استخدام جدید مدیر فروش

میزان حقوق و بیمه

در دو بخش بعدی، میزان حقوق یا حق‌السعی و بیمه کار مدیر فروش تعیین می‌شود. توجه داشته باشید که حق‌السعی در حقیقت میزان حقوق ناخالص قبل از اعمال کسورات حاصل از مالیات یا بیمه است. همچنین نحوه محاسبه حقوق (ساعتی، هفتگی یا ماهیانه) و شماره‌حساب مدیر فروش نیز در این قسمت ذکر می‌شود. یکی از قوانین وزارت کار مربوط به میزان پایه حقوق ساعتی و ماهیانه کارگران و کارمندان است. بر این اساس در جدول زیر می‌توانید حداقل حقوق پایه وزارت کار و سایر موارد را در سال 1403 مشاهده کنید:

موارد مبلغ (ریال)
مزد 1403 قانون کار (روزانه) 2,388,728
حقوق 1403 قانون کار (ماهانه) 71,661,840
حق اولاد ماهانه یک فرزند: 7,166,184 و دو فرزند: 14,332,368
حق مسکن 1403 قانون کار 9,000,000
بن کارگر 1403 قانون کار 14,000,000
عیدی سال 1403 (حداقل) 143,323,680

عیدی و پاداش سالانه

در این قسمت نحوه محاسبه عیدی و پاداش ذکر می‌شود. بر اساس قانون وزارت کار، به ‌ازای یک سال کار کارگر یا کارمند، باید معادل 60 روز یا 90 روز دستمزد، به او عیدی پرداخت کنند. این جمله به این معناست که میزان عیدی مدیر فروش یا سایر کارمندان، نباید از 60 روز دستمزد کمتر و از 90 روز دستمزد او بیشتر باشد. اغلب شرکت‌ها، میزان عیدی را همان حداقل یعنی 60 روز دستمزد در نظر می‌گیرند. همچنین اگر کارمند کمتر از یک سال در شرکت مشغول به کار باشد، با توجه به مدت‌زمان حضور او در شرکت، عیدی و پاداش با همین نسبت محاسبه می‌شود.

مطلب مرتبط: نمونه فرم‌ استخدام بازاریاب و نکاتی که باید به آنها توجه کنید

حق سنوات و مزایای پایان کار

حق سنوات به کارگران یا کارمندانی که حداقل یک سال در شرکتی مشغول به کار باشند، تعلق می‌گیرد. کارفرمایان می‌توانند حق سنوات کارگران را بعد از گذشت یک سال از حضور آنان، به‌صورت ماهیانه محاسبه کرده و بر پایه حقوق او اضافه کنند یا به‌صورت یکجا بعد از اتمام کار به کارگر یا کارمند پرداخت کنند.

اغلب شرکت‌ها روش اول را انجام می‌دهند؛ زیرا حق سنوات هر سال افزایش می‌یابد و اگر کارفرمایان بخواهند سنوات چند ساله کارگران را به‌صورت یکجا در یک سال مشخص بپردازند، باید بر اساس مصوبه همان سال آن را محاسبه کنند که بدون شک از محاسبه سال‌ به‌ سال آن عدد بیشتری می‌شود.

شرایط فسخ قرارداد

در قسمت فسخ قرارداد باید ذکر شود که فسخ قرارداد باید قبل از اتمام مدت‌زمان قرارداد و بر اساس رضایت دو طرف باشد. در غیر این صورت مبلغ معینی باید از سوی فسخ کننده قرارداد به طرف مقابل پرداخت شود.

در آخر، مدیر فروش و مدیر عامل باید قرارداد را امضا کرده و دو نسخه از آن تهیه کنند تا در اختیار دو طرف قرارداد قرار بگیرد. ممکن است قرارداد دیگری به نام تعهدنامه عدم افشای اسرار (NDA) نیز در اختیار مدیر فروش قرار بگیرد که بر اساس بندهای مختلف آن، مدیر فروش تعهد می‌دهد که اسرار فروش شرکت مانند اسناد کتبی، صورت‌حساب‌ها، گزارش‌ها، داده‌ها و … را تا مدت‌زمان همکاری و حتی چند سال بعد قطع همکاری نیز افشا نکند. در کنار آن نیز ممکن است سفته‌هایی برای ضمانت حسن انجام کار نیز از او گرفته شود.

مطلب مرتبط: نمونه قرارداد کار حسابداری؛ نحوه نوشتن قرارداد و انواع آن

نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش

در این قسمت یک نمونه فرم قرارداد برای استخدام مدیر فروش ارائه شده است. این فرم شامل بخش‌های اصلی یک قرارداد استخدام است که در قسمت قبلی اشاره کردیم که می‌تواند به‌عنوان یک الگو استفاده شود. این فرم باید مطابق با قوانین و شرایط خاص هر شرکت تنظیم و تکمیل گردد.

بسمه تعالی 

این قرارداد منطبق با قانون کار جمهوری اسلامی ایران میان کارفرما/ یا نماینده قانونی ایشان و کارگر منعقد می گردد.

1- مشخصات طرفین:

1-1 کارفرما/ نماینده قانونی کارفرما

آقا/خانم/شرکت ……… فرزند ……. شماره شناسنامه(ش.ش) ………… شماره ثبت ……….. به نشانی …………..کد پستی ………..

2-1 کارگر/کارمند

آقا / خانم ………. فرزند ……… متولد ………. شماره شناسنامه(ش.ش) ……….. شماره ملّی ……….. میزان تحصیلات …………. نوع و میزان مهارت ………….. به نشانی ……………… کد پستی …………. .

2- نوع قرارداد:

  • قرارداد غیرموقت یا دائمی
  • قرارداد موقت یا مدت معین
  • قرارداد معین
  • قرارداد آزمایشی
  • قرارداد آموزشی

3- نوع کار یا حرفه یا حجم کار یا وظیفه‌ای که مدیر فروش به آن اشتغال می‌یابد:

معرفی انواع خدمات و محصولات شرکت ….. به بازاریابان و مشتریان و نیز انعقاد قرارداد با نمایندگی‌ها و تمامی اشخاص حقیقی و حقوق و مشاغلی که مستقیم یا غیر مستقیم با محصولات شرکت در ارتباط هستند؛ در همین رابطه مدیر فروش ملزم به انجام وظایف مشروح ذیل است:

1-3 مدیر فروش متعهد می‌گردد کلیه تعهدات مشروح در ابتدای ماده 3 را به طور کامل و بدون هر گونه اعتراض انجام دهد.

2-3 مدیر فروش متعهد می‌گردد تمام تلاش خود را در جهت جذب و رضایتمندی مشترک به طور کامل به کار گیرد.

3-3 مدیر فروش متعهد می‌گردد در آرامش کامل پاسخگوی هر گونه پرسش یا حتی نارضایتی مشتریان باشد.

4-3 مدیر فروش در قبال هر گونه خسارت و آسیب به شرکت بواسطه ایشان، مسئول بوده و می‌بایست جبران خسارت اعم از مادی یا معنوی نماید.

5-3 مدیر فروش در صورتی که دیگر راغب به ادامه فعالیت نباشد می‌بایست یک ماه جلوتر این امر را به اطلاع کارفرما برساند.

6-3 مدیر فروش متعهد می‌گردد که بهنگام فعالیت در این شرکت، حق مشارکت و فعالیت در هیچ شرکت مشابه یا غیر مشابه فعالیت و محصولات شرکت را نداشته باشد.

4- محل انجام کار:

دفتر اصلی شرکت به نشانی ……. و بعضاً حضور یافتن در دفاتر و نمایندگی‌های شرکت به آدرس های …. .

5- تاریخ انعقاد قرارداد: ………………………………………….

6- مدت قرارداد: …………………….

7- ساعات کار: ……………………….

 ( میزان ساعات کار و زمان شروع و خاتمه آن صرفاً با رضایت طرفین تعیین می‌گردد. ساعات کار نمی‌تواند بیش از میزان مندرج در قانون کار تعیین شود اما کم‌تر از آن مجاز است).

8- حق السعی:

1-8 مزد ثابت/مبنا روزانه/ ساعتی …………………………….. ریال (حقوق ماهیانه ………………. ریال).

2-8 پاداش افزایش تولید و بهر‌ه‌وری در حرفه تخصصی با عنایت به تخصص مدیر فروش ………………………… ریال که طبق توافق طرفین قابل پرداخت است.

3-8 شرح سایر مزایا و امتیازات …………………………………………… .

9- حقوق و مزایا به صورت هفتگی/ماهیانه کارگر/کارمند به حساب شماره …………… شعبه ……………………… توسط کارفرما یا نماینده قانونی ایشان پرداخت می‌گردد.

10- بیمه:

به موجب شماره بیمه ……. کارگر در تاریخ ……. تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گرفت.

(به موجب ماده 148 قانون کار، کارفرما مکلف است کارگر را نزد سازمان تامین اجتماعی و یا سایر دستگاه‌های بیمه گذار بیمه نماید).

11- عیدی و پاداش سالانه:

به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار – مصوب ۱۳۷۰/۱۲/۶ مجلس شورای اسلامی- به ازای یک سال کار معادل شصت روز مزد ثابت/مبنا (تا سقف نود روز روزانه قانونی کارگران) به عنوان عیدی و پاداش سالانه به کارگر پرداخت می‌شود. کار کم‌تر از یک سال تمام میزان عیدی و پاداش و سقف مربوط به نسبت محاسبه خواهد شد.

12- حق سنوات یا مزایای پایان کار:

به هنگام فسخ یا خاتمه کار حق سنوات براساس نسبت کارکرد کارگر پرداخت می‌شود.

13- شرایط فسخ یا خاتمه قرارداد:

به موجب این قرارداد به موجب موارد ذیل هر یک از طرفین قادر به فسخ قرارداد می باشند و در غیر این صورت طرف فسخ کننده می بایست وجه التزام به مبلغ …… پرداخت نماید.

…………

14- سایر موضوعات مندرج در قانون کار و مقررات تبعی از جمله استحقاقی، کمک هزینه مسکن، کمک هزینه عائله مندی نسبت به این قرارداد اعمال خواهد شد.

15- این قرارداد در ….. نسخه و ….. صفحه تنظیم می شود که یک نسخه نزد کارفرما، یک نسخه نزد کارگر، و نسخه های دیگر در اختیار ….. قرار خواهد گرفت.

 

محل امضاء و اثر انگشت کارفرما/یا نماینده قانونی ایشان                               محل امضاء و اثر انگشت مدیر فروش

جمع‌بندی

نمونه قرارداد کاری

نمونه قرارداد استخدام مدیر فروش از بخش‌های مختلفی مانند محل کار، میزان حقوق، شرح وظایف، میزان عیدی و پاداش، تعهدات طرفین و …تشکیل شده است. معمولاً قرارداد استخدام مدیر فروش در شرکت‌های خصوصی از نوع موقت است و فقط در برخی از سازمان‌ها دولتی برای استخدام نیروهای خود از قرارداد غیر موقت یا دائمی استفاده می‌کنند. علاوه بر امضای قرارداد کار، مدیر فروش باید تعهدنامه عدم افشای اسرار یا همان NDA را نیز امضا کند و با توجه به مبلغی که کارفرما تعیین می‌کند، سفته یا ضمانت حسن انجام کار نیز ارائه دهد. دلیل ارائه سفته، حساسیت شغل مدیر فروش و در اختیار داشتن اسناد و حساب‌های فروش شرکت است.

نویسنده

  • ماریه امری

    من ماریه امری هستم، کارشناس تولید محتوا. جامعه‌شناسی خوندم و حدود سه ساله که در حوزه محتوا فعالیت دارم. دوست داشتم طرفدار فوتبال بودم چون خیلی هیجا‌ن‌انگیز به نظر میاد ولی بجاش طرفدار کلمه‌ها و داستان‌ها شدم. هرجا که چیزی برای روایت کردن باشه من حضور دارم. نوشتن و خلق محتوا، برای من فرصتیه تا داستان‌ها و اطلاعات منحصر به فردی رو به گوش دیگران برسونم. فعالیت در جاب ویژن برای من نه فقط یک شغل، بلکه یک وظیفه پر‎معناست چون احساس می‌کنم که بخشی از سفر حرفه‌ای افراد هستم.

دسته بندی :
کارفرمایان
بدون دیدگاه