چگونه در آگهی‌های استخدام حسابرس پذیرفته شویم؟

نوشته شده توسط متینه ایقایی
زمان مطالعه: 7دقیقه
چگونه در آگهی‌های استخدام حسابرس پذیرفته شویم؟

اگر هم به حسابداری و تراز کردن صورت‌های مالی علاقه‌مندید و هم به کمی ماجراجویی؛ حسابرسی شغل ایده‌آل شماست. حسابرس‌ها را می‌توان پلیس امور مالی و حسابداری سازمان‌ها دانست. همان‌طور که بدون حضور پلیس اغتشاش و بی‌نظمی همه شهر را پر خواهد کرد؛ در صورت نبودن حسابرس هم واحد مالی و دفاتر حسابداری بی‌نظم و به‌هم‌ریخته خواهد بود. همین مسئله باعث شده سازمان‌ها هر چه بیشتر متوجه اهمیت استخدام حسابرس شوند.

حضور حسابرس در واحد مالی سازمان می‌تواند از بروز اشتباهات و تخلفات عمدی و غیرعمدی جلوگیری کرده و مانع از هزینه کردهای اضافی شود. شرایط اقتصادی و فضای رقابتی بازار باعث شده بهینه کردن هزینه‌ها و جلوگیری از مخارج اضافی اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کند. و حسابرس همان فردی است که می‌تواند بر این شرایط نظارت کرده و آن را بهبود ببخشد.

اگر می‌خواهید درباره شغل حسابرسی، مسیر تحصیلی و کاری، نحوه استخدام، مهارت‌ها و مزایای آن بیشتر بدانید؛ در ادامه این مقاله با جاب ویژن همراه باشید:

حسابرس کیست؟

قبلا درباره استخدام حسابدار صحبت شد و شرایط کاری و سایر موارد مربوط به آن را بررسی کردیم. حسابرسی یکی از زیرمجموعه‌های این رشته است و به بررسی اعتبار صورت‌های مالی تهیه شده پرداخته و دقت و شفافیت در امور مالی سازمان‌ها را بررسی می‌کند. می‌توان گفت حسابدار مسئول تهیه گزارش‌ها و صورت‌های مالی است و حسابرس وظیفه کنترل و نظارت بر این اسناد را بر عهده دارد.

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام حسابرس

با توجه به این تعریف، بیشتر سازمان‌ها و مجموعه‌های معتبر و بزرگ به استخدام حسابرس نیاز دارند تا جلوی تخلفات مالی آنها گرفته شود. البته استخدام حسابرس تنها توسط سازمان‌ها اتفاق نمی‌افتد و برخی از این افراد به‌صورت مستقل و پروژه‌ای کار می‌کنند.

حسابرس باید از صحت و دقت تمام صورت‌های مالی و اسناد تهیه شده، اطمینان حاصل کرده و هر گونه تخلف یا اشتباه در امور اقتصادی و مالی سازمان را پیدا کرده و آن را گزارش دهد. استخدام حسابرس از بروز اختلاس یا دزدی جلوگیری کرده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

آینده کاری حسابرسی

اگر در جستجوی کار هستید؛ باید بدانید که آینده کاری بسیار خوبی در انتظار حسابرسان است؛ چرا که با پیچیده‌تر شدن قوانین و سختگیرانه‌تر شدن امور مالیاتی، نیاز سازمان‌ها و مجموعه‌ها به فردی که بر این قوانین تسلط داشته و بتواند صورت‌های مالی را اصلاح کند؛ بیشتر خواهد شد. همچنین جهانی شدن بازارها و همکاری بین‌المللی سازمان‌‌ها با یکدیگر، نیازهای جدیدی در امور مالی پدید خواهد آورد که نیاز به استخدام حسابرس را بیشتر خواهد کرد. البته برای اینکه با سازمان‌های خارج از ایران همکاری داشته باشید؛‌ باید مدارک بین‌المللی حسابرسی را دریافت کرده باشید.

وظایف حسابرس چیست؟

در توضیحات اولیه اشاره شد که حسابدار وظیفه تولید و حسابرس وظیفه بررسی اسناد و صورت‌های مالی را بر عهده دارد. اما به شکل جزئی‌تر می‌توان موارد زیر را به‌عنوان مسئولیت‌های حسابرس برشمرد:

وظایف حسابرسی

صحبت با سایر افراد

حسابرس چه کارمند سازمان باشد و چه مستقل کار کند؛ باید در ابتدا با واحد مالی و حسابداری صحبت کرده و مدارک و اسناد را همراه با توضیحات از آنها دریافت کند. همچنین باید با کارفرما جلسه برگزار کرده و درباره درخواست‌ها، نیازها و محدودیت‌ها اطلاعات کسب کند.

صحت‌سنجی صورت‌های مالی

کارشناسان حسابرسی باید در این مرحله، تمام اسناد مالی از جمله حقوق، تنخواه‌ها، فاکتورها و… را بررسی نموده و از تطابق آنها با هم اطمینان حاصل نمایند. معمولا بعد از این مرحله رئیس حسابرسی وارد عمل خواهد شد.

انطباق با قوانین

برخی از کارفرمایان با استخدام حسابرس از او می‌خواهند به مسائل قانونی مثل مالیات و… رسیدگی کند. بنابراین حسابرس باید به تمام قوانین تسلط کافی داشته و اسناد مالی سازمان‌ها را از این نظر بررسی کند.

تهیه گزارش و ارائه آنها

پس از طی این مراحل و بررسی اسناد و سوابق مالی، حسابرس به نتایجی درباره صحت و دقت این اسناد و کارآیی سیستم حسابداری خواهد رسید. در این مرحله او باید گزارش‌هایی کتبی از عملکرد مالی سازمان تهیه نموده و در اختیار کارفرما قرار دهد. همچنین باید تحلیل‌ها، پیشنهادات و انتقادات خود نسبت به عملکرد مالی سازمان را بیان کند.

چرا سازمان‌ها به استخدام حسابرس روی می‌آورند؟

برخی از سازمان‌های بزرگ و معتبر، در واحد حسابداری و مالی خود اقدام به استخدام حسابرس می‌کنند تا بر عملکرد واحد نظارت کرده و سیستم حسابداری و دفاتر حسابداری را از نظر کارآیی بهینه‌سازی نماید. برخی از سازمان‌ها، انتظار دارند حسابرس اظهارنامه‌های مالیاتی را پر کرده و در موارد مربوط به قوانین و مقررات به آنها کمک کند. همچنین حسابرسان کارمند در داخل سازمان، توصیه‌ها و راهکارهایی برای افزایش درآمد و کاهش هزینه‌ها و روش‌های مدیریت مالی ارائه خواهند داد. برای آگاهی از فرصت‌های شغلی مربوط به استخدام حسابرس، می‌توانید به سایت جاب ویژن مراجعه کرده و با انتخاب گروه شغلی «مالی و حسابداری» و جستجوی کلیدواژه حسابرس، آگهی‌های شغلی مربوطه را مشاهده نمایید.

البته تعداد زیادی از حسابرسان، مستقل‌اند و در دفاتر و شرکت‌های شخصی کار می‌کنند. هنگامی که کارفرما نیاز به همکاری پروژه‌ای با حسابرس داشته باشد به این دفاتر مراجعه خواهد کرد. معمولا سازمان‌های کوچک‌تر برای حل مشکلات مالیاتی خود یا سازماندهی سوابق و اسناد مالی خود، از این افراد کمک خواهند خواست. همچنین در مواقعی که کارفرما احساس کند شخصی از داخل سازمان قصد کاری غیر قانونی (اختلاس یا دست‌کاری حساب‌ها) را دارد؛ به دفاتر حسابرسی مستقل مراجعه خواهد کرد. حسابرسان با بررسی دفاتر و اسناد مالی، می‌توانند اعلام کنند که آیا دست‌کاری در اسناد صورت گرفته یا خیر.

استخدام حسابرس در گرایش‌های مختلف

حسابرسی یکی از زیرمجموعه‌های حسابداری است؛ اما خود به چند گرایش تقسیم می‌شود:

  • حسابرسی عمومی: این فرد مسائل کلی مانند امور مرتبط با حسابداری و مالیات را بر عهده خواهد گرفت. این افراد معمولا در سازمان‌های بزرگ، ادارات دولتی و… مشغول به کار خواهند شد.
  • حسابرسی قانونی: افراد شاغل در این حوزه معمولا با وکلا، نیروی انتظامی و… همکاری دارند.
  • حسابرس مستقل: همان‌گونه که اشاره شد برخی از حسابرسان با احداث دفتر کار شخصی، به صورت پروژه‌ای با سازمان‌ها و کارفرمایان کار خواهند کرد.

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام حسابدار

مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام حسابرس

برای جذب و همکاری با سازمان‌های بزرگ، مهارت‌ها و توانایی‌های شما اهمیت بسیار زیادی دارد. حسابرس، کسی است که متوجه باید اشکالات موجود در سیستم شود؛ به همین دلیل برای جذب حسابرس حساسیت‌های ویژه‌ای وجود دارد. بنابراین منطقی است که تاکید کارفرما بر شایستگی‌ها و توانمندی‌های حسابرس، بیشتر از سایر عناوین شغلی باشد. مهارت‌های مورد نیاز کارفرما شامل موارد زیر هستند:

مهارت استخدام حسابرس

  • تسلط بر مقررات و قوانین مالی و آگاهی از تغییرات جدید
  • منطقی، کارآمد و محافظه‌کار
  • سازگار با شرایط محیطی و کاری متفاوت
  • ذهن تحلیلی و محاسباتی
  • دارای روابط عمومی بالا
  • توانایی بالا در گزارش‌گیری و نوشتن گزارش به زبان ساده برای مدیران
  • مسلط به نرم‌افزارهای Office
  • تسلط بر نرم‌افزارهای حسابداری
  • منظم
  • مدیریت ریسک
  • توانایی تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی
  • مسلط به مدل ERM
  • توانایی کنترل داخلی COSO
  • و…

روند استخدام حسابرس

برای رسیدن به مدارج بالا در هر شغلی، باید روند ویژه آن را طی کنید و حسابرسی هم از اینم قاعده مستثنا نیست. قدم اول در این مسیر، گذراندن تحصیلات مرتبط است. معمولا در حین تحصیل می‌توانید به‌عنوان کارآموز با حسابرسان مستقل کار کنید. کارآموز حسابرسی معمولا وظیفه بررسی اسناد مالی سازمان‌ها از جمله تنخواه‌ها، فاکتورها و… را دارد.

پس از گذراندن دوره کارآموزی که شاید چندین سال به طول بیانجامد و فارغ‌التحصیلی، بهتر است سراغ مدارک فنی و معتبر در این زمینه رفته و آنها را کسب کنید. در این مرحله و پس از کسب چند سال تجربه، می‌توانید با سازمان‌های خصوصی یا دولتی یا دفاتر حسابرسی مستقل همکاری نمایید. هنگامی که تمام نکات حسابرسی را آموختید؛ می‌توانید به تاسیس دفتر شخصی خودتان هم فکر کنید و وارد حوزه مدیریت و کارآفرینی شوید.

تحصیلات مورد نیاز

حسابرسی یکی از زیرمجموعه‌های حسابداری است و اکثر افرادی که در این رشته مشغول به کارند؛ در رشته حسابداری و گرایش حسابرسی تحصیل کرده‌اند. البته فارغ‌التحصیلان رشته‌های اقتصاد، مالی و حتی MBA هم می‌توانند برای آگهی‌های استخدام حسابرس رزومه ارسال کنند. اگر می‌خواهید در حسابرسی موفق شوید؛ بیشتر از مدارک دانشگاهی، به تجربه و مدارک فنی نیاز دارید. به همین علت معمولا مدرک لیسانس برای ورورد به بازار کار حسابرسی کافی است.

مدارک حرفه‌ای در حسابرسی

داشتن مدارک حرفه‌ای در حسابرسی، اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند تغییر شگرفی در موقعیت شغلی شما به وجود آورد. داشتن مدارک مرتبط با حسابداری از جمله نرم‌افزارهای این حوزه و گذراندن دوره‌های معتبر در زمینه قوانین و مقررات، کمک می‌کند بتوانید با سازمان‌های برتر همکاری کنید. دریافت مدارک بین‌المللی بازار سرمایه از جمله CFA و CIIA هم راه شما را برای ورود به شرکت‌های بین‌المللی باز خواهد کرد.

روند استخدام حسابرس

مزایا و معایب

حسابرسی هم مانند سایر مشاغل، مزایا و معایبی دارد و اهمیت این نقاط قوت و ضعف برای شما، می‌تواند باعث تغیر در مسیر شغلی‌تان شود. برخی از این نکات در زیر آمده‌اند:

کار کردن به‌صورت پروژه‌ای

وقتی به‌عنوان حسابرس مستقل یا کارمند دفاتر حسابرسی کار می‌کنید؛ این امکان برای شما فراهم است که پروژه‌ای و کوتاه مدت با سازمان‌ها و افراد کار کنید. این مسئله و تنوع کاری، می‌تواند مزیت این شغل باشد. اما از سوی دیگر بسیاری از حسابرسان از اینکه مکان مشخصی ندارند و باید موقتی در سازمان‌ها کار کنند و عدم ثبات محیط شغلی، ناراضی هستند. به همین دلیل سازگاری حسابرسان با محیط و کارفرمایان مختلف ضروری است.

کار روتین

شغل حسابرسی بسیار محاسباتی و البته تا حدی روتین و یکنواخت است. مخصوصا در اوایل کار و به‌عنوان کارشناس، باید دائما ترازنامه‌ها و اسناد مالی را چک کنید. البته بعد از ترفیع شغلی، کمتر پیش می‌آید مجبور به کارهای محاسباتی و حسابداری باشید و تنها به تجزیه و تحلیل و مشاوره خواهید پرداخت.

ارتباط با سایر افراد

برای فردی که مشکلی در ارتباط با سایر افراد ندارد؛ حسابرسی شغلی ایده‌آل است. چرا که حسابرسان باید همواره با کارمندان واحد مالی و سایر افراد در ارتباط باشند. اما گاهی ممکن است این ارتباط آزاردهنده باشد. مخصوصا وقتی که حسابرس مسئول تشخیص دستکاری در اسناد و صورت‌های مالی است؛ احتمال دارد برخورد ناخوشایندی بین حسابرس و سایر افراد ایجاد شود.

جمع ‎بندی

حسابرس را می‌توان کارآگاه بخش مالی و حسابداری سازمان دانست. برای شروع مسیر شغلی حسابرسی می‌توانید از تحصیل در رشته حسابداری یا اقتصاد و مالی شروع کنید. دریافت مدارک مرتبط از جمله مدارک بازار سرمایه و یا نرم‌افزارهای حسابداری نقش شایانی در ارتقاء موقعیت شغلی شما خواهد داشت. علاوه بر این مدارک، بهتر است تسلط خود بر قوانین مالیاتی را بالاتر برده و توانایی کار با نرم‌افزارهای Office را پیدا کنید.

معمولا سازمان‌های بزرگ و دفاتر حسابرسی مستقل اقدام به استخدام حسابرس می‌نمایند. پس از جذب، شما وظیفه دارید اسناد مالی و صورت‌های تولید شده توسط واحد حسابداری و مالی را چک کرده و هر گونه عدم شفافیت و مغایرت را به مدیریت گزارش دهید. وظیفه اصلی حسابرس را می‌توان نظارت بر کار حسابداران و جلوگیری از تخطی از قانون، دستکاری اسناد و سرپیچی از قوانین دانست. یکی از مزایای این شغل این است که حتی اگر نتوانید در رشته خودتان مشغول به کار شوید؛ این امکان را دارید که برای آگهی‌های استخدام حسابدار رزومه ارسال نمایید.

با پذیرفته شدن در این موقعیت شغلی علاوه بر دریافت حقوق بالا و تضمین آینده شغلی، این امکان را دارید که در سازمان‌های دولتی (مثلا اداره دارایی یا سایر نهادهای اقتصادی) مشغول به کار شده و یا با کسب تجربه بیشتر، شرکت خود را تاسیس کرده و مشغول مشاوره یا انجام کار به‌صورت پروژه‌ای شوید. البته قدم اول برای موفقیت در این مسیر شغلی، کارآموزی در دفاتر شخصی یا سازمان‌هاست. برای این منظور می‌توانید از سایت جاب ویژن استفاده نمایید و پس از انتخاب گروه شغلی «مالی و حسابداری» از فیلتر سطح ارشدیت، سطح خود را تعیین کرده و برای آگهی‌های همکاری مدنظرتان، رزومه ارسال کنید.

منبع: career

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه