راهنمای شرایط و ضوابط استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
راهنمای شرایط و ضوابط استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای

مجموعه فروشگاه‌هایی که تحت یک نام یکسان و مدیریت واحد اداره می‌شوند و اغلب محصولات مشابهی دارند فروشگاه زنجیره‌‌ای نامیده می‌‌شوند. هر یک از شعب این فروشگاه‌ها برای مدیریت و عملکرد موفق به استخدام مدیر فروشگاه زنجیره‌‌‌ ای نیاز دارد. اگرچه قوانین و سیاست‌‌های در سطح مدیریت کلان گرفته می‌شود؛ اما موفقیت و سودآوری هر شعبه در گروه مهارت‌‌ها و توانمندی‌های مدیر فروشگاه است.

استخدام

در این مقاله سایت استخدام آنلاین جاب ویژن قصد داریم موقعیت شغلی مدیریت فروشگاه زنجیره‌‌ای را بررسی کنیم و در مورد تحصیلات، توانایی‌‌ها و مهارت‌های لازم برای این شغل با شما صحبت کنیم. همچنین در پایان، روش جستجوی بهترین فرصت‌های استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای را نیز به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

فروشگاه زنجیره‌ای چیست؟

فروشگاه‌های زنجیره‌ای به مجموعه فروشگاه‌هایی گفته می‌شود که تحت مدیریت یکسان و واحدی اداره می‌شوند و معمولا در سطح یک شهر، کشور یا حتی به صورت بین‌المللی پراکنده هستند. این فروشگاه‌ها تحت یک نام تجاری یکسان فعالیت می‌کنند و معمولا محصولات مشابه‌ای عرضه می‌کنند. معمولا دستورالعمل‌ها و سیاست‌های کلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسط مدیریت کل تعیین و به هر شعبه ابلاغ می‌شود. فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت آمریکا در سال 2004 به عنوان بزرگ‌ترین و پردرآمدترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دنیا شناخته شد.

در حال حاضر، در کشورمان نیز فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعددی وجود دارند و روز به روز نیز بر تعداد آن‌‍‌ها افزوده می‌شود. فروشگاه‌های رفاه، شهروند، هایپراستار، هایپرمی، سپه و اتکا از جمله فروشگاه‌های ایرانی هستند که شعبات مختلف آن‌ها به استخدام فروشگاه زنجیره‌ ای حتما نیاز پیدا خواهد کرد.

مدیر فروشگاه زنجیره‌‌‌‌ای به چه کسی گفته می‌شود؟

فروشگاه زنجیره ای

مدیر فروشگاه زنجیره‌ای فردی است که فعالیت‌های روزانه فروشگاه و سرویس‌دهی به مشتریان را مدیریت می‌کند و براساس دستورالعمل‌های داده شده، فروشگاه را اداره می‌کند. چنین فردی باید توانایی مدیریت و تجربه اداره کردن فروشگاه‌های بزرگ یا پرسنل و مشتریان زیاد را داشته باشد. هرچقدر هم شرکت مادر، بزرگ و موفق باشد و هرچه تعداد شعبات فروشگاه زیاد باشد باز هم این مدیر فروشگاه زنجیره‌ای است که عملکرد موفق این شعبه را تضمین می‌کند.

مدیریت فروشگاه وابستگی چندانی به مدرک تحصیلی ندارد و تجربه و توانایی مدیریت اولویت بالاتری دارند. با این حال، بسیاری از کارفرماها داشتن حداقل مدرک لیسانس را شرط لازم برای استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای مدنظر قرار می‌دهند. در چنین شرایطی، مدرک دانشگاهی مدیریت یا رشته‌های مرتبط می‌تواند به عنوان امتیاز مثبت در نظر گرفته شود. با این حال، مدیریت فروشگاه زنجیره‌ای به سال‌ها تجربه مدیریت خرده فروشی و فروشگاهی، توانایی بالا در رهبری و مدیریت و توجه و دقت بالا به جزئیات نیاز دارد.

برای مشاهده فرصت‌های استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای کلیک کنید.

رزومه ساز

وظایف و مسئولیت‌های اصلی مدیر فروشگاه چیست؟

مدیر فروشگاه مسئول تمام جنبه‌های عملکرد و فعالیت یک فروشگاه زنجیره‌ای است و تمامی کارکنان و پرسنل یک فروشگاه باید به مدیر فروشگاه گزارش بدهند. مدیریت هر فروشگاه زنجیره‌ای با توجه به سیاست‌ها و اندازه و ابعاد فروشگاه ممکن است کمی متفاوت باشد و چارچوب دقیق وظایف موقع مصاحبه شغلی و استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای به او گفته خواهد شد. با این حال، به طورکلی، هدف از استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای انجام و مدیریت این وظایف است:

  • استخدام، آموزش و نظارت بر کارکنان و پرسنل جدید فروشگاه
  • مدیریت موجودی کالاها و اقلام و سفارش محصولات جدید در صورت لزوم
  • مدیریت کالاهای مرجوعی و بازگشت مبلغ به مشتریان برای محصولات آسیب دیده
  • نظارت بر فروشگاه و اطمینان از عملکرد صحیح بخش‌های مختلف
  • راهنمایی دادن به پرسنل و مشتریان در مورد اطلاعات و قوانین فروشگاه
  • تبلیغات محصولات، اعمال تخفیف روی محصولات و ترغیب مشتریان برای خرید برای رسیدن به اهداف تعیین شده
  • ارائه بهترین خدمات به مشتریان و اطمینان از سطح بالای رضایت مشتری
  • آموزش و راهنمایی کارکنان و انگیزه دادن به تیم فروش برای رسیدن به اهداف فروش
  • تدوین استراتژی‌های تجاری برای جذب مشتریان جدید، افزایش فروش فروشگاه و افزایش سودآوری
  • رسیدگی به شکایات و نگرانی‌های مشتریان به صورت حرفه‌ای
  • اطمینان از رعایت مقررات بهداشتی و ایمنی در فضای فروشگاه
  • مدیریت و به روز رسانی سوابق مالی
  • تهیه گزارش در مورد روند خرید، نیازهای مشتریان و امور مالی و ارائه به مدیران کل

برای مشاهده آگهی‌های استخدام جدید مدیر فروشگاه کلیک کنید.

چه مهارت‌هایی برای مدیریت فروشگاه زنجیره‌ای لازم است؟

مدیریت یک فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ مثل شهروند یا رفاه که روزانه هزاران نفر مشتری و میلیون‌ها قلم کالا و محصول دارد کار ساده‌ای نیست. کوچک‌ترین اشتباهی در مدیریت و سرپرستی این فروشگاه می‌تواند منجر به از دست رفتن مشتریان و خدشه دار شدن اعتبار برند فروشگاه زنجیره‌ای شود. به همین دلیل فردی که چنین مسئولیت مهمی را بر عهده می‌گیرد می‌بایست واجد برخی ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌های مورد نیاز باشد تا بتواند به خوبی از پس وظایف شغلی‌اش برآید.

مهارتهای مدیر فروشگاه زنجیره ای

برخی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای مدیریت فروشگاه عبارتند از:

توانایی مدیریت و رهبری

اگرچه فروشگاه زنجیره‌ای براساس قوانین و مقررات تعیین شده از سوی مدیریت کل فروشگاه‌ها اداره می‌شود؛ اما مدیران هر یک از شعب فروشگاه موظف هستند بخش مربوط به خود را به درستی مدیریت کنند و از عملکرد صحیح پرسنل و کارکنان مطمئن شوند. نظارت بر عملکرد پرسنل، اطمینان از تعهد کاری و انجام صحیح وظایف پرسنل و مدیریت بحران و چالش‌‌های روزانه در محیط فروشگاه به توانایی مدیریت و رهبری بالایی نیاز دارد.

مهارت‌های ارتباطی قوی

بخش عمده وظایف مدیر فروشگاه زنجیره‌ای در گرو ارتباط موثر و سازنده با دیگران است. مدیر فروشگاه برای پاسخ‌دهی و راهنمایی مشتریان، حل اختلافات و نارضایتی‌ها، آموزش و مدیریت پرسنل و … به مهارت‌های ارتباطی قوی نیاز دارد و با تنظیم سبک ارتباطی خود با توجه به شرایط و استفاده از تکنیک‌های مناسب کلامی و نوشتاری، ارتباطی سازنده و موثر ایجاد کند.

مهارت‌های سازماندهی

هدف از استخدام مدیر فروشگاه زنجیره‌ ای اطمینان از عملکرد صحیح و موفق فروشگاه بدون توجه به شرایط و مشکلات است. مدیریت بخش‌های مختلف فروشگاه، تنظیم برنامه کاری و وظایف شغلی هر یک از پرسنل، رسیدگی به ارتباطات با مشتریان، به روزرسانی موجودی و سفارش کالای جدید به صورت همزمان مستلزم آن است که فرد توانایی سازماندهی بالایی داشته باشد و بتواند به نحو احسن از زمان استفاده کند.

توانایی حل مسئله

در یک فروشگاه زنجیره‌ای هر روز ممکن است یک چالش و مشکل جدید ایجاد شود و وظیفه مدیر فروشگاه پیدا کردن بهترین راه حل در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. داشتن تفکر انتقادی، قدرت تجزیه و تحلیل و مهارت حل مسئله به مدیر فروشگاه زنجیره‌ای کمک می‌کند در مواجهه با مشکلات، موثرترین راه حل‌ها را به کار بگیرد. همچنین هر روز ممکن است شکایات و نارضایتی‌هایی از سوی مشتریان مطرح شود و طبق جمله معروف «همیشه حق با مشتری است!» وظیفه مدیریت راضی کردن مشتریان و برطرف کردن نگرانی و نارضایتی آن‌ها به شیوه‌‌های مختلف است.

سواد کامپیوتری بالا

امروزه مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای بدون استفاده از نرم افزارهای مختلف امکان پذیر نیست. مدیریت خرده فروشی، پردازش سفارشات و صدور فاکتور، مدیریت امور مالی و حسابداری، تنظیم قیمت‌های موجودی، پیگیری موجودی انبار و فروشگاه و مدیریت برنامه کاری کارکنان همگی به کمک نرم افزارهای متعدد انجام می‌شوند. از همین رو، داشتن سواد رایانه‌ای و تسلط بر نرم افزارهای فروشگاهی از جمله شرایط لازم برای استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای هستند.

تحصیلات دانشگاهی و آموزش‌های مورد نیاز برای مدیریت فروشگاه

مدیریت یک فروشگاه بیش از هرچیز به مهارت و توانایی مدیریت و رهبری و سابقه و تجربه کاری بستگی دارد. با این حال، بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، به ویژه فروشگاه‌های معروف داشتن حداقل مدرک لیسانس در رشته‌های مرتبط با کسب و کار را یکی از شرایط استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای در نظر می‌گیرند. هرچند اگر فردی که تحصیلات دانشگاهی ندارد اما سال‌ها سابقه کار مدیریت فروشگاه داشته باشد باز هم شانس بسیار بالایی برای به دست آوردن فرصت‌های استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای خواهد داشت.

اغلب مدیران فروشگاه مسیر شغلی خود را از مشاغل رده پایین در فروشگاه شروع کرده‌اند و به تدریج با کسب تجربه و مهارت‌های لازم به سمت مدیریت ارتقاء پیدا کرده‌اند. تجربه کار در فروشگاه و کار تحت نظارت مدیر می‌تواند چیزهای زیادی در مورد نحوه عملکرد یک فروشگاه و اصول اولیه مدیریت یک فروشگاه موفق به فرد بیاموزد.

وظایف مدیر فروشگاه زنجیره ای

محیط کاری و درآمد مدیر فروشگاه زنجیره‌ای

این مدیران در هر فروشگاهی با هر اندازه و زمینه فعالیتی می‌‌توانند کار کنند. اگر شرکتی که برای آن کار می‌کنند کوچک باشد ممکن است مستقیما به صاحب اصلی فروشگاه گزارش بدهند. اما در مورد فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای بزرگ معمولا گزارش باید به تیم مدیریت کل ارائه شود. نکته‌‌ای که در مورد مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای وجود دارد این است که این مدیران ممکن است هر چند وقت یکبار به شعب دیگر منتقل شوند تا به بهبود عملکرد و سودآوری آن شعب کمک کنند.

ساعات کاری این مدیران به صورت تمام وقت و بر اساس قانون کار است؛ هرچند انعطاف پذیری بالایی در ساعات ورود و خروج و ساعات حضور در فروشگاه دارند. با این حال، طیف وسیعی از مسئولیت‌های شغلی آنان مستلزم این است که ساعات طولانی در فروشگاه حضور داشته باشند تا از عملکرد صحیح فروشگاه و تمام پرنسل اطمینان حاصل کنند.

دستمزد و حقوق سالیانه مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عوامل مختلفی مثل میزان سابقه و تجربه کاری، موقعیت جغرافیایی فروشگاه، نوع و برند فروشگاه و میزان موفقیت و سودآوری کلی شرکت بستگی دارد. در آمریکا حقوق مدیر فروشگاه زنجیره‌ای به طور میانگین سالیانه 44000 دلار محاسبه شده است.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعال در ایران

در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعددی در تهران، اصفهان، شیراز، همدان و تمام شهرهای ایران وجود دارند. افزایش روزافزون تعداد این فروشگاه‌ها به منزله افزایش فرصت‌های استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای است؛ به همین دلیل در حال حاضر بازار کار خوبی برای مدیریت فروشگاه فراهم شده است. برخی از فروشگاههای زنجیره‌ای معروف ایرانی عبارتند از:

  • فروشگاه‌‌های زنجیره‌ای هایپراستار
  • فروشگاه‌‌‌‌‌های زنجیره‌‌ای رفاه (کارگران)
  • فروشگاه‌های اتکا
  • فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای شهروند
  • فروشگاه‌های هایپرمی
  • فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای افق کوروش
  • فروشگاه زنجیره‌ای جانبو
  • فروشگاه‌های زنجیره‌ای یاس

این فروشگاه در شهرهای کوچک و بزرگ ایران صدها شعبه دارند و فرصت‌های شغلی خوبی چه در سطوح مدیریت چه در سطوح فروش و فروشندگی و … برای کارجویان ایجاد کرده‌اند.

چطور آگهی‌های استخدام مدیر فروشگاه زنجیره‌ ای را در جاب ویژن پیدا کنم؟

در سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن هر روز صدها آگهی استخدام جدید منتشر می‌شود و کارجویان محترم می‌توانند به کمک امکانات و فیلترهای جستجو، موقعیت‌های شغلی مدنظرشان را مشاهده کنند. در صورتی که به دنبال بهترین موقعیت‌های استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای هستید از صفحه جستجوی مشاغل، گروه شغلی «کادر مدیریتی و اجرایی فروشگاهها» را انتخاب کنید و بعد کلیک کنید. به این ترتیب، تمامی موقعیت‌های شغلی مدیریت فروشگاه به شما نمایش داده خواهد شد.

با بررسی آگهی‌‌های فعال متوجه می‌شویم که در حال حاضر در تمام شهرهای ایران بازار کار خوبی برای این شغل وجود دارد و در تهران یا هر شهر دیگر ایران که باشید میتوانید در سایت جاب ویژن، فرصت شغلی مناسبی برای خود پیدا کنید.

مطلب مرتبط: آگهی‌های استخدام مدیر فروشگاه

مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی از نظر کارفرمایان

با بررسی و مشاهده آگهی‌های استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای در جاب ویژن به دید کلی و جامعی از شاخص‌های مهم برای کارفرمایان دست پیدا می‌کنیم. به عنوان مثال اکثر کارفرمایان داشتن مدرک حداقل لیسانس در رشته‌های بازرگانی، مدیریت و کسب و کار و داشتن سابقه کاری در زمینه مدیریت فروشگاه را جزء شروط لازم برای استخدام مدیر فروشگاه در نظر می‌گیرند.

محدودیت سنی برای این شغل نقش چندان مهمی ندارد؛ اما با توجه به لزوم داشتن سابقه کار مدیریتی و همچنین توانایی جسمی لازم برای انجام امور محوله، میتوان بازه سنی 30-40 را به عنوان بازه سنی طلایی برای احراز این موقعیت شغلی عنوان کرد.

جمع بندی

مدیریت فروشگاه زنجیره‌‌ای مسئولیتی مهم و سنگین است و نیازمند مهارتها و توانایی‌‌های ویژه‌‌‌ای است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای اغلب تعداد پرسنل بالا و مشتریان بسیار زیادی دارند و مدیریت تمام بخش‌‌های فروشگاه و اطمینان از عملکرد صحیح پرسنل و رضایت تمام مشتریان به یک مدیر توانا و باتجربه نیاز دارد. از همین رو، کارفرماها برای استخدام مدیر فروشگاه زنجیره ای به مهارتهای مدیریتی و داشتن سابقه کار و تجربه مدیریت فروشگاهی توجه زیادی می‌‌کنند.

در صورتی که مهارت رهبری خوبی داشته باشید، توانایی سازماندهی، توجه به جزئیات و مهارتهای ارتباطی خوبی دارید و از کار در یک محیط فروشگاهی لذت می‌برید این شغل می‌تواند برای شما مناسب باشد. اگرچه مدرک تحصیلی شرط لازم برای احراز این شغل نیست؛ اما داشتن مدرک لیسانس در رشته‌های مدیریت، بازرگانی و کسب و کار به شما در پیدا کردن موقعیت شغلی بهتر کمک زیادی خواهد کرد. در سایت کاریابی جاب ویژن می‌توانید بهترین فرصت‌های شغلی مربوط به فروشگاه‌های زنجیره‌ای معتبر را مشاهده کنید و برای آن‌ها رزومه ارسال کنید. اگر هنوز رزومه ندارید با مراجعه به صفحه رزومه ساز رایگان جاب ویژن در عرض چند دقیقه برای خود رزومه‌‌‌ای استاندارد و حرفه‌‍‍‌ای بسازید.

منبع: indeed.com

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه