چطور یک برنامه‌نویس شوم؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
چطور یک برنامه‌نویس شوم؟

اگر تاکنون سری به لیست‌های برترین و پردرآمدترین شغل‌های دنیا زده باشید، قطعا با موضوع برنامه‌نویسی به عنوان یکی از درآمدزاترین شغل‌ها مواجه خواهید شد. هرچند این گزارش‌‎ها بیشتر جهانی هستند، اما به جرات می‌توان گفت یک برنامه‌نویس خوب و حرفه‌ای در ایران خودمان هم می‌تواند درآمدزایی عالی داشته باشد.
از این رو بسیاری از افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند یا علاقه به کار کردن با کامپیوتر دارند، معمولا تلاش می‌کنند تا وارد گروه برنامه‌نویس‌ها شوند و درآمد خود را از آن جا رقم بزنند.

چرا می‌خواهید برنامه‌نویسی یاد بگیرید؟

قبل از هر چیزی با خودتان صادق باشید. چه چیزی باعث شد که تمایل پیدا کنید برنامه‌نویسی را یاد بگیرید؟ اگر بدانیم که دقیقا چرا می‌خواهیم برنامه نویس شویم و دلیل اصلی‌مان برای برنامه نویس شدن چیست، رسیدن به سطوح بالا در برنامه نویسی برایمان بسیار راحت‌تر خواهد بود.
درآمد بالای برنامه‌نویسان، علاقه به کامپیوتر و مباحث پیشرفته‌ی آن، وجهه‌ی شخصیتی که برنامه‌نویسان در اجتماع دارند، نیاز به شغلی که بتوانید در خانه بمانید و پول در بیاورید، تغییر جهان یا حتی به فعلیت رساندن ایده‌هایتان. این‌ها همه دلایل بسیار خوبی برای شروع یادگیری برنامه‌نویسی هستند ولی شاید دلایل خوبی برای ادامه نباشند.
برنامه‌نویسی نیاز به عشق، علاقه و پشتکار دارد. زندگی یک برنامه‌نویس با خطاها و انجام نشدن و زیر سوال رفتن مواردی که قبلا یاد گرفته، عجین است. در هر پروژه‌ای برنامه‌نویسان میزان زیادی از وقتشان را برای رفع خطاهای موجود در برنامه‌ی نوشته‌شده صرف می‌کنند و شاید روزها طول بکشد تا بفهمند مشکل کار تنها از یک غلط املایی بوده است یا هر چیز دیگری. پس به عنوان یک برنامه‌‌نویس نیاز به این خواهید داشت که واقعا صبور و باپشتکار باشید. باید قبول کنیم که برنامه‌نویسی کار ساده‌ای نیست. همین ساده نبودن برنامه‌نویسی، آن را خاص کرده است.
نیازی نیست حتما در رشته‌ی کامپیوتر دارای تحصیلات باشید یا حتما سن‌تان بالای ۲۰ و کمتر از ۳۵ باشد. یا حتی نیاز نیست انسان بسیار باهوشی باشید یا ریاضی‌تان خیلی قوی باشد. اگر پشتکار زیادی در یادگیری ندارید و همچنین اصلا حوصله‌ی درگیر شدن با مسائل سخت و پیچیده را ندارید از شما می‌خواهیم که دستتان را به کد آلوده نکنید و به سراغ مهارت‌های دیگری بروید.

انتخاب بستر برنامه‌نویسی برای شروع یادگیری

زمانی که مطمئن شدید که می‌خواهید با دل و جان و علاقه وقت خود را صرف یادگیری برنامه‌نویسی کنید، کافی است که انتخاب کنید، در چه زمینه‌ای می‌خواهید برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. بستر‌های برنامه‌نویسی تا کنون به سه دسته تقسیم شده‌اند. که در ادامه به هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

برنامه‌نویسی دسکتاپ

معمولا برنامه‌نویسی دسکتاپ را با اپلیکیشن‌هایی می‌شناسیم که روی ویندوز یا سایر سیستم عامل‌ها نصب می‌شوند، و به شما امکان کار کردن با این اپلیکیشن‌ها فقط از مجرای ویندوز و پنجره‌ها می‌دهند. مثلا نرم‌افزارهای دسکتاپ حسابداری و مدیریت شخصی، و حتی برنامه‌هایی مثل آفیس و غیره از جمله برنامه های دسکتاپ به شمار می‌آیند. این روزها درخواست‌های برنامه نویسی دسکتاپ بسیار افول کرده اما هنوز به خط صفر نرسیده است.

برنامه‌نویسی تحت وب

اگر دقت کنید بسیاری از کارهایی که این روزها لازم است انجام دهید از طریق نرم‌افزارهای آنلاین، سایت‌ها و فرم‌ها صورت می‌گیرد. دسترسی به این ابزارها از طریق مرورگر امکان پذیر است. به این گونه ابزارها اپلیکیشن‌‎های تحت وب می‌گویند. معمولا برنامه‌نویسی تحت وب بیش از دسکتاپ مورد پیشنهاد قرار می‌گیرد چرا که دنیای وب و تکنولوژی، موجب شده که با لحظه لحظه زندگی عجین باشند و گروه مخاطب تکنولوژی یعنی انسان ها به همین سامانه‌های تحت وب نیازمند هستند.

برنامه‌نویسی موبایل

اما چیزی که در سال‌های اخیر، بیشتر رواج پیدا کرده، برنامه‌نویسی موبایلی است. از آن جا که موبایل بیش از پیش در زندگی مردم رسوخ کرده است. به تناسب اهمیت این زمینه، تعداد رقبایی هم که در حال آموزش و کار کردن برنامه نویسی موبایل هستند، کم نیستند. فردی که قصد دارد وارد برنامه‌نویسی موبایل شود، باید به دقت زیاد، شروع به آموزش برنامه‌نویسی کند و زمینه برنامه‌نویسی موبایلی را طوری انتخاب کند که از زمان صرف شده‌اش پشیمان نشود. برنامه‌نویسی موبایل به دو دسته عمده تقسیم می‌شود:

  1. برنامه نویسی اپلیکیشن‎‌های اندرویدی
  2. برنامه نویسی اپلیکیشن‌های ios

در میان این دو باید بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

برنامه‌نویسی اندروید بهتر است یا iOS ؟

از آن جا که بیش از ۷۰ درصد از مردم ایران و البته مردم دنیا، اندروید به دست هستند، قانونا عقل و منطق حکم می کند که به برنامه‌نویسی اندرویدی روی آورید. بدین صورت می‌توانید جامعه آماری زیادی را تحت پوشش قرار دهید. البته این بدین معنی نیست که برنامه‌نویسان ios کسب و کار خوبی ندارند.

حداقل در یک زبان برنامه‌نویسی متخصص شوید.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کسانی که قصد ورود به حوزه‌ی برنامه‌نویسی را دارند، این است که بدانند بهترین زبان برای یادگیری کدام است. اما پاسخ به این سؤال وابسته به عوامل بسیاری بوده و به این سادگی‌ها نیست.
هنگامی که زمینه‌ی تخصصی خود در برنامه‌نویسی را انتخاب کردید، باید به زبان‌هایی که مربوط‌ به آن زمینه هستند تسلط پیدا کنید. روی‌هم‌رفته، با توجه به عدم تشابه مبانی زبان‌های برنامه‌نویسی، بهتر است که یک زبان را یاد بگیرید و وقتی که به جایگاه درستی در آن رسیدید، وارد برنامه‌نویسی به زبان دیگری شوید. یادگیری زبان برنامه‌نویسی پیش‌نیازهایی هم دارد و موفقیت در آن در گرو آشنایی با ساختمان داده‌ها، الگوریتم‌ها، زبان انگلیسی، و کار کردن با نرم‌افزارهای مرتبط است. تا کنون زبان های معروفی برای برنامه نویسی مطرح شده اند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

جاوا | Java: جاوا به‌ عنوان یکی از متنوع‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان شناخته می‌شود. جاوا ارزش یادگیری بسیار بالایی دارد، هرچند که یادگیری آن دشوارهای خود را دارد. بهره‌مندی این زبان از ماشین مجازی موجب می‌شود تا جاوا با هر پلتفرمی سازگار باشد و انتخابی مطمئن برای توسعه‌دهنده‌های بک‌اند، برنامه‌نویسان اپلکیشن‌های اندرویدی و مدیران داده باشد.

جاوا اسکریپت | Java Script: جاوا اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی چند منظوره است که کاربردهای متعددی دارد. جاوااسکریپت زبانی قانونمند و با ساختاری استاندارد است که به‌لحاظ کارایی و استفاده از پرامتیازترین زبان‌های برنامه‌نویسی در سراسر دنیا است. این زبان ارزش یادگیری بسیار بالایی داشته و نقطه‌ی شروع خوبی برای ورود به دنیای برنامه‌نویسی است. این زبان در طراحی وب‌سایت‌های تعاملی، طراحی فرانت، طراحی اپلیکیشن‌های موبایل، توسعه‌ی بازی و حتی در علم رباتیک استفاده می‌شود!

پی اچ پی | PHP: پی‌اچ‌پی یکی از زبان‌های محبوب برنامه‌نویسی است که با هدف طراحی صفحات پویای وب توسعه داده شده است. متن باز و رایگان بودن این زبان، پشتیبانی خوب و فریمورک‌های قدرتمندی مثل لاراول، موجب محبوبیت فراوان این زبان شده است.عمده سایت‌های ایرانی محبوب از زبان برنامه‌نویسی پی‌اچ‌پی استفاده می‌کنند و لذا یادگیری و تسلط بر این زبان می‌تواند آینده‌ی شغلی خوبی را برای‌تان رقم بزند.

پایتون | Python: پایتون یکی دیگر از زبان هایی است که به شدت برای تازه کار هایی که به برنامه نویسی پا میگذارند توصیه میشود . و البته یکی از محبوب‌ترین و جالب ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. توسعه دهندگان اغلب برای نوشتن وب اپلیکیشن و دسکتاپ اپلیکیشن‌ها از آن استفاده می‌کنند.

روبی | Ruby: این زبان که از جمله کارآمدترین زبان‌ها برای توسعه‌ی وب‌اپلیکیشن‌ها و وب‌سرویس‌ها و بازی‌ها شناخته می‌شود، به آسانی قابل یادگیری است؛ هرچند که در مقایسه با سایر زبان‌های برنامه‌نویسی در حوزه‌ی توسعه‌ی وب چندان وسیع نیست و فرصت‌های شغلی کمتری هم دارد.

سی پلاس پلاس | ++C: یک زبان بسیار قدرتمند و سریع است که برای ساختن نرم افزارهای سیستمی است ولی شما می‌توانید از آن برای بازی‌سازی، وب اپلیکیشن، موبایل اپلیکیشن و دسکتاپ اپلیکیشن استفاده کنید .این زبان بسیار قدرتمند و سریع است که حتی فیسبوک نیز با آن ساخته است .

سی شارپ | C#: به دلیل تقریبا همه کاره بودن سی شارپ آن را یک زبان شاهکار و چند منظوره می پندارند. رابط کاربری نرم افزار آن نیز بسیار جذاب و گرافیکی است که واقعا حوصلهتان را سر نمی برد. امکان برنامه‌‎نویسی ویندوز، iOS ، ویندوز فون‌ها و برنامه‌نویسی برای توزیع‌های مختلف لینوکس با سی شارپ وجود دارد.

برای شروع یادگیری برنامه‌‎نویسی چکار کنیم؟

به فرض این که، تا کنون موفق به این تصمیم شده‌اید راه‌های آموزش برنامه نویسی را به شما خواهیم گفت.

شروع یادگیری برنامه نویسی از صفر با وب سایت‌ها

در دنیای مجازی، وب سایت‌هایی وجود دارد، که به شما کمک می‌کند از صفر بتوانید برنامه‌نویسی را یاد بگیرید. تنها نیازمندی‌های شما برای بهره‌مندی از این وب‌سایت‌ها موارد زیر است:

  1. یاد داشتن زبان انگلیسی (برای سایت‌های خارجی)
  2. علاقه زیاد
  3. حوصله زیاد
  4. مدت زمان کافی
  5. برنامه ریزی دقیق و گام به گام
  6. تمرین و ممارست در حین آموزش

بهترین سایت‌های آموزش برنامه‌نویسی

از جمله بهترین وب سایت‌های آموزش برنامه نویسی می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  •  وب‌سایت انگلیسی coursera
  •  w3schools.com (بهترین و کامل‌ترین و ساده‌ترین سایت آموزش برنامه‌نویسی با امکان تمرین و تست)
  • bloc.io (وب‌سایتی برای آموزش آنلاین برنامه‌نویسی)
  • continuinged.uml.edu (وب‌سایتی برای آموزش آنلاین برنامه‌نویسی با ارائه مدرک)
  • codeavengers.com (بستر آنلاین و رایگان برای شروع آموزش برنامه‌نویسی)
  • lynda.com  
  • وب‌سایت انگلیسی codecademy.com
  • وب‌سایت انگلیسی udemy
  • وب‌سایت انگلیسی tutorialspoint
  • وب‌سایت انگلیسی Udacity
  • www.edx.org
  • www.khanacademy.org
  • www.linkedin.com/learning
  • www.pvtuts.com
  • www.opencourser.com

و وب‌سایت‌های فارسی:

  •  فرانش
  • فرادرس
  • مکتب خونه
  • کد فرند

 

شروع برنامه نویسی با کتاب های خود آموز

در حال حاضر در بازار، کتاب های خود آموز زیادی برای آموزش برنامه نویسی وجود دارد. برای انتخاب کتاب سعی کنید نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  1. بهتر است کتاب‌ها به صورت ورک شاپ باشند.
  2. بهتر است که نویسنده از نظر توانایی آموزش سرشناس باشد.
  3. بهتر است که امکان تمرین کردن در کتاب قرار داده شده باشد.
  4. کتاب و محتویات آن بروز باشد.


شروع برنامه نویسی با کلاس‌های حضوری

یکی از معمول‌ترین روش‌های یادگیری یک مهارت، شرکت در کلاس‌های حضوری مربوط به آن است. در حال حاضر موسسات مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • سماتک
  • ارژنگ
  • go to class
  • لایتک
  • پراوید
  • نیک آموز
  • کندو
  • عصر شبکه
  • انجمن کامپیوتر آمریکا ACM

برنامه‌نویس‌ها چقدر درآمد دارند؟

میزان درآمد برنامه‌نویس‌ها به عوامل متعددی از جمله سابقه‌ی کار، تجربه، پست سازمانی پیشین، میزان تخصص و تسلط بر زبان برنامه‌نویسی و نیز محل کار برنامه‌نویس بستگی دارد. روی‌هم‌رفته توسعه‌دهندگان وب و برنامه‌نویسان کامیپوتر در میان پردرآمدترین مشاغل جهان به‌شمار می‌روند. متوسط درآمد سالانه‌ی برنامه‌نویسان در سال ۲۰۱۸ و مطابق داده‌های سامانه حقوق و دستمزد PAyScale معادل ۶۱.۸۳۳ دلار است.
بازار کار برنامه‌نویسی این روزها در ایران نیز حسابی داغ است و سازمان‌های داخلی تلاش می‌کنند تا برنامه‌نویس‌های برتر را به خود جذب کنند. در این بین تعداد زیادی از برنامه‌نویسانی که قصد تغییر شغل دارند، تخمین درستی از حقوق منصفانه خود در این بازار ندارند و نمی‌دانند باید چه عددی را به‌عنوان حقوق درخواستی خود ذکر کنند. بر همین اساس جاب ویژن تصمیم گرفت تا یک نظرسنجی سراسری و بزرگ را برای محاسبه‌ی میانگین دستمزدها در این حوزه برگزار کند و براساس داده‌های واقعی، گزارش تحلیلی و جامعی از سطح حقوق و مزایای برنامه‌نویسان منتشر کند.
در این نظر سنجی، ۱۳۰۷ نفر شرکت داشته‌اند که نتایج آن در زیر قابل مشاهده است.

دستمزد برنامه نویس
درآمد برنامه‌نویسی
میانگین درآمد برنامه‌نویسان

در نهایت باید بگوییم تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه‌ای مستلزم تلاش است. ممکن است وسط کار خسته شوید و یا دیگران را ببینید از شما سبقت گرفته‌اند و نا امیدانه بکار ادامه دهید. اما پیشنهاد می‌کنیم با انگیزه کار را دنبال کنید و تلاش کنید. زیرا هرچه بیشتر تلاش کنید به موفقیت های بیشتری دست خواهید یافت و از برنامه نویسی لذت خواهید برد.

منابع:
www.zoomit.ir
www.digikala.com/mag
www.gooyait.com
www.codefriend.ir

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه