انواع مشاغل مرتبط با بازاریابی و میزان حقوق آن‌ها

نوشته شده توسط نیلوفر مژدهی
زمان مطالعه: 9دقیقه
انواع مشاغل مرتبط با بازاریابی و میزان حقوق آن‌ها

تیم بازاریابی در رشد یک برند نقش بسیار مهمی دارد. افراد تیم بازاریابی با استفاده از تکنیک‌های مختلف، تلاش می‌کنند تا خدمات و محصولات ارائه شده توسط یک برند را به مشتریان بالقوه معرفی کرده و در پروسه خرید به آن‌ها کمک کنند. در ادامه، بیشتر با این حوزه آشنا می‌شویم و ضمن معرفی مشاغل مرتبط و بررسی میزان حقوق بازاریابی، ویژگی‌های مثبت این مشاغل و مهارت‌های مورد نیاز برای موفقیت در آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

استخدام

نگاهی به حوزه بازاریابی

آشنایی با حوزه بازاریابی

بازاریابی (Marketing) رشته‌ای است که در راستای جذب مشتریان بالقوه و ترغیب آن‌ها به خرید محصولات یا استفاده از خدمات یک برند تلاش می‌کند. بازاریابی تکنیک‌های مختلفی دارد و هدف بلندمدت آن‌، نشان دادن ارزش یک محصول، تقویت وفاداری نسبت به برند و در نهایت، افزایش فروش است.

تحقیق و تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان، تشکیل گروه‌های تحقیقاتی، ایجاد نظرسنجی‌های مختلف، مطالعه عادات خرید آنلاین و پرسیدن این سوال اساسی که «افراد کجا، چه زمانی و چگونه می‌خواهند با این کسب و کار ارتباط برقرار کنند؟» از اقداماتی است که در حوزه بازاریابی انجام می‌شود.

معرفی مشاغل مرتبط با بازاریابی و درآمد آن‌ها

عناوین شغلی متفاوتی وجود دارند که هر یک در بخش مشخصی از کمپین‌های بازاریابی فعالیت می‌کنند. در ادامه چند حرفه مرتبط با این حوزه را معرفی می‌کنیم.

ویزیتور

بازاریاب، کارشناس فروش یا ویزیتور اغلب در شرکت‌های فروش و بازاریابی کار می‌کند. ویزیتور فردی است که به صورت مستقیم با مشتریان در ارتباط است و نقش اصلی‌اش، ارائه خدمات و محصولات شرکت به آن‌ها است. ویزیتورها وظایف مختلفی را برعهده می‌گیرند. برای مثال، آن‌ها در معرفی و تبلیغ محصول، برقراری ارتباط با مشتریان، پیدا کردن مشتریان جدید و… نقش دارند. طبق گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن، میانگین حقوق بازاریابی برای افرادی که به عنوان ویزیتور کار می‌کنند در سال 1403 به شرح زیر است:

میانگین حقوق ویزیتور در شهرهای مختلف
تهران 13 میلیون و 800 هزار تومان
شهرهای بزرگ 12 میلیون تومان
شهرهای کوچک 11 میلیون و 200 هزار تومان

برای مشاهده آگهی‌های استخدام ویزیتور مواد غذایی می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

مدیر مارکتینگ

مدیر مارکتینگ فردی است که در یک شرکت بازاریابی کار می‌کند. او همواره با مشتریان در ارتباط است، از استراتژی‌های بازاریابی مختلف استفاده می‌کند و به مدیریت کمپین‌ها می‌پردازد. این شغل مناسب افرادی است که روابط عمومی بالایی دارند و به یادگیری درباره کمپین‌های بازاریابی علاقه‌مند هستند.

برخی از وظایف و مسئولیت‌های یک مدیر مارکتینگ عبارتند از:

  • ایجاد آگاهی نسبت به برند
  • برقراری ارتباط با مخاطبان
  • کمک به ایجاد کمپین‌های مختلف و اجرای برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی
  • نظارت بر شبکه‌های اجتماعی برند
  • نگهداری و بروزرسانی داده‌های مرتبط با مشتریان
  • برقراری ارتباط با سهامداران و سایر اعضای یک سازمان

درآمد یک مدیر مارکتینگ بیشتر از حقوق بازاریابی ساده است. میانگین حقوق فردی که به عنوان مدیر مارکتینگ فعالیت می‌کند را می‌توانید در جدول پایین مشاهده کنید.

مدیر برند

مدیر برند بر تمام جنبه‌های ارتباطی، اعم از داخلی و خارجی نظارت می‌کند و یک پرسونا برای برند یا شرکت ایجاد می‌کند. منظور از پرسونا، نحوه تعامل برند با مخاطبان است که روی احساس آن‌ها نسبت به برند تأثیر می‌گذارد. یک مدیر برند باید اطمینان حاصل کند که مشتریان فعلی و بالقوه می‌توانند با محصولات و خدماتی که به یک برند مرتبط هستند، ارتباط برقرار کنند.

دستمزد مدیر برند تقریبا از حقوق بازاریابی بیشتر است. بطور میانگین، حقوق یک مدیر برند ماهانه در سال 1403 به شرح زیر است:

میانگین حقوق مدیر برند و مدیر مارکتینگ
تهران 42 میلیون و 800 هزار تومان
شهرهای بزرگ 31 میلیون و 300 هزار تومان
شهرهای کوچک 27 میلیون و 600 هزار تومان

 

کارشناس دیجیتال مارکتینگ

کارشناس یا کارشناس ارشد حوزه دیجیتال مارکتینگ وظایف زیادی را برعهده می‌گیرد تا از درست پیش رفتن کمپین‌های بازاریابی اطمینان حاصل کند. تعیین مهلت زمانی کمپین‌ها، مدیریت بودجه و پیش بردن کمپین از ابتدا تا انتها، از وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ است.

فردی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار می‌شود، باید مهارت‌های ارتباطی خوب و توانایی زیادی در سازماندهی امور و مدیریت زمان داشته باشد. حقوق بازاریابی در حوزه دیجیتال مارکتینگ تا حدودی نزدیک به میزان درآمد افراد فعال در حوزه سئو است. با توجه به سطح ارشدیت، افراد فعال در این حوزه میزان درآمد متغیری خواهند داشت که در جدول بعدی به آن اشاره شده است.

متخصص سئو

سئو (SEO) به معنای بهینه‌سازی موتور‌های جستجو است. یک متخصص سئو مسئول تحلیل وضعیت، بهبود بخشیدن و بالا بردن جایگاه محتوای دیجیتال یک برند در میان نتایج جستجو است. متخصص سئو با تحلیل و بررسی داده‌ها و ترندهای مختلف، همواره در تلاش است تا ترافیک ورودی سایت را افزایش دهد. همچنین، او قبل و بعد از اجرای کمپین‌های مختلف، داده‌ها را بررسی می‌کند تا از تأثیر آن کمپین‌ها آگاه شود.

یک متخصص سئو برای موفقیت در شغلش باید مهارت‌های تحلیلی، توانایی تفکر منتقدانه و مهارت‌های فنی داشته باشد. میزان حقوق در حوزه سئو، به عوامل مختلفی از جمله تجربه کارجویان وابسته است. با این حال، بازه دریافتی متخصص سئو تقریبا مشابه حقوق بازاریابی است و در یک نمونه قرارداد می‌تواند به شرح زیر باشد:

میانگین حقوق متخصص سئو و دیجیتال مارکتینگ در سال 1403

نام شهر  کارشناس کارشناس ارشد مدیر
تهران 15 میلیون و 600 هزار تومان 23 میلیون و 100 هزار تومان 32 میلیون و 500 هزار تومان
شهرهای بزرگ 11 میلیون و 200 هزار تومان 14 میلیون و 400 هزار تومان 20 میلیون تومان
شهرهای کوچک 8 میلیون و 800 هزار تومان 13 میلیون و 200 هزار تومان 14 میلیون تومان

کارشناس بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی وظیفه ایجاد و مدیریت کمپین‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی را برعهده دارد. او باید تولید محتوا انجام بدهد، کمپین‌ها را مدیریت کند و همواره با آخرین ترندهای شبکه‌های اجتماعی همگام باشد. کارشناسان شبکه‌های اجتماعی مهارت‌های ارتباطی و نوشتاری بالایی دارند، خلاق هستند و ضمن آشنایی کامل با شبکه‌های اجتماعی و طرز کار آن‌ها، می‌توانند از ظرفیت پلتفرم‌های مختلف در راستای پیشبرد اهداف برند استفاده کنند.

حقوق کارشناس شبکه‌های اجتماعی با توجه به تجربه کاری او و اندازه مجموعه‌ای که در آن کار می‌کند متفاوت است. با این حال یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی در سال 1403 می‌تواند میانگین درآمدی به شرح زیر داشته باشد:

میانگین حقوق کارشناس بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
تهران 18 میلیون تومان
شهرهای بزرگ 15 میلیون و 400 هزار تومان
شهرهای کوچک 15 میلیون تومان

تحلیلگر بازار

کارشناس تحلیل بازار فردی متخصص است که با کمک نظرسنجی‌های مختلف، میزان موفقیت محصولات یا خدمات در بازار را می‌سنجد. او میزان موفقیت کمپین‌های بازاریابی را بررسی می‌کند تا اقدامات مفید را برای کمپین‌های بعدی شناسایی کند. همچنین، یک تحلیلگر بازار ممکن است مسئولیت شناسایی چالش‌ها و عیب‌یابی کمپین‌های مختلف را برعهده داشته باشد. در ایران، میانگین درآمد کارشناس تحلیل بازار در سال 1403 به شرح زیر است:

میانگین حقوق کارشناس تحلیل بازار
تهران 26 میلیون و 500 هزار تومان
شهرهای بزرگ 15 میلیون تومان
شهرهای کوچک 13 میلیون و 200 هزار تومان

بازاریاب محتوا

بازاریاب محتوا که گاهی اوقات با عناوینی مانند کپی رایتر نیز شناخته می‌شود، یکی از مشاغلی است که در حوزه بازاریابی دیجیتال نقش مهمی ایفا می‌کند. به طور کلی، بازاریاب محتوا مسئولیت تولید و ارائه محتوای جذاب و مفید به مخاطبان را بر عهده دارد. این محتوا می‌تواند در قالب وبلاگ، کتاب الکترونیک، ویدیو و… باشد. توسعه استراتژی محتوا، تولید محتوا، تحقیق و همچنین تجزیه و تحلیل محتوای منتشر شده، بخشی از وظایف افراد شاغل در این حوزه است.

معمولا بازاریاب‌های محتوا علاوه بر آگاهی کامل درباره حوزه تخصصی خود، با اصول سئو نیز آشنا هستند. افرادی که سراغ این موقعیت شغلی می‌روند، باید خلاق و بادقت باشند. میانگین حقوق بازاریابی محتوا در سال 1403 به شرح زیر است:

میانگین حقوق بازاریاب محتوا
تهران 12 میلیون تومان
شهرهای بزرگ 8 میلیون و 800 هزار تومان
شهرهای کوچک 7 میلیون و 100 هزار تومان

البته بازاریابان محتوا با تجربه کاری بیشتر و سطح ارشدیت بالاتر حفوق بیشتری دریافت خواهند کرد.

برای آگاهی از شرایط استخدام ویزیتور شرکت کاله، می‌توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

عوامل تأثیرگذار بر میزان حقوق بازاریابی

عوامل تاثیرگذار در حقوق بازاریابی

در شاخه‌های مختلف بازاریابی، میزان حقوق افراد تحت تأثیر عوامل گوناگونی قرار می‌گیرد. در ادامه این عوامل بررسی شده‌اند.

تجربه و مهارت

میزان تجربه و مهارت افراد در حوزه بازاریابی می‌تواند تأثیر مهمی بر حقوقشان داشته باشد. عملکرد افرادی که سابقه کار و مهارت‌های بیشتری در زمینه بازاریابی دارند بهتر از دیگران است و در نتیجه، حقوق بالاتری دریافت می‌کنند.

آموزش و تحصیلات

سطح تحصیلات افراد نیز ممکن است بر میزان حقوق بازاریابی تأثیر بگذارد. افرادی که دارای مدارک تحصیلی بالاتر در رشته‌های مرتبط با بازاریابی هستند، شانس استخدام بالاتری دارند و دستمزد بیشتری نیز دریافت می‌کنند.

زمینه کاری

با نگاهی به مشاغل معرفی شده در این مقاله، می‌توانید ببینید که وظایف و مسئولیت‌های هر کدام با دیگری متفاوت است. طبیعتا آن دسته از موقعیت‌های شغلی که در عملی شدن اهداف یک پروژه نقش بیشتری دارند، دستمزد بالاتری دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، حقوق مدیریت بازاریابی بیشتر از حقوق بازاریابی محتوا است.

محل کار

موقعیت جغرافیایی نیز می‌تواند تأثیر قابل توجهی در میزان حقوق بازاریابی داشته باشد. در شهرها و مناطق با هزینه زندگی بالا، حقوق معمولاً بیشتر است و در عوض در مناطقی با هزینه زندگی کمتر، حقوق پایین‌تر است. برای مثال، درآمد افرادی که در تهران و شهرهای بزرگ در حوزه مارکتینگ مشغول به کار هستند، همواره بیشتر از افرادی است که در شهرهای کوچک‌تر کار می‌کنند.

اندازه شرکت

سطح شرکت یا سازمانی که افراد در آن فعالیت می‌کنند ممکن است بر حقوق بازاریابی تأثیرگذار باشد. به طور کلی، در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگتر، حقوق و مزایای بیشتری به کارکنان اختصاص داده می‌شود.

بازار کار مشاغل مرتبط با بازاریابی

مشاغل مرتبط با بازاریابی در حال حاضر بازار کاری بسیار پویا و رو به رشد دارند. با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه تکنولوژی، نیاز کسب و کارها به فعالان حوزه بازاریابی به طور مستمر در حال افزایش است. در ادامه به ویژگی‌های بازار کار مشاغل مرتبط به بازاریابی اشاره شده است.

تنوع مشاغل

در حوزه بازاریابی، مشاغل متعدد و متفاوتی وجود دارد و افراد می‌توانند با توجه به علایق و استعداد‌های خود، بهترین حرفه را انتخاب کنند. مدیر بازاریابی، کارشناس تحلیل بازار، تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ، برندینگ و بازاریابی محتوا تنها تعداد اندکی از مشاغل مرتبط به این حوزه هستند. از آنجایی که حقوق بازاریابی در تمام این حوزه‌ها قابل قبول است، فرآیند تصمیم‌گیری برای افراد آسان‌تر می‌شود.

رشد روزافزون

با توجه به تحولات صورت گرفته در عرصه دیجیتال، افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی و رشد تجارت الکترونیک، حضور آنلاین و فعالیت در فضای مجازی برای شرکت‌ها و برندها اهمیت بالایی پیدا کرده است. بنابراین، فرصت‌های شغلی متعددی در حوزه بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به وجود آمده است و بسیاری از کارفرمایان به دنبال استخدام کارشناس و کارمند در این حوزه هستند.

 تقاضای بالا

شرکت‌ها و سازمان‌ها برای جذب مشتریان جدید، حفظ مشتریان قبلی و رشد کسب و کار خود، به استراتژی‌های بازاریابی قوی و کارآمد نیاز دارند. بیشتر شدن تقاضا برای کارشناسان و فعالان در این حوزه، تا حدودی در افزایش حقوق بازاریابی نیز اثر داشته است.

مهارت‌های کلیدی برای علاقه‌مندان به حوزه بازاریابی

جراحان صبر و دقت بالایی دارند، روانشناسان شنوندگان فوق العاده‌ای هستند و سرآشپزها حافظه‌ای قوی دارند. مانند هر حوزه دیگری، افرادی که در زمینه بازاریابی مشغول به کار هستند، برای موفقیت و پیشرفت به مجموعه‌ای از مهارت‌ها نیاز دارند. برخی از این مهارت‌ها ذاتی هستند و برخی دیگر نیز با کسب تجربه به دست می‌آیند. در ادامه به برخی از این مهارت‌ها اشاره شده است.

خلاقیت

فرقی ندارد در حال برنامه‌ریزی برای یک اتفاق خاص باشید یا طرح‌های مربوط به یک کمپین را در سر داشته باشید، در هر صورت، توانایی بیان خلاقانه‌ی ایده‌هایتان برای موفقیت و افزایش حقوق بازاریابی ضروری است. در دنیای امروز، جلب توجه مشتری کار آسانی نیست. بازاریابان باید همواره به دنبال راه‌های جدیدی برای جذب مخاطب و ترغیب او به خرید باشند. بنابراین، خلاقیت مهارتی کلیدی در این حوزه محسوب می‌شود.

حل مسئله

حوزه بازاریابی پر از ترندهای ناگهانی است که چالش‌های متعددی را با خود به همراه دارند. کسی که می‌خواهد در این حوزه موفق باشد، باید علاوه بر خلاقیت، بر مهارت‌های حل مسئله نیز مسلط باشد. او باید بتواند با چالش‌ها مواجه شود و همیشه برای مشکلات احتمالی، راه‌حل‌های خوبی پیشنهاد بدهد.

علاقه به اعداد

فردی که در حوزه بازاریابی کار می‌کند، باید رابطه خوبی با اعداد و مفاهیم ریاضی داشته باشد. بسیاری از مشاغل این حوزه نیازمند تحلیل و بررسی آمار و ارقام مختلف هستند و علاقه به ریاضیات به افراد کمک می‌کند تحلیل‌های بهتری ارائه بدهند.

کنجکاوی

حوزه بازاریابی همواره در حال تغییر است و هر روز کسب و کارها فرصت‌های جدید و هیجان‌انگیزتری برای تبلیغ محصولات خود پیدا می‌کنند. اما اگر کسی که در این حوزه کار می‌کند، مدام به دنبال طرح سوال‌های جدید نباشد و علاقه‌ای به آشنایی و استفاده از تکنولوژي‌های جدید نداشته باشد، هرگز نمی‌تواند موفق شود. افراد موفق این حوزه، تنها به حقوق بازاریابی توجه نمی‌کنند و همواره به دنبال یادگیری و افزایش دانش خود هستند.

چرا سراغ بازاریابی برویم؟

مزایای حوزه بازاریابی

بازاریابی حوزه‌ای محبوب است که با پیشرفت تکنولوژی تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته. با این حال، بسیاری از افراد مطمئن نیستند این حوزه مناسب آن‌ها است یا خیر. گاهی اوقات افراد پس از امضای قرارداد و شروع کار متوجه می‌شوند علاقه‌ای به مشاغل بازاریابی ندارند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، بهتر است به خوبی با ویژگی‌های مشاغل این حوزه آشنا شوید.

خلاقانه و چالش برانگیز است

بازاریابی زمینه‌ای ایده‌آل برای کسانی است که دوست دارند با چالش‌های جدید مواجه شوند و خارج از چارچوب فکر کنند. مشاغل این حوزه به تفکر خلاقانه، توانایی حل مسائل پیچیده و مهارت در نگاه کردن به مسائل از زوایای مختلف برای یافتن راه‌حل‌های جدید نیاز دارند. اگر شما فردی خلاق هستید (صرف نظر از اینکه این خلاقیت را از طریق هنر و طراحی، نوشتن و صحبت کردن یا تفکر استراتژیک ابراز می‌کنید) ممکن است بازاریابی برایتان مناسب باشد؛ چرا که به شما این امکان را می‌دهد تا از مهارت‌های منحصر به فرد خود استفاده کنید.

از آنجایی که بازاریابی همواره در حال تغییر و تحول است، همیشه چالش‌های جدیدی به همراه دارد و فرصت رشد و یادگیری را در اختیار شما می‌گذارد. اگر تنوع و تغییر را دوست دارید و مقایسه حقوق بازاریابی با سایر حوزه‌ها تنها معیار شما برای انتخاب حرفه نیست، مشاغل این حوزه برایتان مناسب هستند.

تقاضای بالایی دارد

تقاضا برای متخصصان شاخه‌های مختلف بازاریابی روند افزایشی دارد. صاحبان کسب و کارها متوجه شده‌اند که به کار بردن تکنیک‌های صحیح بازاریابی یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت است. به همین دلیل، آن‌ها سراغ بازاریاب دیجیتال، کارشناس سئو یا سایر متخصصان این حوزه می‌روند تا وضعیت برند خود را بهبود ببخشند.

فرصتی برای رشد ارائه می‌دهد

از آنجا که فرصت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد، مشاغل مرتبط با بازاریابی به شما اجازه می‌دهند در طول زمان تجربه کسب کرده و رشد کنید. بسیاری از افراد به عنوان دستیار بازاریابی وارد این حوزه می‌شوند و سپس به کارشناس، کارشناس ارشد یا مدیر مارکتینگ تبدیل می‌شوند.

فعالیت در شاخه‌های مختلف بازاریابی امکان‌پذیر است

افرادی که در حوزه بازاریابی مشغول هستند به ندرت یک مسیر را برای تمام دوران حرفه‌ای خود دنبال می‌کنند. بسیاری از افراد بدون در نظر گرفتن حقوق بازاریابی سراغ مشاغل مرتبط با آن می‌روند؛‌ چرا که بازاریابی به افراد اجازه می‌دهد انعطاف‌پذیر باشند.

به مهارت‌های مختلف نیاز دارد

بازاریابی یک حوزه عالی برای افرادی است که مهارت‌ها و علایق مختلفی دارند و می‌خواهند شانس استفاده از همه آن‌ها را در یک حرفه داشته باشند. فردی که در این حوزه فعالیت می‌کند، باید مهارت‌های مختلفی داشته باشد. برای مثال، کارفرمایان انتظار دارند کارمند آن‌ها مهارت‌های ارتباطی و نوشتاری خوبی داشته باشد و با علم آمار، استراتژی‌‌های بازاریابی، تفکر منتقدانه و… آشنا باشد.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی مشاغل مرتبط با بازاریابی، حقوق بازاریابی، ویژگی‌های مثبت این حوزه و همچنین مهارت‌های مورد نیاز آن پرداختیم. بازاریابی یکی از حوزه‌های در حال رشد است که فرصت‌های کاری متعددی برای علاقه‌مندان ایجاد کرده است. افرادی که وارد این حوزه می‌شوند، می‌توانند حرفه‌های مختلفی را تجربه کنند، مهارت‌های متفاوتی بیاموزند و سرانجام شغل مورد علاقه‌ی خود را بیابند. کار در این حوزه نیازمند خلاقیت و توانایی حل مسئله است. با توجه به رشد روزافزون این حوزه و تقاضای بالای بازار کار نسبت به آن، سطح درآمد آن نیز قابل قبول است.

منابع:

hubspot.com

champlain.edu

indeed.com

نویسنده

  • نیلوفر مژدهی

    نیلوفر هستم، دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی. بخاطر عشقی که به کلمات داشتم، این رشته را انتخاب کردم و از همان دوران دانشجویی در کنار کارهای ترجمه، تولید محتوا را هم شروع کردم. این روزها به عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و درباره مشاغل مختلف، بازار کار و موضوعات مشابه می‌نویسم. از اینکه می‌توانم زمان زیادی از روزم را به خواندن و نوشتن و غرق شدن در دنیای کلمات اختصاص بدهم، بی‌اندازه خوشحالم.

بدون دیدگاه