چگونه برنامه نویس NET. شویم؟ + معرفی دوره ها و منابع آموزشی

نوشته شده توسط نیلوفر مژدهی
زمان مطالعه: 8دقیقه
چگونه برنامه نویس NET. شویم؟ + معرفی دوره ها و منابع آموزشی

برنامه‌نویسی حوزه‌ای گسترده است و افرادی که به آن علاقه‌مند هستند، فرصت کار کردن با پلتفرم‌ها و امکانات مختلفی را پیدا می‌کنند. دات نت (NET.) یکی از پلتفرم‌های برنامه‌نویسی است که توسط مایکروسافت ارائه شده است. این پلتفرم علاوه بر مایکروسافت قابلیت اجرا بر سایر سیستم عامل‌ها را نیز دارد و امکانات متعددی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. در این مقاله قصد داریم دات نت و فریم‌ورک محبوب آن یعنی ASP.NET را معرفی کرده و سپس بگوییم بهترین راه برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس asp.net چیست.

استخدام

NET. چیست؟

NET. چیست؟

پیش از اینکه بگوییم منظور از برنامه نویس asp.net چیست، باید با NET. و قابلیت‌های آن آشنا شویم. دات نت یک پلتفرم متن‌باز برای برنامه‌نویسان است که توسط مایکروسافت توسعه پیدا کرده و از آن برای طراحی انواع اپلیکیشن‌ها با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف استفاده می‌شود. وقتی دات نت را دانلود می‌کنید، در واقع مجموعه‌ای از برنامه‌ها را در اختیار دارید که کارهای زیر را انجام می‌دهند.

  • ترجمه کدهای سی شارپ به دستورالعمل‌های قابل درک برای رایانه
  • فراهم کردن امکانات لازم برای ساخت نرم‌افزار مانند ابزارهای تبدیل متن یا نشان دادن زمان
  • مشخص کردن انواع داده برای تسهیل فرآیند ذخیره‌سازی اطلاعات در نرم‌افزار

دات نت ورژن‌های مختلفی دارد که کارهای مشابهی انجام می‌دهند، اما برای سیستم عامل‌های مختلف طراحی شده‌اند. در ادامه این ورژن‌ها معرفی شده‌اند. برای مشاهده فرصت های شغلی برنامه نویسی net core. می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

  • net framework نسخه اورجینال دات نت است که روی ویندوز اجرا می‌شود.
  • net core نیز نسخه جدید و کراس پلتفرم دات نت است که روی سیستم عامل‌های ویندوز، MacOS و Linux اجرا می‌شود. این نسخه انعطاف‌پذیرتر از نسخه اورجینال است و مایکروسافت نیز همواره در حال بهبود ویژگی‌های آن است.

کاربرد asp net چیست؟

برای طراحی یک برنامه در فضای وب، مثلا طراحی یک وبسایت برای بازاریابی اینترنتی، باید ابزارهای بیشتری به دات نت اضافه کنید. یکی از محبوب‌ترین ابزارها در این زمینه، ASP.NET است. برای اینکه ASP و دات نت با یکدیگر اشتباه گرفته نشوند، معمولا توسعه‌دهندگان دات نت را به عنوان یک پلتفرم معرفی می‌کنند و ASP.NET را یک فریم‌ورک به شمار می‌آورند.

اگر مطمئن نیستید وظایف یک برنامه نویس asp.net چیست، در ادامه لیست کوتاهی از شرح وظایف افراد فعال در این حوزه آورده شده است.

  • طراحی اپلیکیشن‌های باکیفیت
  • همکاری با برنامه‌نویسان فرانت‌اند
  • بهبود عملکرد اپلیکیشن
  • استفاده از جدیدترین تکنولوژي‌ها
  • طراحی و تولید لایه‌های مختلف اپلیکیشن

جالب است بدانید علاوه بر ASP، دات نت فریم‌ورک‌های دیگری نیز دارد. برای مثال، net mvc یکی از فریم‌ورک‌های دات نت است که امکانات مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته این فریم‌ورک دیگر توسط مایکروسافت توسعه نمی‌یابد.

چگونه برنامه‌نویس net. شویم؟

چگونه برنامه‌نویس net. شویم

در گذشته، یک برنامه‌نویس دات نت مسئول طراحی، توسعه و تنظیم یک اپلیکیشن‌ روی سیستم عامل ویندوز مایکروسافت بود. اما امروزه با معرفی net core، توسعه‌دهندگان دات نت مي‌توانند اپلیکیشن‌هایی طراحی کنند که قابلیت اجرا روی پلتفرم‌های دیگر مانند macOS و Linux را نیز دارند. در ادامه می‌گوییم مهم‌ترین قدم‌ها برای تبدیل شدن به برنامه نویس asp.net چیست.

مطلب مرتبط: استخدام برنامه‌نویس NET.؛ راهنمای جامع کارجو و کارفرما

کسب اطلاعات کافی درباره ابزار و ویژگی‌های ابتدایی

برای شروع فعالیت به عنوان یک توسعه‌دهنده دات نت، باید درباره اصول، استانداردها و فریم‌ورک‌های Net. دانش کافی کسب کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند بدانید کار کردن با پلتفرم دات نت به چه شکل است. همچنین، به شما در پیدا کردن مسیری مناسب برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس دات نت کمک خواهند کرد.

یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی

به این دلیل که اغلب اپلیکیشن‌های موبایل، وبسایت یا دسکتاپ از این زبان‌ها استفاده می‌کنند، هر فردی که قصد دارد سراغ برنامه‌نویسی دات نت برود، باید با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی مانند HTML، Python، Java و PHP آشنا باشد. از آنجایی که .Net یک پلتفرم چندزبانه است، شما به عنوان برنامه‌نویس می‌توانید یک زبان را انتخاب کنید و آن را بطور کامل و تخصصی بیاموزید. اگر تحصیلات آکادمیک در زمینه برنامه‌نویسی ندارید، می‌توانید از منابع آنلاینی که در اینترنت موجود هستند، استفاده کنید. این زبان‌ها را به قدری تمرین کنید که به خوبی به آن‌ها مسلط شوید.

برنامه‌نویسان دات نت از زبان #C‌ (سی شارپ) بطور گسترده برای طراحی انواع برنامه‌ها استفاده می‌کنند. برای یک برنامه‌نویس دات نت تسلط بر زبان #C‌ ضروری است. همچنین، این زبان نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی آسان‌تر است و می‌توان آن را در عرض سه ماه آموخت.

انتخاب حوزه تخصصی همسو با علایق شخصی

می‌دانید یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای تبدیل شدن به برنامه نویس asp.net چیست؟ از آنجایی که دات نت امکان طراحی اپلیکیشن‌های موبایل، دسکتاپ و تحت وب را برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کند، انتخاب یک حوزه تخصصی نقش مهمی در آینده‌ی شغلی شما خواهد داشت. در ادامه لیستی از فرصت‌های شغلی پیش روی توسعه‌دهندگان دات نت آورده شده است.

  • اپلیکیشن‌های موبایل
  • اپلیکیشن‌های تحت وب
  • برنامه‌های دسکتاپ
  • توسعه بازی
  • اپلیکیشن‌های ابری
  • میکروسرویس‌ها

چقدر طول می‌کشد تا برنامه‌نویس NET. شویم؟

وقتی اصول ابتدایی برنامه‌نویسی را بلد باشید، یاد گرفتن برنامه‌نویسی دات نت حدود یک سال طول می‌کشد. اغلب موقعیت‌های شغلی مرتبط با توسعه نرم‌افزار به گذراندن دوره‌های تخصصی و تحصیلات آکادمیک نیاز دارند. بنابراین، اگر کارشناسی کامپیوتر یا رشته‌ای مرتبط داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید شغلی در این زمینه بیابید. دوره‌ها و ویدیوهای آنلاین متعددی وجود دارند که می‌توانند در این راه به شما کمک کنند. همچنین، استفاده از انجمن‌های آنلاین برای آشنایی با افرادی که به تازگی سراغ کدنویسی رفته‌اند یا برای سوال پرسیدن از متخصصان این رشته، پیشنهاد می‌شود.

فراموش نکنید برای اینکه یک برنامه‌نویس دات نت شوید، باید زبان سی شارپ را بیاموزید. از آنجایی که این زبان ساده‌تر از سایر زبان‌های برنامه‌نویسی است، یادگیری آن حدود ۳ ماه طول می‌کشد. در بازه زمانی یک ساله، اگر بطور مرتب تمرین کنید و مفاهیمی که یاد گرفته‌اید را به کار ببرید، به یک برنامه‌نویس ماهر تبدیل خواهید شد. اما برای اینکه بطور کامل به این حوزه مسلط شوید و بتوانید خودتان را یک متخصص بنامید، به حدود ۵ سال زمان نیاز خواهید داشت.

مهارت‌های تخصصی مورد نیاز یک برنامه‌نویس دات نت چیست؟

برنامه‌نویسان دات نت باید بر مهارت‌های نرم و مهارت‌های تخصصی مختلفی مسلط باشند. در این بخش مهارت‌های تخصصی مورد نیاز یک توسعه‌دهنده دات نت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ASP.NET

پیش از این گفتیم که کاربرد asp و مهم‌ترین وظایف یک برنامه نویس asp.net چیست. ASP یک تکنولوژی چندکاره است که به عنوان یک فریم‌ورک شناخته می‌شود. از آنجایی که ممکن است به عنوان یک برنامه‌نویس دات نت به طراحی اپلیکیشن‌های مدرن تحت وب بپردازید، یادگیری ASP باعث می‌شود بتوانید به سادگی تمام جنبه‌های اپلیکیشنی که می‌سازید را کنترل کنید. همچنین، این فریم‌ورک حجم کد مورد نیاز برای طراحی یک اپلیکیشن بزرگ را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ASP دسترسی به تکنولوژی‌های سمت کاربر را امکان‌پذیر می‌کند و بدین ترتیب می‌توان با کمک آن اپلیکیشن‌ها را به سادگی و به سرعت اجرا کرد.

برای مشاهده جدیدترین آگهی‌های استخدام برنامه نویس asp.net می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

مبانی کدنویسی

می‌دانید مهم‌ترین وظایف برنامه نویس asp.net چیست؟ به عنوان یک برنامه‌نویس، شما باید برای اپلیکیشن خود کد بنویسید، خطاهای موجود در آن کدها را شناسایی کنید و پیوسته به دنبال بهبود کدهای فعلی باشید. برای این منظور، تسلط بر مبانی کدنویسی ضروری است. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، بهتر است زبان‌هایی مانند جاوا اسکریپت، PHP، پایتون یا سی شارپ را بیاموزید. برای مثال، اگر سراغ آموزش زبان برنامه نویسی سی شارپ بروید، مفاهیم زیر را خواهید آموخت.

  • متغیرها
  • انواع داده
  • حلقه یا لوپ
  • اشیاء
  • کلاس‌ها
  • لینک (LINQ)
  • اصل چندریختی (Polymorphism)

تکنولوژی سمت کاربر

اگر می‌پرسید یکی از مهم‌ترین معیارهای کارفرما برای استخدام برنامه نویس asp.net چیست، باید بگوییم که دانش کارجویان در رابطه با تکنولوژی‌های سمت کاربر و فرانت اند، نقش مهمی در فرآیند استخدام آن‌ها ایفا می‌کند. دلیل تأثیر بزرگ این تکنولوژی‌ها این است که با کاربران نهایی تعامل دارند و در تجربه‌ی آن‌ها از استفاده از یک اپلیکیشن مؤثر هستند.

داشتن مهارت‌های مرتبط با تکنولوژي‌های سمت کاربر باعث می‌شود توسعه‌دهندگان بتوانند انتظارات کاربران را برآورده کنند. بنابراین، کارفرمایان سراغ کارجویانی می‌روند که این مهارت را داشته باشند، چون می‌توانند بهترین تجربه کاربری را بسازند.

مدیریت پایگاه داده

از آنجایی که توسعه‌دهندگان باید در فرآیند طراحی اپلیکیشن بطور پیوسته حجم زیادی از داده را مدیریت کنند، یک برنامه‌نویس دات نت باید به نحوه مدیریت و ذخیره‌سازی پایگاه‌های داده مسلط باشد. SQL، Oracle و NoSQL. برخی از اپلیکیشن‌های پایگاه داده هستند که آشنایی با آن‌ها به بهتر شدن رزومه شما کمک می‌کند.

مهم‌ترین مهارت نرم مورد نیاز برنامه نویس asp.net چیست؟

مهارت های مهم برای برنامه نویس دات نت

در این بخش برخی از مهارت‌های نرم و ویژگی‌های فردی مورد نیاز افرادی که به برنامه‌نویسی دات نت علاقه‌مند هستند را مرور خواهیم کرد.

مهارت‌های ارتباطی

مانند بسیاری از مشاغل دیگر، برای اینکه بتوانید با اعضای دیگر تیم و همچنین سایر متخصصان این حوزه همکاری کنید، باید از مهارت‌های ارتباطی قابل قبولی برخوردار باشید. با افزایش تجربه، ممکن است در موقعیتی قرار بگیرید که مجبور باشید به آموزش asp به برنامه‌نویسان تازه‌وارد بپردازید. داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب باعث می‌شود بتوانید مفاهیم تخصصی را بطور واضح و روشن به افرادی که دانش تخصصی کمتری دارند، منتقل کنید. علاوه بر این، داشتن مهارت‌های ارتباطی هنگام تعامل با سهامداران شرکت و توضیح جزئيات پروژه‌ها نیز به کمک شما می‌آید.

مهارت‌های حل مسئله

گاهی اوقات در فرآیند کدنویسی خطاهای سینتکس، کامپایل و… باعث می‌شود به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا نکنید. اما در چنین شرایطی،‌ وظیفه شما به عنوان یک برنامه نویس asp.net چیست؟ باید بتوانید ایرادهای کد خود را تشخیص داده و آن‌ها را برطرف کنید. همچنین، برخی مواقع ممکن است مجبور باشید کدهای یکی از اعضای دیگر تیم را مرور کرده و در عیب‌یابی به او کمک کنید. برای موفقیت در این فرآیند، داشتن مهارت جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات، مهارت‌های حل مسئله و همچنین مهارت‌های تصمیم‌گیری ضروری است.

مدیریت زمان

به عنوان یک برنامه‌نویس دات نت، در پروژه‌های مختلفی شرکت می‌کنید و هر پروژه ددلاین‌های مشخصی خواهد داشت. حتی گاهی اوقات ممکن است مجبور باشید چند پروژه را بصورت همزمان پیش ببرید. داشتن مهارت‌های مدیریت زمان به شما کمک می‌کند کارهایتان را اولویت‌بندی کرده و پروژه‌ها را به موقع تحویل بدهید. مهارت شما در مدیریت زمان باعث می‌شود اگر مشکل غیرمنتظره‌ای برایتان رخ داد، برای تحویل پروژه وقت کم نیاورید. همچنین، این مهارت باعث می‌شود بتوانید در صورت نیاز، پیش از تحویل پروژه کدهایی که نوشتید را  بهبود ببخشید.

مهارت همکاری و شرکت در کار تیمی

می‌دانید دلیل اهمیت بالای توانایی کار تیمی برای یک برنامه نویس asp.net چیست؟ در بسیاری از سازمان‌ها، برنامه‌نویسان دات نت با گروهی متشکل از سایر برنامه‌نویسان و متخصصان IT کار می‌کنند. علاوه بر مهارت‌های ارتباطی، داشتن مهارت همکاری با دیگران و توانایی هماهنگ شدن با سایر اعضای تیم، تقسیم کارها، پیگیری وضعیت پروژه و تلاش برای تحویل آن در مهلت تعیین شده، برای یک برنامه‌نویس دات نت ضروری است. علاوه بر این، وقتی سرپرست تیم باشید، این مهارت به شما کمک می‌کند بتوانید تیم را به خوبی مدیریت کنید و بهترین عملکرد را داشته باشید.

مهارت‌های خدمات‌رسانی به مشتریان

اغلب، برنامه‌نویسان باید درباره پروژه‌هایشان با مشتریان صحبت کنند. داشتن مهارت‌های لازم در ارائه خدمات به مشتریان به شما کمک می‌کند بتوانید به خوبی گفت‌وگوها و جلسات را مدیریت کنید. می‌توانید با کمک مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های خدمات‌رسانی خود، نگاهی کلی از پروژه به مشتری ارائه بدهید و زمان تحویل پروژه را با او به اشتراک بگذارید.

مدیریت مالی

اغلب پروژه‌هایی که در اختیار شما قرار می‌گیرند، بودجه محدودی دارند. داشتن مهارت‌های مدیریت مالی باعث می‌شود بتوانید اقدامات را متناسب با بودجه انجام بدهید و هزینه‌هایتان از کنترل خارج نشوند.

مطلب مرتبط: بررسی بازار کار و میزان درآمد برنامه نویس NET. در کشورهای مختلف

بهترین دوره برای برنامه نویس asp.net چیست؟

با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توانید به منابع متعددی که برای آموزش NET. وجود دارد، دست پیدا کنید. در ادامه به چند مورد از بهترین منابع برای یادگیری دات نت اشاره می‌کنیم.

Coursera

کورسرا یکی از بهترین سایت‌های ارائه دهنده خدمات آموزشی است که برخلاف رقبای خود، امکان دسترسی رایگان و دریافت مدرک را برای افرادی که توانایی پرداخت هزینه دوره را ندارند، فراهم می‌کند. در این سایت دوره‌های مختلفی در رابطه با آموزش NET. وجود دارد که هم مناسب افراد تازه‌کار هستند و هم می‌توانند در تقویت مهارت‌های متخصصان این حوزه مفید باشند.

Youtube

یوتیوب یک پلتفرم اشتراک‌گذاری ویدیو است که امروزه طرفداران زیادی دارد. در این پلتفرم ویدیوهای رایگان متعددی برای آموزش دات نت وجود دارد. اما، یکی از محبوب‌ترین کانال‌های یوتیوب که بسیاری از افراد فعال در حوزه دات نت آن را به دیگران پیشنهاد می‌کنند، کانال kudvenkat است.

مکتب‌خونه

مکتب‌خونه یک پلتفرم ایرانی است که دوره‌های متعددی در زمینه‌های آموزشی مختلف ارائه می‌دهد. دوره «آموزش NET Core» که در این وبسایت وجود دارد، مناسب افرادی است که با مقدمات برنامه‌نویسی آشنا هستند و حالا قصد دارند سراغ یادگیری دات نت بروند.

جمع‌بندی

در این مقاله ضمت آشنایی با NET. و فریم‌ورک‌های آن، به سوالات مختلفی چون «بهترین مهارت‌های یک برنامه نویس asp.net چیست» پاسخ دادیم. دات نت یکی از پلتفرم‌های محبوب طراحی و توسعه اپلیکیشن است که توسط مایکروسافت در اختیار برنامه‌نویسان قرار گرفته است. این پلتفرم از زبان‌های مختلف از جمله سی شارپ و PHP پشتیبانی می‌کند و روی سیستم عامل‌هایی مانند مایکروسافت و لینوکس اجرا می‌شود. برنامه‌نویسانی که قصد دارند با دات نت کار کنند، باید مهارت‌های تخصصی و فردی خود را گسترش بدهند و از دوره‌ها و منابع آموزشی مناسب خود استفاده کنند.

منابع:

indeed.com

codecademy.com

betterteam.com

نویسنده

  • نیلوفر مژدهی

    نیلوفر هستم، دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی. بخاطر عشقی که به کلمات داشتم، این رشته را انتخاب کردم و از همان دوران دانشجویی در کنار کارهای ترجمه، تولید محتوا را هم شروع کردم. این روزها به عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و درباره مشاغل مختلف، بازار کار و موضوعات مشابه می‌نویسم. از اینکه می‌توانم زمان زیادی از روزم را به خواندن و نوشتن و غرق شدن در دنیای کلمات اختصاص بدهم، بی‌اندازه خوشحالم.

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه