استخدام و جذب مهندس معدن؛ راهنمایی جامع برای کارجویان

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 11دقیقه
استخدام و جذب مهندس معدن؛ راهنمایی جامع برای کارجویان

رشته‌ی مهندسی معدن برخلاف نامش، فقط محدود به معادن نیست. تقریبا هر سازمان و صنعتی که شامل حفاری باشد، نیازمند استخدام مهندس معدن است و فرصت‌های کار برای مهندس معدن کم نیستند. با این حال، معادن، بیشترین نیاز را به فارغ‌التحصیلان این رشته دارند.

معدن‌کاری به معنی استخراج مواد معدنی ارزشمند از زمین است. این مواد معدنی از مهم‌ترین عناصر تشکیل دهنده‌ی اقتصاد هر کشور هستند. کشور ما از نظر معادن، یکی از ثروتمند‌ترین کشورهای دنیا است و تعداد زیادی معدن در جای‌جای ایران وجود دارند. به علاوه، کشور ایران از نظر منابع نفت و گاز نیز از غنی‌ترین کشورهای جهان است. استخراج سوخت‌های فسیلی نیز نیازمند حفاری است و همانطور که گفتیم، حفاری نیاز به مهندس معدن دارد. بنابراین، فرصت‌های شغلی برای این رشته در کشور ما کم نیستند.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های های استخدام مهندس معدن، کلیک کنید.

این رشته، دارای گرایش‌های مختلفی است. فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مثل زمین‌شناسی و متالوژی نیز می‌توانند در گرایش‌های مختلف این رشته، ادامه تحصیل دهند یا به عنوان مهندس معدن مشغول به کار شوند. به طور کلی می‌توان گفت که کار این مهندسان، طراحی و اجرای بهترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای حفاری و استخراج مواد معدنی است.

این شغل، علاوه بر مدرک تحصیلی مرتبط، نیازمند مهارت‌های سخت و نرم متعددی است. شرایط کاری می‌تواند بسیار دشوار باشد و بازار کار رشته مهندسی برای زنان و خانم‌ها چندان خوب نیست. مهندسی معدن با تمام سختی‌هایی که دارد، از مزیت‌هایی مثل درآمد نسبتا خوب، برخوردار است.

در این مقاله از سایت استخدام جاب ویژن می‌خواهیم در رابطه با شرایط استخدام و جذب مهندس معدن صحبت کنیم. به بررسی فرصت‌های کار برای مهندس معدن پرداخته و خواهیم گفت که کدام سازمان‌ها و با چه شرایطی این مهندسین را استخدام می‌کنند. در رابطه با درآمد مهندس و مسیر شغلی مهندسی معدن نیز صحبت خواهیم کرد. در پایان، تصویری از آینده‌ی این شغل برای شما ترسیم می‌کنیم.

آشنایی با رشته‌ مهندسی معدن

مواد معدنی کاربردهای زیادی در زندگی ما دارند. بدون موادی مثل آهن، مس، آلومینیوم، زغال‌سنگ و … انقلاب صنعتی هرگز رخ نمی‌داد. چنین مواد در زمین و به صورت ناخلاص وجود دارند. بنابراین، رشته‌ای به نام مهندسی معدن توسعه پیدا کرده است تا به انسان در استخراج این مواد معدنی کمک کند.

رشته‌ی مهندسی معدن

معادن با ایجاد مشاغلی پردرآمد و مواد خام مورد نیاز برای تمامی بخش‌های صنعتی، به رشد اقتصادی کمک می‌کنند. اکثر منابع ثروت در دنیا شامل مواد معدنی و سوخت‌های فسیلی هستند. به گزارش دنیای اقتصاد، چیزی نزدیک به ۳۰ درصد از گردش مالی در دنیا به بخش معادن اختصاص دارد. کشور ایران پس از روسیه، آمریکا، عربستان و کانادا، در رتبه‌ی پنجم منابع طبیعی در دنیا قرار می‌گیرد. ارزش این منابع حدود ۲۷/۳ تریلیون دلار آمریکا برآورد می‌شود.

اهمیت بالای معادن در اقتصاد و معادن متعددی که در کشور ما وجود دارند، شانس استخدام و جذب مهندس معدن را بسیار بالا برده است. خوبی این رشته این است که فارغ‌التحصیلان آن می‌توانند در تمامی سازمان‌هایی که فعالیت‌های حفاری انجام می‌دهند، مثل شرکت نفت، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و … شاغل شوند و فرصت‌های کار برای مهندس معدن زیاد و متنوع هستند.

گرایش‌های مختلف رشته‌ معدن در ایران

رشته‌ مهندسی معدن در مقطعه لیسانس گرایشی خاصی ندارد ولی در مقاطع بالاتر به گرایش‌های زیر تقسیم می‌شود:

گرایش اکتشاف مواد معدنی

اولین گام در معدن‌کاری، اکتشاف معدن است. این کار شامل مجموعه‌ای از مراحل است. مرحله‌ی اول، جستجوی یک منبع معدنی جدید و مرحله‌ی آخر، تعیین ارزش و بهینگی اقتصادی استخراج است که مطالعه‌ی امکان‌پذیری نام دارد. تکنیک‌های زیادی برای اکتشاف ابداع شده است و در هر فرآیند اکتشاف، از ترکیبی از این تکنیک‌ها استفاده می‌شود. در فرآیند اکتشاف باید عوامل مختلفی مثل مسیرهای دسترسی و نزدیک‌ترین زیرساخت‌ها مثل خطوط راه‌آهن، میانگین بارندگی سالانه، دسترسی به منابع آب صنعتی، جامعه‌ی بومی، شرایط زندگی، مسائل زیست‌محیطی و … در نظر گرفته شود.

گرایش مکانیک سنگ

دو هدف اصلی از مکانیک سنگ در رشته‌ی معدن عبارتند از شکستن مؤثر سنگ‌ها و ایمن‌سازی ساختارهای سنگی. هدف اول شامل دریل‌کار سنگ، حفاری در سنگ، انفجار سنگ، برش باز و خرد کردن ثانویه‌ی سنگ می‌باشد. هدف دوم شامل نقشه‌کشی معدن، طراحی قالب معدن، طراحی و نگهداری سیستم ریزشگاه کانسنگ در معادن زیرزمینی، پایداری شیب، پیشبینی و کنترل تخریب، حفاظت از سقف در معادن زیرزمینی، تقویت سنگ، معدن‌کاری ایمن، کنترل لرزش و حفاظت زیست‌محیطی است. اگر این دو هدف با موفقیت حاصل شوند، بهترین نتایج معدن‌کاری شامل بازیابی بالای کانی، رقیق‌سازی کم، سود بالای معدن‌کاری، حوادث کم یا فقدان حادثه، کمترین آسیب به محیط زیست و … حاصل می‌آید.

گرایش استخراج مواد معدنی

استخراج معدنی عبارت است از فرآیند حفاری و بازیابی مواد معدنی از پوسته‌های زمین. در واقع، استخراج فاز نهایی معدن‌کاری است و در این مرحله، تمامی مطالعات و هزینه‌ها، به نتیجه می‌رسند. با اینکه استخراج روی تولید تمرکز دارد، ولی شامل مراحلی مثل اکتشاف و توسعه است که باید تا پایان عمر معدن ادامه یابند. دو روش کلی برای استخراج وجود دارد: معدن‌کاری سطحی و معدن‌کاری زیرزمینی.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مهندس معدن گرایش استخراج، کلیک کنید.

گرایش اقتصاد و مدیریت معدنی

کارهای معدنی از مرحله‌ی اکتشاف گرفته تا مرحله‌ی استخراج، همگی دارای هزینه‌های هنگفتی هستند. بنابراین، معدن باید توسط کسی که هم با اقتصاد و مدیریت آشنایی دارد و هم در زمینه‌ی معدن، متخصص است، مدیریت شود تا به سوددهی برسد. به همین دلیل، رشته‌ای به نام اقتصاد و مدیریت معدن در دانشگاه‌های ایران، تدریس می‌شود. کسی که در این زمینه تخصص دارد، می‌تواند با همکاری متخصصان اکتشاف تعیین نماید که آیا معدن کشف شده، صرفه‌ی اقتصادی دارد؟ پس از تصمیم‌گیری در مورد تأسیس معدن در یک جایگاه، مدیریت هزینه‌ها و درآمدهای معدن نیز به عهده‌ی مدیر معدن است.

استخدام

گرایش فرآوری مواد معدنی

فرآوری مواد معدنی، هنر استخراج کانی‌ها از محصولات خام معدنی است. این مرحله، اولین کاری است که روی محصولات استخراج شده از معدن انجام می‌شود تا غلظت کانی مورد نظر برای مرحله‌ی متالوژی تخلیصی، بالاتر برود. کارهای اصلی در فرآوری مواد معدنی، خرد کردن و افزایش غلظت است اما مراحل دیگری مثل نمونه‌برداری، آنالیز و آبگیری نیز در این مرحله از تولید مواد معدنی، انجام می‌شود. علاوه بر فارغ‌التحصیلان رشته‌ی معدن، فارغ‌التحصیلات متالوژی نیز می‌توانند در این گرایش به تحصیل ادامه دهند.

آشنایی با شغل مهندسی معدن

مهندسین معدن در معادن و تأسیسات استخراج معدن کار می‌کنند. آن‌ها مسئول هماهنگ‌سازی و نظارت بر تمامی فعالیت‌های مرتبط با حفاری، استخراج و انتقال مواد معدنی به خارج از معدن هستند. این مهندسین در طراحی، توسعه و آزمایش ماشین‌آلات، تکنیک‌ها و فرآیندهای برداشت مواد زمین‌شناختی، تخصص دارند. البته استخراج مواد مختلف شامل نفت و گاز، ذغال‌سنگ، الماس و دیگر مواد معدنی، تخصص خودش را می‌طلبد.

مسئولیت‌های شغلی مهندسی معدن

مسئولیت‌های شغلی مهندس معدن

با اینکه این رشته، گرایش‌های مختلفی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دارد، ولی تقریبا تمامی فارغ‌التحصیلان مقطع لیسانس مهندسی معدن، اصول این رشته را می‌آموزند و می‌توانند به فرصت‌های کار برای مهندس معدن رزومه کاری ارسال کنند. هرچند که این حوزه، شامل مشاغل مختلفی است ولی شرح وظایف اغلب مهندسان معدن، بصورت زیر است:

  • اکتشاف معدن
  • استفاده از ابزارها، تجهیزات و ماشین‌آلات خاص (مثل مته‌ها، اسکنرها و پروب‌ها، برای تحلیل و آزمایش خاک و تعیین حضور منابع معدنی
  • مطالعه و تحلیل نقشه‌های توپوگرافیکی برای تعیین امکان‌پذیری استخراج
  • طراحی استراتژی‌های استخراج، تخمین نیروی کار، ماشین‌آلات، زمان و منابع مالی لازم
  • تهیه‌ی مستندات و گزارش‌های پروژه و ارائه‌ی آن‌ها به پیمان‌کاران و کارفرمایان
  • نقشه‌کشی و نظارت بر معدن یا پروژه‌های ساخت ساخت معدن
  • نظارت بر استفاده از مته‌ها برای ساخت تونل
  • نظارت بر اجرای پروتوکل‌های ایمنی، دسترسی به تجهیزات اضطراری، و طراحی درست مسیرهای تحلیه
  • آزمایش هوا از نظر موجود بودن گازهای موجود یا مضر، ساخت مسیرهای تهویه‌ی هوا در هنگام نیاز
  • اجرا و تمرین پروتوکل‌های اضطراری با کارگران معدن
  • نظارت بر فعالیت‌های معدن
  • بازرسی عملکرد صحیح ماشین‌آلات و تجهیزات
  • تعمیر یا تعویض ماشین‌آلات معیوب در صورت نیاز
  • آموزش دادن به کارگران برای استفاده‌ی درست دز تجهیزات و ماشن‌آلات
  • اطمینان از رعایت پروتوکل‌های ایمنی توسط کارگران شامل استفاده از تجهیزات ایمنی مثل عینک‌، کلاه، دستکش، ماسک‌های تنفسی و …
  • نوشتن و پر کردن گزارش‌ها براساس فعالیت‌های استخراجی، مواد استخراج شده و حوادث رخ داده
  • نظارت بر کیفیت مواد استخراجی و انطباق آن با استانداردهای مورد نظر
  • آزمایش مواد استخراج شده برای اطمینان از کیفیت آن‌ها
  • همکاری با کارگران و دیگر پرسنل معدن برای بهره‌برداری حداکثر از معدن
  • نظارت بر انطباق فعالیت‌ها و ماشین‌آلات معدنی با قوانین زیست‌محیطی و استانداردهای اکولوژیک

معمولا اکثر پیمانکاران و کارفرمایان برای هر کدام از وظایف فوق، نیاز به جذب مهندس معدن دارند ولی در اکثر معادن، همه‌ی‌ مهندسین معدن، باید بتوانند هر کدام از وظایف فوق را انجام دهند.

نیازمندی‌های شغل مهندسی معدن

این شغل، یک شغل کاملا تخصصی است که علاوه بر تحصیلات مرتبط، نیازمند مهارت‌ها و تجربه‌ی زیادی است. در اینجا می‌خواهیم تحصیلات، مهارت‌ها و تجربه‌ی لازم برای ورود به این حرفه را برای شما توضیح دهیم.

تحصیلات لازم

حداقل مدرک تحصیلی لازم جهت استخدام در اغلب فرصت‌های کار برای مهندس معدن، لیسانس رشته‌ی مهندسی معدن یا کارشناسی ارشد یکی از گرایش‌های آن است که در بالا آن‌ها را به شما معرفی کردیم. البته، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلفی مثل زمین‌شناسی، به ویژه گرایش‌های زمین‌شناسی مهندسی، زمین‌شناسی اقتصادی و تکتونیک، مهندسی عمران، متالوژی و حتی شیمی می‌توانند به عنوان مهندس معدن مشغول به کار شوند.

تجربه‌ی لازم

اکثر فارغ‌التحصیلان این رشته باید یک دوره‌ی کارآموزی چند ساله را زیر نظر مهندسان با تجربه‌تر سپری کنند. با داشتن چند سال تجربه، رفته‌رفته می‌توانید حرفه‌ای شوید و حتی مهندسین جدید را آموزش دهید.

ساخت رزومه حرفه ای

مهارت‌های لازم

این شغل نیازمند مهارت‌های متعددی است که در اینجا مهارت‌های مورد نظر کارفرمایان در استخدام مهندس معدن را به طور مفصل و دسته‌بندی شده، برای شما توضیح می‌دهیم.

مهارت‌های ارتباطی

  • توانایی درک اسناد نوشتاری
  • مهارت‌های نوشتاری خوب
  • مهارت‌های گفتاری خوب
  • مهارت‌های شنیداری خوب
  • خواندن و درک اسناد مرتبط با کار
  • مهارت در کار تیمی

منطق و حل مسئله

  • شناخت ماهیت مسئله
  • کنار هم گذاشتن اطلاعات مختلف و نتیجه‌گیری از آن‌ها
  • محاسبه‌ی هزینه‌ها و صرفه‌ی اقتصادی
  • آنالیز ایده‌ها و استفاده از منطق برای تعیین نقاط ضعف و قوت آن‌ها
  • استفاده از منطق برای پیدا کردن راه حل مشکل‌ها
  • شناسایی تغییرات مهم در سیستم‌ها
  • طرح ایده‌های جدید
  • استفاده از روش‌های خلاقانه و غیرمعمول برای حل مسائل
  • درک اطلاعات جدید از طریق مطالعه و کار کردن با آن‌ها
  • توانایی بالا در تمرکز روی حل یک مسئله
  • استخراج معنی از اطلاعاتی که بی‌معنی به نظر می‌رسند

مهارت‌های علمی، ریاضیاتی و تخصصی

  • استفاده از یک روش یا فرمول ریاضیاتی برای حل مسائل
  • استفاده از روش‌های علمی برای حل مسائل
  • مهارت‌های محاسباتی قوی
  • استفاده از ابزارهای تخصصی

مهارت‌های مدیریتی

  • مدیریت زمان
  • استفاده‌ی درست و به جا از تجهیزات، تأسیسات و نیروی انسانی و نظارت بر استفاده از آن‌ها
  • انگیزه دادن و راهنمایی افراد در هنگام کار

کدام سازمان‌ها نیازمند استخدام و جذب مهندس معدن هستند؟

معادن معمولا تحت نظر شرکت‌های خصوصی یا دولتی هستند. البته معادن تنها جایی نیستند که این مهندسین می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شوند. به طور کلی هر حوزه‌ و صنعتی که با حفاری و اعمال تغییرات در ساختار و عوارض زمین سروکار داشته باشد، نیازمند مهندس معدن است.

  • شرکت‌های خصوصی و دولتی فعال در حوزه‌ی معادن
  • شرکت نفت
  • سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای
  • شرکت‌های تجاری فعال در حوزه‌ی مواد شیمیایی و معدنی
  • شرکت‌های پتروشیمی
  • شرکت‌های فعال در حوزه‌ی فلزات اساسی
  • ارگان‌های نظامی

استخدام و جذب مهندس معدن در ایران

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، کشور ما از نظر ذخایر منابع معدنی، از ثروتمندترین کشورهای دنیا است. به همین دلیل فرصت‌های کار برای مهندس معدن بسیار زیاد هستند. استان‌های جنوب و جنوب غرب کشور ما مثل خوزستان و بوشهر که دارای منابع نفت و گاز عظیمی هستند، مشاغل زیادی برای این مهندسین در شرکت نفت، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها دارند. استان‌های دیگر ایران، به ویژه خراسان، کرمان، اصفهان، قم، یزد، مازندران و آذربایجان شرقی، از استان‌های معدنی کشور محسوب می‌شوند.

کشور ما ماهیتی کوهستانی دارد و به دلیل مساحت بالایش، نیازمند ساخت جاده‌های طولانی و کوهستانی متعدد است. برای ساخت این جاده‌ها، باید کارهایی مثل انفجار کوه‌ها و حفاری تونل انجام شود. بنابراین، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شدیدا نیازمند استخدام مهندس معدن در تونل و سایر پروژه‌ها است.

حتی یگان‌های نظامی مثل سپاه پاسداران نیز در کشور ما به دلیل فعالیت‌های زیرزمینی متعدد و نیاز به حفاری‌های گسترده، و البته فعالیت‌های اقتصادی مثل استخراج از معادن، به فارغ‌التحصیلان این رشته نیاز دارند. داشتن یک نمونه رزومه قوی در این حوزه می‌تواند شانس استخدام شما را افزایش بدهد. می‌توانید با جستجوی نمونه رزومه مهندس معدن، با فرمت استاندارد آن آشنا شده و یک رزومه مناسب برای خود بسازید.

استخدام مهندس معدن در عسلویه

استخدام مهندس معدن در عسلویه

شهرستان عسلویه واقع در استان بوشهر، میزبان یکی از مهم‌ترین بنادر ایران است. این منطقه دارای منابع نفت و گاز فراوان است و به همین دلیل، منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی انرژی پارس در آن راه‌اندازی شده است که شامل مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی است. به دلیل عملیات گسترده‌ی استخراج نفت و گاز و البته مواد معدنی در این منطقه، نیاز به استخدام و جذب مهندس معدن در عسلویه بسیار بالا است.

البته پیش از تصمیم‌گیری در رابطه با انتخاب یک شغل در عسلویه باید بدانید که این منطقه را شاید بتوان آلوده‌ترین منطقه‌ی ایران دانست. مشعل‌های متعدد پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، روزانه مقادیر وحشتناکی از آلاینده‌ها را وارد هوا منطقه می‌کنند که سبب ایجاد بیماری‌های مادرزادی متعدد در ساکنین منطقه شده‌اند. این آلاینده‌ها، سمی و بعضا سرطان‌زا هستند. همه‌ی این‌ها را به آب‌وهوای گرم و شرجی منطقه بیافزایید و با در نظر گرفتن حقوق و دستمزد و سختی کار خوب در عسلویه، برای کار کردن در این منطقه‌ی خطرناک، تصمیم‌گیری کنید.

استخدام مهندس معدن در اصفهان

استان اصفهان دارای بیش از ۹۰۰ معدن فعال است و از این نظر در رتبه‌ی نخست کشور قرار دارد. اکثر این معادن، برای استخراج سنگ‌های معدنی، طلا، آهن، مس، قلع، تنگستن، کبالت، سرب، روی و دیگر کانی‌های دارای ارزش اقتصادی، فعالیت دارند. اکثر معادن این استان در اختیار بخش خصوصی است. استان اصفهان از نظر میزان تولید مواد معدنی در کشور در رتبه‌ی سوم قرار دارد. به طور کلی، اصفهان یکی از بهترین استان‌ها برای مهندسین معدن است.

استان‌های دیگری مثل خراسان‌ رضوی و جنوبی، قم، مازندران، کرمان و آذربایجان غربی نیز سرشار از منابع معدنی هستند. تعداد بسیار زیادی معادن در این استان‌ها، فرصت‌های شغلی بسیاری را برای این رشته فرآهم آورده است.

استخدام مهندس معدن در شرکت نفت

کشور ما، به ویژه استان خوزستان، دارای منابع نفتی بسیار زیادی است. استخراج این منابع نفتی و البته منابع گازی، نیازمند حفاری‌های گسترده‌ است. به علاوه، انتظار می‌رود که میدان‌های نفتی ناشناخته‌ی متعددی در کشور ما وجود داشته باشد. به همین دلیل، شرکت نفت، سرمایه‌گذاری زیادی روی جستجو و اکتشاف میدان‌های نفت و گاز انجام می‌دهد. استخدام مهندس معدن در شرکت نفت برای پروژه‌های اکتشاف و استخراج انجام می‌شود.

مسیر شغلی مهندسی معدن

مسیر شغلی مهندسی معدن

این شغل با کارآموزی‌های طولانی و چندین ساله، شروع می‌شود. یکی از ضرورت‌های پیدا کردن یک شغل خوب در این گروه شغلی، تجربه‌ی بالا است. به علاوه، شغل مهندسی معدن کاری حساس است و در صورت کوچکترین اشتباهی می‌تواند منجر به خسارات مالی و جانی فراوانی شود. بنابراین، به شما توصیه می‌کنیم که پس از پایان تحصیلات، در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید. درآمد این دوره‌ها بد نیست و تجربه‌، سابقه کار شما را بالا می‌برد و شما را برای کار در معدن آماده می‌کند. اغلب فرصت‌های کاری و کارآموزی را می‌توانید از طریق سایت‌های کاریابی و کانال استخدام معدن پیدا کنید. 

برای شرکت در دوره‌های کارآموزی مهندسی معدن می‌توانید به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» در جاب ویژن مراجعه کنید.

آینده‌ی مهندسی معدن

استخدام مهندس معدن در خارج از کشور خصوصا در استرالیا و آمریکا نیز مانند ایران از وضعیت خوبی برخوردار است. انتظار می‌رود که تعداد فرصت‌های کار برای مهندس معدن رشته از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، حدود ۴ درصد رشد داشته باشد که برابر با میزان رشد میانگین تمامی مشاغل است. پیشرفت‌هایی که در حوزه‌ی هوش مصنوعی و اتوماسیون در حال رخ‌دادن هستند، آینده‌ی این شغل قدیمی را دگرگون خواهند کرد. چنین فناوری‌هایی، پروژه‌های معدنی را کارآمدتر، سریع‌تر و ایمن‌تر می‌کنند. یکی از فناوری‌هایی که انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، کاربردهای گسترده‌ای در این حوزه پیدا کند، اینترنت اشیاء (Internet of Things) یا IoT است. سنسورهای متصل به اینترنت به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند تا داده‌های عظیمی را از فرآیندهای معدنی به صورت آنلاین جمع‌آوری کنند و روی کار ماشین‌آلات، از راه دور و بدون نیاز به حضور نیروی انسانی در مکان‌های خطرناک، نظارت داشته باشند. ترکیب اینترنت اشیاء با فناوری‌های پهپادی، امکان نقشه‌برداری از مکان‌هایی را که دسترسی به آن‌ها دشوار است، فرآهم می‌آورد.

موضوع معادن هوشمند و کاربرد هوش مصنوعی در آن‌ها، یکی از موضوعات داغ در این صنعت است. هوش مصنوعی می‌تواند با تحلیل داده‌ها، به ما در اکتشاف و استخراج بهینه‌تر و دقیق‌تر کمک کند.

این صنعت در آینده از نظر نوع محصولات مورد نیاز نیز متحول خواهد شد. به عنوان مثال، با افزایش نیاز به باتری‌های لیتیوم-یون، نیاز به استخراج فلزات لیتیوم و کبالت نیز افزایش میابد.

جدای از تمای این تغییرات که با فناوری‌های دیجیتالی در ارتباط هستند، می‌توان به پیشرفت در تجهیزات مکانیکی، مثل تجهیزات حفاری اشاره کرد. به لطف پیشرفت‌های جدید در مهندسی مکانیک، ابزارهای حفاری بسیار پیشرفته‌ای در حال توسعه هستند که می‌توانند آینده‌ی این صنعت را به کلی دگرگون سازند و نیاز به کارگران معدن در معادن مختلف از جمله معدن زغال سنگ را کاهش دهند.

جمع‌بندی

مهندسی معدن یکی از مشاغل دارای اهمیت استراتژیک است. معادن برای اقتصاد هر کشوری بسیار حیاتی هستند. البته فرصت‌های کار برای مهندس معدن فقط محدود به معادن نیست و چاه‌های نفت و گاز، شرکت‌های فعال در زمینه‌ی راه‌سازی و احداث تونل، یگان‌های نظامی و … به متخصصان این رشته نیاز دارند. این رشته در کشور ما دارای گرایش‌های اکتشاف، استخراج، مکانیک سنگ، اقتصاد و مدیریت معدنی و فراوری مواد معدنی است. وظایف و مسئولیت‌ها در این گروه شغلی به چهار دسته‌ی اکتشاف، نقشه‌کشی و نظارت بر ساخت‌ و ساز، نظارت بر معدن، نظارت بر کیفیت مواد استخراجی و نظارت بر انطباق فعالیت‌ها و ماشین‌آلات با قوانین زیست‌محیطی تقسیم‌بندی می‌شوند.

حداقل مدرک تحصیلی لازم برای این شغل، لیسانس مهندسی معدن یا یکی از گرایش‌های آن در مقطع کارشناسی ارشد است. این مهندسان باید مهارت‌های متعددی شامل مهارت‌های ارتباطی، مهارت در حل مسئله، مهارت‌های مدیریتی و مهارت‌های علمی، ریاضیاتی و نرم‌افزار داشته باشند. تجربه نیز در این شغل بسیار مهم است و کارآموزی، بخش مهمی از مسیر شغلی این مهندسان است.

کشور ما با دارا بودن منابع معدنی و نفت و گاز بسیار زیاد، یکی از بهترین بازارهای کار را برای مهندسان معدن دارد. به علاوه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شرکت‌های مترو در ایران، نیازمند استخدام مهندس معدن در تونل هستند. استان‌های نفت‌خیز و معدنی ایران مثل خوزستان، بوشهر، خراسان‌ها، اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی، قم و کرمان، فرصت‌های شغلی متعددی برای مهندسین معدن دارند.

با پیشرفت فناوری‌های دیجیتالی مثل اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی و پیشرفت فناوری‌های مکانیکی مثل ابزارهای پیشرفته و خودکار حفاری، آینده‌ی این رشته دچار تحولات عظیمی خواهد شد. به علاوه، با تغییر نیازهای بشر، نیاز به مواد معدنی مختلف، تغییر خواهد کرد. آشنایی با این فناوری‌ها، شانس استخدام و جذب مهندس معدن و امنیت شغلی این رشته را در آینده، بالاتر می‌برد.

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه