نحوه محاسبه عیدی سال ۹۹ برای کارمندان و کارگران

نوشته شده توسط متینه ایقایی
زمان مطالعه: 6دقیقه
نحوه محاسبه عیدی سال ۹۹ برای کارمندان و کارگران

 

یکی از بزنگاه‌های حساس برای تمامی سرپرستان خانوار، ایام نوروز و فرارسیدن سال جدید است. صدها سال است که در این ایام، خانواده‌ها به تهیه لباس و خوراکی‌های نو و … مشغول شده‌اند. در دو سال اخیر با وجود شیوع بیماری کرونا، برای پدران و مادران، همچنان رسیدن نوروز به‌معنای چند برابر شدن هزینه‌هاست. راهکار جبرانی دولت برای این هزینه‌های اضافی، پرداخت عیدی به کارمندان و کارگران است. به همین دلیل از هم‌اکنون بسیاری از کارگران و کارمندان در پی نحوه محاسبه و مبلغ عیدی سال ۹۹ هستند.استخدام در سازمان های معتبر

با توجه به شرایط اقتصادی و ضربه‌ای که کرونا بر پیکره جامعه وارد ساخته است؛ دریافت عیدی در پایان سال می‌تواند کمکی برای بهبود شرایط خانواده‌ها باشد. البته گاهی دیده می‌شود که کارفرما به‌دلایل نامشخص از پرداخت عیدی به کارگر یا کارمندان خودداری می‌کند. خوب است بدانید که پرداخت این مبالغ از سوی سازمان اجباری است و شما می‌توانید به‌دلیل عدم پرداخت عیدی، از کارفرمای خود شکایت کنید.

البته نمی‌توان آمار بالای بیکاری و نقش آن در پذیرش شرایط غیرقانونی توسط کارکنان از سوی سازمان‌ها را نادیده گرفت. در این شرایط، استخدام در سازمانی خوش‌نام و معتبر می‌تواند تا حد زیادی از مشکلات بعدی جلوگیری کند. سایت کاریابی جاب ویژن با معرفی فرصت‌های شغلی برتر، این امکان را برای شما فراهم ساخته است.

در این مقاله، در رابطه با عیدی سال ۹۹، فرمول محاسبه عیدی و سایر موارد مرتبط به بحث پرداخته‌ایم:

عیدی ۹۹ به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

در قانون کار، علاوه بر حقوق کارگر، مزایای دریافتی دیگری هم برای او تعریف شده است که عیدی و سنوات از آن جمله هستند. کارفرما موظف است در پایان سال، مبلغ مشخصی تحت عنوان عیدی به کارگر پرداخت نماید. همان‌طور که می‌دانید؛ کارمندان بخش خصوصی هم در قانون کار، جزء کارگران محسوب می‌شوند. البته عیدی سال ۹۹ کارمندان دولت، با نرخ متفاوتی محاسبه می‌شود که در بخش‌های بعدی بیشتر در این رابطه صحبت خواهیم کرد.

بنا بر قانون کار، عیدی به تمام کسانی که پاره وقت یا تمام وقت، استخدامی یا قراردادی و… مشغول به کار بوده‌اند؛ تعلق می‌گیرد. در اصل این مبلغ کمک هزینه‌ای برای جبران کمبود حقوق در طول سال است. حق سنوات یا حق پایان خدمت هم بر عهده کارفرماست و در اواخر سال یا هنگام استعفا یا اخراج به کارگر و کارمند پرداخت می‌شود.

عیدی 99 به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

فرمول محاسبه عیدی با مثال

مبلغ عیدی همواره از فرمول مشخصی تبعیت کرده و حداقل و حداکثر آن مشخص می‌شود. این مبلغ به میزان حقوق دریافتی شما بستگی دارد؛ به‌این صورت که به‌ازای یک سال کار در یک مجموعه، دو برابر حقوق یک ماه‌تان را دریافت خواهید کرد. به بیان دیگر می‌توان گفت میزان عیدی برابر است با ضرب مزد روزانه شما در عدد 60 و در تعداد ماه‌هایی که کار کرده‌اید. حال عدد به دست آمده را بر 12 تقسیم نمایید.

میزان مزد روزانه را هم می‌توانید از تقسیم حقوق ماهیانه بر عدد ۳۰ به دست آورید. به‌عنوان مثال، برای محاسبه عیدی سال ۹۹ برای فردی با حقوق حداقل وزارت کار و شش ماه سابقه، عدد ۶۰ را در ۶۱۱۸۰ (حداقل مزد روزانه) و عدد ۶ ضرب کرده و بر عدد ۱۲ تقسیم می‌کنیم. بنابراین عیدی سال ۹۹ (که در ابتدای سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود) برای فردی با حداقل حقوق وزارت کار و شش ماه سابقه، برابر با یک میلیون و نهصد و یازده هزار تومان خواهد بود. سقف دریافت عیدی برای یک سال سابقه کار هم سه برابر حقوق حداقلی وزارت کار است.

فرمول محاسبه عیدی

با این تفاسیر، حداقل و حداکثر عیدی سال ۹۹، بدین شکل مشخص می‌شود:

  • حداقل عیدی ۹۹:‌ سه میلیون و هشتصد هزار تومان
  • حداکثر عیدی ۹۹:‌ پنج میلیون و هفتصد هزار تومان

مبلغ عیدی سال 99

عیدی سال ۹۹ کارمندان دولت

اشاره کردیم که کامندان دولت، از قانون استخدام و مدیریت کشوری تبعیت می‌کنند. بر همین اساس حداقل حقوق کارمندان در سال ۹۹ هم برابر با دو میلیون و هشتصد هزار تومان اعلام شد. این در حالی است که حداقل حقوق سال ۹۹ کارگران تامین اجتماعی و کارمندان بخش خصوصی یک میلیون ونهصد و یازده هزار تومان اعلام شده است. نرخ افزایش حقوق کارمندان دولت هر سال در لایحه بودجه مشخص شده و در صورت تصویب مجلس، اجرایی می‌شود. سایر موارد مربوط به حقوق و دستمزد و شرایط کار را می‌توانید در مطلب حقوق وزارت کار مطالعه کنید.

از آنجا که کارمندان به نسبت کارگران و مشاغل خصوصی از امنیت شغلی بالاتر، تسهیلات گسترده‌تر و حقوق بیشتری برخوردار هستند؛ در قانون عیدی کمتری برای آنها در نظر گرفته می‌شود. عیدی سال ۹۹ کارمندان رسمی و دولتی احتمالا در حدود یک میلیون و دویست هزار تومان خواهد بود. البته مبلغ دقیق در اسفندماه و توسط دولت اعلام می‌شود. عیدی سال 98 کارمندان نیز قرار بود یک میلیون و هشتاد هزار تومان باشد که در هنگام پرداخت با افزایش صد و بیست هزار تومانی روبرو شد.

عیدی ۹۹ برای کامندان و کارگران پاره وقت

برخی از سازمان‌ها به دلیل ماهیت شغلی که دارند؛ افراد را به‌صورت پاره وقت یا ساعتی استخدام می‌کنند. به‌طور مثال هنگام استخدام مشاغلی مانند دیجیتال مارکتینگ، برنامه نویسی، گرافیک و… این اتفاق می‌افتد. شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه این افراد در ماه‌های پایانی سال مربوط به عیدی و سنوات‌شان باشد. خوشبختانه قانون در این مورد هم کارفرما را به پرداخت عیدی موظف کرده است. بنابراین اگر پاره وقت یا ساعتی در سازمانی کار می‌کنید؛ منتظر دریافت عیدی خود در ماه‌های پایانی سال باشید. همچنین اگر به دنبال استخدام پاره وقت هستید؛ می‌توانید از سایت جاب ویژن و با انتخاب فیلتر نوع همکاری، این موقعیت‌های شغلی را مشاهده کنید.

عیدی سال ۹۹ برای کارکنان ساعتی، از همان فرمول کلی پیروی می‌کند. البته برای مزد، میانگین حقوق سه ماه آخر ملاک قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال، برای محاسبه عیدی سال ۹۹ کارگری که به صورت ساعتی یا روزمزد کار می‌کند و بر اساس ساعت حقوق دریافت می‌نماید؛ حقوق‌های دریافتی در سه ماه آخر را با هم جمع زده و تقسیم بر 3 می‌کنیم. سپس مبلغ به دست آمده را در دو برابر ماه‌های کارکرد ضرب نموده و بر 12 تقسیم می‌کنیم.

عیدی فقط در پایان سال پرداخت می‌شود؟

عیدی و حق سنوات با عنوان مزایای پایان خدمت هم شناخته می‌شوند؛ بنابراین بسیاری تصور می‌کنند تنها در ماه‌های پایانی سال و هنگام نوروز این مبالغ پرداخت می‌شود و اگر قصد استعفا دارند؛ تا عید صبر می‌کنند تا این مبالغ را دریافت کنند.

عیدی فقط در پایان سال پرداخت می‌شود؟

عیدی (و حق سنوات) در دو زمان پرداخت می‌شوند:

  1. پایان سال
  2. هنگامی که کارگر استعفا می‌دهد یا اخراج و یا فوت می‌شود.

بنابراین هر زمان که قصد جدا شدن از محل کارتان را دارید می‌توانید این کار را انجام دهید و عیدی و سنوات کارکردتان در آن مدت را تحویل بگیرید. البته ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که برخی از کارفرمایان عیدی و سنوات را در پایان شش ماهه نخست سال تسویه می‌کنند که علی‌الحساب محسوب می‌شود. همچنین اگر کارفرما پاداشی در طول سال برای شما در نظر گرفته است؛ نمی‌تواند آن را با بدهی عیدی سال ۱۴۰۰ تهاتر کند.

البته برخی از کارفرمایان عیدی کارکنان خود را در بهمن ماه پرداخت می‌نمایند تا بتوانند مشکلات آنها را هرچه سریع‌تر رفع و رجوع کنند.

مالیات بر عیدی سال ۹۹

مبلغ عیدی هم مانند حقوق، مشمول مالیات می‌شود. البته سقف سه میلیون تومانی برای معافیت مالیاتی هم در نظر گرفته شده است. به این معنا که اگر عیدی سال ۹۹ شما از سه میلیون بیشتر باشد؛ باید مقداری از آن را به‌عنوان مالیات به نهادهای مربوطه پرداخت کنید. البته این مالیات تنها به مبلغ مازاد سه میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

مالیات بر عیدی از طریق فرمول زیر محاسبه می‌شود:

(میزان عیدی دریافتی شما- 3 میلیون تومان)× نرخ مالیات بر عیدی در سال جاری= میزان مالیات

نرخ مالیات سال جاری را هم می‌توانید از نهادهای مالیاتی مربوطه دریافت کنید.

ترک کار و عیدی

هنگامی که کارگر بدون اطلاع کارفرما، کار خود را رها کند و موجب وارد آمدن خسارت به کارگاه شود؛ اصطلاحا ترک کار کرده است. هنوز هم بسیاری از کارکنان و کارفرمایان تصور می‌کنند کارگر در صورت ترک کار، هیچ حقوق و مزایایی دریافت نخواهد کرد. اما چند ماهی می‌شود قوانین قبلی تغییر کرده‌اند و حتی در صورت ترک کار هم حقوق و مزایایی مانند عیدی و سنوات به شما تعلق می‌گیرد.

البته ترک کار، روشی غیرحرفه‌ای برای خداحافظی با شغل فعلی‌تان است و علاوه بر دشواری‌های قانونی برای دریافت حق و حقوقتان، از نظر اخلاقی هم درست نیست. بنابراین بهتر است با رعایت همه اصول اخلاقی و حرفه‌ای و با دریافت عیدی و سنوات از محل کار خود استعفا دهید.

ترک کار و عیدی

جمع‌بندی

عدم ثبات و امنیت شغلی، یکی از نگرانی‌هایی است که همواره کارگران و کارمندان بخش خصوصی را تهدید می‌کند. ناتوانی از برنامه‌ریزی مالی و ترسیم مسیر آینده، مخصوصا در روزهای پایانی سال بخشی از این نگرانی‌هاست. در این میان هزینه‌های سرسام‌آور تحمیل شده به خانواده‌ها در ایام نوروز هم فشار مضاعفی بر سرپرستان خانوار تحمیل می‌کند. پرداخت عیدی به کارگران و کارمندان، راهی برای کاستن از این فشارها و نگرانی‌هاست که توسط قانون‌گذار تصویب شده است.

در این مقاله از جاب ویژن درباره عیدی سال ۹۹ و مبلغ آن، مالیات بر عیدی و تفاوت عیدی کارگران و کارمندان صحبت کردیم. همچنین با مثال، عیدی سال ۹۹ کارمندان را محاسبه نموده و شرایط مختلف پرداخت را در نظر گرفتیم. آگاهی از این شرایط و قوانین، می‌تواند کمکی به جلوگیری از سواستفاده‌های احتمالی کارفرما بوده و باعث بهبود شرایط اقتصادی و شغلی شما شود.

منبع: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه