راهنمای استخدامی برای شغل پرستاری؛ بررسی بازار کار، درآمد و آینده شغلی

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
راهنمای استخدامی برای شغل پرستاری؛ بررسی بازار کار، درآمد و آینده شغلی

پرستاری شغلی بسیار مهم است که علاوه بر مهارت‌های تخصصی، به ویژگی‌های شخصیتی خاصی نیاز دارد. پرستاران نقشی حیاتی در مراقبت و درمان بیماران به عهده دارند. آن‌ها بر طبق دستورات و تجویز پزشک از بیماران مراقبت می‌کنند و ترکیبی از حمایت بالینی، عاطفی و اجتماعی را به بیماران و حتی خانواده آن‌ها ارائه می‌کنند. دراین‌بین، افراد زیادی تمایل به فعالیت در شغل پرستاری و کمک به درمان بیماران دارند.

از طرفی با افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، نیاز به جذب و استخدام پرستار افزایش یافته است. در این مقاله سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم به معرفی شغل پرستاری و شرایط لازم برای استخدام پرستار، مزایا و معایب شغل پرستاری پرداخته و اطلاعات مفیدی در مورد بازار کار این شغل حساس و مهم به شما ارائه می‌کنیم.

استخدام

آشنایی با شغل پرستاری

شغل پرستاری

شغل پرستاری (nursing job) حرفه‌ای بسیار حساس و حائز اهمیت است. در معرفی شغل پرستاری می‌توان گفت که پرستارها، نجات‌دهنده زندگی هستند. در آمریکا بیش از 3 میلیون پرستار مشغول به کار هستند و تعداد پرستاران نسبت به پزشکان حدود 3 به 1 است. درحالی‌که پزشکان معمولاً در یک زمینه خاص تخصص و تبحر دارند، پرستاران آموزش‌های عمومی و جامع‌تری می‌بینند و قادر به مراقبت از تمامی بیماران و همه جنبه‌های سلامتی افراد هستند.

به‌عنوان‌مثال، بیماری که دچار درد قفسه سینه شده ممکن است به یک متخصص قلب یا متخصص داخلی مراجعه کند و هریک از این پزشکان با توجه به تخصص خود، اقدام به تشخیص بیماری و تجویز دارو کنند؛ اما پرستار (nurse) مسئولیت مراقبت از تمام بیماران را به عهده دارد و باید مطمئن شود که درمان‌ها و داروهای مختلف با یکدیگر تداخل نداشته باشند.

هنگامی‌که نتایج آزمایش و تشخیص نهایی آماده می‌شود، معمولاً پرستار اولین فردی است که آن‌ها را می‌خواند و در صورت لزوم، پزشک و متخصص مربوطه را مطلع می‌کند. دیگر زمانه آن‌که پرستار در مراکز بهداشتی تنها در نقش دستیار و مجری دستورات پزشک باشد، گذشته است. امروزه پرستارها به‌اندازه پزشک، در درمان و مراقبت از بیماران نقش و مسئولیت دارند. برای مشاهده فرصت‌های استخدام پرستار در مراکز بهداشتی و مراکز دولتی کلیک کنید.

چگونه می توان پرستار شد؟

برای تبدیل‌شدن به پرستار در ایران، دو مسیر اصلی وجود دارد: ورود به دانشگاه و شرکت در دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت. دوره‌های آموزش کوتاه‌مدت که از طرف مؤسسات آموزشی معتبر برگزار می‌شوند، جایگزین مناسبی برای کسب دانش و مهارت‌های مرتبط با کار پرستاری هستند.

با شرکت در این دوره‌ها می‌توانید ضمن کسب مدرک بهیاری یا پرستاری، خود را برای ورود حرفه‌ای به بازار کار پرستاری آماده کنید. در ادامه، درباره ادامه تحصیل در رشته پرستاری در دانشگاه توضیحات بیشتری آورده شده است.

تحصیلات موردنیاز برای شغل پرستاری چیست؟

یکی از شرایط استخدام پرستار در بیمارستان دولتی و خصوصی، داشتن مدرک تحصیلی است. برای پذیرش در موقعیت‌های استخدام شغل پرستاری به مدرک لیسانس در رشته پرستاری نیاز خواهید داشت. برای تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته، باید در دوران دبیرستان در رشته تجربی تحصیل‌کرده باشید.

دانشجویان در دوره کارشناسی رشته پرستاری، دروس مختلفی را مطالعه می‌کنند تا با همه جوانب مراقبت و درمان بیماران مختلف آشنا شوند. دانشجویان رشته پرستاری پس از سپری کردن دروس عمومی و تخصصی باید دوره‌های کارآموزی و کارورزی را در بیمارستان‌های آموزشی بگذرانند تا به‌صورت عملی با روند درمان و مراقبت‌های درمانی آشنا شوند.

به‌طورکلی واحدهای درسی دانشجویان پرستاری در مقطع کارشناسی به چند گروه کلی تقسیم می‌شوند: دروس عمومی، دروس پایه، دروس تخصصی و دروس کارآموزی رشته پرستاری.

تحصیل رشته پرستاری در مقاطع بالاتر

مدرک موردنیاز برای اکثر موقعیت‌های شغل پرستاری، کارشناسی است؛ اما درصورتی‌که در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر تحصیل‌کرده باشید، می‌‌توانید فرصت‌های شغلی بهتر و با درآمد بالاتری داشته باشید. برخی از گرایش‌های رشته پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد عبارت‌اند از:

  • پرستاری کودکان
  • پرستاری داخلی و جراحی
  • رشته پرستاری توان‌بخشی
  • پرستاری اورژانس
  • پرستاری مراقبت‌های ویژه
  • گرایش پرستاری مراقبت از نوزادان
  • پرستاری بهداشت و سلامت جامعه

آزمون استخدامی وزارت بهداشت برای جذب پرستار

علاوه بر بیمارستان‌های خصوصی و مراکز درمانی، وزارت بهداشت و درمان هم برای تأمین نیروی متخصص در مشاغل مختلف اقدام به برگزاری آزمون استخدامی می‌کند. یکی از رشته‌ها و مشاغل موردنیاز وزارت بهداشت، شغل پرستاری است. بسیاری از پرستارها برای استخدام در بیمارستان‌ها و مراکز دولتی، تمایل به شرکت در این آزمون دارند.

طبق صحبت‌های وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نیاز به استخدام پرستار در سطح کشور وجود دارد. به شکلی که قرار است مجوزهای لازم برای جذب نیروی جدید از طریق آزمون استخدامی وزارت بهداشت صادر شود. از طرفی، رئیس سازمان اورژانس کشور اعلام کرده بود که این سازمان به جذب 20 هزار نیروی متخصص نیاز دارد. به شکلی که قرار است از طریق آزمون استخدامی، این افراد جذب و استخدام شوند.

افرادی که قصد دارند در آزمون استخدامی وزارت بهداشت شرکت کنند، باید واجد شرایط استخدام پرستاری باشند. شرایط اختصاصی با توجه به رشته و عنوان شغلی متغیر خواهد بود و در دفترچه راهنمای آزمون درج خواهد شد؛ اما شرایط عمومی برای شرکت در آزمون شغل پرستاری عبارت است از:

  • اعتقاد و پایبندی به دین اسلام یا یکی از ادیان موردقبول در قانون اساسی
  • التزام به قانون اساسی
  • داشتن تابعیت ایرانی
  • انجام خدمت دوره سربازی یا معافیت قانونی برای آقایان
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان
  • عدم سوءپیشینه کیفری و جزایی مؤثر
  • برخورداری از سلامت جسمی و روانی و توانایی برای انجام وظایف محوله

رزومه ساز

وظایف و مسئولیت‌های اصلی در کار پرستاری چیست؟

  • همکاری با پزشکان برای معاینه فیزیکی و اجرای برنامه‌های درمانی
  • ثبت شرح‌حال از وضعیت بیمار و ارائه گزارش به پزشک
  • انجام فرآیند درمانی، چک کردن دمای بدن بیماران، بررسی فشارخون و ضربان نبض
  • دادن دارو و انجام تزریقات تجویزشده به‌وسیله پزشک طبق زمان‌بندی دقیق
  • در جریان گذاشتن خانواده و همراهان بیمار و اطلاع‌رسانی در مورد روند درمان
  • گرفتن نمونه خون، تمیز کردن، ضدعفونی و پانسمان زخم‌ها
  • کنترل وضعیت بیمار، تأمین نیازهای او و ارائه بهترین مراقبت و درمان
  • بررسی تجهیزات پزشکی و حفظ بهداشت و ایمنی (تجهیزات ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی سطوح، آماده‌سازی تخت و…)
  • همکاری با تیم پرستاری برای اجرای برنامه‌های مراقبتی از تمام بیماران

آینده شغلی و مسیر پیشرفت در شغل پرستاری

پرستارانی که تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند، می‌توانند در مراکز درمانی مختلف و بیمارستان‌ها در موقعیت‌های استخدام پرستار مشغول به کار شوند. این افراد معمولاً کار خود را به‌عنوان پرستار شیفت شروع می‌کنند؛ اما با کسب تجربه و افزایش مهارت‌های پرستاری، امکان پیشرفت شغلی برای این افراد وجود دارد.

ممکن است این سوال را مطرح کنید که: «با مدرک پرستاری چه کارهایی میتوان انجام داد؟». در حقیقت بعد از چند سال فعالیت، شما می‌توانید ارتقا پیدا کنید و در سمت‌های زیر مشغول به کار شوید:

  • سرپرستار
  • سوپروایزر آموزشی، بالینی و کنترل عفونت
  • مترون یا مدیر خدمات پرستاری
  • استف و پرستار مراقب

برای رسیدن به مشاغل بالا نیازی به مدرک بالاتر نیست و مدرک کارشناسی کفایت می‌کند؛ اما پرستاری که مدرک دکتری داشته باشد حتماً این امکان برای او وجود دارد که به پست مدیریتی و ریاست بیمارستان ارتقا پیدا کند.

مطلب مرتبط: بررسی حقوق پرستاران در سال 1403

شغل پرستاری مناسب چه افرادی است؟

مهارت های پرستار

کار پرستاری، حرفه‌ای است که ارتباط مستقیمی با احساسات و عواطف انسانی دارد. به همین دلیل، علاوه بر دانش تخصصی، مستلزم ویژگی‌های شخصیتی خاصی مانند دلسوزی، صبوری و حس همدردی است. به‌طورکلی، در فهرست شرایط استخدام پرستار در بیمارستان خصوصی و مراکز دولتی ممکن است به مهارت‌های فردی زیر اشاره شود:

حس شفقت و دلسوزی

نگرانی برای درد و بیماری دیگران و کوشش برای بهبود سلامتی وضعیت بیماران، یکی از ویژگی‌های اصلی یک پرستار موفق است.

مهارت‌های سازمانی و توجه به جزئیات

منظم و دقیق بودن به شما کمک می‌کند تمام فرآیند درمانی را با دقت دنبال کنید و از سلامت و ایمنی خود، بیماران و همکاران مطمئن شوید.

تفکر انتقادی

این مهارت به شما کمک می‌کند تا مشکلات را ارزیابی کنید و اقدامات لازم برای حل آن‌ها را انجام دهید.

صبر و ثبات عاطفی

کار پرستاری شغلی حساس و پر چالش است. داشتن صبر و ثبات عاطفی به شما کمک می‌کند که در شرایط دشوار و احساسی بتوانید به‌درستی مسئولیت‌های شغلی خود را انجام دهید و موقعیت را کنترل کنید.

مهارت گوش دادن و صحبت کردن

به‌عنوان پرستار باید توانایی خوبی در ارتباط برقرار کردن با بیماران، خانواده آن‌ها و کارکنان بیمارستان داشته باشید. بخش زیادی از کار شما به‌صورت تیمی است و ایجاد ارتباط مؤثر و سازنده با همکاران، نقش مهمی در موفقیت و پیشرفت شغلی شما خواهد داشت.

توانایی انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان

در شغل پرستاری اغلب باید هم‌زمان چند کار را انجام دهید؛ بنابراین داشتن این مهارت به شما در انجام بهتر وظایف شغلی‌ کمک می‌کند. در بسیاری از مواقع، یک پرستار وظیفه مراقبت از چندین بیمار را بر عهده دارد و باید داروها و نحوه مراقبت از هر بیمار را در ذهن داشته باشد و طبق زمان‌بندی از تمام آن‌ها مراقبت کند.

برخورداری از سلامت و توانایی جسمی لازم

پرستارها بخش زیادی از ساعات کاری را به‌صورت ایستاده و در حال تردد در بیمارستان سپری می‌کنند. همچنین موقع بلند کردن یا جابجایی بیماران و کمک به آن‌ها به توان و قدرت جسمی مناسبی نیاز خواهند داشت؛ بنابراین نکته مهم در استخدام پرستار برخورداری از سلامت و توان جسمی لازم برای انجام مسئولیت‌های شغلی و وظایف پرستاری است.

بررسی محیط کاری پرستاران

تعداد زیادی از پرستاران در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند و سایر پرستاران در مطب‌های پزشکان، مراکز درمانی، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های درمانی استخدام می‌شوند. بااین‌حال، مراکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی در منزل، مدارس و مراکز اصلاح و تربیت، اقدام به استخدام پرستار می‌کنند. در ادامه، کارفرمایان اصلی پرستارها در بازار کار را به‌طور فهرست‌وار مشاهده می‌کنید:

  • بیمارستان‌های خصوصی و دولتی
  • کلینیک‌ها
  • ادارات و شرکت‌ها
  • مدارس
  • داروخانه‌ها
  • بخش خدمات اورژانس و اعزام آمبولانس
  • مراکز خدمات درمانی در منزل
  • آسایشگاه‌ها و مراکز نگهداری از سالمندان

مزایا و معایب شغل پرستاری

محیط کاری پرستار

در ادامه، به بررسی نکاتی در مورد شغل پرستاری می‌پردازیم.

مزایای شغل پرستاری

پرستاران به دلیل کمک به بیماران و بهبود زندگی آن‌ها از رضایت شغلی بالایی برخوردار هستند. این حس خدمت و کمک به دیگران می‌تواند به ایجاد حس ارزشمندی و رضایت عمیق درونی منجر شود.

یکی دیگر از مزایای پرستاری این است که حقوق شغل پرستاری نسبتاً خوب است. همچنین، تقاضای زیادی برای استخدام پرستار در مراکز درمانی مختلف وجود دارد؛ هرچند، به دلیل بالاتر بودن دستمزد پرستاران در خارج از ایران، اغلب افراد اقدام به مهاجرت می‌کنند.

معایب پرستاری

پرستاری مخاطرات و چالش‌هایی دارد که سلامتی پرستاران را تهدید می‌کند. اولین مورد این است که پرستارها به دلیل ارتباط نزدیک با بیماران مختلف، در معرض ابتلا به بیماری‌های واگیردار و خطرناک هستند.

به‌عنوان‌مثال، در حال حاضر که درگیر پاندمی کرونا هستیم، این پرستاران هستند که در خط مقدم مبارزه با این بیماری قرار دارند و جان و سلامتی خود را فدای درمان بیماران مبتلابه کووید-19 می‌کنند.

علاوه بر این، انجام وظایف پرستاری ازنظر فیزیکی و جسمی فشار زیادی به افراد وارد می‌کند. ایستادن به مدت طولانی، شیفت‌های طولانی شبانه، توان جسمانی لازم برای بلند کردن و جابجایی بیماران و…، در درازمدت می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی جسمی پرستارها داشته باشد.

از دیگر سختی‌های شغل پرستاری، سطح حساسیت بالای آن است. پرستار وظیفه مراقبت از بیماران را بر عهده دارد و کوچک‌ترین اشتباه در مورد نوع و دوز دارو یا نحوه فرآیند درمانی می‌تواند باعث مرگ بیمار شود.

همچنین، کار پرستاری به صبر زیادی نیاز دارد. بیماران و همراهان او در وضعیت سختی قرار دارند و ممکن است به دلیل عصبانیت ناشی از این شرایط، برخورد بدی با پرستار داشته باشند. پرستار باید حس دلسوزی و همدردی بالایی داشته باشد و با صبر و آرامش با این افراد برخورد کند.

یکی دیگر از معایب پرستاری، نامنظم بودن ساعات کاری، فشار و استرس کاری بالا و شیفت‌های شبانه است. این موضوع باعث می‌شود که پرستاران خواب مناسبی نداشته باشند و فشار و استرس کاری در کنار کم‌خوابی اثرات بدی بر روحیه و حتی سلامت جسمانی آن‌ها بگذارد.

علاوه بر این، نامنظم بودن ساعات کاری به‌ویژه برای افراد متأهل و بچه‌دار چالش بزرگی است. به شکلی که در بسیاری از موارد ایجاد هماهنگی بین زندگی شخصی و زندگی حرفه‌ای، کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد.

روزها و ساعات کاری پرستاران

ممکن است شغل پرستاری ساعات کاری متغیر و زمان‌بندی‌های غیرمنظمی داشته باشد. درنتیجه، هنگام ارسال درخواست برای استخدام پرستار باید به این موردتوجه داشته باشید. همچنین ممکن است در روزهای آخر هفته و تعطیلات مجبور به حضور در محل کار و مراقبت از بیماران باشید. البته پرستارانی که در بیمارستان‌های بزرگ استخدام می‌شوند، معمولاً طبق ساعات کاری مشخص کار می‌کنند و شیفت‌های شب آنان به‌صورت چرخشی است.

شیفت‌های پرستاران به‌صورت 3 شیفت در شبانه‌روز (شیفت صبح، شیفت عصر و شیفت شب) تنظیم‌شده است. هر پرستار در هرماه تعداد مشخصی شیفت از هر سه نوع را خواهد داشت؛ اما در مواقع اورژانسی و شرایطی که نیاز به نیروی پرستار وجود داشته باشد، باید در دسترس یا به‌اصطلاح آنکال باشید و بتوانید خود را هر چه سریع‌تر به بیمارستان و محل کار برسانید.

درنتیجه، این شرایط شغل پرستاری برای زن‌ها و مردانی که به دنبال نظم در ساعات کاری خود هستند، ممکن است دشوار و غیرقابل‌قبول باشد. بااین‌حال، پرستارانی که در مطب پزشکان، مدارس، خانه سالمندان و… کار می‌کنند، ساعات کاری مشخص‌تر و روزهای کاری منظم‌تری دارند.

حقوق شغل پرستاری

بر اساس گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن 1403، متوسط درآمد پرستارها در تهران مبلغی برابر با 13.2 میلیون تومان در ماه است. در سایر شهرهای بزرگ کشور، متوسط حقوق شغل پرستاری مبلغی معادل با 12 میلیون تومان در ماه است.

جمع‌بندی

شغل پرستاری شغلی حساس و سرنوشت‌ساز است که باعث نجات جان انسان‌ها می‌شود. برای استخدام پرستار نیاز به مدرک کارشناسی در رشته پرستاری است؛ علاوه بر این، پرستاران به ویژگی‌های شخصیتی خاصی مانند دلسوزی و شفقت، صبر و حوصله زیاد، توانایی انجام چند کار به‌صورت هم‌زمان و دقت و هوشیاری بالا نیاز دارند. بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها، درمانگاه‌های دولتی، مطب پزشکان و خانه‌های سالمندان و مراکز خدمات درمانی در منزل به استخدام پرستار نیاز دارند.

پرستارانی که در بیمارستان‌ها مشغول به کار می‌شوند ساعات کاری متغیری دارند و باید در ماه در شیفت‌های مختلف صبح، عصر و شب حضورداشته باشند؛ اما پرستارانی که در مراکز خصوصی و درمانی کار می‌کنند اغلب ساعات کاری منظم‌تر و کمتری دارند. مراکز درمانی و سازمان‌هایی که به استخدام پرستار نیاز دارند، آگهی‌های شغلی خود را در سایت کاریابی جاب ویژن منتشر می‌کنند. با پیگیری آگهی‌های استخدامی می‌توانید از این فرصت‌های شغلی مطلع شوید و رزومه خود را برای آن‌ها ارسال کنید.

منبعthebalancecareers.com

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه