راهنمای استخدام بهداشت حرفه‌ای در محیط کار؛ بازار کار تا حقوق و دستمزد

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 6دقیقه
راهنمای استخدام بهداشت حرفه‌ای در محیط کار؛ بازار کار تا حقوق و دستمزد

امروزه بیشتر افراد در محیط کار خود، با خطرات زیادی مواجه هستند. این خطرات در محیط کار می‌تواند شامل بیماری‌ها و استرس ناشی از کار باشد یا حتی ابتلا افراد به بیماری‌هایی مانند سرطان، سندروم تونل کارپ، کاهش شنوایی، درد دست و بیماری اسکلتی عضلانی را در پی داشته باشد که باعث به خطر افتادن سلامتی نیروی کار می‌شود. تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها نیازمند جذب و استخدام بهداشت حرفه‌ای در محیط کار هستند. اما کارشناسی بهداشت حرفه ای چیست؟ معمولا کارشناسان بهداشت حرفه‌ای عوامل خطرناک محیط کار (مانند عوامل فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، روانی و اجتماعی) و آسیب‌های ناشی از کار را شناسایی می‌کنند و با ارزیابی، آن‌ها را تحت کنترل خود می‌گیرند. همچنین آن‌ها در جهت حفظ سلامت جسمی، روحی و اجتماعی تمامی کارکنان یک سازمان در تلاش هستند.

استخدام

از طرف دیگر حفظ سلامت جسمی و روانی نیروی کار تاثیر زیادی روی بازده و کاهش هزینه‌های سنگین و جبران‌ناپذیر یک شرکت دارد. معمولا تمامی شرکت‌ها نیاز به استخدام چنین فردی دارند.

در این مطلب از سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم در خصوص وظایف، حقوق و دستمزد و محل کار کارشناس بهداشت حرفه‌ای صحبت کنیم. هم‌چنین در ادامه به بررسی بازار کار مهندس بهداشت حرفه‌ای پرداخته و به سوال اهداف بهداشت حرفه ای چیست پاسخ می‌دهیم.

بهداشت حرفه ای چیست؟ آشنایی با شغل بهداشت حرفه‌ای

موقعیت شغلی بهداشت حرفه ای

بهداشت حرفه‌ای (Occupational Health Engineering) رشته‌ای از علوم پزشکی است که برای حفظ سلامت جسمی، روحی و شغلی تمام کارکنان و هم چنین سلامت محیط کار، تمامی عوامل و خطرات ناشی از کار مانند خطرات بیولوژیکی، فیزیکی و شیمیایی را تشخیص داده و شرایط را ارزیابی، کنترل و مدیریت می‌کند. برخی از افراد فکر می‌کنند که وظایف و کار رشته‌ بهداشت حرفه‌ای با بهداشت محیط یکسان است اما این یک باور اشتباه است.

مطلب مرتبط: آنچه باید در رابطه با موقعیت شغلی ایمنی و بهداشت محیط کار (HSE) بدانید.

به همین دلیل تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی برای حفظ سلامت محیط کار، بالا بردن سلامت عمومی و سلامت شغلی نیازمند استخدام کارشناس بهداشت حرفه‌ای (hse) هستند تا خطرات ناشی از کار را مدیریت کند.

کدام سازمان‌ها نیازمند استخدام بهداشت حرفه‌ای هستند؟

حال که به سوال بهداشت حرفه ای چیست پاسخ دادیم، بهتر است با سازمان‌های نیازمند به این تخصص بیشتر آشنا شوید. امروزه بیشتر سازمان‌های دولتی و خصوصی، بیمارستان‌ها، آموزش‌ و پرورش، وزارت نیرو و کار، صنایع و معدن، تامین اجتماعی، شرکت‌های بزرگی مانند شرکت نفت، ایران خودرو و باقی کسب و کارها به دنبال استخدام متخصص بهداشت حرفه‌ای هستند تا سلامت کارکنان خود را در برابر عوامل خطر و ریسک‌ها حفظ کنند. اگر چنین نیروی کاری در سازمان‌ها و به خصوص شرکت‌های تولیدی نباشد، علاوه بر اینکه سلامت کارکنان و کارگران به خطر می‌افتد، ممکن است خطرات جبران‌ناپذیر و هزینه‌های سنگینی برای مدیران شرکت به بار بیاورد.

کارشناس بهداشت حرفه‌ای برای استخدام به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

در این شغل هم مثل فرصت‌های شغلی دیگر، فرد متخصص باید علاوه بر تسلط به مهارت‌های سخت، به مهارت‌های نرم هم مسلط باشد. کارشناس بهداشت حرفه‌ای باید دانش و تسلط نسبی بر دروس ریاضی، فیزیک و شیمی داشته باشد. او باید فردی سالم، دقیق، اهل مذاکره و مسئولیت‌پذیر باشد. اما مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز کارشناس بهداشت حرفه ای چیست؟ در ادامه به مهارت‌هایی اشاره می‌کنیم که کارفرمایان برای استخدام بهداشت حرفه‌ای به آن‌ها توجه می‌کنند. این مهارت‌ها عبارت‌اند از:

  • تسلط بر مهارت‌های ارتباطی
  • داشتن تفکر انتقادی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف و پیدا کردن راه‌حل‌
  • توانایی حل مسئله و مشکل درون سازمان
  • درک کردن و فهمیدن دیگران
  • دقت بالا برای شناسایی ریزترین و کوچک‌ترین مشکلات
  • مسئولیت‌پذیری
  • آشنایی با اصول فنی و مهندسی محل کار
  • توانایی مذاکره و تصمیم‌گیری به موقع و درست
  • نظارت بر عملکرد خود، سازمان و اعضای آن
  • ارزیابی سیستم و شناسایی شاخص‌های عملکرد سیستمی
  • تجزیه و تحلیل سیستم

وظایف کارشناس بهداشت حرفه ای چیست؟

سالانه حدود ۳ میلیون نفر در ایالات متحده امریکا به بیماری و آسیب‌های ناشی از کار مبتلا می‌شوند. همانطور که گفته‌ شد، حفظ سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری و شناسایی عوامل خطر در محیط کار از وظایف کارشناس بهداشت حرفه‌ای شناخته می‌شود. در ادامه وظایف آن را در سازمان‌ها و بیمارستان‌ها بیان خواهیم کرد.

رزومه ساز

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس بهداشت حرفه‌ای در یک سازمان

پیشگیری از بیماری و حفظ سلامتی کارکنان در برابر عوامل خطر، تشخیص و شناسایی خطرات ناشی از کار، بهبود سلامت یک سازمان و شرکت از اصلی‌ترین وظایف کارشناس بهداشت حرفه‌ای به شمار می‌رود. اما وظایف آن‌ها تنها به این موارد ختم نمی‌شود و موارد دیگر را هم شامل می‌شود. از مهم‌ترین وظایف می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نظارت بر وضعیت بهداشت بخش‌های مختلف یک سازمان و تهیه گزارش برای آن‌ها
  • شناسایی، نمونه‌برداری و ارزیابی عوامل خطر در محیط کار
  • نظارت بر انجام و اجرای درست آیین‌نامه‌های بهداشتی در محل کار
  • بازدید منظم از کارخانه‌های تازه تاسیس، تمام واحدهای صنعتی مختلف کارخانه‌ها، بیمارستان، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی
  • همکاری با پزشک طب کار برای تشکیل پرونده و معاینه کارکنان
  • کاهش هزینه‌های مراقبتی و بیماری در کارکنان و مدیران سازمان‌ها
  • ایجاد برنامه‌های توانبخشی و امکانات درمانی
  • پیشگیری از ابتلا کارکنان به بیماری‌ها و آسیب‌های شغلی

وظایف کارشناس بهداشت حرفه‌ای در بیمارستان‌ها

  • شناسایی و ارزیابی عوامل خطر در بیمارستان‌ها
  • بازدید از بخش‌ها و واحدهای مختلف + تهیه گزارش از ایرادات و ارائه پیشنهادات بهتر برای بهبود آن‌ها
  • شناسایی تعداد پرسنل بیمارستان‌ها بر اساس تماس با عوامل زیان‌آور محیط کار
  • جمع‌آوری و ارسال به موقع اطلاعات مورد نیاز مراکز بهداشتی و درمانی
  • تعیین هدف و برنامه‌ریزی برای کاهش و کنترل بیماری‌های ناشی از کار مانند استرس شغلی، سرطان و کاهش شنوایی
  • رسیدگی به شکایات و پیشنهادات کارکنان شاغل در زمینه مسائل بهداشت حرفه‌ای
  • همکاری با سایر کارشناسان برای بهداشت محیط

مطالب مرتبط: آنچه باید در رابطه با کارشناس ایمنی و بهداشت محیط کار بدانید.

مدرک تحصیلی مورد نیاز برای استخدام کارشناس بهداشت حرفه ای چیست؟

مهارتهای بهداشت حرفه ای

اگر می‌خواهید به‌عنوان کارشناس بهداشت حرفه‌ای مشغول به کار شوید، نیاز به مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای دارید. این رشته جزو رشته‌های پیراپزشکی بدون کنکور نیز محسوب می‌شود و می‌توانید در بسیاری از دانشگاه‌ها ازجمله دانشگاه علمی کاربردی، بدون کنکور پذیرش این رشته را بگیرید.

میانگین حقوق و دستمزد کارشناس بهداشت حرفه‌ای در ایران چقدر است؟

مهندس بهداشت حرفه‌ای می‌تواند در شرکت‌های خصوصی و دولتی مشغول به کار شود. حقوق مهندسی بهداشت حرفه ای در شرکت‌های دولتی معمولا ثابت است، اما در شرکت‌های خصوصی بر اساس سوابق شغلی، تجربه، محل کار، شهر، نوع همکاری و تحصیلات متفاوت است. درنتیجه، حقوق بهداشت حرفه ای در بیمارستان با شرکت‌های خصوصی متفاوت خواهد بود. 

استخدام بهداشت حرفه‌ای در قم

قم داراری تعداد زیادی شرکت‌های تولیدی و صنعتی فعال است. این شرکت‌ها برای حفظ سلامت کارکنان در محیط کار نیاز به استخدام این نیروی کار دارند. برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام بهداشت حرفه‌ای در قم می‌توانید وارد سایت جاب ویژن شوید. سپس فیلتر شغلی را روی «محیط زیست، ایمنی و امنیت» قرار داده، از لیست شهرها قم را انتخاب کرده و روی دکمه جستجو در مشاغل کلیک کنید تا فرصت‌های شغلی در قم را به شما نمایش دهد.

استخدام بهداشت حرفه‌ای پاره وقت

بسیاری از شرکت‌های خصوصی به دنبال استخدام نیروی کار نیمه‌ وقت هستند. اگر می‌خواهید به‌عنوان مشاور بهداشت حرفه‌ای کار کنید، می‌توانید فرصت‌های استخدام کارشناس بهداشت حرفه‌ای را از طریق سایت جاب ویژن ببینید و رزومه خود را برای آن‌ها ارسال کنید.

مزایا و معایب شغل بهداشت حرفه ای چیست؟

هر شغلی مزایا و معایب خاص خودش را دارد. رشته بهداشت حرفه‌ای به دلیل توجه ویژه به سلامت نیروی کار و محیط کار از محببویت زیادی برخوردار است. همچنین بازار کار مهندسی بهداشت حرفه ای برای خانم ها و آقایان وضعیت مناسبی دارد.

مزایای شغل بهداشت حرفه‌ای

  • امکان انجام کار به صورت نیمه‌وقت
  • فرصت شغلی خوب برای نیروی کار بهداشت حرفه‌ای در تمام نقاط جهان
  • تعامل و ارتباط با پزشکان، پرستاران و داروسازان
  • حقوق و آینده کاری خوب

معایب شغل hse چیست؟

به دلیل حجم کار بالا و ساعت کاری، محیط کار برای شما کمی خسته‌کننده و استرس‌زا خواهد بود. همچنین، کارشناس بهداشت حرفه‌ای با تمام بیماران در ارتباط است پس حتی ممکن است شاهد مرگ یا ابتلا به بیماری‌های سخت بیماران هم باشد.

مزایای استخدام بهداشت حرفه‌ای در محیط کار

  • حفظ سلامت کارکنان و کارگران
  • نظارت بر انجام کار در بخش‌های مختلف
  • کاهش‌ هزینه‌های سنگین و خطرات جبران‌ناپذیر در شرکت‌ها
  • حفظ اطلاعات پزشکی محرمانه کارکنان
  • بهبود روحیه کارکنان
  • کاهش آسیب‌ها و مرگ و میر در محل کار
  • انجام آزمایش‌های غربالگری و معاینات پزشکی قبل از استخدام نیروی کار
  •  سپردن معاینه و انجام واکسیناسیون کارمندان به مهندس بهداشت حرفه‌ای، به جای مراجعه به بیمارستان‌ها

برای مشاهده موقعیت‌های همکاری ایمنی و بهداشت محیط کار کلیک کنید.

جمع‌بندی

موقعیت شغلی بهداشت حرفه‌ای یکی از مهم ترین شغل‌هایی هست که هر سازمان و شرکت دولتی و خصوصی به آن نیاز دارند. جالب است بدانید بعد از استخدام بهداشت حرفه‌ای در شرکت‌ها، آمار مرگ و میر در محل کار حدود ۶۵ درصد کاهش پیدا کرده است. در این مقاله به سوال بهداشت حرفه ای چیست پاسخ داده و مهارت‌های مورد نیاز و شرایط استخدام این حرفه را بررسی کردیم. اگر می‌خواهید به‌عنوان مهندس بهداشت حرفه‌ای مشغول به کار شوید، می‌توانید در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مهندسی بهداشت حرفه‌ای شرکت کنید و بعد از اخذ مدرک تحصیلی خود، وارد بازار کار شوید. وظیفه این کارشناسان تشخیص و شناسایی عوامل خطرناک، کاهش و کنترل آن‌ها و حفظ سلامت نیروی کار در محیط کار است. هم‌چنین باید نظارت کامل به بخش‌های مختلف یک شرکت داشته باشد تا کارمندان بر اساس آیین بهداشت محل کار، کارهای خود را با بهداشتی‌ترین حالت ممکن انجام دهند.

علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی نیاز هست مهارت‌های فردی خود را هم بهبود بخشید تا بتوانید در کار خود موفق باشید. با توجه به اینکه تمامی سازمان‌ها نیاز به استخدام بهداشت حرفه‌ای دارند، بازار کار این رشته تقریبا خوب است و درآمد شما بر اساس سابقه کار، تجربه، مدرک تحصیلی و مهارت‌ها متفاوت خواهد بود. در سایت استخدام جاب ویژن فرصت‌های شغلی زیادی برای استخدام بهداشت حرفه‌ای وجود دارد که می‌توانید رزومه خود را برای آن‌ها ارسال کنید.

منبع: ibhsolutions

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه