دوره کارآموزی معماری چیست و چه تاثیری در موفقیت و آینده شغلی معماران دارد؟

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
دوره کارآموزی معماری چیست و چه تاثیری در موفقیت و آینده شغلی معماران دارد؟

سابقه کار و تجربه شغلی یکی از معیارهای کارفرمایان برای استخدام مهندس معمار است و این شغل نیز از آن دست مشاغلی است که علاوه بر تحصیلات دانشگاهی و کسب دانش آکادمیک، تا حد زیادی نیازمند تجربه عملی است. اما، یک دانشجوی معماری که هنوز در حال تحصیل است یا به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده و هنوز سابقه کاری عملی ندارد چطور می‌تواند کار مناسبی پیدا کند؟ اینجاست که دوره‌های کارآموزی به کمک کارجویان و دانشجویان می‌آید و با فراهم کردن بستری برای یادگیری و کسب تجربه، آن‌ها را برای ورود به دنیای حرفه‌ای و کاری آماده می‌کند.

آگهی استخدام

اما دوره کارآموزی معماری چیست و در این دوره چه چیزهایی به کارجویان آموزش داده می‌شود؟ کارآموزی چه مزایایی برای فارغ‌التحصیلان رشته معماری دارد و آوزیا این دوره، برای کارفرما نیز فوایدی دارد؟

برای مشاهده فرصت‌های کارآموزی در سایت استخدامی جاب ویژن کلیک کنید.

در این مقاله سایت استخدامی جاب ویژن قصد داریم راجع به دوره کارآموزی معماری و اهمیت و تأثیر مثبتی که در آینده شغلی مهندسین معمار خواهد گذاشت صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

دوره کارآموزی معماری چیست؟

کارآموزی معماری به‌نوعی اشتغال گفته می‌شود که جنبه آموزش و یادگیری آن اهمیت بیشتری دارد و ممکن است بدون حقوق یا با حقوق باشد.
در این دوره دانشجوی معماری یا فردی که تازه در این رشته فارغ‌التحصیل شده توسط یک شرکت معماری یا سازمان به کار گرفته می‌شود و هم‌زمان که در مورد جنبه‌های مختلف کار آموزش می‌‌بیند وظایفی را نیز برای شرکت انجام می‌دهد.

کارآموز معماری اغلب در کنار سایر آرشیتکت های ارشد و تیمی حرفه‌ای کار می‌کند و فرصتی بی‌‌نظیر برای کسب تجربه و افزایش دانش و اطلاعات خود درزمینهٔ معماری به دست می‌آورد. شرکت‌های مهندسی معماری و سازمان‌هایی که به‌طور تخصصی و حرفه‌ای درزمینهٔ آرشیتکت و ساخت‌وساز و دکوراسیون فعالیت می‌کنند ازجمله بهترین محیط‌ های کاری برای سپری کردن دوره کارآموزی هستند.

کارآموز معماری چه‌کارهایی انجام می‌دهد؟

علاوه بر مهارت‌های فنی، دوره کارآموزی فرصتی برای یادگیری و تقویت مهارت‌های نرم و فردی خود مثل توانایی کار گروهی و تیمی، استقلال و مهارت خود مدیریتی، برقراری ارتباط مؤثر و تقویت روابط عمومی و مهارت‌های مذاکره برای پروژه‌ها و مشتریان آینده شما خواهد بود.

وظایف کارآموز معماری

وظایف و مسئولیت‌های کارآموز آرشیتکت به‌اندازه شرکت، زمینه فعالیت و تخصیص وظایف شغلی بستگی دارد. بااین‌حال، به‌عنوان کارآموز معماری باید آمادگی انجام امور زیر را داشته باشید:

  • بازدید از سایت معماری ومحل انجام تحقیقات پروژه
  • ارزیابی و برآورد هزینه و بودجه
  • طراحی و ارائه کارهای مختلف
  • تصویرسازی سه‌بعدی و رندرینگ
  • برنامه‌ریزی و زمان‌بندی ساخت‌وساز و پروژه
  • همکاری با سایر آرشیتکت ها و مهندسین در صنعت ساخت‌وساز
  • ساخت مدل‌های فیزیکی مختلف
  • اصلاح و بازبینی طرح‌ها
  • ارائه طرح و کار نهایی به مشتری

مزایای دوره کارآموزی معماری برای کارجویان

افزایش مهارت‌های فنی و تخصصی:

اگرچه دانشجویان در حین تحصیل در مورد نکات فنی مطالعه می‌کنند؛ اما هیچ‌چیز مانند آموزش عملی و در حین کار نیست. تجربه بهترین معلم است و دوره کارآموزی معماری این فرصت یادگیری بی‌نظیر را در اختیار شما قرار می‌دهد. یک معمار باانگیزه باید طرز تحلیل داده‌ها را نیز یاد بگیرد؛ زیرا در حین کار بارها با اعداد و ارقام، پَروَنجاهای اکسل و فرموله‌ای مختلف مواجه خواهید شد.

یک آرشیتکت موفق باید در مورد نحوه ارائه، اقتصاد، بازار و تکنولوژی نیز اطلاعات خوبی داشته باشد؛ چرا که این مسائل بخش‌های حیاتی و ضروری یک شرکت معماری هستند. این مهارت‌ها را در دانشگاه یاد نمی‌گیرید؛ اما در این دوره، فرصت آشنایی عملی با این مسائل مهم را خواهید داشت.

تقویت مهارت‌های ارتباطی و میان فردی:

ارتباطات یکی از ضروریات در دنیای حرفه‌ای است. اگر دانش فنی شما باعث استخدام شما به‌عنوان معمار می‌شود؛ این ارتباطات و مهارت‌های بین فردی شماست که باعث حفظ و تداوم شغلتان می‌شود. نحوه برقراری ارتباط با همکاران، مشتریان و سهامداران، ارائه و انتقال ایده‌ها و نظرات و پیشنهادات و حل تعارضات و اختلافات ازجمله مهارت‌های مهم برای پیشرفت در شغل معماری هستند. در دوره کارآموزی می‌توانید این مهارت‌های حیاتی را یاد بگیرید و خود را برای ورود به دنیای حرفه‌ای آماده کنید.

شبکه ارتباطات خود را ایجاد کنید:

دوره کارآموزی معماری این فرصت را به شما می‌دهد تا با معماران حرفه‌ای و معروف آشنا شوید، با آن‌ها ارتباط برقرار کنید و شبکه ارتباطات گسترده‌ای برای خود بسازید. فراموش نکنید که این ارتباطات هستند که به شما کمک می‌کنند در آینده موقعیت شغلی خوبی پیدا کنید. پس هرچه زودتر شبکه ارتباطات خود را گسترش بدهید؛ زودتر به موقعیت شغلی رؤیایی خود دست پیدا می‌کنید.

مطلب مرتبط: دوره کارآموزی و مزایای آن برای کارجو و کارفرما

میانگین حقوق و درآمد کارآموز معماری چقدر است؟

کارآموزان میانگین حقوق بسیار پایین‌تری از سایر معماران باتجربه خواهد داشت؛ اما ارزش و اهمیت اصلی دوره کارآموزی به خاطر جنبه یادگیری و فرصت بی‌نظیر کسب تجربه و مهارت‌های حرفه‌ای است. حقوق کارآموز معماری به عواملی مثل اندازه سازمان و مهارت‌های فنی و تخصصی شما هم دارد؛ بااین‌حال، وقتی اولین بار به‌عنوان کارآموز در یک شرکت آرشیتکت استخدام می‌شوید حقوق چندان بالایی نخواهید داشت.

اما بعد از کسب تجربه و افزایش دانش و مهارت‌های عملی خود می‌توانید به‌عنوان یک آرشیتکت باتجربه استخدام شوید و از حقوق و درآمد خوبی هم برخوردار شوید.

در ایالات‌متحده آمریکا، میانگین حقوق یک کارآموز معماری در سال برابر با 52.732 دلار تخمین زده‌شده است و در کانادا، چنین فردی در سال حدود 52.017 دلار درآمد می‌تواند داشته باشد.

چطور فرصت کارآموزی مناسبی پیدا کنم؟

قدم اول: برای خود رزومه کاری بسازید

در حال حاضر، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی ممکن است اقدام به استخدام کارآموز آرشیتکت بکنند. اما قبل از هر چیز بهتر است رزومه‌ای استاندارد و حرفه‌ای برای خود بسازید. شاید برایتان عجیب باشد که وقتی هنوز سابقه کاری ندارید چطور رزومه بسازید و چه اطلاعاتی در آن بنویسید. رزومه حرفه‌ای بخشه‌ای مختلفی دارد و شما می‌توانید با تمرکز بر بخش‌های دیگر، خلأ سابقه کاری خود را کمرنگ‌تر کنید.

به‌طور مثال می‌توانید بر دوره‌های آموزشی، مدارک اخذشده، کارهای داوطلبانه و پروژه‌های موفق دانشجویی، طرح‌های معماری که در طی تحصیل انجام داده‌اید و مهارت‌های نرم‌افزاری و طراحی و معماری خود صحبت کنید. مطمئناً هیچ‌کس از یک متقاضی کارآموزی انتظار سال‌ها سابقه کار ندارد؛ اما نوشتن مواردی که گفتیم باعث متمایز شدن رزومه شما از سایر متقاضیان می‌شود و شانس بهتری برای استخدام در یک شرکت معتبر خواهید داشت.

اگر هنوز رزومه ندارید و نمی‌دانید چطور رزومه‌ای استاندارد بسازید نگران نباشید. سرویس رزومه ساز جاب ویژن به شما این امکان را می‌دهد که در عرض چند دقیقه، رزومه‌ای حرفه‌ای با قالب استاندارد داشته باشید. کافی است به صفحه رزومه ساز مراجعه کنید، اطلاعات خواسته‌شده را پر کنید و به‌صورت رایگان، رزومه‌تان را دریافت کنید.

آگهی استخدام کارآموز معماری

فرصت‌های شغلی کارآموزی معماری را بررسی کنید

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های معماری و طراحی ممکن است فرصت‌های استخدام کارآموز معماری داشته باشند. این شرکت‌ها اغلب آگهی استخدام کارآموز را در سراچه‌های کاریابی آنلاین مثل جاب ویژن منتشر می‌کنند. هرروزه صدها آگهی استخدام کارآموز در جاب ویژن منتشر می‌شود که روند پیدا کردن کار برای کارجویان تازه‌کار را راحت‌تر می‌کند.

برای مشاهده فرصت‌های کارآموزی معماری کافی است در صفحه فرصت‌های شغلی و در بخش سابقه کاری موردنیاز، کافی است گزینه «کارآموزی» را انتخاب کنید. بعد از قسمت گروه شغلی «مهندسی معماری و شهرسازی» را انتخاب کنید تا به‌این‌ترتیب تمام فرصت‌های کارآموزی در حوزه مهندسی معماری به شما نمایش داده شود.

ارتباط خود را با اساتید و همکلاسی‌های دانشگاه حفظ کنید

یک‌راه دیگر برای پیدا کردن فرصت شغلی مناسب به‌عنوان کارآموز معماری، کمک گرفتن از اساتید و آرشیتکت های باتجربه در این حوزه است. مطمئناً استاد آرشیتکت شما روابط و ارتباطات متعددی در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف دارد و زودتر از هرکسی از وجود یک فرصت کارآموزی عالی مطلع خواهد شد. همچنین هم‌دوره‌ای‌های شما هم ممکن است در پیدا کردن فرصت مناسب به شما کمک کنند. ارتباطات مسئله بسیار مهمی است که بعدها در دنیای حرفه‌ای و شغلی به اهمیت و ارزش فوق‌العاده آن پی خواهید برد؛ پس از دوران دانشجویی سعی کنید شبکه ارتباطات خوبی برای خود ایجاد کنید.

چطور از دوره کارآموزی معماری، بیشترین استفاده و بهره را ببریم؟

کارآموزی، دورهای باارزش است که هرچقدر بهتر از آن استفاده کنید تأثیرش را در آینده شغلی خود خواهید دید. بنابراین اگر به‌عنوان کارآموز استخدام شدید سعی کنید نکات زیر را رعایت کنید:

شرکتی تخصصی و مرتبط با رشته خود پیدا کنید

ممکن است شرکت‌های مختلفی به استخدام کارآموز معماری نیاز داشته باشند. اما هرچقدر این شرکت در زمینه معماری و طراحی داخلی، تخصصی‌تر باشد چیزهای بیشتری برای یادگیری به شما خواهد داشت.

نسبت به انجام وظایف، مشتاق و باانگیزه باشید

هیچ‌کس از حجم کاری زیاد خوشش نمی‌آید؛ ولی در دوره کارآموزی معماری بهتر است کمی سخت‌کوش‌تر باشید. سعی کنید نسبت به انجام وظایف مختلف مشتاق و باانگیزه باشید و حتی برای انجام برخی امور، داوطلب شوید. هرچقدر در این دوره، وظایف بیشتر و متنوع‌تری داشته باشید و مهارت‌های بیشتری یاد بگیرید، آینده و مسیر شغلی درخشان‌تر و به‌تبع آن درآمد و حقوق بالاتری خواهید داشت.

هر سؤالی دارید بپرسید؛ حتی سؤالات به‌ظاهر احمقانه!

این دوره فرصتی برای یادگیری، افزایش دانش و اطلاعات تخصصی شما در حوزه معماری است. پس از فرصت همکاری با معماران باتجربه استفاده کنید و هر سؤالی به ذهنتان می‌رسد از آن‌ها بپرسید. مطمئناً همکاران باسابقه شما هم وقتی اشتیاق و علاقه شما را ببینید باکمال میل شما را راهنمایی می‌کنند و به پرسش‌هایتان پاسخ می‌دهند.

در مورد تمام واحدها و بخش‌های شرکت یاد بگیرید

اگرچه کارآموزی فرصتی برای یادگیری و کسب تجربه در زمینه مهندسی معماری است؛ اما علاوه بر این، امکان آشنا شدن با کار سازمانی، روال اداری و نحوه عملکرد یک شرکت حرفه‌ای را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین در این دوره سعی کنید خود را محدود نکنید و با بخش‌های دیگر نیز آشنا شوید. آشنایی با بخش‌های دیگر شرکت و نحوه ارتباطشان با معماری به شما کمک می‌کند دورنمای بهتری از آینده شغلی خود پیدا کنید و حتی بتوانید زمینه تخصصی و موردعلاقه خود در معماری و طراحی داخلی را زودتر پیدا کنید.

رزومه ساز

نکات مهم و آموزشی را یادداشت کنید

حتی اگر در دوران دانشجویی اهل جزوه نوشتن نبودید پیشنهاد می‌کنیم در دوره internship دست‌به‌قلم شوید. در این دوره، هرروز با چیزهای جدیدی روبرو می‌شوید و حجم اطلاعات جدید آن‌قدر زیاد است که بهتر است برای فراموش نکردنشان آن‌ها را یادداشت کنید.

پول همه‌چیز نیست!

دوره کارآموزی معماری به دو شکل با حقوق و بدون حقوق وجود دارد و مطمئناً اغلب کارجویان به دنبال موقعیت‌های استخدام کارآموز با حقوق هستند. حق دارید که بخواهید در حین آموزش، درآمد هم داشته باشید؛ اما توصیه می‌کنیم فقط پول را معیار و مبنای انتخاب قرار ندهید و به جنبه یادگیری دوره هم توجه کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر بین موقعیتی بی‌نظیر در یک شرکت تخصصی معماری با حقوق کم و از سوی دیگر، فرصت کارآموزی در یک شرکت نه‌چندان حرفه‌ای، اما با حقوق بالاتر مردد هستید بهتر است جایی را انتخاب کنید که امکان یادگیری بیشتری دارید. اگر به‌خوبی از این دوره استفاده کنید، بعدها حقوق و درآمد بالایی خواهید داشت و واقعاً ارزشش را دارد که مدتی برای یادگیری و افزایش دانش و تجربه خود هزینه کنید.

جمع‌بندی

دوره کارآموزی فرصتی فوق‌العاده برای کسب تجربه، یادگیری و افزایش مهارت‌های فردی و فنی است. در حال حاضر، شرکت‌های متعددی ممکن است اقدام به استخدام کارآموز معماری بکنند. این دوره اغلب حقوق و پرداختی بالایی ندارد؛ اما مهم‌ترین بخش کارآموزی، جنبه یادگیری و آموزش‌های باارزشی است که فرامی‌گیرید. در دوره کارآموزی، شما فرصت همکاری و کار در کنار معماران باسابقه و حرفه‌ای را پیدا می‌کنید و می‌توانید از آن‌ها چیزهای زیادی یاد بگیرید.

علاوه بر دانش تخصصی، دوره کارآموزی معماری به شما فرصت آشنا شدن با عملکرد شرکت‌ها و روابط کاری را نیز می‌دهد و به تقویت مهارت‌هایی مثل روابط عمومی، سازمان‌دهی، توانایی ارائه کار و برقراری ارتباط با مشتری و همکاران کمک می‌کند.

با مراجعه به صفحه آگهی‌های کارآموزی سایت جاب ویژن به آدرس می‌توانید از جدیدترین فرصت‌های استخدام در حوزه شغلی خود مطلع شوید و برای آن‌ها رزومه ارسال کنید.

منبع: archisoup.com

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه