راهنمای استخدام کارآموز و مزایای دوره کارآموزی برای کارجو و کارفرما

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
راهنمای استخدام کارآموز و مزایای دوره کارآموزی برای کارجو و کارفرما

کارآموزی فرصتی استثنائی برای کارجویان تازه‌کار و بی‌سابقه برای یادگیری مهارت‌ها و تجربیات کاری مورد نیاز است. در این دوره شما در کنار اساتید و همکاران حرفه‌ای و باتجربه قرار می‌گیرد و تحت نظارت و راهنمایی آن‌ها، اصول و مهارت‌های لازم کار را فرا می‌گیرید. موقعیت کارآموزی نقطه شروع بسیار خوبی برای ورود به دنیای حرفه‌ای است و فردی که مسیر شغلی خود را با این دوره شروع کرده باشد می‌تواند به سرعت در کارش پیشرفت کند و به موفقیت بیشتری دست پیدا کند.

استخدام آسان

در این مقاله جاب ویژن قصد داریم در مورد استخدام کارآموزی و مزایا و فوایدی که این دوره برای کارجو و کارفرمایان دارد صحبت کنیم. همچنین در ادامه به برخی حوزه‌های کاری که بیش از همه به کارآموز نیاز دارند نیز اشاره‌ای خواهید داشت.

کارآموزی چیست؟

هر تجربه کاری که بخش عمده آن شامل آموزش و یادگیری باشد کارآموزی نامیده می‌‌شود. کارآموزان در حین کار، آموزش‌های لازم را از مدیر یا سرپرست یاد می‌گیرند و روز به روز به تجربیات و مهارت‌های خود اضافه می‌کنند.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام کارآموزی

دانشجویان و کسانی که تازه فارغ التحصیل شده‌اند و سابقه کاری ندارند با شروع همکاری به عنوان کارآموز می‌توانند در عین حال که درآمد کسب می‌کنند، آموزش‌های لازم برای انجام کار را فرا بگیرند.

کارآموزی چیست

هرچند دانشجویان بخش عمده متقاضیان کارآموزی را تشکیل می‌دهند، اما این دوره تنها مختص دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان نیست. هر فردی که قصد تغییر مسیر حرفه‌ای و ورود به یک حوزه کاری جدید را داشته باشد با شروع همکاری به صورت کارآموزی می‌تواند آموزش‌ها و مهارت‌های لازم را یاد بگیرد و زودتر در این حوزه جدید موفق شود.

مزایای کارآموزی برای کارجویان تازه‌کار

کسب درآمد در حین یادگیری

دوره‌‌ها و کارگاه‌های مختلف آموزشی در حوزه‌‌های مختلف وجود دارد که با پرداخت هزینه می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید و مهارت‌های مختلف را یاد بگیرید.

اما مزیت کارآموزی این است که شما نه تنها برای آموزش هزینه‌ای پرداخت نمی‌‌کنید، بلکه در ازای کاری که انجام می‌‌دهید حقوق و دستمزد هم دریافت می‌کنید. کسب درآمد در حین یادگیری یکی از مزایای فوق العاده کارآموزی برای دانشجویان و کارجویان تازه کار است. دیگر نیازی نیست نگران پرداخت هزینه‌های گزاف دوره‌های آموزشی باشید و می‌توانید با خیال راحت تمرکز خود را روی یادگیری و آموختن نکات و مهارت‌های شغلی بکنید.

تجربه حضور در یک محیط کاری حرفه‌‌ای و معتبر

به عنوان فردی بی‌سابقه و تازه‌کار شانس بسیار پایینی برای کار در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ دارید؛ اما می‌توانید به عنوان کارآموز وارد این شرکت‌ها  شوید. کارآموزی این امکان را به شما می‌دهد تا در یک محیط کاری حرفه‌ای در کنار افرادی باتجربه و متخصص مشغول به کار شوید و اعتماد بنفس خود را افزایش بدهید.

علاوه بر این، در عین حال که مهارت‌های کاری لازم را می‌آموزید با رفتار سازمانی، سلسله مراتب شغلی، روندها و دستورالعمل‌های سازمانی آشنا می‌شوید و خود را برای حضور حرفه‌تر در این محیط‌ها آماده می‌‌کنید.

بهره‌مند شدن از راهنمایی‌ها و حمایت مدیر و سرپرست

وقتی کارتان را به عنوان کارآموز در یک شرکت شروع می‌کنید، سرپرست و مدیر مافوق شما مسئولیت آموزش شما را بر عهده می‌گیرد و شما را در طول مسیر آموزش راهنمایی و هدایت می‌کند. این فرد یا افراد به تمام سوالات شما پاسخ می‌دهند، ایرادات شما را متذکر می‌شوند و نحوه اصلاحشان را به شما آموزش می‌دهند، کارتان را ارزیابی و بازخورد و فیدبک خود را به شما ارائه می‌کنند و در مواقع لزوم از شما حمایت و پشتیبانی می‌کنند.

چنین فرصت بی‌نظیری به شما فرصت رشد و پیشرفت در محیطی امن و حرفه‌ای را می‌دهد و می‌توانید نکات و مهارت‌های بسیار ارزشمند و مهمی را یاد بگیرید که در هیچ موقعیت دیگری برایتان امکان پذیر نیست.

کسب مهارت‌های فردی و ارتباطی لازم برای محیط کاری

علاوه بر مهارت‌های شغلی و سازمانی، کارآموزی به شما بستری برای تقویت و بهبود مهارت‌های فردی می‌دهد. اگر مقالات دیگر بلاگ جاب ویژن که در مورد راهنمای استخدام مشاغل مختلف است را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که یکی از شرایط لازم کارفرماها، داشتن برخی مهارت‌‌های فردی است.

مهارت‌هایی مثل مسئولیت‌پذیری و تعهد، نظم و توانایی سازماندهی، مدیریت زمان، مهارت‌های ارتباطی گفتاری و نوشتاری، روابط عمومی بالا، توانایی کار گروهی و انتقادپذیری از جمله مهارت‌های فردی هستند که در هر موقعیت شغلی بسیار اهمیت دارند.

کارآموزی شانس استخدام شما را بیشتر می‌کند

این دوره کارورزی نه تنها مهارت‌های شغلی لازم را به شما آموزش می‌دهد؛ بلکه شانس جذب شما را در شرکت‌‍‌ها و سازمان‌های بعدی به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. این که شما به یادگیری بیشتر و کسب مهارت‌های شغلی خود اهمیت داده و به عنوان کارآموزی مشغول به کار بوده‌اید نکته ارزشمندی است که از چشم کارفرمایان دور نمی‌ماند.

رزومه ساز

افرادی که کارآموزی را گذرانده‌اند با حقوق بالاتری استخدام می‌شوند

هرچند هر سازمان و شرکتی سیاست‌های دستمزد خود را دارد؛ اما به طور میانگین، کارآموزان در مقایسه با کارجویانی که این دوره را نگذرانده‌اند با حقوق و دستمزد بالاتری به کار گرفته می‌شوند. هرچقدر هم فردی تحصیلات و مدارک تحصیلی بالایی داشته باشد، باز هم بسیاری از مهارت‌های کاری تنها در حین کار به صورت عملی آموخته می‌شوند.

بنابراین کارجویی که دوره کارآموزی را گذرانده باشد مزیت و برتری ارزشمندی نسبت به سایر متقاضیان خواهد داشت و می‌تواند با حقوق بالاتری قرارداد کاری را منعقد کند.

روزها و ساعات کاری این دوره چگونه است؟

از نظر بسیاری از کارفرماها، نحوه همکاری با کارآموز (به جز بحث حقوق) تفاوتی با سایر کارمندان ندارد و در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها، کارآموزان نیز مطابق با قوانین وزارت کار و به صورت تمام وقت مشغول به کار می‌شوند.

با این حال، در برخی دیگر ممکن است نیاز به حضور تمام وقت کارآموز وجود نداشته باشد و کارفرما تمایل به استخدام کارآموز پاره وقت داشته باشد. حتی ممکن است آگهی استخدام کارآموزی را در سایت جاب ویژن پیدا کنید که به صورت پرژه‌ای، ساعتی یا دورکاری با شما همکاری داشته باشد. بنابراین انتخاب‌های زیادی در اختیار شماست و می‌توانید با توجه به حوزه کاری مورد علاقه و شرایط خود، بهترین موقعیت شغلی را پیدا کنید.

آیا بعد از دوره کارآموزی در همان شرکت استخدام می‌شوم؟

کارآموزی معمولا با حقوقی پایین و در بسیاری موارد با حقوق پایه وزارت کار شروع می‌‌شود. اما به مرور و با کسب تجربه، در صورتی که توسط آن سازمان یا شرکت به عنوان کارشناس یا کارمند استخدام شوید حقوق و درآمد بالاتر و مزایای شغلی مناسبی در انتظار شما خواهد بود.

استخدام کارآموز

نظرسنجی‌‌ها نشان داده که کارفرماها نیز تمایل زیادی به جذب دائمی کارآموزان خود دارند. بر طبق اطلاعات سایت parenta.com حدود 90% از کارآموزان بعد از اتمام دوره آموزشی در همان شرکت و سازمان جذب می‌شوند و یک چهارم کارآموزان در یک سال کاری آینده ارتقاء شغلی پیدا می‌کنند.

کارآموزی برای کارفرماها چه مزایایی دارد؟

دوره کارآموزی برای هردو طرف، یعنی کارفرما و کارجو، مزایای فراوانی دارد و به همین دلیل هم فرصت‌های شغلی کارآموزی زیادی هرروزه در سایت جاب ویژن منتشر می‌شوند. جذب و به کارگیری کارآموزان فواید بسیاری برای کارفرما دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کاهش هزینه‌‌های جذب نیرو

یکی از تفاوت‌های اصلی کارآموزی، پرداخت حقوق کمتر به کارجویان است. به این ترتیب، کارفرما می‌تواند با استخدام کارآموز در هزینه‌های جذب نیروی انسانی خود صرفه‌جویی کند.

فرصت آموزش کارآموز مطابق با سیاست‌های سازمان

فردی که تازه کار خود را به عنوان کارآموز شروع کرده قبلا در هیچ شرکت و سازمانی نبوده و این شرکت اولین مواجهه او با محیط کاری حرفه‌‌ای است. به این ترتیب، کارفرما می‌تواند او را دقیقا مطابق با سیاست‌ها و رویه‌های سازمانی خود آموزش دهد و نیرویی کارآمد و کاملا مناسب محیط کاری خود پرورش دهد.

به کارگیری نیروهای باانگیزه و مشتاق یادگیری

شاید هیچ کس به اندازه کارآموز اشتیاق و انگیزه یادگیری نداشته باشد؛ چون اساسا این دوره بر آموزش و یادگیری تمرکز دارد. به این ترتیب، کارفرما با جذب کارآموز نیروی کاری باانگیزه را به کار می‌‌گیرد که مشتاق یادگیری و آموختن بیشتر است.

به کارگیری استعدادهای جدید و تازه نفس کردن نیروی کار

به کارگیری جوانان جویای کار می‌تواند انرژی و انگیزه را در محیط کار بیشتر کند و در نهایت باعث بازدهی و کارایی بیشتر کارکنان شود. داشتن نیروهایی که مدام در حال یادگیری و به روز کردن اطلاعات و آموخته‌های خود هستند باعث رشد و پیشرفت بیشتر سازمان هم می‌شود.

تقویت وفاداری در کارکنان

آمارها نشان می‌دهد کارآموزان تمایل زیادی به ادامه کار در همان شرکت و سازمان دارند. فردی که تمام آموخته‌ها و مهارت‌های کاری‌اش را از شما یاد گرفته باشد ناخودآگاه حس وفاداری و تعهد بالایی نسبت به شما و سازمان احساس می‌کند. به این ترتیب، کارآموزان امروز به کارمندان وفادار فردا تبدیل می‌شوند.

فرصت‌های کارآموزی در کدام حوزه‌ها بیشتر است؟

تقریبا در هر کسب و کار و حوزه کاری نیاز به جذب کارآموز وجود دارد. با این حال، میزان عرضه و تقاضا برای این دوره، در تمامی حوزه‌ها یکسان نیست. اگر آگهی‌های کارآموزی در سایت جاب ویژن را مرور کنید خواهید دید که برخی مشاغل بیش از بقیه، اقدام به جذب کارآموزان می‌کنند. در ادامه به برخی از این حوزه‌ها و موقعیت‌های شغلی کارآموزی اشاره می‌کنیم:

کارآموزی برنامه نویسی

برنامه نویسی یکی از حوزه‌های نسبتا جدید و رو به رشد است که بازار کار بسیار خوب و پردرآمد و آینده کاری بسیار روشنی دارد. با توجه به دیجیتالی شدن و آنلاین شدن کسب و کارها، هر سازمان و شرکتی برای پیشبرد فعالیت‌های خود به برنامه نویس نیاز دارد.

کارآموز برنامه نویسی

برنامه نویسی یکی از مشاغلی است که بیش از تحصیلات و مدرک، تجربه و مهارت عملی حرف اول را می‌زند. به همین دلیل بسیاری از افراد علاقمند به برنامه نویسی قبل از ورود به دانشگاه و حتی در دوران تحصیلات دبیرستان و قبل از آن، یادگیری برنامه نویسی را شروع می‌کنند. در مقاله راهنمای استخدام برنامه نویس در مورد شرایط و مهارت‌های لازم و موقعیت‌های شغلی مختلف برنامه نویسی به طور کامل صحبت کرده‌ایم و پیشنهاد می‌کنیم آن را مطالعه بفرمایید.

با توجه به موقعیت‌های شغلی فراوان و بازار کار بسیار خوب برنامه نویسی، نیاز به استخدام کارآموز برنامه نویسی نیز بسیار پررونق و پرتقاضاست. کارآموزان این حوزه می‌توانند در کنار برنامه نویسان حرفه‌ای و باتجربه مشغول به کار شوند و مهارت‌ها و تجربیات کاری بسیار ارزشمندی را کسب کنند و در نهایت به یک دولوپر متخصص تبدیل شوند. فرصت‌های کارآموزی اندروید و کارآموزی برنامه نویسی در تهران و سایر شهرها از جمله موقعیت‌های شغلی پرتقاضا در بازار کار این حوزه هستند.

کارآموز دیجیتال مارکتینگ

حوزه دیجیتال مارکتینگ نیز از حوزه‌های کاری جدید و بسیار جذاب است و روز به روز سازمان‌ها بیشتر به اهمیت آن پی می‌برند. دیگر روزگاری که سازمان‌ها برای تبلیغات محصولات و خدماتشان به تبلیغات محیطی و میدانی متوسل می‌شدند سپری شده و الان، دوره بازاریابی دیجیتال و اینترنتی است.

دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای بسیار وسیع و گسترده است و جنبه‌های مختلفی را شامل می‌شود. مدیریت وبسایت، کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کارشناس سئو، ایمیل مارکتینگ، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، مدیریت تولید محتوای متنی و بصری، کپی رایتینگ، تبلیغات آنلاین و … از جمله حوزه‎های کاری دیجیتال مارکتینگ هستند.

در هر یک از این حوزه‌ها نیاز بالایی به استخدام کارآموز وجود دارد و کارجویان می‌توانند فرصت یادگیری و کسب مهارت و تجربه در این حوزه کاری جذاب و رو به رشد را پیدا کنند.

کارآموزی تولید محتوا

تولید محتوای متنی یکی از زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ است؛ اما به خاطر بازار کار بسیار خوب و پرتقاضایی که دارد جداگانه در مورد آن صحبت می‌کنیم. تقریبا هر سازمان و شرکتی برای تولید محتوای متنی برای وبسایت، بلاگ، شبکه‌های اجتماعی و … به استخدام کارشناس تولید محتوا نیاز دارد. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها به خاطر مزایای کارآموزی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم اقدام به انتشار آگهی کارآموزی تولید محتوا می‌کنند.

تولید محتوا از جمله مشاغل جدیدی است که نیاز چندانی به مدرک تحصیلی خاصی ندارد و با داشتن مهارت‌های نوشتاری و خلاقیت و برخی مهارت‌های دیگر می‌توانید موفقیت خوبی در این حوزه کسب کنید. اگر به نوشتن علاقمندید ولی هیچ شناخت و تجربه‌ای از تولید محتوای دیجیتال ندارید به کمک کارآموزی تولید محتوا می‌توانید مهارت‌‌ها و تجربیات لازم را کسب کنید و به یک نویسنده و کارشناس تولید محتوای حرفه‌ای تبدیل شوید.

چطور در سایت جاب ویژن، فرصت‌های شغلی کارآموزی را جستجو کنم؟

هر آگهی استخدام که به صورت کارآموزی باشد با تگ «کارآموزی» مشخص شده است. همچنین برای جستجوی سریعتر فرصت‌های کارآموزی می‌توانید در صفحه فرصت های شغلی جاب ویژن روی قسمت جستجوی پیشرفته کلیک کنید. سپس از منوی «نوع همکاری» گزینه کارآموزی را انتخاب کنید تا تمامی موقعیت‌های شغلی کارآموزی به شما نمایش داده شود.

جمع بندی

کارآموزی دوره‌ای آموزشی و بسیار ارزشمند است که تمامی مهارت‌ها و آموزش‌‌های حرفه‌ای را به کارآموز یاد می‌دهد و او را برای ورود به دنیای حرفه‌ای آماده می‌کند. دانشجویان و افرادی که تازه فارغ التحصیل شده‌اند بیش از همه به دنبال موقعیت‌های شغلی کارآموزی هستند. اما افراد باسابقه که قصد تغییر مسیر حرفه‌ای و ورود به یک حوزه کاری جدید را دارند نیز به این دوره آموزشی نیاز خواهند داشت.

بسیاری از شرکت‌ها با زمینه فعالیت مختلف تمایل به جذب کارآموز دارند؛ اما در حوزه‌های برنامه نویسی و دیجیتال مارکتینگ بیش از سایر حوزه‌ها فرصت‌های کارآموزی وجود دارد. با مراجعه به صفحه اصلی جاب ویژن و انتخاب گزینه کارآموزی می‌توانید تنها فرصتهای استخدام کارآموزی را مشاهده بفرمایید.

منبعamericanprogress.org

 

نویسنده

بدون دیدگاه