استخدام کارشناس بازرگانی به چه شرایط و تحصیلاتی نیاز دارد؟

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 8دقیقه
استخدام کارشناس بازرگانی به چه شرایط و تحصیلاتی نیاز دارد؟

کارشناس بازرگانی شغلی است که با استفاده از روش‌ها و تحقیقات مبنی بر شواهد، به بهبود استراتژی شرکت‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر به اهداف خود دست پیدا کنند. افراد در این شغل می‌توانند به‌صورت پروژه‌ای خدمات مشاوره‌ای کسب‌وکار را به شرکت‌ها ارائه دهند یا به‌صورت ثابت در این سمت شغلی مشغول به کار شوند. به‌صورت کلی استخدام کارشناس بازرگانی در یک شرکت به‌منظور انجام مسئولیت‌هایی ازجمله خریدوفروش، پیگیری قراردادها، ارتباط با مشتریان و دیگر امور مربوط به بخش بازرگانی انجام می‌شود. یک کارشناس بازرگانی بعد از مدیرعامل، نقش مهمی را در شرکت ایفا می‌کند و در سود و ضرر شرکت نقش پررنگی دارد.

استخدام

در ادامه‌ی این مقاله سایت استخدام آنلاین جاب ویژن، دیگر وظایف و مسئولیت‌های این شغل را شرح می‌دهیم و از تحصیلات و آینده‌ی شغلی و شرایط استخدام کارشناس بازرگانی صحبت خواهیم کرد.

تحصیلات موردنیاز برای شغل کارشناس بازرگانی

تحصیلات موردنیاز برای استخدام کارشناس بازرگانی طبیعتاً رشته مدیریت بازرگانی است؛ اما داشتن تحصیلات در رشته‌های دیگر مدیریت ازجمله مدیریت مالی و یا MBA در صورت داشتن سابقه کار نیز مناسب است. فارغ‌التحصیلان این رشته در دوران کارشناسی درس‌های متعددی ازجمله مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی، بازاریابی و مدیریت بازار، مدیریت رفتار سازمانی و … را می‌گذرانند. همچنین گرایش‌های این رشته تحصیلی در صورت تمایل به ادامه تحصیل عبارت‌اند از: بازاریابی، تحول سازمانی، بیمه، مالی، بازرگانی بین‌الملل یا داخلی، مدیریت استراتژیک، کارآفرینی، تجارت الکترونیک و تحول.

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس بازرگانی

وظایف کارشناس بازرگانی

از اصلی‌ترین وظایف یک کارشناس بازرگانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلیه امور مربوط به خریدوفروش مانند نظارت بر عقد قراردادها
  • تسلط بر امور مربوط به خریدوفروش داخلی و خارجی
  • انجام مذاکرات تجاری شرکت و آشنایی با تجارت الکترونیک
  • برنامه‌ریزی برای پیدا کردن تأمین‌کنندگان و ارزیابی آن‌ها
  • امور مربوط به برنامه‌ریزی تبلیغاتی شرکت برای ارائه محصولات به مشتریان
  • کلیه امور مربوط به ارائه خدمات به مشتریان و ارزیابی رضایت‌مندی آن‌ها
  • نظارت بر اجرای صحیح برنامه‌های راهبردی شرکت
  • امور مربوط به بازاریابی و مطالعات آن برای فروش محصولات
  • و …

وظایف این شغل می‌تواند بسیار وسیع و متنوع باشد. هر شرکت در هنگام استخدام جدید کارشناس بازرگانی وظایفی که از او انتظار می‌رود را به‌طور کامل شرح می‌دهد که می‌تواند تمام یا بخشی از وظایف گفته‌شده در این مقاله را در بربگیرد.

بازارکار کارشناس بازرگانی

می‌توان گفت که این شغل در کشور ما بازار کار مناسبی دارد و کسانی که در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل می‌کنند فرصت‌های شغلی متنوعی را پیش رو دارند. فرصت‌های استخدام کارشناس بازرگانی می‌توانند در بخش‌های مختلف شرکت‌های دولتی یا خصوصی ازجمله بخش‌هایی که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت وجود داشته باشند.

رزومه ساز

بازاریابی

هدف بسیاری از شرکت‌ها از استخدام کارشناس بازرگانی، فعالیت گسترده در حوزه بازاریابی است. بازاریابی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که یک شرکت برای ترویج خرید یا فروش محصول یا خدمات خود انجام می‌دهد. بازاریابی شامل تبلیغات، فروش و تحویل محصولات به مصرف‌کنندگان یا سایر مشاغل است. متخصصانی که در بخش‌های بازاریابی و تبلیغات یک شرکت کار می‌کنند به دنبال جلب‌توجه مخاطبان بالقوه کلیدی از طریق تبلیغات هستند. در حال حاضر پرطرفدارترین و پردرآمدترین شغل در رشته مدیریت بازرگانی، بازاریابی است که اهمیت زیادی در مدیریت سود و زیان شرکت‌ها دارد و در چند سال اخیر موردتوجه بسیاری قرارگرفته است.

کارشناس بازرگانی داخلی

منظور از بازرگانی داخلی معاملات اقتصادی و تجاری‌ای است که در داخل یک کشور انجام می‌شود. خریدار و فروشنده در این معاملات، متعلق به یک کشور هستند و تمرکز اصلی، رفع نیازها با استفاده از منابع داخلی است. در تجارت داخلی انجام تحقیقات تجاری آسان‌تر است؛ زیرا ماهیت مشتریان در مشاغل یکدست است. همچنین دادوستدها با پول رسمی آن کشور انجام می‌شود.

کارشناس بازرگانی خارجی

بازرگانی خارجی یعنی معاملات اقتصادی‌ای که با کشورهای مختلف در جهان انجام می‌شود و خریدار و فروشنده در تجارت به کشورهای مختلف خارجی تعلق دارند. در تجارت بین‌المللی، تحقیقات تجاری بسیار هزینه‌بر و انجام آن دشوار تراست. ماهیت مشتریان در تجارت بین‌المللی ناهمگن است. همچنین در بازرگانی خارجی از ارزهای کشورهای مختلف برای تجارت استفاده می‌شود.

مدیریت مالی

مدیریت مالی در حقیقت یافتن یک توازن سالم بین سود و زیان است، به‌طوری‌که حتی در صورت زیان، تجارت در بلندمدت سودآور باشد. این سمت شغلی شامل برنامه‌ریزی، هدایت و هماهنگی با حسابداری، سرمایه‌گذاری، بانک، بیمه، اوراق بهادار و سایر فعالیت‌های مالی یک تجارت است. سه عنصر اصلی مدیریت مالی عبارت‌اند از برنامه‌ریزی مالی، کنترل مالی و تصمیم‌گیری مالی. مدیریت مالی کوتاه‌مدت غالباً «مدیریت سرمایه در گردش» نامیده می‌شود و به مدیریت نقدینگی، مدیریت موجودی و مدیریت بدهکار مربوط می‌شود.

مدیریت فروش

مدیریت فروش شامل نظارت و رهبری تیم‌های فروش است. شما به‌عنوان یک مدیر فروش، نمایندگان خود را برای ارتباط با مشتریان احتمالی، تبدیل آن‌ها به مشتریان اصلی و انتقال آن‌ها از طریق خطوط فروش هدایت می‌کنید. مدیر فروش اغلب در کنار مدیر بازاریابی کار می‌کند.

مدیریت استراتژیک

یکی دیگر از اهداف مهمی که شرکت‌ها از استخدام کارشناس بازرگانی در نظر دارند، مدیریت استراتژیک است که به‌منظور استفاده از تفکر استراتژیک در رهبری یک سازمان است. بسیاری از شاخه‌های دیگر مدیریت بازرگانی حول مدیریت استراتژیک می‌چرخند، زیرا موفقیت یک تجارت اغلب توسط استراتژی‌های مالی، بازاریابی و عملیاتی تعیین می‌شود. مدیریت استراتژیک بر تصویر کلی یک کسب‌وکار متمرکز است. به این معنی که هدف کسب‌وکار شما چیست و چگونه می‌توانید به آنجا برسید؟ مهم‌ترین عنصر مدیریت استراتژیک، تدوین اهداف سازمان با در نظر گرفتن عوامل متعدد خارجی مانند قوانین، رقبا و تکنولوژی است.

مدیریت محصول

این نوع مدیریت کسب‌وکار در مورد تبدیل مواد اولیه به یک محصول یا خدمات نهایی است. یک مدیر محصول، مسئول تصمیم‌گیری درزمینهٔ تولید محصولات یا خدمات شرکت است. یکی از تمرکزهای اصلی این شغل، اطمینان از کارآمد بودن تولید و کنترل موجودی و آموزش کارکنان است. کنترل موجودی مهم‌ترین مسئولیت مدیران محصول است و شامل ردیابی تمام اجزای تولید مانند مواد موردنیاز و کالاهای نهایی است.
تمرکز عمده دیگر تیم مدیریت محصول، تحقیق و توسعه فرآیند تولید و خود محصول است. مشاغلی که به دنبال گسترش، کاهش هزینه‌ها و توسعه محصولات جدیدتر و بهتر هستند باید تحقیق و توسعه را به‌عنوان بخشی از مدیریت محصول خود انجام دهند.

صادرات و واردات

متخصصان این بخش معاملات تجاری شامل واردات یا صادرات کالا به کشورهای خارجی را برنامه‌ریزی می‌کنند. آن‌ها ممکن است برای دولت، یک شرکت بین‌المللی یا به‌عنوان نماینده‌ یک مشتری کار کنند. متخصصان صادرات و واردات در جنبه‌های مختلف تجارت خارجی مانند مذاکره در مورد توافق‌نامه‌های تجاری یا برنامه‌ریزی و نظارت بر تحویل واقعی کالا مشارکت دارند.

ازجمله بخش‌های دیگر شرکت‌ها برای استخدام کارشناس بازرگانی می‌توان به اداره امور استخدامی و کارگزینی، دیجیتال مارکتینگ، بخش برند سازی و مدیریت تبلیغات اشاره کرد. همچنین افراد به‌تنهایی در این حوزه می‌توانند کسب‌وکار خود را شروع کنند و به کارآفرینی بپردازند و یا به‌صورت فریلنسر مشغول به کار شوند و پروژه‌های متعددی را بر عهده بگیرند.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام کارشناس بازرگانی کلیک کنید.

درآمد شغل کارشناس بازرگانی

درآمد کارشناس بازرگانی

اگر سری به گزارش افزایش حقوق مشاغل در سال 1402 در سایت جاب ویژن بزنید، نتایج زیر را در مورد مشاغل مختلف این حوزه مشاهده خواهید کرد. توجه داشته باشید که مقادیر ذکر شده در این مقاله مربوط به شهر تهران است و برای مشاهده حقوق در شهرهای دیگر گزارش را مطالعه بفرمایید.

کارمند بازرگانی: میانگین حقوق دریافتی یک کارمند بازرگانی معادل 9 میلیون و 500 هزار تومان در سال 1402 است. این در حالی است که 95 درصد افراد فعال در این حوزه حقوقی کمتر از 15 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

کارشناس بازرگانی: میانگین حقوق یک کارشناس بازرگانی 13 میلیون تومان است و 95 درصد این افراد نیز حقوقی کمتر از 21 میلیون در سال 1402 دریافت می‌کنند.

کارشناس ارشد بازرگانی: میانگین حقوق این افراد 18 میلیون و 800 هزار تومان است و 95 درصد آن‌ها درآمدی کمتر از 29 میلیون تومان در سال 1402 دارند.

مدیر بازرگانی: میانگین حقوق یک مدیر بازرگانی 28 میلیون و 400 هزار تومان است و 95 درصد مدیران در این حوزه نیز حقوقی کمتر از 56 میلیون تومان دریافت می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد شغل مدیر بازرگانی و الزامات شغلی آن پیشنهاد می‌کنیم مقاله راهنمای استخدام مدیر بازرگانی را بخوانید.

درآمد کارشناس بازرگانی بسته به مهارت‌های فردی و توافق شرکت‌ها می‌تواند متنوع باشد. برای دست پیدا کردن به حقوق بالا باید بتوانید با تلاش و پشتکار به مهارت‌های موردنیاز این شغل تسلط مناسب داشته باشید و در سود و زیان شرکت نقش پررنگی را ایفا کنید. موفق شدن در این سمت شغلی فقط به تحصیلات بستگی ندارد و به دلیل ناکافی بودن بستر آموزشی در این حوزه، کمتر افرادی با دانش کافی در حوزه‌های تجارت و بازاریابی وجود دارند که بتوانند به بهبود اقتصاد شرکت‌ها کمک کنند؛ بنابراین تلاش برای تسلط یافتن به مفاهیم این حوزه و افزایش توانمندی‌هایتان می‌تواند تأثیر به سزایی در استخدام شما در یک شرکت مناسب با حقوق بالا داشته باشد.

معایب شغلی کارشناس بازرگانی

کار کردن در این سمت شغلی بسیار پر ریسک است زیرا بخش اصلی آن مربوط به دنیای تجارت و سرمایه‌گذاری می‌شود که اضطراب و تنش‌های زیادی را به همراه دارد. همچنین به دلیل گسترده بودن این رشته، کسانی که در رشته‌های مدیریت مالی یا کسب‌وکار نیز تحصیل‌کرده باشند، می‌توانند در سمت کارشناس بازرگانی در شرکت‌ها مشغول به کار شوند. به همین دلیل می‌توان گفت رقابت در حوزه استخدام کارشناس بازرگانی زیاد است.
کارفرمایان به دنبال چه توانایی‌هایی برای استخدام کارشناس بازرگانی هستند؟

یک کارشناس بازرگانی باید به اصول مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، بازاریابی و روش‌های دیگر مدیریتی تسلط کافی داشته باشد. همچنین باید توانایی بالایی در سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و هدایت سیاست‌گذاری‌های بخش فروش، مطابق با اهداف خرد و کلان شرکت داشته باشد.
ازجمله مهارت‌هایی که یک کارشناس بازرگانی باید داشته باشد، می‌توان به توانایی ارتباط مؤثر برقرار کردن با مشتریان شرکت و روابط عمومی بالا اشاره کرد. همچنین کارشناس بازرگانی در یک شرکت باید شناخت کافی از تصویر تبلیغاتی شرکت داشته باشد تا به‌خوبی بتواند آن را برای مشتریان خاص ارائه کند و فرصت‌های رقابتی متنوعی را نیز برای شرکت ایجاد کند.

مهارت‌ها و ویژگی‌های فردی مناسب برای شغل کارشناس بازرگانی

مهارت های کارشناس بازرگانی

روابط عمومی قوی

کارفرمایان در هنگام استخدام کارشناس بازرگانی به دنبال مهارت‌های ارتباطی قوی در این افراد هستند تا قادر باشند با مشتریان و سهامداران ارتباط مؤثری برقرار کنند. بسیار مهم است که به‌عنوان فردی که در سمت کارشناس بازرگانی مشغول به کار هستید از ارزش کاری که می‌کنید و یا محصولی که در حال ارائه آن هستید اطلاع داشته باشید و به‌خوبی بتوانید آن را به دیگران ارائه کنید. همچنین باید با اصول مذاکره آشنا باشید و تسلط کافی نیز بر زبان انگلیسی داشته باشید؛ زیرا ممکن است نیاز به انجام مذاکره و تجارت با شرکت‌های خارجی را پیدا کنید.

علاقه به یادگیری

ویژگی مهم دیگری که باید برای این شغل داشته باشید، علاقه به مفاهیم و امور مدیریتی و تجاری است. علاوه بر علاقه‌مندی باید همیشه در حال به‌روز کردن دانش و اطلاعات خود در این حوزه باشید تا بتوانید با چالش‌هایی که این شغل سر راه شما قرار می‌دهد روبرو شوید. اگر در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل‌کرده‌اید و تجربه زیادی در این شغل ندارید، می‌توانید از شغل‌های ابتدایی‌تر شروع کنید تا به‌تدریج مهارت‌های موردنیاز برای تبدیل‌شدن به یک کارشناس یا مدیر بازرگانی را کسب کنید و به سمت‌های شغلی بالاتر ارتقا پیدا کنید.

توانایی حل مشکل

می‌توان گفت که برای موفقیت در اکثر شغل‌ها، داشتن مهارت حل مشکل و روبرو شدن با چالش‌ها بسیار مهم است. همچنین با توجه به شرایط اقتصادی که در کشور شاهد آن هستیم، این شغل ممکن است با چالش‌های هرروزه زیادی سروکار داشته باشد؛ بنابراین داشتن این مهارت و تلاش برای پیدا کردن راه‌حل‌ها و سناریوهای مختلف برای حل مشکل از اهمیت بالایی برخوردار است. مخصوصاً مواقعی که شرکت در شرایط نامناسب اقتصادی قرار دارد و در حال زیان است.

توانایی کار تیمی

اگر به‌عنوان مدیر بازرگانی یک شرکت مشغول به کار هستید، برای به سرانجام رساندن کارها با بهترین نتیجه، باید با افراد و گروه‌های زیادی کار کنید. در حقیقت توانایی کار تیمی یکی دیگر از مهارت‌های مهمی است که داشتن آن به موفقیت شما در هر شغلی کمک خواهد کرد.

آشنایی با مهارت‌های هفتگانه ICDL

منظور از مهارت ICDL داشتن توانایی کار با کامپیوتر و نرم‌افزارهای مرتبط در این حوزه است. این واژه مخفف International Computer Driving License است و با یادگیری آن به 7 مهارت تئوری و عملی درزمینهٔ کامپیوتر دست پیدا خواهید کرد. بسیاری از کارفرماها در هنگام استخدام کارشناس بازرگانی، این مهارت را در افراد جستجو می‌کنند.

چگونه برای شغل کارشناس بازرگانی رزومه مناسب بنویسیم؟

در هنگام نوشتن یک رزومه مناسب شغلی، باید به نکات متعددی که به مشاهده رزومه شما توسط کارفرما کمک می‌کند، توجه داشته باشید. اولین نکته برای آماده‌سازی رزومه برای استخدام کارشناس بازرگانی، ذکر تحصیلات مرتبط شما در این حوزه است. همچنین سوابق کاری و میزان حقوق درخواستی شما بهتر است در رزومه ذکر شود. در قسمت مهارت‌های فردی و توانایی‌هایتان می‌توانید از ویژگی‌هایی که در قسمت‌های قبل برای یک کارشناس بازرگانی گفته شد کمک بگیرید.

اگر به‌تازگی در رشته مدیریت بازرگانی فارغ‌التحصیل شده‌اید و یا سابقه کاری مناسبی برای این شغل را ندارید، می‌توانید تجربه‌های فردی‌ای که در این زمینه داشتید را در رزومه ذکر کنید. همچنین اگر دوره آموزشی‌ای را در این حوزه گذرانده‌اید که فکر می‌کنید به شما مهارت‌های لازم برای شغل کارشناس بازرگانی را یاد داده است، حتماً در رزومه‌تان به آن اشاره‌ کنید. مواردی را از قبیل نام موسسه آموزشی و یا پیوست گواهی گذراندن دوره در صورت وجود را از خاطر نبرید. شما می‌توانید برای ساخت رزومه از رزومه‌ساز آنلاین جاب ویژن نیز استفاده کنید.

جمع‌بندی

در کل می‌توان گفت کارشناس بازرگانی به شغلی اطلاق می‌شود که مسئولیت خریدوفروش، تجارت‌های داخلی و خارجی شرکت و ارتباط با مشتریان بالقوه را دارد و افراد فعال در این حوزه شغلی معمولاً زیر نظر مستقیم مدیرعامل فعالیت می‌کنند و در سود و زیان شرکت‌ها نقش به سزایی را ایفا می‌کنند. سمت شغلی کارشناس بازرگانی حوزه‌های متنوع و وسیعی دارد و افراد تحصیل‌کرده در این رشته و دیگر رشته‌های مرتبط با مدیریت می‌توانند در سایت استخدام جاب ویژن برای موقعیت‌های استخدام کارشناس بازرگانی و یا زیرشاخه‌های مرتبط با آن اقدام نمایند. آینده شغلی یک کارشناس بازرگانی که همواره در حال افزایش مهارت‌ها و توانایی‌های خود باشد، بسیار روشن است و می‌تواند به سمت‌های بالاتر کارشناس ارشد یا مدیر بازرگانی ارتقا یابد.

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه