استخدام مدیر بازرگانی و هر آنچه باید در رابطه با مدیریت بازرگانی بدانید

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 5دقیقه
استخدام مدیر بازرگانی و هر آنچه باید در رابطه با مدیریت بازرگانی بدانید

سازمان‌های تجاری برای رشد کردن، باید ارتباطات سازنده با سازمان‌های دیگر و مشتریان خود را توسعه دهند. به همین دلیل، بسیاری از سازمان‌های تجاری یک واحد بازرگانی در چارت سازمانی خود تعریف می‌کنند و برای مدیریت آن، نیاز به استخدام مدیر بازرگانی و کارشناس بازرگانی دارند.

ارتباطات و بازرگانی، در طول تاریخ نقش مهمی در توسعه‌ی اقتصادی سازمان‌ها داشته‌اند و امروزه، هر سازمان تجاری برای رشد کردن باید توجه ویژه‌ای به بازرگانی و روابط تجاری داشته باشد.

استخدام

پیدا کردن شرکای تجاری، پیدا کردن مشتریان عمده، عقد قراردادهای بلند-مدت، مدیریت پروژه، مدیریت ریسک و آگاهی از جدیدترین قوانین در حوزه‌ی بازرگانی، از مهم‌ترین کارهایی هستند که واحدهای بازرگانی سازمان‌ها باید به آن‌ها رسیدگی کنند.

هر واحد بازرگانی معمولا از چندین تیم تخصصی تشکیل می‌شود و مدیریت واحد بازرگانی بر عهده‌ی یک فرد با تجربه، دارای مهارت‌های مدیریتی و البته، تحصیلات در رشته‌های مرتبط، مثل مدیریت بازرگانی، مهندسی صنایع، مدیریت کسب‌وکار یا دیگر رشته‌های مرتبط، قرار می‌گیرد.

در این مقاله سایت استخدام جاب ویژن می‌خواهیم در رابطه با شغل مدیریت بازرگانی صحبت کنیم و شرایط استخدام مدیر بازرگانی را برای شما توضیح دهیم. با جاب ویژن همراه باشید.

آشنایی با شغل مدیریت بازرگانی

آشنایی با شغل مدیر بازرگانی

همانطور که در بالا توضیح دادیم، هر سازمانی که بخواهد رشد کند و توسعه یابد، باید دارای یک واحد بازرگانی باشد. انجام تحقیقات بازار و شناسایی فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاری و فعالیت، ایجاد ارتباط با مشتریان عمده و دیگر سازمان‌ها و قرارداد بستن با آن‌ها و پیدا کردن شرکای تجاری، نیازمند یک واحد بازرگانی قوی است. بنابراین، سازمان‌ها برای مدیریت واحد بازرگانی خود، نیازمند استخدام مدیر بازرگانی هستند تا به کمک کارشناسان و کارمندان بازرگانی، این واحد را بچرخاند.

مدیر بازرگانی چه کارهایی انجام می‌دهد؟

مدیر بازرگانی چه کارهایی انجام می دهد

مدیر بازرگانی، تیم‌هایی را مدیریت می‌کند که کار آن‌ها، توسعه‌ی کسب‌وکار و رشد سازمان، پیدا کردن مشتریان و حوزه‌های فعالیتی جدید و برقراری ارتباط با سازمان‌های دیگر و مشارکت با آن‌ها است. از مهم‌ترین وظایف یک مدیر بازرگانی می‌توان به مدیریت مالی پروژه‌ها، مذاکره و توافق در قراردادها و نظارت بر عملکرد کارکنان اشاره کرد. یک مدیر بازرگانی باید مدیریت ریسک نیز انجام دهد و گزارش‌های مالی را آماده کند. به طور کلی می‌توان گفت که وظایف و مسئولیت‌های یک مدیر بازرگانی عبارتند از:

  • مذاکره در قراردادها
  • مدیریت مالی پروژه‌ها
  • نظارت بر توسعه‌ی محصول
  • شناسایی فرصت‌های جدید در بازار
  • شرکت‌کردن در مزایده‌ها و بردن آن‌ها
  • نظارت بر فرآیندهای عملیاتی در سازمان به منظور بهبود استراتژیک آن‌ها
  • ارزیابی ریسک
  • مدیریت تیم‌های مختلف در واحد بازرگانی و آموزش کارکنان این واحد
  • آگاهی از قوانین بازرگانی و تجارت و رعایت کردن آن‌ها
  • مدیریت استراتژی‌های رشد سازمان برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده
  • ایجاد و حفظ رابطه با مشتریان برای بستن قراردادهای جدید با آن‌ها
  • برگزاری رویدادهایی برای شبکه‌سازی و پیدا کردن شرکای تجاری
  • مدیریت تحقیق بازار برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک
  • نظارت بر برندسازی و بازاریابی برای اطمینان از انطباق کارها با اهداف سازمان

رزومه ساز

مدیر بازرگانی داخلی و مدیر بازرگانی خارجی

فعالیت‌های بازرگانی را می‌توان به دو بخش عمده تقسیم‌بندی کرد:

  • بازرگانی داخلی: منظور، بازرگانی در داخل کشور شامل شناسایی بازارهای داخلی، ارتباط با مشتریان داخلی، مشارکت با شرکت‌های داخلی و عقد قراردادهای داخلی است.
  • بازرگانی خارجی: منظور، بازرگانی بین‌المللی شامل شناسایی بازارها و فرصت‌های کسب‌وکار در خارج از کشور، پیدا کردن مشتریان در خارج از کشور و ارتباط با آن‌ها، پیدا کردن شرکای تجاری خارجی و عقد قراردادهای خارجی است.

سازمان‌هایی که در حال حاضر در خارج از کشور فعالیت دارند یا حتی سازمان‌هایی که محصولی را به کشور وارد می‌کنند و سازمان‌هایی که می‌خواهند کسب‌وکار خود را به خارج از کشور توسعه دهند و رشد کنند، نیازمند بخش بازرگانی خارجی هستند و نیاز به استخدام مدیر بازرگانی خارجی دارند.

در این سازمان‌ها، بخش بازرگانی به دو زیربخش بازرگانی خارجی و داخلی تقسیم‌بندی می‌شود و هر بخش مدیر خودش را دارد.

بازرگانی خارجی بسیار چالش‌برانگیزتر از بازرگانی داخلی است زیرا روابط بازرگانی باید با قوانین چندین کشور مطابقت داشته باشند. همچنین، در شرایط تحریمی در کشور ما، مدیریت بازرگانی خارجی بسیار دشوار است.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی داخلی کلیک کنید.

کدام سازمان‌ها نیاز به استخدام مدیر بازرگانی دارند؟

  • سازمان‌های تجاری بزرگ با مشتریان عمده و شرکای تجاری
  • سازمان‌های تجاری که به دنبال رشد و توسعه هستند
  • بانک‌ها و مؤسسات مالی
  • سازمان‌های دولتی فعال در حوزه‌ی صادرات و واردات
  • بیمه‌ها
  • و …

استخدام مدیر بازرگانی در شرکت دارویی

شرکت‌های دارویی معمولا شرکت‌هایی بزرگ هستند و فعالیت‌های صادراتی و وارداتی دارند. بنابراین، نیاز بالایی به مدیر بازرگانی در شرکت‌های دارویی احساس می‌شود. اکثر شرکت‌های دارویی کشور در استان البرز و حاشیه‌ی شهر کرج قرار دارند اما دفتر مرکزی تعدادی از آن‌ها در شهر تهران قرار دارد. البته چندین شرکت داروسازی در استان‌های دیگر کشور نیز وجود دارد.

برای مشاهده‌ی فرصت‌های استخدام مدیر بازرگانی در شرکت دارویی و ارسال رزومه برای این فرصت‌ها، کلیک کنید.

شرایط استخدام مدیر بازرگانی

شرایط استخدام مدیر بازرگانی

سازمان‌ها برای این جایگاه شغلی حساس، کسی را انتخاب می کنند که تجربه‌ی بالایی در حوزه‌ی بازرگانی داشته باشد. کسی که چندین سال به عنوان کارشناس بازرگانی، سابقه کار داشته باشد و از مهارت‌های مدیریتی برخوردار باشد، برای این شغل مناسب است.

مطلب مرتبط: معرفی شغل کارشناس بازرگانی

فارغ‌التحصیلان چه رشته‌هایی می‌توانند برای آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی رزومه بفرستند؟

برای اینکه به عنوان مدیر بازرگانی در یک سازمان جذب شوید، باید دارای حداقل مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های مدیریت بازرگانی، مهندسی صنایع، مدیریت کسب‌وکار یا دیگر رشته‌های مرتبط باشید. تحصیلات تکمیلی در این رشته‌ها، شانس شما را برای انتخاب شدن به عنوان مدیر بازرگانی در یک سازمان بزرگ و معتبر، افزایش می‌دهد.

مهارت‌های لازم برای مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی شغلی است که نیازمند دانش و اطلاعات در حوزه‌ی بازرگانی و اطلاع از قوانین موجود است. به علاوه، سازمان‌ها در استخدام مدیر بازرگانی به مهارت‌های نرم توجه ویژه‌ای دارند. مهارت‌های نرم به مهارت‌هایی گفته می‌شود که از طریق آموزش و تحصیلات ایجاد نمی‌شوند بلکه ذاتی هستند و صرفا با تمرین می‌توان آن‌ها را تقویت کرد. مهارت‌های نرم مورد نیاز برای این شغل عبارتند از:

  • مهارت‌های مدیریتی و رهبری تیم
  • مهارت در کار تیمی
  • مهارت‌های تحلیلی قوی
  • مهارت‌های ارتباطی عالی
  • مهارت در مدیریت زمان
  • مهارت در مذاکره
  • تفکر استراتژیک

مطلب مرتبط: شرح وظایف کارشناس بازرگانی و میزان حقوق این شغل + بازار کار

چطور آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی را پیدا کنیم و برای آن‌ها رزومه بفرستیم؟

چگونه آگهی‌های استخدام مدیر بازرگانی را پیدا کنیم

کارجویان گرامی می‌توانند با مراجعه به سایت استخدام جاب ویژن، از آخرین فرصت‌های شغلی در حوزه‌ی مدیریت بازرگانی خبردار شوند. همچنین، اگر از سرویس رزومه ساز رایگان جاب ویژن استفاده کنید، می‌توانید یک رزومه‌ی حرفه‌ای بسازید و برای فرصت‌های شغلی مورد نظر خود ارسال کنید.

اگر می‌خواهید جدیدترین آگهی‌های شغلی در حوزه‌ی مدیریت بازرگانی برای شما ارسال شوند، می‌توانید در کانال استخدامی جاب ویژن در تلگرام عضو شوید. همچنین، اگر مایل هستید که فرصت‌های شغلی مرتبط با رزومه را دریافت کنید، می‌توانید از ربات تلگرامی جاب ویژن (job_vision_bot@) کمک بگیرید.

استخدام کارشناس بازرگانی اصفهان

اصفهان دارای تعداد زیادی شرکت بزرگ فعال در حوزه‌ی واردات و صادرات است. این شرکت‌ها برای واحد بازرگانی خود نیازمند کارشناس بازرگانی و مدیر بازرگانی هستند و فرصت‌های شغلی زیادی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مدیریت بازرگانی، مهندسی صنایع، مدیریت کسب‌وکار و دیگر رشته‌های مرتبط، در این استان وجود دارد.

برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام کارشناس بازرگانی اصفهان می‌توانید پس از مراجعه به کاریابی جاب ویژن، فیلتر «گروه شغلی» را روی گزینه‌ی «بازرگانی/تجارت» و فیلتر «شهر» را روی گزینه‌ی «همه شهرهای اصفهان» قرار دهید و سپس روی دکمه‌ی «جستجو در مشاغل» کلیک کنید.

استخدام مدیر بازرگانی خارجی پاره وقت

خیلی از شرکت‌ها که بازرگانی خارجی خود را تازه شروع کرده‌اند، کارهای زیادی در حوزه‌ی بازرگانی خارجی ندارند. همچنین، به دلیل تحریم‌های گسترده‌ی تجاری علیه کشور ما، فعالیت‌های بازرگانی خارجی خیلی از شرکت‌های بزرگ نیز بسیار محدود شده است. برای این شرکت‌‌ها، استخدام مدیر بازرگانی خارجی پاره وقت برای کار کردن به صورت پروژه‌ای، منطقی‌تر و به صرفه‌تر از به خدمت گرفتن یک مدیر بازرگانی تمام وقت است.

برای پیدا کردن فرصت‌های شغلی پاره وقت در حوزه‌ی مدیریت بازرگانی در جاب ویژن می‌توانید پس از مراجعه به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» روز گزینه‌ی جستجوی پیشرفته کلیک کنید و از فیلتر «نوع همکاری» گزینه‌ی «پاره وقت» را انتخاب کنید.

جمع‌بندی

سازمان‌های تجاری برای توسعه‌ی کسب‌وکار خود و رشد کردن، نیازمند واحد بازرگانی هستند. بعضی از سازمان‌ها که دارای تجارت خارجی هستند، یک واحد بازرگانی خارجی و یک واحد بازرگانی داخلی دارند. این سازمان‌ها برای مدیریت بخش بازرگانی خود به مدیر بازرگانی، مدیر بازرگانی داخلی و مدیر بازرگانی خارجی نیاز دارند.

کار بخش بازرگانی، انجام تحقیق بازار و شناسایی فرصت‌های جدید برای کسب‌وکار، ارتباط با مشتریان عمده و پیدا کردن شرکای تجاری، عقد قراردادها، اطلاع از جدیدترین قوانین تجارت و بازرگانی و مدیریت ریسک است.

شغل مدیر بازرگانی نیازمند تجربه‌ی زیاد و حداقل مدرک لیسانس در رشته‌های مدیریت بازرگانی، مهندسی صنایع، مدیریت کسب‌وکار و دیگر رشته‌های مرتبط است. کسی که در این جایگاه شغلی قرار می‌گیرد باید مهارت‌های مدیریتی، ارتباطی و تحلیلی قوی داشته باشد، بتواند زمان را مدیریت کند، تفکر استراتژیک داشته باشد، بتواند به صورت بخشی از یک تیم کار کند و در مذاکره کردن، مهارت داشته باشد.

سازمان‌های دولتی و خصوصی متعددی نیازمند استخدام مدیر بازرگانی و کارشناس بازرگانی هستند. شما می‌توانید با مراجعه سایت کاریابی جاب ویژن برای این سازمان‌ها رزومه بفرستید.

منبع: Glassdoor

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه