راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان

نوشته شده توسط پروا رحمتی
زمان مطالعه: 9دقیقه
راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان

اگر تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید، مسیر شغلی‌تان را تغییر داده‌اید یا به دنبال موقعیت شغلی بهتری هستید، قبل از هرچیز به یک رزومه کاری تاثیرگذار و حرفه‌ای نیاز دارید. اما رزومه چیست؟ رزومه (resume)، مهم‌ترین سندی است که در فرآیند استخدام استفاده می‌شود. یک رزومه استاندارد شامل اطلاعاتی در مورد سوابق و مدارک شما است و باید مهم‌ترین و مرتبط‌ترین اطلاعات مربوط به شما را در قالبی واضح و خوانا به کارفرما منتقل کند. به همین علت آموزش رزومه نویسی برای هر فرد حرفه‌ای، حائز اهمیت است.

رزومه‌نویسی شاید برای بسیاری از کارجویان خصوصا افراد کم تجربه، کار سخت و چالش‌برانگیزی به نظر برسد؛ اما با رعایت چند اصل ساده و توجه به نکات مهم در نوشتن رزومه، می‌توانید به راحتی رزومه کاری استانداردی برای خود بسازید و شانس دیده شدن و دعوت به مصاحبه استخدام خود را بالاتر ببرید. در این مقاله، اصول رزومه نویسی و مراحل کامل نوشتن یک رزومه حرفه ای را به شما آموزش می‌دهیم.

رزومه ساز

انواع رزومه نویسی چیست؟

انواع رزومه نویسی

با کمی جستجو و مشاهده نمونه ‌های رزومه کاری در رزومه ساز، مثل نمونه رزومه پرستاری یا رزومه برنامه نویس، متوجه تفاوت‌های ساختاری و محتوایی آن‌ها می‌شویم. در حقیقت، انواع مختلفی از رزومه کاری وجود دارد که هرکدام با هدف خاصی نوشته می‌شوند و برای کارجویان به خصوصی مناسب‌تر هستند. به طور کلی 4 نحوه رزومه نویسی برای استخدام وجود دارد:

  • بر اساس ترتیب زمانی (Chronological Resume): در این نوع رزومه، سوابق و تجربیات کاری و تحصیلی به ترتیب زمانی معکوس (از جدیترین به قدیمی‌ترین) نوشته می‌شود.
  • عملکردی یا مهارتی (Functional Resume): در رزومه عملکردی یا مهارتی، تمرکز اصلی بر تجربیات و مهارت‌هایی است که کسب کرده‌اید (بدون ترتیب زمانی).
  • ترکیبی (Combination Resume): ترکیبی از دو مدل بالا است که هم به سوابق کاری برحسب زمان و هم به شرح تجربیات و مهارت‌های کسب شده می‌پردازد.
  • هدفمند (Targeted): رزومه‌ای هدفمند که اختصاصا برای یک موقعیت شغلی خاص نوشته می‌شود و تاثیرگذاری بالایی دارد.

کاربرد هرکدام از این رزومه‌ها با همدیگر تفاوت دارد و لازم است با توجه به موقعیت شغلی و تجربیات خود، بهترین نوع را انتخاب کنید. اما به طور کلی رزومه ترکیبی با امکان ویرایش، بهترین و کاربردی‌ترین نوع است و برای اکثر کارجویان در اغلب موقعیت‌های شغلی قابل استفاده است. فرم رزومه ساز سایت‌های کاریابی، به ساخت رزومه آسان کمک می‌کند. رزومه ساز این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا یک رزومه استاندارد و مورد قبول برای کارفرما ساخته و به صورت آنلاین برای فرصت‌های شغلی مورد نظرتان ارسال کنید.

برای آشنایی بیشتر با انواع رزومه کاری می‌توانید مقاله «آشنایی با انواع رزومه و ویژگی‌های آن‌ها» را در بلاگ جاب ویژن مطالعه کنید.

چگونه یک رزومه حرفه‌ای بسازیم؟

اما نحوه نوشتن رزومه به چه صورت است و چگونه می‌توانیم یک رزومه حرفه ‌ای و استاندارد بنویسیم؟ هنگام نوشتن یک رزومه باید مراحل زیر را دنبال کنید:

1. با انتخاب نوع رزومه شروع کنید

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، 4 روش مختلف نوشتن رزومه وجود دارد که هرکدام با هدف مشخصی نوشته می‌شوند. بنابراین، قبل از شروع رزومه نویسی، باید نوع رزومه‌تان یعنی عملکردی یا مهارتی، براساس ترتیب زمانی، ترکیبی و یا هدفمند بودن آن را مشخص کنید.

رزومه زمانی (براساس ترتیب زمانی)، بخش تاریخ سوابق حرفه‌ای شما را در درجه اول اهمیت قرار می‌دهد و اگر سابقه کاری حرفه‌ای غنی و بدون وقفه در استخدام دارید، این نوع رزومه گزینه خوبی برای شما است.

رزومه عملکردی یا مهارتی، بر بخش مهارت‌ها تاکید دارد و اگر در حال تغییر حوزه کاری‌تان هستید یا وقفه‌های زمانی در سابقه کاری خود دارید، این مورد گزینه خوبی است. در نهایت اگر تجربه کار حرفه‌ای دارید و مهارت‌ها و سابقه کاری به یک اندازه مهم هستند، فرمت ترکیبی رزومه گزینه خوبی برای شما است.

2. نام و اطلاعات تماس خود را وارد کنید

رزومه باید با نام و اطلاعات تماس از جمله آدرس ایمیل و شماره تلفن شما شروع شود. نوشتن محدوده محل زندگی ضرورتی ندارد و بودن یا نبودن این اطلاعات تاثیری در حرفه‌ای‌تر شدن رزومه شما ندارد. نام شما باید در قسمت بالای رزومه با فونت پررنگ یا بزرگتر از بقیه متن رزومه باشد.

3. یک بخش خلاصه یا هدف به رزومه اضافه کنید

پس از وارد کردن اطلاعات تماس، می‌توانید خلاصه رزومه را اضافه کنید. یک خلاصه رزومه به‌طور مختصر، اهداف شغلی شما را توضیح می‌دهد و برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلانی که تجربه حرفه‌ای محدودی دارند، انتخاب خوبی است. خلاصه رزومه عبارت کوتاهی است که برای توصیف تجربه کاری و مهارت‌های مرتبط شما در رزومه آورده می‌شود.

4. مهارت‌های نرم و سخت خود را فهرست کنید

مهارت های نرم و سخت

این بخش در گذشته در انتهای رزومه و به عنوان بخشی فرعی اضافه می‌شد. اما مدیران جذب و استخدام و منابع انسانی روز به روز توجه و علاقه بیشتری به این بخش نشان می‌دهند و در گزینش کارجویان آن را در نظر می‌گیرند. بنابراین تکمیل این بخش می‌تواند تاثیر زیادی در دیده شدن رزومه کاری شما داشته باشد.

هر شغلی نیاز به مهارت‌ها و توانمندی‌های خاصی دارد و با تکمیل این بخش در رزومه نویسی می‌توانید نشان دهید که توانمندی‌های لازم برای به دست آوردن موقعیت شغلی را دارید. به طور کلی دو دسته‌بندی برای مهارت‌ها وجود دارد:

  • مهارت‌های نرم (Soft Skills): مهارت‌های نرم یا مهارت‌های بین فردی به مهارت‌هایی مثل توانایی حل مساله، توان مدیریت و رهبری، روابط عمومی، روحیه همکاری، مدیریت زمان و… گفته می‌شود.
  • مهارت‌های سخت (Hard Skills): مهارت‌های سخت یا مهارت‌های قابل اندازه‌گیری، هر نوع مهارت فنی و تخصصی مرتبط با شغل، از برنامه نویسی پایتون گرفته تا روش پخت غذاهای بین‌المللی را شامل می‌شود. بهتر است این مهارت‌ها را براساس میزان تسلط و سطح آشنایی به ترتیب به صورت “مقدماتی”، “متوسط”، “پیشرفته” و “متخصص” مرتب کنید.

بدیهی است مهارت‌ها و توانایی‌هایی که ارتباط بیشتری با موقعیت شغلی مورد نظر داشته باشند اهمیت بیشتری دارند و در اولویت بالاتری هستند. توصیه می‌کنیم این بخش را با صداقت تکمیل کنید و هرگز در مورد توانایی‌هایتان اغراق نکنید؛ چراکه بعدا در انجام وظایف کاری با مشکل روبرو خواهید شد.

5. سوابق شغلی خود را اضافه کنید

این بخش یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های رزومه نویسی است و بیشترین بخش رزومه را به خود اختصاص می‌دهد. توصیه می‌کنیم با دقت و صادقانه این بخش را تکمیل کنید و از نوشتن سوابق کاری نادرست و غیرقابل استناد خودداری کنید. تجربیات و سوابق کاری را براساس ترتیب زمانی معکوس بنویسید؛ یعنی با جدیدترین و آخرین شغلی که داشته‌اید شروع کنید.

در صورتی که از رزومه ساز رایگان جاب ویژن برای ساخت رزومه استفاده کنید دیگر نیازی نیست نگران مرتب کردن سوابق کاری و تحصیلی خود باشید. همزمان که اطلاعات مربوط به سوابق کاری خود را وارد می‌کنید ابزار ساخت رزومه رایگان به طور خودکار این اطلاعات را براساس ترتیب زمانی معکوس مرتب می‌کند. عنوان هر شغل باید به صورت تیتر جداگانه نوشته شود و شامل این اطلاعات باشد:

  • نام شرکت یا سازمان
  • شهر و موقعیت مکانی
  • عنوان شغلی
  • شرح وظایف
  • تاریخ شروع و خاتمه همکاری

برای بسیاری از کارفرمایان و مدیران منابع انسانی، شرح تجربیات شغلی مهم‌ترین تاثیر را در گزینش و استخدام کارجویان دارد. این بخش تا حد زیادی نشان می‌دهد آیا واجد شرایط هستید و آیا مهارت‌ها و توانمندی‌های لازم برای تصدی شغل موردنظر را دارید یا خیر.

هنگام فهرست کردن سابقه کاری در رزومه نویسی، باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید:

  • در صورت امکان از اعداد برای نشان دادن میزان تأثیر خود استفاده کنید. گنجاندن دستاوردهای عددی خاص می‌تواند به کارفرمایان کمک کند تا ارزش بالقوه شما را برای شرکت خود درک کنند. به عنوان مثال: “اجرای یک روش جدید ثبت سفارش و کاهش زمان انجام فرآیند تا 10٪.”
  • از کلمات کلیدی در شرح شغل استفاده کنید. مشابه بخش مهارت‌ها، باید اطلاعاتی از شرح شغل را نیز در قسمت‌های سوابق شغلی خود بگنجانید.
  • مختصر بنویسید. کارفرمایان تنها چند ثانیه فرصت دارند تا رزومه شما را بررسی کنند، بنابراین باید توضیحات خود را تا حد امکان مختصر و مرتبط نگه دارید. بهتر است به جای نوشتن چندین خط برای توصیف نقش‌تان در شغل قبلی، فقط دستاوردهای کلیدی خود را فهرست کنید.

برای سایر تجربیات کاری نیز همین روند را دنبال کنید. اگر سابقه حرفه‌ای زیادی ندارید، بهتر است دوره‌های کارآموزی گذرانده شده و یا انجام کارهای داوطلبانه را به بخش سوابق کاری رزومه اضافه کنید.

6. تحصیلات خود را وارد کنید

از آن جا که بسیاری از موقعیت‌های شغلی نیازمند میزان خاصی از تحصیلات هستند؛ تکمیل بخش تحصیلات دانشگاهی اهمیت زیادی دارد. با این حال، این بخش بهتر است کوتاه و مختصر نوشته شود و بخش زیادی از رزومه را به خود اختصاص ندهد. تنها به صورت تیتروار و حتی داخل جدول، به نام دانشگاه، شهر، رشته و مقطع تحصیلی، زمان شروع و پایان تحصیلات اشاره کنید. اگر تجربه کاری محدودی دارید (تازه فارغ‌التحصیل شده یا دانشجو هستید) یا قصد دارید حوزه کاری‌تان را تغییر بدهید، تکمیل بخش تحصیلات بسیار اهمیت دارد.

نکته مهم: در این بخش لازم است تحصیلات دانشگاهی نوشته شود و نیازی به اشاره به رشته تحصیلی دبیرستان وجود ندارد. تنها در صورتی که آخرین مدرک تحصیلی شما دیپلم است به رشته و مدرک دیپلم اشاره کنید.

7. جوایز، دستاوردها و گواهینامه‌های آموزشی را فهرست کنید

جوایز و دستاوردها

اگر علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، در کارگاه و دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کرده‌اید و موفق به کسب مدرک و گواهینامه پایان دوره شده‌اید در این قسمت آن‌ها را بنویسید. همچنین اگر در مشاغل قبلی موفق به کسب جوایز شده‌اید حتما هنگام رزومه نویسی به آن‌ها اشاره کنید (مثل کارمند نمونه). در صورتی که در دوره‌های متفرقه‌ای شرکت کرده‌اید نیازی به نوشتن همه آن‌ها نیست؛ بیشتر بر دوره‌های مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظرتان تاکید کنید.

8. اضافه کردن بخش‌های اختیاری را در نظر بگیرید

اگر فضای سفید و خالی قابل توجهی در رزومه خود دارید، بخش دستاوردها یا علایق را اضافه کنید. این مورد می‌تواند به تکمیل رزومه‌های کوتاه (نصف یک صفحه) کمک کند. خصوصا برای افرادی که تجربه کاری و تحصیلی محدودی دارند، وجود این بخش در رزومه اهمیت دارد. اما چه مواردی را می‌توان در این بخش اضافه کرد؟

بخش‌هایی که تا پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم همگی جزو بایدها و الزامات رزومه نویسی بودند و حتما باید در رزومه کاری شما وجود داشته باشند. اما چند بخش اطلاعاتی دیگر هم وجود دارد که اگرچه نوشتنشان اختیاری است، اما می‌توانند تاثیر بسیار مثبتی بر رزومه کاری شما داشته باشند. در بخش اختیاری می‌توانید این موارد را اضافه کنید:

میزان آشنایی با زبان‌های خارجی

امروزه بسیاری از مشاغل به آشنایی نسبی با زبان‌های خارجی به ویژه زبان انگلیسی نیاز دارند. اگر به جز زبان مادری به زبان‌های دیگری تسلط دارید خوب است در بخشی جداگانه به آن‌ها اشاره کنید. حتی در مواقعی که آشنایی با زبان انگلیسی جزو الزامات شغلی نباشد هم تسلط به انگلیسی می‌تواند نقطه قوت و تمایز رزومه کاری شما به حساب بیاید.

نام زبان‌هایی که بلدید و میزان آشنایی با آن‌ها را با واژه‌های زیر مشخص کنید:

  • زبان مادری
  • مسلط
  • خیلی خوب
  • متوسط
  • مقدماتی

این بخش را صادقانه پاسخ بدهید و از اطلاعات نادرست و اغراق در رزومه نویسی خودداری کنید؛ چون تنها ممکن است به ضرر خودتان تمام شود. به طور مثال ممکن است در همان جلسه مصاحبه، مصاحبه کننده ناگهان با همان زبان شروع به صحبت کند.

تفریحات و سرگرمی‌های شخصی

اگر می‌‎خواهید کمی رنگ و بوی خودمانی به رزومه‌تان اضافه کنید در مورد تفریحات و علاقمندی‌های شخصی‌تان صحبت کنید. این بخش اگرچه کاملا اختیاری است و تاثیر چندانی بر روند گزینش و استخدام شما ندارد؛ اما شما را به عنوان یک انسان واقعی با علاقمندی‌های شخصی به نمایش می‌گذارد.

9. رزومه خود را قالب بندی کنید

در حالی که چیدمان و ترتیب اطلاعات رزومه شما مهم است، باید به جزئیات قالب بندی مانند نوع و اندازه فونت، حاشیه‌ها و فاصله نیز توجه کنید. قالب بندی رزومه می‌تواند آن را تمیز و حرفه‌ای جلوه داده و خوانایی آن را برای کارفرما بهبود بدهد. شما می‌توانید از ابزار ساخت رزومه حرفه ای جاب ویژن استفاده کرده و از استاندارد بودن قالب، فونت و فرمت کلی رزومه (word, PDF و…) خود مطمئن شوید.

10. رزومه خود را ویرایش کنید

رزومه خود را از نظر غلط املایی، گرامری و نقطه گذاری به دقت بررسی کنید. همچنین می‌توانید رزومه را برای افراد خانواده و دوستانتان بفرستید تا آن را بررسی کرده و در صورت وجود ایراداتی در متن یا محتوا به شما اطلاع بدهند. این مورد اهمیت زیادی در رزومه نویسی استاندارد دارد. یک رزومه دارای غلط املایی یا محتوایی می‌تواند باعث حذف شدن شما در فرآیند بررسی رزومه‌ها شود.

اگر رزومه شما بیش از یک صفحه است، سعی کنید با ادغام یا کوتاه کردن هر بخش و حذف کلمات یا اطلاعات اضافی آن را خلاصه کنید. اگر برای موقعیت‌های سطح بالا یا مشاغلی مانند حوزه‌های پزشکی یا دانشگاهی درخواست می‌دهید، ممکن است دو صفحه قابل قبول باشد.

ویژگی‌های قالب رزومه مناسب چیست؟

ویژگی های قالب رزومه مناسب

  • اندازه فونت متن بین 10-12 و برای تیترها 16-14 مناسب است.
  • از فونت مناسب و رسمی استفاده کنید. فونت‌های فارسی B Nazanin و B Zar برای نوشتن رزومه فارسی و فونت‌های Arial یا Helvetica برای رزومه انگلیسی توصیه می‌شوند.
  • حاشیه متن از هر ظرف حداقل حدود 2-3 سانتیمتر باشد.
  • بخش ابتدایی و مشخصات فردی را بولد یا با فونتی کمی بزرگ‌تر بنویسید (نه بزرگ‌تر از فونت 14).
  • برای فهرست‌وار کردن اطلاعات در هر بخش (مثل بخش تحصیلات و سوابق کاری) از بولت پوینت استفاده کنید.
  • رزومه را تنها در یک صفحه و حداکثر دو صفحه بنویسید؛ هرچند ممکن است در برخی موارد خاص، رزومه‌ 3 صفحه‌ای هم قابل قبول باشد. اما فراموش نکنید که طبق یه اصل نانوشته هرچقدر تعداد صفحه‌ها بیشتر شود تاثیرگذاری آن کمتر می‌شود.
  • وجود هرگونه اشتباه تایپی یا غلط املائی و نگارشی جلوه بسیار غیرحرفه‌ای و نامناسبی به رزومه شما می‌دهد. بنابراین توصیه می‌کنیم چندین بار رزومه را بخوانید و در صورت امکان از فرد دیگری بخواهید آن را بررسی کند.
  • فایل نهایی رزومه را حتما در فرمت PDF ذخیره و برای کارفرما ارسال کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم یک نسخه Word هم داشته باشید تا در آینده به راحتی بتوانید آن را ویرایش و بروزرسانی کنید.

آیا برای هر موقعیت شغلی به رزومه جدیدی نیاز دارم؟

بسیاری از افراد رزومه‌شان را یک‌بار برای همیشه تکمیل می‌کنند و بعد آن را برای همه موقعیت‌های شغلی می‌فرستند. این کار به خودیِ خود اشتباه نیست؛ اما ممکن است شانس پذیرفته شدن شما را کاهش بدهد.

البته قرار نیست رزومه نویسی را برای هر موقعیت شغلی به صورت جداگانه انجام بدهید. بهترین کار این است که قبل از ارسال رزومه، دستی به سر و روی آن بکشید و اطلاعات، مهارت‌‌ها و سوابق کاری‌تان را ویرایش کنید تا با موقعیت شغلی موردنظر انطباق و ارتباط بیشتری داشته باشد.

چطور رزومه‌ام را ویرایش کنم؟

ابتدا آگهی کار و جزئیات موقعیت شغلی را با دقت بخوانید تا از شرح وظایف و مهارت‌های مورد نیاز آن مطلع شوید. بعد با توجه به موقعیت شغلی می‌توانید تغییرات زیر را در رزومه کاری‌تان اعمال کنید:

  • بخش «درباره من» را ویرایش کنید و تمرکز را بر تجربیات و مهارت‌هایی بگذارید که با موقعیت شغلی مرتبط‌ترند.
  • اگر دستاورد یا موفقیت کاری داشته‌اید که با الزامات شغلیِ آگهی استخدام کاملا ارتباط دارد حتما آن را به رزومه‌تان اضافه کنید.
  • در بخش مهارت‌ها، بیشتر به توانمندی‌ها و مهارت‌هایی اشاره کنید که تاثیر بیشتری در موقعیت شغلی موردنظرتان دارند.

رزومه ساز جاب ویژن چیست؟

نوشتن رزومه‌ای کاملا استاندارد و حرفه‌ای، دغدغه بسیاری از کارجویان است. در این مقاله سعی کردیم اصول کلی رزومه نویسی را به شما آموزش دهیم. با این حال، باز هم ممکن است در مورد قالب استاندارد رزومه و نحوه صحیح نوشتن اطلاعات، نگرانی‌هایی داشته باشید. سرویس رزومه ساز جاب ویژن امکان ساخت رزومه در قالبی آماده و استاندارد را در اختیار شما قرار می‌دهد. استفاده از این سرویس کاملا رایگان است و کار با آن هم بسیار راحت و آسان است. رزومه ساز انگلیسی و فارسی جاب ویژن دو زبانه است و همزمان با ترجمه اطلاعات، رزومه انگلیسی نیز برای شما ساخته می‌شود.

جمع‌بندی

رزومه اولین مواجهه و برخورد کارفرما با شماست و نقش مهم و تاثیرگذاری بر استخدام شما دارد. با رعایت اصول نوشتن رزومه که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم و استفاده از سایت رزومه نویسی و ابزار رزومه ساز رایگان می‌توانید به راحتی رزومه‌ای استاندارد، تاثیرگذار و حرفه‌ای برای خود بسازید. شما می‌توانید با استفاده از ابزار رزومه ساز رایگان جاب ویژن و وارد کردن اطلاعات خواسته شده، به راحتی رزومه استاندارد فارسی و انگلیسی خود را ساخته و به صورت آنلاین برای فرصت‌های شغلی مورد نظرتان ارسال کنید.

منبع: Indeed.com

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه