آشنایی با انواع رزومه و ویژگی‌های آن‌ها

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
آشنایی با انواع رزومه و ویژگی‌های آن‌ها

نحوه نوشتن رزومه کاری استاندارد، دغدغه اصلی بسیاری از کارجویان است و درصد بالایی از کارجویان تنها به خاطر نداشتن رزومه حرفه‌ای و مناسب به جلسه مصاحبه دعوت نمی‌شوند. در حال حاضر تنوع مختلفی از نمونه رزومه کاری شرکت، CV و حتی معرفی نامه وجود دارد که ممکن است کارجویان را در انتخاب آن‌ها دچار سردرگمی کند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم در مورد انواع متن رزومه کاری صحبت کنیم و کاربرد دقیق هرکدام را توضیح دهیم. همینطور تفاوت انواع رزومه کاری با سایر روش‌های درخواست استخدام مثل CV و کاور لتر را شرح می‌دهیم تا بتوانید با توجه به شرایط و موقعیت شغلی، بهترین نوع را انتخاب کرده و زودتر به شغل رویایی‌تان دست پیدا کنید.

ساخت رزومه حرفه ای

رزومه چیست؟

درست است که تجربیات و سوابق کاری مهم‌ترین نقش را در به دست آوردن یک موقعیت شغلی دارند؛ اما تنها به کمک نوشتن رزومه کاری استاندارد و حرفه‌ای می‌توانید تجربیات و مهارت‌هایتان را به بهترین شکل به کارفرما نشان دهید. قبل از هرچیز بهتر است مفهوم و معنی رزومه را بررسی کنیم:

رزومه (résumé)، واژه‌‌ای فرانسوی به معنی «خلاصه» است و به خلاصه و چکیده‌ای از سوابق کاری، تحصیلی و مهارت‌های فردی گفته می‌شود. شما در یک الی دو صفحه، خود و توانایی‌هایتان را معرفی می‌کنید و نشان می‌دهید که واجد شرایط موقعیت شغلی هستید. رزومه کاری انواع مختلفی دارد که هرکدام برای موقعیت‌های شغلی متفاوتی مثل مهندس عمران یا مربیان آموزش و پرورش مناسب‌تر هستند.

آشنایی با انواع رزومه کاری حرفه‌ای

انواع مختلف و حتی خلاقانه‌ای از رزومه می‌تواند وجود داشته باشد؛ اما اکثر مدیران منابع انسانی و گزینش معتقدند که به طور کلی، 4 روش برای رزومه نویسی حرفه ای وجود دارد:

  1. ترتیب زمانی
  2. عملکردی یا مهارتی
  3. ترکیبی
  4. هدفمند

1. رزومه ترتیب زمانی (Chronological Resume)

رزومه ترتیب زمانی

در این مدل از انواع رزومه، تمرکز اصلی بیش از هرچیز بر تجربیات و سوابق کاری اخیر (عمدتا 10-15 سال گذشته) است. رزومه ترتیب زمانی، مروری کوتاه و مختصر بر مسیر حرفه‌‌ای و شغلی به منظور تصدی شغل مربوطه است. در این قالب رزومه، سوابق شغلی به صورت لیست و فهرست‌وار و براساس ترتیب زمانی معکوس نوشته می‌شوند؛ یعنی ابتدا آخرین شغل نوشته می‌شود و به همین ترتیب براساس زمان به عقب می‌رود و شغل‌های قدیمی‌تر نوشته می‌شوند.

این نوع تاریخچه شغلی، سیر منطقی و شفافی از مسیر شغلی شما از گذشته تاکنون ارائه می‌کند. برای نوشتن سوابق کاری تنها به مشاغل تمام وقت اشاره نکنید و هرگونه شغل نیمه وقت، فریلنس، مشاغل داوطلبانه، کارآموزی و هر نوع فعالیت حرفه‌ای دیگری را که داشته‌اید به ترتیب زمانی معکوس در متن رزومه قید کنید.

هدف اصلی ترتیب زمانی این است که نشان دهد سوابق و تجربیات کاری که از گذشته تا به حال داشته‌اید، شما را برای موقعیت شغلی مورد نظرتان کاملا آماده کرده‌اند.

از آنجا که بسیاری از کارفرمایان و مسئولین بررسی درخواست‌ها، فرصت کوتاهی برای مطالعه رزومه کارجویان دارند؛ ترتیب زمانی می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان، بیشترین و مفیدترین اطلاعات را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

از بین انواع رزومه، رزومه ترتیب زمانی بیش از همه برای افرادی مناسب است که مسیر شغلی ثابت و مستمر و بدون خلاء یا گپ شغلی داشته‌اند. توجه داشته باشید که در نوشتن ترتیب زمانی، تمرکز اصلی بر سوابق کاری 10 الی 15 سال گذشته است و تجربیات کاری قبل از آن معمولا در این نوع رزومه نوشته نمی‌‌شود. در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌‌ها در کشورهای مختلف، رزومه ترتیب زمانی بهترین نوع برای گزینش و استخدام به شمار می‌‌رود.

قالب رزومه ترتیب زمانی برای کسانی که سابقه کاری نسبتا زیادی دارند مناسب‌تر است و برای افراد بی‌سابقه و تازه‌کار چندان پیشنهاد نمی‌شود.

برای آشنایی بیشتر با این نوع رزومه می‌توانید مقاله رزومه کرونولوژیکال چیست و چگونه نوشته می‌شود را مطالعه کنید.

2. رزومه عملکردی – مهارتی (Functional/Skills-based Resume)

رزومه عملکردی

عملکردی یا مهارتی یکی دیگر از انواع رزومه های کاری است که به جای «زمان انجام سوابق کاری» بر «نوع تجربیات کسب شده» تمرکز دارد؛ مانند رزومه مهندس معمار. در این نوع رزومه، تمرکز اصلی بر تجربیاتی است که از پروژه‌ها و مشاغل مختلف در مسیر شغلی خود کسب کرده‌اید. به کمک رزومه عملکردی می‌توانید مسیری شفاف از تجربیات و مهارت‌های کسب شده به کارفرما ارائه کنید که در نهایت شما را برای تصدی موقعیت شغلی مورد نظر آماده کرده است. برخلاف مدل ترتیب زمانی، در این نوع رزومه مهارت‌ها و تجربیات کاری به ترتیب ارتباط و تطابق بیشتر با موقعیت شغلی نوشته می‌شوند.

رزومه عملکردی-مهارتی بیشتر برای موقعیت‌‌های شغلی مناسب است که نیازمند مهارت‌ها و تخصص‌های هدفمند و خاص هستند.

مدل عملکردی برای چه کسانی مناسب‌تر است؟

  • کسانی که فواصل بیکاری و خلاء شغلی داشته‌اند
  • کسانی که زمینه شغلی خود را تغییر داده‌اند و سوابق کاری‌شان ارتباط چندانی با موقعیت شغلی کنونی ندارد
  • افراد تازه‌کار و بدون سابقه کاری

اگر تازه فارغ التحصیل شده‌اید و هنوز سابقه کاری چندانی ندارید، در این نوع رزومه به دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، مدارک و گواهینامه‌های مرتبط، دوره‌های کارآموزی و فعالیت‌های داوطلبانه و دانشجویی اشاره کنید. همین‌طور با نوشتن مهارت‌ها و توانمندی‌های فردی مرتبط با موقعیت شغلی، به کارفرما نشان دهید که اگرچه سابقه کاری ندارید، اما مهارت‌های مورد نیاز را کسب کرده‌اید.

برای آشنایی بیشتر با این نوع رزومه می‌توانید مقاله «رزومه عملکردی یا functional چیست؟» را در بلاگ جاب ویژن مطالعه کنید.

3. رزومه ترکیبی (Combination Resume)

رزومه ترکیبی همان‌طور که از نامش مشخص است، ترکیبی از دو نوع رزومه ترتیب زمانی و عملکردی است. در این نوع رزومه‌نویسی، تجربیات کاری و مهارت‌ها و توانمندی‌های فردی را با ترتیب زمانی سوابق کاری ترکیب می‌کنید. رزومه ترکیبی یکی از متداول‌ترین انواع رزومه است و برای اکثر کارجویان با هر نوع سابقه و تجربه کاری مناسب است. برای موقعیت‌های شغلی مختلف و به عنوان نمونه رزومه کاری حسابداری، معماری، مهندسی، رشته‌های پزشکی، پرستاری، ترجمه و تولید محتوا و برنامه نویسی این مدل کاملا مناسب است. در واقع، اگر نمی‌دانید از کدام نوع رزومه استفاده کنید و کدام رزومه مناسب شرایط شماست، بهتر است از رزومه ترکیبی استفاده کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع نوشتن رزومه ترکیبی

4. رزومه هدفمند (Targeted Resume)

مدل هدفمند در بین انواع رزومه، از آن دست رزومه‌هایی نیست که یک بار بسازید و از آن به بعد به طور گسترده برای همه موقعیت‌های شغلی ارسال کنید. در رزومه هدفمند، شما برای هر موقعیت شغلی، رزومه‌ای هدفمند و اختصاصی می‌نویسید.

اگر موقعیت شغلی رویایی‌تان را در یک شرکت یا سازمان بزرگ و معتبر پیدا کرده‌اید، با رزومه هدفمند می‌توانید شانس دیده شدن و دعوت به جلسه مصاحبه را بالاتر ببرید. برای نوشتن رزومه کاری، ابتدا لازم است آگهی استخدام موقعیت شغلی را با دقت بخوانید، شرح وظایف و الزامات شغلی را مرور کنید، در مورد شرکت یا سازمان و اهداف و زمینه فعالیتشان به خوبی تحقیق کرده و بعد اقدام به نوشتن کنید.

البته قرار نیست صرفا برای تصدی شغل مربوطه، اطلاعات نادرست و اغراق شده بنویسیم یا در مورد تجربیات کاری خود دروغ بگوییم. اما تجربیات و سوابق کاری و مهارت‌ها و توانایی‌هایمان را هدفمند و مطابق با اهداف سازمان و موقعیت شغلی مرتب می‌کنیم و بیشتر به مواردی اشاره می‌کنیم که برای موقعیت شغلی اهمیت بالاتری دارند. به این ترتیب، مسئول بررسی درخواست‌ها، با یک بررسی ساده، خیلی سریع‌تر به این نتیجه می‌رسد که ما واجد شرایط موقعیت شغلی هستیم.

رزومه هدفمند به ویژه برای موقعیت‌های شغلی خاص و رقابتی که درخواست‌های زیادی برای آن‌ها ارسال می‌شود گزینه مناسبی است.

کدام مدل متداو‌ل‌تر و کاربردی‌تر است؟

کدام رزومه بهتر است؟

همان طور که در بالا توضیح دادیم، هر نوع از رزومه برای کارجویان خاصی مناسب‌تر است و بهتر است هنگام رزومه نویسی، متناسب با شرایط بهترین قالب را انتخاب کنید. بااین‌حال، بسیاری از کارجویان به دنبال رزومه‌ای جامع و کامل هستند که برای اکثر موقعیت‌های شغلی قابل استفاده باشد.

در این صورت، پیشنهاد ما ترکیبی از تمام انواع رزومه های بالاست. یعنی هم به صورت فهرست‌وار به سوابق کاری و تحصیلی اشاره کرده‌‌اید، هم به شرح تجربیات و مهارت‌های کسب شده پرداخته باشید و هم با کمی تغییر و اصلاح، آن را برای موقعیت شغلی موردنظر ویرایش کرده باشید.

رزومه ساز انلاین جاب ویژن امکان ساخت رزومه رایگان را در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از این رزومه ساز رایگان و با تکمیل اطلاعات می‌توانید در عرض چند دقیقه رزومه‌ای کامل و جامع داشته باشید که برای اکثر موقعیت‌های شغلی مناسب است. این رزومه همیشه قابل ویرایش است و هرزمان که بخواهید با کمی ویرایش هدفمند می‌‌توانید میزان انطباق آن با یک موقعیت شغلی خاص را افزایش دهید.

یکی از مزایای رزومه ساز جاب ویژن این است که همزمان که اطلاعات را تکمیل می‌کنید، نمونه رزومه انگلیسی هم برای شما ساخته می‌شود. به این ترتیب در انتها، هم رزومه فارسی خواهید داشت و هم رزومه انگلیسی و با توجه به نوع موقعیت شغلی، می‌توانید برای آن‌‌ها درخواست ارسال کنید.

چه نوع رزومه‌ای برای افراد تازه‌کار و بی‌تجربه مناسب است؟

اگر تازه فارغ‌التحصیل شده‌اید و هنوز سابقه کاری ندارید، بهتر است از مدل عملکردی یا مهارتی برای نوشتن رزومه‌هایی مثل رزومه پرستار استفاده کنید. در این نوع رزومه می‌توانید خلاء سابقه کاری را با فعالیت‌های دانشجویی، داوطلبانه و کارآموزی پر کنید و به مهارت‌های فردی و توانمندی‌های کسب شده اشاره کنید. به این ترتیب، به کارفرمایان نشان می‌دهید که گرچه هنوز سابقه کار حرفه‌ای ندارید؛ اما مهارت‌های لازم برای انجام شغل مورد نظر را کسب کرده‌اید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع رزومه نویسی برای کارجویان

 رزومه مناسب برای رشته‌های هنر و طراحی

در رزومه مشاغل مرتبط با هنر، گرافیک و طراحی، علاوه بر شرح سوابق کاری و مهارت‌های لازم به ارائه نمونه کار هم نیاز است. در واقع، در مورد این قبیل مشاغل، نمونه کار گاهی اهمیت بیشتری از سابقه کار پیدا می‌کند؛ به همین دلیل در نمونه رزومه کاری حرفه ای خود حتما لینک نمونه کار را هم قرار دهید. اگر عکاس هستید، قرار دادن تعدادی عکس خام و ادیت شده از بین نمونه کارهایتان می‌تواند موثر باشد.

رزومه ساز جاب ویژن امکان قرار دادن لینک نمونه کار را نیز برای کارجویان فراهم کرده است. کارجویان و متخصصین طراحی گرافیک و هنر، پس از بارگذاری فایل‌های نمونه کار در سرویس‌های ابری مثل picofile، google drive یا dropbox می‌توانند لینک مربوط به آن را در بخش مهارت‌های رزومه ساز جاب ویژن وارد کنند و رزومه‌ای کامل‌تر و جذاب‌تر بسازند.

اهمیت ارائه نمونه کار در مشاغل حوزه فناوری اطلاعات

افرادی که در زمینه فناوری اطلاعات مثل موقعیت شغلی برنامه نویسی فعالیت می‌کنند، لازم است در بخش مهارت‌ها حتما به میزان آشنایی با سیستم عامل‌های مختلف و همینطور زبان‌های برنامه‌نویسی اشاره کرده و برای تکمیل انواع رزومه حتما لینک نمونه کارهای قبلی خود را نیز ارائه کنند.

در صورتی که برای نوشتن رزومه از سرویس رزومه ساز جاب ویژن استفاده کنید، امکان افزودن لینک نمونه کار نیز برای شما وجود دارد. برنامه‌نویسان اغلب برای ارائه نمونه کار از github، stackoverflow و… استفاده می‌کنند که به راحتی می‌توانید این لینک‌ها را در بخش مهارت‌های رزومه ساز اضافه کنید.

نمونه رزومه کاری شرکت چه تفاوتی با CV دارد؟

تفاوت رزومه با کاورلتر

رزومه و CV دو نوع معرفی حرفه‌ای هستند که در بسیاری از مواقع به اشتباه به جای هم استفاده می‌شوند. در صورتی که رزومه با curriculum vitae که به اختصار CV گفته می‌شود تفاوت‌های زیادی دارد.

CV نگاهی جامع و مفصل‌تر به زندگی حرفه‌ای شما دارد و هر جنبه از تحصیل، شغل و تجربیات کاری شما را به تفصیل در بر می‌‌گیرد. CV می‌تواند چندین صفحه باشد؛ اما resume باید کوتاه و مختصر و حداکثر در 2 صفحه نوشته شود. رزومه خلاصه‌ای از تجربیات کاری شماست و بیشتر بر 10-15 سال گذشته تمرکز دارد. برعکس یک نمونه cv که شرح حالی بسیار جامع و مفصل است، بهتر است رزومه برای هر موقعیت شغلی ویرایش شود و در آن بیشتر به تجربیات کاری مرتبط اشاره شود.

در اکثر موقعیت‌‌های شغلی از شما رزومه می‌خواهند و براساس اطلاعات کوتاه و مختصری که در 2 صفحه نوشته‌اید تصمیم می‌گیرند شما را به مصاحبه استخدامی دعوت کنند یا خیر. به همین دلیل، قبل از جستجوی کار، یادگیری اصول و آموزش رزومه نویسی و نوشتن یک رزومه حرفه‌ای و استاندارد بسیار ضروری و لازم به نظر می‌رسد.

معرفی نامه یا کاور لتر (Cover Letter) چیست؟

کاور لِتِر که با اسامی دیگری مثل motivation letter یا معرفی نامه هم شناخته می‌شود، نامه‌ای کوتاه است که همراه با انواع رزومه یا CV برای شرکت یا سازمان مورد نظر فرستاده می‌شود. در ایران کاور لتر هنوز عمومیت و کاربرد گسترده‌ای ندارد و ارسال رزومه کاری استاندارد برای اکثر موقعیت‌های شغلی کفایت می‌کند. اما برای اپلای و ارسال درخواست کاری یا تحصیلی در بسیاری از کشورهای دنیا و استخدام در شرکت‌های بین‌المللی لازم است حتما همراه با رزومه یا CV، معرفی نامه هم ارسال کنید.

به طور کلی در کاور لتر باید به 3 سوال اصلی پاسخ دهید:

  1. تجربیات و سوابق کاری شما چگونه منطبق با الزامات شغلی مورد نظر است؟
  2. مهارت‌ها و توانایی‌های شما چطور با نیازمندی‌های شغل مربوطه تناسب دارد؟
  3. چرا و به چه دلیلی علاقمند به این موقعیت شغلی و کار در این سازمان هستید؟

در این نوشته، در چند پاراگراف کوتاه به طور خلاصه خود و مهارت‌هایتان را معرفی می‌کنید و درخواست خود برای یک موقعیت شغلی خاص را ارائه می‌کنید. کاور لتر در واقع تلاش برای جلب توجه کارفرما و بررسی رزومه کاری شماست. به همین دلیل باید توضیح دهید که چرا به این موقعیت شغلی و کار در سازمان و موسسه علاقمند هستید و چرا فکر می‌کنید واجد شرایط این شغل هستید.

کاور لتر در حقیقت داستانی جذاب و جالب از زندگی شغلی شماست که خواننده (کارفرما) را ترغیب به خواندن متن کامل داستان (رزومه) می‌کند.

یک کاور لتر استاندارد لازم است شامل اطلاعات زیر باشد:

  • معرفی جذاب و کامل خود و تجربیات کاری
  • نمونه‌های مشخص و قابل استناد به تجربیات مرتبط و موفقیت‌ها و دستاوردهای شغلی
  • دلیل علاقه شما به موقعیت شغلی و کار در سازمان مربوطه
  • درخواست مصاحبه شغلی و ارائه اطلاعات تماس دقیق و درست

توجه داشته باشید که در متن کاور لتر نباید همان اطلاعات رزومه را تکرار کنید؛ بلکه به شیوه‌ای خلاقانه و جذاب، خود و توانایی‌هایتان را معرفی می‌کنید تا سازمان را متقاعد کنید که شما همان کسی هستید که سازمان نیاز دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله انواع رزومه کاری را معرفی کردیم و تلاش کردیم کاربرد دقیق هرکدام را توضیح دهیم. همچنین انواع دیگر درخواست شغلی مثل CV و کاور لتر و تفاوت آن‌ها با رزومه را نیز شرح دادیم. امیدواریم این اطلاعات برایتان مفید بوده باشد و بتوانید از این پس با انتخاب مدل و قالب مناسب، زودتر به شغل دلخواه و موردنظرتان دست پیدا کرده و استخدام شوید.

منبع: kimmel.com

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه