انواع ابزارهای موردنیاز در شغل دیجیتال مارکتینگ

نوشته شده توسط نیلوفر مژدهی
زمان مطالعه: 8دقیقه
انواع ابزارهای موردنیاز در شغل دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یکی از مشاغل محبوب است که در راستای جذب مشتری و افزایش فروش محصولات یک سازمان فعالیت می‌کند. امروزه، تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است و به همین دلیل، استفاده از ابزارهای جدید حوزه دیجیتال مارکتینگ امری ضروری محسوب می‌شود. این ابزارها ممکن است در حوزه‌های مختلفی همچون تجزیه و تحلیل داده‌ها، سئو، طراحی گرافیک و… به دیجیتال مارکترها کمک کنند. در ادامه ضمن آشنایی با شغل دیجیتال مارکتینگ، برخی از ابزارهای کاربردی متخصصان این حوزه را معرفی می‌کنیم.

استخدام

منظور از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

شغل دیجیتال مارکتینگ از مشاغلی است که در سال‌های اخیر شهرت زیادی پیدا کرده. در واقع، دیجیتال مارکتینگ از پردرآمدترین شغل هایی است که بازار کار خوب و میزان استخدام بالایی دارند. اصطلاح دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) به هر فعالیتی اطلاق می‌شود که یک شرکت برای برقراری ارتباط با مشتریان از طریق تکنولوژی انجام می‌دهد. در این روند، محصولات یا خدمات از طریق پلتفرم‌های آنلاین، از جمله ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، وبینارها و… تبلیغ شده و به فروش می‌رسند.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام دیجیتال مارکتینگ با حقوق بالا می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

رشته دیجیتال مارکتینگ هنوز در دانشگاه‌های ایران تدریس نمی‌شود. افرادی که به مشاغل مربوط به این حوزه علاقه‌مند هستند، می‌توانند در دانشگاه در رشته‌ای مرتبط مانند بازاریابی تحصیل کنند. آن‌ها سپس می‌توانند با شرکت در دوره‌های آنلاین و حضوری مرتبط، دانش خود را در این حوزه افزایش داده و مسیر شغلی دیجیتال مارکتینگ را ادامه دهند.

انواع مختلفی از بازاریابی دیجیتال وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها معرفی شده‌اند.

  • بازاریابی ایمیلی: سازمان‌ها از طریق ایمیل با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند. هدف از این نوع بازاریابی اطلاع‌رسانی درباره رویدادهای فروش، تخفیفات و… است.
  • سوشال مدیا مارکتینگ: سازمان‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی مانند توییتر و اینستاگرام با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و اطلاع‌رسانی‌های لازم درباره محصولات و خدمات خود را انجام می‌دهند. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی همچنین در جلب اعتماد مخاطبان نسبت به برند نقش مهمی دارد.
  • بازاریابی محتوا: این استراتژی شغل دیجیتال مارکتینگ سعی دارد از طریق محتوا با مشتریان ارتباط برقرار کند. محتوا توسط سازمان‌ها از پلتفرم‌های مختلفی مانند شبکه‌های اجتماعی، ایمیل یا وبسایت منتشر می‌شود.
  • محتوای حمایت‌شده: گاهی اوقات یک سازمان برای تولید محتوا و تبلیغ درباره برند خود، به کسب و کار دیگری پول پرداخت می‌کند. به این نوع محتوا، محتوای حمایت‌شده یا دارای اسپانسر گفته می‌شود.

ابزارهای مربوط به سوشال مدیا

امروزه، رسانه‌های اجتماعی به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های بازاریابی برای کسب‌وکارها اولویت زیادی دارند. با جمع‌آوری داده‌های ارزشمند در شبکه‌های اجتماعی، این پلتفرم‌ها بهترین مکان برای برقراری ارتباط با مشتریان محسوب می‌شوند. مدیریت تمام رسانه‌های اجتماعی به روش‌های سنتی می‌تواند زمان‌بر و خسته‌کننده باشد. در اینجا، ابزارهای پرکاربردی که مدیریت این پلتفرم‌ها را آسان‌تر می‌کنند، معرفی شده‌اند. با بهره‌گیری از این ابزارها، امکان انتشار محتوای باکیفیت‌تر و دستیابی به اهداف تجاری بزرگتر فراهم می‌شود.

Sprout Social

مدیریت رسانه‌های اجتماعی یک برند ممکن است با دشواری‌های زیادی همراه باشد. این فرآیند شغل دیجیتال مارکتینگ اقداماتی فراتر از انتشار محتوا را در بر می‌گیرد و به تعامل با مخاطبان، تجزیه و تحلیل عملکرد و اصلاح استراتژی نیز می‌پردازد. با ابزار بازاریابی دیجیتال Sprout Social، مدیریت رسانه‌های اجتماعی به کاری بسیار ساده تبدیل می‌شود.

به عنوان مثال، اگر شما صفحات یک برند را در اینستاگرام، توییتر و لینکدین اداره می‌کنید، Sprout Social به شما این امکان را می‌دهد که پست‌های مربوط به تمام این پلتفرم‌ها را با استفاده از یک صفحه زمان‌بندی کنید. با استفاده از Sprout Social، پست‌های مربوط به همه این پلتفرم‌ها را می‌توانید از یک داشبورد، بدون نیاز به جابجایی بین صفحات و برنامه‌ها، زمان‌بندی کنید.

این ابزار با ویژگی‌های تجزیه و تحلیل قدرتمند خود، اطلاعاتی در مورد میزان تعامل و دسترسی افراد به صفحات برند ارائه می‌دهد که می‌توانند در بهبود استراتژی بازاریابی کمک کنند. همچنین، این ابزار قابلیت‌های خوبی در زمینه سوشال لیسینینگ یا گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی دارد و می‌تواند به شما در درک بهتر گفت‌وگوهای موجود درباره برند در شبکه‌های اجتماعی مختلف، کمک کند.

Loomly

Loomly به عنوان یک پلتفرم مؤثر در موفقیت برند شناخته می‌شود که برای تیم‌های مارکتینگ کوچک که قصد تمرکز بر سازماندهی و رسیدگی به امور مربوط به تولید محتوا را دارند، بسیار مناسب است. این ابزار مورد نیاز در شغل دیجیتال مارکتینگ، تقویم‌های محتوایی، مهلت تحویل (ددلاین) و میزان پیشرفت کار را به نمایش گذاشته و امکان برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های محتوایی را فراهم می‌کند. به علاوه، Loomly بر اساس موضوعات محبوب و ترند در اینترنت، ایده‌های تازه‌ای برای تولید محتوا به کاربران ارائه می‌دهد.

رابط کاربری این ابزار بسیار ساده و بدون پیچیدگی بوده و برای افرادی که بطور کامل با تکنولوژی آشنا نیستند، به راحتی قابل استفاده است.

مطلب مرتبط: استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه شرایط و مزیت‌هایی دارد؟

ابزارهای مربوط به ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ

ایمیل یکی از بهترین ابزارهای بازاریابی برای شرکت‌های مدرن است که از مدت‌ها پیش امتحان خود را پس داده. از ایجاد فهرست‌های کامل از مشتریان احتمالی تا ارائه امکانات کاربردی برای کمپین‌های تخفیف، ابزارهای زیادی وجود دارند که می‌توانند در حوزه ایمیل مارکتینگ به متخصصان این حوزه کمک کنند. در ادامه به معرفی ابزارهایی می‌پردازیم که قادر به تجزیه و تحلیل داده‌های مشتریان هستند و می‌توانند بخش بزرگی از اقدامات بازاریابی شما را به صورت خودکار انجام بدهند.

Mailchimp

در شغل دیجیتال مارکتینگ و حوزه تبلیغات، کمپین‌های ایمیلی نقش مهمی ایفا می‌کنند. Mailchimp، به عنوان یکی از ابزارهای شناخته‌شده در زمینه بازاریابی ایمیل، به مدت طولانی رهبر بازار بوده است.

این ابزار تمام امکانات مورد نیاز برای آغاز یک کمپین ایمیلی را در اختیار شما قرار می‌دهد. بیش از ۱۰۰ نمونه ایمیل (۸ مورد رایگان)، ابزار ویرایشگر ایمیل و ویژگی‌های مربوط به زمان‌بندی مانند ارسال خودکار ایمیل به مخاطبانی که ایمیل قبلی را باز نکردند، برخی از امکانات ارائه شده توسط این ابزار هستند. همچنین، Mailchimp افزونه‌هایی مانند زمان پیشنهادی ارسال ایمیل را ارائه می‌دهد و به شما در انجام کارهای زمان‌بر و تکراری کمک می‌کند.

Moosend

Moosend یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ کاربرپسند و اقتصادی است که به خوبی نمایانگر یک راه حل قدرتمند در زمینه ایمیل مارکتینگ برای افرادی است که به تازگی کار در این حوزه را آغاز کرده‌اند. پلتفرم Moosend از خودکار کردن اقدامات ساده و ارائه گزارش‌های قابل فهم پشتیبانی می‌کند.

این پلتفرم در مقایسه با Mailchimp امکانات نسبتاً ابتدایی‌تری ارائه می‌دهد. توانایی طراحی و سفارشی‌سازی کمپین‌ها، جمع‌آوری داده‌های ثبت‌نام کاربران، مدیریت اشتراک یا لغو اشتراک ایمیل آن‌ها و ایجاد و تقسیم‌بندی فهرست ایمیل‌های مشتریان برخی از ویژگی‌های این پلتفرم است.

بطور کلی، Moosend برای بسیاری از کمپین‌های مرتبط با شغل دیجیتال مارکتینگ قابل استفاده است. این ابزار رابط کاربری قابل قبول، گزارش‌دهی عالی و قیمت مناسبی دارد و عملکرد بخش پشتیبانی آن نیز بسیار خوب است.

ابزارهای سئو

بیش از نیمی از ترافیک وبسایت‌ها از طریق موتورهای جستجو به دست می‌آید. عرصه دیجیتال به محل رقابت شرکت‌های مختلف تبدیل شده و هر گونه اقدامی که این شرکت‌ها انجام دهند تا حضور خود در نتایج جستجو را تقویت کنند، امتیازی مثبت محسوب می‌شود.

اگرچه بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) ممکن است، به ویژه برای کسب‌وکارهای نوپا، چالش‌برانگیز باشد، اما ابزارهای بازاریابی آنلاین متعددی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند فرصتی برای بهبود وضعیت خود در این حوزه پیدا کنید.

برای مشاهده آگهی های استخدام دیجیتال مارکتر به لینک مربوطه مراجعه کنید.

Ahrefs

Ahrefs به عنوان ابزاری مهم و کاربردی برای پیدا کردن کلمه کلیدی و فرصت‌های رتبه‌بندی در شغل دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود. کاوشگر سایت موجود در این پلتفرم به شما این امکان را می‌دهد که کلمات کلیدی ارگانیک برتر هر URL را بررسی کنید و در همین حین تخمین بزنید که رقیبتان برای هر عبارت جستجو، چه میزان ترافیکی دریافت می‌کند. شما همچنین می‌توانید محتواهایی که بهترین عملکرد را در سایت دارند و منابع برتر برای بک‌لینک را شناسایی کنید.

به طور خلاصه، Ahrefs ابزاری شگفت‌انگیز است که هم در تجزیه و تحلیل عملکرد کاربرد دارد و هم می‌توان از آن برای اطمینان حاصل کردن از اینکه محتوای شما چقدر مناسب موتورهای جستجو است، استفاده کرد.

Clearscope

اگر قصد بهینه‌سازی محتواهای منتشر شده‌ی خود را دارید، Clearscope برای شما مفید خواهد بود. این پلتفرم برای تولید محتوا بسیار کاربردی است و ویرایشگر متن آن توانایی پیشنهاد دادن کلمه کلیدی و عنوان و همچنین بررسی میزان خوانایی محتوا را دارد. فرقی ندارد قصد به کارگیری یک استراتژی محتوایی جدید را دارید و یا می‌خواهید پست‌های قبلی بلاگ را تا حدودی بهبود ببخشید، در هر صورت Clearscope می‌تواند به شما کمک کند.

SEMrush

SEMrush یکی از ابزارهای اساسی در زمینه سئو است که به شما این امکان را می‌دهد تا موقعیت کلمات کلیدی که برای سایت اولویت بالایی دارند را رصد کنید و عبارات جدیدی را برای بهبود رتبه‌بندی در جستجو انتخاب کنید.

ابزارهای طراحی گرافیک

عناصر بصری نقشی اساسی در شغل دیجیتال مارکتینگ ایفا می‌کنند. در صورتیکه برای استخدام یک طراح گرافیک بودجه‌ کافی ندارید یا به تنهایی کسب و کار خود را مدیریت می‌کنید، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مختلفی وجود دارند که امکان ایجاد تصاویر جذاب را برای شما فراهم می‌کنند.

Canva

در زمینه دیجیتال مارکتینگ، داشتن محتوای بصری جذاب می‌تواند عامل تمایز برند شما از رقبا باشد. گرافیک‌های جذاب و معنی‌دار و پست‌های چشم‌نواز در شبکه‌های مجازی می‌توانند تأثیر زیادی روی مخاطب داشته باشند. ابزار طراحی چندمنظوره‌ی Canva به شما کمک می‌کند بدون زحمت محتوای بصری جذابی تولید کنید.

اگر به تازگی یک پست بلاگ عالی نوشته‌اید و نیاز به یک گرافیک فوق‌العاده برای تبلیغ آن در شبکه‌های اجتماعی خود دارید، Canva ابزار مناسبی برای شما است. با رابط کاربری خوب و ساده‌ی آن، می‌توانید به سرعت تصاویری را طراحی کنید که با هویت برند شما هماهنگ باشند.

در Canva تنوع بالایی از قالب‌ها، فونت‌ها، تصاویر و آیکون‌ها وجود دارد که همه نیازهای طراحی از پست‌های شبکه‌های اجتماعی گرفته تا سربرگ‌های ایمیل و موارد مشابه را پوشش می‌دهند. هدف Canva تبدیل طراحی گرافیک مورد نیاز در شغل دیجیتال مارکتینگ به فرآیندی ساده و خلاقانه برای افراد مبتدی و حرفه‌ای است.

Creatopy

Creatopy یک ابزار طراحی گرافیکی مشابه Canva است که روی برخی امکانات مورد نیاز حوزه مارکتینگ تمرکز می‌کند. به عنوان مثال، امکانات طراحی موجود در این پلتفرم به شما این امکان را می‌دهند که با دیگر اعضای تیم مارکتینگ هماهنگ باشید. این ویژگی برای سازمان‌هایی که به امور چند مشتری یا چندین شبکه اجتماعی مختلف رسیدگی می‌کنند، مفید است.

Visme

پلتفرم Visme روی تهیه گرافیک‌ها و داده‌های تصویری مختلف مانور می‌دهد. با توجه به اینکه اینفوگرافیک‌ها از محبوب‌ترین انواع محتوا در رسانه‌های اجتماعی به شمار می‌آیند، Visme برای هر برندی که بطور مداوم تحقیقات و آمار مختلف را در پلتفرم‌هایی مثل توییتر یا لینکدین منتشر می‌کند، بسیار مناسب است.

علاوه بر طراحی ساده تصاویر اینفوگرافیک، این پلتفرم به شما اجازه می‌دهد داده‌ها را از منابع خارجی (به عنوان مثال، صفحات گسترده یا Spreadsheets) استخراج کرده و با سرعت تصاویر مورد نیاز را طراحی کنید.

ابزارهای تجزیه و تحلیل

ابزار تجزیه و تحلیل

در ادامه دو مورد از ابزارهای مفید در شغل دیجیتال مارکتینگ و حوزه تجزیه و تحلیل را معرفی می‌کنیم.

Google Analytics

Google Analytics، ابزاری پیشرو برای شناسایی و بررسی اقدامات کاربران در وب‌سایت است که از زمان آغاز بازاریابی دیجیتال وجود داشته است. این ابزار محصولی از گوگل است و جزئیاتی از مدت زمان حضور افراد در سایت، صفحات بازدید شده در هر نشست، نرخ پرش و کلیک‌ها را پیگیری می‌کند و گزارشات کامل و یک داشبورد کاربردی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

به طور کلی، Google Analytics ابزاری ضروری برای شغل دیجیتال مارکتینگ است و بسیاری از ویژگی‌های آن به صورت رایگان در دسترس هستند.

Twitter Analytics

Twitter Analytics یک ابزار بی‌نظیر برای تجزیه و تحلیل داده‌های توییتر است. این ابزار، برای تجزیه و تحلیل توییت‌ها و گفت‌وگوهای موجود در این شبکه اجتماعی بسیار کاربردی است.

توییتر به عنوان یک شبکه اجتماعی کلیدی در دنیای بازاریابی دیجیتال شناخته می‌شود و به همین دلیل اهمیت دارد که هر توییت، عکس، ویدیو و تعاملی که در این شبکه وجود دارد، قدمی در راستای شناخته شدن بیشتر برند باشد. با استفاده از Twitter Analytics، شما داشبوردی خواهید داشت که در آن تمام جزئیات مهم مانند ایمپرشن‌ها، ریتوییت‌ها، لایک‌ها و تعداد کلیک‌های هر لینک قابل ردیابی هستند.

درآمد شغل دیجیتال مارکتینگ

در ایران افرادی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند، درآمدی بین ۱۰ الی ۲۵ میلیون تومان دارند. این مبلغ با توجه به معیارهای مختلفی تعیین می‌شود. در ادامه به برخی از این معیارها اشاره شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره میزان حقوق و درآمد دیجیتال مارکتینگ و عوامل موثر بر آن، مقاله «درآمد دیجیتال مارکتینگ در ایران و جهان + عوامل موثر بر افزایش درآمد» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

تجربه و مهارت

سابقه کار و مهارت‌های دیجیتال مارکتر از عوامل مهمی هستند که در میزان حقوق او تأثیر می‌گذارند. تجربه بالاتر و مهارت‌های بهتر به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ اجازه می‌دهد در حوزه فعالیت خود پیشرفت کرده و به مقام کارشناس ارشد یا مدیر دست پیدا کند. با افزایش سطح ارشدیت، میزان حقوق افراد نیز بیشتر می‌شود.

موقعیت جغرافیایی

در برخی مناطق، هزینه‌های زندگی بیشتر است و این ممکن است در تعیین حقوق و مزایا افراد فعال در این حوزه تأثیر داشته باشد. علاوه بر این، تقاضا برای متخصصان حوزه دیجیتال مارکتینگ در برخی مناطق بیشتر است. تقاضای بالای بازار کار باعث افزایش حقوق افراد می‌شود.

اندازه و حوزه فعالیت شرکت

در شرکت‌های بزرگتر، حقوق شغل دیجیتال مارکتینگ بیشتر است. همچنین، حوزه فعالیت شرکت نیز ممکن است در میزان حقوق افراد تأثیر بگذارد.

سطح تحصیلات

افرادی که دارای مدارک تحصیلی بالاتر در زمینه مرتبط با دیجیتال مارکتینگ هستند، معمولاً حقوق بیشتری خواهند داشت. تحصیلات بیشتر می‌تواند به افراد در تسلط بر مفاهیم پیشرفته کمک کند.

مسئولیت‌ها و وظایف

نوع مسئولیت‌ها و وظایفی که یک مارکتر بر عهده دارد نقش مهمی در تعیین حقوق او دارد. افرادی که مسئولیت‌ها و وظایف سنگین‌تری برعهده دارند، حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره شغل دیجیتال مارکتینگ توضیح دادیم و برخی از مهم‌ترین ابزارهای آن را به شما معرفی کردیم. با توجه به حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، استفاده از یک یا چند مورد از این ابزارها می‌تواند کار شما را ساده‌ و لذت‌بخش‌تر کند. البته باید توجه داشته باشید که همه‌ی این ابزارها رایگان نیستند و برای استفاده از برخی از امکانات ابزارهای مورد نیاز شغل دیجیتال مارکتینگ، باید هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید.

منابع

sproutsocial.com

smartblogger.com

techtarget.com

نویسنده

  • نیلوفر مژدهی

    نیلوفر هستم، دانش‌آموخته رشته مترجمی زبان انگلیسی. بخاطر عشقی که به کلمات داشتم، این رشته را انتخاب کردم و از همان دوران دانشجویی در کنار کارهای ترجمه، تولید محتوا را هم شروع کردم. این روزها به عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و درباره مشاغل مختلف، بازار کار و موضوعات مشابه می‌نویسم. از اینکه می‌توانم زمان زیادی از روزم را به خواندن و نوشتن و غرق شدن در دنیای کلمات اختصاص بدهم، بی‌اندازه خوشحالم.

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه