استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه شرایط و مزیت‌هایی دارد؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 11دقیقه
استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه شرایط و مزیت‌هایی دارد؟

با افزایش دیوانه‌وار استفاده از فضای مجازی در زندگی روزمره‌ی انسان‌ها، اهمیت بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ، روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. در حال حاضر، بسیاری از کسب‌وکارهای خصوصی و حتی سازمان‌های دولتی، همه یا بخشی از فعالیت‌های خودشان را به صورت غیرحضوری و آنلاین انجام می‌دهند. بنابراین، نیاز به استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ، به شدت در حال افزایش است.

اکثر کارفرمایان در استخدام کارشناس مارکتینگ، به تحصیلات اهمیت می‌دهند. فارغ‌التحصیلان رشته‌‌ی مدیریت بازرگانی، به ویژه آن‌هایی که در گرایش بازاریابی تحصیل کرده‌اند، در اولویت تصاحب فرصت‌های شغلی مارکتینگ قرار دارند. البته، مجموعه‌ای از مهارت‌ها، به همراه تجربه‌ی کار بازاریابی، اهمیت زیادی در این شغل دارند.

پیشبینی می‌شود که بازار کار دیجیتال مارکتینگ از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۰ درصد رشد داشته باشد. این میزان، بیش از دو برابر رشد تمامی مشاغل در بازه‌ی زمانی فوق است. حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ شامل شاخه‌های مختلفی مثل بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی از طریق ایمیل، PPC، و … است.

استخدام در سازمان های معتبر

از آن‌جایی که دیجیتال مارکتینگ، شغلی کاملا جدید است، هنوز در کشور ما، تعداد کارشناسان این حوزه بسیار پایین می‌باشد. بنابراین، حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ در مرحله‌ی کارآموزی، نسبت به خیلی از مشاغل، بالاتر است.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کلیک کنید.

شغل دیجیتال مارکتینگ، مزایای زیادی دارد. دستمزد نسبتا بالا، بازار کار عالی و امکان دورکاری و فریلنسینگ تنها تعدادی از مزیت‌های این شغل هستند. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با شرایط و نیازمندی‌های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ صحبت کنیم. مزایای این شغل، بازار کار آن و مسیر حرفه‌ای دیجیتال مارکتینگ، از دیگر موضوعات مورد بحث ما خواهند بود.

دیجیتال مارکتینگ؛ شغلی جدید و جذاب

دیجیتال مارکتینگ، شغل جدید و شغل هیجان انگیز

منظور از دیجیتال مارکتینگ، استفاده از اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و دیگر کانال‌های دسترسی به مصرف‌کنندگان برای انجام بازاریابی محصول یا خدمات است. بعضی از متخصصین بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ را حوزه‌ای کاملا جدید از مارکتینگ می‌دانند که در آن از روش‌های جدیدی برای دسترسی به مشتریان و درک رفتار آن‌ها استفاده می‌شود.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام کارشناس فروش و بازاریابی

از آن‌جایی که خدمات دیجیتال و حضور مردم در فضای مجازی، به سرعت در حال افزایش است، خیلی از کسب‌وکارها، فضای مجازی را برای تبلیغات محصولات یا خدمات خود، هدف گرفته‌اند. فعالیت در فضای مجازی نیاز به تخصص و تجربه دارد. بنابراین، شاخه‌ای جدید از بازاریابی به نام دیجیتال مارکتینگ با شاخه‌های مختلف، توسعه پیدا کرده است.

رقابت بالای کسب‌وکارها در فضای مجازی برای معرفی برند، محصولات و خدمات خود، جذب مشتریان و نهایتا، تجارت الکترونیک موفق، بازار کار دیجیتال مارکتینگ را بسیار داغ کرده است. با توجه به اینکه دیجیتال مارکتینگ، شاخه‌ای نوظهور از بازاریابی می‌باشد، هنوز رشته‌ای دانشگاهی برای آن تعریف نشده است. بنابراین، تعداد افراد متخصص در این حوزه، نسبت به نیاز روزافزون بازار، بسیار معدود است. به دلایل گفته شده، امروزه، سازمان‌های بزرگ و کوچک، شدیدا نیازمند استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستند. در ادامه به معرفی شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم.

۱- بازاریابی محتوایی

منظور از بازاریابی محتوایی، تولید محتوای جذاب، خلاقانه، آموزشی یا هر نوع محتوای مفید دیگری است که:

  • ترافیک وبسایت را بالا می‌برد
  • سبب شناخته‌شده‌تر شدن برند می‌شود
  • و …

اگر بازاریابی محتوایی به درستی انجام شود، سبب افزایش اعتماد به برند می‌شود و مشتری‌ها جذب و حفظ می‌شوند. بنابراین، کسب‌وکارها برای بازاریابی محتوایی، نیازمند جذب نیروهایی برای تولید محتوا می‌باشند. بازاریابی محتوایی معمولا شامل موارد زیر می‌باشد:

  • مقالات
  • عکس‌ها
  • ویدئوها
  • کتاب‌های الکترونیک
  • اینوگرافیک‌ها
  • اخبار

تولیدکنندگان محتوای متنی، عکاس‌ها، کسانی که در ساخت کلیپ‌ها و تیزرهای تبلیغاتی مهارت دارند و گرافیست‌ها می‌توانند در تیم‌های بازاریابی محتوایی، فعالیت کنند.

۲- بهینه‌سازی موتور جستجو

بهینه سازی موتور جستجو یا سئو

بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) که ترجمه شده ی عبارت Search Engine Optimization یا همان SEO است، به معنی مجموعه اقداماتی است که برای بالا رفتن رنکینگ یک سایت در صفحات جستجوی موتورهای جستجو (به ویژه گوگل)، انجام می‌شود. SEO بخش بسیار مهمی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ هر شرکتی است و ترافیک زیادی را به سایت شرکت می‌کشاند. در واقع، هدف اصلی خیلی از سازمان‌ها برای استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ، بهینه‌سازی کردن سایت و محتواهای آن می‌باشد.

بهینه‌سازی موتور جستجو به دو شاخه‌ی اصلی تقسیم‌بندی می‌شود:

  • نوع محتوایی که نیازمند تحقیق کلمه‌ی کلیدی و آشنایی با ابزارهای مختلف و الگوریتم‌های گوگل برای شناسایی محتوای باکیفیت است. این کار با همکاری کارشناس دیجیتال مارکتینگ و تولیدکننده‌ی محتوا انجام می‌شود.
  • نوع تکنیکی که شامل مجموعه‌ای از اقدامات فنی در سطح طراحی سایت و دیتا اینتری می‌باشد. سئوی تکنیکی کاری تخصصی است که توسط برنامه‌نویسان و طراحان سایت، انجام می‌شود.

بهینه‌سازی کردن، رقابتی بی‌پایان بین تیم‌های دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکارهای رقیب است و هر شرکتی که از بهینه‌سازی موتور جستجو غافل شود، در رقابت برای فروش محصولات و خدمات خود، شکست خواهد خورد. وقتی مشتریان از گوگل برای پیدا کردن خدمات یا محصول خاصی استفاده می‌کنند، گوگل سایت‌هایی را زودتر به آن‌ها نمایش می‌دهد که بهتر بهینه‌سازی شده باشند. رنگینگ نمایش وبسایت‌ها در صفحات جستجوی گوگل مدام در تغییر و است و هر زمانی که شرکت‌ها در سئو کردن سایت خود کم‌کاری کنند، بلافاصله جای خودشان را به شرکت‌هایی می‌دهند که سایتشان را بهتر SEO می‌کنند.

۳- بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بخش زیادی از حضور مردم در فضای مجازی، در انحصار شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب، تلگرام و … است. بنابراین، رقابت سختی برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بین کسب‌وکارهای رقیب وجود دارد و شرکت‌ها، شدیدا نیازمند استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود می‌باشند. اهدف از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، عبارتند از:

  • کشاندن مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی به وبسایت شرکت
  • ارتباط با مشتریان
  • افزایش شناخت برند نزد مشتریان
  • شناسایی بهتر ویژگی‌های شخصیتی مشتریان
  • جمع‌آوری داده‌های دموگرافیک از مشتریان
  • و …

کار کارشناس دیجیتال مارکتینگ در حوزه‌ی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی این است که بهترین شبکه‌های اجتماعی را برای تبلیغات شرکت پیدا کند و کمپین‌های تبلیغاتی در این شبکه‌های اجتماعی را مدیریت نماید.

۴- طراحی تجربه‌ی کاربری (UX)

یکی از کارهای خیلی تخصصی در حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، طراحی تجربه‌ی کاربری یا همان UX سایت یا اپلیکیشن‌های شرکت است. پارامترهای مختلفی روی تجربه‌ی کاربری تأثیر دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  رضایت کاربر از طراحی سایت یا اپلیکیشن
  • راحت بودن کار کردن با سایت یا اپلیکیشن و بهره‌مندی از خدمات آن
  • قابلیت‌های عملکردی متعدد در سایت یا اپلیکیشن شرکت
  • قابلیت باقی ماندن بخش‌ها و امکانات مختلف سایت یا اپلیکیشن در ذهن مخاطب
  • خطاها و ایرادات سایت یا اپلیکیشن

البته در طراحی سایت باید به نکات زیر نیز توجه داشت:

  • سازگاری با دستگاه‌های موبایل و تبلت
  • سرعت بالای بارگذاری سایت در مرورگر
  • و …

معمولا در تیم‌های دیجیتال مارکتینگ، برنامه‌نویسان و طراحان سایت، با همکاری کارشناس دیجیتال مارکتینگ، تجربه‌ی کاربری سایت یا اپلیکیشن شرکت را طراحی می‌کنند.

۵- بهینه‌سازی نرخ تبدیل

بهینه‌سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) یا CRO به معنی مجموعه اقداماتی است که برای تبدیل کردن مخاطبین شرکت در فضای مجازی، به مشتریان ثابت، انجام می‌شود. این کار نیز کاملا تخصصی است و شرکت‌ها برای CRO نیازمند استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستند.

۶- خودکارسازی بازاریابی

حجم بسیار بالای کارهای دیجیتال مارکتینگ و تعداد بالای مخاطبینی که شرکت‌ها می‌خواهند به آن‌ها دسترسی داشته باشند، کارشناسان دیجیتال مارکتینگ را مجبور کرده است که به راهکارهای خودکارسازی بازاریابی (marketing automation) روی آورند. در این روش، از ابزارهای نرم‌افزاری برای خودکارسازی اقدامات بازاریابی استفاده می‌شود.

مهم‌ترین روش‌های خودکارسازی بازاریابی عبارتند از:

  • ایمیل مارکتینگ
  • پروژه‌های برنامه‌ریزی زمانی شبکه‌های اجتماعی
  • و …

در بالا با شاخه‌های اصلی بازاریابی دیجیتالی آشنا شدید. با این حال، دیجیتال مارکتینگ محدود به این ۶ شاخه نیست و موارد دیگری را نیز شامل می‌شود. هر شرکتی برای بازاریابی دیجیتالی موفق، نیازمند استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در تمامی این حوزه‌هاست تا بتواند در بازار رقابتی امروز، دوام بیاورد.

مزیت‌های استخدام شدن به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ

شغل دیجیتال مارکتینگ، مزیت‌های متعددی دارد که در اینجا می‌خواهیم به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کنیم. با جاب ویژن همراه باشید.

۱- برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ، نیازی به تحصیلات ندارید

اگر شما به دیجیتال مارکتینگ علاقه‌مند باشید، می‌توانید آن را به صورت خودآموز یاد بگیرید. برای یادگیری دیجیتال مارکتینگ، نیاز به مدرک دانشگاهی خاصی ندارید. البته، تحصیلات در رشته‌های مرتبط مثل مدیریت بازرگانی و MBA، کمک زیادی به شما خواهد کرد.

۲- بازار کار دیجیتال مارکتینگ بسیار داغ است

بازار کار دیجیتال مارکتینگ

همه‌ی کسب‌وکارها در حال تغییر رویکرد از روش‌های سنتی بازاریابی به روش‌های بازاریابی دیجیتال هستند. در نتیجه، شرکت‌ها به دنبال استخدام کارشناس مارکتینگ آشنا با بازاریابی دیجیتال می‌باشند تا بتوانند در این بازار رقابتی، دوام بیاورند. از آن‌جایی که این حوزه، کاملا نوظهور است، هنوز تعداد افراد متخصص در آن، چندان زیاد نیست. به همین دلیل، شرکت‌ها برای جذب بهترین کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، با هم دیگر رقابت می‌کنند. این رقابت، حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ را بالا برده است.

روزانه، تعداد زیادی آگهی استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ در کاریابی جاب ویژن به ثبت می‌رسد. برای مشاهده‌ی این آگهی‌ها می‌توانید به بخش «فرصت‌های شغلی» در جاب ویژن مراجعه کنید.

۳- حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ نسبتا بالا است

همانطور که گفتیم، تعداد پایین کارشناسان دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با تقاضای بالا برای این متخصصان، دستمزد آن‌ها را در مقایسه با خیلی از مشاغل دیگر، بالا برده است.

۴- بازار دیجیتال مارکتینگ رشد بسیار سریعی دارد

پیشینی می‌شود که بازار دیجیتال مارکتینگ، در دهه‌ی ۲۰۲۰، حداقل ۱۰ درصد رشد داشته باشد. امروزه، شرکت‌ها به دلایل متعددی نیازمند سرمایه‌گذاری روی دیجیتال مارکتینگ هستند. یکی از این دلایل، دسترسی به مشتریان در زمان و مکان صحیح است. بازاریابی هدفمند همراه با نرخ بازگشت سرمایه‌ی بسیار بالایی که دارد، سبب رشد خیلی از شرکت‌ها در دهه‌ی اخیر شده است. در حال حاضر، دیجیتال مارکتینگ روندی رو به رشد دارد و به نظر نمی‌رسد که حالا حالاها، قصد درجا زدن داشته باشد.

۵- امنیت شغلی بالا

به دلیل بازار کار داغ دیجیتال مارکتینگ، تعداد پایین کارشناسان این حوزه در مقایسه با نیاز بازار به آن‌ها و امکان دورکاری حتی در شرایط بحرانی مانند همه‌گیری کووید-۱۹، انتخاب‌های شغلی متعدد، امکان خوداشتغالی و … امنیت شغلی کارشناسان دیجیتال مارکتینگ بسیار بالا است.

۶- مسیرهای شغلی متنوع

دیجیتال مارکتینگ چندین مسیر مختلف پیش روی کارشناسانش می‌گذارد. شما چه تازه‌کار باشید، چه سابقه کار زیادی به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ داشته باشید، قطعا در یکی از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ متخصص خواهید شد. شما با یادگیری دیجیتال مارکتینگ تنها در مهارت، متخصص نمی‌شوید، بلکه مهارت‌های گوناگونی را به دست می‌آورید. بنابراین شما می‌توانید به عنوان متخصص سئو، مدیر شبکه‌های اجتماعی، مدیر بازاریابی محتوایی یا هر شاخه‌ی دیگری از دیجیتال مارکتینگ، مشغول به کار شوید.

۷- فرصت کارآفرینی

اگر می‌خواهید کسب‌وکار خود را راه بیاندازید و به یک کارآفرین تبدیل شوید، آموختن دیجیتال مارکتینگ قطعا به نفع شماست. شما می‌توانید کسب‌وکار کنونی خود را با دیجیتال مارکتینگ تقویت کنید یا اینکه کسب‌وکار جدیدی راه‌ بیاندازید. در صورتی که خود شما در دیجیتال مارکتینگ قوی باشید، نیازی به استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ نخواهید داشت.

۸- فرصت اشتغال به عنوان فریلنسر یا دورکاری

اگر در دیجیتال مارکتینگ توانمند باشید، می‌توانید به عنوان فریلنسر مشغول شوید و خدمات خود را در منزل و به صورت پروژه‌ای به مشتریان خود عرضه کنید. به جای اینکه هر روز مجبور باشید رفت‌وآمدهای خطرناک و پرهزینه به محل کار را تحمل کنید، در راحتی منزل خود می‌نشینید و تنها چیزی که برای کار کردن نیاز دارید، یک لپ‌تاپ و اینترنت است. همچنین اگر برای شرکتی خاص کار می‌کنید، ممکن است دورکار باشید یا اینکه با تقاضای دورکاری شما موافقت شود.

۹- با صنایع و بازارهای مختلف آشنا می‌شوید

اگر دوست داشته باشید بازارها و صنایع مختلف را در طول دوران حرفه‌ای خود تجربه کنید، یکی از بهترین شغل‌ها برای شروع، دیجیتال مارکتینگ است. از آن‌جایی که دیجیتال مارکتینگ در تمامی صنایع و بازارها کاربرد دارد، شما می‌توانید در بازارها و صنایع مختلف به دیجیتال مارکتینگ بپردازید و هز زمانی که بخواهید از بازاری به بازار دیگر بروید.

۱۰- کار در محیط‌های متنوع

شما در محیط کار دیجیتال مارکتینگ، محصور در افراد مختلفی هستید که هر کدام از آن‌ها، مهارت‌های متفاوتی دارند. در این حرفه، شما از طریق کار کردن با آدم‌های مختلف، رشد بیشتری می‌کنید و چیزهای جدیدتری می‌آموزید. کار کردن در چنین محیطی به افزایش خلاقیت شما کمک می‌کند و مهارت‌های شما را گسترده‌تر می‌سازد.

وظایف و مسئولیت‌های شغلی کارشناس دیجیتال مارکتینگ

وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ

با وجود اینکه دیجیتال مارکتینگ، شاخه‌های مختلفی دارد، ولی هر کارشناس دیجیتال مارکتینگ، باید بتواند در تمامی شاخه‌های این حوزه فعالیت کند. شرکت‌ها پس از استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ، انتظارات زیر را از او دارند:

  • طراحی کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ با توجه به اهداف شرکت
  • همکاری در تولید محتواهای دیجیتالی مثل وبسایت، بلاگ، اخبار، پادکست‌ها، اینوگرافی‌ها، ویدئوها و … و مدیریت تولید این محتواها
  • تقویت جایگاه شرکت در وب
  • بهبود شناخته شده بودن برند
  • مدیریت تمامی شبکه‌های اجتماعی شرکت
  • همکاری با تیم‌های بازاریابی، فروش و توسعه‌ی محصول
  • پیشنهاد دادن و به کار گیری روش‌های بازاریابی مستقیم
  • پیشنهاد دادن راهکارها و روش‌هایی برای بهبود فروش
  • دنبال کردن منظم استراتژی‌های بازاریابی رقبا و شناخت دقیق آن‌ها
  • ایجاد و نظارت بر ROIها (نرخ‌های بازگشت سرمایه) و KPIها (شاخص‌های عملکرد کلیدی)
  • به روز بودن در حوزه‌ی فناوری‌های رسانه‌ای جدید و آخرین ترندهای فناوری

نیازمندی‌های مورد نظر کارفرمایان در استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ

شغل دیجیتال مارکتینگ همانند هر شغل دیگری، نیازمند مجموعه‌ای از شرایط و پیش‌نیازها است. تحصیلات در دیجیتال مارکتینگ اهمیت چندانی ندارند و چیزی که مهم است، تجربه و مهارت است. با این حال، داشتن مدرک تحصیلی در بعضی از رشته‌ها، به شما کمک می‌کند تا در کارتان، حرفه‌ای‌تر عمل کنید و سریع‌تر مسیر پیشرفت را بپیمایید.

تحصیلات مورد نیاز برای ورود به حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ

درست است که تحصیلات حرف اول را در دیجیتال مارکتینگ نمی‌زنند و هنوز رشته‌ای با این عنوان در دانشگاه‌های کشور ما تدریس نمی‌شود، اما داشتن تحصیلات در بعضی از رشته‌های مرتبط با بازاریابی می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت حرفه‌ای کارشناس بازاریابی دیجیتال داشته باشد. حتی بعضی از سازمان‌ها در استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ به داشتن تحصیلات در یکی از رشته‌های زیر، تأکید دارند:

  • رشته‌ی مدیریت بازرگانی و گرایش‌های بازاریابی، بازرگانی بین‌الملل و مدیریت استراتژیک
  • رشته‌ی مدیریت کسب‌وکار
  • رشته‌ی MBA
  • رشته‌ی مدیریت رسانه
  • رشته‌ی علوم اجتماعی
  • رشته‌ی ارتباطات
  • رشته‌ی روابط عمومی
  • رشته‌ی مرتبط با کامپیوتر مثل علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار و IT
  • گرافیک

مهارت‌های مورد نظر کارفرمایان در استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ

کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید چه مهارت هایی داشته باشد

بازاریابی دیجیتال، نیازمند مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم است. در زیر، به این مهارت‌ها اشاره می‌کنیم.

مهارت‌های نرم

مهارت‌های نرم مورد نیاز کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، عبارتند از:

  • کجنکاوی
  • پیگیر بودن
  • تمایل به گوش دادن و علاقه به یادگیری
  • قابلیت سازگاری
  • توانایی انجام چند کار به طور همزمان
  • توانایی درک طرز تفکر و احساسات دیگران
  • توانایی کنار آمدن با دیگران
  • توانایی گفتن «من نمی‌دانم»
  • مهارت‌های ارتباطی

کسانی که این مهارت‌ها را دارند، برای شغل دیجیتال مارکتینگ مناسب هستند. اگر می‌خواهید بدانید که سطح این مهارت‌ها در شما چگونه است، می‌توانید به صفحه‌ی «خودت رو بشناس» در کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید.

مهارت‌های سخت

مهارت‌های سخت مورد نیاز کارشناسان دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • مهارت جستجو در گوگل
  • تسلط نسبی به زبان انگلیسی
  • مهارت استفاده از مایکروسافت اکسل
  • مهارت تحقیق و گردآوری اطلاعات
  • استفاده از ابزار Google Analytics
  • استفاده از حداقل یک ابزار اصلی SEO
  • تحلیل کارایی اقدامات انجام شده
  • استفاده از یک کرالر (Crawler) وب
  • کدنویسی یا درک کدهای برنامه‌نویسی

کدام سازمان‌ها نیازمند استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستند؟

کدام سازمان ها نیازمند استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستند؟

در حال حاضر، تقریبا تمامی کسب‌وکارها در حال روی آوردن به فضای مجازی هستند. توجه شدید مردم به رسانه‌های دیجیتال، فضای مجازی را به بهترین مکان برای رقابت تبلیغاتی تبدیل کرده است. در نتیجه، تقریبا تمامی بخش‌های صنعتی و تجاری و حتی سازمان‌های ارائه دهنده‌ی خدمات دولتی، نیازمند کارشناسان دیجیتال مارکتینگ هستند. در زیر، فهرستی از سازمان‌ها و شرکت‌هایی را که نیاز بیشتری به استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ دارند، آورده ایم:

  • شرکت‌های متخصص در تبلیغات و بازاریابی
  • شرکت‌های فعال در حوزه‌ی مواد غذایی
  • مطب‌ها و کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌ی سلامت
  • باشگاه‌ها و کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌ی ورزش و تناسب اندام
  • فروشگاه‌ها
  • کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌ی فشن و لباس
  • شرکت‌های فعال در حوزه‌ی آموزش
  • شرکت‌های فعال در حوزه‌ی سرگرمی
  • کسب‌وکارهای فعال در حوزه‌ی املاک و مستغلات
  • شرکت‌های فعال در حوزه‌ی سفر و گردشگری

کسب‌وکارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، بیشترین نرخ بازگشت سرمایه از دیجیتال مارکتینگ را دارند. بنابراین، نیاز آن‌ها به استخدام کارشناس بازاریابی در حوزه‌ی فضای مجازی، بیش از سایر کسب‌وکارها است.

مسیر شغلی کارشناس دیجیتال مارکتینگ

مسیر شغلی کارشناس دیجیتال مارکتینگ

از آن جایی که اکثر مشاغل دیجیتال مارکتینگ نیازمند تحصیلات نیستند، هر کسی که تنها اندکی با فناوری آشنایی داشته باشد، بتواند با نرم‌افزارهای عمومی کار کند و زبان انگلیسی را در حد ابتدایی بداند، می‌تواند یادگیری دیجیتال مارکتینگ را شروع کند. پس از اینکه احساس کردید، مهارت‌های شما به حد قابل قبولی رسیده است، می‌توانید برای آگهی‌های استخدام کارآموز دیجیتال مارکتینگ، رزومه ارسال کنید.

معمولا دوره‌ی کارآموزی دیجیتال مارکتینگ، حدود یک سال طول می‌کشد و شما را برای انجام تمامی کارها در حوزه‌ی بازاریابی دیجیتال آماده می‌کند. البته برای متخصص شدن در هر یک از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ، باید دوره‌های مخصوص هر شاخه را بگذرانید. به عنوان مثال، برای متخصص شدن در سئو باید دوره‌های آموزش بهینه‌سازی موتور جستجو را سپری کنید.

معمولا در سال‌های اولیه‌ی کار به عنوان دیجیتال مارکتینگ، تنها در یک یا دو شاخه‌ی ساده‌تر بازاریابی دیجیتال فعالیت دارید. با افزایش تجربه، به تدریج، می‌توانید در شاخه‌های مهم‌تری فعالیت کنید. پس از چندین سال کسب تجربه به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ، معمولا مدیریت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ به عهده‌ی شما قرار می‌گیرد. در این مرحله می‌توانید برای مشاغلی مثل مدیر اجرایی دیجیتال مارکتینگ، رزومه ارسال کنید.

کسی که در دیجیتال مارکتینگ، متخصص می‌شود و مشاغل مدیریتی را تصاحب می‌کند، با چند سال تجربه می‌تواند به جایگاه شغلی مدیر بازاریابی و تبلیغات شرکت برسد. البته این انتهای مسیر نیست و کسی که حوزه‌ی پراهمیت بازاریابی را مدیریت می‌کند، نهایتا می‌تواند به جایگاه‌هایی مثل مدیر اجرایی و نهایتا مدیر عامل شرکت برسد.

جمع‌بندی

حضور گسترده‌ی مردم در فضای مجازی، رسانه‌های دیجیتال را به بهترین ابزارها برای بازاریابی تبدیل کرده است. بنابراین، تمامی سازمان‌های فعال در بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی روی بازاریابی در فضای مجازی می‌کنند که معمولا نرخ بازگشت سرمایه‌ی بسیار بالایی دارد. در نتیجه‌ی این تحولات در بازاریابی از شیوه‌های سنتی به شیوه‌های دیجیتال، شغلی به نام کارشناس دیجیتال مارکتینگ ایجاد شده که هنوز رشته‌ای رسمی در دانشگاه‌های کشور ما برای آن تعریف نشده است. تعداد افراد حرفه‌ای در بازاریابی دیجیتال، هنوز خیلی پایین‌تر از نیاز بازار است. به همین دلیل، بازار کار دیجیتال مارکتینگ، بسیار داغ است و حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ، نسبتا بالا محسوب می‌شود.

این شغل، علاوه بر بازار کار بسیار خوبی که امنیت شغلی آن را تضمین می‌کند، مزیت‌های متعددی مثل امکان دورکاری و فریلنسینگ، امکان کارآفرینی و خوداشتغالی، یادگیری مهارت‌های جدید و گزینه‌های شغلی متعدد، دارد. دیجیتال مارکتینگ شامل شاخه‌های مختلفی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از بازاریابی محتوایی، سئو و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی. شما می‌توانید براساس مهارت‌ها و علاقه‌‌ی خود، در هر کدام از شاخه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ، فعالیت کنید و برای این کار، نیاز به تحصیلات بالایی ندارید ولی داشتن تحصیلات مرتبط به ویژه در رشته‌هایی مثل مدیریت بازرگانی، مدیریت رسانه و MBA، کمک زیادی به شما می کند.

از آن‌جایی که بازاریابی در فضای مجازی، منحصر به صنعتی خاص نیست و همه‌ی کسب‌وکارها، از بازاریابی و تبلیغات در گستره‌ی وب و شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند می‌شوند، خیلی از سازمان‌ها، به ویژه شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تبلیغات و بازاریابی، فروشگاه‌ها، کسب‌وکارهای مرتبط با فشن و لباس، کسب‌وکارهای مرتبط با مواد غذایی، سلامت و ورزش و شرکت‌های فعال در حوزه‌ی سرگرمی، آموزش، املاک و مستغلات و گردشگری، شدیدا نیازمند استخدام کارشناس بازاریابی در حوزه‌ی دیجیتال هستند.

اولین گام برای ورود به حوزه‌ی بازاریابی دیجیتال، ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام کارآموز دیجیتال مارکتینگ است. پس از دوره‌ی کارآموزی می‌توانید برای آگهی‌های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ رزومه ارسال کنید و در یک شاخه فعالیت خود را شروع کرده و رفته‌رفته، با جایگاه‌های مدیریتی در دیجیتال مارکتینگ برسید. نهایتا می‌توانید جایگاه‌های شغلی مدیر تبلیغات یا بالاتر را تصاحب کنید.

منبع

IIDE

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه