سوالات متداول درباره استخدام کارشناس صادرات
شرح شغل کارشناس صادرات و مهارتهای مورد نیاز
کارشناس صادرات کسی است که حملونقل محصولات به مقاصد داخلی و بینالمللی را سازماندهی و نظارت میکند. در حقیقت این افراد تمام اسناد و مجوزهای موردنیاز را برای حملونقل محصولات مختلف آماده کرده، بازرسی کیفی محمولهها را انجام میدهند و سوابق تمام صورتحسابها و معاملات را نگه میدارند.
معمولاً یک کارشناس صادرات وظیفه نظارت و پیگیری محمولهها را بر عهده دارد و با فروشندگان و شرکتهای حملونقل همکاری میکند تا اطمینان حاصل کند که محصولات طبق درخواست مشتری بهموقع به مقصد میرسند. همچنین کارشناسهای صادرات اطمینان حاصل میکنند که تمام واردات و صادرات مطابق با استانداردهای شرکت پیش میرود.
در ادامه این مقاله قصد داریم با شغل کارشناس صادرات بیشتر آشنا شویم و از میزان حقوق آن در ایران صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.
شرح وظایف کارشناس صادرات
شرح وظایف شغل کارشناس صادرات در اغلب آگهیهای استخدامی موجود است که میتوانید در همین صفحه هرکدام از آنها را مشاهده کنید. با بررسی این آگهیهای استخدامی، میتوان گفت برخی از رایجترین وظایف کارشناس صادرات عبارتاند از:
- تجزیهوتحلیل و بهروزرسانی تمام سیاستها و راههای صادرات محصولات
- اطمینان از انطباق روشهای صادرات با چارچوبهای زمانی و نیاز مشتری
- انجام مذاکرات تجاری شرکت و آشنایی با تجارت الکترونیک
- مدیریت ارتباطات با مشتریان، نظارت بر کلیه سفارشهای آنها و آمادهسازی کلیه درخواستها طبق قرارداد
- مدیریت مجوزهای صادرات و موافقتنامههای فنی
- مدیریت کلیه قراردادها و شرکت در جلسات مختلف
- حفظ سوابق صادرات محمولهها
- نظارت بر اجرای صحیح برنامههای راهبردی شرکت
- اطمینان از برقراری یک سیستم مدیریت صادرات کارآمد
- برنامهریزی برای پیدا کردن تأمینکنندگان و ارزیابی آنها
شرایط استخدام کارشناس صادرات
برخی از رایجترین شرایط استخدام کارشناس صادرات عبارتاند از:
- حداقل مدرک کارشناسی در رشته مدیریت، کسبوکار یا بازرگانی
- تسلط بر امور مربوط به خریدوفروش داخلی و خارجی
- آشنایی با قوانین بازرگانی خارجی و امور صادرات
- زبان انگلیسی بالاتر از متوسط
گفتنی است که شرایط استخدامی هرکدام از موقعیتهای شغلی کارشناس بازرگانی نیز در همین صفحه از سایت جاب ویژن قابلمشاهده است.
میزان حقوق کارشناس صادرات در ایران
میزان حقوق در هر شغلی بسته به شهر محل کار یا میزان سابقه کار متفاوت است. بر اساس گزارش حقوق و دستمزد که در سال 1403 در سایت جاب ویژن منتشر شد، افرادی که در مشاغل صادرات و بازرگانی داخلی و خارجی فعالیت میکنند، حقوق خالص ماهیانه خود را در سال 1402 گزارش و انتظار خود را از افزایش حقوق در سال 1403 بیان کردهاند که میانه این اعداد را در جدول زیر مشاهده میکنید:
شهر | کارمند | کارشناس | کارشناس ارشد | مدیر |
تهران | 13.4 میلیون تومان | 18.2 میلیون تومان | 24.7 میلیون تومان | 39 میلیون تومان |
شهرهای بزرگ | 10.4 میلیون تومان | 14 میلیون تومان | 18.8 میلیون تومان | 27.1 میلیون تومان |
شهرهای کوچک | 13.6 میلیون تومان | 15 میلیون تومان | 16.5 میلیون تومان | 25.3 میلیون تومان |
مهارتهای موردنیاز برای استخدام کارشناس صادرات
یک کارشناس صادرات باید به اصول مدیریت مالی، مدیریت بازرگانی، بازاریابی و روشهای دیگر مدیریتی تسلط کافی داشته باشد. همچنین باید توانایی بالایی در سازماندهی، برنامهریزی و هدایت سیاستگذاریهای بخش فروش، مطابق با اهداف خرد و کلان شرکت داشته باشد. سایر مهارتهای موردنیاز برای کارشناس صادرات را در ادامه نام خواهیم برد.
مهارت بودجهبندی
هر کسی که در حوزه تجارت فعال است، از جمله یک کارشناس صادرات، باید دانش مالی داشته باشد. همچنین یک کارشناس صادرات باید توانایی درک سیستمهای حسابداری و مشارکت در فرایند بودجهبندی را داشته باشد.
بودجهبندی، فرایندی است که به کسبوکارها در تعیین اهداف و اولویتهای مالی کمک میکند. ازاینرو، از وظایف مهم کارشناسان صادرات تهیه گزارش هزینهها، کمک به تعیین بودجه و اطمینان از پایبندی تیمها به بودجههای تعیین شده است.
مهارتهای بودجهبندی و امور مالی مخصوصاً برای کارشناسان صادرات که با سازمانهای کوچکتر کار میکنند، بسیار ارزشمند است؛ زیرا چنین سازمانهایی اغلب بودجههای اندکی دارند و هرگونه انحراف از بودجه تعیینشده میتواند به کسبوکار آسیب جدی برساند.
تسلط به قوانین تجارت بینالمللی
معمولاً قوانین پیچیدهای بر واردات و صادرات کالا بین کشورها حاکم است؛ به همین دلیل انطباق نحوه صادرات محمولهها با قوانین و مقررات واردات و صادرات در هر کشور بر عهده کارشناسان و مدیران صادرات است. در حقیقت این افراد باید اطمینان حاصل کنند که سازمان با قوانین و مقررات بهروز واردات و صادرات کشور مقصد آشنا است. عدم آگاهی میتواند منجر به ممیزی، جریمه و بازرسی محمولهها در مرز شود که همگی میتوانند به سازمان ضرر مالی بزنند.
مهارتهای ارتباطی
یکی از مسئولیتهای مهم کارشناس صادرات، تعامل مؤثر با سهامداران متعدد، مشتریان، مسئولان بخش حملونقل، ارائهدهندگان خدمات حملونقل و نمایندگان سازمانهای دولتی مانند مأموران گمرک است. یکی از راههای تعامل، شبکهسازی با این افراد است که از راه شرکت در رویدادهایی مانند کنفرانسها و نمایشگاههای مختلف در این حوزه امکانپذیر است.
این شبکهسازیها و ایجاد تعامل مزایای مختلفی دارد. اولین مزیت آن ایجاد حس اعتماد و وفاداری در مشتریان است که راه خوبی برای جذب مشتریان جدید است. دومین مزیت آن، آشنایی با مقامات دولتی است که ممکن است هنگام به وجود آمدن هر مشکلی در فرایند صادرات به شما کمک کنند. همچنین این روابط به یک کارشناس صادرات کمک میکند تا موقعیت شغلی و شهرت خود را بهعنوان یک متخصص در حوزه صادرات حفظ کند.
مسئولیتپذیری و سازگاری
مسئولیتپذیری و سازگاری برای مدیران و کارشناسان صادرات ضروری است؛ زیرا با داشتن هر دوی این مهارتها، میتوان حس اعتماد را در کارکنان سازمان و همچنین مشتریان ایجاد کرد. در حقیقت فردی که ویژگی سازگاری دارد، برای رویارویی با چالشهایی که با آن روبرو میشود، همیشه آماده است.
آگهیهای استخدام کارشناس صادرات در سایت کاریابی جاب ویژن
شما میتوانید در سایت جاب ویژن، تمامی آگهیهای استخدام کارشناس صادرات در تهران، استخدام کارشناس صادرات اصفهان، استخدام کارشناس صادرات البرز، استخدام کارشناس صادرات تبریز، استخدام کارشناس صادرات شیراز، استخدام کارشناس صادرات مشهد و آگهیهای مربوط به سایر شهرها و استانهای کشور را مشاهده کرده و برای آنها بهصورت رایگان رزومه بفرستید.
همچنین موقعیتهای شغلی کارشناس صادرات خانم و آقا در معتبرترین شرکتها مانند شرکتهای نفت و گاز، شرکت گلرنگ، شرکت صنایع غذایی تک ماکارون و ... با سابقه و بدون سابقه کار در همین صفحه قابلمشاهده هستند.