استخدام ویزیتور و هر آنچه کارجویان نیاز دارند در رابطه با این شغل بدانند

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
استخدام ویزیتور و هر آنچه کارجویان نیاز دارند در رابطه با این شغل بدانند

روش‌های متعددی برای بازاریابی وجود دارد که یکی از قدیمی‌ترین آن‌ها، بازاریابی مستقیم (direct marketing) است. سازمان‌ها در این روش برای فروش محصولات یا خدمات خود نیازمند استخدام ویزیتور یا بازاریاب میدانی هستند.

برای مشاهده‌ی جدیدترین آگهی‌های شغلی ویزیتوری و ارسال رزومه به آن‌ها کلیک کنید.

ویزیتورها که در واقع در پایین‌ترین سطح سلسله‌مراتب دپارتمان‌های بازاریابی در هر سازمانی قرار می‌گیرند، نقش بسیار مهمی در فروش محصولات و خدمات دارند. آن‌ها باید محصولات و خدمات سازمان را به مشتریان معرفی کرده و آن‌ها را متقاعد به خرید کنند.

معمولا هر کدام از این بازاریاب‌ها در یک سازمان، مسئولیت ملاقات چهره به چهره با مشتریان بالقوه، مشتریان کنونی و مشتریان سابق را در یک محدوده‌ی جغرافیایی و مطابق با یک برنامه‌ی زمانی مشخص بر عهده دارند.

آگهی استخدام

با توجه به توسعه‌ی سریع فناوری‌های ارتباطی و دیجیتالی شدن بسیاری از خدمات و کسب‌وکارها، بازار کار این شغل روز‌به‌روز ضعیف‌تر می‌شود. با این حال، هنوز هم خیلی از شرکت‌ها هستند که برای فروش عمده‌ی محصولات خود، ویزیتورها را جذب می‌کنند.

این شغل در گذشته نیاز چندانی به تحصیلات بالایی نداشت و صرفا مهارت‌های ارتباطی، مهارت در بازاریابی و مذاکره و فروش برای پیدا کردن چنین شغلی کافی بود. اما امروزه با توجه به اینکه ویزیتوری در حال محدود شدن به فروش‌های عمده در مقیاس بالا است، بنابراین، نیاز به این نوع بازاریاب‌ها کاهش یافته و این شغل تخصصی‌تر شده است. به همین دلیل، امروزه سازمان‌ها سختگیری‌های بیشتری در جذب این نیروها دارند و تأکید آن‌ها روی تحصیلات مرتبط افزایش یافته است.

ویزیتوری در شکل معمول و سنتی خودش، نوعی فروشندگی محسوب می‌شود. برای آشنایی بیشتر با شغل فروشندگی، راهنمای جامع استخدام فروشنده را بخوانید.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با شرایط استخدام ویزیتور آشنا کنیم و هر اطلاعاتی که لازم از این شغل داشته باشید، در اختیار شما قرار دهیم.

وظایف و مسئولیت‌های شغلی ویزیتور چیست؟

سازمان‌ها پس از استخدام ویزیتور از او انتظار دارند که کارهای زیر را انجام دهد:

وظایف ویزیتور

  • ملاقات با مشتریان کنونی یا مشتریان بالقوه در یک محدوده‌ی جغرافیایی مشخص و بر اساس یک برنامه‌ی زمان از پیش تعیین شده (روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه)
  • آماده‌سازی پیشنهادهای خرید به مشتریان بالقوه
  • معرفی محصولات و خدمات شرکت به مشتریان با استفاده از کاتالوگ‌های چاپی یا کاتالوگ‌های دیجیتالی
  • قانع کردن مشتری برای خرید کردن از شرکت و حفظ مشتریان
  • قرارداد بستن با مشتریان برای فروش محصولات یا خدمات سازمان به آن‌ها
  • برخورد خوب و دوستانه با مشتریان و ایجاد روابط دوستانه با آن‌ها
  • کمک کردن به تیم مدیریت بازاریابی و فروش برای شناسایی بهترین استراتژی‌های بازاریابی و قیمت‌گذاری روی محصولات
  • شرکت کردن در رویدادها و کمپین‌های بازاریابی و فروش سازمان
  • ارائه‌ی گزارش‌های فروش منظم به مدیر فروش منطقه‌ای که در یک رده‌ی سازمانی بالاتر از بازاریاب مستقیم قرار دارد.

مطلب مرتبط: شرایط استخدام بازاریاب + تفاوت بازاریاب با ویزیتور و نماینده فروش

استخدام ویزیتور دارویی در تهران

ویزیتور دارویی یا مدرپ (MedRep) که از آن تحت عنوان نماینده‌ی علمی نیز یاد می‌شود، به کسی می‌گویند که محصولات یک شرکت دارویی را به پزشکان معرفی می‌کند و وظیفه دارد که آن‌ها را قانع کند تا محصولات دارویی آن شرکت را برای بیماران خود تجویز کنند. از این جهت به این شغل نماینده‌ی علمی گفته می‌شود که باید با ارائه‌ی استدلال‌های علمی، پزشک را متقاعد به تجویز داروهای آن شرکت کند. البته معمولا مستندات و توضیحات علمی توسط سازمان به مدرپ‌ها ارائه می‌شود و آن‌ها صرفا بازگوکننده‌ی آن اطلاعات برای پزشکان هستند. با این حال، برای این شغل معمولا فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مثل گرایش‌های مختلف علوم زیست-پزشکی انتخاب می‌شوند تا بتوانند راحت‌تر جنبه‌های علمی داروها و سازوکار آن‌ها را درک کنند و راحت‌تر آن‌ها را برای پزشکان بازگو کنند.

شهر تهران تعداد بسیار زیادی بیمارستان و مطب دارد و پزشکان زیادی در این شهر فعالیت می‌کنند. به همین دلیل، خیلی از شرکت‌های تولیدکننده یا واسطه‌های پخش دارو، نیازمند استخدام ویزیتور دارویی در تهران هستند. برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مدرپ در تهران به سایت استخدام و کاریابی جاب ویژن مراجعه کنید.

معیارهای کارفرمایان برای استخدام ویزیتور چیست؟

معیارهای انتخاب ویزیتور

این شغل، با اینکه شاید پیش پا افتاده به نظر برسد، ولی یک شغل تخصصی است و به ویژه نیازمند مهارت‌های نرم بسیار قوی می‌باشد.

تحصیلات مورد نیاز برای این شغل

در گذشته و حتی امروزه، اکثر کارفرمایان برای این جایگاه شغلی، توجه زیادی به تحصیلات نداشته و ندارند و در اکثر موارد، داشتن یک مدرک تحصیلی کافی بوده و هست. با این حال، همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، به دلیل دیجیتالی شدن بسیاری از خدمات و از آن‌جایی که امروزه خیلی از فروش‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شود، به تدریج، نمایندگان بازاریاب شرکت‌ها فقط برای فروش‌های عمده در مقیاس بزرگ با مشتریان ملاقات می‌کنند. در نتیجه، نیاز به نیروی انسانی برای این شغل کاهش پیدا می‌کند و معیارهای انتخاب از میان کارجویان، سخت‌گیرانه‌تر می‌شود. در چنین شرایطی، کسانی که دارای تحصیلات مرتبط و بالاتری هستند، شانس بیشتری برای جذب شدن در سازمان‌ها دارند. با این اوصاف، کسانی که دارای حداقل مدرک لیسانس بازاریابی و تبلیغات یا مدیریت بازرگانی هستند، شانس بالاتری برای تصاحب این جایگاه شغلی دارند.

سابقه کار و تجربه‌ی فروش

یکی از مهم‌ترین پارامترها برای شغلی مثل بازاریابی و فروش مستقیم، تجربه و سابقه کار است. در صورتی که سابقه کار نداشته باشید می‌توانید در دوران دانشجویی یا پس از فارغ‌التحصیلی برای دوره‌های کارآموزی مارکتینگ، رزومه ارسال کنید. با شرکت در این دوره‌ها، نه تنها سابقه کار به دست می‌آورید، بلکه تجربیات و مهارت‌های شما بیشتر می‌شود و با افرادی که می‌توانند بعدا به شما برای پیدا کردن شغل، کمک کنند، ارتباطاتی سازنده پیدا خواهید کرد. در بهترین حالت نیز در صورتی که عملکرد خوبی در طی دوره‌ی کارآموزی داشته باشد، ممکن است سازمان برگزارکننده‌ی دوره، شما را جذب کند.

مهارت‌هایی که سازمان‌ها در استخدام ویزیتور به آن‌ها اهمیت می‌دهند

وقتی که به مصاحبه‌ی شغلی برای پذیرفته شدن در این شغل دعوت می‌شوید، بیشترین چیزی که مصاحبه‌کنندگان به آن توجه می‌کنند، تعدادی از مهارت‌های نرم شما است. مهارت‌های نرم به مهارت‌هایی گفته می‌شوند که باید به صورت ذاتی آن‌ها را داشته باشید ولی می‌توانید این مهارت‌ها را در خود تقویت کنید. مهم‌ترین مهارت‌های نرمی که برای این شغل نیاز دارید، عبارتند از:

  • مهارت‌های ارتباطی: این شغل نیازمند ملاقات‌های حضوری با مشتریان بالقوه و فعلی است و شما باید بتوانید مهارت‌های گفتاری و شنیداری بسیار خوبی داشته باشید تا نیازهای مشتری را به خوبی درک کرده و خدمات و محصولات شرکت را به بهترین شکل ممکن به او معرفی کنید.
  • مهارت در مذاکره و فروش: یکی دیگر از مهارت‌های نرم مورد نیاز برای اینکه بتوانید محصولات و خدمات خود را مشتریان بفروشید، مهارت در مذاکره کردن و فروش است.
  • مهارت در مدیریت زمان: وقتی که بازاریابی حضوری در یک محدوده‌ی جغرافیایی بر عهده‌ی شما قرار می‌گیرد، شما باید بتوانید یک برنامه‌ی زمانی برای ملاقات مشتریان تنظیم کنید و مطابق با آن به مشتریان سر بزنید.
  • مهارت‌های ریاضیاتی نسبتا خوب: یک بازاریاب حضوری باید بتواند بعضی از محاسبات عددی ساده را با سرعت و بدون نیاز به ماشین حساب انجام دهد تا بتواند مذاکره برای فروش را به خوبی انجام دهد.

چندین مهارت سخت نیز در استخدام ویزیتور حائز اهمیت هستند که مهم‌ترین‌های آن‌ها عبارتند از:

  • مهارت‌های پایه‌ای ICDL و توانایی کار کردن به مجموعه‌ی نرم‌افزاری مایکروسافت آفیس، به ویژه ورود و اکسل
  • آشنایی با اصول مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و مدیریت ارتباطات کسب‌وکار (BRM)

مطلب مرتبط: انواع مشاغل مرتبط با بازاریابی و میزان حقوق آن‌ها

استخدام ویزیتور شرکت کاله

شرکت کاله یک شرکت تولید کننده‌ی محصولات لبنی است. این شرکت، بزرگ‌ترین شرکت زیرمجموعه‌ی هلدینگ سولیکو است و محصولات خود را در سرتاسر ایران به فروش می‌رساند. شرکت کاله به طور مدام نیازمند جذب نیروهایی برای بازاریابی مستقیم محصولات خودش می‌باشد.

استخدام ویزیتور در کاله

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام ویزیتور شرکت کاله و آشنایی بیشتر با این شرکت و شرایط استخدام کاله، کلیک کنید.

حقوق و شرایط کاری

اگر به متن آگهی استخدام ویزیتور در آگهی‌های متعددی که در وب‌سایت کاریابی آنلاین جاب‌ویژن منتشر می‌شوند، نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که حقوقی که اکثر سازمان‌ها برای این شغل پیشنهاد می‌دهند، بین 10 تا 12 میلیون تومان و گاهی حتی 12 الی 16 میلیون تومان است.

این تنوع بالا در حقوق به این دلیل است که بسیاری از سازمان‌ها حقوق ویزیتورهای خود را به دو بخش حقوق ثابت+پورسانت فروش تقسیم می‌کنند. معمولا حقوق ثابت در این کار، همان حقوق وزارت کاری است و مقداری پورسانت نیز به شما تعلق می‌گیرد که معمولا با مبالغ بالایی که در آگهی‌ها می‌بینید، انطباق ندارد و آن مبالغ توسط سازمان‌ها، خیلی دست بالا انتخاب می‌شوند.

شرایط کاری این شغل، می‌تواند بسیار انعطاف‌پذیر باشد. در واقع این شغل می‌تواند به صورت تمام وقت یا پاره‌وقت باشد. از آن‌جایی که به عنوان نماینده‌ی شرکت باید با مشتریان به صورت حضوری ملاقات کنید، معمولا ساعات کاری، به ویژه در شهر‌های کوچکتر به دو شیفت صبح (مثلا از ساعت ۸ تا ۱۲) و عصر (مثلا از ساعت ۱۶ تا ۲۰) تقسیم‌بندی می‌شوند. در یک شغل تمام وقت، بازاریاب حضوری باید هر دو شیفت را کار کند و در یک شغل پاره‌وقت، معمولا استخدام ویزیتور در یکی از این شیفت‌ها انجام می‌شود که البته در بسیاری از موارد، می‌تواند چرخشی هم باشد.

اما در مورد دیگر شرایط و محیط کاری باید بگوییم که شما معمولا به طور ثابت در سفرهای درون‌شهری هستید و روزانه با مشتریان متعددی دیدار کنید. در اکثر مشاغل ویزیتوری، یک منطقه‌ی جغرافیایی به شما سپرده می‌شود و باید مشتریان محصولات و خدمات سازمان را در آن محدوده پیدا کرده، با آن‌ها ملاقات کنید و با استفاده از کاتالوگ‌های چاپی یا الکترونیکی که در اختیارتان قرار داده می‌شود، آن‌ها را متقاعد به خرید نمایید. حتی ممکن است سازمان بخواهد شما را به مأموریت‌های بین شهری بفرستد. گاهی اوقات نیز ممکن است لازم باشد به شهر دیگری مهاجرت کنید.

برای مشاهده‌ی فرصت‌های شغلی ویزیتوری به صورت پاره‌وقت و تمام وقت کلیک کنید.

مسیر شغلی

اولین گام برای پیدا کردن یک شغل در این حوزه، شرکت در دوره‌های کارآموزی بازاریابی مستقیم یا ویزیتوری است. سپس می‌توانید برای آگهی‌های شغلی رزومه بفرستید.

این شغل در صورتی که دارای حداقل مدرک لیسانس در یک رشته‌ی مرتبط مثل بازاریابی و تبلیغات یا مدیریت بازرگانی باشید، جای پیشرفت بسیار زیادی دارد. سازمان‌ها معمولا یک الی سه سال پس از استخدام ویزیتور به او ترفیع می‌دهند و او را به عنوان مدیر بازاریابی یک منطقه انتخاب می‌کنند که کار او، نظارت بر عملکرد ویزیتورها در یک محدوده‌ی جغرافیایی نسبتا بزرگ و هدایت آن‌ها است. مدیران بازاریابی منطقه‌ای تحت نظارت مدیر بازاریابی مستقیم کار می‌کنند. این جایگاه شغلی در کنار مدیر دیجیتال مارکتینگ زیر نظر مدیریت بازاریابی و تبلیغات فعالیت می‌کنند که عضو هیئت مدیره‌ی سازمان است. با داشتن تحصیلات لازم و نشان دادن شایستگی‌های خود، این امکان وجود دارد که از یک ویزیتور ساده به جایگاه‌های مدیریتی بالای یک سازمان تجاری بزرگ برسید.

رزومه ساز

جمع‌بندی

یکی از روش‌های بازاریابی که البته کمی قدیمی شده است، بازاریابی مستقیم است. در این روش، نمایندگان فروش/بازاریابی شرکت به صورت مستقیم با مشتریان ملاقات کرده و محصولات و خدمات شرکت را به آن‌ها معرفی می‌کنند. در این شغل، بازاریاب مسئولیت یک منطقه‌ی جغرافیایی را بر عده می‌گیرد و باید طبق یک برنامه‌ی زمانی با مشتریان دیدار کند و محصولات و خدمات شرکت را به آن‌ها معرفی کرده و آن‌ها را قانع کند تا از شرکت خرید کنند. به علاوه، باید گزارش‌های فروش نیز به طور منظم به رده‌های سازمانی بالاتر ارسال شود.

معمولا کارفرمایان، فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با بازاریابی و تبلیغات را برای این شغل انتخاب می‌کنند اما با دارا بودن مهارت‌های نرمی مثل مهارت در مذاکره و فروش و مهارت‌های ارتباطی قوی، حتی با مدرک دیپلم نیز می‌توان این جایگاه شغلی را تصاحب کرد.

معمولا شرکت‌ها بخشی از حقوق بازاریاب‌های مستقیم را به صورت پورسانتی پرداخت می‌کنند. این شغل می‌تواند از نظر ساعات و شرایط کاری بسیار انعطاف‌پذیر باشد و معمولا امکان کار کردن به صورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت وجود دارد. همچنین، بازاریاب مستقیم باید به طور روزانه و دائمی با مشتریان در یک منطقه‌ی خاص، ملاقات داشته باشد و محصولات و خدمات شرکت را به آن‌ها معرفی نماید.

در صورتی که مدرک لیسانس یک رشته‌ی مرتبط با بازاریابی و فروش داشته باشید، جای پیشرفت بسیار زیادی در این شغل وجود دارد و معمولا سازمان‌ها یک الی سه سال پس از استخدام ویزیتور به او ترفیع می‌دهند.

منبع

Betterteam

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه