شرایط استخدام بازاریاب + تفاوت بازاریاب با ویزیتور و نماینده فروش

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
شرایط استخدام بازاریاب + تفاوت بازاریاب با ویزیتور و نماینده فروش

در هر حوزه‌ای مشغول به کار باشید حتما تا به حال با یک یا چند بازاریاب و نماینده فروش برخورد داشته‌اید. بازاریابی یکی ازمشاغل پرکاربرد و مهم حوزه فروش است و وظیفه معرفی و فروش طیف وسیعی از محصولات، از اتومبیل گرفته تا محصولات غذایی و پوشاک را برعهده دارد. به همین دلیل بازار پرتقاضایی برای استخدام بازاریاب و ویزیتور وجود دارد و تقریبا هرکسب و کار و شرکتی که محصول یا خدماتی عرضه می‌کند به جذب بازاریاب حرفه‌ای و موفق هم نیاز خواهد داشت.

در این مقاله قصد داریم در مورد بازاریابی و مفهوم آن صحبت کنیم و تفاوت‌های بین بازاریاب، ویزیتور، نماینده فروش و نماینده علمی فروش را با یکدیگر بررسی کنیم. سپس در مورد شرایط و مهارت‌های لازم برای استخدام شدن در این محوزه فروش توضیح می‌دهیم و دید جامعی از این حوزه کاری به شما ارائه می‌دهیم. در ادامه با جاب ویژن همراه باشید تا در این مورد بیشتر صحبت کنیم.

بازاریاب و نماینده فروش کیست؟

بازاریاب‌ها نمایندگان شرکت و سازمان‌ها هستند و وظیفه معرفی و فروش محصولات و خدمات را به کسب و کارهای دیگر، سازمان‌ها و شرکت‌ها برعهده دارند.

اگرچه ممکن است برخی شرکت‌ها هنوز هم از بازاریابی در معنای ویزیتوری استفاده کنند؛ اما در دنیای کسب و کار امروزی، بازاریابی یک موقعیت شغلی کاملا متفاوت است و حوزه‌ای بسیار گسترده‌تر و وسیع‌تر را شامل می‌شود. حتی در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها واحد بازاریابی مجزا از واحد فروش است و به طور تخصصی به فعالیت‌های بازاریابی مشغول هستند.

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام فروشنده

شغل بازاریاب نباید با کارمند یا کارشناس فروش هم اشتباه گرفته شود. به طور کلی می‌توانیم تمامی کارکنانی که در حوزه فروش مشغول به کار هستند را براساس نوع مسئولیت و فعالیتشان به دو دسته عمده تقسیم کنیم:

  • B2C یا بیزنس به مشتری: در این نوع فروش، محصولات و خدمات یک شرکت یا سازمان مستقیما به مشتری نهایی فروخته می‌شود.
  • B2B یا بیزینس به بیزینس: فروش حجم زیادی محصول یا خدمات به سایر کسب و کارهای مرتبط یا همکار
    بازاریاب یا نماینده فروش در حوزه B2B فعالیت می‌کند و مشتریانش معمولا سازمان‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارها یا مغازه‌ها و فروشگاه‌های خرده فروشی است.

مطلب مرتبط: انواع مشاغل مرتبط با بازاریابی و میزان حقوق آن‌ها

مهارت‌های مورد نیاز برای بازاریابی

بسیاری عقیده دارند فروش یک مهارت ذاتی است و فردی در این حوزه موفق است که استعداد فروش داشته باشد. هرچند این گفته تا حدودی درست است، اما نمی‌توان اهمیت و تاثیر تحصیل در رشته‌های مرتبط مثل اقتصاد، بازاریابی و تجارت را نادیده گرفت. اکثر کارفرماها برای استخدام، مهارت‌ها و ویژگی‌هایی را در نظر می‌گیرند که در امر فروش و مذاکره تاثیر زیادی دارند. برخی از این ویژگی‌ها، توانایی‌ها و مهارت‌های فردی است و برخی دیگر مهارت‌هایی تخصصی و مرتبط با شغل بازاریابی هستند.

مهارت‌های بازاریاب و فروش

برخی از مهم‌ترین مهارت‌های فردی مورد نیاز برای بازاریابی عبارتند از:

  • مشتری‌مداری و روابط عمومی خوب
  • توانایی و قدرت مذاکره و قانع کردن مشتریان
  • مهارت‌های ارتباطی قوی از طریق تلفن، ایمیل و مکالمه حضوری
  • صبور و باحوصله و توانایی علت یابیِ مکالماتی که به فروش منجر نشده‌اند
  • مدیریت زمان و زمانبندی خوب با توجه به محدودیت زمانی و اهداف سازمان
  • انعطاف‌پذیری در ساعات و روزهای کاری

برخی از مهارت‌های تخصصی و حرفه‌ای این موقعیت شغلی هم عبارتند از:

  • مهارت و استعداد ذاتی برای فروشندگی
  • توانایی و مهارت بالا در فروش و بازاریابی تلفنی
  • تجربه و سابقه کاری مرتبط در حوزه فروش
  • آشنایی کافی از فرآیندها و تکنیک‌های فروش
  • آشنایی خوب با عملکرد مدیریت روابط مشتری (CRM)
  • باانگیزه و مشتاق فروش بیشتر

شرح مسئولیت‌ها و وظایف نماینده فروش

به طور کلی مسئولیت اصلی بازاریاب، حفظ بازار و مشتریان موجود و تلاش برای فروش بیشتر و کسب بازارهای جدید به منظور فروش و سودآوری بالاتر شرکت و سازمان است. بازاریاب این کار را از طرق و شیوه‌های مختلفی انجام می‌دهد که حیطه مسئولیت‌ها و وظایف بازاریاب را تشکیل می‌دهند.

مسئولیت‌های بازاریاب و فروشنده

برخی از مهم‌ترین وظایف این موقعیت شغلی عبارتند از:

  •  جستجوی مشتریان و خریداران جدید و بالقوه
  • توضیح و معرفی محصولات و خدمات به مشتریان جدید
  • خدمات رسانی و پشتیبانی از مشتریان فعلی و قدیمی
  • مدیریت روابط با مشتریان در تمام مراحل چرخه فروش
  • نظارت بر فروش و تراکنش‌های آنلاین
  • همکاری و تعامل نزدیک با تیم عملیات و پشتیبانی برای اطمینان از رضایت 100% مشتری
  • تماس با مشتریان فعلی و بالقوه از طریق تلفن و ایمیل و توضیح در مورد محصولات، به ویژه معرفی محصولات جدید و ایجاد فرصت‌ها و حوزه‌های جدید برای فروش
  • پاسخگویی به مشتریان و رسیدگی به مشکلات و پرسش‌های آن‌ها
  • بازاریابی و ایجاد ارتباطات و همکاری‌های تجاری قوی با کسب و کارهای دیگر برای فروش بیشتر و موفق‌تر
  • اطلاعات کافی بر محصولات شرکت و سازمان و توانایی معرفی و ارائه محصول به شکلی ترغیب کننده
  • هماهنگی قرار ملاقات حضوری یا تلفنی با مشتریان بالقوه جهت معرفی محصولات
  • معرفی محصولات و خدمات خاص به مشتریان براساس نیازها و خواسته‌های آن‌ها
  • مشتری مداری و در اولویت قرار دادن رضایت مشتری در هر مرحله از کار
  • پیگیری حجم، مقدار و مارجین یا حاشیه سود از طریق بررسی گزارش‌های فروش
  • آماده‌سازی و ارائه گزارش‌های تحلیلی و آماری هفتگی، ماهانه و سالانه به مدیریت
  • بررسی رقبا و به روز نگهداشتن سیاست‌های فروش با توجه به تغییرات و روند فعلی بازار
  • اطلاع از آخرین ترندها و تحولات بازار از طریق شرکت در همایش‌ها، نمایشگاه و مطالعه کتاب و مجلات و اخبار مرتبط

تحصیلات مورد نیاز برای استخدام بازاریاب

تحصیلات و مدرک تحصیلی تاثیر 100% بر استخدام ندارند و بیشتر تاکید بر مهارت‌های فردی و تجربه‌های کاری فرد است. با این حال، بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ ترجیح می‌دهند متقاضیانی را جذب می‌کنند که مدرک لیسانس یا بالاتر در رشته‌های بازاریابی و مارکتینگ، MBA، تجارت، اقتصاد و رشته‌های مرتبط داشته باشند. البته در مورد نمایندگان فروشِ محصولات تخصصی مثل تجهیزات پزشکی، وسایل آزمایشگاهی و …. کسانی که در رشته‌های مرتبط با زمینه فعالیت شرکت، تحصیل کرده باشند هم در اولویت استخدام قرار می‌گیرند.

دورنمای کاری شغل بازاریابی

موقعیت شغلی بازاریابی دورنمای خوش‌بینانه و مثبتی دارد. براساس اطلاعات سایت thebalancecareers.com پیش بینی می‌شود این حوزه کاری در بازه زمانی 2016 تا 2026 حدود 5% رشد و افزایش داشته باشد. بنابراین می‌توان امیدوار بود که در سال‌های پیش رو با رشد و افزایش تعداد موقعیت‌های شغلی و آگهی جذب بازاریاب روبرو خواهیم بود.

البته لازم به ذکر است که رشد و افزایش موقعیت‌های شغلی فروش تا حد زیادی به وضعیت اقتصادی و سلامت اقتصاد هر کشور بستگی دارد.

شرایط و محیط کاری

مشاغل بازاریابی بسته به نوع سازمان و شرکت ممکن است شرایط کاری متفاوتی داشته باشند. افرادی که همیشه خارج از شرکت کار می‌کنند شرایط کاملا متفاوتی دارند و به ویژه در مورد شرکت‌هایی که شعب مختلفی در سراسر کشور و کشورهای دیگر دارند گاهی مجبور به سفرهای بین شهری و حتی سفرهای خارج از کشور هم هستند. به همین دلیل ممکن است مجبور باشید چندین روز در ماموریت و سفر کاری باشید و از محل زندگی و خانواده دور باشید.

آینده کاری بازاریابی

سختی سفر و دوری از خانواده و حساسیت ملاقات‌ها با مشتریان از جمله چالش‌های این موقعیت شغلی است. به همین دلیل اگر خود را یک بازاریاب آماده به کار می‌دانید لازم است قبل از اینکه رزومه خود را برای فرصت‌های شغلی مختلف ارسال کنید در مورد جنبه‌های مختلف کار و الزامات شغلی به خوبی فکر کنید.

با مراجعه به صفحه آگهی‌ استخدام بازاریاب و ویزیتور، می‌توانید انواع موقعیت‌های شغلی مرتبط را مشاهده کنید. با بررسی این آگهی‌ها متوجه می‌شویم که تقاضا برای استخدام بازاریاب تلفنی و استخدام بازاریاب اینترنتی و آنلاین نیز روز به روز در حال افزایش است.

آینده کاری و مسیر پیشرفت شغلی

افرادی که به عنوان نماینده فروش مشغول به کار می‌شوند اغلب چند سال تجربه در حوزه‌های دیگر مثل ویزیتوری یا استخدام فروشنده و … هم داشته‌اند. با کسب تجربه و تقویت مهارت‌ها و توانایی‌های فروش و مذاکره می‌توانید در این زمینه کاری پیشرفت خوبی پیدا کنید و بعدها در موقعیت‌های‌ شغلی کارشناس فروش، مدیر مارکتینگ و بازاریابی و مدیر فروش هم مشغول به کار شوید.

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام کارشناس فروش و بازاریاب

حوزه فروش بسیار گسترده و جذاب است و در صورتی که مهارت و تجربه کافی لازم برای فروش را داشته باشید می‌توانید به جایگاه شغلی خوب و درآمد و حقوق بسیار خوبی دست پیدا کنید.

آیا بازاریاب و ویزیتور با یکدیگر تفاوت دارند؟

این سوال یکی از پرسش‌های چالش برانگیز در حوزه مارکتینگ و بازاریابی است. اگر از افرادی که در حوزه کاری بازاریابی کار می‌کنند بپرسید حتما به شما می‌گویند که بازاریابی با ویزیتوری از زمین تا آسمان فرق دارد و در رتبه‌ای بالاتر و تخصصی‌تر قرار دارد. اما واقعیت چیست؟

تفاوت بازاریاب و ویزیتور

بهتر است با ریشه‌یابی و معادل انگلیسی این عناوین شغلی شروع کنیم. در بازار کار انگلیسی زبان، شغلی به اسم ویزیتوری نداریم و این عنوان شغلی با این اسم در ایران رایج است. احتمالا این کلمه از واژه فرانسوی visiteur به معنای بازدید کردن و دیدن آمده است؛ چون شغل ویزیتور هم بازدید و ملاقات حضوری با مشتریان برای فروش محصولات است.

واژه انگلیسی MARKETING به مجموعه اقداماتی گفته میشود که برای جذب و ایجاد ارتباط با مشتریان و در نهایت فروش محصولات و خدمات انجام می‌شود. به این ترتیب maeketer یا کارشناس مارکتینگ می‌تواند وظایفی مشابه بازاریابی داشته باشد و در معنای بازاریاب استفاده شود.

اما عنوان شغلی دیگری که شرح شغلی مشابه‌ای با بازاریاب و ویزیتور دارد عبارت sales Representative است که به اختصار Sales Rep هم گفته می‌شود و به معنای نماینده فروش است. این اصطلاح کم کم در حال رواج است و همین الان هم در بین آگهی‌های استخدام بازاریاب می‌‎توانید آگهی‌هایی با عنوان نماینده فروش را هم مشاهده کنید.

به این ترتیب مشاغل ویزیتور و بازاریاب و نماینده فروش صرف نظر از ریشه لغوی، می‌توانند شرح شغلی مشابه‌ای داشته باشند. با این حال، مهم‌ترین نکته، تعریف و مفهوم شغل در ایران و نظر اکثریت کارفرماها و کسب و کارها در مورد این مشاغل و شرح وظایف آن است. هرچه باشد به عنوان کارجو باید به شرایط و الزامات شغلی از نظر کارفرما توجه بیشتری کنیم تا تعریف بین‌المللی و استاندارد آن.

در بازار کار ایران اینطور متداول است که ویزیتور شخصی است که برای معرفی محصولات نزد مشتریان عمده و فروشگاه‌ها می‌رود و مشارکتی در تصمیم‌گیری‌ها و استراتژی‌های فروش شرکت ندارد. ولی بازاریاب حوزه کاری گسترده‌تری دارد و بیشتر بر تحقیق و بررسی وضعیت بازار و رقبا، پیدا کردن بازار کار جدید، مشتریان بالقوه و افزایش شمار مشتریان و سودآوری شرکت تمرکز دارد.

برای آشنایی بیشتر با شغل ویزیتور و شرایط استخدام آن، مقاله «استخدام ویزیتور و هر آنچه کارجویان نیاز دارند در رابطه با این شغل بدانند» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

موقعیت شغلی ویزیتور و بازاریاب

در آگهی‌های استخدامی سایت‌های کاریابی مثل جاب ویژن ممکن است آگهی‌هایی با عنوان ویزیتور یا بازاریاب مشاهده کنید. ویزیتور در این معنا فردی است که به صورت حضوری (گاهی تلفنی) با مشتریان ارتباط مستقیم برقرار می‌کند، محصولات قدیمی را به آن‌ها می‌فروشد و محصولات جدید را معرفی و تبلیغ می‌کند. این نوع ویزیتوری معمولا برای شرکت‌ها و کارخانجات تولیدی کار می‌کنند و پل ارتباطی بین مشتری و تولیدکننده هستند.

ویزیتور لوازم آرایشی و آرایشی، ویزیتور مواد غذایی، پوشاک، ابزارآلات صنعتی و … از جمله رایج‌ترین موقعیت‌های شغلی بازاریاب و ویزیتور هستند. ویزیتور معمولا اختیاری بر تغییر قیمت‌ها و سیاست‌های فروش ندارد و معمولا لیست مشتریان و همینطور لیست محصولات با قیمت مشخص آن‌ها توسط تیم فروش و مدیریت به او داده می‌شود.

مدرپ یا بازاریاب تجهیزات پزشکی به چه کسی گفته می‌شود؟

با بررسی انواع آگهی‌ استخدام بازاریاب و نماینده فروش ممکن است با عنوان شغلی مدرپ هم مواجه شده باشید. مدرپ در واقع اختصار شده عبارت انگلیسی Medical Representative است که به طور خلاصه Med Rep گفته می‌شود. مدرپ یا نماینده فروش علمی انحصارا مسئولیت بازاریابی، معرفی و فروش تجهیزات پزشکی به فروشگاه‌ها و به ویژه بیمارستان‌ها را برعهده دارد. به دلیل قیمت هنگفت تجهیزات پزشکی و اتاق عمل، این شغل درآمد و سودآوری بسیار بالایی دارد و به همین دلیل به مهارت‌های فروش و مذاکره قوی نیازمند است.

این اصطلاح به همین شکل در دنیای کسب و کار ایرانی هم در حال جا افتادن است و بسیاری از کارفرماها برای اینکه دقیقا مشخص کنند به چه نوع نماینده فروشی نیاز دارند از اصطلاح مدرپ استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

بازاریابی یکی از مشاغل پرتقاضا در حوزه فروش است و نقطه اتصال شرکت با مشتریان عمده به شمار می‌رود. وظایف اصلی این موقعیت شغلی عبارتند از حفظ مشتریان فعلی و تلاش برای گسترش بازار و جذب مشتریان جدید. برای بازاریابی مثل فروشندگی و سایر مشاغل این حوزه، بیش از تحصیلات، مهارت‌های و توانایی‌های فروش اهمیت دارند. هرچند داشتن تحصیلات مرتبط در رشته‌های تجارت، مارکتینگ، اقتصاد و تبلیغات می‌تواند امتیاز ویژه‌ای برای شما محسوب شود و فرصت شغلی بهتر در سازمانی معتبرتر را برایتان فراهم کند.

در این مقاله تلاش کردیم در مورد شغل بازاریابی و حوزه فروش و مارکتینگ توضیحات مبسوطی خدمت شما ارائه کنیم تا دید بهتر و روشن‌تری از این شغل و وظایف و مسئولیت‌های آن پیدا کنید. با مراجعه به صفحه آگهی استخدام بازاریاب و ویزیتور می‌توانید انواع فرصت‌های شغلی استخدام بازاریاب تلفنی و حضوری، استخدام بازاریاب اینترنتی و آنلاین و حضوری را مشاهده کنید و با توجه به شرایط و تجربیاتتان برای آن‌ها رزومه ارسال کنید.

منبع: jobhero.com

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه