چگونه تدوینگر شویم و از این راه کسب درآمد کنیم؟

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
چگونه تدوینگر شویم و از این راه کسب درآمد کنیم؟

شکی نیست که همه ما تا به امروز فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی را تماشا کرده و از دیدن آن‌ها لذت فراوان برده‌ایم، بدون آنکه دقیقاً بدانیم برای ساخت یک فیلم چقدر زحمت لازم است. یکی از افرادی که در تولید مجموعه‌های سینمایی، تلویزیونی و ویدیو‌های تبلیغاتی نقش مهمی دارد، تدوینگر است. اما چگونه تدوینگر شویم و از این طریق درآمدزایی کنیم؟

تدوین چیست و چگونه تدوینگر شویم؟

تدوین چیست

در ابتدای مسیر، باید بدانید که تدوین چیست و چگونه تدوینگر شویم. معمولاً فیلمی که برای اولین بار ضبط می‌شود، نیاز به ویرایش و اصلاح دارد و لازم است مواردی مانند صدا و نور مورد بررسی و اصلاح قرار گیرند. همچنین ممکن است قسمت‌های اضافی نیز برش داده شوند تا به نتیجه مورد انتظار رسید. به این نوع تدوین، تدوین فیلم یا تدوین ویدیو گفته می‌شود. اما تدوین تنها محدود به فیلم نمی‌شود. بلکه تصاویر نیز در برخی از مواقع نیاز به ویرایش دارند. برای تدوین فیلم و تصاویر از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب به برخی از ابزار‌های تدوین اشاره شده است.

لینک مرتبط: آگهی استخدام تدوینگر در سراسر کشور

تدوینگر کیست؟

پیش از آنکه به پاسخ این سؤال بپردازیم که چگونه تدوینگر شویم، باید بدانید تدوینگر کیست. مسئول تدوین یا تدوینگر، فردی است که با استفاده از ابزار‌های مختلف و با توجه به خلاقیت و ذوق هنری خود، اقدام به ویرایش و اصلاح تصاویر و فیلم‌های مختلف می‌کند.

موقعیت شغلی تدوینگر عکس

در موقعیت شغلی تدوینگر عکس، باید بدانید که چگونه ادیت بزنیم. افرادی که در شغل تدوینگر عکس (Photo editor) مشغول به کار می‌شوند، معمولاً برای وبسایت‌ها، شرکت‌های تبلیغاتی، انتشارات، دفتر مجلات و روزنامه‌ها کار می‌کنند. یک تدوینگر تصویر وظایفی مانند انتخاب عکس، ویرایش، مکان‌یابی عکس و انتشار آن را برعهده خواهد داشت.

همچنین ممکن است که مسئول تدوین تصاویر، مشاوره‌هایی را به همکاران عکاس خود نیز ارائه دهد. یک گرافیست جویای کار در صورت استخدام و همکاری با مسئول تدوین، می‌تواند از نظرات همکار تدوینگر خود نیز استفاده کند.

موقعیت شغلی تدوینگر فیلم

تدوینگر فیلم کیست و چگونه تدوینگر شویم؟ تدوینگر فیلم (Film Editor) یا تدوینگر ویدیو (Video Editor) می‌تواند در شرکت‌های تبلیغاتی یا شرکت‌های فیلم‌سازی مشغول به کار شود. در صنعت فیلم‌سازی، مسئول تدوین می‌تواند با مطالعه و آگاهی از فیلم‌نامه در نحوه ویرایش فیلم تأثیرگذار باشد. کارگردان و گروه فیلم‌برداری می‌توانند از پیشنهادات تدوینگر برای انتخاب بهترین زاویه فیلم‌برداری استفاده کنند. همچنین ویرایش صدا و استفاده از ویژوال افکت نیز برعهده مسئول تدوین است.

اما توجه داشته باشید که تدوین همواره در ارتباط با یک فیلم یا سریال تلویزیونی نیست. یک مسئول تدوین می‌تواند در ساخت و تدوین کلیپ‌های تبلیغاتی نیز مشارکت داشته باشد.

چرا جذب تدوینگر برای سازمان‌ها اهمیت دارد؟

جذب تدوینگر در سازمان‌ ها

چگونه تدوینگر شویم و وضعیت بازار کار این حرفه چگونه است؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان گفت که با گسترش استفاده از فناوری و افزایش روزافزون تقاضا برای ساخت فیلم و سریال، نیاز به استخدام مسئول تدوین نیز رو به افزایش است. رشد چشم‌گیر صنعت فیلم‌سازی در ایران باعث شده که بازار کار تدوینگر‌ها نیز از رونق خوبی برخوردار باشد.

همچنین با گسترش نفوذ شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، نیاز به تهیه و ساخت فیلم‌های تبلیغاتی نیز افزایش یافته است. بسیاری از کسب‌وکار‌ها ترجیح می‌دهند با تهیه فیلم‌های کوتاه تبلیغاتی در فضای اینستاگرام، دنبال‌کنندگان بیشتری را جذب صفحات اجتماعی خود کنند. بنابراین اگر به دنبال استخدام در فرصت شغلی تدوینگر هستید، به احتمال زیاد آینده شغلی خوبی در انتظار شما خواهد بود.

وظایف یک تدوینگر چیست؟

چگونه تدوینگر شویم و یک تدوینگر چه مسئولیت‌هایی را برعهده دارد؟ در ادامه، وظایف یک مسئول تدوین با توجه به زمینه کاری آورده شده است.

وظایف تدوینگر عکس

با توجه به آگهی استخدامی مربوط به شرکت‌های مختلف، وظایف در نظر گرفته شده برای جذب تدوینگر عکس ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی، برخی از این وظایف عبارت‌اند از:

  • تعامل و گفت‌و‌گو با مدیریت برای تعیین نمودن تصاویر مورد نیاز در یک پروژه
  • مشاهده و بررسی تصاویر و انجام اصلاحات مورد نیاز در صورت لزوم
  • عکاسی از سوژه‌های مورد نظر (معمولاً وظیفه عکاسی در شرکت‌های بزرگ برعهده عکاس مجموعه است)
  • آموزش نیرو‌های جدید

وظایف تدوینگر سینما و فیلم

حتماً می‌خواهید بدانید که چگونه تدوینگر شویم و وظایف یک تدوینگر فیلم و سینما چیست. برای یک تدوینگر سینما و فیلم، وظایف متنوعی در نظر گرفته شده است. برخی از مهمترین این مسئولیت‌ها عبارت‌اند از:

  • بصری‌سازی، تجسم و برخورداری از درک روشن از گفته‌های کارفرما درباره موضوع مورد نظر
  • مشاهده و ارزیابی نسخه اولیه به منظور تعیین بخش‌های قابل قبول و حذفی
  • ویرایش هر فریم (frame) از فیلم ضبط شده و ادغام پلان‌ها بر اساس خلاقیت و درک از فیلم نامه
  • تعامل و همکاری با دستیاران تدوین یا سایر تدوینگران
  • تعامل با کارفرما به منظور اصلاح بخش‌های موردنظر
  • تهیه نسخه نهایی و تحویل کار در زمان تعیین‌شده

بررسی شرح شغل تدوینگر

شرح شغل تدوینگر

در ادامه به شرایط در نظر گرفته شده برای استخدام یک مسئول تدوین اشاره شده است.

شرایط لازم برای فعالیت به عنوان تدوینگر عکس

  • اخذ مدرک دانشگاهی در یکی از رشته ‌های مرتبط با عکاسی، هنر‌های بصری یا رسانه‌های دیجیتال. معمولاً ارائه حداقل مدرک کارشناسی مورد توجه بسیاری از شرکت‌ها در هنگام استخدام متقاضیان است.
  • آشنایی و تسلط بر نرم‌افزار‌های ویرایش تصاویر مانند فتوشاپ (Photoshop)، این‌دیزاین (InDesign) و بریج (Bridge). شما می‌توانید در دوره‌های آموزشی که برای آموزش این نرم‌افزار‌ها برگزار می‌شوند نیز شرکت کنید تا علاوه بر یادگیری نرم‌افزار، گواهی‌نامه پایان دوره را دریافت کنید.
  • مهارت‌های رهبری و برخورداری از تجربه لازم برای مدیریت تعدادی از عکاسان
  • مهارت‌های ارتباطی قوی

چگونه تدوینگر شویم و شرایط لازم برای جذب تدوینگر فیلم چیست؟

  • حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط با فیلم‌سازی و تدوین
  • توانایی کار با چندین نرم‌افزار مختلف مانند Adobe Suite، Final Cut و Adobe After Effects
  • توانایی برقراری روابطی شفاف و سازنده به منظور دستیابی به درکی صحیح از نیاز‌های مشتریان
  • برخورداری از تجربه لازم در فیلم‌سازی و ویدیوگرافی
  • داشتن تفکری خلاقانه
  • برخورداری از مهارت‌های مدیریت زمان
  • آشنایی با رسانه‌های دیجیتال و تولید محتوای خلاقانه
  • آشنایی با موشن‌گرافیک (motion graphics)

لینک مرتبط: استخدام تدوینگر عروسی

شرایط کاری و نوع همکاری شغل تدوینگر

چگونه تدوینگر شویم و نوع همکاری شغل تدوینگر چیست؟ خبر خوب برای فعالان حوزه تدوین این است که این افراد می‌توانند به اشکال مختلف با شرکت‌ها و سازمان‌ها همکاری کنند. اگر نگاهی به سایت استخدامی بیندازید، حتماً آگهی‌هایی مانند «جذب تدوینگر دورکاری»، «جذب تدوینگر پروژه‌ای» یا «جذب تدوینگر تمام وقت» را خواهید دید.

بنابراین هیچ‌گونه نگرانی از بابت نوع همکاری با شرکت‌ها وجود ندارد. همچنین، می‌توانید هنگام رزومه ساختن به نوع همکاری خود اشاره کنید. در این صورت می‌توانید پیش از تماس نماینده شرکت‌ها، شرایط کاری خود را به اطلاع آن‌ها برسانید.

مسیر شغلی مسئول تدوین

پس از شروع کار به عنوان مسئول تدوین، می‌توانید بعد از مدتی در فرصت‌های شغلی تولیدکننده فیلم و ویدیو، تدوینگر ارشد فیلم یا به عنوان یک ویدیوگرافر مشغول به کار شوید.

مهارت‌های کلیدی برای یک تدوینگر

مهارت‌ های تدوینگر

در پاسخ به این سؤال که چگونه تدوینگر شویم، باید با مهارت‌های کلیدی یک تدوینگر آشنا شوید. در ادامه به برخی از مهارت‌های مهم برای استخدام به عنوان یک مسئول تدوین اشاره می‌کنیم.

مهارت کار با نرم‌افزار‌های تدوین

یکی از مهمترین مهارت‌های مورد نیاز برای هر مسئول تدوین، داشتن تسلط کافی هنگام کار با نرم‌افزار‌های تدوین فیلم و عکس است. لازم است که با آگاهی از نرم‌افزار‌های پرکاربرد در این حرفه، حتماً در دوره‌های آموزشی مربوط به این نرم‌افزار‌ها نیز شرکت کنید. در این صورت می‌توانید ضمن تقویت مهارت خود در یک یا چند نرم‌افزار، از گواهی پایان دوره برای پربار نمودن رزومه خود استفاده کنید. برخی از مهمترین نرم‌افزار‌های مورد نیاز برای جذب تدوینگر عبارت‌اند از:

  • نرم‌افزار افتر افکتس (Adobe After Effects)
  • نرم‌افزار پریمیر (Adobe Premiere)
  • و نرم‌افزار فتوشاپ (Adobe Photoshop)

روابط عمومی قوی

یک تدوینگر موفق باید روابط عمومی قوی داشته باشد. یکی از معیار‌های جانبی و البته بسیار مهمی که می‌تواند روی استخدام هر تدوینگری تأثیرگذار باشد، داشتن روابط عمومی قوی است. حتی این موضوع می‌تواند بر میزان حقوق و دستمزد یک مسئول تدوین نیز تأثیر داشته باشد.

دقت و توجه به جزئیات

یکی دیگر از مهارت‌هایی که برای استخدام در این حوزه بسیار مهم است، میزان جزئی‌نگر بودن مسئول تدوین است. چراکه کار تدوین نیازمند توجه و دقت فراوان به تمام جزئیات پروژه است. مسئول تدوین پروژه باید بتواند روی تمام جزئیات فیلم و ارتباط آن‌ها با داستان اصلی تمرکز کند.

مسئولیت‌پذیری برای تحویل به موقع پروژه

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه تدوینگر شویم، نباید اهمیت مسئولیت‌پذیری در این شغل را نادیده بگیرید. مسئول تدوین باید همواره زمان تحویل کار را در نظر داشته باشد. چراکه ممکن است برای یک پروژه، زمان نهایی نیز در نظر گرفته شده باشد. بنابراین لازم است که تدوینگر برنامه زمان‌بندی تحویل کار را هرگز فراموش نکند و با برنامه‌ریزی بتواند طبق ضرب‌العجل تعیین‌شده کار را تحویل دهد.

خلاقیت و دید هنری

یک تدوینگر می‌تواند با انتخاب پلان‌های درست و افزودن جلوه‌های صوتی و بصری مناسب، بر ارزش کار تولیدشده بیفزاید. در صورتی که مسئول تدوین از خلاقیت کافی نیز برخوردار باشد، می‌تواند محصولی جذاب و با تأثیرگذاری بیشتری را به کارفرما تحویل دهد.

تاب‌آوری و تحمل فشار کار زیاد

همانطور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد، یک مسئول تدوین باید کار را به موقع تحویل دهد و گاهی ممکن است مدت زمان کار روی پروژه بسیار کوتاه باشد. این موضوع می‌تواند استرس و فشار‌های کاری زیادی را به مسئول تدوین پروژه تحمیل کند. در نتیجه، یک تدوینگر حرفه‌ای ضمن مورد توجه قرار دادن زمان تحویل پروژه، باید بتواند خود را برای شرایط کاری سخت آماده کند.

انتقادپذیری

مسئول تدوین قرار است محصولی را تحویل دهد که مطابق با میل کارفرما باشد. بنابراین ممکن است که در روند تهیه پروژه، انتقاداتی از طرف سفارش‌دهنده کار بیان شوند. یک تدوینگر با‌تجربه باید بتواند تمامی نظرات و خواسته‌های کارفرما را در زمان تدوین در نظر بگیرد. به خاطر داشته باشید که انتقادپذیری در کنار جلب رضایت همکاران، می‌تواند مسیر رشد و پیشرفت کاری شما را هموارتر کند.

مشاغل همکار با تدوینگر

چگونه تدوینگر شویم و مشاغل همکار با تدوینگر چیست؟ یک مسئول تدوین می‌تواند با افرادی از موقعیت‌های شغلی مختلف در ارتباط باشد. برخی از این مشاغل عبارت‌اند از:

  • کارگردان
  • تهیه‌کننده سینما
  • دستیار تدوین
  • عکاس
  • موشن‌گرافیست

مراحل لازم برای جذب تدوینگر

چنانچه دوست دارید به عنوان یک تدوینگر استخدام شوید، می‌توانید مراحل زیر را در نظر بگیرید:

  • اگر در ابتدای راه هستید، توصیه می‌کنیم حتماً دوره کارآموزی را سپری کنید.
  • تدوین و ویرایش‌کردن فیلم یا عکس را تمرین کنید.
  • سعی کنید کار‌های خود را برای نمایش آماده کنید. ایده ساخت یک وبسایت شخصی، ایده بسیار خوبی است.
  • رزومه‌ای حرفه‌ای بنویسید و آن را برای شرکت‌ها، کارگردان‌ها یا تهیه‌کنندگان ارسال کنید.

سطح درآمد تدوینگر در ایران و جهان

حالا که می‌دانید چگونه تدوینگر شویم و چه مسیر شغلی پیش روی خود دارید، باید بدانید که سطح درآمد تدوینگر در ایران و سایر کشور‌های جهان چقدر است. در آمریکا، متوسط دستمزد سالانه برای یک تدوینگر فیلم، مبلغی در حدود 49 هزار دلار اعلام شده است. حداقل میزان دستمزد برای مسئول تدوین در آمریکا، حدود 33 هزار دلار در سال و حداکثر دستمزد برای یک تدوینگر حرفه‌ای فیلم، حدود 79 هزار دلار است.

این در حالی است که متوسط دستمزد سالانه برای استخدام مسئول تدوین در کشور فرانسه، مبلغی در حدود 31 هزار یورو اعلام شده است. به شکلی که دستمزد یک تدوینگر مبتدی ممکن است در حدود 28 هزار یورو در سال باشد. این در حالی است که یک مسئول تدوین حرفه‌ای در کشور فرانسه، مبلغی تا 48 هزار یورو در سال نیز به عنوان حقوق دریافت می‌کند.

اما در ایران با توجه به عواملی مانند اینکه در کدام شرکت مشغول به کار شوید، شهر محل استخدام کدام منطقه باشد یا تا چه اندازه از تجربه کاری برخوردار باشید، دستمزد شما نیز می‌تواند نسبت به سایر همکارانتان متفاوت باشد.

بنابر گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن در سال 1403، متوسط دستمزد یک تدوین‌گر در تهران و برای سطح کارشناس، مبلغی در حدود 20 میلون تومان در ماه است. این در حالی است که ممکن است حداکثر حقوق دریافتی برای یک مسئول تدوین در تهران و در سطح کارشناسی، مبلغی در حدود 39 میلیون تومان در ماه نیز باشد. حقوق ماهانه یک فریلنسر در حوزه تدوین‌ گری نیز سقف خاصی ندارد. قدم اول ورود به این مسیر، یادگیری تدوین است.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه ادیت یاد بگیریم، چگونه ادیتور شویم با گوشی، چگونه ادیتور یوتیوب شویم یا چگونه نمونه کار تدوین بسازیم، شرکت در یک دوره آموزشی مناسب می‌تواند شما را با تمامی مراحل تدوین و ادیت آشنا کند.

جمع‌بندی

یکی از مشاغلی که در حوزه هنر طرفداران بسیار زیادی دارد، فرصت شغلی تدوینگر یا ادیتور است. به همین منظور در این مطلب ضمن معرفی زمینه‌های مختلف کاری یک مسئول تدوین، به بررسی پاسخ این سؤال پرداختیم که چگونه تدوینگر شویم. امیدواریم با مطالعه این مطلب و مشاهده فرصت‌های استخدامی جدید، بتوانید در شغل دلخواه خود به راحتی استخدام شوید.

منبع: www.indeed.com

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه