گزارش کامل رویداد اچ آر ویژن 02؛ آنچه در گردهمایی بزرگ متخصصین منابع انسانی گذشت!

نوشته شده توسط نجوا کندری
زمان مطالعه: 7دقیقه
گزارش کامل رویداد اچ آر ویژن 02؛ آنچه در گردهمایی بزرگ متخصصین منابع انسانی گذشت!

در روز ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، رویداد “گردهمایی مدیران منابع انسانی” با عنوان “اچ آر ویژن 02” توسط گروه جاب‌ویژن در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد. در این گردهمایی، جمعی از اساتید دانشگاه، مدیران عامل، متخصصان و مدرسان برجسته حوزه مدیریت و منابع انسانی گرد هم آمدند تا به تبادل دانش و تجربیات خود در زمینه‌های مختلف این حوزه بپردازند.

سخنرانی‌های کلیدی و پنل‌های تخصصی متنوع، از جمله بخش‌های مختلف این رویداد بودند که با هدف ارتقای سطح دانش و مهارت شرکت‌کنندگان برگزار شدند. در این مقاله، به بررسی کامل رویداد 02 HRVISION خواهیم پرداخت.

نگاهی کلی به رویداد HRVISION 02

رویداد اچ آر ویژن 02

رویداد اچ آر ویژن که از آن با عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی منابع انسانی یاد می‌شود، به‌صورت هم‌زمان در دو بخش سمینار تخصصی و نمایشگاه برگزار شد. گروه جاب‌ویژن به‌عنوان اکوسیستم منابع انسانی که زیرمجموعه‌هایی همچون پلتفرم استخدام و کاریابی جاب‌ویژن، کندو، نمایشگاه کار، میرانا و اچ‌آر مارکت دارد، در رویداد HR Vision 02 میزبان بیش از 1000 نفر از متخصصین، کارشناسان و علاقه‌مندان حوزه منابع انسانی بود.

این رویداد در قالب 3 پنل گفت‌وگو و 5 سخنرانی با راهبری سیاوش صفاریان‌پور برگزار شد. گردهمایی اچ آر ویژن 1402میزبان برندهای مطرحی همچون اسنپ‌فود، جاباما، دیجی‌پی، بیمه‌دات‌کام و تارا بود. از حامیان این رویداد نیز می‌توان به تارا، اسنپ گروسِری، بارجیل، آکادمی همراه اول و سلفیت اشاره کرد.

گسترش شبکه کاری و اشتراک تجربه متخصصین؛ مهم‌ترین دستاوردهای HRVISION 02

در ابتدای این رویداد، هادی محمدآبادی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل جاب‌ویژن ضمن اشاره به اهداف و دستاوردهای گردهمایی متخصصین منابع انسانی به میهمانان حاضر در مراسم خیرمقدم گفت.

محمدآبادی با اشاره به حضور هزار نفر از فعالین حوزه HR در این دوره، گسترش شبکه کاری و حرفه‌ای فعالان جامعه منابع انسانی و به‌اشتراک‌گذاری دانش و تجربه متخصصین را از جمله مهم‌ترین دستاوردهای رویداد اچ آر ویژن 02 بیان کرد.

سه پنل گفت‌وگو؛ سه موضوع تخصصی در حوزه منابع انسانی

در گردهمایی اچ آر ویژن 02 سه پنل گفت‌وگوی تخصصی با موضوعات روز حوزه منابع انسانی برگزار شد. در ادامه درباره هر یک از این پنل‌ها توضیحاتی خواهیم داد.

اولین پنل؛ انتظارات مدیران عامل از واحد منابع انسانی

 انتظارات مدیران عامل از واحد منابع انسانی

پنل اول به موضوع «انتظارات مدیران عامل از واحد منابع انسانی» اختصاص داشت. در این پنل، سعید محمدی هم بنیان‌گذار و مدیرعامل گروه دیجی‌کالا، حمیدرضا منصوریان، مدیرعامل یونیلیور، مهدی امیری، نایب‌رئیس هیئت‌مدیره همکاران سیستم و مقداد ولایی مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار جاب‌ویژن به بحث و انتقال تجربه درباره انتظاراتی که مدیران عامل از واحد منابع انسانی دارند، پرداختند.

در این پنل به سوال مهم «واحد منابع انسانی چطور می‌تواند به یک سازمان برای رسیدن به اهداف استراتژیکش کمک کند؟» پاسخ داده شد. حمیدرضا منصوریان در راستای تاکید بر موضوع حال خوب کارمندان و کشف استعدادهای نهان، خاطره جالبی درباره بازدید خود از کارخانه یونیلیور انگلستان بازگو کرد که در ادامه به شرح کامل آن خواهیم پرداخت:

«این فرصت برایم فراهم شد تا از کارخانه یونیلیور انگلستان در کنار مدیران عامل دفاتر یونیلیور در کشورهای دیگر به طور مستقیم بازدید کنم. از این مکان مهم که در ادامه خواهم گفت، ملکه انگلستان و روسای جمهور کشورهای مختلف هم بازدید کرده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که اولین جایی که برای بازدید رفتیم کارخانه و خط تولید یونیلیور نبود، بلکه دهکده‌ای احداث شده توسط برادران لیور در سال ۱۸۸۸ میلادی برای آسایش نیروهایشان بود. دهکده‌ای که خانه‌های بسیار کوچک دوطبقه اما حیاط‌دار داشت. آنها با ایجاد این دهکده می‌خواستند به نیروهایشان این را بگویند که ارزش زندگی‌کردن از کارکردن بیشتر است. این برادران باور داشتند وقتی نیروی انسانی حالش خوب باشد و از زندگی در کنار خانواده‌اش لذت ببرد، قطعا برای ما هم بهترین تلاش را خواهند کرد.»

مدیران این پنل، حال خوب نیروها در کنار ایجاد فضایی برای شکوفایی استعدادها در محیط کاری را مهم‌ترین انتظار خود از واحد منابع انسانی دانسته و معتقد بودند اگر سازمانی بتواند استعدادها را شناسایی کند و پرورش بدهد، نصف راه موفقیت را رفته است.

بهبود تجربه کارکنان در سازمان، از حرف تا عمل؛ موضوع پنل دوم رویداد اچ آر ویژن 02

بهبود تجربه کارکنان در سازمان

پنل دوم با حضور سینا معصومی (CHRO در نوبیتکس)، مژگان نوری (HR Manager در اسنپ‌پی)، یاسمن پریشان (HR Director در دیجی‌کالا)، فرشاد اصلانی مدرس و متخصص مدیریت منابع انسانی و مژگان گلشن (مدیرعامل راهکارهای منابع انسانی کندو) که راهبری پنل را بر عهده داشت، برگزار شد.

در این پنل از گردهمایی HRVISION 02 درباره روش‌های بهبود تجربه کارکنان در سازمان‌ها صحبت شد. افراد حاضر در پنل دوم به این موضوع تاکید کردند که تیم منابع انسانی هر سازمانی باید نیاز کارکنان را به طور دقیق شناسایی کنند و در صورت نیاز، استراتژی سازمان را مطابق با خواسته‌های آن‌ها تغییر دهند. این کار تجربه‌ای خوشایند از کارکردن را برای کارمندان به وجود خواهد آورد.

اصلانی در این پنل، مسئله‌محور بودن و چابکی را به‌عنوان دو مشخصه و ویژگی مهم نیروهای منابع انسانی مطرح کرد. او به این نکته اشاره کرد که منظور از چابکی، یافتن نیاز و مسئله، صحبت با افراد سازمان برای حل‌کردن آن و پاسخ به آن نیاز و مسئله، متناسب با شنیده‌هایمان است.

در ادامه، مژگان نوری (مدیر منابع انسانی اسنپ‌پی) با ارائه آمار و ارقام جهانی دربارة جابه‌جایی‌های نیروهای انسانی در سازمان‌های مختلف، به بررسی این موضوع مهم پرداخت: «در دنیا مطالعاتی انجام شده که نشان می‌دهد بین ۲۰ تا ۵۰ درصد کارکنان سازمان، مشارکت مشتاقانه در محیط و سازمانشان ندارند و ۵۱ درصد افراد سازمان، فعالانه به دنبال شغل دیگری هستند؛ چون تجربة خوبی در سازمان‌ها برایشان نساخته‌ایم.»

یاسمن پریشان، مدیر منابع انسانی دیجی‌کالا نیز آزمون و خطای روش‌های ارزیابی تجربة کارکنان را ضروری دانست و بر لزوم بررسی استراتژی‌هایی که منابع انسانی در نظر می‌گیرد، تاکید کرد؛ چرا که لزوما همه فعالیت‌هایی که در واحد منابع انسانی انجام می‌گیرد، صحیح و مناسب نیست.

در این پنل، سینا معصومی (CHRO در نوبیتکس)، مسئله‌محور بودن، اصالت و یکپارچگی را به‌عنوان مهم‌ترین مسائل در حوزه تجربه کارکنان کرد. به اعتقاد او، بین این سه موضوع، مسئله‌محوری اهمیت بیشتری دارد. معصومی بر مفهوم معنا و معناداری نیز اشاره کرده و تاکید کرد که مسئله معنای کار برای کارکنان، شاخص بسیار مهمی است که باید روی آن تمرکز کنیم.

پنل سوم؛ چالش‌های جذب و نگهداشت کارکنان یقه آبی

از دهه 1940 به بعد، به کار بردن اصطلاح «کارکنان یقه آبی» برای مشاغلی که ماهیت فیزیکی دارند، رایج شد. در حال حاضر، این اصطلاح در بازار کار ایران به یک مسئله چالش‌برانگیز تبدیل شده است. به همین خاطر، موضوع پنل سوم گردهمایی اچ آر ویژن 02 نیز به چالش‌های جذب و نگهداشت کارکنان یقه‌آبی اختصاص پیدا کرد.

در این پنل که با حضور مهدی نیک‌پور (مدیر منابع انسانی گروه صنعتی رز)، خشایار حکیمی (معاون منابع انسانی قطعات خودرو عظام)، مونا سوری (مدیر توسعه استعداد در صنایع تولیدی کروز) و منصور مددی (معاون سرمایه انسانی در گروه اقتصادی گلستان) برگزار شد، این مدیران درباره تجربیات خود از چالش‌هایی که در جذب و نگهداشت یقه آبی‌ها داشتند، صحبت کردند.

پنج سخنرانی با موضوعات روز مدیریت منابع انسانی در رویداد اچ آر ویژن 02

مدیریت منابع انسانی در رویداد اچ آر ویژن

در رویداد اچ آر ویژن 02 پنج سخنرانی توسط متخصصین حوزه منابع انسانی انجام شد که در ادامه درباره هر یک از این سخنرانی‌ها توضیحاتی خواهیم داد:

منابع انسانی و مدیران در سازمان‌های چابک

مجتبی سلحشور، قائم‌مقام شرکت پیشگامان از هلدینگ هزاردستان در این رویداد درباره «ارتباط منابع انسانی و مدیران در سازمان‌های چابک» صحبت کرد.

سلحشور در این سخنرانی به بررسی نقش مهم منابع انسانی در جهت‌گیری سیاست‌های مدیریتی پرداخت و به این نکته تاکید کرد که امروزه باید تیم منابع انسانی را تیم مدیران عامل دانست که این موضوع، می‌تواند یکی از نشانه‌های بلوغ سازمان باشد.

به اعتقاد آقای سلحشور، در بسیاری از تیم‌های منابع انسانی این چرخه معیوب دیده می‌شود که مدیران منابع انسانی برای مدیران ماهی می‌گیرند. اما درست در زمانی که تیم‌های منابع انسانی به‌جای ماهی گرفتن برای مدیران، به آن‌ها ماهیگیری یاد می‌دهند؛ می‌توان سازمان را بالغ دانست و اینجا نقطه‌ای است که مسئولیت‌های منابع انسانی تعریف می‌شود.

مدیریت هیجان در تیم‌های کاری؛ تجربه عملی برگرفته از سریال تد لاسو

سخنرانی منصور شیرزاد، متخصص و مشاور منابع انسانی به موضوع مدیریت هیجان در تیم‌های کاری و ارائه راهکارهایی عملی برای این نوع مدیریت اختصاص داشت.

به اعتقاد آقای شیرزاد، شدت هیجان بالا، خوانش هیجان رو تضعیف می‌کند؛ اما تیم‌های سازمانی این قابلیت را دارند که در زمینه شناخت و رویارویی با هیجان‌ها به فرد کمک کنند. همچنین تشکیل جلسات خرسی می‌تواند به حل تعارض‌ها و ایجاد فضایی برای گفت‌وگو در سازمان کمک کند.

مدیریت منابع انسانی در عصر مهاجرت فراگیر

در این سخنرانی دکتر محمد فاضلی، جامعه‌شناس مطرح کشور، نتایج جدیدترین پژوهش خود در حوزه مهاجرت نیروی کار را که شامل اطلاعات به‌روز و دقیقی درباره این پدیده بزرگ اجتماعی بود، با حاضرین در رویداد HRVISION به اشتراک گذاشت.
علاوه بر این، دکتر فاضلی در این سخنرانی توصیه‌هایی برای مدیران منابع انسانی داشت که می‌تواند در عصر مهاجرت، راهکارهایی عملی برای تیم‌های منابع انسانی به همراه داشته باشد.

بشنویم و نو شویم؛ مروری بر تجربه مدیریت عملکرد در گروه آگاه

دکتر سارا سام‌خانی، HR Director در گروه مالی آگاه، دیگر سخنران این گردهمایی بود که به بیان تجربه زیسته خود در پیاده‌سازی و فرایند اجرا و توسعه پروژه «بشنو» در گروه آگاه پرداخت. واژه «بشنو» که از ترکیب واژه شنیدن و نو شدن تشکیل شده است، می‌تواند الهام‌بخش تیم‌های منابع انسانی برای شنیدن فیدبک‌ها و توسعه باشد.

به اعتقاد دکتر سام‌خانی، “شنیدن” و “گفت‌وگوکردن” هر دو نقشی اساسی را در سازمان ایفا می‌کنند و درست همین‌جاست که تیم منابع انسانی می‌تواند میزان موفقیت خودش را با اندازه‌گیری فضای گفت‌وگوی ایجاد شده در سازمان بسنجد.

منابع انسانی اثرگذار و کاریزماتیک در عمل

دکتر ایوب اسماعیلی، مشاور و مدرس مدیریت در این سخنرانی تجربیاتی را درباره منابع انسانی کاریزماتیک در سازمان‌ها ارائه کرده و به سوال مهم «چرا واحدهای منابع انسانی آن جایگاه استراتژیک و تاثیرگذاری را که باید در سازمان‌ها داشته باشند، ندارند؟» پاسخ داد.

دکتر اسماعیلی در رویداد اچ آر ویژن به لزوم وجود اشتیاق برای شروع و ادامه مسیر منابع انسانی در شرکت اشاره کرده و قدرت دادن به افراد سازمان را ویژگی مدیران منابع انسانی کاریزماتیک دانست. از نظر دکتر اسماعیلی، اعتمادسازی بین تیم‌ها، در سازمان‌های امروزی نقشی اساسی ایفا می‌کند و به همین دلیل، یکی از وظایف تیم‌های منابع انسانی، ایجاد فرهنگ اعتماد به‌جای کنترل است.

سخن پایانی

گردهمایی اچ آر ویژن 02 در روز 16 بهمن‌ماه 1402 با حضور جمعی از اساتید، مدیران عامل، متخصصین و مدرسان حوزه مدیریت و منابع انسانی در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد. هدف از این رویداد، تبادل دانش و تجربیات، ارتقای سطح دانش و مهارت فعالان این حوزه، معرفی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی منابع انسانی و آشنایی با جدیدترین روش‌ها و فناوری‌های مرتبط با این حوزه به کار خود بود.

در این رویداد، موضوعات و مباحث مختلفی در حوزه منابع انسانی مانند نقش تحول دیجیتال، آینده منابع انسانی، جذب و استخدام استعدادهای برتر، مدیریت عملکرد و توسعه منابع انسانی و برندسازی کارفرمایی موردبحث و بررسی قرار گرفت. حضور برندهای مطرح کشور، نظرات و تجربیات مثبت شرکت‌کنندگان و دستاوردهای قابل‌توجهی مانند گسترش شبکه کاری و حرفه‌ای فعالان جامعه منابع انسانی و به‌اشتراک‌گذاری دانش و تجربه متخصصان، از جمله نکات برجسته این رویداد محسوب می‌شوند.

نویسنده

  • نجوا کندری

    من نجوا هستم؛ دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی معماری و کارشناسی‌ارشد مطالعات معماری ایران از دانشگاه تهران. از سال‌ها قبل به نوشتن، پژوهش و تکنولوژی‌های مرتبط به آن‌ها، علاقه زیادی داشتم. همین موضوع هم باعث شد به حوزه تولید محتوا و موضوعات مشابهی مثل کپی‌رایتینگ، سئو، دیجیتال مارکتینگ و استراتژی محتوا گرایش پیدا کنم و دوره‌های مختلفی را در این زمینه‌ها بگذرانم. در حال حاضر به‌عنوان کارشناس تولید محتوا فعالیت می‌کنم و به نوشتن در حوزه‌های مختلفی همچون معماری، توسعه فردی و به‌صورت تخصصی‌تر، کاریابی، مشغول هستم. بسیار خوشحالم که می‌توانم با نوشته‌هایم، راهنمایی برای افرادی که در ابتدای راه مسیر شغلی یا تغییر شغل هستند، باشم و در حد توانم، به آن‌ها در این مسیر پرپیچ‌وخم، کمک کنم.

دسته بندی :
جاب‌ویژن
بدون دیدگاه