استخدام تکنسین آزمایشگاه؛ شرایط و نیازمندی‌های کار در آزمایشگاه

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
استخدام تکنسین آزمایشگاه؛ شرایط و نیازمندی‌های کار در آزمایشگاه

فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم آزمایشگاهی، میکروبیولوژی و زیست‌شناسی می‌توانند برای آگهی‌های استخدام تکنسین آزمایشگاه رزومه بفرستند. هم آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و هم آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی، به ویژه در صنایع غذایی، نیازمند این تکنسین‌ها هستند.

البته فارغ‌التحصیلان رشته‌های دیگر نیز می‌توانند به عنوان تکنسین آزمایشگاه‌های تخصصی مرتبط با رشته‌ی خود به کار در آزمایشگاه مشغول شوند ولی تعداد مشاغل آزمایشگاهی غیربالینی و غیرزیستی چندان زیاد نیست.

استخدام

تا همین چند سال پیش، برای فارغ‌التحصیلان رشته‌ی زیست‌شناسی، یکی از معدود فرصت‌های شغلی در کشور ما، کار کردن به عنوان تکنسین آزمایشگاه تشخیص طبی بود اما با ممنوعیت استخدام رشته‌های علوم پایه در این آزمایشگاه‌ها توسط سازمان نظام پزشکی، همین فرصت شغلی نیز از آن‌ها گرفته شد. در حال حاضر، تنها فارغ‌التحصیلان رشته‌های زیر نظر وزارت بهداشت، مثل علوم آزمایشگاهی می‌توانند در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی مشغول به کار شوند.

البته فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف زیست‌شناسی، به ویژه میکروبیولوژی، هنوز می‌توانند در آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی و تعیین کیفیت در صنایع غذایی مشغول به کار شوند. همچنین، دانشگاه‌ها، مراکز علمی-پژوهشی، شرکت‌های داروسازی و شرکت های دانش‌بنیان، نیازمند تکنسین آزمایشگاه هستند و از میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم پایه، نیرو جذب می‌کنند.

در این مقاله از سایت استخدام آنلاین جاب ویژن می‌خواهیم در رابطه با شرایط استخدام تکنسین آزمایشگاه صحبت کنیم. همچنین، به شما خواهیم گفت که یک تکنسین آزمایشگاه چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارد و کار کردن در آزمایشگاه چگونه است.

استخدام در آزمایشگاه تشخیص طبی

استخدام تکنسین آزمایشگاه تشخیص طبی

در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، نمونه‌های بالینی که از بیماران گرفته می‌شوند، با استفاده از تکنیک‌ها و ابزارهای آزمایشگاهی مثل تکنیک‌های طیف‌سنجی، کروماتوگرافی، میکروسکوپی و … مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند تا پزشک بر اساس نتایج این آزمایش‌ها بتواند دلایل بیماری‌ها را تشخیص دهد.

یک آزمایشگاه تشخیص طبی کامل و مجهز معمولا دارای بخش‌های زیر است:

  • هماتولوژی
  • هیستوپاتولوژی
  • میکروبیولوژی
  • بیوشیمی ادرار
  • هورمون‌شناسی
  • ایمنی‌شناسی
  • انگل‌شناسی
  • قارچ‌شناسی
  • بیولوژی مولکولی

شرایط استخدام تکنسین آزمایشگاه تشخیص طبی

برای کار در آزمایشگاه تشخیص طبی باید در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل کرده باشید و با اصول کار در آزمایشگاه به طور کامل آشنا باشید. در گذشته، فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف زیست‌شناسی نیز می‌توانستند آزمایشگاه تشخیص طبی تأسیس کنند یا حداقل، در این آزمایشگاه‌ها مشغول به کار شوند؛ اما در حال حاضر، مطابق با قوانین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تنها فارغ‌التحصیلان رشته‌ی علوم آزمایشگاهی چنین امکانی دارند.

رشته‌ی علوم آزمایشگاهی دارای گرایش‌های مختلفی شامل هماتولوژی، بیوشیمی بالینی، سیتولوژی، قارچ‌شناسی، میکروبیولوژی، انگل‌شناسی و ایمنی شناسی است.

رزومه ساز

فارغ‌التحصیلان مقاطع کاردانی یا کارشناسی علوم آزمایشگاهی یا مقطع کارشناسی ارشد گرایش‌های فوق می‌توانند برای آگهی‌های استخدام تکنسین آزمایشگاه تشخیص طبی یا فرصت‌های کار در آزمایشگاه بیمارستان رزومه بفرستند.

به علاوه، کسانی که مدرک دیپلم دارند نیز می‌توانند با گذراندن دوره‌های تکنسین آزمایشگاه، کارهایی که نیاز به تخصص کمتری دارند، مثل نمونه‌گیری از بیماران را انجام دهند.

اگر می‌خواهید به عنوان یک تکنسین آزمایشگاه تشخیص طبی در شغل خود پیشرفت کنید و به جایگاه‌های کارشناس و کارشناس ارشد آزمایشگاه برسید، باید به تحصیلات خود ادامه دهید و در یکی از گرایش‌های فوق، تخصص کسب کنید.

همچنین، با کسب مدرک دکتری علوم آزمایشگاهی می‌توانید در مراکز علمی و پژوهشی و مراکز دولتی زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشغول به کار شوید.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام تکنسین آزمایشگاه تشخیص طبی، کلیک کنید.

استخدام تکنسین آزمایشگاه میکروبی

استخدام آزمایشگاه میکروبی

بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه‌ی صنایع غذایی و نیز خیلی از شرکت‌های داروسازی، دارای آزمایشگاه‌ میکروبیولوژی هستند و فارغ‌التحصیلان رشته‌ی میکروبیولوژی را برای کار در آزمایشگاه‌ ها به عنوان تکنسین یا کارشناس، جذب می‌کنند.

شرکت‌های صنایع غذایی از مواد اولیه و محصولات خود، تست‌های میکروبیولوژیک می‌گیرند تا از ایمنی میکروبی آن‌ها مطمئن شوند. همچنین، بعضی از شرکت‌های صنایع غذایی، از فرآیندهای تخمیری میکروبی برای تولید محصولات تخمیری و پروبیوتیک استفاده می‌کنند. شرکت‌های دارویی نیز بعضی از محصولات خود، به ویژه داروهای نوترکیب را به کمک باکتری‌ها تولید می‌کنند.

شرایط استخدام تکنسین و کارشناس آزمایشگاه میکروبی

حداقل مدرک تحصیلی لازم برای استخدام تکنسین آزمایشگاه میکروبی، لیسانس میکروبیولوژی است. البته بعضی از شرکت‌ها، فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف رشته‌ی زیست‌شناسی، مثل بیوشیمی، بیوفیزیک، سلولی و مولکولی و … را در آزمایشگاه‌های میکروبی خود جذب می‌کنند.

تکنسین آزمایشگاه چه کارهایی انجام می‌دهد و چه مسئولیت‌هایی دارد؟

وظایف و مسئولیت‌های تکنسین آزمایشگاه

کارهایی که یک تکنسین یا کارشناس آزمایشگاه انجام می‌دهد، تا حد زیادی وابسته به سازمان استخدام‌کننده و تخصص او است. برای مثال، کارهای روزمره‌ی یک تکنسین آزمایشگاه تشخیص طبی با کارهای روزمره‌ی یک کارشناس آزمایشگاه میکروبی یا کارشناس آزمایشگاه شیمی، تفاوت‌های زیادی دارند. این وظایف و مسئولیت‌ها در دوره‌های آموزش کار در آزمایشگاه به افراد آموزش داده می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت که یک کارشناس آزمایشگاه، وظایف و مسئولیت‌های زیر را دارد:

  • جمع‌آوری و نگهداری نمونه‌ها: اولین کاری که یک تکنسین آزمایشگاه باید انجام دهد، جمع‌آوری نمونه‌ها برای آزمایشات است. به عنوان مثال، یک تکنسین آزمایشگاه تشخیص طبی، باید بتواند از بیماران خون یا نمونه‌های بافتی بگیرد. همچنین، هر  نمونه باید تحت شرایط خاصی نگهداری شود که این کار نیز بر عهده‌ی تکنسین آزمایشگاه است.
  • کار کردن با دستگاه‌های آزمایشگاهی و کالیبره کردن آن‌ها: تکنسین آزمایشگاه باید با استفاده از دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه، آنالیزهای لازم را روی نمونه‌ها انجام دهد. هر دستگاه آزمایشگاهی پس از مدتی، از حالت کالیبره خارج می‌شود و تکنسین باید بتواند دستگاه‌ها را کالیبره کرده و از آن‌ها نگهداری کند تا دستگاه‌ها نتایج صحیح را گزارش کنند.
  • انجام تست‌های آزمایشگاهی: کار اصلی در محیط‌های آزمایشگاهی، انجام تست‌های آزمایشگاهی مختلف است. معمولا این تست‌ها بر اساس پروتوکل‌های از پیش تعیین شده انجام می‌شوند و تکنسین باید با دقت، این تست‌ها را به کمک مواد و دستگاه‌های موجود در آزمایشگاه، انجام دهد.
  • ثبت و تحلیل نتایج تست‌های آزمایشگاهی: هر تست آزمایشگاهی، نتیجه‌ای دارد که تکنسین باید این نتیجه را ثبت کرده و تحلیل کند.
  • تمیز و مرتب نگه داشتن آزمایشگاه: هر آزمایشگاهی، به ویژه آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و آزمایشگاه‌های میکروبی، باید تمیز و مرتب نگه داشته شوند. تمامی کارهای مربوط به تمیز کردن و مرتب کردن آزمایشگاه، به عهده‌ی تکنسین آزمایشگاه است.
  • رعایت استانداردها و ضوابط ایمنی در آزمایشگاه: آزمایشگاه‌ها می‌توانند محیط‌های زیان آور و خطرناکی باشند. تقریبا می‌توان خطرات موجود در محیط‌های آزمایشگاهی را به سه دسته‌ی بیولوژیک، پرتویی و شیمیایی تقسیم‌بندی کرد. کارشناس آزمایشگاه باید پروتوکل‌های ایمنی را به طور مرتب در آزمایشگاه اجرا کند تا ایمنی آزمایشگاه در سطح مطلوبی باقی بماند.
  • گزارش‌دهی در رابطه با وضعیت دستگاه‌ها و مواد موجود در آزمایشگاه: تکنسین باید مدام دستگاه‌های آزمایشگاهی را بررسی کرده و در صورت هرگونه ایرادی، آن را به سوپروایزر خود گزارش کند. همچنین، تکنسین باید از نگهداری مواد آزمایشگاهی در شرایط مناسب مطمئن شود و تاریخ انقضای مواد و موجود بودن آن‌ها در آزمایشگاه را بررسی کرده و هر ماده‌ای که مصرف می‌شود یا تاریخ انقضای آن به پایان می‌رسد را برای سفارش‌گیری، گزارش دهد.

کدام سازمان‌ها نیازمند استخدام تکنسین آزمایشگاه هستند؟

تمامی سازمان‌هایی که دارای آزمایشگاه باشند و همه یا بخشی از فعالیت‌های آن‌ها در آزمایشگاه انجام شود، به تکنسین‌های آزمایشگاه نیاز دارند. بر این اساس، سازمان‌های زیر، نیازمند استخدام کارشناس آزمایشگاه هستند:

  • آزمایشگاه‌های تشخیص طبی
  • شرکت‌های مواد غذایی
  • شرکت‌های داروسازی
  • آزمایشگاه‌های خاک
  • آزمایشگاه‌های شناسایی آفات و بیماری‌های گیاهان
  • دانشگاه‌ها
  • پژوهشگاه‌ها
  • شرکت‌های دانش‌بنیان
  • وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • شرکت‌های تولید کننده‌ی محصولات شیمیایی
  • شرکت آب و فاضلاب
  • و …

برای مشاهده‌ی فرصت‌های استخدام تکنسین آزمایشگاه در شرکت‌های معتبر کلیک کنید.

چه مهارت‌هایی در شغل تکنسین آزمایشگاه اهمیت دارند؟

مهارت های مورد نیاز تکنسین آزمایشگاه

هر تکنسین آزمایشگاه باید برای کار در آزمایشگاه مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت و نرم را داشته باشد. مهارت‌های سخت در هر نوع آزمایشگاهی متفاوت هستند؛ برای مثال، مهارت‌های سخت مورد نیاز در یک آزمایشگاه خاک‌شناسی با مهارت‌های سخت مورد نیاز در یک آزمایشگاه میکروبی، با هم دیگر تفاوت دارند. با این حال، معمولا مهارت‌های نرم در آزمایشگاه‌های مختلف، با هم دیگر متفاوت نیستند.

مهارت‌های نرم مورد نیاز در شغل تکنسین آزمایشگاه

  • توجه به جزئیات
  • مهارت‌های ارتباطی عالی به ویژه مهارت‌های نوشتاری
  • توانایی در کار تیمی
  • مهارت‌های تحلیلی
  • مدیریت زمان

مهارت‌های سخت مورد نظر کارفرمایان در استخدام تکنسین آزمایشگاه

  • دانش پایه‌ای در رابطه با تست‌های آزمایشگاهی
  • مهارت کار کردن با دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاه و کالیبره کردن آن‌ها
  • مهارت‌های HSE
  • مهارت‌های نرم‌افزاری برای گردآوری و تحلیل داده‌های آزمایشگاهی
  • آشنایی با پروتوکل‌های آزمایشگاهی
  • مهارت در نمونه‌گیری

مزایا و معایب کار کردن به عنوان تکنسین آزمایشگاه

یکی از مهم‌ترین مزایای شغل تکنسین آزمایشگاه این است بازار کار بسیار خوبی دارد. پیشبینی می‌شود از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۹، بازار کار این شغل، تا ۷٪ رشد داشته باشد؛ این در حالی است که میانگین رشد همه‌ی مشاغل در همین بازه‌ی زمانی، تنها ۴٪ است.

کسی که در آزمایشگاه کار می‌کند و تجربه‌اش در کار کردن با تکنیک‌ها و دستگاه‌های آزمایشگاهی بالا می‌رود، شانس این را دارد که به عنوان پژوهشگر یا تکنسین آزمایشگاه در یک پژوهشگاه یا دانشگاه مشغول به کار شود و به کارهای پژوهشی بپردازد.

درآمد کار در آزمایشگاه برای تکنسین‌ها متوسط است و این در حالی است که یک تکنسین آزمایشگاه، به ویژه یک تکنسین آزمایشگاه تشخیص طبی یا میکروبی، روزانه با خطرات متعددی مواجه است. مواد شیمیایی سمی و آلودگی‌های بیولوژیک، تنها بخشی از سختی کار در آزمایشگاه هستند. به علاوه، حساسیت کار خیلی بالا است و فشار و استرس زیادی روی تکنسین‌های آزمایشگاه وجود دارد و باعث شده تا حقوق تکنسین ازمایشگاه باتوجه به خطرات شغلی آن چندان مناسب نباشد.

استخدام تکنسین آزمایشگاه در البرز

استخدام کارشناس آزمایشگاه در البرز

استان البرز یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است و شهرک‌های صنعتی متعددی دارد. این استان قطب صنعت داروسازی کشور بوده و در حوزه‌ی صنایع غذایی نیز بسیار فعال است. بسیاری از شرکت‌های داروسازی و صنایع غذایی در استان البرز نیاز به تکنسین آزمایشگاه دارند. فارغ‌التحصیلان رشته‌ی میکروبیولوژی و دیگر گرایش‌های زیست‌شناسی می‌توانند برای آگهی‌های استخدام تکنسین آزمایشگاه در البرز رزومه بفرستند تا در صورت قبولی در مصاحبه، بتوانند در آزمایشگاه‌های میکروبی شرکت‌های داروسازی یا صنایع غذایی، مشغول به کار شوند.

استخدام تکنسین آزمایشگاه کرج

شهر کرج یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای کشور است و آزمایشگاه‌های تشخیص طبی متعددی دارد. همچنین، اکثر داروسازی‌های مهم استان البرز در حاشیه‌ی شهر کرج قرار دارند. بنابراین، فرصت‌های شغلی متعددی برای کار در آزمایشگاه‌ های تشخیص طبی و آزمایشگاه‌های میکروبی در شهر کرج وجود دارد. فارغ‌التحصیلان علوم تجربی که در رشته‌های علوم آزمایشگاهی، میکروبیولوژی و دیگر گرایش‌های زیست‌شناسی ادامه تحصیل داده‌اند، می‌توانند برای آگهی‌های استخدام تکنسین آزمایشگاه کرج رزومه بفرستند.

چگونه آگهی‌های استخدام تکنسین آزمایشگاه را پیدا کنیم؟

چگونه آگهی‌های استخدام تکنسین آزمایشگاه را پیدا کنیم

کارجویان گرامی می‌توانند با مراجعه به سایت کاریابی اینترنتی جاب ویژن، جدیدترین فرصت‌های کار در آزمایشگاه تشخیص طبی و سایر آزمایشگاه‌ها از جمله فرصت‌های استخدام ازمایشگاه بیمارستان های تهران را پیدا کنند و پس از ساخت رزومه به کمک رزومه ساز رایگان جاب ویژن، درخواست همکاری خود را برای کارفرمایان ارسال نمایند.

کانال استخدام آزمایشگاه

اگر می‌خواهید از جدیدترین آگهی‌های استخدام تکنسین آزمایشگاه با خبر شوید، در کانال تلگرام جاب ویژن عضو شوید. این کانال تلگرامی، بهترین کانال استخدام آزمایشگاه در ایران است و جدیدترین فرصت‌های شغلی آزمایشگاهی ثبت شده در سراسر کشور را برای شما ارسال می‌کند. همچنین، اگر می‌خواهید فقط آگهی‌های شغلی مرتبط با رزومه برای شما ارسال شوند، در ربات جاب ویژن به آی دی job_vision_bot@ عضو شوید.

جمع‌بندی

آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، شرکت‌های فعال در حوزه‌ی صنایع غذایی و صنایع دارویی، آزمایشگاه‌های خاک‌شناسی و شناسایی بیماری‌ها و آفات گیاهان، صنایع شیمیایی، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بسیاری از سازمان‌های دولتی و غیردولتی دیگر نیازمند تکنسین‌های آزمایشگاه هستند.

برای اینکه در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی استخدام شوید، حتما باید فارغ‌التحصیل رشته‌ی علوم آزمایشگاهی باشید اما برای کار در آزمایشگاه‌های میکروبی غیرطبی، مدرک میکروبیولوژی یا دیگر گرایش‌های زیست‌شناسی نیز مورد قبول است.

یک تکنسین آزمایشگاه باید نمونه‌برداری کند، نمونه‌ها را مورد آزمایش قرار دهد، نتایج آزمایش‌ها را ثبت و تحلیل کند، از دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاه مراقبت و آن‌ها را کالیبره کند، آزمایشگاه و دستگاه‌های آن را تمیز نگه دارد و پروتوکل‌های ایمنی را رعایت نماید.

این شغل نیازمند مهارت در کار کردن با تجهیزات آزمایشگاهی و آشنایی با انواع تست‌های آزمایشگاهی و نحوه‌ی اجرای آن‌ها، توجه به جزئیات، ذهن تحلیل‌گر، مهارت در کار تیمی، مهارت‌های HSE، مهارت در گزارش‌نویسی و مهارت‌های سخت و نرم دیگری است.

تکنسین‌های آزمایشگاه بازار خوبی دارند اما با وجود تمام خطرات کار در آزمایشگاه برای سلامتی، این شغل درآمدی متوسط دارد.

فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم آزمایشگاهی، میکروبیولوژی و گرایش‌های مختلف زیست‌شناسی می‌توانند آگهی‌های استخدام تکنسین آزمایشگاه را در سایت استخدام جاب ویژن پیدا کنند و برای آن‌ها رزومه بفرستند.

منبع: Target jobs

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه