برای نوشتن رزومه مهندس مکانیک باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
برای نوشتن رزومه مهندس مکانیک باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

رشته مکانیک به عنوان یکی از رشته‌های علوم مهندسی در کنار رشته مهندسی عمران، کامپیوتر، صنایع و… در گروه ریاضی و فیزیک وضعیت بازار کار مناسبی دارد. مهندسان مکانیک پس از اتمام تحصیل می‌توانند در شرکت‌های معتبری مشغول به‌کار شوند تا علاوه بر درآمدزایی فوق‌العاده از سابقه کار خوبی نیز بهره‌مند شوند. یکی از فاکتور‌های بسیار مهم برای استخدام مهندس مکانیک، داشتن رزومه حرفه‌ای است که بسیاری از افراد قادر به نوشتن آن نیستند. در این مقاله از سایت استخدامی جاب ویژن نکات مهمی را برای نگارش رزومه مهندس مکانیک بیان خواهیم کرد.

خلاصه رزومه یا بخش درباره من را جدی بگیرید

بخش درباره من در رزومه

اولین بخش رزومه مهندس مکانیک (mechanical engineer) خلاصه یا بخش درباره من است. افراد در این قسمت باید به شرح خلاصه‌نویسی رزومه و ارائه نکات مهم درباره خود بپردازند. نگارش درست این بخش از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه کارفرما با خواندن آن از وضعیت کاری فعلی و تصمیمات شما برای آینده آگاه خواهد شد. برای نوشتن این قسمت 3 روش مختلف وجود دارد و افراد باتوجه به قرارگیری در هرکدام از گروه‌ها باید بخش درباره من را نگارش می‌کنند. دسته‌بندی‌های خلاصه رزومه عبارت‌اند از:

  • درخواست افراد کار‌آموزی
  • درخواست شغل دائمی فارغ التحصیلان تازه‌کار
  • افراد باتجربه و دارای سابقه کار

1- درخواست برای کارآموزی

افراد زیادی پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال کارآموزی هستند تا تجربه لازم را به دست آورند. این دسته از افراد که سابقه کار و تجربه کافی برخوردار نیستند، می‌توانند برای نگارش درباره من از اهداف خود سخن بگویند. در واقع کارآموزان با نگارش این بخش از تصمیمات و اهداف خود برای مدیران استخدام سخن می‌گویند.

مطلب مرتبط: بازار کار مهندسی مکانیک چگونه است و چه آینده‌ای خواهد داشت؟

2- درخواست شغل دائمی برای فارغ التحصیلان تازه‌کار

دسته دوم افرادی هستند که به تازگی تحصیلات خود در دانشگاه را به اتمام رسانده و به دنبال شغل دائمی هستند. این گروه نیز مانند کارآموزان باید از اهداف و تصمیمات خود در نگارش خلاصه رزومه مهندس مکانیک استفاده کنند. البته فارغ‌التحصیلان دانشگاهی جدید می‌توانند از مهارت‌های که به آن مسلط هستند نیز سخن بگویند تا این بخش را کمی پربارتر کنند.

مهندسان مکانیک تازه کار برای پیدا کردن کار می‌توانند از سایت کاریابی جاب ویژن استفاده کرده و کار مورد علاقه خود را بدست آورند.

3- افراد باتجربه و دارای سابقه کار

مهندسان مکانیکی که دارای تجربه و سابقه کار هستند دست بازتری برای نوشتن بخش درباره من رزومه مهندس مکانیک دارند. این دسته از افراد برای نگارش خلاصه رزومه باید به میزان سابقه‌کار، فعالیت در شرکت‌های مختلف و مهارت‌های خود اشاره کنند. در ادامه به دو نمونه از نگارش صحیح و غلط بخش درباره من رزومه‌ها اشاره خواهیم کرد.

افراد باتجربه برای اطلاع از استخدام روز مهندس مکانیک کلیک کنند.

نمونه درست
فارغ التحصیل مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف هستم که به نرم افزارهای تخصصی و مهم این حوزه تسلط کامل دارم. دانش‌های نرم افزاری من شامل Solidworks ،Catia و fluent می‌باشد. از جمله سوابق اجرایی من در دانشگاه به حضور در مسابقات ساخت ماشین الکتریکی بر می‌گردد.

نمونه اشتباه
فارغ التحصیل مهندس مکانیک از دانشگاه شریف می‌باشم. علاقه زیادی به یادگیری دارم و به دنبال کسب تجربه بیشتر هستم.

پیش از نگارش رزومه (resume) یا CV خود، نمونه رزومه انگلیسی مهندسی مکانیک، نمونه رزومه مکانیک خودرو، نمونه رزومه تکنسین مکانیک را مشاهده کرده و با کلمات کلیدی و مهم در این حوزه آشنا شوید. شما به عنوان یک مهندس مکانیک نمونه رزومه کاری زیادی را باید ببنید؛ چه رزومه مهندس مکانیک به انگلیسی و چه به فارسی.

سوابق کاری خود را کامل و با جزئیات دقیق شرح دهید

ذکر سوابق کاری

مهندسان مکانیک پس از نوشتن بخش خلاصه روزمه باید به شرح سوابق کاری خود بپردازند. دومین بخش از رزومه مهندس مکانیک قسمت سوابق کاری است. این بخش برای کارفرما بسیار مهم است چراکه بیشترین اطلاعات کارجویان را از قسمت سوابق کاری رزومه دریافت می‌کند. افراد برای نوشتن مؤثر این بخش باید چند فاکتور مهم را در نظر داشته باشند.

1- تمامی سوابق کاری خود را بنویسد

اولین موضوع برای نوشتن سوابق کاری در رزومه مهندس مکانیک، اشاره به تمامی عنوان‌های شغلی کارجو است. به بیانی دیگر افراد باید تمامی فعالیت‌های کاری خود در زمینه مکانیک اعم از کارآموزی، فعالیت به عنوان کارشناس، کارشناس ارشد و … را بنویسند. برای این کار از آخرین فعالیت شغلی خود شروع کرده و مدت زمان فعالیت در هر کدام از عنوان‌های شغلی را بیان کنید.

2- اطلاعات جزئی‌تری را از سوابق شغلی بیان کنید

بسیاری از افراد در هنگام نگارش رزومه فقط به عنوان‌های کاری خود اشاره می‌کنند. این موضوع کامل اشتباه است چراکه کارفرما اطلاعات دقیقی از مسئولیت‌های کارجو در آن مشاغل به دست نمی‌آورد. در همین راستا افراد در هنگام نگارش عنوان‌های شغلی باید مسئولیت‌های کاری خود را نیز به صورت جزئی بیان کنند.

3- از اصطلاحات فنی به اندازه استفاده کنید

مهندسی مکانیک دنیای فنی و پر از اصطلاحات تخصصی است. در همین راستا برای نگارش رزومه مهندس مکانیک باید از اصطلاحات تخصصی به اندازه کافی استفاده کرد. رزومه کارجویان در ابتدا توسط منابع انسانی سازمان مطالعه می‌شود که تخصص زیادی در رشته مهندسی مکانیک ندارد. به همین دلیل موضوعات فنی را باید به اندازه نوشت و در نگارش آن‌ها نباید از حد اعتدال گذشت.

4- مختصر نوشتن در رزومه مهندس مکانیک بسیار مفید است

در بخش سوابق شغلی رزومه‌ها نیازی به بیان موارد اضافی نیست. نگارش عنوان‌های شغلی و اطلاعات مرتبط آن‌ها برای این بخش کفایت می‌کند

5- از تأثیر کلمات قدرت غافل نشوید

نوشتن سوابق شغلی به تنهایی کافی نیست. برای تأثیرگذاری بیشتر از کلمات قدرت استفاده کنید تا به بهترشدن رزومه شما کمک کند. برخی از کارجویان این بخش را با قسمت اصطلاحات فنی اشتباه می‌گیرند و به‌جای کلمات قدرت از اصطلاحات تخصصصی‌تر استفاده می‌کنند. برای واضح‌تر شدن این بخش مثالی را بیان می‌کنیم. مهندس مکانیکی را فرض کنید که به عنوان مدیر در یک قسمت از مجموعه‌ای فعالیت داشته است. این فرد برای توضیح عنوان کاری و تأثیرگذاری بیشتر باید از کلمه مدیر و مدیریت استفاده کند.

تحصیلات آکادمیک و غیرآکادمیک را بیان کنید

برخی از افراد تنها به نوشتن سوابق شغلی با جزئیات کامل اکتفا می‌کنند. این موضوع درست است اما برای بهره‌مندی از رزومه درخشان‌تر، سوابق تحصیلی و آموزش‌های غیر آکادمیک را حتما بیان کنید. برای نگارش سوابق تحصیلی از آخرین مقطع شروع کنید. افراد برای نوشتن این بخش باید به مقطع تحصیلی، نام دانشگاه، نوع گرایش مهندسی مکانیک، سال ورودی و سال فارغ التحصیلی اشاره کنند.

دسته دیگر از مهندسان مکانیک علاوه بر تحصیلات دانشگاهی در آکادمی‌های مختلف نیز به آموزش پرداخته‌اند و دارای گواهینامه پایان دوره از آن دوره‌ها هستند. نوشتن دوره‌های طی شده آموزشی و حتی کارآموزی به بهتر شدن روزمه کمک زیادی می‌کند و در روند استخدام افراد تاثیر بسزایی دارد.

بیان توانایی و مهارت‌ها

بیان توانایی و مهارت‌ ها

بخشی دیگر در رزومه‌ها، قسمت مهارت‌ها است. افراد در این بخش باید به مهارت‌های مهندسی مکانیک اشاره کنند. برخی از افراد با مهارت و توانایی‌های موردنیاز برای استخدام مهندس مکانیک و با نحوه نگارش مهارت‌ها در رزومه مهندس مکانیک آشنا نیستند. در ادامه به این دو موضوع اشاره خواهیم کرد.

مهارت‌های لازم مهندس مکانیک برای استخدام

در بازار کار مهندس مکانیک بهره‌مندی از تحصیلات عالی برای استخدام شدن کافی نیست. افراد برای ورود به این حوزه باید از مهارت‌های لازم این رشته نیز برخوردار باشند. ما در مقاله آشنایی با آگهی‌های استخدام مهندس مکانیک و بازار کار آن به مهارت‌ها لازم و نرم افزارهای مورد نیاز این رشته اشاره کامل کردیم. اما بطور خلاصه مهندس مکانیک باید در حل مسائل ریاضی، استفاده از نرم‌افزارهای پایه مانند CAD و زبان انگلیسی تسلط داشته باشد. در نهایت کارفرمایان برای استخدام مهندس مکانیک به مهارت و دانش افراد توجه بسیار زیادی دارند.

چگونه مهارت‌های خود را در رزومه مهندس مکانیک بنویسم؟

اولین نکته در بخش نوشتن مهارت‌ها صداقت است. کارجویان در این بخش باید میزان توانایی واقعی خود در مهارت‌های بیان شده را به شکل دقیق و به دور از اغراق بیان کنند. افراد در این قسمت باید بطور کامل مهارت‌ها و سطح توانایی در انجام دادن آن‌ها را ذکر نمایند. در ادامه دو نمونه درست و اشتباه در مورد نگارش مهارت‌ها را بیان خواهیم کرد.

 

نمونه درست

  • مهارت در مدل سازی سه بعدی با نرم‌افزار 3D CAD
  • مهارت در ارائه گزارش شفاهی و کتبی عالی
  • تجزیه و تحلیل نحوه کارکرد ماشین آلات مکانیکی
  • توانایی در رهبری و مدیریت پروژه‌ها

نمونه اشتباه

  • مدل سازی CAD 3D
  • ارائه گزارش کتبی
  • مدیریت پروژه

بخش‌های موثر دیگر را نیز به رزومه خود اضافه کنید

بخش‌های مؤثر و مفیدی که در قالب‌های قبلی جای داده نمی‌شد را به رزومه خود اضافه کنید. به بیانی دیگر افراد می‌توانند موضوعات مؤثر دیگر را به رزومه کاری مهندس مکانیک اضافه کنند. اما این دسته از مهندسان چه چیزی را می‌توانند به رزومه خود اضافه کنند؟ در ادامه برخی از آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

  • جوایز کسب شده مختلف
  • تحقیقات انجام شده
  • تسلط به انواع زبان‌ها و تأسیسات مکانیکی
  • بیان پروژه‌های موفق
  • سرگرمی‌ها
  • علایق

اضافه کردن موارد فوق می‌تواند به درخشان‌تر کردن رزومه برای مهندس مکانیک منجر شود. در نتیجه این موضوع به احتمال بالای استخدام افراد کمک بیشتری خواهد کرد. البته موارد ذکر شده در این بخش نیز نباید بیش از حد معمول باشد.

چگونه رزومه مهندس مکانیک را سریع بنویسم؟

نگارش سریع رزومه مهندس مکانیک

ما در این مقاله به تمامی نکات مفید در مورد نوشتن رزومه مهندس مکانیک اشاره کردیم. مهندسان مکانیک باتجربه، کارآموزان و فارغ التحصیلان با بهره‌گیری از نکات ذکر شده می‌توانند یک رزومه مناسب و تأثیر‌گذار را نگارش کنند. اما برای نوشتن سریع رزومه از چه سایتی استفاده کنیم.

مهندسان مکانیک برای نوشتن رزومه راه‌های مختلفی دارند. آن‌ها می‌توانند با پرداخت هزینه به سایت‌های مختلف رزومه خود را خیلی سریع بنویسند. اما راه دیگر برای رزومه ساختن استفاده از سرویس رزومه‌ساز جاب ویژن است. این سرویس رایگان می‌باشد و کارجویان می‌توانند رزومه خود را در این سایت ایجاد کرده و به راحتی آن را دانلود نمایند.

کارجویان در این سایت علاوه بر ساخت رزومه می‌توانند در صفحه فرصت‌های شغلی نیز به دنبال استخدام مهندس مکانیک باشند. جاب ویژن با فراهم آوردن 15  هزار فرصت شغلی امکان انتخاب فعالیت شغلی از میان سازمان‌های متعدد را برای کارجویان فراهم آورده است.

جمع‌بندی

افراد برای شروع کار در بازار مهندس مکانیک به رزومه حرفه‌ای و مهارت رزومه ‌نویسی نیاز دارند. یکی از موضوعات مهم در همین راستا، نحوه نوشتن رزومه حرفه‌ای است که به بهبود آن منجر می‌شود. ما در این مقاله به نکات ارزنده‌ای برای نحوه نگارش رزومه اشاره کردیم که افراد در نظر گرفتن آن‌ها می‌توانند رزومه خوبی را بسازند.

افراد در اوایل نگارش رزومه مهندس مکانیک باید چند خطی درباره ویژگی و اهداف خود سخن بگویند و به طور خلاصه فعالیت‌های انجام داده در طول زمان کاری را ذکر نمایند. مهندسان مکانیک باید سوابق شغلی خود را با جزئیات کامل در بخش بعدی رزومه بنویسند تا کارفرما از فعالیت و مسئولیت‌های کارجو اطلاع پیدا کند. بیان مقطع تحصیلی، گرایش تحصیلی، نام دانشگاه، سال ورودی و خروجی بخش بعدی رزومه را تشکیل می‌دهد. قسمت بعدی رزومه به مهارت‌های مهندسان برمی‌گردد. افراد برای نوشتن این بخش باید از سطح توانایی و مهارت‌های خود را سخن بگویند.

بخش آخر رزومه نیز مهندس مکانیک شامل جوایز، تحقیقات، گواهینامه‌های کسب شده، میزان تسلط به انواع زبان‌ها و علایق است.

منبع: zety.com

نویسنده

دسته بندی :
رزومه
بدون دیدگاه