معرفی شغل مهندسی مکانیک؛ بررسی درآمد و شرح وظایف مهندس مکانیک

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 10دقیقه
معرفی شغل مهندسی مکانیک؛ بررسی درآمد و شرح وظایف مهندس مکانیک

شغل مهندسی مکانیک یکی از مشاغل پرطرفدار و حیاتی در جهان امروز است. این شغل با ترکیب علم و هنر، به طراحی، تحلیل، ساخت و نگهداری از سیستم‌های مکانیکی می‌پردازد. مهندسان مکانیک با بهره‌گیری از دانش ریاضیات، فیزیک و مهندسی، به ایجاد و بهبود فناوری‌هایی می‌پردازند که زندگی روزمره ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

استخدام مهندس مکانیک

بااین‌حال، بسیاری از افراد با مشاغل رشته‌ مهندسی مکانیک آشنایی ندارند؛ بنابراین، در این مقاله جامع از جاب ویژن به بررسی بازار کار شغل مهندسی مکانیک، فرصت های شغلی مهندسی مکانیک، مهارت‌های موردنیاز برای تبدیل‌شدن به یک مهندس مکانیک و ‌درآمد این رشته می‌پردازیم.

مقدمه‌‌‌ای بر رشته‌ مهندسی مکانیک

معرفی رشته مهندسی مکانیک

مهندسی مکانیک شاخه‌ای گسترده از مهندسی است که در آن از اصول مهندسی برای طراحی و ساخت ماشین‌ها و قطعات آن‌ها استفاده می‌شود. مهندسین مکانیک در صنایع مختلف مشغول ایده پردازی، طراحی و ساخت ماشین‌ها و قطعات آن‌ها هستند. با پیشرفت فناوری، شغل مهندسی مکانیک با تغییرات مختلفی همراه بوده است.

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام مهندس مکانیک

امروزه، بسیاری از کارها در کشورهای توسعه‌یافته به شکل مکانیزه است. همچنین در کشورهای درحال‌توسعه مانند کشور ما، بسیاری از کارها به سمت مکانیزه شدن پیش می‌رود؛ بنابراین، نیاز به استخدام نیروهای کاری متخصص در فرصت های شغلی مهندسی مکانیک در حال افزایش است.

ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک به دانشجویان فرصت می‌دهد تا مهارت‌های لازم برای تحلیل، طراحی و ساخت سیستم‌ها و قطعات مکانیکی را کسب کنند. این رشته در مقطع کارشناسی شامل دروس مختلفی ازجمله مکانیک سیالات، فیزیک، مقاومت مصالح، ترمودینامیک و انتقال حرارت است. دانشجویان مهندسی مکانیک باید توانایی حل مسائل پیچیده و کاربردی را داشته باشند و بتوانند در صنایع مختلف به‌عنوان متخصصان موفق عمل کنند.

شاخه‌های مختلف مهندسی مکانیک

ازآنجایی‌که شغل مهندسی مکانیک حوزه‌ای بسیار گسترده است، تخصص‌های متعددی را شامل می‌شود. از پرکاربردترین شاخه‌ها و فرصت های شغلی مهندسی مکانیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مهندسی آکوستیک: کنترل لرزش دستگاه‌ها به‌منظور کاهش سروصدای آن‌ها
  • مهندسی ساخت و تولید: بهینه‌سازی روش‌های ساخت کالاها و توسعه‌ ماشین‌ها و ابزارآلات برای تولید صنعتی محصولات
  • حوزه مهندسی حرارت: ساخت سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی
  • مهندسی خودرو: طراحی و ساخت انواع مختلف خودروها
  • مهندسی هوا-فضا: مهندسی تجهیزات مورداستفاده در صنعت هوا-فضا مانند هواپیماها، فضاپیماها، موشک‌ها و…
  • شغل مهندسی بیومکانیک: استفاده از نظریه‌ مهندسی در پزشکی
  • طراحی: استفاده از نظریات مهندسی برای طراحی بهتر ماشین‌ها و افزایش کارایی آن‌ها
  • مهندسی سیالات: حد واسط علوم، مهندسی، ریاضیات و علوم کامپیوتر
  • حوزه مهندسی مواد: کاربرد مکانیک در جامدات، مایعات، بافت‌های زیستی و مواد پیچیده

هریک از شاخه‌های فوق در صنایع مختلفی کاربرد دارند و سازمان‌های متعددی در شاخه‌های مختلف، آگهی‌ استخدام مهندس مکانیک را منتشر می‌کنند. برای مثال، شرکت‌های خودروسازی علاوه بر جذب نیروی مهندس مکانیک خودرو، نیازمند مهندس مکانیک آکوستیک، سیالات و ساخت و تولید هستند.

بازار کار مهندسی مکانیک

مدرک تحصیلی اهمیت زیادی در یافتن یک شغل مناسب در رشته مهندسی مکانیک دارد. داشتن مدرک تحصیلات تکمیلی برای فعالیت در بسیاری از فرصت های شغلی مهندسی مکانیک ضروری است. البته در مشاغلی مانند شغل مهندسی مکانیک خودرو، داشتن مدرک لیسانس در رشته مهندسی مکانیک یا یکی از رشته‌های مرتبط کافی است.

ازآنجایی‌که شغل مهندسی مکانیک کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد، فرصت‌های شغلی متعددی در دسترس نیروهای کاری در این حوزه قرار دارد. تمام سازمان‌هایی که دستگاه‌ها و ماشین‌آلات دارای قطعات متحرک تولید می‌کنند یا مصرف‌کننده‌ چنین دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی هستند، نیاز به استخدام مهندسی مکانیک دارند.

روزانه سازمان‌های متعددی آگهی‌های شغلی برای جذب مهندس مکانیک منتشر می‌کنند. مشاغلی مانند مهندسی هوافضا، مهندسی خودرو و مهندسی کنترل و مکانیزاسیون، در گروه شغلی مهندسی مکانیک قرار می‌گیرند.

این در حالی است که با ظهور فناوری‌های جدید، مشاغل تازه‌ای برای مهندسان مکانیک ایجاد می‌شود. از حوزه‌هایی که نیازمند استفاده از تخصص افراد در شغل مهندسی مکانیک هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرصت‌های شغلی در حوزه بیومکانیک

در این صنعت، از اصول مهندسی در پزشکی استفاده می‌شود. بیومکانیک حوزه‌ای بسیار گسترده‌ است که شامل ساخت تجهیزات پزشکی و اندام‌های مصنوعی، مطالعه‌ مکانیک در سیستم‌های زنده، مطالعه‌ حرکات ورزشی و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری حرکات بدن است. با افزایش سن جمعیت، به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته، نیاز به مهندسی بیومکانیک، به‌سرعت افزایش می‌یابد.

کاربرد شغل مهندسی مکانیک در حوزه فناوری نانو

فناوری نانو یکی از جذاب‌ترین حوزه‌هایی است که مهندسین مکانیک می‌توانند وارد آن شوند و ماشین‌آلات و تجهیزاتی بسیار کاربردی در مقیاس‌های بسیار کوچک تولید کنند. به نظر می‌رسد که فناوری نانو در دهه‌های پیش رو، رشد بسیار زیادی خواهد داشت. بدون تردید، بخش قابل‌توجهی از این پیشرفت، سهم مهندسین مکانیک خواهد بود.

حوزه انرژی‌های پاک

انرژی‌های پاک یکی از داغ‌ترین موضوعات روز است که مهندسین مکانیک می‌توانند سهم قابل‌توجهی در پیشرفت آن داشته باشند. برای بهره‌برداری از انرژی‌های پاک، نیازمند دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی هستیم که به‌جای مصرف سوخت‌های فسیلی، از سوخت‌هایی مانند انرژی بادی و انرژی خورشیدی استفاده کنند. ساخت این نوع از ماشین‌آلات، در شرح وظایف شغل مهندسی مکانیک است. به‌علاوه، تبدیل انرژی‌های گفته‌شده به انرژی قابل‌استفاده، در حوزه‌ مهندسی مکانیک قرار می‌گیرد.

مطلب مرتبط: درآمد مهندس مکانیک؛ بررسی حقوق مهندس مکانیک در ایران و خارج از کشور

اهمیت تحصیلات در کاریابی مهندس مکانیک

یکی از مهم‌ترین شرایطی که برای فعالیت در شغل مهندسی مکانیک وجود دارد، اخذ مدرک دانشگاهی در رشته مهندسی مکانیک است. حداقل مدرک تحصیلی لازم برای پیدا کردن شغلی در این حوزه، لیسانس مهندسی مکانیک است. ازآنجایی‌که بسیاری از فرصت های شغلی مهندسی مکانیک تخصصی هستند، اغلب مشاغلی که فارغ‌التحصیلان دارای لیسانس مهندسی مکانیک می‌توانند آن‌ها را تصاحب کنند، از نوع کارآموزی است.

تحصیلات تکمیلی برای اغلب فرصت ‌های شغلی مهندسی مکانیک، نوعی ضرورت محسوب می‌شود. اخذ مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از گرایش‌های مهندسی مکانیک، به معنای کسب تخصص در آن گرایش است. برای اغلب فرصت ‌های شغلی مهندسی مکانیک، داشتن مدرک کارشناسی ارشد کافی است و مدرک دکتری، بیشتر برای تصاحب مشاغل پژوهشی در این حوزه کاربرد دارد.

مهارت‌های لازم برای شغل مهندسی مکانیک

مهارت‌های مورد نیاز برای مهندسی مکانیک

باوجوداینکه داشتن تحصیلات مرتبط برای فعالیت در شغل مهندسی مکانیک ضرورت دارد، اما هراندازه مهارت‌های کارجو بیشتر باشد، مدت‌زمان کمتری را در جستجوی کار موردعلاقه‌ خود سپری می‌کند و شانس بیشتری برای فعالیت در پردرآمدترین رشته مکانیک خواهد داشت.

این مهارت‌ها شامل دانش عمیق درزمینه‌هایی مانند مکانیک جامدات، ریاضیات و فیزیک، توانایی کار با نرم‌افزارهای مهندسی و توانایی کار در تیم است. علاوه بر این، خلاقیت و توانایی حل مسائل پیچیده، از دیگر ویژگی‌های مهم یک مهندس مکانیک موفق است.

با‌این‌حال، هر شغل مهندسی مکانیک نیازمند مهارت‌های خاص خود است. برخی دیگر از مهارت‌هایی که مهندسین مکانیک باید در این گروه شغلی داشته باشند، عبارت‌اند از:

  • مهارت‌های IT، به‌ویژه طراحی‌های نرم‌افزار (CAD)، اتوکد، مدل‌سازی‌های کامپیوتری، EPDM و…
  • تسلط به زبان انگلیسی
  • مهارت‌های ارتباطی و میان فردی برای ایجاد ارتباط سازنده با مشتریان، پیمان‌کاران، طراحان، اپراتورها و مدیران
  • مهارت‌های نوشتاری عالی، به‌ویژه برای نوشتن دستورالعمل‌های استفاده از دستگاه‌ها
  • توانایی رهبری تیم
  • خلاقیت
  • توانایی کار تحت‌فشار
  • منظم بودن و توانایی مدیریت زمان و منابع
  • توجه به جزئیات

اگر می‌خواهید با مهارت‌های نرم خود آشنا شوید، می‌توانید در آزمون‌های خودشناسی جاب ویژن شرکت کنید. نتایج این آزمون‌ها به شما نشان می‌دهند که چه نقاط ضعفی دارید و باید کدام مهارت‌های نرم خود را تقویت کنید تا بتوانید به‌عنوان یک مهندس مکانیک، به موفقیت حرفه‌ای برسید.

ساخت رزومه حرفه ای

پرکاربردترین نرم‌افزارها در مهندسی مکانیک

علاوه بر نرم‌افزارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم و اغلب نرم‌افزارهای مرتبط با طراحی هستند، مهندسین مکانیک از نرم‌افزارهای تخصصی زیر هم استفاده می‌کنند:

  • نرم‌افزار Solidworks: یک نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی برای ویندوز است.
  • نرم‌افزار Catia: یک نرم‌افزار CAD، CAE، PLM و 3D است که روی پلتفرم‌های مختلفی اجرا می‌شود.
  • نرم‌افزار Abaqus: یک نرم‌افزار مدل‌سازی، تحلیل و بصری‌ سازی قطعات مکانیکی است.
  • نرم‌افزار fluent: برای شبیه‌سازی جریان سیالات، حرارت و ماده به کار می‌رود.
  • نرم‌افزار Ansys: یک نرم‌افزار مدل‌سازی و تحلیل قطعات مکانیکی است.

برای تقویت مهارت‌های سخت مرتبط با شغل مهندسی مکانیک، می‌توانید در دوره‌های معتبری که جاب ویژن برای شما تدارک می‌بیند، شرکت کنید. برای مشاهده‌ دوره‌های آموزشی مرتبط با رشته مهندسی مکانیک، می‌توانید به بخش «توانمندتر شو» در سایت جاب ویژن مراجعه کنید.

شرح وظایف و مسئولیت‌های شغل مهندسی مکانیک

مهندسین مکانیک وظایف متعددی بر عهده‌دارند که شامل طراحی و تحلیل سیستم‌های مکانیکی، نظارت بر فرآیندهای تولید، اطمینان یافتن از کیفیت محصولات و تحقیق و توسعه درزمینه فناوری‌های نوین است. بااین‌حال، وظایف و مسئولیت‌های شغلی با توجه به نوع شغل، بسیار متفاوت است. در ادامه بر اساس مطلبی که در سایت prospects منتشرشده است، فهرستی از وظایف مهندس مکانیک آورده شده است:

  • تحقیق و توسعه‌ محصولات (R&D) مانند ساخت قلب مکانیکی در صنعت مهندسی پزشکی
  • بهبود فرایندهای تولید، مانند فرایندهای پالایش نفت یا استخراج از معادن
  • طراحی و پیاده‌سازی بهبودهایی در عملکرد و ایمنی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورداستفاده در صنایع مختلف
  • مشارکت در پروژه‌های مهندسی مکانیک با همکاری سایر مهندسین
  • توسعه و استفاده از مواد و فناوری‌های جدید
  • مدیریت منابع انسانی و مادی در پروژه‌های مهندسی مکانیک
  • توسعه و آزمایش طراحی‌های نظری
  • مشورت کردن با پیمان‌کاران، بخش تولید، تأمین‌کنندگان و مشتریان برای حل مشکلات و رفع نیازها
  • کنترل کیفی محصولات
  •  مدیریت پروژه‌ها بر اساس اصول و تکنیک‌های مهندسی مکانیک
  • طراحی و توسعه‌ فرایندهای تولیدی جدید
  • ارائه پیشنهاد برای اصلاح محصول پس از تست نمونه‌های اولیه‌ محصولات
  • استفاده از مهارت‌های پژوهشی، تحلیلی، مدل‌سازی ریاضیاتی و مدل‌سازی‌ نرم‌افزاری
  • شناسایی مشکلات پروژه‌ها مانند هزینه‌ها، مسائل ایمنی و محدودیت‌های زمانی
  • کار کردن در کنار دیگر متخصصان داخل و خارج از حوزه‌ مهندسی

کدام صنایع و سازمان‌ها به مهندس مکانیک نیاز دارند؟

کدام سازمان ها نیازمند استخدام مهندس مکانیک هستند؟

شغل مهندسی مکانیک کاربردهای بسیار گسترده‌ای در صنایع مختلف دارد. شرکت‌های مهمی مانند صنایع تولیدی کروز، سایپا، مادر تخصصی توسعه‌ معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، سازه پویش، ایران‌خودرو، استیل البرز، گسترش راه‌آهن و گلدیران، آگهی‌های استخدام مهندسی مکانیک را از طریق سایت جاب ویژن منتشر می‌کنند. به‌طورکلی می‌توان گفت که کارفرمایان اصلی مهندسین مکانیک عبارت‌اند از:

  • شرکت‌های مهندسی، حمل‌ونقل، ساخت‌وساز و تولیدی‌ها
  • سازمان‌های تحقیق و توسعه
  • شرکت‌های مشاوره‌ فنی
  • شرکت‌های تأسیساتی
  • شرکت‌های مهندسی عمران
  • نیروهای مسلح
  • سازمان‌های دولتی
  • شرکت‌های فعال درزمینه‌ نفت و معدن

مسیر شغلی مهندس مکانیک

آینده مهندسی مکانیک

با داشتن یک مدرک لیسانس می‌توان به‌عنوان مهندس مکانیک یک شغل مناسب پیدا کرد. بااین‌حال، ازآنجایی‌که شغل مهندسی مکانیک حرفه‌ای کاملا تخصصی است، برای ورود به بازار کار این رشته باید از فرصت‌های کارآموزی مهندسی مکانیک شروع کنید.

پس از چند سال کسب تجربه، می‌توانید در یکی از شاخه‌‌های مهندسی مکانیک به یک متخصص تبدیل شوید. سپس می‌توانید برای آگهی‌های شغلی مهندسی مکانیک در شرکت‌های بزرگ و معتبر، رزومه خود را ارسال کنید.

فرصت های شغلی مهندسی مکانیک برای دارندگان مدرک لیسانس

  • مهندس مواد: کار مهندس مواد این است که بهترین مواد را برای ساخت محصولات انتخاب می‌کند و مقاومت مواد را با توجه به عوامل محیطی مانند دما، فشار، کشش و… اندازه می‌گیرد. مهندس مواد می‌تواند روی ساخت مواد جدید با ویژگی‌های بهتر تحقیق کند.
  • مهندس خودرو: یک مهندس خودرو با استفاده از CAD، طراحی‌های جدید و بهبودیافته ارائه می‌دهد. مهندسین خودرو، ایمنی و کارایی قطعات جدید و نمونه‌های اولیه را آزمایش می‌کنند. آن‌ها گزارش‌هایی در رابطه با چالش‌های پیش روی پروژه‌های جدید تهیه می‌کنند. این مهندسان معمولا با سایر متخصصین همچون مدیر زنجیره‌ تأمین همکاری می‌کنند.
  • مهندس تعمیر و نگهداری: این افراد روش‌های جدیدی برای نگهداری و سرویس‌ کردن دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، ابداع می‌کنند. مهندس تعمیر و نگهداری، قطعات قدیمی را با قطعات جدید که ایمنی و کاریابی آن‌ها، آزمایش‌شده است، جایگزین می‌کند و هزینه‌های نگهداری ابزار و فرآیندها را برآورد می‌نماید.

به‌غیراز مشاغل فوق، فرصت‌های شغلی دیگری برای افراد دارای مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک وجود دارد؛ اما میزان استخدام آن‌ها کمتر است. درست است که با داشتن مدرک لیسانس و کسب تجربه‌ کافی می‌توانید در یک حوزه از مهندسی مکانیک متخصص شوید و درآمد نسبتا خوبی داشته باشید، اما درصورتی‌که بخواهید پیشرفت قابل‌توجهی در این حوزه داشته باشید، باید مدرک کارشناسی ارشد خود را در یکی از گرایش‌های رشته مهندسی مکانیک اخذ نمایید.

فرصت‌های شغلی برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد

با داشتن یک مدرک کارشناسی ارشد می‌توانید برای فرصت‌های شغلی در حوزه‌های تخصصی‌تر مانند تحقیق و توسعه، مهندسی مکانیک هوا-فضا، مهندسی مکانیک سیالات، مهندسی تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع (HAVC) و مهندسی بیومکانیک رزومه ارسال کنید.

ورود به بازار کار برخی از این مشاغل، حتی با داشتن مدرک کارشناسی ارشد به‌صورت کارآموزی خواهد بود. این در حالی است که یک فوق‌لیسانس مهندسی مکانیک با چند سال تجربه کاری، به‌راحتی می‌تواند مدیریت پروژه‌های مهندسی مکانیک را به عهده بگیرد.

درصورتی‌که بتوانید یک مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاهی معتبر با یک رزومه‌ پژوهشی خوب تهیه کنید، می‌توانید انتظار یک شغل پژوهشی خوب، حتی در یک سازمان مهم دولتی، داشته باشید.

مشاغل مرتبط با مدرک دکترای مهندسی مکانیک

برخلاف بسیاری از رشته‌های دیگر، دکترای مهندسی مکانیک بازار کار بسیار خوبی دارد. ازآنجایی‌که بسیاری از فرصت های شغلی مهندسی مکانیک، نیازمند داشتن تخصص بسیار بالایی هستند و تعداد مشاغل تحقیق و توسعه در این گروه شغلی، بسیار زیاد است، با داشتن یک مدرک دکترا، شانس کاریابی در این حوزه افزایش می‌یابد.

اغلب مشاغلی که نیازمند دکترای مهندسی مکانیک هستند، جزء مشاغل مدیریتی سطح بالا محسوب می‌شوند که درآمدهای بسیار خوبی دارند. به‌علاوه، با مدرک دکتری می‌توانید به‌عنوان پژوهشگر در سازمان‌های دولتی استخدام شوید، از موقعیت‌های شغل آزاد برای مهندس مکانیک استفاده کنید و نیم‌نگاهی به فعالیت در هیئت‌علمی دانشگاه‌ها داشته باشید.

حقوق مهندس مکانیک در ایران

بر اساس گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن 1403، درآمد مهندس مکانیک در ایران جزء بالاترین دستمزدها در مقایسه با بسیاری از مشاغل است. یک کارشناس رشته مهندسی مکانیک در تهران متوسط درآمدی به‌اندازه 21.6 میلیون تومان در ماه دارد.

با افزایش رده شغلی در پایتخت، میزان درآمد شغل مهندسی مکانیک افزایش می‌یابد. به شکلی که متوسط حقوق مهندس مکانیک در جایگاه‌های شغلی کارشناس ارشد و مدیر در شهر تهران، به ترتیب برابر با 28.1 و 37.2 میلیون تومان در ماه است.

در سایر شهرهای بزرگ کشور متوسط درآمد مهندس مکانیک برای جایگاه‌های شغلی کارشناس، کارشناس ارشد و مدیر، به ترتیب برابر با 18.7، 21.6 و 29.9 میلیون تومان در ماه است. نکته جالب‌توجه در این گزارش این است که متوسط حقوق مهندس مکانیک در شهرهای کوچک برای تمام سطوح شغلی، مبلغی بیش از درآمد مهندس مکانیک در جایگاه‌های شغلی مشابه در شهرهایی مانند مشهد، شیراز و اصفهان است.

متوسط حقوق مهندس مکانیک در شهرهای کوچک برای رده‌های شغلی کارشناس، کارشناس ارشد و مدیر، به ترتیب برابر با 20.4، 25 و 31.5 میلیون تومان در ماه است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در رابطه با درآمد مهندسی مکانیک در ایران، می‌توانید به گزارش مورداشاره در بالا مراجعه کنید.

درآمد مهندس مکانیک در خارج از کشور

حقوق مهندسان مکانیک در خارج از کشور با توجه به محل کار، تجربه و مهارت‌های فردی متفاوت است. در کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، کانادا، ایتالیا و استرالیا، مهندسان مکانیک می‌توانند درآمد قابل‌توجهی داشته باشند.

علاوه بر حقوق پایه، بسیاری از شرکت‌ها مزایایی مانند بیمه درمانی و فرصت‌های آموزشی را ارائه می‌دهند. به‌طورکلی، مهندسان مکانیک با داشتن مهارت‌های فنی قوی و توانایی کار در تیم‌های حرفه‌ای، می‌توانند آینده‌ شغلی روشنی در خارج از کشور داشته باشند.

درآمد مهندس مکانیک در ایتالیا

یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی در رشته مهندسی مکانیک، کشور ایتالیا است. ارائه بورسیه‌های تحصیلی در کنار تحصیل در بهترین دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی جهان، ایتالیا را به یک مقصد جذاب برای دانشجویان بین‌المللی تبدیل کرده است. این در حالی است که درآمد مهندسی مکانیک در ایتالیا، می‌تواند دلیل دیگری برای مهاجرت قشر جوان و تحصیل‌کرده به این کشور باشد.

متوسط درآمد سالانه مهندس مکانیک در کشور ایتالیا، مبلغی در حدود 59,604 یورو است. همچنین، متوسط حداقل و حداکثر حقوق مهندس مکانیک در ایتالیا، به ترتیب برابر با 41,067 و 72,717 یورو در سال است. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2029 میلادی، متوسط درآمد مهندسین مکانیک در ایتالیا با 15 درصد افزایش همراه باشد.

حقوق مهندس مکانیک در کانادا

مهندسان مکانیک در کشور کانادا به‌طور متوسط در هر ساعت، دستمزدی معادل با 43.27 دلار کانادا دریافت می‌کنند. میزان درآمد مهندسین مکانیک در استان‌های مختلف کانادا، مبلغ متفاوتی است.

پیش‌بینی می‌شود که در بین سال‌های 2023 تا 2026 میلادی، جزیره پرنس ادوارد و منطقه ساسکاچوان در مقایسه با سایر مناطق کانادا، دارای فرصت‌های شغلی بیشتر و بازار کار بهتری برای مهندسان مکانیک در کانادا باشند.

این در حالی است که در طی سال‌های 2022 الی 2031 میلادی در کشور کانادا، تعداد کارجویان این حوزه برابر با 15,900 نفر و تعداد فرصت های شغلی مهندسی مکانیک برابر با 12,700 موقعیت خواهد بود. موضوعی که بیانگر وجود رقابت شدید استخدامی در رشته مهندسی مکانیک در کشور کانادا است.

جمع‌بندی

رشته مهندسی مکانیک یک رشته‌ پول‌ساز است که تقریبا در تمامی صنایع کاربرد دارد. شغل مهندسی مکانیک در حال حاضر بازار کار خوبی دارد و فارغ‌التحصیلان این رشته معمولا می‌توانند به‌راحتی وارد بازار کار شوند. در شرح وظایف مهندس مکانیک انجام اموری مانند ساخت و توسعه‌ سیستم‌های مکانیکی جدید، رفع عیب سیستم‌های موجود و مدل‌سازی‌ سیستم‌های مکانیکی به چشم می‌خورد.

برای انجام این وظایف مهندسین مکانیک باید مهارت‌های نرم‌افزاری و ریاضیاتی خوبی داشته باشند و با خلاقیت خود، روش‌های جدیدی برای حل مسائل مکانیکی ارائه کنند. هراندازه سطح تحصیلات شما در این رشته بیشتر باشد، فرصت‌های شغلی و درآمد شما بیشتر خواهد بود. بااین‌حال، با یک مدرک لیسانس می‌توانید برای آگهی‌های استخدام مهندسی مکانیک، رزومه خود را ارسال کنید و پس از کسب تجربه‌ لازم، به‌عنوان یک مهندس مکانیک حرفه‌ای مشغول به کار شوید.

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه