تعدیل نیرو و آثار منفی آن بر همه!

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 6دقیقه
تعدیل نیرو و آثار منفی آن بر همه!

تعدیل نیرو یا تغییر ساختار نیروی انسانی، یکی از راه‌های مدیریت منابع انسانی است که در شرایط بحرانی یا تغییرات سازمانی توسط دستگاه‌های دولتی یا خصوصی انجام می‌شود. هدف از تعدیل نیرو در شرکت ها، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و کارآمدی است. 

استخدام

تعدیل نیروی انسانی می‌تواند آثار منفی جدی بر روحیه، حس اعتماد و احساس تعلق کارکنان داشته باشد. در این مقاله از سایت کاریابی قصد داریم عوامل مؤثر بر تعدیل نیرو و پیامدهای منفی آن بر کارمندان و شرکت‌ها را بررسی کنیم.

معنی تعدیل نیرو چیست؟

معنی تعدیل نیرو

تعدیل نیرو به انگلیسی (layoff)، به معنای قطع همکاری با برخی از کارمندان یک شرکت و کاهش نیروی انسانی به دلایل اقتصادی، ساختاری یا استراتژیک است. این کار معمولا با برنامه‌ریزی قبلی و با رعایت قوانین انجام می‌شود و با اخراج کارمند که به صورت فردی و با دلایل عملکردی صورت می‌گیرد، متفاوت است. تعدیل نیرو تبعات زیادی برای سازمان‌ها و کارمندان به همراه دارد.

به طور کلی، تعدیل نیرو به منظور مدیریت بهتر شرکت یا سازمان انجام می‌شود و کاملا از قبل برای آن برنامه‌ریزی می‌شود. همچنین تعدیل نیرو اغلب به دلیل اوضاع اقتصادی بد یک شرکت (مانند عدم توانایی شرکت در پرداخت حقوق کارمندان) انجام می‌شود، اما موارد دیگری همچون تغییر ساختار و قوانین شرکت، پاسخگویي به نيازهای بازار، پیشرفت‌های فناوری، پيشگيري از خسارات، كاهش هزينه‌ها، كسب سود بيشتر و… نیز می‌توانند از دلایل تعدیل نیروی شرکت‌ها باشند.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

اثرات منفی تعدیل نیرو بر کارکنان و شرکت‌ها

اثرات منفی تعدیل نیرو

تحقیقات نشان می‌دهد که تعدیل کارکنان، اثرات مخرب بلندمدتی بر افراد و شرکت‌ها دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.  

از بین رفتن حس اعتماد

از دست دادن موقعیت شغلی در بین کارمندان با شرایط قراردادی مختلف و حتی استخدام رسمی، یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها محسوب می‌شود. در حالت عادی، تا زمانی که کارگر یا کارمند کار خود را به درستی انجام بدهد، دلیلی برای اخراج از کار وجود ندارد. اما تعدیل نیرو که به دلایل متعددی صورت می‌گیرد و لزوما ارتباطی با عملکرد کارکنان ندارد، می‌تواند باعث از بین رفتن اعتماد کارکنان فعلی سازمان شود. تعدیل نیروی یکباره همچنین آثار بلند مدتی بر شهرت یک برند و اعتماد کارجویان به آن دارد.

لینک مرتبط: استخدامی‌های جدید

تأثیرات بلندمدت بر سلامتی و شرایط مالی کارکنان

در مطالعه‌ای با عنوان «The Life Events Inventory: re-scaling based on an occupational sample» مشخص شد که تعدیل نیرو و اخراج شدن، رتبه هفتم را در بین استرس‌زاترین تجربیات زندگی (بالاتر از طلاق، نقص ناگهانی و جدی شنوایی یا بینایی، یا مرگ یک دوست صمیمی) دارد. براساس مقاله‌ای با عنوان «After Divorce or Job Loss Comes the Good Identity Crisis» در وال استریت ژورنال، به طور متوسط دو سال طول می‌کشد تا فرد از آسیب روانی ناشی از اخراج شدن و از دست دادن شغل خلاص شود.

مطالعه دیگری در سال 2009 نشان داد که حتی در افراد سالم و بدون مشکلات سلامتی قبلی، احتمال ابتلا به مشکلات سلامتی در 15 تا 18 ماه اول پس از اخراج 83 درصد افزایش می‌یابد که شایع‌ترین این مشکلات بیماری‌های مرتبط با استرس، از جمله فشار خون بالا، بیماری قلبی و فشار روانی ناشی از مشکلات مالی هستند.

اثرات منفی بلند مدت بر شرکت‌ها

از سال 1990، محققان اثرات تعدیل نیرو بر عملکرد سازمانی را مورد مطالعه قرار دادند تا بفهمند که آیا امور برنامه‌ریزی شده مرتبط با تعدیل، در عمل محقق می‌شوند یا خیر.

نتایج حاصل از 2 دهه تحقیقات نشان داده است: اکثر شرکت‌هایی که تعدیل نیرو می‌کنند شاهد بهبود سودآوری نیستند. تعدیل به ویژه بر عملکرد شرکت‌های تحقیق و توسعه محور، با حجم سرمایه کم و رشد سریع، اثر منفی داشته است. واکنش بازار به تعدیل نیز کمتر از آنچه انتظار می‌رفت مثبت بود. اغلب، تعدیل‌هایی که صرفا به منظور کاهش هزینه‌ها انجام می‌شد، منجر به کاهش قیمت سهام شرکت‌ها شده است.

مطالعه دیگری که بین سال‌های 2003 و 2007 (دوره شکوفایی اقتصادی) بر روی شرکت‌های Fortune 1000 انجام شد، نشان داد که تعدیل نیرو، به طور کلی، نمی‌تواند در مدت زمان کوتاهی به بهبود وضعیت اقتصادی شرکت کمک کند. به طور متوسط، افزایش درآمد و سوددهی در شرکت‌هایی که تعدیل نیرو داشته‌اند، بیش از 3 سال زمان برده است. همچنین، اخراج کارکنان هزینه‌های مستقیمی (از جمله پرداخت بیمه بیکاری) برای شرکت‌ها دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که نگرانی در مورد امنیت شغلی، می‌تواند سطح خلاقیت و نوآوری کارکنان فعلی را کاهش دهد. همچنین، کیفیت کار نیز ممکن است کاهش پیدا کند.

قانون وزارت کار برای تعدیل نیرو

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارمندان بعد از تعدیل نیرو، مشکلات مالی و قطع درآمد است. براساس قانون وزارت کار درباره تعدیل نیرو و بیمه بیکاری، کارفرما ملزم به پرداخت بیمه بیکاری برای کارکنان تعدیل شده با حداقل یک سال سابقه کار است. همچنین امکان شکایت تعدیل نیرو برای کارگرانی که حق و حقوق قانونی خود را دریافت نکرده باشند، وجود دارد.

مطابق بخشی از آیین نامه اجرایی قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی:

«بیمه بیکاری برای کارگران دارای شرایط (فعالیت در چهارچوب قرارداد و داشتن یکسال سابقه کار) در صورت تجرد ۳۶ ماه و در صورت تاهل ۵۰ ماه است. این حق قانونی هر کارگر است و می‌تواند از آن استفاده کند و پرداخت آن مانع از ایجاد تبعات بعدی برای کارفرما خواهد شد و این جدا از بحث عیدی و سنوات و حقوق است که درصورت ‌عدم پرداخت، جریمه‌هایی نیز بر گردن کارفرما می‌گذارد و ربطی به بحث جریمه ندارد. این بیمه بیکاری به کارگری تعلق می‌گیرد که اخراج و تعدیلش خارج از میل و اراده و عملش باشد و نه خود آن را خواسته و نه به صورت اثباتی، اقدامی از او از نظر انضباطی سر زده باشد».

راهکارهایی برای کنار آمدن با تعدیل

راهکارهایی برای کنار آمدن با تعدیل

همانطور که گفته شد، تعدیل شدن می‌تواند آثار منفی زیادی بر سلامت روحی و جسمی شما داشته باشد. اگر به تازگی تعدیل شده و با احساسات منفی ناشی از این اتفاق دست و پنجه نرم می‌کنید، اقدامات زیر می‌توانند در بهبود شرایط و بازگشت سریع‌تر به کار کمک کننده باشند.

مطلب مرتبط: مشاغل مناسب افراد درونگرا و برونگرا

واقعیت را از تصورات جدا کنید

گفتگوی درونی شما و داستان‌هایی که برای خودتان تعریف می‌کنید، می‌تواند تاثیر زیادی بر نحوه مواجهه با تعدیل شدن داشته باشد و عوارض منفی آن را برایتان تشدید کند. طبیعی است که در این شرایط عملکرد و توانایی‌های خودتان را زیر سوال ببرید، اما بهتر است نگاه واقع بینانه‌ای به شرایط داشته و خودتان را مقصر ندارید.

تعدیل نیرو به دلایل مختلف و اغلب نامرتبط با عملکرد کارکنان صورت می‌گیرد. بنابراین نگاهی که به این مساله داشته و نوع گفتگوی درونی خودتان در این موقعیت را جدی بگیرید. برای حرکت رو به جلو، باید از شر تمام احساسات منفی مرتبط با از دست دادن شغل خلاص شوید. به یاد داشته باشید، تقصیر شما نیست که از کار بیکار شده‌اید.

به خودتان فرصت بدهید

قبل از اینکه برای پیدا کردن شغل جدید اقدام کنید، استراحت کوتاهی داشته باشید. در این فرصت می‌توانید اولویت‌های کاری خود را ارزیابی کنید و برای مسیر شغلی که در نظر دارید برنامه‌ریزی کنید. از دوستان و اعضای خانواده خود کمک بگیرید. در دوران سخت بعد از تعدیل نیرو، اهمیت یک سیستم حمایتی قوی را دست کم نگیرید.

منابع درآمدی جدیدی پیدا کنید

از دست دادن ناگهانی درآمد، با استرس و نگرانی زیادی همراه است. اما می‌توانید از شرایط ایجاد شده به عنوان فرصتی برای پیدا کردن منابع درآمدی جدید استفاده کنید. اگر نوع کارتان اجازه می‌دهد، می‌توانید به عنوان یک فریلنسر با شرکت‌های مختلف قرارداد بسته و یا یک کسب و کار آنلاین با هزینه اولیه کم راه‌اندازی کنید.

شبکه‌سازی کنید

شبکه‌سازی با افراد متخصص، فرصت‌های زیادی را برای شما فراهم خواهد کرد. برای گسترش شبکه حرفه‌ای، روی پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی خود کار کنید و سعی کنید ارتباطات حضوری خود را افزایش دهید. در لینکدین و ملاقات‌های حضوری با افراد مرتبط، اعلام کنید که به دنبال کار هستید. بسیاری از پیشنهادات کاری جدید ممکن است از طریق شبکه‌های اجتماعی مثل لینکدین به شما ارائه شود. با همکاران سابق خود که در سایر شرکت‌های مرتبط کار می‌کنند تماس بگیرید. این افراد نیز می‌توانند در پیدا کردن کار به شما کمک کنند.

مطلب مرتبط: نحوه پاسخ به صحبت‌های توهین‌آمیز در محیط کار

اهداف خود را بازبینی کنید

تعدیل نیرو و اخراج شدن از کار، فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا به اهداف شغلی و مسیر حرفه‌ای خود مجددا فکر کنید. اهداف شما چیست و چگونه می‌توانید به آن‌ها برسید؟ آیا در حال حاضر این اهداف برایتان اهمیت دارند؟ آیا لازم است حوزه شغلی خود را تغییر داده و یا در بخشی از مسیری که در نظر داشتید تجدید نظر کنید؟ آیا استراتژی مشخصی برای رسیدن به این اهداف دارید؟

به دنبال یادگیری مهارت‌های جدید باشید

از زمان فراغت بیشتری که بعد از تعدیل شدن در اختیار دارید، برای تقویت مهارت‌های مرتبط با حرفه خود و یا یادگیری مهارت‌ها و تخصص‌های جدید مثل بازاریابی دیجیتال، مدیریت محصول، حسابداری و… استفاده کنید. می‌توانید در دوره‌های آنلاین مختلفی شرکت کرده و مدرک معتبر دریافت کنید. با درج مدرک و مهارت‌های به دست آمده در شبکه‌ اجتماعی لینکدین، می‌توانید پیشنهادات شغلی بیشتری دریافت کنید.

رزومه ساز

در صورت نیاز به دنبال کمک تخصصی باشید

اگر احساسات شما بیش از حد و غیر قابل کنترل هستند و روند زندگی روزمره شما را دچار اختلال می‌کنند، بهتر است از یک متخصص کمک بگیرید. می‌توانید در جلسات روانشناسی و مشاوره آنلاین یا حضوری شرکت کرده و با کمک یک فرد حرفه‌ای شرایطی که برایتان ایجاد شده است را پشت سر بگذارید.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی آثار منفی تعدیل بر کارمندان و شرکت‌ها پرداخته و راهکارهایی را برای مواجهه با اثرات منفی آن معرفی کردیم. به طور کلی، تعدیل نیرو با تبعات منفی زیادی هم برای کارفرما و هم کارمندان همراه است. تعدیل نیروی انسانی علاوه بر اثرات منفی که بر سلامت جسمی و روانی افراد دارد، می‌تواند منجر به کاهش اعتماد، نوآوری، بهره‌وری و رشد در شرکت‌ها نیز بشود.

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه