راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ آورید!
فهرست مطلب
یافتن شغل مورد علاقه که هم در آن مهارت و تخصص کافی داشته باشید و هم درآمد خوبی داشته باشد، رویای همه کارجویان است. برای یافتن شغلی ایدهآل در سازمانی معتبر، هیچ وقت دیر نیست، ولی هرچه زودتر به کمک یک راهنمای استخدام، مسیر و اهداف شغلی خود را تعیین کنید، میتوانید به موفقیت بیشتری در مسیر حرفهای خود برسید.
در این مقاله از سایت استخدام آنلاین جاب ویژن به شما میگوییم که چگونه مسیر حرفهای خود را مشخص کنید و چگونه با ساختن یک رزومه حرفهای، ارسال آن برای فرصتهای شغلی مناسب و گذراندن یک مصاحبهی استخدامی موفق، به جایگاه شغلی که همیشه آرزویش را داشتهاید، دست پیدا کنید.
اهداف و مسیر شغلی خود را تعیین کنید
گام اول در موفقیت حرفهای و استخدام در موقعیتهای شغلی عالی، تعیین اهداف و مسیر شغلی است؛ این کار همیشه چندان ساده نیست. عوامل زیادی مانند جامعه، وضعیت اقتصادی، خانواده، دوستان و معلمان میتوانند روی تصمیم شما برای تعیین مسیر شغلی اثرگذار باشند. معمولا خیلی از افراد، پیش از ورود به دانشگاه و حتی تا پایان تحصیلات خود، به دلیل تاثیر پذیری شدید از عوامل محیطی، تصمیم درستی برای آیندهی حرفهای خود نمیگیرند و نمیدانند استخدام در چه مشاغلی برای آنها مناسبتر است. با در نظر گرفتن ۶ عامل زیر در این راهنمای استخدام، میتوانید بهترین تصمیم را برای تعریف اهداف و مسیر شغلی خود بگیرید.
علاقه خود را مشخص کنید
هیچ چیزی بهتر از این نیست که شما از فعالیتی که به آن علاقه دارید، پول در بیاورید و در مقابل، هیچ چیزی بدتر از این نیست که درآمد شما وابسته به کاری باشد که از آن متنفر هستید. بنابراین، گام اول و شاید مهمترین گام در تعریف مسیر حرفهای و استخدام شدن، یافتن کار مورد علاقهتان است. برای این کار میتوانید از آزمون رغبتسنجی شغلی هالند نیز کمک بگیرید.
تجربه کسب کنید
درست است که تحصیلات نقش مهمی در آمادهسازی شما برای استخدام و انتخاب شغل آینده شما دارد، ولی هیچ چیزی مثل کسب تجربه نمیتواند در آغاز مسیر حرفهای و شکلگیری تخصص به شما کمک کند. به علاوه، بسیاری از کارفریان در جذب و استخدام نیروی انسانی، به تجربه بیش از هر چیز دیگری بها میدهند. برای بالا بردن تجربه خود میتوانید در دورههای آموزشی یا دورههای کارآموزی شرکت کنید تا موقعیتهای استخدام بهتری داشته باشید.
اهداف بلند مدت خود را در نظر بگیرید
پیش از آغاز یادگیری هر حرفهای، اهداف بلند مدت خود را در نظر بگیرد. ممکن است چیزی که شما الان نیاز دارید و میخواهید، چیزی نباشد که 5 یا ۱۰ سال دیگر برای شما مناسب باشد. بنابراین در انتخاب اهداف بلند مدت، نهایت دقت را داشته باشید و حتی الامکان، از یک مشاور شغلی، کمک بگیرید.
فرهنگ کاری را مد نظر داشته باشید
مورد مهم دیگر در این راهنمای استخدام، توجه داشتن به فرهنگ شغلی است. فرهنگ و محیط هر گروه شغلی و نحوه مدیریت کارگران و کارمندان در آن، با گروههای شغلی دیگر متفاوت است. برای مثال، کسب و کارهای کوچک، محیطی صمیمانهتر و فاقد سلسله مراتب سازمانی دارند ولی کسب و کارها و سازمانهای بزرگ، از سلسله مراتب سازمانی منظمی پیروی میکنند.
اگر در شرکتی استخدام شوید که نتوانید با همکاران خود ارتباط خوبی برقرار کنید و از جو محل کار لذت نبرید، حتی اگر کار مورد علاقهی خود را انجام دهید، آن شغل برای شما جذابیتی نخواهد داشت و خیلی زود شما را خسته میکند.
به یاد داشته باشید که پول، همه چیز نیست
تصمیمگیری و انتخاب یک مسیر حرفهای، تنها براساس میزان درآمد آن، اشتباه بزرگی است. ریک اسمیت (Rick Smith)، مدیر اجرایی شرکت Axon، میگوید: «صرف نظر از اینکه چقدر درآمد داشته باشیم، همیشه ۲۰ درصد بیشتر از درآمدی که داریم، میخواهیم». بنابراین، علاوه بر درآمد، به مواردی مثل امکان یادگیری و پیشرفت شغلی و فرصتهای استخدام هم دقت داشته باشید.
آینده را در نظر بگیرید
خیلی از مشاغلی که اکنون بازار کار خوبی دارند، ممکن است در آینده، اهمیت خود را از دست بدهند. در دنیای امروز که فناوری، به سرعت در حال تغییر است، امکان اینکه بعضی از مشاغل در آیندهای نزدیک به کلی از بین بروند، وجود دارد. بنابراین در انتخاب مسیر شغلی خود، بازار کار آیندهی آن و فرصتهای استخدام را در نظر بگیرید.
یک رزومه حرفهای بسازید
در این راهنمای استخدام، 6 مورد مهم برای انتخاب شغل و استخدام شدن در موقعیت شغلی مورد نظر را بررسی کردیم. برای اینکه شانس شما در به دست آوردن شغل رویاییتان بیشتر شود، باید رزومهای حرفهای داشته باشید. هرچند، ارسال رزومه شغلی برای مشاغل خصوصی و دولتی متفاوت است.
به طور معمول، استخدام در ارگانهای دولتی مانند استخدام بانک، نیروی انتظامی (ناجا)، تامین اجتماعی و… از طریق برگزاری آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی صورت میگیرد. برای استخدام در چنین موقعیتهایی نیاز به قبولی در آزمون استخدام (مانند آزمون استخدامی بانک، آزمون افسری و…) و گذراندن جلسات مصاحبه و گزینش دارید. همچنین برای مشاغل خدماتی مانند کار در کافه و رستوران، فست فود، آرایشگاه و… معمولا نیازی به داشتن رزومه حرفهای ندارید و داشتن مهارت و توانمندی لازم، شرط استخدام شما است. به طور کلی، در نظر داشتن 10 نکته زیر در ساخت یک رزومه حرفهای به شما کمک میکنند.
از کلمات کلیدی استفاده کنید
تعداد زیادی از آگهیهای استخدامی که فکر میکنید برای شما مناسب هستند و مایل هستید که برای آنها رزومه ارسال کنید را مطالعه کنید. اگر تعداد آگهیهای شغلی موجود زیاد نیست، آگهیهای استخدام منقضی شده را نیز مطالعه کنید. معمولا کارفرمایان در آگهیهای مربوط به یک گروه شغلی (به طور مثال استخدام بازاریاب، دیجیتال مارکتینگ و…)، مهارتها و صلاحیتهای خاصی را مد نظر دارند.
شما میتوانید با مطالعه آگهیهای مرتبط با گروه شغلی خود، کلیدواژههایی که میدانید کارفرمایان به آنها توجه دارند را مشخص کرده و در نوشتن روزمه خود، روی آنها تاکید نمایید.
نمونه رزومههای گروه شغلی مورد نظر خود را مطالعه کنید
یکی از بهترین روشها برای ایجاد یک روزمهی خوب، الهام گرفتن ار نمونه رزومههای گروه شغلی خودتان است. شما میتوانید از این نمونه رزومهها به عنوان قالب رزومه استفاده کرده ولی آن را شخصیسازی کنید تا منحصر به فرد باشد.
اطلاعات مرتبط را در رزومه وارد کنید و اطلاعات مهمتر را در ابتدای رزومه بیاورید
یکی از مهمترین نکاتی که در نوشتن رزومه باید به آن دقت داشته باشید، خلاصهنویسی است. شما باید با کمترین کلمات ممکن، بیشترین و مهمترین اطلاعات را در رابطه با خودتان به کارفرما بدهید. به یاد داشته باشید که اکثر کارفرماها، اگر ابتدای رزومه را نپسندند، از خواندن ادامه آن صرف نظر میکنند. بنابراین، جذابترین و مرتبطترین اطلاعات را در ابتدای رزومه بگذارید و در انتهای رزومه میتوانید به مهارتها، تجربیات و دستاوردهای جانبی خود اشاره کنید.
ساده بنویسید
در نوشتن رزومه از سادهترین کلمات استفاده کنید که مفهوم چند پهلو نداشته باشند و سریعا منظور شما را به خواننده منتقل کنند.
توجه کارفرما را به دستاوردهای مهم خود جلب کنید
به جای اینکه همه تجربیات کاری خود را فهرستوار در قسمت سوابق کاری رزومه بیاورید، تنها به مهمترین و موفقیتآمیزترین آنها بپردازید و در صورت امکان، از اعداد برای نشان دادن موفقیت خود استفاده کنید. یک بخش دستاوردهای مرتبط، مثل موفقیتهای تحصیلی در رزومه خود داشته باشید.
رزومه خود را ویرایش کنید
پیش از ارسال رزومه برای کارفرما، آن را از نظر نگارشی بررسی کرده و ویراستاری کنید. به علاوه، میتوانید از دوستان و همکاران خود بخواهید تا رزومهتان را بخوانند و نظر بدهند. نظرات مفید را در رزومه اعمال کنید.
در صورت نیاز، برای مشاغل متفاوت، روزمههای مختلفی بنویسید
خیلی وقتها یک رزومه کلی برای همه مشاغل در یک گروه شغلی، مناسب نیست. یک راهنمای استخدام نمیتواند نسخهای کلی برای ارسال رزومه به شما بدهد. بنابراین، پیش از هر بار ارسال رزومه برای یک فرصت استخدام جدید، در صورت نیاز، رزومه خود را متناسب با آن، تغییر دهید. اگر میخواهید در چند گروه شغلی مختلف، شانس خود را برای آگهی های استخدام جدید امتحان کنید، باید برای هر گروه شغلی، یک رزومهی کاملا مجزا با کلیدواژه، اطلاعات و ظاهر متفاوت بسازید.
روزمهساز رایگان جاب ویژن دارای یک قالب کاملا حرفهای است که تمامی نکات بالا در آن رعایت شده است و تنها کافی است اطلاعات شخصی خود را در آن وارد کنید. به علاوه، شما میتوانید فایل رزومهی شخصی خود را نیز در جاب ویژن، آپلود نمایید.
پیش از ارسال رزومه، در مورد شرکت اطلاعات کسب کنید
هنگام جستجوی فرصتهای شغلی مانند آگهی استخدام امروز تهران و سایر شهرها در نیازمندیهای همشهری یا سایتهای کاریابی، با آگهیهای استخدامی شرکتهای متعددی مواجه هستید. در صورتی که برای گروه شغلی مد نظر شما فرصتهای شغلی متعددی وجود داشته باشد، بهتر است برای شرکتهایی رزومه ارسال کنید که از اعتبار آنها مطمئن هستید. در صورتی که شرکتها را نمیشناسید، پیش از ارسال رزومه، در رابطه با آنها تحقیق کنید.
نکاتی که باید در ارسال رزومه رعایت کنید
همانطور که در این راهنمای استخدام اشاره شد، داشتن یک رزومه حرفهای تاثیر زیادی در استخدام شدن شما دارد. زمانی که رزومه خود را تکمیل کردید میتوانید ارسال رزومه برای آگهیهای شغلی مورد نظر خود را آغاز کنید. البته، همانطور که قبلتر گفته شد، پیش از ارسال رزومه برای هر شرکتی، آن شرکت را به خوبی بشناسید.
پیش از ارسال رزومه برای یک آگهی استخدام، از تطابق آن با مهارت و شرایط خود، مطمئن شوید. سپس آن آگهی را با دقت مطالعه کنید و رزومهی خود را با آن آگهی تطبیق دهید. به طور مثال به مواردی مانند استخدام خانم در تهران یا استخدام آقا در یک موقعیت شغلی باید توجه داشته باشید و اگر با شرایط شما همخوانی ندارد، با فرض اینکه مورد اشاره شده اهمیت چندانی برای کارفرما ندارد، رزومه ارسال نکنید.
اگر واقعا برای تصاحب آن موقعیت شغلی مشتاق هستید، به ارسال رزومه اکتفا نکنید و یک نامه اختصاصی (cover letter) نیز برای کارفرما ایمیل کنید. شما در این نامه اختصاصی، به کارفرما میگویید که چرا برای آن شغل مناسب هستید و انگیزه بالای خود را برای تصاحب آن جایگاه شغلی به او نشان میدهید.
در پلتفرم جاب ویژن این امکان برای شما وجود دارد تا برای آگهیهای شغلی که فکر میکنید واقعا برای شما مناسب هستند، رزومهی VIP ارسال کنید. مزیت ارسال رزومه VIP نسبت به رزومه معمولی این است که در رزومه VIP میتوانید برای کارفرما، یک نامه اختصاصی نیز بفرستید. به علاوه، رزومههای VIP در صدر فهرست رزومههای دریافتی برای کارفرما نمایش داده میشوند.
مطلب مرتبط: چگونه مثل یک کارجوی حرفهای آگهیهای استخدام را بررسی کنیم؟
هفت نکته برای گذراندن یک مصاحبه شغلی موفق
در صورتی که پس از ارسال رزومه، برای مصاحبه استخدامی دعوت شدید، یعنی رزومه شما مورد پسند کارفرما بوده و یکی از نامزدهای تصاحب آن شغل هستید. با این حال، مرحلهی مصاحبه، یکی از سختترین مراحل برای استخدام شدن است. گاهی اوقات شما بهترین فرد برای یک شغل هستید ولی به دلیل اشتباهاتی ساده در جلسه مصاحبه، آن شغل را از دست میدهید. در ادامه این راهنمای استخدام، در رابطه با هفت نکتهای که باید پیش از جلسهی مصاحبه، در هنگام آن و پس از مصاحبه، رعایت کنید، صحبت میکنیم.
1. در رابطه با شرکت و فرد مصاحبهکننده، تحقیق کنید
پیش از ورود به جلسه مصاحبه، سری به وبسایت شرکت بزنید و با اهداف، پروژهها و فرهنگ شرکت آشنا شوید. با این کار میتوانید پیشبینی کنید که در جلسه مصاحبه، چه فضایی و چه سوالاتی انتظارتان را میکشد. یکی از سوالات متداول در هر جلسه مصاحبه این است: «چه چیزی درباره شرکت ما میدانید و چطور با ما آشنا شدید؟»
اگر میدانید که توسط چه شخصی مصاحبه خواهید شد، در رابطه با او تحقیق کنید و خود را برای سوالات احتمالی او آماده سازید.
2. خود را برای سوالات احتمالی جلسه مصاحبه، آماده کنید
در فاصله بین دعوت به مصاحبه تا ورود به جلسه مصاحبه، فهرستی از سوالاتی که ممکن است در مصاحبه از شما پرسیده شود، تهیه کرده و خود را برای پاسخگویی به آنها آماده کنید.
3. به رزومه خود و نقاط ضعف و قوتی که در آن آوردهاید، مسلط باشید
پیش از مصاحبه، رزومه شما تنها چیزی است که شما را به کارفرما معرفی میکند، در نتیجه، احتمالا کارفرما سوالاتی از درون رزومه استخراج میکند و از شما میپرسد. بنابراین، باید کاملا به چیزهایی که در رزومه خود نوشتهاید، مسلط باشید.
4. قبل از جلسه مصاحبه، وعدههای غذایی سالم مصرف کنید
۱۲ ساعت قبل از شروع مصاحبه، یک وعدهی غذایی شامل ویتامین E، اسیدهای چرب ضروری و آنتیاکسیدانها بخورید؛ زیرا این ترکیبات، عملکرد مغز را تقویت میکنند. لحظاتی پیش از شروع مصاحبه نیز یک اسنک شیرین بخورید تا مغز شما انرژی لازم برای فعالیت داشته باشد.
5. سر وقت در جلسه مصاحبه استخدامی حاضر شوید
حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قبل از شروع مصاحبه، در مکان مصاحبه حاضر شوید. این کار، نشاندهنده رفتار حرفهای شماست.
6. به زبان بدن خود توجه کنید
ارتباط چشمی خود را با مصاحبهکننده حفظ کنید. این کار، اعتماد به نفس شما را نشان میدهد و سبب میشود صحبتهای شما روی او اثر بگذارد .لبخند زدن را فراموش نکنید. این کار علاوه بر اینکه عضلات صورت شما را ریلکس میکند و حس بهتری به مصاحبه کننده القا مینماید، اعتماد به نفس شما را نشان میدهد.
روی صندلی صاف بنشینید، دست خود را باز نگه دارید و پاهای خود را محکم روی زمین بگذارید. این کار به مصاحبهکننده نشان میدهد که شما با دقت به سوالات او گوش میدهید و اعتماد به نفس شما را به نمایش میگذارد. البته ایرادی ندارد که پاهای خود را روی هم بیاندازید.
7. جلسه مصاحبه را محترمانه ترک کنید
در انتهای مصاحبه، از مصاحبهکننده تشکر کنید که زمانش را به شما اختصاص داده است و در رابطه با مراحل بعدی از او سوال بپرسید.
جمعبندی
یکی از بزرگترین موفقیتها در زندگی هر شخصی، استخدام شدن در یک جایگاه شغلی خوب است که به آن علاقه داشته باشد و بتواند تواناییهایش را در آن شغل ثابت کند. گام اول برای این کار، کمک گرفتن از یک راهنمای استخدام و تعیین مسیر و اهداف زندگی حرفهای و کسب تخصص در زمینهای است که به آن علاقهمند هستید و استعداد آن را دارید.
پس از کسب تخصص و تجربه در یک گروه شغلی، باید یک روزمه حرفهای برای خود بسازید و آن را برای فرصتهای شغلی مورد نظر خود در شرکتهای معتبر ارسال کنید. سختترین مرحله در تصاحب یک جایگاه شغلی، مصاحبه است. با رعایت هفت نکتهای که در بالا به آنها اشاره کردیم، میتوانید مصاحبه را با موفقیت پشت سر بگذارید و در شغل رویایی خود استخدام شوید.