راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ آورید!

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 17دقیقه
راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ آورید!

یافتن شغل مورد علاقه‌ای که هم در آن مهارت و تخصص کافی داشته باشید و هم درآمد خوبی داشته باشد، رویای همه‌ کارجویان است. برای یافتن شغلی ایده‌آل در سازمانی معتبر، هیچ وقت دیر نیست؛ ولی هرچه زودتر به کمک یک راهنمای استخدام، مسیر و اهداف شغلی خود را تعیین کنید، می‌توانید به موفقیت بیشتری در مسیر حرفه‌ای خود برسید.

استخدام

در این مقاله از سایت استخدام آنلاین جاب ویژن به شما می‌گوییم که چگونه مسیر حرفه‌ای خود را مشخص کنید و چگونه با ساختن یک رزومه‌ حرفه‌ای، ارسال آن برای فرصت‌های شغلی مناسب و گذراندن یک مصاحبه‌ی استخدامی موفق، به جایگاه شغلی که همیشه آرزویش را داشته‌اید، دست پیدا کنید.

درباره کار کردن و اهمیت آن

انتخاب مسیر شغلی

چرا کار می‌کنیم؟ پاسخ هر فردی به این سوال می‌تواند با فرد دیگر متفاوت باشد، ولی در مجموع می‌توان گفت که دو دسته انگیزه‌ی اصلی برای کارکردن وجود دارد:

  • انگیزه‌های درونی (intrinsic incentives): انگیزه‌ی درونی به معنی داشتن انگیزه برای انجام کاری بدون انتظار دریافت هیچگونه پاداش خارجی است. وقتی کاری را صرفا به دلیل لذت‌بخش بودن یا جالب بودن آن انجام می‌دهید، برای انجامش انگیزه‌ای درونی دارید.
  • انگیزه‌های بیرونی (extrinsic incentives): انگیزه‌ی بیرونی یا خارجی، به معنی انگیزه داشتن برای انجام کاری به منظور دریافت پاداش است. این پاداش می‌تواند هر چیزی مثل درآمد، وجهه‌ اجتماعی، بیمه و… باشد.

در این راهنمای استخدام باید بگوییم که هر انگیزه‌ای که برای انجام یک شغل داشته باشید، در یکی از دو دسته‌ی فوق قرار می‌گیرد. حتی اگر هدف شما از انجام یک کار، کمک کردن به دیگران باشد، می‌توان آن را در یکی از دو دسته‌ی بالا جای داد.

ما انسان‌ها برای رفع نیازهایمان کار می‌کنیم. آبراهام مازلو (Abraham Maslow) روانشناس آمریکایی، نیازهای انسان را به یک هرم پنج طبقه، تشبیه می‌کند. بر اساس نظریه‌ی سلسله‌مراتب نیازهای مازلو (Maslow’s hierarchy of needs) یا همان هرم مازلو (Maslow’s Pyramid)، می‌توان نیازهای انسان را در یکی از پنج دسته‌ زیر جای داد:

  • نیازهای فیزیکی: این نیازها، اساسی‌ترین نیازهای هر انسان هستند. نیازهایی مانند نیاز به هوا برای تنفس، غذا، رابطه، خواب، پوشاک، مسکن و… در این دسته جای می‌گیرند. مازلو این نیازها را به دو دلیل در قاعده‌ی هرم نظری خود قرار می‌دهد؛ اولا اینکه آن‌ها بیشترین نیازهای انسانی را تشکیل می‌دهند و ثانیا، در صورتی که این نیازها برطرف نشوند، نیازهای بالاتر بی‌معنی خواهند بود. رفع این نیازها برای حیات انسان ضروری است.
  • نیاز به امنیت: سطح بعدی، نیاز انسان به امنیت است. امنیت معانی مختلفی دارد. به عنوان مثال، می‌توان از امنیت شغلی نام برد.
  • نیازهای اجتماعی: در صورتی که نیازهای فیزیکی و امنیتی انسان برطرف شوند، نیازهای اجتماعی او مورد توجه قرار می‌گیرند. انسان نیاز دارد که احساس کند عضوی از یک گروه است. انسان‌ها، پستاندارانی اجتماعی هستند و به صورت غریزی تمایل به تشکیل خانواده و دیگر گروه‌های اجتماعی دارند.
  • عزت نفس: سطح بعدی نیازهای انسانی، نیاز به عزت نفس است. انسان‌ها به این نیاز دارند که مهم شمرده شوند و دیگران برای دستاوردهایشان ارزش قائل باشند.
  • خود شکوفایی: بالاترین سطح نیازهای انسانی که تنها در صورت رفع نیازهای دیگر سطوح هرم مازلو می‌توان آن را برطرف کرد، نیاز به خودشکوفایی است.

شغل مناسب و مورد علاقه خود را انتخاب کنید

گام اول در موفقیت حرفه‌ای و استخدام در موقعیت‌های شغلی عالی، تعیین اهداف و مسیر شغلی است. عوامل زیادی مانند جامعه، وضعیت اقتصادی، خانواده، دوستان و معلمان می‌توانند روی تصمیم شما برای تعیین مسیر شغلی اثرگذار باشند.
معمولا خیلی از افراد، پیش از ورود به دانشگاه و حتی تا پایان تحصیلات خود، به دلیل تاثیرپذیری شدید از عوامل محیطی، تصمیم درستی برای آینده‌ی حرفه‌ای خود نمی‌گیرند و نمی‌دانند استخدام در چه مشاغلی برای آن‌ها مناسب‌تر است. با در نظر گرفتن عوامل عنوان شده در این راهنمای استخدام، می‌توانید برای تعریف اهداف و مسیر شغلی خود بهترین تصمیم را بگیرید.

 علاقه‌ خود را مشخص کنید

هیچ چیزی بهتر از این نیست که شما از فعالیتی که به آن علاقه دارید، پول در بیاورید و در مقابل، هیچ چیزی بدتر از این نیست که درآمد شما وابسته به کاری باشد که از آن متنفر هستید. بنابراین، گام اول و شاید مهم‌ترین گام در تعریف مسیر حرفه‌ای و استخدام شدن، یافتن کار مورد علاقه‌تان است.

از هرم مازلو کمک بگیرید

هرم مازلو و استخدام

درک نظریه‌ مازلو به ما کمک می‌کند تا بهتر بتوانیم مسیر شغلی و کار مناسب خود را بر اساس نیازهایمان تعیین کنیم. به عنوان مثال، اگر شخصی وضعیت مالی خوبی ندارد و در پاسخگویی به نیازهای اولیه‌ی خود با مشکل مواجه است، بهتر است که به دنبال شغلی برود که نیازهای اولیه‌ی او را تأمین کند. با گذشت زمان و وقتی که نیازهای اولیه‌اش تأمین شد، این فرد می‌تواند به فکر تأمین نیازهای دیگرش باشد که در سطوح بالاتر هرم مازلو قرار می‌گیرند.

فیلسوف و ریاضیدان برجسته، برتراند راسل (Bertrand Russell) در کتاب «تاریخ فلسفه‌ی غرب» دلیل تبدیل شدن شهر آتن به مرکز پرورش بزرگ‌ترین فلاسفه‌ی جهان را در حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، اختلاف طبقاتی حاکم بر جامعه‌ی آن زمان آتن می‌داند. او تلویحا بیان می‌کند که قشر مرفه پایتخت کشور یونان در آن روزها، به دلیل نداشتن دغدغه‌های مالی (تأمین بودن از نظر نیازهای پایه‌ای مانند نیازهای فیزیکی و نیاز به امنیت)، در جهت یادگیری فلسفه گام برداشتند تا نیازهای والاتر خود یعنی نیاز به روابط اجتماعی، عزت نفس و خود شکوفایی را برطرف کنند.

با توجه به راهنمای استخدام جاب ویژن، خیلی مهم است که پیش از انتخاب کار آینده‌ی خود، جایگاهمان را در هرم نیازهای مازلو بشناسیم. آیا نیازهای مادی ما به طور کامل برطرف شده ولی هنوز نتوانسته‌ایم عزت نفس کافی را به دست بیاوریم یا اینکه هنوز در رفع سطحی‌ترین نیازهای بشری خود با مشکل مواجهیم؟

پیگیری یک مسیر شغلی که می‌دانیم بازار کار و درآمد خوبی ندارد، تنها برای کسانی مناسب است که حداقل، دو سطح پایین نیازهای مازلو در زندگی‌شان تامین شده باشد. شخصی که هنوز در تأمین هزینه‌های زندگی‌اش مشکل دارد یا احساس می‌کند که ممکن است با توجه به تورم یا شرایط دیگر در آینده برای تأمین این نیازها با مشکل مواجه شود، تنها و تنها باید به فکر شغلی برای تأمین نیازهای اولیه‌ی خود باشد.

نیازهای ضروری خود را شناسایی کنید

باید به این پرسش پاسخ دهید که کار شما قرار است پاسخگوی کدام نیازهایتان باشد؟ این نیازها می‌توانند متنوع باشند و در سطوح مختلف هرم مازلو جای بگیرند. برای شناسایی این نیازها در هنگام انتخاب کار مناسب باید پاسخ سوالات زیر را پیدا کنید:

  • آیا نیازمند حقوق و دستمزد مشخصی هستید؟
  • آیا به مزایای خاصی مثل بیمه‌ تکمیلی نیاز دارید؟
  • آیا می‌توانید شغلی را بپذیرید که مسافرت جزئی از آن باشد؟
  • آیا محل کار شما باید در یک موقعیت جغرافیایی خاص باشد؟
  • آیا نیاز به کار در منزل دارید؟ (شغل های پردرآمد خانگی را جستجو کنید)
  • آیا نیاز به این دارید که حتما در یک عنوان شغلی خاص استخدام شوید؟
  • آیا کارهای خاصی وجود دارند که نیاز است آن‌ها را انجام دهید؟
  • آیا محدودیتی از نظر محیط کاری دارید؟

تعیین این نیازها پیش از انتخاب یک حرفه، بسیار مهم است. برای مثال، اگر نیازمند حقوق ثابت هستید، بهتر است دور فریلنسینگ را خط بکشید!

در آزمون‌های خودشناسی شرکت کنید

در راهنمای استخدام جاب ویژن باید بگوییم خیلی مهم است که پیش از اینکه یک تصمیم مهم بگیرید، برای شرکت در یک تست خودشناسی وقت بگذارید. انتخاب شغل آینده نیز یک تصمیم مهم محسوب می‌شود و از این قاعده مستثنی نیست. آزمون‌های خودشناسی برای تشخیص اینکه دوست دارید محیط کار شما چگونه باشد، از چه نوع شغلی لذت می‌برید، دوست دارید با چه کسانی همکار باشید و… به شما کمک می‌کنند. آزمون رغبت‌سنجی شغلی هالند یکی از آزمون‌های خودشناسی کاربردی است که شرکت در آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اهداف بلند مدت خود را در نظر بگیرید

پیش از آغاز یادگیری هر حرفه‌ای، اهداف بلند مدت خود را در نظر بگیرید. ممکن است چیزی که الان نیاز دارید و می‌خواهید، ۵ یا ۱۰ سال دیگر برای شما مناسب نباشد. بنابراین در انتخاب اهداف بلند مدت، نهایت دقت را داشته باشید و اگر امکانش هست، از یک مشاور شغلی کمک بگیرید.

فهرستی از مشاغلی که فکر می‌کنید برای شما مناسب هستند تهیه و در مورد آن‌ها تحقیق کنید

با گذراندن مراحل قبلی که در راهنمای استخدام به آن‌ها اشاره شد، شناخت بهتری نسبت به خود و نیازهایتان خواهید داشت و می‌توانید فهرستی از مشاغلی که برای شما مناسب به نظر می‌رسند، تهیه کنید. اگر شغلی وجود دارد که برایتان جالب است ولی اطلاعات زیادی از آن ندارید، حتما درباره‌اش تحقیق کنید. اگر درآمد یکی از دغدغه‌های مهم برای شماست، حتما یک لیست از مشاغل پردرآمد برای خودتان آماده کنید.

به یاد داشته باشید که عناوین شغلی همیشه به خوبی معرف خود شغل نیستند. ممکن است یک عنوان شغلی خیلی جالب به نظر نرسد، ولی کاملا مناسب شما باشد. برای تهیه‌ فهرستی از مشاغل متناسب با شرایطتان، به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از دوستان و آشنایان خود کمک بگیرید: آیا دوست و آشنایی دارید که شغلش برای شما جالب باشد؟ از او در رابطه با کارش سوال بپرسید و اگر احساس کردید آن شغل برای شما مناسب است، آن را به لیست خود اضافه کنید.
  • صنایع جذاب را پیدا کنید: آیا به صنعت خاصی علاقه دارید؟ آیا به یک گروه شغلی مشخص مثل طراحی لباس یا آموزش علاقه‌مندید؟
  • توانایی‌ها و استعدادهای خود را در نظر داشته باشید: شما در چه کاری خوب هستید؟ آیا مهارت‌های نرم و سخت خاصی دارید؟ فهرستی از مشاغلی که می‌توانید در آن‌ها خوب باشید، تهیه کنید.

در رابطه با مشاغلی که فهرست کرده‌اید تحقیق و فهرست خود را کوچک‌تر کنید

ارسال نامه قدردانی بعد از مصاحبه

حالا که با کمک راهنمای استخدام جاب ویژن فهرستی بلند بالا از مشاغلی که ممکن است برای شما مناسب باشند تهیه کرده‌اید، وقت آن است تا در رابطه با هر کدام از این مشاغل به طور مجزا تحقیق کنید. بعد از انجام این کار، باید مشاغلی را که به درد شما نمی‌خورند از فهرست حذف کرده و از میان موارد باقی‌مانده، کار مناسب خود را پیدا کنید. برای این کار می‌توانید مطابق مراحل زیر عمل کنید:

  • یک روز از زندگی فردی که شغل مورد نظر شما را دارد، بررسی کنید: شما می‌توانید با مطالعه‌ بلاگ سایت کاریابی و استخدام جاب ویژن، اطلاعات بسیار زیادی از مشاغل مختلف و کارهای روزمره در این مشاغل، به دست بیاورید. همچنین، می‌توانید در این باره از دوستان و آشنایان خود که به آن کار مشغول هستند، یا کارکنان یک سازمان اطلاعات کسب کنید.
  • نیازمندی‌های شغلی را در نظر بگیرید: هر شغلی شرایط، نیازمندی‌ها و صلاحیت‌های خودش را دارد. با تحقیق در رابطه با کارهایی که فهرست کرده‌اید، مشاغلی را که نیازمندی‌هایشان با شرایط شما انطباق ندارند، حذف کنید.
  • به فرصت پیشرفت شغلی فکر کنید: متأسفانه بعضی از مشاغل، هیچ جایگاهی برای رشد و پیشرفت حرفه‌ای ندارند. تا حد امکان از انتخاب این مشاغل به عنوان حرفه‌ آینده‌ خود، دوری کنید و مشاغلی را در فهرست خود نگه دارید که به شما امکان رشد و پیشرفت می‌دهند.
  • به بازار کار توجه کنید: یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب یک شغل مناسب باید به آن توجه داشته باشید، بازار کار و شانس استخدام شدن شما است. مشاغلی را که بازار کار بهتری دارند، در فهرست خود نگه دارید.

فرهنگ کاری را مد نظر داشته باشید

مورد مهم دیگر در این راهنمای استخدام، توجه داشتن به فرهنگ شغلی است. فرهنگ و محیط هر گروه شغلی و نحوه مدیریت کارگران و کارمندان در آن، با گروه‌های شغلی دیگر متفاوت است. برای مثال، کسب و کارهای کوچک، محیطی صمیمانه‌تر و فاقد سلسله مراتب سازمانی دارند ولی کسب و کارها و سازمان‌های بزرگ، از سلسله مراتب سازمانی منظمی پیروی می‌کنند.

اگر در شرکتی استخدام شوید که نتوانید در آن با همکاران خود ارتباط خوبی برقرار کنید و از جو محل کار لذت ببرید، حتی اگر کار مورد علاقه‌ی خود را انجام دهید، آن شغل برایتان جذابیتی نخواهد داشت و خیلی زود شما را خسته می‌کند.

به یاد داشته باشید که پول، همه‌ چیز نیست

تصمیم‌گیری و انتخاب یک مسیر حرفه‌ای، تنها براساس میزان درآمد آن، اشتباه بزرگی است. ریک اسمیت (Rick Smith)، مدیر اجرایی شرکت Axon، می‌گوید: «صرف نظر از اینکه چقدر درآمد داشته باشیم، همیشه ۲۰ درصد بیشتر از درآمدی که داریم، می‌خواهیم». بنابراین، علاوه بر درآمد، به مواردی مثل امکان یادگیری و پیشرفت شغلی و فرصت‌های استخدام هم دقت داشته باشید.

آینده را در نظر بگیرید

خیلی از مشاغلی که اکنون بازار کار خوبی دارند، ممکن است در آینده، اهمیت خود را از دست بدهند. در دنیای امروز، فناوری و هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر است و امکان دارد در آینده‌ای نزدیک بعضی از مشاغل به کلی از بین بروند. بنابراین، در انتخاب مسیر شغلی خود بازار کار آینده‌ی آن و فرصت‌های استخدام را در نظر بگیرید.

از بهترین روش‌های کاریابی استفاده کنید

شناخت سازمان های معتبر کشور

روش‌های مختلفی برای کاریابی وجود دارد. ممکن است یک روش برای برخی کارجویان جواب بدهد، اما برای برخی از کارجویان دیگر موثر نباشد. افراد باید با توجه به امکانات و شرایط خود، یک یا چند مورد از این روش‌ها را برای کاریابی انتخاب کنند. در ادامه راهنمای استخدام جامع جاب ویژن، کاربردی‌ترین روش‌های کاریابی را به شما معرفی می‌کنیم.

سایت‌های کاریابی

سایت‌های کاریابی یکی از موثرترین ابزارها در فرآیند کاریابی هستند. با یک جستجوی ساده در یک سایت استخدام و کاریابی مانند جاب ویژن، می‌توانید فرصت‌های شغلی مربوط به حوزه‌های مختلف از جمله حقوق، بانکداری، فناوری اطلاعات (IT) و… را بیابید.

معمولا، مدیران یا مسئولان منابع انسانی یک شرکت، آگهی‌های استخدامی را در سایت‌های کاریابی منتشر می‌کنند. آن‌ها معیارهای مورد نظر خود را در آگهی ذکر کرده و مزایا و امکاناتی که به کارمندان خود ارائه می‌دهند را نیز بیان می‌کنند.

مطلب مرتبط: مزایا و نحوه استفاده از کاریابی‌های آنلاین برای استخدام

موسسه‌های کاریابی

مراجعه به موسسه‌های کاریابی یکی دیگر از راه‌های پیدا کردن موقعیت‌های استخدامی است. این موسسه‌ها، موقعیت‌های شغلی متناسب با شرایط شما را معرفی می‌کنند. معمولا موسسه‌های کاریابی برای پیدا کردن افراد مناسب از سازمان‌ها و شرکت‌ها کمیسیون دریافت می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی

استفاده از شبکه‌های اجتماعی روش مرسومی برای کاریابی نیست. اما برخی از کسب و کارهای کوچکتر از طریق پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و توییتر برای موقعیت‌های شغلی مورد نیاز خود به دنبال نیروهای مناسب می‌گردند.

ظهور رسانه‌های اجتماعی امکان دسترسی ساده به بسیاری از شرکت‌ها، مدیران منابع انسانی، مدیر عامل‌ها و متخصصان حوزه‌های مختلف را فراهم کرده است. شما می‌توانید از این مسئله به سود خود استفاده کنید. با کمک شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با کسب و کارهای مختلف تعامل داشته باشید و نسبت به همکاری با آن‌ها ابراز علاقه کنید.

شبکه‌سازی حرفه‌ای

شبکه‌سازی نقش مهمی در موفقیت افراد در فرآیند کاریابی دارد. درست مانند شرکتی که از بازاریابی برای معرفی خود، محصولات و خدماتش استفاده می‌کند، شبکه‌سازی به افراد کمک می‌کند توانایی‌ها و مهارت‌های خود را به دیگران معرفی کنند. در واقع شبکه‌سازی یک نوع بازاریابی شخصی است. هرچه افرادی که با آن‌ها تعامل داریم بیشتر باشند، فرصت‌های بیشتری پیش روی ما قرار می‌گیرند.

نکات مهم برای پیدا کردن کار و استخدام را رعایت کنید

نکاتی برای نوشتن رزومه

فرآیند استخدام و کاریابی می‌تواند مسیری سخت و پیچیده باشد. برای موفقیت در این مسیر، به یک راهنمای استخدام نیاز دارید و بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

جستجوی کار را متوقف نکنید

تا زمانی که شغل مناسب خود را پیدا نکرده‌اید، جستجوی کار را متوقف نکنید. حتی اگر یک شغل خوب پیدا کرده‌اید، باید با داشتن یک حساب‌کاربری فعال در لینکدین و یک رزومه‌ خوب و به روز در جاب ویژن، احتمال دریافت پیشنهادهای شغلی بهتر را بالا ببرید.

دستاوردهای خود در شغل کنونی را هر چند ماه یک‌بار به رزومه‌ی خود اضافه کنید و بدون اینکه از کار فعلی خود غافل شوید، نیم‌نگاهی هم به فرصت‌های شغلی دیگر داشته باشید.

یک پروفایل از کار و کارفرمای ایده‌آل خود بسازید

این تکنیک به شما کمک می‌کند تا موقعیت‌های جذابی را که احتمالا برای شما بسیار مناسب هستند، شناسایی کنید. به این منظور، ویژگی‌های مطلوب کارهای قبلی و کار کنونی خود را یادداشت کنید. بعضی از سوالاتی که می‌توانند در این زمینه برای شما مفید باشند عبارتند از:

  • کدام فعالیت‌ها در کار کنونی برای شما جالب هستند؟
  • ترجیح می‌دهید که در کار بعدی با چه چیزهایی مواجه نشوید؟
  • تعادل کار-زندگی مورد نظر شما چگونه است؟
  • فرهنگ سازمانی مورد علاقه‌ شما چگونه است؟
  • کدام شغل‌ها برای شما رضایت‌بخش‌تر هستند؟

کمبودهای شغل فعلی را بررسی کنید

به این فکر کنید که شغل قبلی یا کنونی شما چه چیزی کم دارد و اگر چه چیزهایی داشت بهتر بود؟ از خودتان بپرسید که دوست دارید چه کاری انجام دهید؟

شغل‌های با حقوق و دستمزد پایین را رد کنید

از رد کردن یک شغل دارای حقوق و دستمزد پایین، باکی نداشته باشید. اگر بازار کار در حوزه‌ی تخصصی شما خوب باشد، به زودی آگهی‌های شغلی جدیدتری با درآمد بالاتر در آن حوزه منتشر خواهند شد و ممکن است حتی کارفرماها، فرصت‌های شغلی جدیدی را به شما پیشنهاد کنند.

اگر از کار کنونی خود راضی هستید، پیشنهاد شغل‌هایی با اندکی حقوق و دستمزد بیشتر را رد کنید و تنها زمانی به عوض کردن شغل خود راضی شوید که یک پیشنهاد بسیار خوب به شما ارائه شود.

موقعیت‌های کارآموزی را جدی بگیرید

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های معروف و بزرگ به دنبال استخدام کارجویانی با سابقه کار کافی هستند. به همین دلیل، یکی از دغدغه‌های اصلی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ورود به بازار کار است. آن‌ها سال‌ها در فضای آکادمیک فعالیت داشته‌اند و حالا که می‌خواهند وارد بازار کار شوند، به دلیل کمبود تجربه و نداشتن سابقه کار، با مانع بزرگی مواجه می‌شوند.

از نظر راهنمای استخدام جاب ویژن، بهترین روش کاریابی برای چنین افرادی این است که سراغ موقعیت‌های کارآموزی بروند. کارآموزی به عنوان یک قدم مهم در مسیر کاریابی می‌تواند تاثیر مثبتی بر توسعه حرفه‌ای افراد داشته باشد. موقعیت کارآموزی فرصت مناسبی برای ارتقای مهارت‌های عملی و دانش تئوری افراد است. همچنین، در طول این دوره افراد سابقه کار کسب می‌کنند و می‌توانند آن را در رزومه خود ذکر کنند.

شرکت در یک موقعیت کارآموزی همچنین باعث می‌شود افراد مبتدی با سایر افراد متخصص و حرفه‌ای در زمینه کاری خود آشنا شوند. این ارتباط‌های حرفه‌ای می‌توانند در طول زمان در موفقیت افراد در فرآیند کاریابی و پیشرفت شغلی تأثیرگذار باشند.

میانگین حقوق و دستمزدی که باید دریافت کنید را بدانید

بسیاری از اوقات در جلسه مصاحبه کاری از شما درباره حقوق پیشنهادیتان سوال می‌کنند. بنابراین، بهتر است پیش از شرکت در جلسه، درباره میانگین دستمزدی که باید دریافت کنید، تحقیق کنید. برای این کار، معیارهای مختلفی مانند سابقه کاری، مهارت‌های تخصصی، مدارک تحصیلی، سطح ارشدیت و نوع کاری که باید انجام دهید را در نظر بگیرید.

در مورد شرکت اطلاعات کسب کنید

هنگام جستجوی فرصت‌های شغلی مانند آگهی استخدام امروز تهران و سایر شهرها در نیازمندیهای همشهری یا سایت‌های کاریابی آنلاین، با آگهی‌های استخدامی شرکت‌های متعددی مواجه می‌شوید. در صورتی که برای گروه شغلی مد نظر شما فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد، بهتر است برای شرکت‌هایی رزومه ارسال کنید که از اعتبار آن‌ها مطمئن هستید. در صورتی که شرکت‌ها را نمی‌شناسید، پیش از ارسال رزومه، در رابطه با آن‌ها تحقیق کنید.

می‌توانید لیستی از کارفرمایانی که به کار کردن با آن‌ها علاقه‌مند هستید، تهیه کنید. سایت‌های مربوط به این شرکت‌ها و شبکه‌های اجتماعی آن‌ها رصد کنید. همچنین، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای کسب اطلاعات درباره کمپین‌ها، پروژه‌ها و اتفاقات جدیدی که در شرکت رخ می‌دهند و از موتورهای جستجو برای آگاهی از آخرین اخبار و پیشرفت‌های شرکت استفاده کنید.

علاوه بر این، می‌توانید بصورت حضوری یا در فضای مجازی با کارمندان کنونی یا سابق آن شرکت صحبت کنید. از آن‌ها درباره نکات مثبت و منفی کار کردن در شرکت مورد نظر و همچنین فرهنگ و شیوه‌های مدیریتی آن سوال بپرسید.

از امکانات پلتفرم لینکدین استفاده کنید

لینکدین یک پلتفرم مهم در حوزه کسب و کار است که می‌تواند مانند یک راهنمای استخدام عمل کند و در تمام مراحل این فرآیند همراه شما باشد. افراد می‌توانند مهارت‌ها و توانایی‌های خود را در پروفایل لینکدین با دیگران به اشتراک بگذارند. همچنین، لینکدین به شما این امکان را می‌دهد که با افراد همفکر، کارفرمایان بالقوه، همکاران، کارشناسان صنعت و… ارتباط برقرار کنید.

با استفاده از لینکدین می‌توانید درباره شرکت‌هایی که علاقه‌مند به پیوستن به آن‌ها هستید، تحقیق کنید. همچنین، می‌توانید فرصت‌های شغلی آن‌ها را ببینید و درباره فرهنگشان اطلاعات کسب کنید. پروفایل لینکدین شما می‌تواند مانند رزومه‌ای باشد که در آن مهارت‌ها، توانایی‌ها و سوابق کاری خود را برجسته می‌کنید. این امر باعث می‌شود کارفرمایان ببینند که آیا شما برای فرصت‌هایی که در دسترس دارند مناسب هستید یا خیر.

در این پلتفرم دوره‌های آموزشی مختلفی نیز وجود دارد که می‌توانید با توجه به حوزه فعالیت و علایق خود، در آن‌ها شرکت کنید. پس از تکمیل این دوره‌ها، لینکدین به شما اجازه می‌دهد تا آن‌ها را به پروفایل خود اضافه کنید.

یک رزومه حرفه‌ای بسازید

ساخت رزومه حرفه ای

برای اینکه شانس شما در به دست آوردن شغل رویایی‌تان بیشتر شود، باید رزومه‌ای حرفه‌ای داشته باشید. هرچند، ارسال رزومه شغلی برای مشاغل خصوصی و دولتی متفاوت است.

به طور معمول، استخدام در ارگان‌های دولتی مانند استخدام بانک، نیروی انتظامی (ناجا)، تامین اجتماعی و… از طریق برگزاری آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی صورت می‌گیرد. برای استخدام در چنین موقعیت‌هایی نیاز به قبولی در آزمون استخدام (مانند آزمون استخدامی بانک، آزمون افسری و…) و گذراندن جلسات مصاحبه و گزینش دارید.

همچنین برای مشاغل خدماتی مانند کار در کافه و رستوران، فست فود، آرایشگاه و… معمولا نیازی به داشتن رزومه حرفه‌ای ندارید و داشتن مهارت و توانمندی لازم، شرط استخدام شما است. به طور کلی، در نظر داشتن مواردی که در ادامه‌ی این راهنمای استخدام به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در ساخت یک رزومه‌ حرفه‌ای به شما کمک می‌کنند.

از کلمات کلیدی استفاده کنید

تعداد زیادی از آگهی‌های استخدامی که فکر می‌کنید برای شما مناسب هستند و مایل هستید که برای آن‌ها رزومه ارسال کنید را مطالعه کنید. اگر تعداد آگهی‌های شغلی موجود زیاد نیست، آگهی‌های استخدام منقضی شده را نیز مطالعه کنید. معمولا کارفرمایان در آگهی‌های مربوط به یک گروه شغلی (به طور مثال استخدام بازاریاب، دیجیتال مارکتینگ و…)، مهارت‌ها و صلاحیت‌های خاصی را مد نظر دارند.
شما می‌توانید با مطالعه‌ آگهی‌های مرتبط با گروه شغلی خود، کلیدواژه‌هایی که می‌دانید کارفرمایان به آن‌ها توجه دارند را مشخص کرده و در نوشتن رزومه‌ خود، روی آن‌ها تاکید نمایید.

نمونه رزومه‌های گروه شغلی مورد نظر خود را مطالعه کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد یک رزومه‌ی خوب، الهام گرفتن از نمونه رزومه‌های گروه شغلی خودتان است. شما می‌توانید از این نمونه رزومه‌ها به عنوان قالب استفاده کرده و رزومه خود را شخصی‌سازی کنید تا منحصر به فرد باشد.

اطلاعات مرتبط را در رزومه وارد کنید و اطلاعات مهم‌تر را در ابتدای رزومه بیاورید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در نوشتن رزومه باید به آن توجه داشته باشید، خلاصه‌نویسی است. شما باید با کمترین کلمات ممکن، بیشترین و مهم‌ترین اطلاعات را در رابطه با خودتان به کارفرما بدهید. به یاد داشته باشید که اکثر کارفرماها، اگر ابتدای رزومه را نپسندند، از خواندن ادامه‌ آن صرف نظر می‌کنند. بنابراین، جذاب‌ترین و مرتبط‌ترین اطلاعات را در ابتدای رزومه بگذارید و در انتهای رزومه به مهارت‌ها، تجربیات و دستاوردهای جانبی خود اشاره کنید.

ساده بنویسید

یکی از نکات ساده و در عین حال مهم برای رزومه‌نویسی که در راهنمای استخدام جاب ویژن به آن اشاره می‌کنیم، ساده‌نویسی است. در نوشتن رزومه‌ از ساده‌ترین کلمات استفاده کنید که مفهوم مبهمی ندارند و سریعا منظور شما را به خواننده منتقل می‌کنند.

توجه کارفرما را به دستاوردهای مهم خود جلب کنید

به جای اینکه همه‌ تجربیات کاری خود را فهرست‌وار در قسمت سوابق کاری رزومه بیاورید، تنها به مهم‌ترین و موفقیت‌آمیزترین آن‌ها بپردازید و در صورت امکان، از اعداد برای نشان دادن موفقیت خود استفاده کنید. یک بخش دستاوردهای مرتبط، مثل موفقیت‌های تحصیلی در رزومه‌ خود داشته باشید.

رزومه‌ خود را ویرایش کنید

پیش از ارسال رزومه‌ برای کارفرما، آن را از نظر نگارشی بررسی و ویراستاری کنید. به علاوه، می‌توانید از دوستان و همکاران خود بخواهید تا رزومه‌تان را بخوانند و نظر بدهند. نظرات مفید را در رزومه اعمال کنید.

در صورت نیاز، برای مشاغل متفاوت، رزومه‌های مختلفی بنویسید

خیلی وقت‌ها یک رزومه‌ کلی برای همه‌ مشاغل در یک گروه شغلی، مناسب نیست. یک راهنمای استخدام نمی‌تواند نسخه‌ای کلی برای ارسال رزومه به شما بدهد. بهتر است پیش از هر بار ارسال رزومه برای یک فرصت استخدام جدید، در صورت نیاز، رزومه‌ خود را متناسب با آن تغییر دهید. اگر می‌خواهید در چند گروه شغلی مختلف، شانس خود را برای آگهی های استخدام جدید امتحان کنید، باید برای هر گروه شغلی، یک رزومه‌ی کاملا مجزا با کلیدواژه، اطلاعات و ظاهر متفاوت بسازید.

رزومه‌ساز رایگان جاب ویژن دارای یک قالب کاملا حرفه‌ای است که تمامی نکات بالا در آن رعایت شده و تنها کافی است اطلاعات شخصی خود را در آن وارد کنید. به علاوه، شما می‌توانید فایل رزومه‌ی شخصی خود را نیز در جاب ویژن، آپلود نمایید.

نکات تکمیلی هنگام ارسال رزومه

همانطور که در این راهنمای استخدام اشاره شد، داشتن یک رزومه حرفه‌ای تاثیر زیادی در استخدام شدن شما دارد. زمانی که رزومه‌ خود را تکمیل کردید، می‌توانید ارسال رزومه برای آگهی‌های شغلی مورد نظرتان را آغاز کنید. البته، همانطور که قبل‌تر گفته شد، پیش از ارسال رزومه برای هر شرکتی، آن را به خوبی بشناسید.

قبل از ارسال رزومه برای یک آگهی استخدام، از تطابق آن با مهارت‌ها و شرایط خود، مطمئن شوید. سپس آن آگهی را با دقت مطالعه کنید و رزومه‌ی خود را با آن تطبیق دهید. به طور مثال، به مواردی مانند استخدام خانم در تهران یا استخدام آقا در یک موقعیت شغلی باید توجه داشته باشید. اگر موارد ذکر شده در آگهی با شرایط شما همخوانی ندارند، با فرض اینکه برای کارفرما چندان مهم نیستند، رزومه ارسال نکنید.

اگر واقعا برای تصاحب آن موقعیت شغلی مشتاق هستید، به ارسال رزومه اکتفا نکنید و یک نامه‌ اختصاصی (cover letter) نیز برای کارفرما ایمیل کنید. شما در این نامه‌ اختصاصی، به کارفرما می‌گویید که چرا برای آن شغل مناسب هستید و انگیزه‌ بالای خود را برای تصاحب آن جایگاه شغلی به او نشان می‌دهید.

هفت نکته‌ برای یک مصاحبه‌ شغلی موفق

مصاحبه شغلی موفق

در صورتی که پس از ارسال رزومه به مصاحبه‌ استخدامی دعوت شدید، یعنی رزومه‌ شما مورد پسند کارفرما بوده و یکی از نامزدهای تصاحب آن شغل هستید. با این حال، مرحله‌ی مصاحبه، یکی از سخت‌ترین مراحل برای استخدام شدن است.

گاهی اوقات شما بهترین فرد برای یک شغل هستید ولی به دلیل اشتباهاتی ساده در جلسه‌ مصاحبه، آن موقعیت را از دست می‌دهید. در ادامه این راهنمای استخدام، در رابطه با هفت نکته‌ای که باید پیش از جلسه‌ی مصاحبه، در هنگام آن و پس از اتمام آن رعایت کنید، صحبت می‌کنیم.

1. در رابطه با شرکت و فرد مصاحبه‌کننده، تحقیق کنید

پیش از ورود به جلسه مصاحبه، سری به وبسایت شرکت بزنید و با اهداف، پروژه‌ها و فرهنگ شرکت آشنا شوید. با این کار می‌توانید پیش‌بینی کنید که در جلسه‌ مصاحبه، چه فضا و چه سوالاتی انتظارتان را می‌کشد. یکی از سوالات متداول در هر جلسه‌ مصاحبه این است: «چه چیزی درباره شرکت ما می‌دانید و چطور با ما آشنا شدید؟»

اگر می‌دانید که توسط چه شخصی مصاحبه خواهید شد، در رابطه با او تحقیق کنید و خود را برای سوالات احتمالی او آماده سازید.

2. خود را برای سوالات احتمالی جلسه‌ مصاحبه، آماده کنید

در فاصله‌ بین دعوت به مصاحبه تا ورود به جلسه‌ مصاحبه، فهرستی از سوالاتی که ممکن است در مصاحبه از شما پرسیده شود، تهیه و خود را برای پاسخ‌گویی به آن‌ها آماده کنید.

3. به رزومه‌ خود و نقاط ضعف و قوتی که در آن آورده‌اید، مسلط باشید

پیش از مصاحبه، رزومه‌ شما تنها چیزی است که شما را به کارفرما معرفی می‌کند، در نتیجه، احتمالا کارفرما سوالاتی از درون رزومه استخراج کرده و از شما می‌پرسد. بنابراین، باید کاملا به چیزهایی که در رزومه‌ خود نوشته‌اید، مسلط باشید.

4. قبل از جلسه مصاحبه، وعده‌های غذایی سالم مصرف کنید

چهارمین نکته‌ای که طبق راهنمای استخدام جاب ویژن باید برای موفقیت در جلسه مصاحبه رعایت کنید، تغذیه مناسب است. ۱۲ ساعت قبل از شروع مصاحبه، یک وعده‌ی غذایی شامل ویتامین E، اسیدهای چرب ضروری و آنتی‌اکسیدان‌ها بخورید؛ زیرا این ترکیبات، عملکرد مغز را تقویت می‌کنند. لحظاتی پیش از شروع مصاحبه نیز یک اسنک شیرین بخورید تا مغز شما انرژی لازم برای فعالیت را داشته باشد.

5. سر وقت در جلسه‌ مصاحبه استخدامی حاضر شوید

حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قبل از شروع مصاحبه، در مکان مصاحبه حاضر شوید. این کار، نشان‌دهنده‌ رفتار حرفه‌ای شماست.

6. به زبان بدن خود توجه کنید

ارتباط چشمی خود را با مصاحبه‌کننده حفظ کنید. این کار، اعتماد به نفس شما را نشان می‌دهد و سبب می‌شود صحبت‌های شما روی او اثر بگذارند. لبخند زدن را فراموش نکنید. این کار علاوه بر اینکه عضلات صورت شما را ریلکس می‌کند و حس بهتری به مصاحبه کننده القا می‌نماید، نشان‌دهنده‌ی اعتماد به نفس شما است.
روی صندلی صاف بنشینید، دست خود را باز نگه دارید و پاهای خود را محکم روی زمین بگذارید. این کار به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهد که شما با دقت به سوالات او گوش می‌دهید و اعتماد به نفس شما را به نمایش می‌گذارد. البته ایرادی ندارد که پاهای خود را روی هم بیاندازید، اما از تکان دادن ممتد دست یا پاهایتان خودداری کنید.

7. جلسه‌ مصاحبه را محترمانه ترک کنید

در انتهای مصاحبه، از مصاحبه‌کننده تشکر کنید که زمانش را به شما اختصاص داده است و در رابطه با مراحل بعدی از او سوال بپرسید.

جمع‌بندی

یکی از بزرگترین موفقیت‌ها در زندگی هر فرد، استخدام شدن در یک جایگاه شغلی خوب است که به آن علاقه داشته باشد و بتواند توانایی‌هایش را ثابت کند. گام اول برای این کار، کمک گرفتن از یک راهنمای استخدام و تعیین مسیر و اهداف زندگی حرفه‌ای و کسب تخصص در زمینه‌ای است که به آن علاقه‌مند هستید و استعداد آن را دارید.

پس از کسب تخصص و تجربه در یک گروه شغلی، باید یک رزومه‌ حرفه‌ای برای خود بسازید و آن را برای فرصت‌های شغلی مورد نظر خود در شرکت‌های معتبر ارسال کنید. سخت‌ترین مرحله در تصاحب یک جایگاه شغلی، مصاحبه است. با رعایت هفت نکته‌ای که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید مصاحبه را با موفقیت پشت سر بگذارید و در شغل رویایی خود استخدام شوید.

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه