کدام مشاغل برای افراد درونگرا و برونگرا مناسب است؟

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 10دقیقه
کدام مشاغل برای افراد درونگرا و برونگرا مناسب است؟

تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که فردی درونگرا هستید یا برونگرا؟ آیا عاشق بیرون رفتن و جمع‌های شلوغ هستید یا تنهایی و دورهمی‌های دوستانه کوچک را ترجیح می‌دهید؟ در مکالمه‌ها، شما صحبت را شروع می‌کنید یا همیشه دیگران به شما می‌گویند که شنونده بسیار خوبی هستید؟ همه این سؤالات می‌توانند به شما کمک کنند تا متوجه شوید چه نوع شخصیتی دارید. البته گفتنی است که هیچ فردی نمی‌تواند 100 درصد درونگرا یا برونگرا باشد؛ بلکه باید ببینید در زندگی بیشتر به کدام سمت تمایل دارید.

استخدام

نظرسنجی‌های مختلف نشان داده‌اند که نزدیک به 60 درصد افراد خود را برونگرا می‌دانند. با این اوصاف، آیا تابه‌حال فکر کرده‌اید که شغل مناسب افراد درونگرا و برونگرا چه چیزی می‌تواند باشد؟ اگر شما هم دوست دارید تا جواب این سؤال را بدانید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

در این مقاله، ابتدا توصیف کاملی از ویژگی‌های افراد درونگرا و برونگرا ارائه داده، سپس چندین مشاغل مناسب برای هرکدام از آنان را نام می‌بریم و هرکدام را شرح می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

 درونگرا به چه کسی گفته می‌شود؟

درونگرا به چه کسی گفته می‌شود؟

بسیاری از ما وقتی اسم درونگرا به گوشمان می‌خورد، فردی منزوی، گوشه‌گیر، ساکت و خجالتی را در ذهن تجسم می‌کنیم که هیچ تمایلی به ارتباط برقرار کردن با اطرافیان خود ندارد. متأسفانه این ذهنیتی است که برای اکثر ما شکل گرفته است و بهتر است همین‌جا آن را اصلاح کنیم.

توجه داشته باشید که واژه درونگرا در لغت‌نامه دهخدا به معنی «متمایل به درون» یا «متوجه به درون خود» است و ربطی به خجالتی بودن یا عدم تمایل به برقراری روابط اجتماعی ندارد. با توجه به تعریف یونگ، می‌توان گفت که افراد درون‌گرا انرژی خود را از تنها ماندن با ذهن خود دریافت می‌کنند و می‌توانند به‌راحتی آن را کنار دیگران و در جمع‌های دیگر صرف کنند. نکته اینجاست که اگر این افراد مدت‌زمان زیادی را صرف دورهمی‌ها و روابط اجتماعی خود کنند، نیاز به تنها ماندن دارند تا دوباره این انرژی را به دست آورند. پس با این تعاریف متوجه شدیم که افراد درونگرا می‌توانند اندازه برونگراها اجتماعی و معاشرتی باشند؛ اما برای مدت‌زمانی کمتر.

این نکته را هم می‌توان اضافه کرد که اغلب درونگراها تمایل به شرکت در جمع‌هایی با افراد آشناتر دارند و معمولاً در دورهمی‌ها یا جلسات شلوغ که اکثر افراد، غریبه هستند، احساس راحتی نمی‌کنند و ممکن است بیشتر شنونده باشند تا صحبت کننده. بااین‌حال به این معنی نیست که دائماً در این جمع‌ها ساکت و گوشه‌گیر هستند.

چند ویژگی دیگری که این افراد دارند عبارت‌اند از:

  • معمولاً خود را در کانون توجه قرار نمی‌دهند.
  • از تنهایی خود لذت می‌برند و خودآگاهی بیشتری دارند.
  • قبل از صحبت کردن، کلمات خود را می‌سنجند و ابتدا ترجیح می‌دهند به صحبت دیگران گوش دهند.
  • حافظه بسیار خوبی دارند و در حل مشکلات ماهر هستند.
  • اغلب از طریق مشاهده کردن یاد می‌گیرند.

لینک مرتبط: مشاهده استخدامی های جدید

برونگراها و ویژگی‌های شخصیتی آنان

در مقابل درونگراها، افراد برون‌گرا انرژی خود را از میان جمع بودن و روابط اجتماعی خود کسب و در تنهایی‌های خود این انرژی را صرف می‌کنند. به همین دلیل برای این افراد سخت است که برای مدت‌زمانی طولانی تنها بمانند. بر اساس تعریفی که از یونگ برای افراد برونگرا ارائه ‌شده است، آن‌ها تمایل به ارتباط با دنیای بیرون از خود دارند. اغلب این افراد در جمع‌های غریبه یا شلوغ، به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنند یا حتی کنترل جمع را به دست می‌گیرند و شروع‌کننده مکالمه‌ها هستند.

همان‌طور که نباید افراد درونگرا را خجالتی یا منزوی دانست، افراد برونگرا نیز از تنهایی هراس ندارند و نباید این‌طور گمان کرد که همیشه تمایل به ارتباط برقرار کردن دارند و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند تنها باشند. خوب است این نکته را به خاطر داشته باشیم که همان‌طور که در مقدمه گفتیم، هیچ فردی به‌طور کامل برونگرا یا درونگرا نیست و به‌طور مثال اگر فردی را برونگرا بدانیم، بدیهی است که در موقعیت‌های خاصی تمایل به‌تنهایی داشته باشد یا ویژگی‌های درونگرایی از خود بروز دهد.

ویژگی‌های رایج دیگری که در این افراد دیده می‌شود عبارت است از:

  • عاشق صحبت کردن هستند و در بحث کردن یا حل مشکلات اشتیاق زیادی دارند.
  • از مرکز توجه دیگران قرار گرفتن بسیار لذت می‌برند.
  • افکار خود را به‌راحتی ابراز می‌کنند و اغلب دوست دارند تا شروع‌کننده صحبت باشند.
  • اغلب، اوقات فراغت خود را با دوستان و آشنایان و بیرون از خانه سپری می‌کنند.

افراد درونگرا و برونگرا در محیط کار چگونه هستند؟

  1. برونگراها از مشارکت و بحث‌های شفاهی لذت می‌برند و به‌راحتی افکار و نظرات خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. درحالی‌که افراد درونگرا یک محیط کار آرام را ترجیح می‌دهند و اغلب قبل از صحبت کردن، زمان بیشتری برای فکر کردن به آنچه قصد دارند بگویند، صرف می‌کنند.
  2. افراد برونگرا تمایل دارند در انجام پروژه‌های کاری در گروه‌های بزرگ کار کنند تا بتوانند ایده‌ها و نظرات خود را با دیگران در میان بگذارند و نظرات آن‌ها را نیز بشنوند. در مقابل، شغل مناسب افراد درونگرا می‌تواند شامل تنهایی و مستقل کار کردن روی پروژه‌ها باشد.
  3. افراد برونگرا اغلب در ایجاد گروه‌ بزرگی از افراد، ماهر هستند و از صحبت کردن در مورد مسائل شخصی خود لذت می‌برند؛ درحالی‌که افراد درونگرا ترجیح می‌دهند دیگران در محل کار چیزی از زندگی شخصی آن‌ها ندانند.

اکنون‌که با تعریف کامل افراد درونگرا و برونگرا آشنا شدید، در ادامه، شغل های مناسب افراد درونگرا و برونگرا را معرفی کرده و عواملی را که روی موفقیت شغلی آن‌ها در محل کار تأثیر می‌گذارد، نام می‌بریم.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام، شغل مناسب خود را پیدا کنید!

شغل مناسب افراد برونگرا

مشاغل مناسب برونگراها

افراد چه درونگرا باشند چه برونگرا، مهارت‌ها و ویژگی‌های فردی متنوعی نیز دارند که آن‌ها را برای مشاغل مختلفی مناسب می‌کند. بااین‌حال، اطلاع یافتن از مشاغلی که به روحیات خودمان بیشتر نزدیک است، می‌تواند تأثیر زیادی روی موفقیت شغلی بگذارد. به همین دلیل اگر شما خود را فردی برونگرا می‌دانید، مشاغلی که در ادامه آورده شده‌اند، برای شما مناسب هستند. توجه داشته باشید که در اینجا فقط به برخی از این مشاغل اشاره شده‌ است و بدون شک تعداد آن‌ها بسیار بیشتر از چیزی است که در اینجا برای شما ارائه کرده‌ایم.

وکیل

وکالت یکی از بهترین مشاغل برای افراد برونگرا است؛ زیرا اغلب وکلا باید در سطح جامعه فعال باشند و مهارت‌های ارتباطی خوب و ارتباطات اجتماعی وسیعی داشته باشند. یک وکیل در مورد مشکلات اجتماعی و اختلافات حقوقی به افراد، مشاغل و سازمان‌های دولتی مشاوره می‌دهد و در صورت لزوم، در دادگاه از حقوق موکل خود دفاع می‌کنند. به همین دلیل این شغل بسیار مناسب افراد برونگرا است.

مدیر رویداد

مدیریت رویداد یکی از فعال‌ترین مشاغل اجتماعی است که افراد پرانرژی و دارای روابط اجتماعی خوب در جامعه در آن بسیار موفق می‌شوند. مدیریت یک رویداد مستلزم رهبری، درک انتظارات مشتریان و ارتباط خوب و مداوم با آن‌ها است و بیشتر به کار میدانی نیاز دارد تا پشت‌میزنشینی؛ بنابراین، این شغل برای افراد برونگرا بسیار مناسب است.

افسر پلیس

اگرچه این شغل ارتباط مستقیمی با برونگرا بودن ندارد؛ اما دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است که یک فرد برونگرا از آن برخوردار است. یک افسر پلیس اغلب باید با افراد مختلف ارتباط داشته باشد و از طریق پرسش و بازجویی از آن‌ها و بررسی شواهد مختلف به حل یک پرونده کمک کند. به همین دلیل افراد برونگرا راحت‌تر می‌توانند خود را با وظایف و نقشی که باید در این شغل ایفا کنند، انطباق دهند.

رزومه ساز

کارآفرین

معمولاً کارآفرینان وظایفی مانند رهبری یک شرکت، رسیدگی به نیازهای کارکنان و ملاقات با مشتریان برای ایجاد پروژه‌های جدید را بر عهده دارند. همچنین حفظ رابطه با شرکا یا مشتریان، شرکت در جلسات متعدد و تصمیم‌گیری سریع نیز از مهم‌ترین جنبه‌های اداره یک کسب‌وکار است که ویژگی‌های اساسی یک فرد برونگرا است.

مدیر منابع انسانی

شغل کارشناس یا مدیر منابع انسانی یکی از پررونق‌ترین و محبوب‌ترین مشاغل در بازار است. یکی از وظایف کارشناس منابع انسانی، استخدام نیروهای جدید برای بخش‌های مختلف شرکت است. به همین دلیل این فرد باید با کارجویان مختلف ملاقات کند و تمام نیاز‌های سازمان را در زمینه اشتغال برطرف کند. همچنین باید ارتباط قوی و بسیار خوبی با هر فرد سازمان داشته باشد تا در صورت وجود مشکل افراد بتوانند به کارشناس منابع انسانی رجوع کنند؛ بنابراین نقش بسیار مناسبی برای یک فرد برونگرا است.

مهماندار

معمولاً اغلب کافه‌ها یا رستوران‌ها یا حتی مشاغل دیگر به افرادی برای مهمان‌نوازی مشتریان نیاز دارند. یک مهماندار باید فردی بسیار پرانرژی و مشتاق به برقراری ارتباط و صحبت کردن با مشتریان مختلف باشد. همچنین مهمانداران باید بتوانند با همه گروه‌های سنی ازجمله بچه‌ها برخورد گرم و بسیار خوبی داشته باشند.

معلم

نیازی به گفتن نیست که شغل معلمی بسیار مناسب فرد برونگرا است. معلم باید دانش آموزان را برای یادگیری تشویق کند و مهارت‌های ارتباطی قوی داشته باشد و بتواند با دانش آموزان خود رابطه خوبی بسازد. همچنین باید بتواند رابطه خوبی با والدین دانش‌آموزان نیز برقرار کند.

کارشناس روابط عمومی

امروزه اکثر سازمان‌ها یک تیم روابط عمومی دارند که باید در آن انتظارات مردم از سازمان را برآورده کنند. این شغل بیشتر برای افراد برونگرا مناسب است؛ زیرا دائماً نیاز به ارتباط با مشتریان و میزبانی کمپین‌های زیادی به نمایندگی از سازمان دارند. یک کارشناس روابط عمومی باید مهارت‌های بین فردی قوی و روابط اجتماعی خوب و وسیع با مشتریان داشته باشد.

مدیر فروش

مدیران فروش رهبری تیم فروش یک شرکت را بر عهده دارند. آن‌ها به اعضای تیم فروش مشاوره می‌دهند، آموزش‌های لازم را به کارکنان فروش می‌دهند، داده‌ها را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و تیم خود را رهبری می‌کنند. مهارت‌های متداول مدیر فروش که در افراد برونگرا بیشتر دیده می‌شود، شامل مهارت‌های ارتباطی قوی و مهارت‌های سازمانی است.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام هرکدام از این مشاغل، می‌توانید به سایت کاریابی سری بزنید.

شغل مناسب افراد درونگرا

مشاغل مناسب درونگراها

درحالی‌که افراد درونگرا قادر به انجام وظایفی مشابه افراد برونگرا هستند؛ اما به‌طورکلی، رضایت بیشتری از مشاغلی که امکان کار به‌صورت مستقل را به آن‌ها می‌دهد، دارند. به همین دلیل ویژگی شغل مناسب افراد درونگرا عبارت است از:

  • امکان کار کردن به‌صورت مستقل به‌جای شرکت در جلسات گروهی بزرگ
  • امکان تنهایی کار کردن در فضاهای آرام تا فضاهای کاری پر سروصدا و باز
  • تمرکز روی یک کار یا پروژه در یک‌زمان
  • امکان تعامل فردبه‌فرد به‌جای صحبت‌های گروهی و عمومی

در ادامه به چندین شغل موردعلاقه افراد درونگرا اشاره کرده‌ایم.

ادمین رسانه‌های اجتماعی

حوزه رسانه‌های اجتماعی و صفحات مجازی لزوماً به شخصی که ارتباطات اجتماعی قوی داشته باشد، نیازی ندارد. در این شغل، افراد اغلب به‌صورت آنلاین و مجازی فعالیت می‌کنند و نیازی به ملاقات یا آشنایی با افراد مختلف ندارند و نهایتاً در صورت لزوم از طریق تلفن با دیگران صحبت خواهند کرد؛ بنابراین فعالیت در این حوزه بسیار موردپسند افراد درونگرا است.

دستیار حقوقی

معمولاً این تصور غلط وجود دارد که در محیط‌های حقوقی، افراد باید از نظر اجتماعی بسیار فعال و برونگرا باشند؛ اما یک دستیار حقوقی کسی است که سوابق قانونی را مستند کرده و قبل از ارجاع به وکیل، اطلاعات مربوط به مسائل مختلف را جمع‌آوری می‌کند.

این موقعیت شغلی شامل بسیاری از کارهای تحقیقاتی و کاغذی است؛ بنابراین، اگر شما یک فرد درونگرا هستید و به رشته حقوق علاقه زیادی دارید، می‌توانید این نقش را برای مسیر شغلی خود در نظر داشته باشید.

طراح گرافیک

اگر شما فردی درونگرا، خلاق و عاشق طراحی هستید، این شغل مناسب شما است؛ زیرا تعامل بسیار کمی با دنیای خارج از خود خواهید داشت. تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک موضوع برای طراحی است، تا بعدازآن برای خلق یک اثر در دنیای خود غرق شوید.

حسابدار

نظارت و مدیریت فعالیت روزانه یک واحد حسابداری، مانند تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، تهیه گزارش‌های مالی و تعیین اهداف حسابداری سازمانی ازجمله وظایف یک حسابدار است که نیاز چندانی به تعامل و ارتباط با دیگران ندارد. همچنین یک مدیر حسابداری ممکن است روی کار کارمندان حسابداری تازه‌کار نیز نظارت کند.

روان‌درمانگر رفتاری

یک روان‌درمانگر رفتاری باید هرروز با بیماران مبتلا به بیماری‌های روانی و اختلالاتی مانند افسردگی، اضطراب، اعتیاد و همچنین بیماری‌هایی مانند اوتیسم، ADD و ADHD روبرو شود و به مشکلات آن‌ها گوش دهد و به آن‌ها در اصلاح و تغییر رفتارهای خود کمک کند. این شغل ازآن‌جهت شغل مناسب افراد درونگرا است که نیاز به مهارت شنیدن و گوش دادنِ فعال دارد و همان‌طور که پیش‌ازاین گفته شد، یکی از ویژگی‌های شاخص افراد درونگرا، گوش دادن فعالانه به دیگران است.

کارشناس تولید محتوا

ازجمله وظایف یک کارشناس تولید محتوا، نگارش انواع مقاله‌ها و اطمینان از مطابقت محتواها با اهداف تجاری و محصولات شرکت است. همچنین مدیران محتوا اغلب بر کارشناسان تولید محتوا نظارت می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که محتوای مناسبی تولید شود. کارشناس تولید محتوا یا مدیریت محتوا یکی از شغل‌های محبوب افراد درونگرا است؛ زیرا به آن‌ها اجازه تنهایی و مستقل کار کردن را در اغلب اوقات می‌دهد.

ویراستار

یکی دیگر از مشاغلی که می‌توان آن را به‌صورت مستقل و به‌تنهایی انجام داد، ویراستاری است. یک ویراستار معمولاً اشتباهات دستوری، املایی و نگارشی را در متون مختلف مرور کرده و آن‌ها را قبل از انتشار تصحیح می‌کند. همچنین ویراستاران اطمینان حاصل می‌کنند که تمام محتوای نوشته‌شده توسط یک سازمان با اهداف شرکت مطابقت دارد.

کارشناس IT یا مهندس نرم‌افزار

ازجمله وظایف یک کارشناس IT، مدیریت امنیت و عملکرد سیستم‌های اطلاعاتی سازمان. رسیدگی به ارتقاء نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و هدایت مستقیم کارکنان فناوری اطلاعات است. همچنین برای ایجاد و توسعه، آزمایش و بهبود مستمر کارایی و اثربخشی برنامه‌های نرم‌افزاری از مهندسان نرم‌افزار استفاده می‌شود. این افراد ممکن است در شبکه‌ها، سیستم‌عامل‌ها، برنامه‌ها یا پایگاه‌های داده تخصص داشته باشند. هردوی این مشاغل، نیاز چندانی به ارتباط با دیگران یا کار کردن در تیم‌های بزرگ ندارند.

مطلب مرتبط: مزایا و نحوه استفاده از کاریابی‌های آنلاین برای استخدام

افراد درونگرا و برونگرا در محیط کار این نکات را به خاطر داشته باشند

در چند سال اخیر، فضاهای کاری به سمت محیط‌های اداری باز و تعاملات زیاد با دیگران رفته است؛ به‌طوری‌که جامعه و محیط‌های کاری بیش از قبل برونگرایی را ترویج کرده‌اند. همین امر باعث شده است تا افراد درونگرا در مورد برخی از ویژگی‌های خود مانند تمایل بیشتر به تنها ماندن، احساس شرم کنند یا نتوانند اندازه همکاران خود در محیط کار با دیگران ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل به‌عنوان یک فرد درونگرا، بسیار مهم است که نقاط قوت شخصیت خود را کامل بشناسید تا در محیط‌ کاری خود احساس راحتی کنید.

تلاش کنید تا در محیط کار، موقعیت‌هایی را که در آن احساس راحتی نمی‌کنید، تجسم کنید و برای آن‌ها دنبال راه‌حل باشید. به‌عنوان‌مثال، اگر صداهای اطراف در محیط کاری باز، روی تمرکز شما تأثیر می‌گذارد، از هدفون یا گوش‌گیر استفاده کنید. اگر در محل کار، جلسات یا رویدادهای بزرگی تشکیل می‌شوند، گروه‌های کوچک‌تری از افراد را پیدا کنید و با آن‌ها در این رویدادها شرکت کنید. هرچه بیشتر ویژگی‌های خودتان و موقعیت‌هایی را که برای شما اضطراب‌آور است شناسایی کنید، تسلط بیشتری بر شرایط و بازده بالاتری در محیط کار خواهید داشت و در مسیر شغلی خود موفق‌تر خواهید بود.

در مقابل، افراد برونگرا نیز ممکن است مشکلاتی را در محیط کار خود حتی باوجود تعاملی بودن زیاد آن تجربه کنند. اگر شما به‌عنوان یک فرد برونگرا وقت زیادی را با دیگران صرف می‌کنید و هنگام کار کردن دائماً با دیگران در ارتباط هستید، ممکن است از یک جایی به بعد اهداف شغلی و شخصی خود را گم کنید. تعامل زیاد با دیگران ممکن است روی افکار یا اهداف شما تأثیر بگذارد، پس بسیار مهم است که در اوقات شخصی خود با افکارتان تنها بمانید و اهداف حرفه‌ای خود را بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که به سمت آن‌ها حرکت می‌کنید.

مطلب مرتبط: تعدیل نیرو و آثار منفی آن بر همه

معرفی کتاب برای موفقیت شغلی بیشتر

معرفی کتاب

یکی از معروف‌ترین کتاب‌هایی که خواندن آن به درونگراها توصیه می‌شود، کتاب قدرت سکوت از سوزان کین است. این کتاب از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز است. در این کتاب قدرت درونگراها توصیف می‌شود و بیان می‌کند که تا چه حد جامعه این قدرت را نادیده گرفته است. همچنین در این کتاب، راهکارهایی برای قدرت یافتن افراد درونگرا در جامعه و دنیای کسب‌وکار امروزی ارائه می‌شود.

حتی اگر شما فردی برونگرا هستید، خواندن این کتاب را از دست ندهید؛ زیرا در محیط کارتان چه به‌عنوان مدیر و چه به‌عنوان همکار، بدون شک با کسانی که درونگرا هستند برخورد خواهید کرد و راهکارهای این کتاب می‌تواند در نحوه رفتار و تعامل با این افراد برای شما مؤثر باشد.

در این مقاله سعی کردیم شغل مناسب افراد درونگرا و برونگرا را معرفی کنیم. امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا ویژگی‌های شخصیتی خودتان را بهتر بشناسید. در آخر توجه داشته باشید که به‌عنوان یک فرد درونگرا یا برونگرا، هدف نهایی، رضایت شما از محیط کار و شغلتان است.

اگر دوست دارید آگهی استخدامی مشاغلی که در اینجا معرفی کردیم یا حتی آن‌هایی که در اینجا نبودند را مشاهده کنید، می‌توانید به صفحه فرصت‌های شغلی سایت استخدام جاب ویژن هم سری بزنید و بعد از ساخت رزومه با رزومه ‌ساز الکترونیکی رایگان، برای هرکدام از آن‌ها که تمایل دارید، اقدام کنید.

موفق باشید!

منبع: indeed.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

بدون دیدگاه