مزایا و معایب کار پاره وقت چیست و فرصت های استخدام پاره‌وقت کدام است؟

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
مزایا و معایب کار پاره وقت چیست و فرصت های استخدام پاره‌وقت کدام است؟

اگرچه اکثر کارجویان به دنبال پیدا کردن موقعیت شغلی تمام وقت هستند، اما کار نیمه‌وقت یا پاره‌وقت هم طرفداران زیادی دارد؛ اما مزایا و معایب کار پاره وقت چیست؟ این نوع اشتغال برای چه افرادی مناسب‌ است و چطور می‌توان کار پاره‌وقت یا پارت تایم پیدا کرد؟

آگهی استخدام

در این مقاله قصد داریم تا راهنمای کاملی از استخدام پاره‌وقت به شما عزیزان ارائه کنیم. همچنین، در مورد مزایا و معایب کار پاره وقت و فرصت‌های جدید استخدام آن با شما صحبت می‌کنیم. اگر دانشجو هستید و تنها امکان کار نیمه‌وقت دارید یا اگر در حال حاضر مشغول به کار هستید و تمایل دارید در کنار شغل ثابت خود، یک کار نیمه‌وقت را شروع کنید، این مقاله اطلاعات مفیدی به شما خواهد داد. در ادامه با ما همراه باشید.

مشاهده آگهی های استخدام پاره وقت

کار نیمه وقت چیست؟

کار نیمه وقت

تعاریف قانونی مربوط به کار و قوانین ساعات کاری در هر کشوری متفاوت است. بااین‌حال، اکثرا در کشورهای دنیا 40 ساعت کار در هفته (در ایران 44 ساعت!) به معنای کار تمام ‌وقت و فول تایم است. درصورتی‌که میزان ساعات کار هفتگی کمتر از این مقدار باشد، به‌عنوان کار پاره‌وقت یا پارت تایم (Part-time) در نظر گرفته می‌شود.

در پاسخ به این سوال که: «کار پاره وقت چند ساعت است؟»، می‌توان گفت که برخی از کارفرماها شغلی با 35 ساعت یا 30 ساعت کار در هفته را به‌عنوان کار پاره‌وقت در نظر بگیرند. بااین‌حال، بر اساس عرف بازار کار ایران، معمولاً کار پاره‌وقت دقیقا نصف ساعات کاری در مدل تمام ‌وقت است (حدود 20-22 ساعت). به همین دلیل به این نوع شغل کار نیمه‌وقت هم گفته می‌شود.

نحوه همکاری معمولاً به‌صورت نصف روز (شیفت صبح تا ظهر یا ظهر تا عصر) است؛ بااین‌حال ممکن است در برخی از شرکت‌ها ساعات کاری منعطف و متغیر باشد و فقط جمع میانگین ساعات هفته اهمیت داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، ممکن است برنامه کاری پاره‌وقت یکی از این موارد باشد:

  • سه روز در هفته و روزانه 8 ساعت کاری
  • 4 روز در هفته و روزانه 4 ساعت کاری
  • 2 روز در هفته و روزانه 10 ساعت
  • و هر نوع دیگری که موردتوافق طرفین باشد

در مدل استخدام پاره‌وقت، اگر با سازمان و شرکت معتبری شروع به همکاری کنید معمولاً با شما قرارداد پاره‌وقت منعقد می‌شود؛ اما ممکن است برخی از کارفرماها خود را چندان مقید به قرارداد بستن با نیروی نیمه‌وقت نکنند و مدت‌زمان پایان همکاری شما چندان مشخص نباشد؛ بنابراین سعی کنید با شرکت‌ها و کسب‌وکارهای معتبر و مطمئن کارکنید تا از مشکلات احتمالی و ضایع شدن حق‌وحقوقی مانند مزد و حق بیمه پیشگیری کنید.

کار پاره‌وقت برای چه افرادی مناسب‌تر است؟

بااینکه ازنظر بسیاری از کارجویان، این مدل همکاری اصلاً مطلوب نیست؛ اما برای برخی دیگر، این مدل همکاری همان شغلی است که به دنبال آن هستند.
دانشجویان و محصلین که به خاطر کلاس‌های درسی خود امکان کار کردن به‌صورت تمام وقت را ندارند، می‌توانند با فعالیت در فرصت‌های استخدام پاره‌وقت، تجربه کاری کسب کنند و درآمد نسبتاً خوبی داشته باشند.

همچنین افرادی که به خاطر مشغله‌های زندگی به‌طور موقت امکان کار فول تایم ندارند، در جستجوی فرصت‌های شغلی پارت تایم هستند. به‌عنوان‌مثال، والدینی که تازه بچه‌دار شده‌اند یا فرزند خردسال دارند، ممکن است ترجیح ‌بدهند با بررسی مزایا و معایب کار پاره ‌وقت در منزل، شغلی پارت تایم و متناسب با شرایط جدید خود پیدا کنند.

مزایای کار نیمه‌وقت چیست؟

بر اساس مطلب موجود در سایت liveabout، یکی از بارزترین جنبه‌های تفاوت کار پاره وقت و تمام وقت، این است که شما در شغل پاره وقت زمان بیشتری برای خود و خانواده‌ خواهید داشت. پدر و مادرهایی که شغل پاره وقت دارند، به‌راحتی می‌توانند بدون گرفتن مرخصی، فرزند خود را از مدرسه به خانه بیاورند، ناهار را در کنار هم باشند و زمان و انرژی کافی برای باهم بودن و رسیدگی به تکالیف و تربیت فرزندان را در اختیار داشته باشند.

مطمئناً فردی که روزانه 8 ساعت کار می‌کند، انرژی و توان کافی برای انجام این امور را ندارد. درصورتی‌که همه این کارها را هم انجام بدهد، فشار و استرس مضاعفی به خود وارد کرده که در درازمدت، اثرات نامطلوبی روی سلامت او خواهد گذاشت.

لینک مرتبط: فرصت های کار پاره وقت

فشار کاری کمتر و سلامت روان و جسمی بهتر

مطالعات نشان داده است که کارمندانی که به‌صورت تمام‌ وقت کار می‌کنند به علت کم‌تحرکی و عدم فعالیت ورزشی کافی، تفریح نداشتن و استرس و تنش زیاد، بعد از مدتی دچار فرسودگی جسمی و روحی می‌شوند.

این در حالی است ‌که در اشتغال نیمه‌وقت، شما زمان کافی را در اختیاردارید تا به باشگاه ورزشی بروید، ناهار و شام خود را با آرامش بیشتر و کیفیت بالاتری میل کنید و در شبانه‌روز خواب کافی و بهتری داشته باشید. علاوه بر این، شما زمان کافی برای خرید روزانه و انجام امور مربوط به خانه‌داری مانند شستن ظرف‌ها، لباس‌ها و مدیریت بهتر خانه خود را خواهید داشت.

رزومه ساز

فرصت ادامه تحصیل در شغل‌های پارت تایم

بسیاری از افراد بعد از سال‌ها کار کردن احساس می‌کنند برای افزایش اطلاعات و بهره‌وری خود نیاز به ادامه تحصیل در دانشگاه دارند. حضور در کلاس‌های دانشگاه و مطالعه کتب درسی در کنار فعالیت در مشاغلی که تمام وقت هستند، کاری بسیار دشوار و چالش‌برانگیز و در بسیاری از مواقع، غیرممکن است؛ اما اگر شغلی پاره‌وقت داشته باشید، به‌اندازه کافی فرصت دارید تا رشته تحصیلی موردنظر خود را در دانشگاه بخوانید و نگران تداخل تحصیل با کار خود نباشید.

فرصت کافی برای دنبال کردن علاقه‌مندی‌های شخصی

بسیاری از ما که به‌صورت تمام وقت کار می‌کنیم، فرصت و زمانی برای پرداختن به علاقه‌مندی‌های شخصی نخواهیم داشت؛ اما در یک شغل پاره وقت، به‌اندازه کافی زمان خواهید داشت تا به کارها و سرگرمی‌های موردعلاقه‌ خود فکر کنید، آن‌ها را دنبال کنید و حتی سراغ یادگیری مطالب جدید بروید.

اگر همواره دوست داشته‌اید نواختن پیانو یا هر ساز دیگری را یاد بگیرید یا اگر همواره به یک ورزش خاص مانند تنیس علاقه داشته‌اید، با فعالیت در یکی از شغل‌های پاره‌وقت، زمان کافی برای دنبال کردن این نوع از فعالیت‌ها را پیدا خواهید کرد.

کار نیمه‌وقت بهتر از بیکاری است!

تحلیل مزایا و معایب کار پاره وقت نشان می‌دهد که این نوع اشتغال می‌تواند برای برخی از افراد ایده‌آل باشد. درست است که در مدل نیمه‌وقت، شما دستمزد کمتری از کار تمام وقت خواهید داشت، اما به‌هرحال بهتر از بیکاری و درآمد نداشتن است. برخی از افراد به علت شرایط و موقعیت خاص خود، تنها دو گزینه شغلی دارند: بیکار شوند و منبع درآمد نداشته باشند یا به‌صورت نیمه‌وقت کار خود را ادامه دهند.

به‌عنوان‌مثال، بسیاری از مادران جوان بعد از زایمان مجبور می‌شوند برای مراقبت از نوزاد، کار خود را ترک کنند. استخدام پاره‌وقت به این افراد امکان می‌دهد درعین‌حال که از وقفه افتادن در مسیر حرفه‌ای و دور شدن از بازار کار جلوگیری می‌کنند، درآمد و حقوق نسبتاً قابل قبولی برای خود داشته باشند.

مزایای کار پاره وقت

فرصتی برای کسب درآمد بیشتر

فشارهای اقتصادی در کشور باعث شده است تا درآمد ماهانه افراد برای گذران زندگی کافی نباشد و بسیاری به دنبال پیدا کردن شغل دوم باشند. در این شرایط افرادی که به‌صورت تمام وقت کار می‌کنند، می‌توانند بعد از ساعات کاری در یک موقعیت شغلی نیمه‌وقت مشغول به کار شوند و درآمد ماهیانه خود را افزایش دهند.

مطلب مرتبط: چگونه کار پاره وقت پیدا کنم؟ راهنمای استخدام پاره وقت

معایب و چالش‌های کار نیمه‌وقت

برای درک بهتر مزایا و معایب کار پاره وقت، باید به بررسی جوانب مثبت و منفی آن در کنار هم بپردازیم. در بخش اول مقاله راجع به مزایای کار پاره وقت نوشتیم؛ اما شغل پاره وقت هم مانند هر کار دیگری معایب و چالش‌های خاص خود را دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

حقوق و درآمد کمتر

در کنار تمام مزایایی که شغل پاره وقت دارد، درآمد کمتر شاید واضح‌ترین و بارزترین چالش این مدل از همکاری باشد. ساعات کاری پارت تایم حدوداً نصف کار تمام وقت است؛ به همین دلیل میزان حقوق و درآمد آن به‌مراتب کمتر از قرارداد تمام‌وقت است.

برای دانشجویان و مادران جوانی که سرپرست اصلی خانواده نیستند، شاید حقوق پاره وقت 1403 کافی و قابل‌قبول باشد؛ اما برای فردی که قرار است خرج زندگی خود و خانواده‌اش را بدهد، مسلماً این مقدار از درآمد به‌تنهایی کافی نخواهد بود.

فشار و نگرانی مالی بیشتر

اگرچه سبک کار نیمه‌وقت باعث کاهش فشار و استرس کاری شما می‌شود و از بسیاری از جهات، کیفیت و سلامت زندگی شما را بهتر می‌کند؛ اما به علت دریافت مزد کمتر، نگرانی‌ها و دغدغه‌های مالی شما بیشتر خواهد شد. به‌ویژه اگر سرپرست خانواده باشید و تنها راه درآمد شما از طریق شغل پارت تایم باشد، به‌احتمال‌زیاد دچار مشکل خواهید شد.

معایب کار پاره وقت

محروم بودن از بیمه و مزایای کار تمام وقت

در حال حاضر، کارفرماها موظف هستند در قبال استخدام تمام وقت، کارمندان خود را بیمه کنند و مزایایی چون حق مسکن و سنوات را بپردازند؛ اما در مدل نیمه‌وقت معمولاً این نوع از مزایا و امکانات شغلی وجود ندارد.

اکثر افرادی که به‌صورت پاره‌وقت کار می‌کنند، به‌وسیله کارفرما بیمه نمی‌شوند و به‌جز دستمزد خالص خود، مزایای دیگری دریافت نمی‌کنند. اگرچه برای این مشکل راهکارهایی چون بیمه خویش‌فرما وجود دارد، اما به‌هرحال این مسئله یکی از چالش‌های این مدل از اشتغال به‌حساب می‌آید.

فرصت‌های محدود برای پیشرفت

کارمند پاره‌وقت زمان کمتری را در محل کار حضور دارد. همین موضوع باعث سخت‌تر شدن پیشرفت و ارتقای شغلی او می‌شود. مطمئناً دستاوردها و موفقیت‌های فردی که به شکل روزانه و تمام وقت در شرکت حضور دارد، بیشتر و محسوس‌تر خواهد بود و سریع‌تر هم ارتقای شغلی پیدا خواهد کرد.

فرصت‌های پاره وقت بیشتر در چه مشاغلی وجود دارد؟

تقریباً در هر گروه شغلی ممکن است بتوانید فرصت اشتغال نیمه‌وقت را پیدا کنید. بااین‌حال، برخی از کارجویان این سوال را مطرح می‌کنند که: «کار نیمه وقت چی خوبه؟».

لازم به ذکر است که برخلاف تصوری که وجود دارد، شغل پاره وقت لزوماً به معنای کار سطح پایین و مشاغل ورودی نیست. بلکه در هر گروه شغلی، ممکن است موقعیت‌های استخدام پاره‌وقت وجود داشته باشد.

بااین‌حال، برخی از مشاغل به خاطر ماهیت خود، بیشتر نیازمند نیروی کار پارت تایم هستند. در ادامه به برخی از شغل‌های پردرآمد نیمه‌وقت اشاره می‌کنیم:

  • کار در رستوران و کافه
  • فروشنده
  • صندوقدار فروشگاه و رستوران
  • راننده شخصی یا مسافرکش
  • نویسنده محتوا
  • نگهبان و امور حراست
  • کارگر انبار
  • پرستار بچه
  • حسابدار
  • منشی
  • کارگر ساختمانی
  • برنامه‌نویس

مشاغلی مانند برنامه‌نویسی و حسابداری نه‌تنها به شکل یک کسب و کار پاره‌ وقت قابل انجام هستند، بلکه به‌صورت دورکاری و فریلنسینگ هم موردتوجه کارجویان قرار دارند. به‌این‌ترتیب، گزینه‌های متعددی برای فعالیت در این گروه‌های شغلی خواهید داشت.

جستجوی فرصت‌های شغلی نیمه‌وقت در سایت جاب ویژن

روزانه صدها آگهی استخدام در جاب ویژن منتشر می‌شوند که درصد قابل‌توجهی از آن‌ها به مشاغل نیمه‌وقت و پارت تایم اختصاص دارد. کارجویان محترم با استفاده از فیلترهای مختلف می‌توانند جستجوی خود را محدود و مشخص کنند و تنها آگهی‌های موردنظر خود را جستجو کنند.

برای جستجوی آگهی‌های پاره‌وقت کارگری، فروشندگی، حسابداری و…، کافی است از صفحه فرصت‌های شغلی روی جستجوی پیشرفته کلیک کنید. سپس از منوی «نوع همکاری»، گزینه پاره‌وقت را انتخاب کنید. در ادامه، گروه شغلی موردنظر را انتخاب و روی دکمه جستجو کلیک کنید. به‌این‌ترتیب، تمامی فرصت‌های شغلی پاره‌وقت در گروه شغلی موردنظر به شما نمایش داده می‌شود.

برای مشاهده آگهی های استخدام پاره وقت کلیک کنید.

همچنین با فعال کردن اطلاع‌رسانی شغلی و عضویت در کانال تلگرام جاب ویژن می‌توانید از جدیدترین فرصت استخدام مطلع شوید و کار مناسبی برای خود پیدا کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به مزایا و معایب کار پاره وقت صحبت کردیم. مزایا و معایب کار نیمه وقت شامل کاهش استرس ناشی از کار تمام وقت و عدم تضمین حقوق ثابت می‌شود. همچنین با بررسی مزایا و معایب کار پاره وقت دریافتیم که این نوع شغل می‌تواند برای برخی از افراد ایده‌آل باشد. استخدام پاره‌وقت به خاطر ساعات کاری کمتر برای افرادی مانند دانشجویان و خانم‌های خانه‌دار، بسیار مناسب است.

در این مدل اشتغال، استرس کمتری به شما وارد می‌شود و شما زمان بیشتری برای استراحت و دنبال کردن سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌های خود خواهید داشت. همچنین این مدل اشتغال برای خانواده‌هایی که دوست دارند زمان بیشتری کنار هم باشند بسیار عالی است. از طرف دیگر میزان درآمد کمتر، محروم بودن از مزایایی چون بیمه و سنوات و فرصت‌های کمتر برای پیشرفت، ازجمله معایب این نوع همکاری هستند. با بررسی مزایا و معایب کار پاره وقت می‌توانید برای این نوع از همکاری اقدام کنید.

نویسنده

بدون دیدگاه