مزایا و معایب کار پاره وقت چیست و برای چه کسانی مناسب‌تر است؟

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
مزایا و معایب کار پاره وقت چیست و برای چه کسانی مناسب‌تر است؟

اگرچه اکثر کارجویان به دنبال پیدا کردن موقعیت شغلی تمام وقت هستند، اما کار نیمه وقت و پاره وقت هم طرفداران زیادی دارد. اما مگر کار پاره وقت چه مزایایی دارد که تا این حد محبوب و پرطرفدار است؟ این نوع اشتغال برای چه کسانی مناسبتر است و چطور میتوان کار پاره وقت پیدا کرد؟

مطلب مرتبط: مشاهده آگهی های استخدام پاره وقت

آگهی استخدام

در این مقاله جاب ویژن قصد داریم راهنمای کاملی از استخدام پاره‌وقت به شما عزیزان ارائه کنیم و در مورد مزایا و معایب کار پاره وقت و فرصت‌های جدید استخدام آن با شما صحبت کنیم. اگر دانشجو هستید و تنها امکان کار نیمه‌وقت دارید یا اگر در حال حاضر مشغول به کارید اما تمایل دارید در کنار شغل ثابت خود، یک کار نیمه‌وقت را نیز شروع کنید این مقاله اطلاعات مفیدی به شما خواهد داد . در ادامه با ما همراه باشید.

کار پاره وقت چیست؟

تعاریف قانونی مربوط به کار و قوانین ساعات و روزهای کاری در هر کشوری متفاوت است. بااین‌حال، به‌طور کل اکثر در کشورهای دنیا 40 ساعت کار در هفته (در ایران 44 ساعت!) به معنای کار تمام‌وقت و فول تایم است و درصورتی‌که میزان ساعات کار هفتگی کمتر از این مقدار باشد به‌عنوان کار پاره وقت یا Part-time در نظر گرفته می‌شود. به‌این‌ترتیب ممکن است برخی کارفرماها 35 ساعت و 30 ساعت را نیز به‌عنوان کار پاره وقت در نظر بگیرند.

بااین‌حال، بر اساس عرف بازار کار ایران، معمولاً کار پاره وقت دقیقا نصف ساعات کاری در مدل تمام‌وقت است (حدود 20-22 ساعت) و به همین دلیل هم به آن کار نیمه‌وقت هم گفته می‌شود.

نحوه همکاری هم معمولاً به‌صورت نصف روز (شیفت صبح تا ظهر یا ظهر تا عصر) است؛ بااین‌حال ممکن است در برخی شرکت‌ها ساعات کاری منعطف و متغیر باشد و فقط جمع میانگین ساعات هفته اهمیت داشته باشد. به‌عنوان‌مثال ممکن است برنامه کاری پاره وقت یکی از این موارد باشد:

  • سه روز در هفته و روزانه 8 ساعت کاری
  • 4 روز در هفته و روزانه 4 ساعت کاری
  • دو روز در هفته و روزانه 10 ساعت
  • هر نوع دیگری که موردتوافق طرفین باشد

در مدل پاره وقت اگر با سازمان و شرکت معتبری شروع به همکاری کنید معمولاً با شما قرارداد پاره وقت منعقد می‌شود؛ اما ممکن است برخی کارفرماها خود را چندان مقید به قرارداد بستن با نیروی نیمه‌وقت نکنند و مدت‌زمان پایان همکاری شما چندان مشخص نباشد. بنابراین سعی کنید با شرکت‌ها و کسب‌وکارهای معتبر و مطمئن کار کنید تا از مشکلات احتمالی و ضایع شدن حق‌وحقوقتان پیشگیری کنید.

کار پاره وقت برای چه کسانی مناسب‌تر است؟

کار نیمه وقت

بااینکه ازنظر بسیاری از کارجویان، این مدل همکاری اصلاً مطلوب نیست؛ ولی برای بعضی دیگر این مدل همکاری همان چیزی است که به دنبالش هستند.

دانشجویان و محصلین که به خاطر کلاسه‌ای درسی امکان کار کردن به‌صورت تمام وقت را ندارند می‌توانند با استخدام پاره وقت هم تجربه کاری کسب کنند و هم درآمد نسبتاً خوبی داشته باشند.

همچنین افرادی که به خاطر مشغله‌های زندگی به‌طور موقت امکان کار فول تایم ندارند در جستجوی فرصت‌های شغلی پارت تایم هستند. به‌عنوان‌مثال، والدینی که تازه بچه‌دار شده‌اند یا فرزند خردسال دارند ترجیح می‌دهند با پیدا کردن کار پاره وقت زمان و فرصت بیشتری برای بودن در کنار خانواده و مراقبت از فرزندشان داشته باشند.

مزایای کار نیمه‌وقت چیست؟

زمان بیشتر برای خانواده

یکی از بارزترین مزایای کار به‌صورت پاره وقت این است که شما زمان بیشتری برای خود و خانواده‌تان خواهید داشت. پدر و مادرهایی که کار پاره وقت دارند به‌راحتی می‌توانند فرزندشان را از مدرسه به خانه بیاورند، ناهار را در کنار هم بخورند و زمان و انرژی کافی برای باهم بودن و رسیدگی به تکالیف و تربیت فرزندشان داشته باشند. مطمئناً فردی که روزانه 8 ساعت کار می‌کند انرژی و توان کافی برای این امور ندارد و درصورتی‌که همه این کارها را هم انجام بدهد فشار و استرس مضاعفی به خود وارد کرده که در درازمدت اثرات نامطلوبی روی سلامت او خواهد گذاشت.

فشار کاری کمتر و سلامت روان و جسمی بهتر

مطالعات نشان داده کارمندانی که به‌صورت تمام وقت کار می‌کنند به خاطر کم‌تحرکی و عدم فعالیت ورزشی کافی، تفریح نداشتن، استرس و تنش زیاد و … بعد از مدتی دچار فرسودگی جسمی و روحی می‌شوند. درحالی‌که در اشتغال نیمه‌وقت شما وقت کافی دارید که به باشگاه ورزشی بروید، ناهار و شام خود را با آرامش بیشتر و کیفیت بالاتری میل کنید و در شبانه‌روز خواب کافی و بهتری داشته باشید. علاوه بر این، شما وقت کافی برای خرید مایحتاج روزانه و امور مربوط به خانه‌داری مثل شستن ظرف‌ها، لباس‌ها و مدیریت بهتر خانه خود خواهید داشت.

رزومه ساز

امکان و فرصت ادامه تحصیل

بسیاری از افراد بعد از سال‌ها کار کردن احساس می‌کنند برای افزایش اطلاعات و بهره‌وری خود نیاز به ادامه تحصیل در دانشگاه دارند. حضور در کلاس‌های دانشگاه و مطالعه کتب درسی و ادامه دادن کار تمام وقت بسیار دشوار و چالش‌برانگیز و در بسیاری از مواقع، غیرممکن است. اما اگر کار پاره وقت داشته باشید به‌اندازه کافی فرصت دارید تا رشته تحصیلی موردنظرتان را در دانشگاه بخوانید و نگران تداخل تحصیل و کارتان نباشید.

فرصت کافی برای دنبال کردن علاقه‌مندی‌های شخصی

بسیاری از ما که به‌صورت تمام وقت کار می‌کنیم فرصت و زمانی برای پرداختن به علاقه‌مندی‌های شخصی نخواهیم داشت. اما در نحوه همکاری نیمه‌وقت، آن‌قدر زمان خالی خواهید داشت تا به کارها و سرگرمی‌های موردعلاقه‌تان فکر کنید، آن‌ها را دنبال کنید و حتی سراغ یادگیری چیزی بروید که همیشه به آن علاقه‌مند بوده‌اید. اگر همیشه دوست داشته‌اید نواختن پیانو یا هر ساز دیگری را یاد بگیرید یا اگر همیشه به یک ورزش خاص مثل تنیس علاقه داشتید با کار پاره وقت زمان کافی برای دنبال کردن این علاقه دیرین را پیدا خواهید کرد.

کار نیمه وقت بهتر از بیکاری است!

درست است که در مدل نیمه‌وقت، شما درآمد و حقوق کمتری از کار پاره وقت خواهید داشت، اما به‌هرحال بهتر از بیکاری و درآمد نداشتن است. برخی افراد به خاطر شرایط و موقعیت خاصی که دارند تنها دو گزینه دارند: یا بیکار شوند و منبع درآمدشان قطع شود یا به‌صورت نیمه‌وقت کارشان را ادامه دهند.

به‌عنوان‌مثال، بسیاری از مادران جوان بعد از زایمان مجبور می‌شوند برای مراقبت از نوزاد خود، کارشان را ترک کنند. استخدام پاره وقت به این افراد امکان می‌دهد درعین‌حال که از وقفه افتادن در مسیر حرفه‌ای و دور شدن از بازار کار جلوگیری می‌کنند درآمد و حقوق نسبتاً قابل قبولی نیز برای خود داشته باشند.

مزایای کار پاره وقت

فرصتی برای دو شغله شدن و کسب درآمد بیشتر

فشارهای اقتصادی و وضعیت تورم کشور باعث شده درآمد ماهانه افراد برای گذران زندگی کافی نباشد و بسیاری به دنبال پیدا کردن شغل دوم باشند. در این وضعیت کسانی که به‌صورت تمام وقت کار می‌کنند می‌توانند بعد از ساعات کاری در یک موقعیت شغلی نیمه‌وقت مشغول به کار شوند و باعث افزایش درآمد ماهیانه خود شوند. بدیهی است این مدل کار کردن باعث وارد شدن فشار و تنش بسیار زیادی به فرد می‌شود و در درازمدت باعث فرسودگی و آسیب به سلامتی او میشود؛ اما در شرایط اقتصادی ناگوار گاهی این، تنها گزینه پیش رو است.

معایب و چالش‌های کار نیمه‌وقت

خب در بخش اول مقاله راجع به مزیت‌های این مدل همکاری نوشتیم؛ ولی کار پاره وقت هم مثل هر چیز دیگری معایب و چالش‌های خاص خود را دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

حقوق و درآمد کمتر

ساعات کاری پاره وقت حدوداً نصف کار تمام وقت است؛ به همین دلیل میزان حقوق و درآمد آن نیز به‌مراتب کمتر و پایین‌تر از آن است. در کنار تمام مزایایی که کار پاره وقت دارد اما درآمد کمتر شاید واضح‌ترین و بارزترین چالش این مدل از همکاری باشد. برای دانشجویان و مادران جوانی که سرپرست اصلی خانواده نیستند شاید این درآمد کم کافی و قابل‌قبول باشد؛ اما برای کسی که قرار است خرج زندگی خود و خانواده‌اش را بدهد مسلماً این درآمد به‌تنهایی کافی نخواهد بود.

فشار و نگرانی مالی بیشتر

گفتیم که سبک کار نیمه وقت باعث کاهش فشار و استرس کاری شما می‌شود و از بسیاری از جهات، کیفیت و سلامت زندگی شما را بهتر می‌کند. اما از طرفی، به خاطر درآمد کمتری که از این راه خواهید داشت نگرانی‌ها و دغدغه‌های مالیتان بیشتر خواهد شد. به‌ویژه اگر سرپرست خانواده باشید و با این درآمد قرار باشد تمام هزینه‌های زندگی را بپردازید دچار مشکل و چالش خواهید شد.

معایب کار پاره وقت

محروم بودن از بیمه و مزایای کار تمام وقت

در حال حاضر، کارفرماها موظف هستند در قبال استخدام تمام وقت، کارمندانشان را بیمه کنند و مزایایی چون حق مسکن، سنوات و … به او بپردازند. اما در مدل نیمه‌وقت معمولاً خبری از این مزایا و امکانات شغلی نیست و اکثر افرادی که به‌صورت پاره وقت کار می‌کنند توسط کارفرما بیمه نمی‌شوند و به‌جز حقوق خالص خود، مزایای دیگری دریافت نمی‌کنند. اگرچه برای این مشکل راهکارهایی چون بیمه خویش‌فرما وجود دارد، اما به‌هرحال این مسئله یکی از چالش‌های این مدل از اشتغال به‌حساب می‌آید.

فرصت پیشرفت و ارتقاء شغلی کمتر

کارمند پاره وقت زمان کمتری را در محل کار حضور دارد و همین موضوع باعث سخت‌تر شدن پیشرفت و ارتقاء شغلی او می‌شود. مطمئناً فردی که تمام وقت و هرروز در شرکت حضور دارد دستاوردها و موفقیت‌هایش بیشتر و محسوس‌تر خواهد بود و زودتر هم ارتقاء پیدا خواهد کرد.

فرصت‌های استخدام پاره وقت بیشتر در چه مشاغلی وجود دارد؟

تقریباً در هر گروه شغلی ممکن است بتوانید فرصت اشتغال نیمه‌وقت را پیدا کنید. لازم به ذکر است که برخلاف تصوری که وجود دارد، کار پاره وقت لزوماً به معنای کار سطح پایین، ابتدایی و مشاغل ورودی نیست و در هر صنف و گروه شغلی ممکن است موقعیت‌های استخدام پاره وقت وجود داشته باشد.
با این حال، از انجا که بیش از همه دانشجویان به دنبال فرصتهای همکاری نیمه وقت هستند این تصور به وجود آمده است.

بااین‌حال، برخی مشاغل به خاطر ماهیتشان بیشتر نیازمند نیروی کار پاره وقت هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • کار در رستوران و کافه
  • فروشنده
  • صندوقدار فروشگاه و رستوران
  • راننده شخصی یا مسافرکش
  • نویسنده محتوا
  • نگهبان و امور حراست
  • کارگر انبار
  • پرستار بچه
  • حسابدار
  • منشی
  • کارگر ساختمانی
  • برنامه‌نویس

مشاغلی مثل برنامه نویسی، حسابداری و تولید محتوا را علاوه بر مدل پاره وقت، به صورت دورکاری و فریلنسینگ هم می‌توانید ادامه دهید و به این ترتیب، گزینه‌های متعددی برای اشتغال در این گروه‌های شغلی خواهید داشت.

چطور در سایت جاب ویژن، فرصت‌های شغلی نیمه‌وقت را پیدا کنم؟

هرروزه صدها آگهی استخدام در جاب ویژن منتشر می‌شوند که درصد قابل‌توجهی از آن‌ها به مشاغل نیمه‌وقت و پارت تایم اختصاص دارد. کارجویان محترم با استفاده از فیلترهای مختلف می‌توانند جستجوی خود را محدود و مشخص کنند و تنها آگهی‌های موردنظرشان را جستجو کنند.

برای جستجوی آگهی‌های پاره وقت کافی است از صفحه فرصت‌های شغلی روی جستجوی پیشرفته کلیک کنید و از منوی «نوع همکاری» گزینه پاره وقت را انتخاب کنید. سپس گروه شغلی موردنظرتان را انتخاب و روی دکمه جستجو کلیک کنید. به‌این‌ترتیب، تمامی فرصت‌های شغلی پاره وقت در گروه شغلی موردنظرتان به شما نمایش داده می‌شود.

برای مشاهده آگهی های استخدام پاره وقت کلیک کنید.

همچنین با فعال کردن اطلاع‌رسانی شغلی و عضویت در کانال تلگرام جاب ویژن نیز می‌توانید از طریق ایمیل و تلگرام از جدیدترین فرصت استخدام مطلع شوید و کار مناسبی برای خود پیدا کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله راجع به کار پاره وقت و مزایا و معایب آن صحبت کردیم و سعی کردیم دید بهتر و روشن‌تری از این نوع همکاری پیدا کنید. استخدام پاره وقت به خاطر ساعات کاری کمتر برای افرادی که امکان کار تمام وقت ندارند مثل دانشجویان، بسیار مناسب است.

در این مدل اشتغال، استرس و فشار کمتری به شما وارد می‌شود و شما ساعات فراغت بیشتری برای استراحت و دنبال کردن سرگرمی‌ها و علاقه‌مندی‌های خود خواهید داشت. همچنین این مدل اشتغال برای خانواده‌هایی که دوست دارند زمان بیشتری کنار هم باشند بسیار عالی است. از طرف دیگر میزان حقوق و درآمد کمتر، دغدغه مالی بیشتر، محروم بودن از مزایایی چون بیمه و سنوات و فرصت‌های کمتر برای پیشرفت ازجمله معایب این نوع همکاری هستند. بااین‌حال، با سبک‌سنگین کردن شرایط و بررسی مزایا و معایب ممکن است به این نتیجه برسید که در حال حاضر، کار پاره وقت از هر نظر برای شما و سبک زندگی‌تان مناسب‌تر است.

با مراجعه به سایت جاب ویژن و استفاده از فیلتر پاره وقت، می‌توانید انواع فرصت‌‌های استخدام نیمه وقت را مشاهده کنید و برای آن‌ها رزومه ارسال کنید.

منبع: thebalancecareers.com

 

نویسنده

بدون دیدگاه