تیپ های شخصیتی مناسب شغل کارمند اداری

نوشته شده توسط مهدی نعمتی
زمان مطالعه: 7دقیقه
تیپ های شخصیتی مناسب شغل کارمند اداری

یکی از دغدغه‌های اصلی کارجویان، یافتن شغلی متناسب با استعدادها و ویژگی‌های شخصیتی است. اگرچه یک شغل مناسب می‌تواند دارای تعاریف مختلفی از نگاه هر فرد باشد، اما تردیدی نیست که یک شغل مناسب شغلی خواهد بود که دارای بیشترین سازگاری با روحیه و توانمندی‌های فردی باشد. به همین دلیل بررسی ویژگی‌های شغلی مانند تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری، موردنیاز جامعه امروز خواهد بود.

استخدام

از طرف دیگر شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌کوشند تا نیروی کار خود را از بین افرادی با تیپ شخصیتی مناسب و هماهنگ با نیازهای سازمانی خود انتخاب کنند. این در حالی است که کارمندان اداری، به‌عنوان نیروهای کاری مهم و باارزش، نقش مهمی در عملکرد سازمان‌ها ایفا می‌کنند. درنتیجه در این مقاله ضمن معرفی برخی از انواع آزمون‌های شخصیت ‌شناسی، تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری را معرفی خواهیم کرد.

نگاهی به شغل کارمند اداری

کارمند اداری

شغل کارمند اداری یکی از مشاغل موجود در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها است که شامل انجام امور اداری مختلف است. وظایفی مانند ثبت ورود و خروج کارکنان، پذیرش مراجعه‌کنندگان، پاسخگویی به تماس‌های تلفنی، پیگیری سفارشات و ثبت و نگهداری از اطلاعات، جزء وظایف و مسئولیت‌های یک کارمند اداری هستند.

امروزه شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف در حوزه‌هایی مانند بهداشت و درمان، خودروسازی، نفت، گاز و پتروشیمی، به جذب و استخدام کارمند اداری خانم و آقا نیاز دارند. برای مشاهده فرصت‌های استخدام کارمند اداری در درمانگاه، بیمارستان و…، روی لینک کلیک کنید.

ازآنجایی‌که فعالیت در فرصت شغلی کارمند اداری می‌تواند همراه با دریافت حقوق ثابت، بیمه تأمین اجتماعی و مزایای شغلی متعدد باشد، امروزه بسیاری از کارجویان به دنبال ارسال رزومه کاری خود به آگهی‌های استخدام کارمند اداری هستند؛ اما چگونه می‌توان به شایستگی یک فرد برای فعالیت در شغل کارمند اداری پی برد؟

در ادامه این مقاله ضمن بررسی ضرورت توجه به تیپ شخصیتی در فرآیند کاریابی، برخی از انواع تست تیپ شخصیتی شغلی را جهت شناسایی علاقه‌مندی‌ها و ترجیحات شغلی معرفی خواهیم نمود.

برای آشنایی بیشتر با وظایف و مسئولیت‌های شغل کارمند اداری، مقاله «شرح وظایف کارمند اداری و میزان حقوق آن» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

ضرورت توجه به تیپ شخصیتی در فرآیند کاریابی

سوالی که در اینجا ممکن است مطرح شود این است که: «چرا باید در هنگام کاریابی به تیپ شخصیتی خود توجه کنیم؟». حقیقت این است که مشاغل و سازمان‌های مختلف دارای نیازمندی‌ها و ویژگی‌های مختلفی هستند. درنتیجه آن گروه از نیروهای کاری که با این نیازها و ویژگی‌ها هماهنگی بیشتری داشته باشند، می‌توانند عملکرد بهتری از خود نشان داده و موفقیت بیشتری در شغل موردنظر به دست آورند.

اینجا است که توجه به تیپ شخصیتی کارمندان اهمیت قابل‌توجهی در فرآیند جذب و استخدام شرکت‌ها و سازمان‌ها خواهد داشت. امروزه شرکت‌های بزرگ با استفاده از آزمون‌های شخصیت شناسی، سازگاری شغلی کارجویان را با موقعیت‌های شغلی موردنظر خود مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

با این رویکرد، احتمال بروز مشکلات و نیاز به جایگزینی و استخدام کارکنان جدید کاهش می‌یابد. همچنین شرکت‌ها می‌توانند از انجام صحیح وظایف شغلی مطمئن شده و با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به جذب و استخدام نیروهای کاری اقدام کنند.

در کل، توجه به ویژگی‌های تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری نه‌تنها موجب کاهش هزینه‌های استخدامی و جاری شرکت خواهد شد، بلکه از اتلاف زمان جلوگیری خواهد کرد. درنتیجه شرکت‌ها با سرعت بیشتری روند رشد خود را ادامه خواهند داد.

بااین‌حال کارجویان نباید «تیپ های شخصیتی و انتخاب شغل» را به‌عنوان دو موضوع جدا از هم در نظر بگیرند. شناخت ویژگی‌های شخصیتی و کسب اطلاعات دقیق از توانمندی‌های ذاتی، می‌تواند فرد را در مسیر درستی از فعالیت‌های حرفه‌ای قرار دهد.

موضوعی که می‌تواند به کاهش آسیب‌های شغلی مانند استرس‌های شغلی، دوره‌های بیکاری، اخراج، نارضایتی شغلی و حتی عدم دریافت حقوق و مزایای شغلی مناسب منجر شود؛ چراکه با فعالیت در یک شغل سازگار با تیپ شخصیتی، فرد می‌تواند استعدادهای خود را به نمایش گذاشته و مسیر پیشرفت شغلی را سریع‌تر طی نماید. به‌علاوه، تیپ شخصیتی افراد نقش مهمی در کارآیی، نحوه تعاملات، توانایی انطباق با محیط کار و سازگاری شغلی دارد.

برای آشنایی بیشتر با شرایط و فرآیند استخدام کارمند اداری، مقاله «هر آنچه کارجویان باید در رابطه با استخدام کارمند اداری بدانند» را در بلاگ جاب ویژن بخوانید.

انواع تست تیپ شخصیتی شغلی

انواع تست تیپ شخصیتی شغلی

در بخش قبلی به اهمیت شخصیت شناسی در فرآیند کاریابی و استخدام اشاره کردیم؛ اما چطور می‌توان سازگاری شغلی را ارزیابی کرد؟ با استفاده از کدام روش‌ها می‌توان تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری را پیدا نمود؟ تیپ شخصیتی کارمندان دارای کدام ویژ‌گی‌ها است؟

برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها و سایر پرسش‌های مشابه، باید از انواع تست تیپ شخصیتی شغلی استفاده کنیم. خوشبختانه امروزه با پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه روانشناسی و مشاوره شغلی، انواعی از تست‌های شخصیت شناسی در دسترس عموم قرارگرفته است.

به شکلی که با ظهور اینترنت و توسعه فناوری اطلاعات، اغلب این تست‌های کاربردی از طریق وسایل الکترونیکی همچون رایانه، موبایل و تبلت، در دسترس کارجویان قرارگرفته است. از معروف‌ترین تست‌های شخصیت شناسی که برای بررسی سازگاری شغلی مورداستفاده افراد و سازمان‌ها قرار می‌گیرند، می‌توان به تست شخصیت شناسی هالند و تست شخصیتی mbti اشاره کرد.

همچنین سایر آزمون‌های شخصیت شناسی مانند تست هوش ریون، آزمون شخصیت شناسی نئو، تست بهداشت سلامت عمومی، تست هوش هیجانی بار آن، آزمون سبک حل تعارض، تست دیسک و تست شخصیت شناسی هارتمن، به‌صورت گسترده در حوزه شخصیت شناسی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

هریک از این آزمون‌های شخصیت شناسی با استفاده از مجموعه‌ای از معیارها و مشخصات، به بررسی جنبه‌های خاصی از ویژگی‌های شخصیتی در افراد می‌پردازد. عواملی مانند فراگیر بودن و نتایج کاربردی این تست‌ها، موجب محبوبیت و استفاده گسترده از آن‌ها در بین افراد، شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف شده است.

در ادامه این بخش از مقاله، به معرفی برخی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع تست تیپ شخصیتی شغلی خواهیم پرداخت.

آزمون شخصیتی mbti

تست شخصیت شناسی مایرز- بریگز (Myers–Briggs Type Indicator) که از آن به‌عنوان آزمون شخصیتی mbti هم یاد می‌شود، یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع تست تیپ شخصیتی شغلی است. امروزه از تست mbti برای شناسایی ترجیحات فردی و نقاط قوت و ضعف افراد استفاده می‌شود.

به همین دلیل ممکن است برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها در هنگام جذب و استخدام نیروی جدید، از این تست شخصیت شناسی استفاده کنند. پرسشنامه mbti با معرفی 16 تیپ شخصیتی مختلف، می‌کوشد تا تصویر روشنی از ترجیحات و تمایلات فردی ارائه دهد.

مایرز و بریگز برای تدوین آزمون شخصیتی mbti، از 4 معیار دوقطبی به نام‌های برون‌گرایی- درون‌گرایی، حسی- شهودی، استدلالی- احساسی و قضاوتی- ادراکی، جهت ایجاد 16 تیپ شخصیتی مختلف استفاده کردند. افراد با شرکت در تست شخصیت شناسی mbti، ترجیحات فردی خود را مشخص کرده و می‌توانند مسیر تحصیلی یا شغلی مناسبی را برای خود انتخاب کنند.

تست شخصیت شناسی هالند

آزمون شخصیت شناسی هالند (Holland test) که امروزه به شکل گسترده‌ای مورداستفاده کارجویان و کارفرمایان قرار می‌گیرد، برای اولین بار در دهه 1970 میلادی به‌وسیله یک روانشناس به نام جان هالند ارائه شده است. بر اساس این تست شخصیت شناسی، افراد مختلف می‌توانند در یکی از 6 نوع تیپ شخصیتی مدل هالند قرار گیرند.

تیپ‌های شخصیتی واقع‌گرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، مدیر و قراردادی، 6 تیپ شخصیتی در آزمون رغبت سنج شغلی هالند هستند. افرادی که در هریک از دسته‌بندی‌های شغلی مورداشاره در بالا قرار می‌گیرند، دارای خصوصیات و تمایلات مشخص برای فعالیت در یک یا چند حرفه خاص خواهند بود. در ادامه این مقاله، تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری بر اساس مدل هالند را معرفی خواهیم نمود.

تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری

تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری

افراد تاثیر گذار در شغل کارمند اداری، افرادی با جزئی‌نگری بالا هستند. این افراد می‌توانند برای مدت‌زمان طولانی، روی موضوعی خاص تمرکز کنند. همچنین، افرادی که می‌توانند به شکل مستقل یا گروهی وظایف شغلی خود را انجام دهند، معمولا سازگاری شغلی بیشتری با حرفه کارمند اداری دارند.

از دیگر ویژگی‌های تیپ شخصیتی کارمندان می‌توان به مهارت‌های ارتباطی مناسب، سازمان‌دهی در انجام امور و نظم و انضباط کاری اشاره کرد. با توجه به این ویژگی‌ها، می‌توانیم تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری را بر اساس انواع تست تیپ شخصیتی شغلی معرفی نماییم. در ادامه این بخش، تیپ شخصیتی کارمندان بر اساس آزمون شخصیتی mbti و مدل هالند آورده شده است.

تیپ شخصیتی کارمندان از نگاه مایرز و بریگز

بر اساس نتایج آزمون شخصیتی mbti، 2 تیپ شخصیتی به‌عنوان تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری معرفی شده‌اند. در ادامه این بخش با معرفی هریک از این تیپ‌های شخصیتی، به برخی از ویژگی‌های شخصیتی در تیپ شخصیتی کارمندان اشاره خواهیم کرد.

ذکر این نکته ضروری است که برخی دیگر از تیپ‌های شخصیتی در آزمون شخصیتی mbti، دارای تعدادی از خصوصیات مرتبط با شغل کارمند اداری هستند. به‌عنوان‌مثال افراد با تیپ شخصیتی ENTJ (فرمانده) که دارای ویژگی‌های نظم و مهارت‌های ارتباطی قوی هستند، می‌توانند در موقعیت شغلی کارمند ورود اطلاعات موفق ظاهر شوند.

همچنین افراد با تیپ شخصیتی ESFJ (مراقب) در آزمون شخصیتی mbti که افرادی منظم و معاشرتی محسوب می‌شوند، می‌توانند در مشاغلی مانند مسئول پذیرش، دفتردار و مدیر اداری، با کارایی بالاتری فعالیت کنند.

بااین‌حال بررسی تیپ‌های شخصیتی مختلف در تست شخصیت شناسی مایرز- بریگز نشان می‌دهد که مناسب‌ترین تیپ‌‌های شخصیتی برای شغل کارمند اداری، تیپ‌های شخصیتی ISTJ و ISFJ هستند.

تیپ شخصیتی ISTJ

بر اساس آزمون شخصیتی mbti، چنانچه افراد در گروه مربوط به تیپ شخصیتی ISTJ (بازرس) قرار داشته باشند، دارای تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری هستند. از ویژگی‌های تیپ شخصیتی بازرس می‌توان به رعایت نظم در انجام کارها و تمایل به برنامه‌ریزی اشاره کرد.

این افراد وظیفه‌شناس به قوانین و مقررات احترام گذاشته و جزئی‌نگر هستند. این افراد چنانچه در مشاغلی مانند کارمند اداری، حسابدار، برنامه‌نویس و پزشک مشغول به کار شوند، سازگاری شغلی بیشتری خواهند داشت.

تیپ شخصیتی ISFJ

یکی دیگر از انواع تیپ شخصیتی کارمندان بر اساس آزمون شخصیتی mbti، تیپ شخصیتی ISFJ (محافظ) است. از ویژگی‌های این تیپ شخصیتی که موجب شده است تا به‌عنوان تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری معرفی شود، علاقه‌مندی به سازمان‌دهی امور و داشتن نظم در انجام کارها است.

همچنین افراد با تیپ شخصیتی محافظ در آزمون شخصیت شناسی mbti، سطح یادگیری بسیار خوبی در محیط‌های پایدار و دارای ثبات بالا دارند. از نقاط قوت در تیپ شخصیتی محافظ می‌توان به جزئی‌نگری و قابل‌اعتماد بودن اشاره کرد.

تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری از نگاه تست هالند

یکی دیگر از آزمون‌هایی که در فرآیند استخدام کارمند اداری در بانک، دانشگاه و… موردتوجه قرار می‌گیرد، تست هالند است. بر اساس ویژگی‌های شخصیتی که برای هریک از دسته‌بندی‌های شغلی در مدل هالند تعریف شده است، تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری را می‌توان از نوع «قراردادی» دانست. افرادی که در این گروه از نتایج آزمون رغبت سنج شغلی هالند قرار می‌گیرند، معمولا افرادی ساختارمند، سازمان‌یافته، سنتی و منظم هستند.

افراد با تیپ شخصیتی قراردادی در آزمون شخصیت شناسی هالند، تمایلی به انجام کارهای پیش‌بینی‌نشده و بدون برنامه‌ریزی قبلی ندارند. به همین دلیل این افراد ممکن است نتوانند عملکرد مناسبی در هنگام شرایط بحرانی از خود نشان دهند. افراد قراردادی از فعالیت در موقعیت‌های دارای ثبات بیشتر استقبال کرده و معمولا انعطاف‌پذیری کمتری در مقابل تغییرات دارند.

بر اساس آزمون هالند، تیپ شخصیتی کارمندان که با عنوان «قراردادی» شناخته می‌شود، دارای ویژگی‌هایی مانند وظیفه‌شناسی و کارآمدی در انجام امور اداری است. اگرچه افراد با این ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند در سایر مشاغل هم مشغول به کار شوند، اما جان هالند پیشنهاد می‌دهد که افراد سازمان‌یافته یا قراردادی، بهترین افراد برای شغل کارشناس امور اداری خواهند بود.

جمع‌بندی

شغل کارمند اداری یکی از مشاغل مهم و پرطرفدار در کشور است. بااین‌حال تنها برخی از افراد می‌توانند بالاترین کارایی ممکن را در این حرفه داشته باشند. به همین منظور شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف با استفاده از انواع تست تیپ شخصیتی شغلی، نسبت به گزینش مناسب‌ترین متقاضی شغلی اقدام می‌کنند. از طرف دیگر کارجویان می‌توانند با بررسی ویژگی‌ها و ترجیحات خود از طریق این آزمون‌ها، مسیر شغلی بهتری را انتخاب نمایند.

در این مقاله با بررسی اهمیت آزمون‌های شخصیت‌ شناسی در فرآیند کاریابی و استخدام، به معرفی آزمون شخصیتی mbti و مدل هالند پرداختیم. همچنین با بررسی مشخصات کارمند اداری، تیپ شخصیتی مناسب کارمند اداری را از نگاه تست رغبت سنج شغلی هالند و تست mbti معرفی نمودیم.

نویسنده

  • مهدی نعمتی

    مهدی نعمتی هستم، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران. علاقه‌مندی من به تحقیق و مستندسازی موضوعاتی که یاد گرفته‌ام، از من یک تولیدکننده محتوا ساخته است. همواره از ترجمه مقالات انگلیسی و ارائه مشاوره به دیگران لذت برده‌ام و از اینکه بتوانم سهمی در ارائه محتوای ارزشمند، به‌روز و با اطلاعات درست و دقیق به مخاطب خود داشته باشم، احساس خوبی دارم. شعار من به‌عنوان یک تولیدکننده محتوا: تنها حرف خوب است که باید مکتوب بماند!

بدون دیدگاه