چگونه کار پاره وقت پیدا کنم؟ راهنمای استخدام پاره وقت

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
چگونه کار پاره وقت پیدا کنم؟ راهنمای استخدام پاره وقت

همه‌ی ما فرصت این را نداریم که بتوانیم به صورت تمام وقت کار کنیم. بعضی‌ها هم نیازمند یک شغل پاره وقت در کنار شغل تمام وقت خود هستند. بنابراین، در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که « چگونه کار پاره وقت پیدا کنم »؟

دانشجوها، کارآموزان و افراد نیازمند شغل دوم از جمله کسانی هستند که کارهای پاره‌وقت برای آن‌‌ها مناسب می‌باشند.

مشاغل زیادی را می‌توان به صورت پاره وقت انجام داد اما سوال این است که چگونه کار پاره وقت پیدا کنم ؟

شغل پاره وقت چه مزایا و معایبی دارد؟

کارهای غیر تمام وقت برای همه مناسب نیستند. این کارها، مزایا و معایبی دارند که در اینجا می‌خواهیم آن‌ها را به شما معرفی کنیم.

مزایا و معایب کار پاره وقت

مزایای کارهای پاره وقت

 

  • امکان چند شغله بودن: مشاغل پاره وقت فقط چندین ساعت در روز یا چندین روز در هفته زمان شما را می‌گیرند و بنابراین، شما می‌توانید در کنار یک شغل تمام وقت، یک شغل پاره وقت نیز داشته باشید تا پول بیشتری در بیاورید یا اینکه به طور همزمان، مشغول چندین کار پاره وقت باشید.
  • امکان کار کردن در حین تحصیل: طرفدار اصلی کارهای پاره وقت، دانشجویان هستند. خیلی از دانشجویان نیاز دارند در هنگام تحصیل کار کنند تا از پس هزینه‌های زندگی دانشجویی بر بیایند یا اینکه می‌خواهند در بازار کار، تجربه کسب کنند. کارهای پاره وقت برای این دانشجویان بهترین گزینه هستند زیرا زمان زیادی از آن‌ها نمی‌گیرند و مانع پیشرفت تحصیلی دانشجو نمی‌شوند.
  • انعطاف‌پذیری بالا: کارهای پاره وقت انعطاف‌پذیری بیشتری در مقایسه با کارهای تمام وقت دارند. اگر یک کار پاره وقت داشته باشید، به راحتی می‌توانید به کارهای دیگر خود رسیدگی کنید. به علاوه، معمولا شما می‌توانید با کارفرما برای تعیین ساعات یا روزهای همکاری، به توافق برسید.
  • امکان کسب درآمد برای کسانی که نمی توانند کار تمام-وقت پیدا کنند: کارهای تمام وقت، طرفداران زیادی دارند و فرصت‌های شغلی، به ویژه در کشور ما که مشکلات اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می‌کند، معدود هستند. بنابراین، همه‌ی کارجویان شانس استخدام تمام وقت ندارند و خیلی از آن‌ها می پرسند که « چگونه کار پاره وقت پیدا کنم » ؟

استخدام

معایب کارهای پاره وقت

  • درآمد پایین: با اینکه بعضی از مشاغل پاره وقت می‌توانند درآمدهای خوبی داشته باشند ولی در مجموع می‌توان گفت که هر چه ساعات کاری شما کمتر باشد، درآمد کمتری خواهید داشت.
  • عدم برخورداری از بسیاری از مزایای شغلی: متأسفانه خیلی از کارفرماها، نیروهای پاره وقت را بدون قراردادهای مشخص استخدام می‌کنند. بنابراین، به راحتی می‌توانند از ارائه‌ی مزایایی مثل بیمه، عیدی، سنوات و … به کارکنان خود، طفره بروند. البته، شما می توانید مشاغل پاره وقتی را پیدا کنید که دارای این مزایا باشند.
  • دید منفی نسبت به مشاغل پاره وقت: معمولا خیلی از مردم دیدی منفی نسبت به مشاغل پاره وقت دارند و به آن‌ها به چشم یک شغل جدی نگاه نمی‌کنند.
  • انجام کار بیشتر در مدت زمان کمتر و به ازار حقوق کمتر: معمولا کارفرمایانی که نیروهای پاره وقت استخدام می‌کنند، از کارکنان خود انتظار دارند که در یک مدت زمان کوتاه، کارهای زیادی به صورت فشرده انجام دهند. در نتیجه، اکثر کسانی که به صورت پاره وقت کار می‌کنند، دستمزد واقعی خود را در ازای کاری که انجام می‌دهند، دریافت نمی‌کنند.
  • فرصت‌های پیشرفت شغلی کمتر: اکثر کارهای پاره وقت جای هیچ پیشرفت یا ارتقاء شغلی ندارند.

چگونه کار پاره وقت پیدا کنم ؟

پیش از اینکه جستجو برای چنین کار را شروع کنید، بهتر است شرایط خود را بسنجید و معایب چنین مشاغلی را در نظر داشته باشید. اگر متقاعد شدید که کارهای غیر تمام وقت برای شما مناسب هستند، می‌توانید جستجو در میان فرصت‌های شغلی را شروع کنید.

چگونه کار پیدا کنم؟

چگونه کار پیدا کنم؟

پیش از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که « چگونه کار پاره وقت پیدا کنم »، بهتر است به این سوال اساسی‌تر بپردازیم که «چگونه کار پیدا کنم»؟

چهار روش کلی برای پیدا کردن کار وجود دارد:

روش پیدا کردن کار مزایا معایب
مراجعه به مراکز کاریابی زیر نظر وزارت کار
  • امکان لغو تعهد تحصیل رایگان در صورت پیدا نکردن شغل
  • خدمات این مراکز برای کارجویان هزینه دارد
  • فرصت‌های شغلی در هر مرکز کاریابی بسیار معدود و محدود به یک موقعیت جغرافیایی خاص هستند
  • نیاز به رفت و آمد فیزیکی دارند
مراجعه‌ی مستقیم به دفتر سازمان‌ها
  • امکان ارائه‌ی پیشنهاد همکاری به صورت مستقیم
  • هدف‌گیری دقیق شغل مورد نظر
  • عدم پاسخگویی سازمان‌ها در بسیاری از موارد
  • نیاز به رفت و آمد فیزیکی به دفتر سازمان
ارسال رزومه از طریق سایت سازمان‌ها برای استخدام شدن در آن‌ها
  • هدف‌گیری دقیق شغل مورد نظر
  • عدم پاسخگویی سازمان‌ها در بسیاری از موارد
مراجعه به سایت‌های استخدامی مثل جاب ویژن
  • فرصت‌های شغلی بسیار متنوع و متعدد از سرتاسر ایران
  • امکان اسفاده از فیلترهای متعدد برای پیدا کردن آگهی‌های شغلی که دقیقا با شرایط شما تناسب دارند
  • رزومه ساز حرفه‌‌ای رایگان
  • خدمات کاریابی کاملا رایگان به کارجویان
  • اطلاع از جدیدترین آگهی‌های شغلی
  • عدم نیاز به مراجعه‌ی حضوری
  • و …
  • عدم امکان لغو تعهد تحصیل رایگان

چگونه کار پاره وقت پیدا کنم ؟ رزومه‌ی خود را آماده کنید

رزومه‌ی شما نه تنها بیان‌گر توانایی‌ها و شایستگی‌هایتان است، بلکه به کارفرما می‌گوید که دقیقا به دنبال چگونه شغلی هستید. اگر می‌خواهید برای یک شغل پاره وقت رزومه بفرستید، باید پیش از هر چیزی به کارفرما بگویید که دقیقا به چه شغلی نیاز دارید و آیا آن جایگاه شغلی مناسب شما هست یا خیر؟

در اینجا می‌خواهیم پنج نکته‌ی مهم در رزومه‌نویسی به کارجویان نیازمند شغل پاره‌وقت بیاموزیم.

۱- بیان کنید که چه می خواهید

در هنگام آماده‌سازی رزومه‌ی هدفمند خود، خیلی صریح در ابتدای رزومه بگویید که به دنبال یک کار پاره وقت هستید. اگر کارفرما به دنبال نیروی پاره وقت نباشد، نه وقت خود را تلف می‌کنید و نه وقت او را. رزومه‌ی شما سریعا رد می‌شود و بدون اینکه ذهن شما درگیر پذیرفته شدن یا نشدن رزومه برای آن فرصت شغلی باشد و بدون نیاز به حضور در مصاحبه، به سراغ فرصت‌های شغلی بعدی می‌روید.

به علاوه، اگر نیاز دارید که کار شما در ساعت مشخصی از روز یا روزهای مشخصی از هفته باشد، به این موضوع نیز صریحا در ابتدای رزومه‌ی خود اشاره کنید.

۲- دلیل خود برای نیاز به کار پاره وقت را بیان کنید

در نوشتن این مورد باید دقت بیشتری داشته باشید. یکی از جاهایی که می‌توانید به دلیل خود برای نیاز به چنین شغلی اشاره کنید، بخش خلاصه‌ی رزومه یا بخش «درباره‌ی من» است. با این کار، نه تنها می‌توانید در رابطه با شایستگی‌های خود صحبت کنید، بلکه انتظارات خود را از کار، بیان می‌دارید.

برای مثال ممکن است شما در این بخش بگویید که نیازمند یک فرصت شغلی با حداکثر N ساعت کار بر هفته هستید.

رزومه ساز

۳- به شایستگی‌ها و توانمندی‌های خود، اشاره کنید

اشاره به مهارت‌ها و شایستگی‌ها در رزومه اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر سابقه کار پاره وقت داشته‌اید، حتما به آن اشاره کنید. اشاره کردن به دستاوردها با استفاده از اعداد و ارقام اثر بسیار زیادی روی کارفرما دارد.

اگر دارای یک سابقه کار دارای ساعات انعطاف‌پذیر هستید، حتما آن را در رزومه‌ی خود وارد کنید و به این نکته اشاره داشته باشید که چگونه انعطاف‌پذیری در کار سبب شده است که کارایی شغلی شما بیشتر شود.

سابقه کار تمام وقت نیز نشان می‌دهد که شما به راحتی می‌توانید یک کار غیر تمام وقت را انجام دهید.

۴-رزومه‌ی خود را متناسب با هر فرصت شغلی، ویرایش کنید

این موضوع در مورد هر نوع رزومه‌ای صادق است. شما باید پیش از ارسال رزومه برای یک فرصت شغلی، آگهی استخدامی آن را با دقت مطالعه کنید و رزومه‌ی خود را مطابق با آن، ویرایش کنید. برای مثال، می‌توانید کلمات کلیدی در آن آگهی شغلی و دیگر آگهی‌های مشابه را استخراج کرده و در رزومه‌ی خود به کار ببرید.

گاهی اوقات، بعضی از کارجویان فرصت شغلی تمام وقت پیدا نمی‌کنند و مجبورند که حتی برای آگهی‌های شغلی پاره وقت نیز رزومه بفرستند. در چنین مواردی، پیش از ارسال رزومه برای کارفرما، حتما رزومه‌ی خود را به گونه‌ای تغییر دهید که شبیه به رزومه‌ی یک فرد نیازمند کار پاره وقت باشد تا حداقل، آن فرصت شغلی را از دست ندهید (معمولا کارفرماهایی که به دنبال نیروی کار پاره وقت هستند، کارجویانی را که به کار تمام وقت نیاز دارند، نمی‌پذیرند).

۵- رزومه‌ی خود را با داشتن یک اکانت حرفه‌ای در لینکدین، تکمیل کنید

لینکدین یک شبکه‌ی اجتماعی حرفه‌ای است و پروفایل شما در این شبکه‌ی اجتماعی، همانند یک رزومه است. شما با تکمیل رزومه‌ی خود در لینکدین، این فرصت را به کارفرماها می‌دهید که شما را پیدا کنند و به شما پیشنهاد همکاری بدهند.

چگونه کار پاره وقت پیدا کنم ؟ به وب‌سایت جاب ویژن مراجعه کنید

پیدا کردن کار در جاب ویژن

حالا که متوجه شدید آیا کار پاره وقت برای شما مناسب است یا خیر و نحوه‌ی رزومه‌نویسی برای کارهای پاره وقت را آموختید، به سراغ جواب این سوال می‌رویم که « چگونه کار پاره وقت پیدا کنم »؟

ساده‌ترین راه برای پیدا کردن آگهی‌های استخدام پاره وقت، مراجعه به وب‌سایت کاریابی جاب ویژن است. پس از وارد شدن به این سایت، ابتدا به صفحه‌ی «فرصت‌های شغلی» مراجعه و سپس، روی گزینه‌ی «جستجوی پیشرفته» کلیک کنید.

در بخش جستجوی پیشرفته، می‌توانید از فیلترهای متعددی برای پیدا کردن آگهی‌های شغلی مناسب خود، استفاده کنید. یکی از این فیلترها، فیلتر «نوع همکاری» است که سه گزینه‌ی «تمام وقت»، «پروژه‌ای/قراردادی» و «پاره وقت» را پیش روی شما قرار می‌دهد. اگر صرفا به دنبال آگهی‌های استخدام پاره وقت هستید، همان گزینه را انتخاب کنید.

با اضافه کردن فیلترهای دیگر مثل «گروه شغلی»، «شهر»، «سطح ارشدیت»، «سابقه کاری مورد نیاز»، «صنعت» و … می‌توانید آگهی‌های شغلی را که دقیقا با شرایط شما انطباق دارند، پیدا کنید.

به علاوه، شما می‌توانید در جاب ویژن یک رزومه‌ی حرفه‌ای برای خود بسازید و برای این فرصت‌های شغلی ارسال کنید. همچنین، خود این پلتفرم کاریابی، آگهی‌های منطبق بر رزومه را به شما پیشنهاد می‌کند.

چگونه کار پاره وقت پیدا کنم ؟ از ربات و کانال جاب ویژن در تلگرام استفاده کنید

مشاغل پاره وقت خیلی زیاد نیستند و رقابت برای تصاحب این فرصت‌های شغلی، بسیار زیاد است. بنابراین، بهتر است به جای اینکه تنها از وب‌سایت جاب ویژن برای پیدا کردن این شغل‌ها و ارسال رزومه به آن‌ها استفاده کنید، در کانال تلگرام جاب ویژن نیز عضو شوید و از امکانات ربات تلگرام جاب ویژن (به آی دی jobvisionbot@) نیز استفاده نمایید.

با عضویت در کانال تلگرام جاب ویژن، جدیدترین فرصت‌های شغلی ثبت شده در این پلتفرم کاریابی برای شما ارسال می‌شوند اما ممکن است خیلی از این فرصت‌ها با شرایط شما تطابق نداشته باشند. بنابراین، بهتر است که از ربات جاب ویژن نیز استفاده کنید تا صرفا آگهی‌های شغلی متناسب با شرایط شما، برایتان ارسال شوند.

کار پاره وقت دانشجویی در تهران

کار دانشجویی پاره وقت در تهران

تعداد کار پاره وقت دانشجویی در تهران بسیار زیاد است و دانشجویان دانشگاه‌های تهران می‌توانند در وب‌سایت جاب ویژن، فیلتر «شهر» را روی گزینه‌ی تهران قرار دهند و با تنظیم فیلتر «نوع همکاری» روی گزینه‌ی «پاره وقت»، به راحتی جدیدترین آگهی‌های کار پاره وقت دانشجویی در تهران را بیابند.

جمع‌بندی

بعضی از افراد مثل دانشجویان، مادران، کارآموزان، افراد نیازمند شغل دوم یا افرادی که نمی‌توانند شغل تمام وقت پیدا کنند، می‌توانند برای آگهی‌های استخدام پاره وقت رزومه بفرستند. این شغل‌ها در کنار معایبشان مثل عدم قرارداد مشخص، عدم مزایای شغلی خوب و حقوق پایین، مزایایی مثل ساعات کار انعطاف‌پذیر، امکان چند شغله بودن و امکان اشتغال در هنگام تحصیل را دارند.

مطالب مرتبط: راهنمای استخدام پاره وقت

ما در این مقاله به این سوال که « چگونه کار پاره وقت پیدا کنم »، پاسخ دادیم و گفتیم که بهترین راه برای پیدا کردن مشاغل پاره وقت متناسب با شرایط شما، مراجعه به سایت کاریابی جاب ویژن و عضویت در کانال و ربات تلگرام جاب ویژن است.

منبع

flexjobs

نویسنده

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه