مبلغ افزایش حقوق پایه کارگری در سال 1400 اعلام شد! + جزئیات و رقم نهایی فیش حقوقی کارگری

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
مبلغ افزایش حقوق پایه کارگری در سال 1400 اعلام شد! + جزئیات و رقم نهایی فیش حقوقی کارگری

تعیین میزان افزایش حقوق کارگری در سال بعد همیشه یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های شاغلین در روزهای پایانی سال بوده است. افزایش هزینه‌ها و تورم، فشار بسیار زیادی به قشر کارگر وارد کرده و بسیاری معتقدند که حداقل حقوق کارگری تناسبی با وضعیت معیشتی موجود ندارد و پاسخگوی هزینه‌های خانوارهای کارگری نیست. خوشبختانه طبق جدیدترین خبری که از جلسه تعیین افزایش حقوق 1400 منتشر شده افزایش حقوق کارگری در سال آینده به میزان بیشتری خواهد بود و نماینده کارفرمایان و کارگران در مورد افزایش حقوق 39 درصدی برای حقوق پایه کارگری به توافق رسیده اند. هدف از این افزایش حقوق، صیانت بیشتر از حقوق کارگران و افزایش میزان تولید بیان شده است. در ادامه با ما در جاب ویژن همراه باشید تا در مورد این خبر و جزئیات آن بیشتر صحبت کنیم.

برای مشاهده جزئیات افزایش حقوق کارگران در سال 1401 کلیک کنید.

استخدام

افزایش 39% حداقل حقوق کارگری در سال آینده تایید شد!

بر اساس خبر اقتصادنیوز، آقای محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی در روز شنبه 23 اسفند 99 و طی ارتباط زنده‌ با شبکه 2 سیما در مورد نتایج جلسات افزایش حداقل حقوق کارگری توضیحاتی ارائه کرد. به گفته ایشان، با توافقات صورت گرفته بین کارفرمایان و کارگران، میزان افزایش حقوق 1400 حدود 39 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب حداقل حقوق پایه کارگری در سال جدید بیشتر از 4 میلیون تومان محاسبه خواهد شد.

به گفته وزیر کار، پس از جلسات متعددی که با حضور تشکل‌های مزدی بین کارفرمایان انجام شد؛ جلسه نهایی شورای عالی کار روز شنبه 23 اسفند 1399 برگزار شد. در این جلسه نمایندگان دولت و وزارت اقتصاد، وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد، وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی و نمایندگان تشکل‌های کارفرمایی و کارگری حضور پیدا کردند و بعد از 5 ساعت بحث و گفتگو سرانجام در مورد افزایش حقوق 1400 به میزان 39 درصد موافقت کردند. به این ترتیب حداقل حقوق کارگری در سال 1400 بالای 4 میلیون تومان خواهد بود.

بخشی از این افزایش حقوق، مربوط به حق مسکن است که 450 هزار تومان در نظر گرفته شده است. اما این رقم مربوط به مزد مسکن می‌بایست به تایید هیئت وزیران برسد و پیشنهاد این موضوع با قید فوریت تقدیم هیئت دولت شده است. در صورتی که بخش مسکن نیز مورد تایید و تصویب قطعی قرار بگیرد، افزایش 39% حداقل حقوق کارگری در سال 1400 اعمال خواهد شد.

البته در مورد سایر سطوح مزدی (بالاتر از حقوق پایه) نیز افزایش 26% حقوق و دستمزد به اضافه عدد ثابت 241 هزار تومان در نظر گرفته شد و به تایید شورای عالی کار رسید.

به گفته آقای شریعتمداری، طبق توافقات صورت گرفته بین تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، سال 1400 سال خوبی برای صیانت از حقوق کارگران و در نتیجه افزایش تولید خواهد بود. به این ترتیب، حداقل رقم حقوق پایه کارگری در سال 1400، 2 میلیون و 650 هزار تومان خواهد بود که این رقم با احتساب سایر مزایا و موارد شغلی، در نهایت بالاتر از 4 میلیون تومان خواهد شد.

مطالب مرتبط: حقوق وزارت کار و هرآنچه باید در این باره بدانید

جزئیات مبلغ افزایش حقوق 1400 و ردیف‌های پرداختی

افزایش حقوق سال جدید

برای این که دید بهتری از حقوق دریافتی خود در سال 1400 داشته باشید در ادامه میزان افزایش مبلغ هریک از موارد فیش حقوقی را توضیح می‌دهیم:
همان طور که گفتیم حداقل حقوق کارگری در سال آینده 39% افزایش پیدا کرد.

به این ترتیب، حداقل دستمزد دریافتی کارگران در سال 1400، مبلغ 2 میلیون و 650 هزار تومان خواهد بود. اما این تمام حقوق دریافتی کارگران نیست و اقلام دیگری نیز به این مبلغ افزوده می‌شود.
بر طبق توافق صورت گرفته، مبلغ دستمزد روزانه 88 هزار و 500 تومان تعیین شد. مبلغ پایه سنواتی نیز برای سال 1400 معادل 140 هزار تومان محاسبه شد. مبلغ در نظر گرفته شده برای حق بن کارگری نیز در سال آینده معادل 600 هزار تومان تعیین شده است.

نکته 1: حق بن کارگری و حق مسکن به تمام کارگران تعلق می‌گیرد.

نکته 2: سازمان‌ها موظف‌اند، مبلغ پایه سنوات را فقط به کسانی بپردازند که بیش از یک سال در سازمان‌شان مشغول به کار بوده‌اند.

همچنین حق مسکن حدود 450 هزار تومان در نظر گرفته شده که البته این مورد بعد از تصویب هیئت وزیران، قابل اعمال خواهد بود.

مبلغ دریافتی کارگران بدون سابقه کار

دستمزد روزانه (با مبنای ۳۰ روزه) ۸۸۵٫۱۶۵ ریال
دستمزد ماهیانه ۲٫۶۵۵٫۴۹۵ تومان
پایه سنوات 0
بن ۶۰۰٫۰۰۰ تومان
حق مسکن ۴۵۰٫۰۰۰ تومان
حق اولاد ۲۶۵٫۵۴۹ تومان
دریافتی بدون فرزند پس از کسر حق بیمه 3/446/198 تومان
دریافتی با 1 فرزند پس از کسر حق بیمه 3/711/657 تومان

مبلغ دریافتی کارگران با یک سال سابقه کار در همان سازمان

دستمزد روزانه (با مبنای ۳۰ روزه) ۸۸۵٫۱۶۵ ریال
دستمزد ماهیانه ۲٫۶۵۵٫۴۹۵ تومان
پایه سنوات 140/000 تومان
بن ۶۰۰٫۰۰۰ تومان
حق مسکن ۴۵۰٫۰۰۰ تومان
حق اولاد ۲۶۵٫۵۴۹ تومان
دریافتی بدون فرزند پس از کسر حق بیمه 3/576/308 تومان
دریافتی با 1 فرزند پس از کسر حق بیمه 3/841/857 تومان

سایر سطوح مزدی اما افزایش کمتری خواهند داشت و طبق توافقات صورت گرفته، 26% افزایش پیدا خواهند کرد.

مزایای حقوق کارگری چطور محاسبه می‌شود؟

موارد موجود در فیش حقوق کارگری براساس فرمول‌های دقیق محاسبه می‌شود. برای این که دید بهتری در مورد نحوه محاسبه حقوق کارگری داشته باشید فرمول‌های استفاده شده و روش محاسبه آیتم‌های موجود در جدول بالا را توضیح می‌دهیم.

  • فرمول محاسبه مزد هر ساعت کار: مبلغ مزد روزانه تقسیم بر 7.33
  • فرمول محاسبه سنوات سالانه: تعداد روزهای کارکرد ضربدر 365 روز/ مبلغ حقوق پایه
  • نحوه محاسبه مبلغ عیدی و پاداش سالانه: دوبرابر حقوق ماهیانه ضربدر تعداد روزهای کارکرد/ 365 روز
  • فرمول محاسبه مبلغ اضافه کاری در قانون کار: مبلغ مزد ساعتی ضربدر 1.4 ضربدر ساعات اضافه کار
  • فرمول محاسبه جمعه کاری در قانون کار: مزد ساعتی ضربدر 0.4 ضربدر ساعات جمعه کاری
  • نحوه محاسبه شب کاری طبق قانون کار: مزد ساعتی ضربدر 0.35 ضربدر ساعات شب کاری

قانون کار و تعاریف مختلف آن

سند جامع حمایت از حقوق کارگر در سال  1369 در دوازده فصل کلی تدوین و تصویب شد. از آن زمان این سند، مبنای تمامی تصمیم گیری‌ها راجع به حق و حقوق کارگران و شاغلین خواهد بود. بسیاری از مفاهیم مثل حداقل مزد، حق سنوات، حق بیمه، حق السعی و اصطلاحاتی مانند آن که در مورد حقوق و دستمزد می‌شنوید تعریف مشخصی در قانون کار دارد. در ادامه به مفهوم برخی از رایج‌ترین اصطلاحات کار که در وبسایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعریف شده‌اند می‌پردازیم:

حقوق و دستمزد: مبلغ مزدی است که ماهیانه به کارگران پرداخت می‌شود.

تعریف کارگر از نظر قانون کار: کارگر به فردی گفته می‌شود که در ازای کار درخواستی برای کارفرما، مزد و حقوق دریافت می‌کند و به دو دسته کارگر مشمول قانون کار و کارگر غیرمشمول قانون کار دسته بندی می‌شود. لازم به ذکر است کارمندان شرکت‌های خصوصی هم بر طبق قانون، مشمول قوانین کارگری محسوب می‌شوند.

حداقل مزد: میزان مزدی است که هرسال توسط شواری عالی کار و بر طبق مفاد قانون کار تعیین و ابلاغ می‌شود. به این ترتیب، کارفرمایان برای کارگری که طبق حداکثر ساعات کار مشغول به کار بوده مجاز به پرداخت مبلغی کمتر از این میزان نیستند.

حق السعی کارگران: مجموع مبلغ مزد و مزایای نقدی و غیرنقدی که به کارگر مشمول قانون کار تعلق پیدا می‌کند. مزد و حقوق، کمک عایله مندی، هزینه مسکن، خواربار و ایاب و ذهاب، پاداش افزایش تولید و نظایر آن بخشی از موارد مبلغ حق السعی کارگری هستند.

حق اولاد: با توجه به هزینه‌های بیشتر متاهلین نسبت به مجردین، قانون برای حمایت بیشتر از خانواده ها ردیفی به اسم حق اولاد را تعریف کرده است. البته استفاده از این حق دو شرط اصلی دارد:

  • فرزندان تحت تکفل کارگر یا زیر 18 سال باشند یا مشغول به تحصیل باشند یا براساس نظر کمیسیون پزشکی از کار افتاده تشخیص داده شوند.
  • کارگر باید حداقل 720 روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.

سابق بر این، حق اولاد تنها به دو فرزند تعلق پیدا می‌کرد، اما در حال حاضر کارفرما موظف است در صورت امکان به ازای تمامی فرزندان کارگر، حق اولاد پرداخت کند. براساس قانون کار، به ازای هر فرزند، مبلغی معادل با حقوق سه روز کاری به حقوق ماهیانه کارگر اضافه می‌شود.

حداقل حقوق 1400

اضافه کاری و نحوه محاسبه آن: براساس قانون کار یک کارگر 44 ساعت در هفته کار می‌کند. البته در مورد مشاغل سخت و زیان آور این مقدار تا 36 ساعت هم کاهش پیدا می‌کند.  بر اساس قانون کار، هر کارگر علاوه بر ساعات کاری قانونی، روزانه 4 ساعت می‌تواند اضافه کاری داشته باشد. نحوه محاسبه مزد اضافه کاری، 40% بیشتر از مزد ساعتی کارگر در ساعات کار معمول خواهد بود. به عبارت دیگر برای محاسبه مبلغ اضافه کاری باید تعداد ساعات اضافه کاری را در مزد ساعتی و عدد 1.4 ضرب کنید تا مبلغی که بابت اضافه کار دریافت خواهید کرد به دست بیاید.

شورای عالی کار چیست؟

شورای عالی کار یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی است که برخی وظایف و مسئولیت‌های مربوط به قانون کار، از جمله تعیین میزان حقوق کارگری را بر عهده دارد. اعضای شورای عالی کار از 9 نفر عضو تشکیل می‌شود که شامل وزیر تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی، دو نفر به تایید هیئت وزیران، سه نفر نماینده کارگران و سه نفر نماینده کارفرمایان است. در جلسه شورای عالی در مورد میزان افزایش حقوق حداقلی کارگری بحث و گفتگو انجام می‌شود و رقم توافق شده به عنوان میزان افزایش حقوق در سال بعد ابلاغ خواهد شد.

حقوق وزارت کار چطور محاسبه و تعیین می‌شود؟

هر ساله و در اواخر ساله دولت موظف است میزان افزایش حقوق کارمندان دولت را اعلام کند. براساس این افزایش حقوق، میزان حداقل حقوق وزارت کار نیز محاسبه می‌شود. البته برای افزایش حقوق حداقلی کارگران لازم است جلسه شورای عالی تشکیل شود و حاضرین در مورد مبلغ نهایی به توافق برسند.

شورای عالی کار از نمایندگان سه گروه مختلف تشکیل می‌شود: نمایندگان کارگران، نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان دولت. این نمایندگان در جلسه شورای عالی شرکت می‌کنند و در مورد حق و حقوق کارگران و میزان افزایش حقوق در سال بعد تصمیم گیری می‌کنند. رقمی که در این جلسه مورد توافق قرار بگیرد حداقل حقوق کارگری در سال بعدی خواهد بود. البته علاوه بر حقوق، در مورد سایر ردیف‌های مزدی مثل حق مسکن، بن، حق اولاد و حق سنوات نیز تصمیم گیری می‌شود.

ساخت رزومه حرفه ای

البته لازم به ذکر است که براساس قانون کار، شاغلین بخش خصوصی که در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف مشغول به کار هستند هم «کارگر» محسوب می‌شوند و مشمول قوانین کار قرار می‌گیرند. بنابراین افزایش حقوق حداقلی کارگری می‌بایست در مورد کارمندان بخش خصوصی نیز اعمال شود و کارفرمایان موظف به افزایش حقوق کارکنان خود در سال 1400 هستند.

جمع بندی

براساس آخرین خبر از جلسه شورای عالی کار، میزان افزایش حقوق 1400 معادل با 39% اعلام شد. افزایش قیمت‌ها و نرخ تورم موجب شده بود حقوق کارگران کفاف مخارج و هزینه‌های آن‌ها را ندهد و همیشه در مورد اینکه حقوق کارگری باید افزایش بیشتری داشته باشد بحث و گمانه زنی وجود داشت. امسال مبلغ افزایش حقوق بسیار بیشتر از سال‌های گذشته است و با افزایش حقوق 1400 به میزان 39% حداقل مزد کارگری بالاتر از 4 میلیون تومان خواهد بود. البته این میزان افزایش حقوق مربوط به حداقل حقوق وزارت کار است و در مورد سایر سطح مزدی میزان افزایش معادل 26% در نظر گرفته شده است.

هدف از این افزایش، حمایت و صیانت از حق و حقوق کارگران و افزایش تولید اعلام شده است. امید است این افزایش حقوق بتواند به بهتر شدن کیفیت زندگی و وضعیت معیشتی کارگران کمک بیشتری بکند و فرصت‌های استخدام بهتری را در اختیار کارجویان قرار دهد.

سوالات متداول

[faq p=6210]
[faq p=6212]

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه