افزایش حقوق ۱۴۰۱کارگران و میزان مالیات بر درآمد چقدر خواهد بود؟

نوشته شده توسط مهناز جلدی
زمان مطالعه: 10دقیقه
افزایش حقوق ۱۴۰۱کارگران و میزان مالیات بر درآمد چقدر خواهد بود؟

طبق آخرین اخبار منتشرشده، افزایش حقوق ۱۴۰۱ کارگران وزارت کار، ۵۷/۴ درصد است که مبلغ حداقل حقوق را به رقم حداقل ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان رسانده است. طی روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها و بحث‌های زیادی پیرامون این افزایش حقوق و پیامدهای آن در فضای مجازی شکل گرفته است. برخی معتقد هستند این افزایش حقوق به ضرر کارفرما خواهد بود و برخی دیگر هم معتقدند با وجود تورم، افزایش حقوق کارگران چندان تاثیری در افزایش قدرت خرید آن‌ها نخواهد داشت. یکی دیگر از بحث‌های مهم پیرامون حقوق سال بعد، مالیات بر حقوق کارگران است؛ چرا که با افزایش حداقل حقوق، کارگران باید حداقل ۱۰ درصد از حقوق خود را مالیات بپردازند. در این مطلب به بررسی همه جوانب این افزایش حقوق خواهیم پرداخت و جداول حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ را نیز برای استفاده شما مخاطبان عزیز، بررسی خواهیم کرد.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

واقعیت این است که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارگران و کارمندان شاغل در بخش خصوصی و دولتی در روزهای پایانی سال، مبلغ افزایش حقوق سال بعد است. خیلی از شاغلان در بخش خصوصی و دولتی، از تورم بالا، وضعیت معیشتی نامناسب و کافی نبودن درآمد خود گلایه دارند. این روزها که کم‌کم به شب عید ۱۴۰۱ نزدیک می‌شویم، جستجو برای دنبال کردن اخبار مربوط به بخشنامه افزایش حقوق ۱۴۰۱ بیشتر شده است. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به آخرین اخبار مربوط به افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ بپردازیم.

حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱: دولت و مجلس چه می‌گویند؟

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، دولت پیشنهاد افزایش پلکانی حداقل حقوق کارکنان دولت را ارائه کرده است. این افزایش حقوق که از ۵ تا ۲۹ درصد اعمال می‌شود، می‌تواند حداقل حقوق کارمندان بخش دولتی را از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی که در سال ۱۴۰۰ پیشبینی شده بود به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برساند.

اما رویکرد مجلس نسبت به افزایش حقوق کارمندان دولت چیست؟ در جلسات بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق، حقوق پایه کارکنان نسبت به آنچه که دولت پیشبینی کرده بود ۲۴ درصد دیگر افزایش یافت و به ۶۰ درصد رسید؛ بنابراین می‌توان گفت پایه حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۱ به عدد ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود؟

طبق گفته‌های رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، تمام تلاش بر این است که باتوجه به گرانی کالاهای اساسی، حذف ارز تدریجی و تورم، تا حد امکان افزایش حقوق به قانون کار نزدیک باشد.

طبق ماده ۴۱ قانون کار، افزایش حقوق‌ها باید بر اساس تورم باشد. البته بالا بردن مبلغ حداقل حقوق تا سقف تورم بسیار بحث‌برانگیز است؛ چرا که در شرایط فعلی، کارفرمایان هم قادر به پرداخت افزایش حقوق‌ها نیستند. در جلسه‌ای که در ماه بهمن سال جاری با وزیر کار برگزار شد، بنا شد مشوق‌هایی برای کارفرمایان در نظر گرفته شود تا ضرر نکرده و بتوانند حقوق کارگران را پرداخت کنند.

طبق آخرین صحبت‌های انجام‌شده در سال ۱۴۰۰، درصد افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ برابر با ۵۷/۴ درصد خواهد بود. با این توضیحات، حداقل حقوق کارگران در سال آینده برابر با ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان خواهد بود. در ادامه به بررسی میزان مالیات بر درآمد کارگران در سال ۱۴۰۱ خواهیم پرداخت که در روزهای اخیر بحث‌های زیادی پیرامون آن شکل گرفته است.

میزان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱

معافیت مالیاتی ۱۴۰۱ کارگران و کارمندان دولت

در سال‌های گذشته کارمندان دولت بخشی از حقوق خود را به‌عنوان مالیات پرداخت می‌کردند. امسال با توجه به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران، این افراد نیز باید بسته به میزان حقوقی که دریافت می‌کنند، بخشی از حقوق خود را به‌عنوان مالیات پرداخت کنند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر معافیت مالیاتی کارگران و کارمندان دولت خواهیم پرداخت.

لینک مرتبط: آگهی های استخدام انباردار در اهواز

جدول معافیت مالیاتی کارگران وزارت کار

در جلسه‌ای که روز ۱۱ اسفند با حضور نمایندگان مجلس برگزار شد، با بند ۵ تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه که موضوع آن تعیین سقف مالیاتی کارگران بود موافقت گردید. طبق این بند، سقف معافیت مالیاتی درآمد سالانه کارگران در سال ۱۴۰۱ برابر با ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، یعنی ماهانه ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

همانطور که پیش از این گفتیم، در سال ۱۴۰۱ هیچ کارگری کمتر از ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافت نخواهد کرد؛ بنابراین بخشی از حقوق کارگران در سال آینده، به پرداخت مالیات اختصاص خواهد یافت. اما مبلغ مالیات پرداختی کارگران در سال ۱۴۰۱ چقدر خواهد بود؟ برای پاسخ دقیق به این سوال، ابتدا به جدول زیر نگاهی بیندازید که در آن نرخ پرداخت مالیات بر درآمد ماهانه در سال ۱۴۰۱ مشخص شده است:

ردیف میزان درآمد ماهانه نرخ پرداخت مالیات
۱ تا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معاف از پرداخت مالیات بر درآمد
۲ نسبت به مازاد ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان ۱۰ درصد
۳ نسبت به مازاد ۱۵ میلیون تومان تا ۲۵ میلیون تومان ۱۵ درصد
۴ نسبت به مازاد ۲۵ میلیون تومان تا ۳۵ میلیون تومان ۲۰ درصد
۵ نسبت به مازاد ۳۵ میلیون تومان به بالا ۳۰ درصد

همانطور که مشاهده می‌شود نرخ پرداخت مالیات برای افرادی که ماهانه بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان درآمد دارند، برابر با ۱۰ درصد خواهد بود. برای محاسبه حداقل مالیات پرداختی کارگران در سال ۱۴۰۱، لازم است آستانه معافیت مالیاتی (۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) را از میزان حداقل حقوق ماهانه کارگران (برابر با ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان) کم کنیم:

میزان مابه‌التفاوت حقوق مشمول مالیات کارگران (ماهانه) =

۵,۶۷۹,۰۰۰ – ۵,۶۰۰,۰۰۰ = ۷۹,۰۰۰ تومان

همانطور که مشاهده می‌شود یک کارگر که حداقل حقوق وزارت کار را دریافت می‌کند، در سال ۱۴۰۱ باید برای ۷۹ هزار تومان از حقوق ماهانه خود که مازاد بر سقف معافیت مالیاتی است، ۱۰ درصد مالیات پرداخت کند. بنابراین میزان حداقل مالیات بر درآمد کارگران در سال ۱۴۰۱، ماهانه ۷ هزار و ۹۰۰ تومان و سالانه ۹۴ هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.

جدول معافیت مالیاتی کارمندان دولت

میزان مالیات بر حقوق کارمندان دولت به‌صورت زیر است:

ردیف میزان حقوق درصد مالیات
۱ از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۱۵ میلیون تومان ۱۰ ٪
۲ از ۱۵ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان ۱۵ ٪
۳ از ۲۵ میلیون تا ۳۵ میلیون تومان ۲۰ ٪
۴ بیشتر از ۳۵ میلیون تومان ۳۰ ٪

 

‌لازم به ذکر است با موافقت نمایندگان مجلس، اعضای هیئت علمی بالینی تمام‌وقت جغرافیایی و متخصص‌های بالینی تمام‌وقت جغرافیایی فقط مشمول ۱۰ درصد مالیات بر درآمد می‌شوند. همچنین پزشکان و آموزگاران ابتدایی و راهنمایی که در مناطق روستایی و عشایری مشغول به کار هستند تا سقف ۲۰ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

جدول حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ (بدون سابقه کار)

طبق اخباری که اخیراً منتشر شده است، حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱، ۵۷/۴ درصد افزایش خواهد یافت. طبق آخرین جلسه شورای عالی کار در سال ۱۴۰۰ که برای تعیین حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۱ برگزار شد، جزئیات حقوق کارگران وزارت کار با افزایش ۵۷/۴ درصدی به صورت زیر خواهد بود:

  • حداقل دستمزد روزانه کارگران در سال ۱۴۰۱: 139 هزار و 325 تومان
  • پایه حقوق ماهانه کارگران در سال ۱۴۰۱: ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان
  • بن کارگری: ۸۵۰ هزار تومان
  • حق مسکن کارگران: ۶۵۰ هزار تومان
  • پایه سنوات: ۷ هزار تومان روزانه (۲۱۰ هزار تومان ماهانه)
  • حق اولاد: ۴۱۷ هزار و ۹۷۵ تومان

با احتساب این موارد، حداقل حقوق ناخالص دریافتی کارگران (بدون بیمه و مالیات) ۵ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۷۵۰ تومان است که از آن مالیات و بیمه هم کسر می‌شود.

هر سال بخشی از حقوق کارگران نیز به پرداخت بیمه تامین اجتماعی اختصاص پیدا می‌کند. طبق قانون، ۳۰ درصد از حقوق دریافتی کارگران مشمول قانون کار به پرداخت بیمه اختصاص پیدا می‌کند. از این ۳۰ درصد، پرداخت ۷ درصد آن از طریق کسر از حقوق کارگر و ۲۳ درصد مابقی، توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود. مقدار حق بیمه کارگران هر سال توسط سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌شود. فرمول حق بیمه پرداختی به‌صورت زیر است:

حق بیمه پرداختی توسط کارگر = ((تعداد روزهای کارکرد × پایه حقوق روزانه) + حق مسکن + بن کارگری) × 0/07

با محاسباتی که طبق موارد گفته شده در بالا انجام می‌شود، می‌توان گفت حداقل حقوق دریافتی کارگران در سال ۱۴۰۱ با احتساب پایه حقوق ماهانه، بن کارگری و حق مسکن و بعد از کسر حق بیمه و مالیات (برای ماه‌های ۳۰ روزه)، ۵ میلیون و ۲۸۲ هزار و ۱۶۷ تومان خواهد بود.

در جدولی که در ادامه آمده، اطلاعات مدنظر به‌صورت خلاصه آمده است.

ردیف اقلام میزان در ماه‌های ۳۰ روزه سال ۱۴۰۱ (تومان) میزان در ماه‌های ۳۱ روزه سال ۱۴۰۱ (تومان)
۱ حداقل دستمزد روزانه 139,325 139,325
۲ پایه حقوق ماهانه 4,179,750 4,319,075
۳ بن کارگری 850,000 850,000
۴ حق مسکن 650,000 650,000
۵ مالیات بر درآمد (ماهانه) 7,900 21,907
۶ حق بیمه 397,582 407,335
۷ حداقل حقوق ماهانه کارگران بدون فرزند و بدون سابقه کار در سال ۱۴۰۱ (پس از کسر حق بیمه و مالیات) 5,282,167 5,389833

‌جدول حقوق کارگران با سابقه کار (حداقل یک سال)

حداقل دستمزد ناخالص ماهانه  برای کارگران با یک فرزند و حداقل یک سال سابقه کار در یک شرکت، برابر با با ۶ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۷۲۵ تومان است که از آن حق بیمه و مالیات هم کسر می‌شود.

به حقوق ناخالص این کارگران، ۱۰ درصد مالیات مازاد بر سقف معافیت مالیاتی (۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) نیز تعلق می‌گیرد؛ این یعنی فردی که یک فرزند و حداقل یک سال سابقه کار در شرکت خاصی را دارد، باید برای ۷۰۷ هزار تومان از حقوق خود ۱۰ درصد مالیات پرداخت کند که برابر با ۷۰ هزار و ۷۰۰ تومان می‌شود.

در نتیجه حداقل حقوق نهایی خالص کارگران با حداقل یک سال سابقه کار و یک فرزند، پس از کسر حق بیمه و مالیات به مبلغ ۵ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۴۱۸ تومان می‌رسد.

حداقل دستمزد ناخالص ماهانه برای کارگران با دو فرزند و حداقل یک سال سابقه کار در یک شرکت نیز برابر با ۶ میلیون و ۸۷۲ هزار و ۲۵ تومان است.

به حقوق ناخالص این افراد، ۱۰ درصد مالیات مازاد بر سقف معافیت مالیاتی (۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) نیز تعلق می‌گیرد؛ این یعنی فردی که دو فرزند و حداقل یک سال سابقه کار در آن شرکت خاص را دارد، باید برای ۱ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان از حقوق خود ۱۰ درصد مالیات پرداخت کند که برابر با ۱۱۲ هزار و ۵۷۰ تومان است.

در نتیجه حداقل حقوق نهایی خالص کارگران با حداقل یک سال سابقه کار و یک فرزند پس از کسر حق بیمه و مالیات، به مبلغ ۶ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۵۴۸ تومان می‌رسد.

طبق قانون کار، کارگرانی که حداقل یک سال در یک شرکت خاص کار کرده باشند، مشمول دریافت پایه سنوات از سوی آن شرکت می‌شوند.

 در جدولی که در ادامه آمده، اطلاعات مدنظر به‌صورت خلاصه آورده شده است.

ردیف اقلام میزان در ماه‌های ۳۰ روزه سال ۱۴۰۱ (تومان) میزان در ماه‌های ۳۱ روزه سال ۱۴۰۱ (تومان)
۱ حداقل دستمزد روزانه 139,325 139,325
۲ پایه حقوق ماهانه 4,179,750 4,319,075
۳ بن کارگری 850,000 850,000
۴ حق مسکن 650,000 650,000
۵ پایه سنوات (ماهانه) 210,000 217,000
۶ حق اولاد 417,975 417,975
۷ حق بیمه 397,582 407,335
۸ مالیات بر درآمد کارگران با یک فرزند (ماهانه) 70,725 85,405
۹ مالیات بر درآمد کارگران با دو فرزند (ماهانه) 112,570 127,202
۱۰ حداقل حقوق ماهانه کارگران با یک فرزند و حداقل یک سال سابقه کار در سال ۱۴۰۱ 5,839,418 5,961,310
۱۱ حداقل حقوق ماهانه کارگران با دو فرزند و حداقل یک سال سابقه کار در سال ۱۴۰۱ 6,215,548 6,337,488

‌لینک مرتبط: فرصت های استخدام کارشناس صادرات

پیشنهاد مجلس برای افزایش حقوق کارگران

در آخرین روزهای اسفند سال ۱۴۰۰ جلسات نهایی برای تعیین حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

طبق ماده ۴۱ قانون کار، شورای عالی کار موظف است هر سال میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به این معیارها تعیین کند:

  • حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود؛
  • حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه‌ای باشد تا‌ زندگی یک خانواده (که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود) تأمین نماید.

در روزهای اخیر صحبت‌ها و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره رقم پیشنهادی مجلس برای افزایش حقوق کارگران به گوش رسیده است. امسال اولین سالی است که سبد معیشت کارگران توسط دولت و با همکاری گروه‌های کارگری و کارفرمایی قیمت‌گذاری شده است. رقم سبد معیشت سال ۱۴۰۱ برابر با ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان برای یک خانواده شهری ۳/۳ نفری تعیین شده است. اگرچه این رقم با میزان واقعی هزینه‌ها فاصله قابل توجهی داشته و به خط فقر نزدیک است، اما نقش دولت در این قیمت‌گذاری باعث شده است امکان مذاکره برای افزایش حقوق کارگران بیشتر از قبل باشد.

نحوه محاسبه حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ (فرمول‌های مهم)

در این بخش قصد داریم به بررسی فرمول‌های مهم برای محاسبه دستمزد ساعتی، اضافه کاری، شب‌کاری و … بپردازیم.

ردیف فرمول نحوه محاسبه
۱ دستمزد هر ساعت کار مزد روزانه تقسیم بر ۷/۳۳
۲ اضافه کاری (دستمزد هر ساعت کار) ضرب در ۱/۴ ضرب در (تعداد ساعات اضافه‌کاری)
۳ دستمزد روزهای جمعه (دستمزد هر ساعت کار) ضرب در ۰/۴ ضرب در (تعداد ساعات کار در روز جمعه)
۴ دستمزد شب‌کاری (دستمزد هر ساعت کار) ضرب در ۰/۳۵ ضرب در (تعداد ساعات شب‌کاری)
۵ حق بیمه کل (پایه حقوق + بن کارگری) ضرب در ۰/۳
۶ مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۱ (سقف مالیاتی مربوطه – حقوق مشمول مالیات) ضرب در (درصد مالیات ردیف مربوطه)
۷ حق سنوات ماهانه ۲/۵ ضرب در (سابقه کار به ماه) ضرب در (مزد روزانه کارگر)
۸ عیدی و پاداش (سابقه کار به سال) ضرب در (دو برابر آخرین حقوق ماهانه)

‌اصطلاحات مهم قانون کار

برای درک بهتر جداول ارائه‌شده در این مطلب و آشنایی بیشتر مخاطبان با قوانین کار، در این بخش به برخی از مهم‌ترین اصطلاحات قانون کار اشاره می‌کنیم.

  • کارگر: طبق قانون کار، کارگر فردی است که در مقابل دریافت هرگونه حق‌السعی از جمله مزد، حقوق،‌سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.
  • کارفرما: کارفرما فردی حقیقی یا حقوقی است که کارگر به درخواست او و در قبال دریافت حق‌السعی، کار می‌کند.
  • حق‌السعی: کلیه دریافت‌های قانونی شامل مزد یا حقوق کمک عائله‌مندی، هزینه مسکن، خواروبار، ایاب‌و‌ذهاب، مزایای غیرنقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و … که طبق قرارداد کار به کارگر پرداخت می‌شوند.
  • مزد: مزد شامل وجوه نقدی و غیرنقدی است که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود. در صورتی که مزد طبق ساعت کار پرداخت شود به آن مزد ساعتی و اگر بر اساس میزان انجام کار یا محصول تولیدی باشد کارمزد گفته می‌شود.
  • حق اولاد: مطابق با قانون، همه کارگران دارای فرزند در پایان ماه مبلغی را تحت عنوان حق اولاد به‌عنوان کمک هزینه مخارج آن‌ها دریافت می‌کنند.
  • حق عائله‌مندی: کارمندان دولتی علاوه بر دریافت حق اولاد تا سه فرزند، از کمک هزینه عائله مندی (برای همسران) نیز برخوردار هستند.
  • بن کارگری: بن کارگری مبلغ مشخصی است که جهت تهیه ارزاق به‌صورت ماهانه به کارگران تخصیص داده می‌شود.
  • حق مسکن: حق مسکن مبلغی است که به حداقل حقوق کارگر اضافه شده و به‌عنوان یک مزیت رفاهی جهت پرداخت هزینه مسکن به او پرداخت می‌شود. میزان حق مسکن در ابتدای سال توسط شورای عالی کار مشخص می‌شود.

قانون کار ایران

عیدی کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۱

نحوه محاسبه عیدی کارمندان و کارگران فرمول مشخصی داشته و شرکت‌ها موظف به پیروی از آن هستند. طبق قانون کار، میزان عیدی که کارفرماها باید به کارگران پرداخت کنند عددی بین دو برابر پایه حقوق و سه برابر پایه حقوق است؛ بنابراین حداقل عیدی در سال ۱۴۰۱ (برای افرادی که حداقل یک سال با شرکت همکاری داشته‌اند) برابر با ۶۰ ضرب‌در حداقل دستمزد روزانه و حداکثر آن برابر با ۹۰ ضرب در حداقل دستمزد روزانه خواهد بود. همچنین مبلغ عیدی پرداختی به افرادی که کمتر از یک سال با شرکت همکاری داشته‌اند برابر با (حقوق ماهیانه) ضرب در (تعداد ماه‌های همکاری) تقسیم بر ۱۲ خواهد بود.

 سال گذشته مبلغ عیدی پرداختی دولت به کارکنانش برابر با ۱ میلیون و ۵۲۴ هزار تومان بود. امسال نیز عیدی کارکنان دولت مبلغ ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. همچنین به کارمندان متاهل مبلغ ۴۰۰ تومان به‌عنوان کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان نیز برای هر فرزند تحت تکفل پرداخت شد.

اخبار امروز افزایش حقوق کارگران

در این مطلب تلاش کردیم آخرین اخبار مربوط به جزئیات افزایش حقوق کارگران و کارمندان دولت در سال ۱۴۰۱ را بررسی کنیم. این مطلب به محض دریافت آخرین اخبار مربوط به افزایش حقوق‌ها، به‌صورت روزانه به‌روزرسانی خواهد شد.

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه