حقوق ماهیانه مهندس نفت در ایران و جهان چقدر است و تحت تأثیر چه عواملی قرار دارد؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
حقوق ماهیانه مهندس نفت در ایران و جهان چقدر است و تحت تأثیر چه عواملی قرار دارد؟

کشور ما یکی از نفت‌خیزترین کشورهای دنیا و دارای میادین متعدد استخراج نفت و گاز است. فرصت‌های شغلی متعددی برای مهندسین نفت در کشور ما وجود دارد. حقوق ماهیانه مهندس نفت در مقایسه با خیلی از مشاغل دیگر مهندسی، نسبتا بالاتر است. البته، این کار، دشواری‌های خاص خودش را نیز دارد.

استخدام

با اینکه در کشور ما، صنعت نفت، یک صنعت ملی است و اکثر مهندسین نفت در استخدام دولت هستند، اما شرکت ملی نفت بعضی از کارها را به شرکت‌های پیمانکاری خصوصی می‌سپارد و بعضی از شرکت‌های خصوصی دیگر نیز در حوزه‌ی تولید فرآورده‌های نفتی کار می‌کنند. تمامی این شرکت‌ها به مهندسین نفت نیاز دارند. بنابراین، به غیر از استخدام شدن در شرکت ملی نفت، راه‌های دیگری نیز پیش روی مهندسین نفت برای کسب درآمد، وجود دارد.

در این مقاله، پس از آشنایی مختصر با شغل مهندسی نفت و مزایای آن، در رابطه با حقوق ماهیانه مهندس نفت در ایران و جهان صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

برای مشاهده‌ی آگهی‌های استخدام مهندس نفت کلیک کنید.

آشنایی مختصر با رشته مهندسی نفت

مهندسی نفت چیست

انرژی نقشی کلیدی و حیاتی در زندگی روزمره‌ی ما دارد؛ از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروهای ما برای کار کردن وابسته به اشکال مختلف انرژی هستند. یکی از منابع انرژی بسیار مهم در دنیا، سوخت‌های فسیلی می‌باشد.

با وجود تجدید ناپذیر بودن این منابع انرژی و مشکلات زیست‌محیطی آن‌ها، همچنان، منبع اصلی تأمین انرژی در دنیا محسوب می‌شوند و پیشبینی می‌شود که انسان تا چندین سده‌ی دیگر، وابسته به ذخایر نفت و گاز باشد و البته هنوز میزان ذخایر نفت و گاز در دنیا بسیار زیاد است و حتی خیلی از منابع نفت و گاز در دنیا یا کشف نشده، یا قابل استخراج نیستند. حتی بعضی از کشورها، چاه‌های نفت خود را دست نخورده باقی گذاشته‌اند. البته، نفت فقط یک منبع انرژی نیست بلکه ماده‌ی خام اولیه در پتروشیمی‌ها برای ساخت بسیاری از مصنوعات مثل پلاستیک و پلیمرهای مختلفی است که کاربردهای بسیار زیادی در زندگی بشر دارند.

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام جدید در تهران و شهرستان‌ها

اما اکتشاف، استخراج و فرآوری سوخت‌های فسیلی، کار بسیار پیچیده‌ای است که تنها به دست مهندسین نفت قابل انجام می‌باشد. این مهندسین به کمک ریاضیات و علوم زمیتن‌شناسی، فیزیک و شیمی، استفاده از منابع نفت و گاز را برای بشر، امکان‌پذیر می‌سازند. امروزه، نیاز بالایی به استخدام مهندس نفت، در خیلی از کشورهای دنیا، به ویژه کشورهای نفت‌خیز، مثل کشور ما وجود دارد.

وضعیت بازار کار رشته‌ی مهندسی نفت

با وجود اینکه بسیاری از کشورها، به ویژه کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، در حال جایگزینی سوخت‌های فسیلی با منابع سوخت تجدید پذیر و سازگار با محیط زیست هستند، پیشبینی می‌شود که نیاز به استخدام مهندس نفت از سال ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹، حدود ۳ درصد رشد داشته باشد که البته کمی کمتر از میانگین رشد تمامی مشاغل است. بازار کار خوب این رشته، به ویژه در کشور ما، ارتباط مستقیمی با بالا بودن حقوق ماهیانه مهندس نفت در مقایسه با دیگر مشاغل مهندسی دارد.

مطالب مرتبط: آشنایی با رشته مهندس نفت

بالا بودن حقوق ماهیانه مهندس نفت تنها مزیت این شغل نیست

همانطور که می‌دانید، کشور ما از نفت‌خیزترین کشورهای دنیا است و اقتصادی کاملا وابسته به نفت دارد. اهمیت شغل مهندسی نفت در کشور ما زمانی مشخص می‌شود که به آثار ویرانگر تحریم نفتی کشور نگاه می‌کنیم. پس از اینکه ایالات متحده‌ی آمریکا، شریان‌های فروش نفت را بر کشور ما بست، اقتصاد کشور رو به فروپاشی رفت و موجی از تورم، گرانی و بیکاری، جامعه را در بر گرفت. همین تجربه برای تأکید بر اهمیت کاری که مهندسین نفت انجام می‌دهند، کافی است. بنابراین، یک مهندس نفت هرگز در ایران، بیکار نخواهد ماند. به علاوه، حقوق ماهیانه مهندس نفت در کشور ما در مقایسه با سایر مشاغل مهندسی، بالاتر است. البته بازار کار خوب و حقوق بالا تنها مزیت‌های این شغل نیستند. در زیر، چندین دلیل دیگر برای شما می‌آوریم که چرا انتخاب رشته‌ی مهندسی نفت، یک انتخاب هوشمندانه است.

رزومه ساز

۱- مهندسین نفت در حفاظت از محیط زیست نقش مهمی دارند

اگر عاشق حفاظت از محیط زیست هستید، رشته‌ی مهندسی نفت، یک رشته‌ی عالی برای شما است. ممکن است با توجه به مشکلات زیست محیطی صنعت نفت، این گفته کمی عجیب باشد. با این حال، دقت داشته باشید که یکی از نکاتی که در هر پروژه‌ی مهندسی نفت باید به آن توجه شود، به حداقل رساندن آسیب‌های زیست محیطی است. شما می‌توانید با ورود به حوزه‌ی مهندسی نفت، روش‌های جدیدی برای اکتشاف، استخراج و فرآوری نفت ابداع کنید که آسیب‌های زیست محیطی کمتری داشته باشند.

همچنین، در شغل خود به عنوان یک مهندس نفت می‌توانید از رویکردهایی که کمترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کنند، استفاده کنید. به یاد داشته باشید که صنعت نفت همواره آسیب‌های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می‌کند و شما به عنوان یک مهندس نفت می‌توانید شدت این آسیب‌ها را تعیین کنید.

۲- سفر به مناطق جدید

اگر عاشق سفر کردن باشید، از شغل مهندسی نفت لذت خواهید برد. شاید بعضی وقت‌ها و در بعضی از جایگاه‌های شغلی، یک کار دفتری داشته باشید و تمامی کارهای خود را پشت کامپیوتر انجام دهید اما در هر صورت، زمانی نیاز خواهد بود که به چاه‌های نفت یا سکوهای نفتی روی دریا بروید. چنین سفرهایی با هزینه‌ی سازمانی خواهد بود که در استخدام آن هستید و بهترین امکانات رفاهی در اختیار شما قرار خواهد گرفت. حق مأموریت و سختی کار نیز دریافت خواهید کرد و از دیدن مناطق جدید لذت خواهید برد.

۳- امکان پیشرفت حرفه‌ای

پیشرفت شغلی در مهندسی نفت

پیشرفت حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین مواردی است که در انتخاب یک مسیر شغلی باید به آن توجه داشته باشید. زمانی احساس خوشبختی خواهید کرد که در زندگی خود پیشرفت کنید و پیشرفت حرفه‌ای، یکی از مهم‌ترین جنبه‌های پیشرفت در زندگی است.

مظالب مرتبط: استخدام مهندس نفت و پلیمر

بنابراین، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این شغل، امکان ترفیع گرفتن و پیشرفت حرفه‌ای تا بالاترین جایگاه‌های شغلی است. کسی که وارد حوزه‌ی مهندسی نفت می‌شود، کارش را از کارآموزی شروع می‌کند و اگر عملکرد خوبی داشته باشد و نخواهد با درآمد خوبی که از این شغل دارد، خیلی زود بازنشسته شود یا سراغ یک حرفه‌ی دیگر برود، می‌تواند تا بالاترین سطوح سازمانی در شرکت ملی نفت و دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه، پیشرفت کند. حقوق ماهیانه مهندس نفت با ارتقاء در سازمان، بسیار بیشتر می‌شود و بالاترین سطوح شغلی در شرکت‌های نفتی، درآمدهایی بسیار نجومی دارند.

عوامل مؤثر روی حقوق ماهیانه مهندس نفت

عوامل متعددی روی درآمد مهندسین نفت تأثیر دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • کشور و موقعیت جغرافیایی: حقوق مهندسین نفت در کشورهای مختلف دنیا، متفاوت است. حتی ممکن است مهندسین نفت در شهرها یا ایالت‌های مختلف یک کشور، دستمزدهای متفاوتی داشته باشند. این موضوع دلایل متفاوتی دارد. به عنوان مثال، ممکن است یک کشور سرمایه‌گذاری کمتری روی نفت انجام دهد و بیشتر روی استفاده از انرژی‌های پاک، تمرکز داشته باشد. شرایط اقتصادی کشورها نیز با هم دیگر متفاوت است. به علاوه، ممکن است در یک منطقه، شرایط آب و هوایی و سختی کار، بیشتر از مناطق دیگر باشد و کمتر مهندسی حاضر باشد در آن منطقه کار کند.
  • سطح تحصیلات: شما می‌توانید حتی با یک مدرک لیسانس مهندسی نفت، مهندسی معدن یا زمین‌شناسی به عنوان مهندس نفت مشغول به کار شوید اما هر چه سطح تحصیلات شما بیشتر باشد، حقوق شما نیز بیشتر خواهد بود.
  • گذراندن دوره‌های آموزشی و دریافت گواهینامه‌های مختلف: تنها مدرک تحصیلی نمی‌تواند معیار خوبی برای صلاحیت دریافت دستمزد بالاتر باشد. اگر به عنوان یک مهندس نفت در دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کنید و مدارک و گواهینامه‌های معتبر دریافت کنید، قطعا حقوق و دستمزد شما بیشتر خواهد بود.
  • سابقه کار: همانند هر شغل دیگری، سابقه کار یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین میزان حقوق ماهیانه مهندس نفت است.

حقوق ماهیانه مهندس نفت در کدام کشورها بیشتر است؟

همانطور که در بالا گفتیم، دستمزد مهندسین نفت در کشورها و مناطق جغرافیایی مختلف به دلایلی مثل شرایط سیاسی اقتصادی و شرایط آب و هوایی و سختی کار با هم دیگر متفاوت است. در ادامه می‌خواهیم به شما بگوییم که مهندسین نفت در کدام کشورها، بالاترین درآمدها را دارند.

۱- درآمد مهندس نفت در آمریکا

درآمد مهندس نفت در آمریکا

همانند بسیاری از شغل‌های دیگر، دستمزد ماهیانه مهندس نفت در ایالات متحده، بیشتر از دیگر کشورهای جهان است. درآمد مهندس نفت در آمریکا سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دلار آمریکا است. البته حقوق مهندسین نفت در ایالت‌های مختلف آمریکا با هم دیگر متفاوت است و درآمد مهندسین نفت در ایالت‌های تگزاس و آلاسکا، بیش از درآمد مهندسین نفت در دیگر کشورهای جهان است.

۲- حقوق مهندس نفت در بریتانیا

بریتانیا نیز جزو کشورهایی است که مهندسین نفت در آن درآمد بالایی دارند. میانگین درآمد مهندسین نفت در بریتانیا بالای ۱۰۰ هزار دلار آمریکا در سال است و این میزان حقوق، با افزایش سابقه کار، به طور تصاعدی، افزایش میابد.

۳- حقوق ماهیانه مهندس نفت در کانادا

میانگین حقوق سالیانه مهندسین نفت در کانادا کمتر از ۱۰۰ هزار دلار آمریکا است ولی همچنان فاصله‌ی زیادی با کشورهای دیگر دارد. البته، هزینه‌های زندگی کردن در کانادا، نسبت به ایالات متحده‌ی آمریکا کمتر ولی در مقایسه با بریتانیا، کمی بیشتر است.

۴- دستمزد مهندسی نفت در عربستان سعودی

درآمد مهندس نفت در عربستان سعودی

عربستان سعودی نیز یکی دیگر از کشورهایی است که مهندسین نفت می‌توانند در آن کلی پول در بیاورند. میانگین درآمد حقوق یک مهندس نفت در این کشور نفت‌خیز، بیش از ۶۰ هزار دلار در سال است. با توجه به وابستگی شدید عربستان به صنعت نفت، پرداخت این حقوق بالا به مهندسین نفت کاملا طبیعی است.

۵- حقوق مهندسین نفت در برزیل

کشور برزیل، واقع در آمریکای جنوبی، یکی از جذاب‌ترین کشورها برای مهندسین نفت در دنیا است. هزینه‌های زندگی در این کشور خیلی بالا نیست و از نظر جاذبه‌های گردشگری یکی از جذاب‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود. یک مهندس نفت با حقوق سالانه بیش از ۵۰ هزار دلاری خود در برزیل می‌تواند زندگی بسیار مرفهی داشته باشد.

۶- حقوق مهندس نفت در قطر

کشور قطر در رتبه‌ی چهاردهم کشورهای تولید کننده‌ی نفت در دنیا قرار دارد. کشور قطر نیز همانند عربستان سعودی، وابستگی زیادی به صنعت نفت خود دارد و حقوق مهندس نفت در قطر در سال حدود ۵۰ هزار دلار است.

حقوق ماهیانه مهندس نفت در ایران

درآمد مهندس نفت در ایران

مطابق با گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن در سال ۱۴۰۰، میزان میانگین درآمد ماهیانه‌ی یک مهندس نفت در شهر تهران در سطح کارشناس، حدود ۹ میلیون تومان است. مهندسین نفت در سطح کارشناس ارشد و مدیر در شهر تهران، ماهانه حدود ۱۹ میلیون تومان درآمد دارند.

در دیگر شهرهای بزرگ ایران، یک مهندس نفت به طور ماهیانه در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰ میلیون تومان درآمد دارد. این در حالی است که میانگین حقوق ماهیانه مهندس نفت در شهرهای کوچک، حدود ۱۶ میلیون تومان است.

اما چرا میانگین حقوق مهندسین نفت در شهرهای کوچک از شهرهای بزرگ دیگر به غیر از تهران بالاتر است؟

در کشور ما به طور کلی درآمدها و البته هزینه‌های زندگی در شهر تهران بالاتر از سایر شهرهای ایران است و کسانی که در دیگر شهرهای بزرگ کار می‌کنند، درآمد بیشتری در مقایسه با کسانی دارند که در شهرهای کوچک کشور مشغول به کار هستند. با این حال، در مورد شغل مهندسی نفت، درآمد در تهران با شهرهای کوچک تفاوتی ندارد و دیگر شهرهای بزرگ، با اختلاف زیاد درآمد پایین‌تری در مقایسه با شهرهای کوچک دارند.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام مهندس نفت

اگر بخواهیم شهرهای کوچک را با شهرهای بزرگ دیگر به غیر از تهران مقایسه کنیم، باید بگوییم که شرایط کاری مهندسین نفت در شهرهای کوچکی مثل عسلویه بسیار سخت‌تر از شهرهای بزرگ کشور است. اکثر مهندسین نفت ترجیح می‌دهند در شهرهای بزرگ مشغول به کار شوند تا در شهرهایی مثل آبادان و عسلویه. بنابراین، به دلیل سختی کار در شهرهای کوچک نفت‌خیز ایران، درآمد مهندسین نفت در این شهرها در حد درآمد مهندسین نفت در شهر تهران است.

متأسفانه باید بگوییم که حقوق ماهیانه مهندس نفت در ایران، با اینکه یکی از پردرآمدترین مشاغل در کشور محسوب می‌شود، در مقایسه با حقوق مهندس نفت در کشورهای دیگر، واقعا ناچیز است.

با یک محاسبه‌ی ساده و با در نظر گرفتن نرخ دلار ۲۵ هزار تومان، مشخص می‌شود که میانگین درآمد یک مهندس نفت در کشور ما در سال تقریبا کمتر از ۸ هزار دلار در سال است. این در حالی است که یک مهندس نفت حتی در یک کشور کمتر توسعه یافته‌ی آفریقایی مثل نیجریه، حدود ۱۱ هزار دلار در سال، درآمد دارد. به علاوه، کشور ما، در میانه‌های رو به بالای گران‌ترین کشورهای جهان قرار دارد و این شرایط را برای کار کردن مهندسین نفت در کشور ما بسیار سخت می‌کند و خیلی از نخبگان مهندسی نفت کشور، ترجیح می‌دهند مهاجرت کنند.

جمع‌بندی

مهندسی نفت یکی از پردرآمدترین شاخه‌های مهندسی است. البته درآمد بالا تنها مزیت کار کردن به عنوان یک مهندس نفت نیست؛ مهندسین نفت می‌توانند در نجات محیط زیست نقش داشته باشند، از سفرهای کاری به مناطق دور افتاده لذت ببرند و تا بالاترین جایگاه‌های شغلی در شرکت‌های خصوصی یا دولتی مهم، پیشرفت کنند. به علاوه، تعداد فرصت‌های استخدام مهندس نفت روز به روز بیشتر می‌شود. شما با مراجعه به هر سایت کاریابی می‌توانید تعداد بالای فرصت‌های شغلی در این رشته را ببینید.

عوامل متعددی روی درآمد مهندسان نفت اثر گذار هستند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موقعیت جغرافیایی، سطح تحصیلات و میزان تجربه اشاره کرد.

درآمد مهندسین نفت در ایالات متحده‌ی آمریکا بالاتر از ۱۰۰ هزار دلار بر سال و بهتر از تمامی کشورهای دنیا است. بریتانیا نیز تفاوت چندانی با آمریکا ندارد و کشورهای کانادا، عربستان سعودی، برزیل و قطر هم کشورهای خوبی برای کسب درآمد به عنوان یک مهندس عمران هستند.

متأسفانه حقوق ماهیانه مهندس نفت در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر دنیا بسیار پایین‌تر است و این حالی است که یک مهندس نفت در ایران، ماهانه به طور متوسط حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان درآمد دارد و این شغل، یکی از پر درآمدترین شغل‌های کشور است.

منبع

Interesting Engineering

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه