بررسی وضعیت حقوق و درآمد برنامه نویس backend در ایران و جهان!

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 7دقیقه
بررسی وضعیت حقوق و درآمد برنامه نویس backend در ایران و جهان!

در حال حاضر بیش از ۳.۵۸ میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود دارند به همین دلیل فرصت‌های شغلی زیادی در این بستر فراهم شده است. یکی از این مشاغل، برنامه نویسی وب (بک‌اند و فرانت‌اند) است و امروزه سازمان‌ها و شرکت‌های زیادی به دنبال استخدام برنامه نویس بکند هستند.

برنامه‌نویس back-end به کسی گفته می‌شود که کدهایی را (در سمت سرور، دیتابیس و برنامه‌) می‌نویسد که توسط کاربران قابل مشاهده نیستند. به طور کلی می‌توانیم بگوییم به هر فعالیتی در پشت سایت توسط برنامه‌نویسان انجام می‌شود و دستوراتی که سمت سرور کاربران ارسال می‌شود توسط برنامه‌نویس back-end انجام می‌شود.

به‌عنوان مثال در یک سایت فروشگاهی، برنامه‌نویس front-end کدنویسی قسمتی از سایت که توسط کاربر قابل مشاهده است را برعهده دارد اما برنامه‌نویس back-end کد را برای سمت دیگر سایت که توسط کاربر قابل دیدن نیست، می‌نویسد و این کدها از طریق سرور به مرورگرهای کاربران می‌رسد.

در این مطلب از سایت استخدام و کاریابی جاب ویژن قصد داریم در رابطه با میزان حقوق و درآمد برنامه نویس backend صحبت کنیم و در ادامه به شما بگوییم چطور می‌توانید به درآمد بیشتری برسید. همچنین شما می‌توانید بعد از مطالعه این مقاله، برای محاسبه آنلاین حقوق و دستمزد خود از ماشین حساب حقوق جاب ویژن استفاده کنید.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

برنامه‌نویس back-end چه وظایفی را برعهده دارد؟

برنامه‌نویس back-end با برنامه‌ها و نرم‌افزار‌های بسیار پیچیده و سخت در ارتباط است؛ به همین خاطر باید حداقل دانش در زمینه‌های مختلف مانند ریاضیات، پایگاه داده، امنیت سایبری و حتی ایمیل مارکتینگ را هم داشته باشد. وظایف برنامه‌نویس back-end در سازمان‌ها با توجه به اندازه سازمان، نوع سازمان و حتی سیاست‌های آن متفاوت است اما از اصلی‌ترین وظایف برنامه نویس back-end می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور

شما به‌عنوان یک برنامه نویس بک‌اند باید به تمام زبان‌های برنامه‌نویسی از جمله جاوااسکریپت، پایتون، روبی و PHP آشنا باشید. با بررسی آگهی‌های استخدامی برنامه نویس back-end متوجه این موضوع شدیم که بیشتر کارفرمایان چنین انتظاری را از کارجویان دارند.

مطلب مرتبط: اگر زبان‌های برنامه‌نویسی سمت back-end را نمی‌شناسید، حتما مطلب راهنمای جامع استخدام برنامه‌ نویس بک‌ اند را مطالعه کنید.

  • آشنایی با سیستم‌های پایگاه داده

بیشتر کارفرمایان در زمان استخدام از نیروی کار توقع دارند که با پایگاه‌ داده‌هایی مانند MYSQL ،Oracle و NoSQL آشنایی داشته باشند و بدانند چطور دیتابیس‌ها را مدیریت کنند.

از دیگر وظایف مهم برنامه‌نویس بک‌اند می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ساخت و نگه‌داری اپلیکیشن‌های سمت وب
  • نوشتن‌ کدهای با کیفیت و توسعه برنامه‌ها
  • عیب‌یابی و رفع اشکالات موجود
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها + گزارش‌گیری منظم از داده‌های سایت
  • همکاری با بخش‌های دیگر برای رسیدن به اهداف سازمانی
  • داشتن دانش در زمینه پشتیبانی و گرفتن بک‌آپ از سایت

آیا برای سازمان‌ها مدرک تحصیلی مهم است؟

یکی از سوالات پرتکراری که بیشتر برنامه‌نویسان به ویژه برنامه‌نویسان مبتدی می‌پرسند، این است که آيا برای کار در موقعیت شغلی برنامه‌نویسی back-end نیاز به مدرک دانشگاهی و آکادمیک داریم؟ اگر نگاهی به آگهی‌های استخدامی برنامه نویس back-end انداخته باشید، متوجه خواهید شد که در برخی از  آگهی‌های استخدامی نیاز به مدرک تحصیلی کارشناسی علوم کامپیوتر یا مهندسی نرم‌افزار است و بیشتر کارفرمایان به مهارت‌های شما توجه می‌کنند. یعنی اگر مهارت و توانمندی بالایی داشته باشید می‌توانید بدون توجه به مدرک دانشگاهی خود، با یک سازمان بزرگ و معتبر همکاری داشته باشید.

میزان درآمد برنامه نویس backend در ایران و جهان

حقوق برنامه نویس بک اند در ایران

درآمد برنامه نویس backend در ایران و جهان با توجه به فاکتورهایی مانند مهارت، موقعیت جغرافیایی، میزان سابقه کار و حتی شرکتی که می‌خواهید برای آن‌ها کار کنید، متفاوت است. برای اینکه بیشتر متوجه این موضوع شوید تا آخر مطلب همراه ما باشید.

میزان حقوق و درآمد برای هر موقعیت شغلی از جمله برنامه‌نویسان بسیار مهم و پر اهمیت است. همانطور که قبل‌تر هم در رابطه با آن صحبت کردیم حقوق و درآمد برنامه نویس backend به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از موارد مهم، موقعیت مکانی و جغرافیایی شما است.

درآمد برنامه نویس back-end در ایران

طبق گزارش سراسری حقوق و دستمزد جاب ویژن، میزان حقوق و درآمد برنامه‌نویس backend در تهران، شهرهای بزرگ و کوچک به شرح زیر است:

میانگین درآمد برنامه نویس backend (برحسب میلیون تومان)
برنامه‌نویس بک‌اند PHP برنامه‌نویس بک‌اند Java برنامه‌نویس بک‌اند c#
تهران ۷.۵ ۸.۴ ۷.۹
شهرهای بزرگ ۵.۸ ۶.۹ ۴.۹
شهرهای کوچک ۴.۸ ۶.۸ ۴.۹

با نگاهی به آمار جدول بالا می‌توانید متوجه شوید که تقاضای کار و استخدام برنامه نویس back-end در ایران از وضعیت خوبی برخوردار است چراکه امروزه بیشتر کسب‌و‌کارها فعالیت خود را در فضای اینترنت و آنلاین آغاز کرده‌اند. البته فراموش نکنید که اگر روی مهارت و توانمندی‌های خود کار نکنید، به درآمد بالایی نخواهید رسید.

برنامه‌نویس backend در کشورهای دیگر چقدر درآمد دارد؟

نام کشور میزان درآمد برنامه نویس back-end
استرالیا ۸۲.۲۳۶ دلار استرالیا
کانادا ۶۷.۳۲۶ دلار کانادا
آلمان ۵۳.۳۰۴ یورو
هند ۳۰۸.۷۵۷ روپیه
انگلستان ۵۲.۵۰۰ پوند
ایالات متحده ۷۵.۷۷۳ دلار امریکا

برای اینکه بتوانیم درآمد برنامه نویسان backend را به صورت دقیق‌تر به شما نمایش دهیم، دو جدول زیر را آماده کرده‌ایم که می‌توانید میزان درآمد برنامه نویس بک‌اند را در شهرهای امریکای شمالی و اروپا ببینید.

درآمد برنامه‌نویسان بک‌اند در امریکای شمالی

نام شهر درآمد برنامه‌نویس بک‌اند (برحسب دلار)
بوستون ۸۱.۵۹۵
نیویورک ۷۷.۰۵‍۱
لس‌آنجلس ۷۳.۸۱۸
سان فرانسیسکو ۹۵.۵۸۹
شیکاگو ۷۱.۲۶۵
واشنگتن ۸۴.۹۳۰

درآمد برنامه‌نویسان بک‌اند در اروپا

نام شهر میزان دریافتی (بر حسب یورو)
هامبورگ ۵۰.۰۵۹
مونیخ ۵۳.۷۲۸
پاریس ۴۰.۵۷۲
آمستردام ۴۰.۶۵۶
بارسلونا ۳۰.۰۲۱
برلین ۴۹.۲۴۸
لندن ۴۰.۳۱۹
رم ۲۹.۳۰۷

البته مبالغ بالا، درآمد ثابت برنامه‌نویسان است و گاهی اوقات مواردی مثل پاداش باعث افزایش میزان دریافتی برنامه‌نویسان back-end می‌شود. طبق جداول بالا، حتی میزان حقوق برنامه‌نویس در شهرهای مختلف متفاوت است و نمی‌توانیم یک حقوق کلی برای تمام برنامه‌نویسان در نظر بگیریم.

رزومه ساز

چه عواملی در درآمد برنامه نویس backend تاثیرگذار هستند؟

سطح ارشدیت در یک سازمان

یکی از فاکتورهای مهم دیگر که بر افزایش حقوق و دستمزد برنامه‌نویسان بک‌اند تاثیر مستقیم می‌گذارد، سطح ارشدیت متقاضی کار است. همانطور که می‌دانید برنامه‌نویسان به سه سطح جونیور، متوسط و سینیور تقسیم می‌شوند که در ادامه، به میزان درآمد برنامه‌نویسان اشاره می‌کنیم.

سطح درآمد
توسعه‌دهنده جونیور ۶۶.۷۹۸ دلار
توسعه‌دهنده وب ۷۵.۷۷۳ دلار
برنامه‌نویس ارشد (سینیور) وب ۹۹.۰۸۷ دلار
توسعه‌دهنده back-end ۱۰۷.۲۷۶ دلار
توسعه‌دهنده front-end ۱۲۸.۵۵۴ دلار
برنامه‌نویس Full-stack ۱۱۳.۴۳۷ دلار

تسلط به مهارت‌های سخت و نرم

کارفرمایان در زمان استخدام به مهارت‌های تخصصی و فردی شما توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. به طور کل مهارت‌ها به دو دسته سخت و نرم تشکیل می‌شوند، مهارت‌های نرم از طریق تمرین به دست می‌آیند و برای ارتقا مهارت‌های نرم نیاز نیست در کلاس شرکت کنید اما مهارت‌های سخت را می‌توانید از طریق آموزش و شرکت در دوره‌های مختلف به دست آورید. در ادامه این مطلب مهم‌ترین مهارت سخت و نرم که برنامه نویس back-end باید در محیط کار داشته باشد، اشاره می‌کنیم.

۶ مهارت سختی که برنامه‌نویس backend باید داشته باشد

  • مسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی مانند c ،php ،ruby و جاوا
  • توانایی کار با فریمورک‌هایی مانند Laravel
  • تجربه کار با سیستم پایگاه‌ داده‌هایی مانند SQL یا MySQL
  • آشنایی با Git یا SVN
  • آشنایی با فریمورک CMS
  • آشنایی با زبان‌های کدنویسی HTML و CSS

شما به‌عنوان یک برنامه‌نویس back-end باید علاوه بر مهارت‌های سخت، به مهارت‌های نرم هم تسلط داشته باشید. از مهم‌ترین مهارت‌های نرم که برای انجام وظایف و مسئولیت‌های خود در یک سازمان به آن‌ها نیاز دارید. عبارت‌اند از:

  • مدیریت پروژه و زمان
  • توانایی حل مسئله و مشکل
  • مهارت‌های ارتباطی قوی
  • توانایی انجام کار به صورت تیمی
  • دقت بالا و توجه به جزئیات

حتی انتخاب زبان برنامه‌نویسی بک‌اند هم می‌تواند تاثیر مستقیم بر افزایش حقوق و دستمزد شما داشته باشد. به طور کل همانطور که تا به اینجا متوجه شده‌اید مهارت‌ها، موقعیت مکانی و سطح ارشدیت شما تاثیر مستقیم بر میزان افزایش دریافتی شما دارد. پس همیشه سعی کنید مهارت‌های خود را ارتقا دهید و هرگز فرصتی برای یادگیری مهارت‌های جدید را از دست ندهید.

هم‌چنین شما می‌توانید در دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کنید و از طریق این راه، مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را افزایش دهید و حتی از مدرک دروه برای باعث افزایش میزان حقوق خود در یک سازمان هم استفاده کتید.

برای محاسبه دستمزد خود از طریق ماشین حساب حقوق برنامه نویسان کلیک کنید.

چگونه به درآمد بالایی در برنامه‌نویسی بک‌اند برسیم؟

روش‌های افزایش حقوق برنامه نویس backend

آیا با وجود هزینه‌های بالای زندگی و اجاره خانه از درآمد خود راضی نیستید؟ آيا به دنبال راهی می‌گردید تا درآمد خود را افزایش دهید؟ شما می‌توانید در کنار کار در یک سازمان یا شرکت دولتی و خصوصی معتبر، یکی از روش‌های زیر را هم انتخاب کنید تا درآمد شما بیشتر از گذشته شود.

  • پروژه بگیرید

اگر برنامه‌نویس back-end هستید یا تازه شروع به یادگیری آن کرده‌اید، می‌توانید به صورت پروژه‌ای با سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف کار کنید و درآمد خود را افزایش دهید. هم‌چنین می‌توانید سایت‌ها و شرکت‌هایی که نیروی فریلنسر می‌خواهند را پیدا کنید و با آن‌ها همکاری داشته باشید.

  • آموزش دهید

افراد زیادی هستند که به تدریس علاقه‌مند هستند، اگر شما هم جزء این افراد هستید و می‌خواهید به دیگران آموزش دهید، می‌توانید دوره آموزشی برگزار کنید یا ویدیو‌های آموزشی خودتان را به صورت آنلاین یا آفلاین در اختیار افراد مختلف قرار دهید و از این طریق کسب درآمد کنید.

  • راه‌اندازی سایت شخصی

یکی از بهترین روش‌ها برای نشان‌ دادن مهارت‌های خود به دیگران، طراحی و ساخت وب‌سایت شخصی است. شما می‌توانید نمونه‌کارهایتان را در سایت شخصی خود به اشتراک بگذارید یا محتوایی مرتبط با کار خود را در سایت‌تان بنویسید تا دیگران از تجربه‌های شخصی شما استفاده کنند. به علاوه با انجام این کار می‌توانید اعتماد مشتریان زیادی را به خود جلب کنید و در نهایت درآمد بیشتری را کسب کنید.

  • کتاب الکترونیکی بنویسید

اگر دوست دارید اطلاعات و تجربه‌های شخصی خودتان را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید، می‌توانید کتاب الکترونیکی (e-book) بنویسید و پس از نوشتن، آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف، وب‌سایت شخصی خود یا سایت‌های فروش آنلاین کتاب قرار دهید و با فروش‌ آن‌ها به درآمد برسید.

به علاوه شما می‌توانید کارهای زیر را هم انجام دهید و درآمدزایی کنید.

  • ایجاد افزونه یا قالب وردپرسی
  • توسعه‌ بازی (develop games)
  • راه‌اندازی وبلاگ آموزشی

نتیجه‌گیری

رشد و پیشرفت فضای وب باعث شده تا درآمد برنامه نویس backend در ایران و جهان تقریبا خوب باشد به همین دلیل شرکت‌های زیادی به دنبال استخدام back end هستند. اما عواملی مانند سطح ارشدیت، موقعیت جغرافیایی و مهارت می‌تواند تاثیر مستقیم بر افزایش درآمد برنامه نویس بک‌اند بگذارد. به‌علاوه شرکت‌های بزرگ و معتبری مانند گوگل، آمازون و فیسبوک حقوق بسیار بالایی به برنامه‌نویسان back-end می‌دهند.

هم‌چنین در این مطلب به این موضوع اشاره کردیم که شما به‌عنوان برنامه‌نویس بک‌اند باید به مهارت‌های سخت و نرمی مانند زبان‌های برنامه‌نویسی c ،php ،ruby و جاوا، Git، مدیریت زمان و پروژه، انجام کار تیمی و توانایی حل مسئله مسلط باشید.

اگر می‌خواهید مهارت‌های خود را ارتقا دهید، می‌توانید در دوره‌های برنامه‌نویسی توانمندتر شو جاب ویژن شرکت کنید یا سعی کنید از طریق تماشای ویدیو‌های آموزشی، ارتباط با افراد با تجربه و مطالعه کتاب، مهارت‌های تخصصی خودتان را ارتقا دهید.

روزانه آگهی‌های استخدامی جدید در سایت‌ کاریابی جاب ویژن منتشر می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید و در نهایت رزومه خود را برای بهترین سازمان ارسال کنید. امیدواریم بتوانید هر چه سریع‌تر کار خود را شروع کنید.

منبع: careerfoundry

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه