میزان درآمد و حقوق انباردار در ایران چقدر است؟

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
میزان درآمد و حقوق انباردار در ایران چقدر است؟

هر شرکت، سازمان و کسب و کاری که کالا یا اقلام فیزیکی برای ارائه داشته باشد حتما به یک یا چندین انبار برای نگهداری کالاها نیاز دارد. انباردار کسی است که مسئولیت مراقبت، سازماندهی و کنترل ورود و خروج این کالاها از انبار را بر عهده میگیرد و مسئولیتی سنگین و مهم دارد. انبار محل تجمع سرمایه یک کسب و کار است و هرگونه سوءمدیریت، اشتباه یا قصور می‌تواند به نابود شدن کل سرمایه شرکت منجر شود. به همین دلیل، کارفرما برای استخدام انباردار حساسیت بالایی به خرج می‌دهند و هرچقدر سازمان بزرگتر باشد میزان درآمد و حقوق انباردار نیز بالاتر میرود.

ماشین حساب حقوق و دستمزد

در این مقاله سایت کاریابی جاب ویژن قصد داریم در مورد میزان درآمد و حقوق انباردار و لجستیک در ایران صحبت کنیم و شما را بازار کار و وضعیت درآمدی این موقعیت شغلی بیشتر آشنا کنیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم بعد از مطالعه این مقاله برای محاسبه حقوق و دستمزد آنلاین خود به ماشین حساب حقوق جاب ویژن سری بزنید.

انبارداری یعنی چه؟

انبارداری از نظر علمی به فضا یا محلی گفته می‌شود که اقلام و کالاهای موردنیاز بر اساس سیستم و روش دسته‌بندی صحیح نگهداری می‌شوند. انبارداری شغل بسیار مهم و حساسی است؛ چرا که سرمایه یک سازمان در آن نگهداری می‌شود و کوچکترین غفلت در محافظت یا رعایت امور ایمنی می‌تواند به نابود شدن سرمایه منجر شود. انباردار فردی است که تمام عملیات و فرآیندهای مربوط به انبارداری را کنترل و مدیریت می‌کند و با استفاده از روش‌های علمی و جدید انبارداری از اقلام و سرمایه شرکت مراقبت می‌کند.

مطلب مرتبط: آشنایی با شغل انبارداری

شغل انبارداری به معنی دریافت و نگهداری و تحویل مواد و اقلام و رعایت مقررات و دستورالعمل‌های سازمانی برای کنترل موجودی کالا گفته میشود و شامل فرآیندهای متعددی است.

انبارداری

فرآیندهای اصلی انبارداری عبارتند از:

  • پذیرش کالا
  • جاگذاری و جابجایی کالا
  • انتخاب و جمع آوری کالاها برای خروج
  • بسته بندی و تحویل کالا

حقوق انباردار بر اساس گزارش حقوق و دستمزد جاب ویژن

همانطور که میدانید هر سال میزان افزایش حقوق توسط دولت اعلام می‌شود و این افزایش حقوق مبنای استخدام و تمدید قراردادهای کار در سال جدید قرار خواهد گرفت. اما عوامل متعدد دیگری بر حقوق تاثیرگذارند و مثلا حقوق انباردار در شهر بزرگی چون تهران با حقوق انباردار در یک شهر کوچک یکسان نیستند. سطح ارشدیت نیز تاثیر زیادی بر درآمد دارد و هرچقدر سطح شغلی شما بالاتر باشد حقوق بالاتری دریافت خواهید کرد. اطلاع از حقوق سایر افرادی که در گروه شغلی شما کار می‌کنند می‌تواند دید بهتر و روشن‌تری از وضعیت بازارکار و درآمد هر موقعیت شغلی به ما بدهد.

رزومه ساز

گزارش سراسری جاب ویژن اسفند سال 1399 با همین هدف برگزار شد و با نظرسنجی از بیش از 40 هزار شاغل در گروه‌های شغلی مختلف، میانگین حقوق و درآمد آنها در سال 99 در هر گروه شغلی مشخص شد. همچنین از افراد شرکت کننده در مورد افزایش حقوق موردانتظارشان نیز پرسیدیم تا به میانگین حقوق موردانتظار در سال 1400 نیز دست پیدا کنیم. با توجه به تعداد بالای شرکت کنندگان، نتایج به دست آمده از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار هستند و می‌توانند توسط کارجویان و کارفرمایان مورد استفاده قرار بگیرند. یکی از گروه‌های شغلی این گزارش، گروه لجستیک، حمل و نقل و انبارداری است و ما برای صحبت در مورد حقوق انباردار از داده‌های این گزارش استفاده می‌کنیم.

میانگین حقوق انباردار در ایران چقدر است؟

در گزارش جاب ویژن، برای بررسی دقیق‌تر داده‌های آماری، اطلاعات به دست آمده در سه گروه دسته‌بندی شده‌اند:

  • گروه اول: شهر تهران
  • گروه دوم: شهرهای بزرگ شامل اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، کرج و اهواز
  • گروه سوم: شهرهای کوچک که سایر شهرها به جزء دو گروه بالا را در برمی‌گیرد.

حقوق انباردار در تهران

سطح کارمند: افرادی که در سطح کارمند و نیروی ساده در انبار مشغول به کار هستند در سال 1399 به طور میانگین 3.4 میلیون تومان حقوق ماهیانه دریافت می‌کردند. این افراد برای سال 1400 انتظار 32% افزایش حقوق را دارند تا حقوقشان به میانگین 4.5 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

سطح کارشناس: کارشناس انبارداری و مشاغل مرتبط با انبارداری و لجستیک در سطح کارشناس در سال 1399 به طور میانگین ماهانه 4.2 میلیون تومان درآمد داشته‌اند و با توقع 32% افزایش حقوق، انتظار دارند حقوقشان به ماهی 5.5 میلیون تومان به طور میانگین برسد.

سطح کارشناس ارشد: میانگین درآمد ماهیانه افرادی که در سطح ارشد در انبار مشغول به کار هستند در سال 1399 برابر با 5.3 میلیون تومان بوده است. این افراد در نظرسنجی جاب ویژن، انتظار 35% افزایش حقوق را داشتند تا درآمد ماهیانه‌شان به 7.1 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

سطح مدیریت: انبارداری شغل حساس و پرمسئولیتی است و تمام حساسیت‌ها و مسئولیت‌ها بر دوش مدیر انبار است. به همین دلیل این افراد بالاترین حقوق را در گروه شغلی انبارداری و لجستیک دریافت می‌کنند و حقوق این مدیران در سال 1399 به طور متوسط ماهی 7.8 میلیون تومان بوده است. مدیران انبار انتظار 26% افزایش حقوق در سال 1400 را داشته‌اند تا حقوق ماهیانه‌شان به متوسط 9.8 میلیون تومان برسد.

میانگین حقوق انباردار در شهرهای بزرگ ایران

بر اساس گزارش جاب ویژن، داده‌های مربوط به شهرهای بزرگ به دلیل کافی نبودن در سطوح ارشدیت، به صورت تجمیعی و در قالب یک نمودار ارائه شده است. بر طبق این نمودار، افرادی که در شهرهای بزرگ در مشاغل انبارداری مشغول به کار هستند به طور میانگین در سال 1399 ماهیانه 3.3 میلیون تومان درآمد داشته‌اند. این افراد انتظار داشته‌اند حقوقشان برای سال جدید 45% افزایش پیدا کند و به ماهیانه 4.8 میلیون تومان برسد.

درآمد انباردار

متوسط حقوق انباردار در شهرهای کوچک ایران

سطح کارمند: انبارداران شهرهای کوچک که در سطح کارمند و کارگر در انبار مشغول به کار هستند در سال 1399 میانگین 3.5 میلیون تومان حقوق ماهیانه دریافت کرده‌اند. در سال 1400 این افراد انتظار داشتند حقوقشان با 37% افزایش به 4.8 میلیون تومان برسد.

سطح کارشناس: حقوق انباردار در سطح کارشناس نیز در سال 1399 3.5 میلیون تومان بوده که انتظار می‌‌رود با افزایش 49% به 5.2 میلیون تومان در سال 1400 رسیده باشد.

سطح کارشناس ارشد: افرادی که در سطوح ارشد در انبار مشغول به کار هستند در سال گذشته به طور متوسط 5.9 میلیون تومان در ماه درآمد داشته‌اند. درخواست این افراد افزایش حقوق 27% برای سال 1400 بوده تا به این ترتیب، حقوق ماهیانه‌شان به میانگین 7.4 میلیون تومان افزایش پیدا کند.

سطح مدیریت: حقوق مدیر انبار در شهرهای کوچک به طور متوسط 6 میلیون تومان در سال 99 بوده است و مدیران انبار در سال 1400 درخواست میانگین حقوق 7.8 میلیون تومان را داشته‌اند که به معنی 30% افزایش حقوق در سال جدید است.

چه عواملی بر حقوق انباردار تاثیرگذار هستند؟

انبارداری شغل مهم و حساسی است و برای انجام درست وظایف، داشتن برخی مهارت‌ها الزامی است. مهارت‌های کلی انبارداری شامل مهارت‌های فنی مربوط به انبار مثل کار کردن با لیفتراک، آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم انبار و داشتن مهارت‌های عملی مثل توان فیزیکی و توانایی سازماندهی و مدیریت است.

هرچقدر یک انبار بزرگتر و ارزش کالاهای موجود در آن بیشتر باشد به استخدام انباردار باتجربه‌تری نیاز است. در نتیجه، به عنوان انباردار هرچقدر مهارت‌های فردی و تخصصی بیشتری داشته باشید می‌توانید موقعیت شغلی بهتر و درآمد و حقوق بالاتری نیز داشته باشید. برخی از مهارت‌های کلیدی در این شغل عبارتند از:

مهارتهای ارتباطی قوی: شغل انبارداری نیازمند تعامل با کارگران انبار، کارمندان و همچنین مشتریان است و به روابط عمومی قوی و مهارت‌های ارتباطی بالایی نیاز دارد. هرچقدر به عنوان انباردار در ارتباط موفق‌تر باشید بهتر می‌توانید وظایف خود را انجام دهید و از بروز اشتباهات و سوءتفاهم جلوگیری کنید. البته علاوه بر مهارت‌های ارتباطی کلامی و شفاهی، داشتن مهارت‌ نوشتاری نیز در تهیه دستورالعمل‌ها و قوانین به شما کمک زیادی خواهد کرد.
داشتن سواد کامپیوتری کافی: بسیاری از انبارداران هنوز هم به روش‌های سنتی انبار را مدیریت می‌کنند و شاید حتی کامپیوتر هم در انبار نداشته باشند. اما امروزه نرم افزارهای متعددی وجود دارد که کار مدیریت و سازماندهی انبار را راحت‌تر و کارآمدتر می‌کند و اشتباهات انسانی را به حداقل می‌رساند. مطمئنا داشتن سواد کامپیوتری و آشنایی با نرم افزارهای مدیریت انبار می‌تواند موقعیت‌های شغلی بهتر و درآمد بالاتری برای شما به همراه داشته باشد. مدیریت دیتابیس یا پایگاه داده انبار، تهیه لیست از موجودی، بارکدگذاری و همچنین مدیریت پرسنل و کارکنان انبار نیز از طریق نرم افزار به راحتی قابل مدیریت است.

توانایی و مهارت کار گروهی: انبارداری فرآیندی تیمی و گروهی است و بدون داشتن مهارت کار گروهی، قادر به مدیریت انبار و انجام وظایف خود نخواهید بود. بسیاری از مسئولیت‌های انباردار در گرو همکاری و تعامل نزدیک با دیگران است و هرچقدر کار گروهی قوی‌تری داشته باشید موفق‌تر خواهید بود و در نتیجه می‌توانید درآمد بالاتری نیز داشته باشید.

مهارت و توانایی حل مسئله: در فرآیند انبارداری ممکن است بارها با مشکلات و مسائل غیرقابل پیش بینی روبرو شوید که نیاز به راه حل فوری و کارآمد دارند. بنابراین به عنوان انباردار باید توانایی حل مسئله خوبی داشته باشید و بتوانید در هر شرایطی به خوبی موقعیت را کنترل کنید. انبارداری که این مهارت کلیدی را داشته باشد می‌تواند مدیریت انبارهای بزرگ مربوط به سازمان‌های معروف را به عهده بگیرد و درآمد و حقوق بالاتری داشته باشد.

مدیریت زمان و سرعت بالا: مدیریت انبار و ورود و خروج کالاها به زمانبندی دقیقی نیاز دارد و تمام پرسنل و کارکنان انبار باید مقید به ضرب‌العجلها و محدودیتهای زمانی باشند. یک انباردار موفق باید خود مدیریت زمان خوبی داشته باشد و با در پیش گرفتن تکنیک‌های انبارداری به روز و مدیریت صحیح، سرعت فرآیندهای انبارداری را به حداقل برساند.

راه‌های افزایش درآمد و حقوق انباردار

انبارداری از آن دست مشاغلی است که تجربه در آن نقش مهمی دارد و هرچقدر هم دانش تخصصی داشته باشید نیازمند کسب تجربه عملی هستید. به همین دلیل اکثر کارفرماها داشتن سابقه کار مرتبط را شرط لازم برای انبارداری می‌دانند. اگر انباردار هستید و به دنبال روشی برای ارتقا و افزایش درآمد و حقوق خود هستید راهکارهای زیر را در نظر داشته باشید:

تجربه عملی کسب کنید

امروزه تکنیک‌های نوین و مدرنی برای انبارداری وجود دارند و حتی نرم افزارهای متعددی برای مدیریت انبار تولید شده است. با این حال، هنوز هم تجربه عملی شرط لازم و کلیدی برای موفقیت در شغل انبارداری است. بنابراین هرچقدر هم دانش تخصصی دارید باید کار خود را در یک انبار واقعی شروع کنید و مهارت و تجربه عملی خود در انبارداری را تقویت کنید. حتی اگر ابتدا به عنوان کارگر ساده یا دستیار انباردار مشغول به کار شوید هم می‌توانید از نزدیک تجربیات ارزشمندی کسب کنید و در شغلتان موفقیت و رشد خوبی داشته باشید.

تکنیک های انبارداری

از بقیه یاد بگیرید

گاهی یک کارگر یا سرکارگر باتجربه و باسابقه که شاید تحصیلات زیادی نداشته باشد چیزهای زیادی برای آموزش و یاد دادن به شما دارد. بنابراین در هر پوزیشن و سطح شغلی که هستید یادگیری از اطرافیان را فراموش نکنید و از تجربه همکاران، مدیران، سرپرستان و تمام افراد شاغل در انبار نهایت استفاده را ببرید.

مسئولیت‌های مختلفی را به عهده بگیرید

اگر خود را محدود به وظایف شغلی بکنید هیچ گاه در شغلتان پیشرفت نخواهید کرد. مهم نیست با چه سمتی وارد انبار شده‌اید؛ بهتر است پا را فراتر از چارچوب شغلی بگذارید و برای انجام مسئولیتهای بیشتر داوطلب شوید. می‌توانید با سوپروایزر یا مدیریت انبار صحبت کنید و اشتیاق خود برای انجام وظایف بیشتر را مطرح کنید.

در دوره‌های آموزش انبارداری شرکت کنید

انبارداری نوین و مدرن نیازمند دانش تخصصی و آشنایی با تکنیک‌های جدید انبارداری و کار با نرم افزارهای مختلف است. خوشبختانه دوره‌های آموزشی متعددی در رابطه با آموزش انبارداری، انبارگردانی و حسابداری انبار در موسسات مختلف برگزار میشود و شرکت در این دوره‌ها می‌تواند تاثیر فوق ‌العاده‌ای در موفقیت شغلی شما داشته باشد. مطمئنا میزان درآمد و حقوق انباردار با مدرک معتبر انبارداری و انبارگردانی بسیار بالاتر از سایر انبارداران خواهد بود.

چطور در بهترین موقعیت‌های شغلی انبارداری با حقوق و درآمد بالا استخدام شوم؟

اگر موارد بالا را رعایت کنید و مهارتهای عملی و فنی خود را تقویت کنید شانس بسیار بالایی برای به دست آوردن موقعیت‌های شغلی خوب انبارداری خواهید داشت. شاید در ابتدای راه حقوق بالایی نداشته باشید اما کسب تجربه و همینطور یادگیری مهارتهای نوین انبارداری می‌توانید در سازمان‌های بزرگ و معتبر در مشاغل انبارداری و لجستیک مشغول به کار شوید.

با مراجعه به سایت کاریابی آنلاین جاب ویژن می‌توانید صدها آگهی استخدام انباردار و لجستیک را مشاهده کنید و برای آنها رزومه ارسال کنید. اگر رزومه ندارید یا از استاندارد بودن آن مطمئن نیستید نیز با مراجعه به صفحه رزومه ساز جاب ویژن میتوانید در چند دقیقه به صورت رایگان رزومه بسازید.
بررسی روزانه آگهی‌های شغلی انبارداری، عضویت در کانال تلگرام جاب ویژن و فعال سازی ایمیل اطلاع رسانی نیز از جمله روش‌های مطلع شدن از بهترین موقعیت‌های همکاری با انباردار هستند.

جمع بندی

موقعیت شغلی انبارداری یکی از مشاغل مهم و استراتژیک است و هر کسب و کار و سازمانی که اقلام یا کالایی برای عرضه داشته باشد حتما به انباردار نیاز دارد. انبار درواقع محل تجمع و نگهداری سرمایه یک کسب و کار است و هرچقر کسب و کاری بزرگتر باشد ارزش و اهمیت انبار او نیز بیشتر میشود. شرکتهای بزرگ داروئی، کارخانجات صنایع غذایی، شرکتهای توزیع و پخش، شرکتهای تولیدی پوشاک، تجهیزات صنعتی، صنایع چوب، فلزات و … تمام اقلام و کالاهای خود را در انبار نگهداری میکنند و در نتیجه، فرصت‌های شغلی مناسبی برای انبارداران دارند.

منبع: indeed.com

نویسنده

دسته بندی :
حقوق و دستمزد
بدون دیدگاه