نگاهی جامع بر وضعیت اشتغال و بازار کار قزوین + فرصت‌های شغلی

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 8دقیقه
نگاهی جامع بر وضعیت اشتغال و بازار کار قزوین + فرصت‌های شغلی

استان قزوین در شمال غربی کشور واقع شده و با استان‌های مازندران، گیلان، همدان، زنجان، مرکزی و استان البرز همسایه است. این استان طبق آخرین آمار سال 1395 حدود 1.3 میلیون نفر جمعیت داشته است که از این مقدار، 600 هزار نفر ساکن شهرستان قزوین بوده‌اند. طبق آمار انجام شده در سال 99، نرخ مشارکت اقتصادی استان قزوین 43.4 درصد و نرخ بیکاری قزوینی‌ها 9.7% بوده است.

استان قزوین محل استقرار کارخانجات تولیدی و صنعتی مختلف است و دارای 8 شهرک صنعتی مختلف است که از این میان، شهر صنعتی البرز یکی از بزرگ‌ترین مناطق صنعتی کل کشور به حساب می‌آید. اما تمرکز صنایع و کارخانجات مختلف در این استان تا چه میزان باعث کاهش نرخ بیکاری و افزایش اشتغالزایی و بهبود بازار کار قزوین شده است؟

برای مشاهده آگهی‌های استخدام استان قزوین کلیک کنید.

استخدام

در این مقاله سایت استخدامی جاب ویژن قصد داریم وضعیت بیکاری، بازار کار و استخدام قزوین را با یکدیگر بررسی کنیم و در مورد صنایع فعال و فرصت‌های شغلی استان قزوین با شما صحبت کنیم و جواب سوال بالا را پیدا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

نرخ بیکاری در بازار کار قزوین

نبود فرصت‌های شغلی کافی برای نیروی کار فعال در این استان باعث شده معضل بیکاری و نبود کار به یک دغدغه برای نیروی کار جوان این استان تبدیل شود. البته خوشبختانه با بررسی آمارها و نرخ بیکاری در طی سالیان مختلف متوجه می‌شویم این شاخص روندی کاهشی و نزولی داشته و هر سال وضعیت نرخ بیکاری قزوین در مقایسه با سال قبل کاهش قابل توجهی داشته است.

همچنین در تعاریف آمارگیری، بیکار به افراد 15 ساله و بیشتر گفته می‌شود که سه ضابطه را همزمان داشته باشند:

  • در هفته آمارگیری فاقد کار باشند.
  • در هفته آمارگیری و سه هفته قبل از آن جویای کار باشند.
  • در هفته مرجع و یا هفته بعد از آن آماده اشتغال مزدبگیری یا خوداشتغالی باشند.

نرخ بیکاری قزوین

برای اینکه بررسی دقیق‌تری از وضعیت بیکاری در استان قزوین داشته باشیم شاخص‌های نرخ بیکاری این استان در دهه 90 را با هم بررسی می‌کنیم:

  • در سال 1390 نرخ بیکاری استان قزوین به طور میانگین 12.5 درصد بوده است.
  • در سال 1391 نرخ بیکاری قزوین برابر با 12 درصد بوده است.
  • در سال 1392 شاخص بیکاری با کاهش قابل توجهی همراه بوده و به 10.3% رسیده است.
  • در سال 1393 نرخ بیکاری استان قزوین اندکی افزایش داشته و 11.9 درصد بوده است.
  • در سال 1394 این شاخص در استان قزوین برابر با 11.7 درصد بوده است.
  • در سال 1395 نرخ بیکاری استان ثابت مانده و برابر با میزان مشابه سال قبل بوده است.
  • در سال 1396 نرخ بیکاری استان قزوین برابر با 10.8 درصد بوده است.
  • در سال 1397 این شاخص به طور میانگین 11.1% محاسبه شده است.
  • در سال 1398 نرخ بیکاری روندی کاهش در پیش گرفته و به 9.9 رسیده است.

سرانجام در سال 1399 نرخ بیکاری قزوین به پایین‌ترین میزان در ده سال گذشته رسیده و برابر با 9.7% بوده است.

لازم به ذکر است نرخ بیکاری کل کشور در سال 1399 9.6% بوده است؛ به این ترتیب، نرخ بیکاری قزوین اندکی از میانگین کشوری بالاتر است و نیاز به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و بهبود بازار کار قزوین احساس می‌شود.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی قزوین

براساس آخرین آمارگیری که در تابستان 1399 انجام شده نرخ مشارکت اقتصادی 43.3 درصد بوده که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته (98) که این نرخ 47.2 درصد بوده با اندکی کاهش همراه بوده است. همچنین نرخ اشتغال نیروی انسانی قزوین در تابستان 1399 برابر با 39.6 درصد بوده است که نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است؛ نرخ اشتغال قزوین در سال 98 برابر با 43.3 بوده است.

لازم به ذکر است تعریف شاغل در این آمار به این شرح است: افراد 15 ساله و بالاتر که در طول هفته آمارگیری، حداقل یک ساعت کار کرده و یا به دلایلی موقتا کارشان را ترک کرده باشند. کسانی که بدون دریافت مزد برای یکی از اعضای خانواده کار می‌کنند، کارآموزان و محصلانی که در هفته آمارگیری کار کرده اند و تمام افراد شاغل در نیروهای مسلح به عنوان افراد شاغل در نظر گرفته شده‌اند.

رزومه ساز

برای بررسی جامع‌تر وضعیت مشارکت اقتصادی و بازار کار قزوین، نیروی کار فعال قزوین را در ده سال گذشته مرور می‌کنیم:

  • نرخ مشارکت اقتصادی استان قزوین در سال 1390 برابر با 43.4 درصد بوده است.
  • در سال 1391 این شاخص 42.3% بوده است.
  • در سال 1392 نرخ مشارکت اقتصادی قزوین 44.2 درصد بوده است.
  • در سال 1393 مشارکت اقتصادی استان قزوین برابر با 44.5% بوده است.
  • در سال 1394 میزان مشارکت اقتصادی نیروی کار قزوین 43.9 درصد بوده است.
  • در سال 1395 این شاخص برابر با 42.9 درصد بوده است.
  • در سال 1396 نرخ مشارکت اقتصادی استان قزوین برابر با 43% محاسبه شده است.
  • در سال 1397 مشارکت اقتصادی نیروی کار قزوین برابر با 45.9% درنظر گرفته شده است.
  • در سال 1398 میزان مشارکت اقتصادی بخش فعال استان قزوین حدود 45.7 درصد تخمین زده شده است.
  • در نهایت در سال 1399 نرخ مشارکت اقتصادی سالانه قزوینی‌ها برابر با 43.4% برآورد شده است.

اقتصاد و اشتغالزایی استان قزوین

استان قزوین به دلیل نزدیکی به استان تهران یکی از مراکز صنعتی کشور محسوب می‌شود. ممنوعیت احداث صنایع در محدوده 120 کیلومتری پایتخت باعث شده واحدهای صنعتی زیادی در استان قزوین ساخته شود. در حال حاضر استان قزوین بیش از 3400 واحد تولیدی و 8 شهرک صنعتی به نام‌های البرز، لیا، کاسپین، آبیک، حیدریه، آراسنج، خرمدشت و حکیمیه دارد و فعالیت بیش از 800 شرکت صنعتی، قزوین را به یکی از قطب‌های اقتصادی کشور تبدیل کرده است. بیش از 130 هزار نفر در بخش صنعت استان قزوین مشغول به کار هستند و این استان در سال 1388 به عنوان چهارمین استان صنعتی کشور شناخته شده است.

صنایع قزوین

شهر صنعتی البرز: یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین مناطق صنعتی استان قزوین، شهر صنعتی البرز است که حدود 80 سال از ساخت آن می‌گذرد و امروزه شهری مهاجرنشین محسوب می‌شود. این منطقه صنعتی در 14 کیلومتری قزوین قرار گرفته و محل استقرار بیش از 500 واحد تولیدی و خدماتی کوچک و بزرگ است و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای صنعتی کل کشور به حساب می‌‎آید. از آنجا که کارخانجات و کسب و کارهای متعددی در این شهر صنعتی وجود دارد حجم زیادی از فرصت‌های بازار کار قزوین مربوط به همین شهر است. به همین دلیل، در سایت جاب ویژن این امکان برای شما وجود دارد تا در صفحه جستجوی مشاغل بتوانید با انتخاب نام شهر صنعتی البرز، فرصت‌های شغلی و استخدامی موجود در این منطقه صنعتی را مشاهده بفرمایید.

مطالب مرتبط: آگهی های استخدام قزوین

شرکت‌ها و کسب و کارهای معروف استان قزوین

نزدیک بودن به تهران و ممنوعیت احداث صنایع در 120 کیلومتری تهران موجب شده بسیاری از شرکت‌های تولیدی و صنعتی، کارخانجات خود را در قزوین احداث کنند. این امر باعث افزایش اشتغالزایی و  استخدام در قزوین شده و به ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر و بهبود بازار کار قزوین در این استان کمک زیادی کرده است. بسیاری از کارخانجات معتبر که در تهران دفتر دارند کارخانجات خود را در شهرهای صنعتی استان قزوین احداث کرده اند.

کاچیران

تنها تولیدکننده چرخ خیاطی در ایران و یکی از برندهای برتر و موفق ایرانی، شرکت کاچیران است. دفتر مرکزی این شرکت در تهران قرار دارد اما کلیه کارخانجات تولیدی کاچیران در استان قزوین قرار گرفته‌اند. قرارگیری کارخانه بزرگ و معتبر کاچیران در این استان، مطمئنا به افزایش اشتغالزایی و بهبود فرصت‌های استخدام قزوین کمک کرده است.

این شرکت در سال 1359 تاسیس شد و بعد از تکمیل عملیات ساختمانی و خرید تجهیزات و ماشین آلات، در سال 1370 فعالیتش را به طور رسمی آغاز کرده است. این شرکت در حال حاضر 21 مدل چرخ خیاطی تولید می‌کند و 90% نیاز بازار داخلی به چرخ خیاطی را تامین می‌کند. علاوه بر این، کاچیران محصولات خود را به 28 کشور اروپایی و آسیایی نیز صادر می‌کند و پیش بینی می‌شود به زودی تعداد محصولات کاچیران به 25 عدد افزایش پیدا کند.

از جمله فرصت‌های استخدام قزوین مربوط به شرکت کاچیران می‌توان به کارشناس فروش و مشاغل حوزه فروش، کارشناس بازرگانی خارجی، حسابداری، استخدام کارگر ساده و نیروی کار در بخش تولید، کارمند اداری، مهندس صنایع و کارشناس صادرات و … اشاره کرد.

شرکت تولی پرس

تولی پرس یکی از شرکت‌های معتبر و بزرگ ایرانی است که در سال 1343 تاسیس شده و دفتر مرکزی آن در تهران قرار دارد. اما کلیه کارخانجات تولیدی این شرکت از 1352 به شهر صنعتی البرز در استان قزوین منتقل شده است. این شرکت در سال 1379 و با پذیرش و عرضه سهام آن در بورس به سهامی عام تبدیل شد و محصولاتی چون پودر لباسشویی دریا و تک، پودر ماشین لباسشویی شوما، مایع ظرفشویی جام و آبشار، مایع نرم کننده هاله و سفیدکننده زدا را تولید و بازار عرضه می‌کرد.

کارخانه تولی پرس در طول چند دهه فعالیتش اشتغالزایی بالایی ایجاد کرده و کارخانجات آن باعث بهبود وضعیت بازار کار قزوین شده اند. متاسفانه این شرکت و برند معروف ایرانی که نقش مهمی در تولید و اشتغالزایی استان قزوین و تهران داشته است در سال 1397 به خاطر مشکل در تهیه مواد اولیه تعطیل شد و بعد از بازگشایی مجدد و کوتاه مدت، دوباره در 28 مهر 1397 تعطیلی آن اعلام شد.

گروه بهداشتی فیروز

شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی فیروز نیز یکی دیگر از شرکت‌های مطرح و اشتغالزای ایرانی است که کارخانجاتش در شهر صنعتی البرز واقع شده است. این شرکت در سال 1353 و با مشارکت شرکت جانسون اند جانسون آمریکا به عنوان اولین شرکت تولیدکننده محصولات بهداشتی تخصصی کودک کار خود را آغاز کرد و امروزه محصولات مختلفی تولید می‌کند.

مطالب مرتبط: ساخت رزومه با رزومه ساز جاب ویژن

دفتر مرکزی این شرکت در تهران و کارخانجاتش در استان قزوین قرار گرفته و در بخش‌های مختلف تولیدی و اداری به نیروی انسانی نیاز دارد. این شرکت باعث اشتغالزایی زیادی شده و یکی از برندهای موفق و خوشنام ایرانی است. نکته جالب و حائز اهمیت در مورد برند فیروز این است که بخش عمده کارکنان این شرکت را معلولین و ناتوانان تشکیل می‌دهند و این شرکت تلاش باارزش و ستودنی در جهت اشتغالزایی نیروی کار معلول کشور انجام داده است.

به گفته آقای موسوی، مدیرعامل شرکت فیروز: هرجا که نیاز نبوده از دستگاه و تجهیزات اتوماتیک استفاده نکردیم تا فرصت‌های اشتغال و استخدام بیشتری داشته باشیم. حتی اگر این کار به قیمت سود کمتر باشد.

براساس اطلاعاتی که در صفحه ویکی پدیای شرکت فیروز نوشته شده تعداد نیروهای کار و پرسنل شرکت فیروز در سال 1392 حدود 210 نفر بوده که از این تعداد، 86% آن‌ها را ناتوانان شامل نابینایان، ناشنوایان، ناتوانان جسمی حرکتی و افراد مبتلا به ام اس تشکیل می‌دهند.

مشاهده فرصت‌های استخدام قزوین در سایت جاب ویژن

بهترین شرکت‌ها و سازمان‌های برای جذب نیروی انسانی در سایت جاب ویژن آگهی شغلی منتشر می‌کنند و هرروز صدها فرصت شغلی مربوط به تهران و شهرهای مختلف مثل قزوین در این سایت منتشر می‌شود. کارجویان محترم قزوینی به کمک فیلترها و امکانات مختلف جاب ویژن می‌توانند جستجویشان را محدود و مشخص کنند و فرصت‌های شغلی مدنظرشان را زودتر مشاهده کنند.

جستجوی کار در قزوین

یکی از کاربردی‌ترین فیلترها، انتخاب نام شهر و استان است. برای اینکه تمامی آگهی‌های استخدام قزوین را مشاهده کنید در قسمت جستجوی مشاغل و از منوی شهر، گزینه «تمامی شهرهای قزوین» را انتخاب کنید. به این ترتیب، کلیه فرصت‌های شغلی قزوین در تمامی شهرهای استان به شما نمایش داده می‌شود.

در صورتی که قصد دارید تنها فرصت‌های شغلی مربوط به یک شهر خاص را مشاهده کنید می‌توانید نام شهر را از همین منو انتخاب کنید. در حال حاضر، امکان انتخاب شهر قزوین، اوج، الوند، دانسفهان، شال، تاکستان، آبیک، ضیاءآباد، بوئین زهرا، طارم سفلی و شهر صنعتی البرز برای کارجویان عزیز وجود دارد تا بتوانند در محدوده و شهر موردنظرشان موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنند.

جمع بندی

استان قزوین یکی از استان‌های صنعتی کشورمان است و به دلیل نزدیک بودن به تهران و پایتخت، محل استقرار کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و صنعتی مختلفی است. حضور کارخانجات و شرکت‌های مختلف در این استان باعث به وجود آمدن فرصت‌های شغلی و رونق بازار کار قزوین شده است. شرکت‌های فیروز، تولی پرس و کاچیران از جمله کارخانجات مشهور و خوشنام ایرانی هستند که در استان قزوین قرار گرفته‌اند.

با این حال، نرخ بیکاری در این استان در مقایسه با شاخص کل کشور وضعیت مطلوبی ندارد و برابر با 9.7% بوده که اندکی از میانگین کشوری بالاتر است. همچنین میزان مشارکت اقتصادی قزوینی‌ها در سال 1399 هم 43.4 درصد برآورد شده است. امید است با سرمایه‌گذاری و ایجاد بستر مناسب برای راه‌اندازی کسب و کارهای مختلف، میزان اشتغال‌زایی و بازار کار قزوین وضعیت مطلوب‌تری پیدا کند و کارجویان قزوینی بتوانند هرچه زودتر موقعیت شغلی مناسبی پیدا کنند و استخدام شوند.

در حال حاضر فرصت‌های شغلی زیادی مربوط به شهر و استان قزوین در سایت استخدامی جاب ویژن وجود دارند و در گروه‌های شغلی مختلف می‌توانید انواع آگهی استخدام را مشاهده بفرمایید. در صفحه جستجوی مشاغل، به کمک فیلترهای جستجو می‌توانید نتایج جستجوی خود را محدودتر کنید و به عنوان مثال، فقط آگهی‌های استخدام جدید یا موقعیت‌های شغلی مربوط به یک شهر از استان قزوین را مشاهده کنید.

منبعسازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه