کار در قزوین برای فارغ‌التحصیلان کدام رشته‌های تحصیلی بیشتر است؟

نوشته شده توسط امیر ظاهری
زمان مطالعه: 6دقیقه
کار در قزوین برای فارغ‌التحصیلان کدام رشته‌های تحصیلی بیشتر است؟

استان قزوین به مرکزیت شهر قزوین دارای بیش از ۱ میلیون ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در مرکز ایران واقع شده است. بخش زیادی از فرصت‌های کار در قزوین مربوط به بخش خصوصی هستند و آمار اشتغال دولتی در این استان، کمتر از میانگین کشوری است.

قزوین، با وجود مساحت کم و جمعیت پایین، بخش قابل توجهی از منابع و صنایع کشور را به خودش اختصاص داده است. آمار بیکاری این استان مهاجر پذیر مشابه میانگین کشوری است.

استخدام

بخش اقتصادی اصلی قزوین همانند سایر استان‌های کشور، بخش خدمات است که بیش از ۴۰ درصد از ارزش افزوده‌ی این استان را به خودش اختصاص داده است. در گذشته بخش‌های صنعت و کشاورزی، سهم تقریبا یکسانی از نیروی انسانی داشتند ولی بخش صنعت توانسته است در سال‌های اخیر، در مقایسه با کشاورزی، نیروی انسانی بیشتری به خودش جذب کند و امروزه، اختلاف اشتغال صنعتی و اشتغال کشاورزی در این استان، بیش از ۱۵ درصد است.

در این مقاله از سایت استخدام جاب ویژن می‌خواهیم در رابطه با فرصت‌های کار در قزوین صحبت کنیم. همچنین، به شما خواهیم گفت که فارغ‌التحصیلان چه رشته‌هایی،شانس بیشتری برای استخدام شدن در قزوین دارند.

نگاهی به سه بخش اصلی اقتصاد قزوین

همانطور که گفتیم، بخش خدمات و بازرگانی با در اختیار داشتن بیش از ۴۰ درصد از ارزش افزوده قزوین، مهم‌ترین بخش اقتصادی این استان است. بخش‌های صنعت و کشاورزی نیز به ترتیب ۳۱ و ۲۱ درصد، در جایگاه‌های بعدی تولید ارزش افزوده قرار دارند.

فرصت‌های اشتغال و کسب و کار در قزوین در بخش کشاورزی

کار کشاورزی در قزوین

براساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حدود ۲۰ درصد از آمار استخدام در قزوین، مربوط به بخش کشاورزی است. شرایط آب و هوایی و تنوع اقلیمی قزوین، امکان پرورش انواع محصولات زراعی و باغی را در این استان، فرآهم آورده است. شهرستان تاکستان، قطب انگور کشور است.

دامداری و پرورش طیور نیز در قزوین از وضعیت مناسبی برخوردار است. ۴۵ درصد از مرغ مادر تخم‌گذار، ۱۰۰ درصد از مرغ اجداد تخم‌گذار، ۱۰ درصد از تخم مرغ کشور، ۴ درصد از شیر، ۱۵ درصد از گوشت مرغ و ۱۰ درصد از گوشت قرمز کشور، در قزوین تولید می‌شود.

اکثر کشاورزی و دام‌داری در استان قزوین به صورت سنتی انجام می‌شود و با توجه به پتانسیل بالای این استان برای تبدیل شدن به یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی و دام‌پروری در کشور، شرایط خوبی برای راه اندازی کسب و کار در قزوین در حوزه‌ی کشاورزی وجود دارد.

به علاوه، فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان گرایش‌های مختلف رشته‌ی مهندسی کشاورزی، در این استان بسیار متعدد هستند.

برای مشاهده‌ی آگهی های استخدام قزوین و ارسال رزومه به آن‌ها کلیک کنید.

بخش صنعت و سهم آن در ایجاد فرصت‌های کار در قزوین

بخش صنعت، حدود ۳۵ درصد از آمار اشتغال قزوین را به خودش اختصاص داده است. استان قزوین به دلیل نزدیک بودن به تهران، صنعت بسیار رو به رشد و پویایی دارد. تولید مواد شیمیایی، صنعت اصلی قزوین است و بعد از آن، صنایع غذایی در رتبه‌ی بعدی قرار دارند.

۱۵ درصد از فرصت‌های اشتغال و کار در قزوین در بخش صنعت، مربوط به صنایع شیمیایی و ۱۲ درصد مربوط به صنایع غذایی بوده است. بنابراین، فرصت‌های خوبی برای استخدام فارغ‌التحصیلان رشته‌های شیمی، مهندسی شیمی و مهندسی صنایع غذایی در قزوین وجود دارد.

بخش خدمات و سهم بالای آن از نیروی انسانی قزوین

کار در بخش خدمات قزوین

همانند سایر استان‌های کشور، بخش خدمات بیشترین آمار نیروی انسانی را در استخدام استان قزوین به خودش اختصاص داده است. حدود ۴۳ درصد از شاغلان استان در بخش خدمات و بازرگانی مشغول به کار هستند و رشد این بخش اقتصادی در مقایسه با بخش‌های کشاورزی و صنعت، کندتر بوده است.

بازرگانی و لجستیک، حمل و نقل و انبارداری و گردشگری، سه حوزه‌ی اصلی خدمات در استان قزوین هستند. عبور محور ترانزیتی تهران-شمال غرب از قزوین، فرصت‌های زیادی برای کار در قزوین در بخش خدمات ایجاد کرده است.

جالب است بدانید که قزوین دارای رتبه‌ی اول کشور از نظر تعداد آثار باستانی ثبت شده است و پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری و توسعه‌ی کسب و کار در بخش گردشگری و توریسم دارد.

مطالب مرتبط: ساخت رزومه با رزومه ساز آنلاین جاب ویژن

نگاهی به آمار اشتغال و کار در قزوین

استان قزوین در سال‌های اخیر یک موج جمعیتی در سن اشتغال را پشت سر گذاشته و انتظار می‌رود که رقابت برای پیدا کردن شغل، کاهش یابد. متأسفانه نرخ مشارکت اقتصادی در قزوین تنها حدود ۴۱ درصد است و نزدیک به ۱۱/۵ درصد نیروی کار استان نیز بیکار هستند.

تنها حدود ۲۲ درصد از جمعیت شاغلین قزوین، دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۳۰۰۰ فرصت اسنخدام و کار در قزوین ثبت شده است. این در حالی است که تعداد متقاضیان کار که در مراکز کار و کاریابی استان قزوین ثبت نام کرده‌اند، بیش از ۱۶ هزار نفر بوده است و از این تعداد نیز حدود ۳۹۰۰ نفر به کار گمارده شده‌اند.

البته در شهر قزوین، تعداد فرصت‌های کار، بیش از تعداد کارجویان بوده و در حالی که حدود ۴۵۰۰ فرصت کار در قزوین ثبت شده، تعداد متقاضیان کار، حدود ۴۲۰۰ نفر بوده است که از این تعداد، ۱۱۲۵ نفر به کار گمارده شده‌اند. از تعداد کل متقاضیان کار در قزوین در سال ۱۳۹۸، تنها حدود ۱۴۰۰ نفر دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند و افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم، حدود ۷۳۰۰ نفر از کل آمار متقاضیان کار به خود اختصاص داده‌اند. البته نسبت متقاضیان کار به افراد به کار گمارده شده در گروه افراد دارای تحصیلات دانشگاهی، بیش از فارغ‌التحصیلان سایر مقاطع تحصیلی بوده و این موضوع، نشان می‌دهد که مدرک تحصیلی دانشگاهی شانس پیدا کردن کار در استان قزوین را بالا می‌برد.

کار اداری در قزوین

کار اداری در قزوین

با توجه به نسبت بسیار پایین استخدام دولتی به استخدام خصوصی در قزوین و نیز نسبت پایین استخدام در بخش خدمات در مقایسه با خیلی از استان‌های کشور، کار اداری در قزوین خیلی زیاد نیست.

کار در منزل قزوین

به دلیل بافت سنتی استان قزوین، امکان کار در خارج از منزل برای خیلی از افراد فراهم نیست. خوشبختانه به دلیل موقعیت خاص استان قزوین، کارهای مرتبط با صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و در نتیجه فرصت‌های کار در منزل قزوین زیاد است و بسیاری از شرکت‌ها، بسته‌بندی‌های خود را به افرادی می‌سپارند که می‌خواهند در منزل کار کنند. خانم‌های قزوینی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و برای آگهی‌های کار در قزوین برای خانم، رزومه بفرستند.

امروزه با فراگیری اینترنت و امکان دورکاری در بسیاری از سازمان‌ها، نیازی نیست که ساکنین قزوین، برای پیدا کردن کار در قزوین، خودشان را محدود به سازمان‌های واقع در خود استان قزوین کنند. مشاغل متعددی مثل دیجیتال مارکتینگ، برنامه‌نویسی، طراحی UI/UX، ترجمه و تولید محتوا، حسابداری و … وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را کاملا به صورت دورکاری انجام دهید. بهتر است که در تهران چنین مشاغلی را جستجو کنید.

برای پیدا کردن مشاغل دورکاری، کافی است با مراجعه به سایت استخدامی جاب ویژن، وارد صفحه‌ی فرصت‌های شغلی شوید و در بخش جستجوی پیشرفته، دکمه‌ی «دورکاری» را در حالت روشن قرار داده و سپس در میان فرصت‌های شغلی، جستجو کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع وضعیت اشتغال و استخدام قزوین

کار نیمه وقت در قزوین

اگر دانشجو هستید، نیاز به یک شغل دوم دارید یا نمی‌توانید یک کار تمام-وقت در قزوین پیدا کنید، می‌توانید برای آگهی‌های کار نیمه وقت در قزوین رزومه بفرستید. البته با توجه به اینکه شهر قزوین یک شهر دانشگاهی محسوب می‌شود و دانشجویان زیادی از مناطق مختلف کشور برای تحصیل در رشته‌های کاردانی، کارشناسی و… به قزوین مهاجرت می‌کنند، رقابت برای تصاحب فرصت‌های کار در قزوین به صورت نیمه وقت خیلی زیاد است. همچنین در دانشگاه کار قزوین، 50 رشته تحصیلی در مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس می‌شوند که دانشجویان بسیاری را به همین دلیل به سمت این شهر و شهر الوند قزوین برای تحصیل و کار می‌کشاند.

کارهای نیمه‌وقت فاقد بسیاری از مزایای کارهای تمام-وقت، شامل حقوق ثابت، بیمه، عیدی، سنوات و … هستند، با این حال می‌توانند فرصت خوبی برای کسب درآمد و افزایش سابقه کار باشند.

کار در کاسپین قزوین

کار در کاسپین قزوین

شهرک صنعتی کاسپین که در کیلومتر ۲۵ اتوبان قزوین-تهران و روبروی نیروگاه شهید رجایی قرار دارد، یکی از مهم‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور است. به دلیل توجه ویژه‌ به محیط زیست در شهرک صنعتی کاسپین، این شهرک صنعتی به عنوان شهرک صنعتی سبز ایران شناخته می‌شود. در حال حاضر، بیش از ۱۳۰ شرکت در این شهرک صنعتی استراتژیک و مهم، مشغول به فعالیت هستند. بخش زیادی از فرصت‌های استخدام قزوین در بخش صنعت مربوط به این شرکت‌ها است.

صنایع لاستیک و پلاستیک، مواد شیمیایی، مواد غذایی، فلزات اساسی، محصولات کاغذی و قطعات کامپیوتری، از مهم‌ترین صنایعی هستند که در این شهرک صنعتی وجود دارند و بیشترین میزان فرصت‌های کار در کاسپین قزوین را در اختیار دارند.رزومه ساز

جمع‌بندی

استان قزوین به دلیل نزدیک بودن به تهران، یک از استان‌های صنعتی مهم کشور است. نیروی کار این استان، تقریبا به طور متعادلی بین سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی تقسیم شده است. میزان استخدام دولتی در قزوین بسیار پایین‌تر از استخدام خصوصی و آمار بیکار قزوین کمی پایین‌تر از میانگین کشوری است.

قزوین یک شهر مهاجر پذیر و دانشجویی است ولی در سال‌های اخیر به دلیل کاهش جمعیت در سن استخدام، میزان رقابت برای تصاحب فرصت‌های کار در قزوین، کاهش یافته است. البته به دلیل دانشجویی بودن شهر، پیدا کردن کار پاره وقت در قزوین کمی سخت است.

به دلیل میزان بالای صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در قزوین، فرصت‌های کار در منزل، به ویژه برای بانوان محترم قزوینی، بسیار زیاد است. اگر در مشاغل تخصصی‌تری مثل برنامه‌نویسی، دیجیتال مارکتینگ و دیگر مشاغل دارای امکان دورکاری به صورت اینترنتی، سر رشته داشته باشید می‌توانید برای آگهی‌های استخدام دورکاری، رزومه ارسال کنید و در حالی که سازمان استخدام کننده‌ی شما در شهر دیگری، مثلا تهران قرار دارد، در شهر قزوین و در منزل خود، دورکاری کنید. همچنین می‌توانید به دنبال فرصت‌های کار در قزوین با جای خواب نیز باشید.

صنعتی بودن این استان و مجاورت آن به تهران سبب شده است که ظرفیت بالایی برای استخدام نیروی انسانی در بخش لجستیک و بازرگانی داشته باشد. همچنین، این استان پتانسیل بالایی در بخش گردشگری دارد.

قزوین در صنایع شیمیایی و صنایع غذایی، پیشرفت بسیار خوبی داشته و فرصت‌های شغلی متعددی برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های شیمی، مهندسی صنایع غذایی و مهندسی شیمی، در قزوین وجود دارد. یکی از مهم‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور، یعنی شهرک صنعتی کاسپین در حاشیه‌ی شهر قزوین قرار دارد.

قزوین یکی از موفق‌ترین استان‌های کشور در بخش کشاورزی و پرورش دام و طیور است و بخش زیادی از محصولات باغی، انگور و محصولات پروتئینی کشور را تولید می‌کند. به همین دلیل، فرصت استخدامی قزوین در کانال کاریابی قزوین برای فارع‌التحصیلان رشته‌ی مهندسی کشاورزی بسیار زیاد است.

منبع

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین

نویسنده

دسته بندی :
استخدام شهرها
بدون دیدگاه