راهنمای استخدام کارشناس سئو؛ شرح وظایف، مهارت‌ها و الزامات شغلی!

نوشته شده توسط زهرا مظاهری
زمان مطالعه: 7دقیقه
راهنمای استخدام کارشناس سئو؛ شرح وظایف، مهارت‌ها و الزامات شغلی!

مفهوم بهینه سازی موتور جستجو یا SEO عمری کمتر از دو دهه دارد و زمینه کاری کاملا جدید و تازه‌ای است. با این حال، در همین مدت کوتاه، این مفهوم چنان اهمیت و ارزشی پیدا کرده است که تداوم و موفقیت هر شرکت و سازمانی به داشتن سایتی بهینه شده از نظر سئو وابسته شده است. از همین رو بازار کار بسیار خوبی برای استخدام کارشناس سئو به وجود آمده و تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها به دنبال جذب متخصص یا کارشناس سئویی هستند که به شیوه‌های بهینه سازی سایت و افزایش و بهبود رتبه در موتورهای جستجو تسلط کافی داشته باشد.

اگر کارشناس SEO هستید یا تازه به این حوزه علاقمند شدید و دوست دارید در مورد بازار کار و نحوه استخدام کارشناس سئو بیشتر بدانید مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

مطالب مرتبط: آگهی‌های استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ و سئو

کارشناس سئو کیست؟

در حال حاضر تمامی کسب و کارها و مشاغل به سمت آنلاین شدن پیش رفته‌اند و رقابت شدیدی بین کسب و کارهای مختلف بر سر گرفتن جایگاه بهتر در موتورهای جستجو وجود دارد. به عبارتی کسب جایگاه برتر در موتورهای جستجو مثل گوگل می‌تواند باعث افزایش فروش خدمات، سرویس‌ها و محصولات هر سازمان و شرکت باشد.

کارشناس سئو کیست

کارشناس سئو (SEO Expert) یا متخصص سئو که در ایران به نام سئوکار هم شناخته می‌شود فردی است که با بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (Search engine optimization) به بهبود تجربه کاربری و بالا بردن رتبه و رنکینگ سایت در موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و یاهو کمک می‌کند.

به عبارت دیگر، سئوکار کسی است که روش‌های افزایش ترافیک از موتورهای جستجو مثل گوگل را بلد باشد. به گفته سایت seo.com گرفتن جایگاه بهتر در موتورهای جستجو و رسیدن به نتیجه‌ 1 صفحه جستجو از جمله وظایف کارشناس سئو است.

به خاطر اهمیت بالای این موضوع، هر شرکت و سازمانی با هر زمینه فعالیت به استخدام کارشناس سئو نیاز دارد و این موقعیت شغلی بازار کار بسیار خوبی در ایران و کشورهای دنیا پیدا کرده است.

تحصیلات موردنیاز برای استخدام متخصص سئو

از آنجا که هنوز رشته دانشگاهی خاصی برای آموزش رسمی سئو وجود ندارد هر شرکتی سیاست متفاوتی در مورد تحصیلات مورد نیاز استخدام کارشناس سئو دارد. در مورد اغلب شرکت‌ها نوع رشته تحصیلی اهمیتی ندارد و معمولا دارا بودن مدرک کارشناسی در هر رشته‌ای کفایت می‌کند.

از طرف دیگر، برخی شرکت‌ها و سازمان‌ها، فارغ‌التحصیلان رشته‌هایی مثل بازاریابی، مدیریت بازرگانی، MBA، ارتباطات و رشته‌های علوم کامپیوتر و حوزه فناوری اطلاعات را در اولویت بالاتری قرار می‌دهند. در هر صورت، برای تمامی شرکت‌ها، تجربه و سابقه کاری و داشتن اطلاعات و دانش خوب در مورد سئو و روش‌های ارتقاء رتبه سایت اهمیت زیادی دارند.

بازار کار و شرایط استخدام کارشناس سئو چگونه است؟

براساس اطلاعات سایت simplilearn در حال حاضر بیش از یک میلیارد وبسایت وجود دارند و هرکدام در تلاش برای کسب جایگاه اول در موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و یاهو و موتورهای دیگر هستند. سئو و محتوای سئو شده پادشاه بلامنازع در مسیر دستیابی به این جایگاه است.

امروزه تمام شرکت‌ها، حتی شرکت‌هایی که ساختار سنتی داشته‌اند متوجه اهمیت و لزوم کسب جایگاه در موتورهای جستجو شده‌اند. به همین دلیل، شغل کارشناس سئو، تقاضا و بازار کار بسیار خوبی پیدا کرده است و یک سئوکار حرفه‌ای و باتجربه می‌تواند درآمد بسیار خوبی نیز از این راه کسب کند. براساس سایت marketingcareeredu میانگین درآمد کارشناس سئو چیزی بین 55000 -89000 دلار در سال تخمین زده می‌شود.

یکی از مزایای موقعیت شغلی کارشناس سئو این است که الزامی بر حضور فیزیکی شما در شرکت یا سازمان وجود ندارد. شما برای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو تنها به یک سیسنم یا لپتاپ و دسترسی اینترنت نیاز دارید، همین و بس! به همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها سختگیری زیادی بر حضور شما ندارند و امکان دورکاری یا کار به صورت پروژه‌ای نیز وجود دارد و در مورد زمانبندی و نحوه همکاری‌تان گزینه‌های زیادی پیش رو دارید.

بازار کار کارشناس سئو

موقعیت شغلی سئوکار بخشی از واحد دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی به شمار می‌رود و بسته به نوع و اندازه شرکت و سازمان ممکن است به یک یا چندین سئوکار نیاز داشته باشد. حتی در برخی شرکت‌ها ممکن است تیم سئو، شامل کارآموزان سئو، کارشناس سئو و مدیر سئو باشد. بنابراین چه سئوکار حرفه‌ای و باتجربه باشید چه تازه قصد فعالیت در این حوزه را داشته باشید با بررسی آگهی‌های شغلی در سایت جاب ویژن می‌توانید مسیر حرفه‌ای خود به عنوان متخصص سئو را شروع کنید.

اگر عبارت استخدام کارشناس سئو را در جاب ویژن جستجو کنید با حجم زیادی از آگهی‌های استخدامی مواجه می‌شوید که با توجه به شرایط و تجربیاتتان می‌توانید برای آن‌ها رزومه ارسال کنید.

کارشناس سئو چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

حتما خاطرتان هست که تا همین چند سال پیش، انتهای مقالات وبلاگ‌ها پر بود از ده‌ها برچسب و تگ مرتبط و حتی غیرمرتبط! چون تصور بر این بود که با بهینه‌سازی و افزایش متاتگ‌ها می‌توان به بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک کرد و شاید وظیفه اصلی سئوکار همین بود. اما وظایف و مهارت‌های سئوکار در چندسال گذشته متحول شده و امروزه متخصص بهینه سازی سایت نیاز به مهارت‌ها و توانایی‌های گسترده‌ای دارد.

متخصص و مشاور سئو به طیف وسیعی از مهارت‌های فنی مثل زبان‌های برنامه‌نویسی HTML، PHP یا CSS، نرم‌افزارهای مدیریت داده مثل MYSQL، نرم افزارهای استخراج و تحلیل داده مثل گوگل آنالیتیکس و نرم افزارهای مارکتینگ مانند گوگل ادوردز و … آشنایی متوسط به بالا داشته باشد.

علاوه بر این، یک سئوکار موفق به مهارت‌های فردی مثل قدرت تجزیه و تحلیل بالا، روابط عمومی خوب، خلاقیت و نوآوری و توانایی حل مساله نیاز دارد.

  • تسلط به موتورهای جستجو و نحوه عملکرد آنها
  • توانایی تشخیص کلمات کلیدی پرارزش با استفاده از ابزارهای مختلف
  • آشنایی مقدماتی با HTML
  • شناخت جایگاه کلمه کلیدی و کاربرد آن
  • مهارت‌های نوشتاری و کپی رایتینگ متوسط به بالا
  • آشنا به تولید محتوای بصری مثل عکس، ویدیو و اینفوگرافی
  • توانایی ساخت و ایجاد لینک در صفحات کلیدی
  • آشنایی با ترندهای سئو و تغییرات الگوریتم‌های گوگل

مسئولیت‌ها و وظایف شغلی کارشناس سئو چیست؟

فردی که در زمینه سئوی سایت تخصص دارد وظیفه اصلی‌اش بهبود جایگاه سایت در موتورهای جستجو و ایجاد محتوایی سئودوست است. روش‌های بسیار زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد که تقریبا همگی آن‌ها جزء وظایف و مسئولیت‌های متخصص سئو به شمار می‌آیند.

به طور مثال اگر کلمه‌های کلیدی «فرصت شغلی» یا «راهنمای استخدام» را در گوگل جستجو کنید می‌بینید که سایت کاریابی جاب ویژن جایگاه بسیار خوبی در صفحه اول دارد. رسیدن به این جایگاه، حفظ آن و حتی بهبود و بهتر کردن این جایگاه از جمله وظایف همکار عزیز سئوکار در تیم جاب ویژن است.

جستجوی جاب ویژن در گوگل

برخی از مسئولیت‌های مشاور سئو عبارتند از:

  • بررسی و آنالیز کاربران سایت و بهبود تجربه کاربری
  • بهینه‌سازی صفحات سایت
  • آماده‌سازی گزارش‌های و آمارهای مربوط به وضعیت سایت
  • جستجو و یافتن کلمات کلیدی پرقدرت برای دستیابی به ترافیک بیشتر
  • پیدا کردن مشکلات و نقاط ضعف سایت و ارائه راه حل برای آن‌ها
  • بررسی رقبا و ارائه راهکار برای حفظ یا کسب جایگاه بالاتر
  • بهبود ساختار و وضعیت URL
  • بهبود و اصلاح تایتل تگ یا تگ عنوان
  • بهبود تگ‌های هدینگ
  • بهینه‌سازی متادیسکریپشن یا متای توضیحات
  • غنی کردن محتوای سایت با استفاده از لینک‌سازی داخلی و خارجی
  • بهبود و تقویت محتواهای قبلی سایت

نوشتن و تولید محتوا، بسته به سیاست‌های شرکت یا سازمان ممکن است بخشی از وظایف سئوکار باشد یا نباشد؛ اما در هرصورت از سئوکار انتظار می‌رود تسلط خوبی بر زبان فارسی و قواعد نگارشی داشته باشد و توانایی نوشتن محتوای سئو شده را داشته باشد.

کارفرمایان به دنبال چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی هستند؟

صفحه مربوط به آگهی‌های موقعیت شغلی دیجیتال مارکتینگ و سئو یکی از پربازدیدترین صفحات در سایت جاب ویژن است و شرکت‌های زیادی به دنبال استخدام سئوکار حرفه‌ای هستند. هرچند هر شرکت و سازمانی ممکن است معیارها و فاکتورهای گزینش متفاوتی داشته باشد؛ اما به طور کلی، از متخصص سئو انتظار می‌رود این ویژگی‌ها و مهارت‌ها را داشته باشد:

مهارت های کارشناس سئو

  • سابقه و تجربه کار در زمینه مارکتینگ، محتوانویسی و SEO
  • دانش و آگهی بالا در مورد عملکرد موتورهای جستجو
  • توانایی تفکر خلاقانه و استراتژیک، شناسایی مشکل و قدرت حل مساله
  • دستورزبان و مهارت نوشتاری متوسط به بالا
  • توانایی کار به صورت گروهی و انفرادی
  • آشنایی با گوگل آنالیتیکس و نحوه کار با آن
  • تسلط یا آشنایی نسبی به HTML، CSS و دیگر زبان‌ها
  • تجربه در زمینه ابزارهای بهینه سازی وبسایت
  • مهارت‌های بالای تحلیلی و مدیریت زمان

دورنما و آینده شغلی سئوکار

سئو و بهینه سازی سایت بخشی از حوزه گسترده دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود و اکثر مشاغل این حوزه ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. اکثر افرادی که به عنوان کارآموز یا کارشناس سئو مشغول به کار می‌شوند در همین حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌مانند. هر کدام از حوزه‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانند هدف بعدی شما در این مسیر جذاب باشند.

7 دورنمای شغلی و مسیر حرفه‌ای محبوب برای سئوکاران عبارتند از:

  1. کارشناس SEM یا بازاریاب موتورهای جستجو
  2. مشاور بازاریابی کسب و کار یا مشاور مارکتینگ
  3. کارشناس یا متخصص دیجیتال مارکتینگ
  4. تحلیلگر بازاریابی
  5. کارشناس تولید محتوا
  6. مدیر سئو
  7. در نهایت کارآفرین و ایجاد کسب و کار خود

چطور می‌توانیم کارشناس سئو شویم؟

تقریبا دو دهه پیش که تازه مفهوم سئو و بهینه سازی وبسایت به وجود آمده بود کارشناس سئو کسی بود که از طریق کار با وبسایت خودش به تجربیاتی دست پیدا کرده بود. اما امروزه زمینه کاری کارشناس سئو زیرمجموعه‌ای از بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط: استخدام کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه شرایط و مزیت‌هایی دارد؟ 

با این حال می‌شود این زمینه شغلی هنوز جوان و نوپا به حساب می‌آید و هنوز رشته دانشگاهی برای آن به وجود نیامده است. در نتیجه، تمامی کارشناسان سئو که در حال حاضر مشغول به کار هستند اصول سئو را از طریق مطالعه، شرکت در دوره‌های و کلاس‌های آموزشی یا تجربیات عملی خود کسب کرده‌اند.

یادگیری سئو

چند راه متداول برای یادگیری سئو عبارتند از:

  • افزایش اطلاعات با مطالعه وبساتی‌های معتبر خارجی و داخلی
  • شرکت در دوره‌های آموزشی سئو
  • شرکت‌ها در کارگاه‌ها و وبینارهای آموزشی آنلاین
  • یادگیری عملی اصول سئو و بهینه سازی سایت از طریق وبسایت شخصی
  • کارآموزی و کار در شرکت دیجیتال مارکتینگ
  • اخذ مدارک و گواهینانه‌های متخصص سئو
  • فعالیت فریلنس و دورکار به عنوان کارآموز سئو

خوشبختانه در چندسال اخیر وبسایت‌ها و آکادمی‌های مجازی و حضوری خوبی برای یادگیری سئو به وجود آمده است که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. همچنین اگر آشنایی خوبی با زبان انگلیسی داشته باشید می‌توانید به وبسایت‌های معتبری چون Moz.com و semrush.com مراجعه کنید و به صورت آنلاین آموزش ببینید.

سخن آخر

حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو، حوزه‌ای نوپا و جدید است که دائما در حال تغییر و تحول است. کارشناس سئو یکی از مشاغل مهم و کلیدی برای هر سایت و کسب و کار است که می‌تواند به دیده شدن و فروش بیشتر کمک زیادی بکند. برای استخدام به عنوان کارشناس SEO لازم است مهارت‌ها و توانایی‌های فردی و تخصصی خاصی مثل قدرت تجزیه و تحلیل و آشنایی مقدماتی با زبان‌های برنامه‌نویسی داشته باشید.

اگر فکر می‌کنید واجد شرایط استخدام کارشناس سئو هستید همین الان به صفحه فرصت‌های شغلی جاب ویژن مراجعه کنید و با مشاهده انواع آگهی‌های شغلی، رزومه‌تان را برای آن‌ها ارسال کنید. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما کمک کند مسیر حرفه‌ای خود را بهتر و حساب شده‌تر انتخاب کنید.

نویسنده

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه