قانون پارکینسون چیست و چه تاثیری روی عملکرد ما دارد؟

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 6دقیقه
قانون پارکینسون چیست و چه تاثیری روی عملکرد ما دارد؟

همه ما حداقل یک بار در زندگی برای انجام کارهایمان برنامه‌ریزی کرده‌ایم، اما تا حالا به این دقت کرده‌اید که چگونه این برنامه‌ریزی را انجام می‌دهیم؟ اگر شما هم مثل اغلب مردم باشید، تعداد روزهایی را که تا ددلاین پروژه یا روز امتحانتان وقت دارید، روی کاغذ می‌نویسید و تسک‌هایی که باید انجام دهید یا تعداد صفحاتی را که باید هرروز بخوانید، جلوی آن یادداشت می‌کنید. با این نوع برنامه‌ریزی مطمئیند که تا رسیدن به روز موعد، کار را به طور کامل انجام داده‌اید.
کاربرد این نوع برنامه‌ریزی که در بالا شرح دادیم، بر هیچ کس پوشیده نیست، اما اغلب اوقات ممکن است کارهایی که برای انجام آن‌ها یک ماه فرصت داریم، در طول دو هفته نیز انجام شوند. با این حال اغلب ما وقتی می‌دانیم که یک ماه فرصت داریم، به صورت ناخودآگاه برنامه‌ریزی خود را تا روز آخر طول می‌دهیم. این مثال همان قانون پارکینسون است.

استخدام

در ادامه این مقاله با تعریف ساده قانون پارکینسون و تاثیراتی که در زندگی روزانه ما می‌گذارد، آشنا می‌شویم و راه‌‌های مقابله با آن را یاد می‌گیریم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بعد از آشنایی با این قانون، بازدهی و عملکرد بهتری در کارهایتان داشته باشید.

قانون پارکینسون چیست؟

قانون پارکینسون چیست

سایریل پارکینسون یک تاریخدان عضو نیروی دریایی انگلستان بود که در سال 1955 در یکی از مقالات خود با عنوان اکومونیست، داستان جالبی را مطرح کرد. این داستان در مورد خانم پیری است که می‌خواهد برای نوه خود کارت پستال بفرستد. پارکینسون بیان می‌کند که این کار حداکثر سه دقیقه طول می‌کشد، اما این خانم یک ساعت برای پیدا کردن کارت پستال و 90 دقیقه برای نوشتن متن داخل آن وقت می‌گذارد و 20 دقیقه انتهایی نیز برای آنکه تصمیم بگیرد آیا برای رفتن به اداره پست با خود چتر ببرد یا نه.

پارکیسنون با این داستان قانون خود را اینگونه بیان می‌کند: «هر کاری به همان اندازه که برای آن وقت در نظر می‌گیریم، طول می‌کشد.» به بیان دیگر می‌توان گفت که قانون پارکینسون به انگلیسی Parkinson’s law، همان اهمال کاری یا به تعویق انداختن کارها است که اکثر ما با آن آشنا هستیم؛ زیرا در انجام کارهای روزانه مخصوصا آن‌هایی که تمایلی به انجامشان نداریم، وقت زیادی تلف می‌کنیم.

توجه داشته باشید که بیماری پارکینسون را شخص دیگری به نام جیمز پارکینسون در سال 1817 کشف کرده است و این دو ربطی به یکدیگر ندارند.

چرا Parkinson’s law درست است؟

تحقیقات نشان داده‌اند که وقتی کاری با ددلاین مشخصی به ما محول می‌شود، به جای آنکه فکر کنیم در واقعیت انجام آن کار چقدر طول می‌کشد، به تعداد روزهایی که تا ددلاین فرصت داریم، فکر می‌کنیم، اما این گزاره به این معناست که ددلاین چیز خوبی نیست؟ جواب این سوال منفی است؛ زیرا نظریه پارکینسون بیشتر از آنکه به عوامل بیرونی مانند ددلاین ربط داشته باشد، به طرز فکر و نحوه انجام کارهایمان مربوط است.

در ادامه به چند مثال روشن از این قانون اشاره می‌کنیم تا قضیه روشن‌تر شود و بعد از آن به سراغ راه‌های غلبه بر قانون پارکینسون خواهیم رفت.

لینک مرتبط: استخدام بدون سابقه کار

مثال‌هایی از قانون پارکینسون در زندگی روزمره

قانون پارکینسون تقریبا در تمامی کارهای روزانه‌مان، قابل مشاهده است و هیچ کس از این قانون در امان نیست تا وقتی که از آن آگاه شویم و با آن مقابله کنیم. مثال‌هایی از این قانون عبارت‌اند از:

  • وقتی مطالعه برای یک امتحان را به روزهای آخر موکول می‌کنیم؛
  • پروژه‌های درسی یا کاری را که برای آن وقت زیادی داریم تا دقایق آخر طول می‌دهیم؛
  • برنامه‌ریزی برای یک مراسم مهم یا مهمانی را در روزهای انتهایی انجام می‌دهیم؛
  • وقتی در سیستم بوروکراسی در امور اجرایی و اداری، یک کار چند دقیقه‌ای، چند روز طول می‌کشد؛
  • و…

قانون پارکینسون در کنکور

یکی از رایج‌ترین جاهایی که می‌‌توانیم ردپای این نظریه را مشاهده کنیم، قانون پارکینسون در درس خواندن است. اغلب داوطلبین کنکور، از همان ابتدا به سراغ برنامه‌ریزی نمی‌روند و مطالعه دروس را به ماه‌های انتهایی موکول می‌کنند. این کار ممکن است برای برخی از افراد جواب دهد؛ ولی با برنامه‌ریزی از همان روزهای اول و اختصاص مناسب زمان به هر درس، بدون شک می‌توان رتبه بهتری در کنکور به دست آورد. اگر از رتبه‌های برتر کنکور در مورد برنامه‌ریزی درسی‌شان بپرسید، بدون شک اثری از قانون پارکینسون در مطالعه آن‌ها نخواهید دید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

چگونه با قاعده پارکینسون مقابله کنیم؟

چگونه با قانون پارکینسون مقابله کنیم

شما می‌توانید با غلبه بر قانون پارکینسون مدیریت زمان را یاد گرفته و در انجام کارهایتان بازدهی بالاتری داشته باشید. در ادامه این راهکارها را به طور کامل شرح خواهیم داد.

ارزش و اهداف کارهایتان را تعیین کنید

یکی از اصلی‌ترین مواردی که باعث به تعویق انداختن کارها می‌شود، آگاه نبودن از میزان ارزش آن کار است. به عنوان مثال اگر رئیستان به تیم شما کاری را محول کند، اما شما یا هم تیمی‌هایتان ندانید که این کار برای سازمان چه ارزشی دارد یا به چه هدفی منجر می‌شود، به احتمال خیلی زیاد آن را به روزهای انتهایی موکول می‌کنید. در حقیقت تعیین ارزش کارها به ما انگیزه می‌دهد و این انگیزه نیروی قوی برای شروع کارها قبل از رسیدن به روزهای آخر است.

این راهکار فقط برای پروژه‌های کاری مناسب نیست؛ بلکه می‌توانید آن را در انجام هر فعالیتی رعایت کنید. از این به بعد قبل از شروع هر کاری این دو سوال را از خود بپرسید:

  1. اولویت این کار چقدر است و به چه هدفی منجر می‌شود؟
  2. چرا انجام این کار برای من مهم است؟

این دو سوال به شما کمک می‌کند تا با آگاهی از میزان ارزش کارهایتان، زودتر برای انجام آن‌ها اقدام کنید.

برای کارهایتان اهداف کوتاه‌مدت مشخص کنید

با راهکار قبلی شما می‌توانید اهداف بلند‌مدت و نتیجه‌ای را که انجام کارها برای شما دارد، تعیین کنید، اما اهداف کوتاه‌مدت مخصوصا برای پروژه‌ها و کارهای بزرگ‌تر، از اهمیت بالایی برخوردارند؛ زیرا می‌توانند شما را در مسیر اهداف بلند‌مدت نگه دارند.

برای تعیین اهداف کوتاه‌مدت و مقابله با قانون پارکینسون انجام کارهایتان را به قدم‌های کوچک تقسیم و برای هر قدم، هدفی خاص تعیین کنید. به عنوان مثال اگر یک پروژه کاری به تیم شما محول شده است، ابتدا تقسیم وظایف کرده و سپس ددلاین مشخصی برای انجام اولین مرحله کار برای تمامی اعضا تعیین کنید. توجه داشته باشید که این ددلاین باید بر اساس حجم و میزان کاری که انجام می‌دهید، تعیین شود و نه بر اساس زمانی که برای کل پروژه در اختیار دارید.

بعد از اتمام اولین مرحله، سراغ مرحله بعد بروید و این کار را تا تمام شدن پروژه انجام دهید. با این کار بدون شک خواهید دید که پروژه شما قبل از ددلاین اصلی تمام می‌شود.

لینک مرتبط: سامانه جستجوی شغل

برای انجام کارها اولویت‌بندی داشته باشید

اغلب اوقات قانون Parkinson جایی سراغ ما می‌آید که در حال انجام چند کار همزمان هستیم که حتی ممکن است برخی از آن‌ها اهمیت چندانی نداشته باشند. به همین دلیل بسیار مهم است که برای انجام کارها اولویت بندی داشته باشیم. برای این کار می‌توانید هرروز کارهایی را که باید انجام دهید، به ترتیب اولویت یادداشت کرده و بر اساس آن جلو بروید. این کارها را می‌توانید به 4 دسته کلی تقسیم کنید:

  • کارهای مهم و فوری
  • کارهای غیر مهم و فوری
  • کارهای مهم و غیر فوری
  • کارهای غیر مهم و غیر فوری

تمامی تسک‌هایی که هرروزه با آن سروکار داریم، در این دسته‌بندی جای می‌گیرند. بدیهی است که باید کارهای دو دسته اول را که هردو فوری هستند، قبل از سایرین انجام دهید.

از تکنیک پومودورو برای مدیریت زمان استفاده کنید

برای غلبه بر قانون پارکینسون در مدیریت پروژه و سایر فعالیت‌های روزانه، تکنیک پومودورو روش بسیار خوبی است که از اهمال کاری تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. این تکنیک به روش زیر عمل می‌کند:

  • لیستی از کارهای مهمی که باید انجام دهید، تهیه کنید؛
  • آلارم خود را به مدت 25 دقیقه تنظیم کنید؛
  • روی کار خود در این مدت زمان 25 دقیقه‌ای تمرکز کنید و آن را بدون هیچ وقفه‌ای انجام دهید؛
  • بعد از این زمان، به مدت 5 دقیقه استراحت کنید؛
  • این مراحل را دوباره انجام دهید و بعد از 4 بار تکرار این چرخه، 15 تا 20 دقیقه به خودتان استراحت دهید.

این تکنیک روش بسیار خوبی برای افزایش تمرکز و بازده کاری است. همچنین بسیاری از ما بین کارهای مهمی که باید انجام دهیم، در حال چک کردن گوشی، ایمیل یا سایر فعالیت‌های غیرمهمی هستیم که باعث وقفه در کار می‌شود؛ اما این تکنیک از این وقفه‌ها و کارهای غیرضروری جلوگیری می‌کند.

مطلب مرتبط: اثر پیگمالیون و تاثیر آن روی عملکرد ما در محیط کار

برای انجام کارهای غیرضروری محدودیت تعیین کنید

همان‌طور که گفتیم، یکی از چیزهایی که باعث وقفه در کارهایمان می‌شود، فعالیت‌های غیر ضروری مانند سر زدن به شبکه‌های اجتماعی یا چک کردن مداوم ایمیل و پیام‌ها است. برای جلوگیری از این حواس‌پرتی‌ها، می‌توانید برای انجام کارهای غیر ضروری محدودیت تعیین کنید.

به عنوان مثال فقط دو بار در روز ایمیل خود را چک کنید یا فقط به مدت نیم ساعت به شبکه‌های اجتماعی بروید. همچنین برای آنکه مطمئن شوید از این مدت زمان فراتر نمی‌روید، می‌توانید آلارم خود را تنظیم کنید تا بعد از گذشتن از زمان تعیین شده، به شما اخطار دهد که سراغ کارهای مهم‌تان بروید.

در آخر توجه داشته باشید که اگر در شغلتان دائما کارها و وظایفتان را به تعویق می‌اندازید، ممکن است دلیل آن عدم علاقه شما به موقعیت شغلی‌تان باشد که در این صورت شاید بهتر باشد شغلتان را عوض کنید.

مطلب مرتبط: سندرم ایمپاستر؛ نقطه ویرانی افراد موفق!

قانون دوم پارکینسون

یکی دیگر از قوانینی که سایریل پارکینسون در مورد آن صحبت کرده است، قانون دوم پارکینسون است. این قانون به نحوه انجام کارها مربوط نیست؛ بلکه در مورد درآمد و میزان خرج آن صحبت می‌کند. بر اساس این قانون، میزان خرج ماهیانه هر فردی به اندازه حقوق اوست و حتی اگر میزان دستمزد ما افزایش یابد، خرج ماهیانه یا سالیانه ما به همان اندازه افزایش خواهد یافت. با آگاهی از قانون دوم پارکینسون می‌توانیم به شکل صحیح‌تری پس‌انداز داشته باشیم و دخل و خرج خود را کنترل کنیم.

معرفی کتاب در مورد قانون پارکینسون

معرفی کتاب در مورد قانون پارکینسون

برای آشنایی بیشتر با قاعده پارکینسون، می‌توانید کتاب «قانون پارکینسون، جستارهایی درباره توهمات مدیریتی» را مطالعه کنید. نویسنده این کتاب همان آقای سایریل نورث‌کوت پارکینسون است و به طور کاملی از نظریه خود در این کتاب صحبت می‌کند.

امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت کافی را برده باشید.

منبع: atlassian.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه