مهارت‌های نرم یا مهارت‌های سخت؛ کدام تاثیر بیشتری در موفقیت شغلی دارند؟

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 8دقیقه
مهارت‌های نرم یا مهارت‌های سخت؛ کدام تاثیر بیشتری در موفقیت شغلی دارند؟

ممکن است شما یک متخصص کامپیوتر، یک نخبه علمی یا حتی یک استاد نظریه‌های ریاضی باشید؛ با این حال در کار خود موفق نباشید! چرا؟ چون تنها با تکیه بر تخصص فنی نمی‌توان به موفقیت در کار دست یافت. مهارت‌های نرم یا مهارت‌های انسانی چیزی است که بین یک کارمند دارای صلاحیت و کارمند ایده‌آل تفاوت ایجاد می‌کند. امروزه در بیشتر بازارهای شغلی، معیارهای استخدامی دیگر به توانایی فنی و دانش تخصصی محدود نمی‌شود.

در حقیقت، طبق تحقیقات و اعلام NACE (National Association of Colleges and Employers)، زمانی که از کارفرمایان خواسته شد تا صفاتی که در داوطلبان استخدام جستجو می‌کنند را نام ببرند، بالاترین امتیاز را به سه صفت زیر دادند:

  • مهارت ارتباطی نوشتاری (82 درصد)
  • مهارت حل مسئله (80.9 درصد)
  • توانایی کار تیمی (78.8 درصد)

جالب اینجاست که مهارت‌های فنی (59.6 درصد) و مهارت‌های رایانه‌ای (55.1 درصد) که اغلب افراد آن‌ها را جزء مهمترین مهارت‌های کارجویان در نظر می‌گیرند، در مقایسه با مهارت‌های نرم رتبه پایین‌تری دریافت کردند.

این تحقیقات نشان می‌دهند که کارفرمایان نسبت به سال‌های گذشته، به مهارت‌های نرم در محیط کار توجه بیشتری دارند.

اهمیت مهارت‌های انسانی تا آنجایی است که امروزه بسیاری از موسسات، مدارس و دانشگاه‌ها برای آماده کردن افراد جهت ورود به بازار کار، دوره‌های مهارت‌های نرم را نیز در کنار مهارت‌های فنی و تخصصی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، بسیاری دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی در کنار دروس تخصصی مهندسی، دوره‌های مهارت‌های تیم‌سازی، ارتباطی و رهبری را نیز ارائه می‌کنند.

مهارت نرم یک ویژگی شخصی است که از آگاهی موقعیتی پشتیبانی می‌کند و توانایی فرد را برای انجام کار افزایش می‌دهد. اصطلاح مهارت‌های انسانی اغلب به عنوان مترادف برای هوش هیجانی افراد به کار می‌رود.

بر خلاف مهارت‌های سخت، که توانایی فنی فرد را در انجام یک کار به طور خاص تعریف می‌کنند، مهارت‌های نرم در عناوین شغلی و صنایع، کاربرد و مفاهیم گسترده‌ای دارند. درحالی‌که ممکن است مهارت‌های سخت باعث شوند فرد برای مصاحبه شغلی دعوت شود، این مهارت نرم است که به شخص کمک می‌کند تا شغل را به دست آورد و آن را حفظ کند.

احتمالا تا الان متوجه شده‌اید که در این مقاله قرار است درباره مهارت‌های نرم صحبت کنیم که یکی از مهمترین مسائلی است که باعث می‌شود به شغل دلخواهتان دست یابید. اما برای اینکه موضوع را بهتر درک کنید ابتدا یک تعریف جامع از مهارت‌های نرم ارائه می‌دهیم، سپس مهارت‌های نرمی که امروزه در بازار کار مهم است را می‌گوییم.

اگر شما هم جزء آن دسته از متقاضیان کار هستید که می‌خواهید مهارت‌های خود را افزایش دهید تا موقعیت‌های شغلی بهتری به دست آورید، پس تا انتهای این نوشته جاب ویژن را همراهی کنید.

مهارت نرم چیست و چرا برای کارفرمایان مهم هستند؟

مهارت‌های نرم به عنوان ترکیبی از ویژگی‌های شخصیتی، رفتارها و نگرش‌های اجتماعی طبقه‌بندی می‌شوند که به افراد این امکان را می‌دهند تا ارتباطات موثرتری برقرار کنند، همکاری کنند و با موفقیت تناقضات و کشمکش‌ها را مدیریت و حل کنند. افرادی که از مهارت‌های نرم خوبی برخوردارند، تمایل به آگاهی موقعیتی و هوش هیجانی دارند که به آنها این امکان را می‌دهد تا در محیط‌های کاری مختلف مشغول به کار شوند و به نتایج مثبت و موفقیت دست یابند.

این امر به ویژه برای مواضع رهبری بسیار مهم است؛ زیرا رهبری خوب بیشتر مربوط به مدیریت افراد و هدایت تلاش‌های آنها به سمت نتیجه مطلوب است و نه تحقق مهارت‌های فنی خاص.

یکی دیگر از مزایای مهارت‌های نرم در محیط کار این است که آنها به افراد کمک می‌کنند تا با شرایط متغیر سازگار شوند. در زمان‌هایی که عدم اطمینان وجود دارد و نیازمند برقراری ارتباط موثر هستیم، یا هنگامی که راه‌حل مسائل مشخص نیست، بسیار مهم است در این زمان‌ها چه کسی در موقعیت رهبری باشد.

با توجه به کاربردهای زیادی که مهارت‌های نرم دارند، اصلا عجیب نیست که سازمان‌ها در ارزیابی مهارت‌های نرم در طی مصاحبه، تلاش بیشتری نمایند.

برخلاف مهارت‌های سخت که قابل اندازه‌گیری و اثبات هستند، مهارت‌های نرم ناملموس‌اند و اندازه‌گیری آنها سخت است. رهبری، تفکر تحلیلی، ارتباط کلامی و نوشتاری نمونه‌هایی از مهارت‌های نرم هستند. طبق تحقیقات انجمن مدیریت منابع انسانی، توانایی‌های فنی مانند درک مطلب یا تسط بر ریاضیات، در نزد مدیران از محبوبیت کمتری برخوردارند و مدیران مهارت‌های انسانی را ترجیح می‌دهند. یکی از دلایل آن هم این است که مهارت‌های نرم به تسهیل روابط انسانی کمک می‌کنند.

شما می‌توانید در حرفه خود بهترین باشید، اما اگر مهارت‌های نرم شما خوب نباشد، شانس موفقیت و پیشرفت در شغلتان کاهش می‌یابد. حالا که متوجه اهمیت مهارت‌های انسانی شده‌اید، در ادامه ما را همراهی کنید تا ببینیم کدام مهارت‌های نرم برای موفقیت شغلی مهم‌تر هستند و چگونه باید آنها را به دست آورید.

مهارت رهبری

مهارت رهبری

شرکت‌ها به دنبال کارکنانی هستند که بتوانند سایر کارکنان را راهنمایی و بر کار آنها نظارت کنند. آنها کارمندانی را می‌خواهند که بتوانند روابط کاری را در سراسر سازمان پرورش دهند. رهبران وظیفه دارند در زیردستان خود انگیزه ایجاد کنند، آنها را مورد ارزیابی قرار دهند، تشویق کنند و نظم و انضباط را در آنها افزایش دهند. آنها باید تیمی را تشکیل دهند که با یکدیگر سازگار باشند، اختلافات و تعارضات را برطرف نمایند و فرهنگ موردنظر سازمان را پرورش دهند.

درک چگونگی تحت تاثیر قرار دادن مردم و تامین نیازهای آنها، یکی از عناصر اصلی رهبری است، ولی بسیاری از شرکت‌ها افرادی با بیشترین تخصص فنی را معمولا در مقام قدرت قرار می‌دهند و این نشان می‌دهد که آنها از رهبری غافل‌اند.

مهارت رهبری به این معنا نیست که شما کاری را بگویید و دیگران چشم بسته هرچه شما می‌گویید را انجام دهند. رهبری یعنی به دیگران کمک کنید تا از حداکثر ظرفیت خود استفاده کنند، در آنها انگیزه ایجاد کنید، کاری کنید که با فرهنگ سازمان سازگار شوند و آنها را کمک کنید که تعارضات تیمی را حل کنند.

برای اینکه به این مهارت دست یابید می‌توانید به عنوان سرپرست کارآموزان فعالیت کنید که این فرصت را ایجاد می‌کند تیم‌های مختلف را مدیریت کنید و چطور باید در یک گروه انگیزه بیشتری ایجاد کنید و چه نوع تشویقی عملکرد آنها را بهبود می‌دهد.

مهارت کار گروهی

مهارت کار گروهی از مهارت های نرم

بیشتر کارکنان عضوی از یک تیم، گروه یا بخش هستند؛ حتی افرادی که به صورت رسمی در یک تیم حضور ندارند هم نیاز به همکاری با سایر کارکنان دارند. ممکن است دوست داشته باشید به تنهایی کار کنید، اما اینکه نشان دهید ارزش کار تیمی، پیوستن نیروهای جدید به تیم و همکاری با دیگران برای دستیابی به اهداف شرکت را می‌فهمید و درک می‌کنید، بسیار مهم است. این نشان می‌دهد که شما مهارت‌های نرم ضروری را برای استخدام شدن و شروع یک همکاری عالی دارید.

برای اینکه مهارت کار گروهی را به دست آورید می‌توانید در مواقع نیاز به همکارانتان کمک کنید. یک روش دیگر برای ایجاد روابط خوب در تیم، پشتیبانی و کمک به همکارتان است زمانی که به مرخصی می‌رود.

مهارت‌های ارتباطی

مهارتهای ارتباطی از مهارت های نرم

ارتباط موثر و موفق شامل پنج مولفه اصلی است:

  • ارتباط کلامی که به توانایی شما در صحبت کردن به صورت صریح و مختصر اشاره دارد.
  • ارتباط غیر کلامی که شامل زبان بدن و بیان صورت است.
  • ارتباطات کتبی که به مهارت شما در تهیه پیام‌های متنی، گزارش‌ها و انواع دیگر اسناد اشاره دارد.
  • ارتباطات بصری که شامل توانایی شما برای انتقال اطلاعات با استفاده از تصاویر و سایر ابزارهای گرافیکی است.
  • گوش دادن نیز باید یک مهارت نرم ارتباطی مهم محسوب شود، زیرا به شما کمک می‌کند حرف‌های دیگران را گوش دهید و در واقع آنها را بشنوید. برای درک چگونگی برقراری ارتباط به بهترین شکل، ابتدا باید بتوانید خوب گوش کنید. بدون مهارت گوش دادن قوی، هرگونه تلاش در ارتباطات، یک طرفه و احتمالا ناکارآمد خواهد بود.

برای به دست آوردن مهارت ارتباطی می‌توانید در ورکشاپ‌ها، کلاس‌های آموزش سخنوری و ارتباطات شرکت کنید یا ویدئوهای آموزشی مربوط به فن بیان، هنر گوش دادن، مهارت نوشتن و… را تماشا کنید.

مهارت حل مسئله

مهارت حل مسئله در محیط کار

بسیاری از متقاضیان کار تلاش می‌کنند مشکلات را کوچک بشمارند در حالی‌که نمی‌دانند شرکت‌ها برای حل مشکلات، کارمندان جدید را استخدام می‌کنند. دست‌اندازهایی که در کار وجود دارد، مشکلات، ضربه‌ها و موانع، همگی بخشی از کار و فرصتی برای یادگیری هستند. توانایی استفاده از دانش خود برای یافتن پاسخ، و تدوین راه‌حل‌های کارآمد نشان می‌دهد که می‌توانید کار خود را به خوبی انجام دهید و نسبت به بقیه برتری داشته باشید. بحث در مورد اشتباهات و آنچه از آنها آموخته‌اید، بخش مهمی از ساخت رزومه مهارت‌های نرم است.

برای به دست آوردن مهارت حل مسئله، هنگام بروز مشکل، قبل از اینکه سریعا آن را پیش رئیستان ببرید، بنشینید و در مورد روش‌های مختلف حل آن فکر کنید و سعی کنید به چندین راه‌حل دست یابید.

اخلاق کاری

مهارت نرم اخلاق کاری

شما هرچقدر هم که مدیر داشته باشید و آنها بر کار و عملکردتان نظارت کنند، باز هم شرکت‌ها دوست ندارند وقت خود را صرف ریزه‌کاری‌های کارمندانشان کنند. آنها انتظار دارند مسئولیت پذیر باشید و کاری را انجام دهید که بابتش حقوق دریافت می‌کنید. این می‌تواند شامل ورود و خروج منظم به محل کار، صرف زمان مناسب در جلسات کاری و اطمینان از انجام بدون خطای کار باشد. حال، هنگامی که قدم‌های بیشتری برای کارتان برمی‌دارید نشان‌دهنده این است که شما نسبت به انجام کارتان تعهد دارید.

برای به دست آوردن این مهارت، باید اخلاق و روحیه کاری را در خودتان افزایش دهید؛ سعی کنید زمان بیشتری را صرف یادگیری و پیشرفت کنید؛ اگر برای موفقیت و رشد در کارتان نیاز به فراگیری ابزار، مهارت و حرفه جدیدی دارید، به هیچ عنوان از خودتان دریغ نکنید و زمانی را برای یادگیری آنها اختصاص دهید.

انعطاف‌پذیری یا سازگاری

مهارت نرم انعطاف پذیری

در قرن بیست‌ویکم، شرکت‌ها برای اینکه بتوانند در بازار رقابتی رشد کنند، باید قادر باشند سریع تغییر کنند و خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. به همین دلیل، آنها به کارکنانی نیاز دارند که در مواقع لزوم بتوانند سریع تغییر مسیر بدهند. در واقع، امروزه سرعت تغییرات در محیط‌های کاری به اندازه‌ای تند و تیز است که کارفرمایان به کامندانی نیاز دارند که توان انطباقشان با این تغییرات، سریع و مناسب باشد تا بتوانند تعادل شرکت را در شرایط متغیر حفظ کنند.

از آنجا که در دهه‌های گذشته سازمان‌ها از ساختار سلسله مراتبی فاصله گرفته‌اند و چابک‌تر شده‌اند، مهم است که کارکنان بتوانند وظایف مختلفی انجام دهند و حتی گاهی برای انجام مسئولیت‌هایی که خارج از تخصص و حرفه‌شان است، تمایل نشان دهند.

برای به دست آوردن این مهارت کافی است خودتان را وادار کنید که تغییرات را سریع بپذیرید. به عنوان مثال، زمانی که تکنولوژی جدیدی وارد سازمان می‌شود، به جای تاسف خوردن و ناراحتی بابت کنار گذاشتن ابزار کاری ساده قدیمی، بهتر است از فناوری‌های جدید استقبال کنید و کار با آنها را بیاموزید؛ این کار نشان می‌دهد که شما ظرفیت پذیرش چالش‌ها و تغییرات جدید را دارید. شرکت در جلسات آموزشی و یادگیری نکات از همکاران می‌تواند برای پرورش مهارت انعطاف‌پذیری بسیار مفید باشد.

مهارت‌های بین‌فردی

مهارت های بین فردی

مهارت‌های بین فردی شامل طیف گسترده‌ای از مهارت‌های انسانی است که شامل توانایی ایجاد و حفظ روابط، توسعه ارتباط، استفاده از دیپلماسی، توانایی ارائه و دریافت انتقاد سازنده، صبوری، احترام به نظرات دیگران و همدردی و همدلی با آنها است. از میان تمام مهارت‌های نرم، مهارت بین فردی بسیار مهم است؛ زیرا برای ساختن تیم‌های کاری که پایه و اساس آنها اطمینان و مسئولیت‌پذیری است، بسیار اهمیت دارد.

چگونه در توسعه مهارت‌های نرم موفق شویم؟

با فرض اینکه این مهارت‌ها را ندارید؛ باز هم برای توسعه آنها دیر نیست! به عنوان مثال، کافی است در سازمان به افرادی نگاه کنید که دارای این هفت مهارت نرم هستند در استفاده از آنها بهتر از دیگران عمل می‌کنند؛ با مشاهده رفتار کاری این افراد چیزهایی بسیاری می‌آموزید. همچنین، پذیرفتن مسئولیت‌های بیشتر در محل کار، همانند برنامه‌ریزی رویدادها، خدمت در انجمن‌ها و جلسات و… می‌تواند در کسب تجربه‌های باارزش کمک کند.

به علاوه، دوره‌های آنلاین آموزش مهارت‌های نرم را جدی بگیرید. رشد هوش هیجانی از شما نیروی باارزش‌تری می‌سازد و شانستان را برای موفقیت‌های شغلی افزایش می‌دهد.

ارزیابی کارکنان می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد؛ ارزیابی می‌تواند نشان دهد در کدام حوزه‌ها می‌توان پیشرفت کرد که برای آنها برنامه‌های توسعه تدوین نمود. اغلب افراد هنگام برنامه‌ریزی برای توسعه، به طور خاص روی مهارت‌های فنی یا شایستگی‌ها تمرکز می‌کنند و از مهارت‌های نرم غافل می‌شوند. غفلت از مهارت‌های نرم می‌تواند موفقیت در فرصت‌های پیش‌رو را که به درجه بالایی از هوش هیجانی و تعامل اجتماعی نیاز دارند را دشوار کند.

به هرحال، برای تبدیل شدن به یک نیروی ایده‌آل تنها داشتن مهارت فنی و تخصصی کافی نیست. آنچه که باعث تمایز شما با دیگران می‌شود و شما را از یک داوطلب مناسب به یک داوطلب ایده‌آل تبدیل می‌کند، داشتن مهارت‌های نرم است. دست یافتن به این مهارت‌ها کار ساده‌ای نیست، اما کار سخت و پیچیده‌ای هم نیست! تنها نیاز به آموزش، تمرین و تکرار دارد. باید زمان‌هایی را برای آموزش و یادگیری آنها بگذارید تا نتیجه را در پیشرفت شغلیتان مشاهده کنید. زمانی که این مهارت‌ها را در خود تقویت کردید، شک نکنید که در محل کارتان شما را یک نیروی ایده‌آل و موثر خواهند دید.

خوشحالیم که تا انتهای این نوشته در کنار ما بودید. امیدواریم اطلاعات خوبی دریافت کرده باشید. اگر شما هم در خصوص مهارت‌های نرم و توسعه آنها پیشنهادی دارید خوشحال می‌شویم آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه