20 توصیه ساده و کاربردی برای موفقیت در یک مصاحبه کاری (بخش دوم)

نوشته شده توسط جاب ویژن
زمان مطالعه: 4دقیقه
20 توصیه ساده و کاربردی برای موفقیت در یک مصاحبه کاری (بخش دوم)

مصاحبه شغلی یکی از مهم‌ترین مراحل استخدام است و موفقیت در آن می‌تواند آینده شغلی شما را مشخص کند. جلسه مصاحبه فرصت خوبی برای آشنایی شما با شرکت و همچنین نشان دادن مهارت‌ها و توانایی‌هایتان به کارفرما است. به همین دلیل، آشنایی با تکنیک های مصاحبه استخدامی اهمیت زیادی دارد.

استخدام

در بخش اول این مقاله، 10 نکته ساده و کاربردی برای موفقیت در جلسه مصاحبه را بررسی کردیم. در این قسمت نیز 10 مورد دیگر از مهم‌ترین تکنیک های مصاحبه حضوری را به شما معرفی می‌کنیم. پس تا انتها با این مقاله همراه باشید.

11. لباس مناسب بپوشید

پوشیدن لباس مناسب

یکی از تکنیک های مصاحبه استخدامی که تاثیر زیادی بر تصور مصاحبه کننده از شخصیت شما دارد، داشتن پوشش مناسب در جلسه مصاحبه حضوری است. نوع پوشش شما باید متناسب با فرهنگ شرکت باشد. به طور مثال، اگر قرار است در جلسه گزینش استخدامی وزارت نیرو یا سایر ارگان‌های دولتی شرکت کنید، بهتر است پوشش رسمی (برای خانم‌ها مانتو بلند و مقنعه و برای آقایان کت و شلوار و پیراهن ساده) داشته باشید.

اگر مصاحبه کاری شما در یک شرکت استارتاپی است که فضای غیررسمی دارد، بهتر است سراغ لباس‌های روزمره و غیررسمی بروید. در هر صورت، نکته مهم و مشترکی که در مورد پوشش باید رعایت کنید، این است که از لباس و جواهرات ساده استفاده کرده و حتما لباس‌های تمیز و اتو شده به تن داشته باشید.

12. زودتر در محل شرکت حاضر شوید

بهتر است 10 تا 15 دقیقه زودتر از زمان مصاحبه در محل شرکت حاضر شوید. با این کار هم استرس کمتری را تجربه کرده و هم خود را فردی حرفه‌ای و متعهد نشان خواهید داد. روز قبل از مصاحبه مسیر دسترسی به شرکت را بررسی کرده و ببینید با احتساب ترافیک، رسیدن شما به شرکت چقدر ممکن است زمان ببرد.

13. به زبان بدن خود توجه کنید

یکی از مهم‌ترین تکنیک های مصاحبه استخدامی، توجه داشتن به زبان بدن و فن بیان است. زبان بدن شما تاثیر زیادی بر فرد مقابل می‌گذارد. برای مثال، نشستن دست به سینه با پاهای روی هم، این پیام را منتقل می‌کند که شما معذب و در حالت دفاعی هستید. زبان بدن در انواع مصاحبه اهمیت دارد. اگر در یک مصاحبه آنلاین ویدیویی شرکت می‌کنید، باید به حالات چهره خود توجه داشته و هنگام صحبت کردن به دوربین لپ تاپ یا گوشی‌تان نگاه کرده و با فرد مصاحبه کننده ارتباط چشمی برقرار کنید.

14. به سوالات، صادقانه و شفاف پاسخ بدهید

پاسخ صادقانه به سوالات

بزرگنمایی کردن مهارت‌ها و دستاوردهایتان می‌تواند وسوسه انگیز باشد، با این حال، مهم است به سوالات مصاحبه در نهایت صداقت پاسخ بدهید. روی نقاط قوت کلیدی خود و اینکه چرا پیشینه کاری‌تان شما را برای این موقعیت واجد شرایط کرده است تمرکز کنید.

یادتان باشد زمان مصاحبه شما محدود است، بنابراین مهم است که بتوانید به سوالات پاسخ‌های کوتاه و واضحی بدهید. تمرین پاسخ‌ها از قبل می‌تواند به افزایش تمرکز و شفافیت پاسخ‌هایتان کمک کند. می‌توانید قبل از جلسه مصاحبه استخدامی رایج‌ترین سوالات مصاحبه شغلی با جواب را جستجو کرده تا آمادگی بیشتری برای پاسخ دادن به سوالات پیدا کنید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ چگونه دنبال کار بگردیم؟

15. از کار قبلی خود بدگویی نکنید

فارغ از اینکه به چه دلایلی محیط کار قبلی خود را ترک کرده‌اید، هرگز در جلسه مصاحبه از محل کار و همکاران قبلی خود بدگویی نکنید. این کار تاثیر منفی روی مصاحبه کننده خواهد داشت و شما را فردی غیر حرفه‌ای جلوه می‌دهد. یکی از تکنیک های مصاحبه کننده این است که از شما درباره موقعیت‌های ناخوشیاند و مشکلات مربوط به کار قبلی‌تان بپرسد. در چنین شرایطی، پاسخی که می‌دهید بسیار حائز اهمیت است.به جای صحبت کردن از مشکلات کار قبلی، درباره دستاوردها و آنچه که از محیط کار قبلی خود یاد گرفته‌اید صحبت کنید.

16. محصول یا خدمات شرکت را امتحان کنید

یکی از تکنیک های مصاحبه استخدامی این است که اطلاعات کافی و کاملی درباره شرکت و محصولات و خدمات آن داشته باشید. بهتر است قبل از جلسه مصاحبه محصول یا خدمات شرکت را استفاده کنید. همچنین مهم است که با نحوه فعالیت شرکت در شبکه‌های اجتماعی آشنایی داشته باشید. شما قرار است برای کمک به دستیابی به اهداف شرکت در جهت افزایش فروش محصول و خدمات با آن‌ها همکاری کنید. بنابراین، مهم است که اطلاعات کافی درباره محصولات و خدمات شرکت داشته باشید.

در صورت استخدام، هدف شما ایجاد ارزش برای افرادی خواهد بود که از آن محصول استفاده می‌کنند و برای این کار لازم است که خودتان نیز یک کاربر باشید. به علاوه، این کار به مصاحبه کننده نشان می‌دهد که واقعا به این موقعیت شغلی علاقه دارید.

مطلب مرتبط: مهارت‌های نرم یا مهارت‌های سخت؛ کدام تاثیر بیشتری در موفقیت شغلی دارند؟

17. درباره حقوق خود تحقیق کنید

قبل از اینکه بخواهید در جلسه مصاحبه درباره میزان حقوق مورد نظرتان صحبت کنید، خوب است که اطلاعات کافی درباره حقوق رایج و منصفانه موقعیت شغلی مورد نظرتان داشته باشید. سردرگمی شما درباره میزان حقوق درخواستی‌تان، این حس را به کارفرما می‌دهد که شما اطلاعات و آمادگی کافی برای فعالیت در این موقعیت شغلی را ندارید. از طرفی، عدم اطلاع از حقوق منصفانه، ممکن است باعث شود تا مبالغ کمتر از حد رایج حقوق در شغل مورد نظرتان را پذیرفته و با حقوق پایین‌تری استخدام شوید.

18. برای مصاحبه فنی (تکنیکال) آماده شوید

مصاحبه فنی

علاوه بر سوالات روانشناسی و عمومی، بسته به موقعیت شغلی که برای آن رزومه ارسال کردید، جلسه مصاحبه شما می‌تواند شامل یک تست مهارت نیز باشد. یکی از تکنیک های مصاحبه استخدامی، آمادگی برای این نوع تست است. به طور مثال، اگر برای موقعیت شغلی استخدام تایپیست رزومه ارسال کردید، ممکن است در جلسه مصاحبه از شما خواسته شود تا چند خط تایپ کنید. اگر آمادگی کافی برای آن را نداشته باشید، ممکن است سرعت تایپتان کند شود، غلط‌های املایی زیادی داشته و نتوانید مهارت خود را به درستی به کارفرما یا مسئول استخدام نشان دهید.

19. در مورد مراحل بعدی سوال کنید

پس از مصاحبه، از مصاحبه کننده، مدیر استخدام یا کارفرما در مورد مراحل بعدی و آنچه که باید در آینده انتظار داشته باشید بپرسید. ممکن است اطلاع رسانی مراحل بعدی به استخدامی های جدید از طریق ایمیل صورت بگیرد و در صورتی که از آن اطلاع نداشته باشید احتمال دارد که در جریان مراحل بعدی قرار نگیرید.

مطلب مرتبط: 20 توصیه ساده و کاربردی برای موفقیت در مصاحبه شغلی (بخش اول)

20. بعد از مصاحبه ایمیل تشکر بفرستید

یکی از تکنیک های مصاحبه استخدامی که تاثیر خوبی بر مصاحبه کننده و مسئول استخدام دارد، ارسال ایمیل تشکر است. می‌توانید کارت ویزیت فرد مصاحبه کننده را از او بگیرید و مستقیما به او ایمیل بزنید. در غیر این صورت، اگر قبل از جلسه مصاحبه، ایمیلی از طرف شرکت برایتان ارسال شده بود، به همان آدرس ایمیل تشکر خود را ارسال کنید.

اگر جلسه مصاحبه شما صبح بوده است، ایمیل تشکر خود را همان روز و اگر بعد از ظهر مصاحبه کردید، صبح روز بعد ارسال کنید.

رزومه ساز

جمع‌بندی

نحوه پیشرفت جلسه مصاحبه شغلی تاثیر زیادی در بدست آوردن یک موقعیت شغلی دارد. رفتار کارجو در جلسه مصاحبه شغلی، در کنار توانمندی‌ها، مهارت‌ها و سوابق کاری او اهمیت زیادی دارد و لازم است کارجویان با تکنیک های مصاحبه استخدامی آشنا باشند. در قسمت دوم از این مقاله، به بررسی 10 مورد دیگر از 20 نکته‌ای که رعایت آن‌ها به موفقیت در جلسه مصاحبه کمک می‌کنند، پرداختیم.

نویسنده

دسته بندی :
مصاحبه شغلی
بدون دیدگاه