مدیر تبلیغات کیست و چه وظایفی را برعهده دارد؟

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 6دقیقه
مدیر تبلیغات کیست و چه وظایفی را برعهده دارد؟

هر کسب‌وکاری برای تبلیغ برند و برنامه‌ریزی استراتژی‌های تبلیغاتی خود به جذب مدیر تبلیغات نیاز دارد. مدیران تبلیغات همکاری نزدیکی با تیم فروش و بازاریابی دارند و نقش مهمی در شناسایی برند شرکت و جذب مشتریان بالقوه ایفا می‌کنند. اما مدیر تبلیغات کیست و چه اهدافی دارد؟ مدیران تبلیغات اغلب افراد خلاقی هستند که برنامه‌ریزی و مدیریت کمپین‌های مختلف در رسانه‌های تبلیغاتی را برای شرکت‌ها برعهده دارند. هدف اصلی آن‌ها جذب مشتریان به سوی برند و محصولات شرکت است.

در این مقاله، قصد داریم که شغل مدیر تبلیغات را معرفی کنیم و وظایف و مسئولیت‌های این حرفه را به طور کامل شرح دهیم. پس با ما همراه باشید تا شما هم بیشتر با این شغل آشنا شوید.

مدیر تبلیغات کیست؟

حتماً در ابتدای مسیر می‌خواهید بدانید که مدیر تبلیغات کیست و چه وظایفی را برعهده دارد. همان‌طور که در مقدمه گفتیم، مدیران تبلیغات مسئولیت جذب مشتریان بالقوه و تبلیغ محصولات شرکت را برعهده دارند. مدیران تبلیغات می‌توانند برای دپارتمان فروش سازمان‌ها کار کنند، برای کل سازمان تبلیغات انجام دهند یا به‌صورت پروژه‌ای با شرکت‌های مختلف قرارداد ببندد.

مدیر تبلیغات علاوه بر همکاری با تیم فروش و بازاریابی شرکت، باید با بخش مالی نیز در ارتباط باشد تا برای تعیین بودجه کمپین‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی کند. همچنین برخی از مدیران تبلیغات در یک زمینه خاص فعالیت می‌کنند، به‌عنوان‌مثال، مدیر تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، اغلب استراتژی‌های تبلیغات را برای انواع فضا‌های مجازی مدیریت می‌کند. برای ورود به این حوزه، می‌توانید رشته مدیریت تبلیغات در دانشگاه را بخوانید.

مشاهده و ارسال رزومه به آگهی های استخدام مدیر تبلیغات و روابط عمومی

وظایف و مسئولیت‌های مدیر تبلیغات

وظایف و مسئولیت‌های مدیر تبلیغات

حالا که می‌دانید مدیر تبلیغات کیست، باید با وظایف او آشنا شوید. وظایف و مسئولیت‌های مدیر تبلیغات معمولاً در شرح وظایف آگهی‌های استخدام مدیر تبلیغات و روابط عمومی نوشته می‌شود. با‌این‌حال، در اینجا به برخی از این وظایف اشاره کرده‌ایم:

  • همکاری با مدیران بخش‌های مختلف مانند فروش یا بازاریابی برای عقد قرارداد‌ها و انتخاب استراتژی تبلیغات محصولات مختلف
  • جمع‌آوری اطلاعات مختلف برای برنامه‌ریزی کمپین‌های تبلیغاتی
  • انتخاب و برنامه‌ریزی تبلیغات در رسانه‌های مختلف مانند تلویزیون، رادیو، فضا‌های مجازی و بیلبورد‌ها
  • مذاکره قرارداد‌های تبلیغاتی
  • تحقیق و مطالعه در مورد بازار محصولات مختلف
  • برنامه‌ریزی استراتژی‌های مالی برای تبلیغات محصولات
  • استخدام و جذب افراد مختلف در تیم تبلیغات و نظارت بر مسئولیت‌های روزانه آن‌ها
  • نظارت و بررسی طراحی و محتوای تبلیغات مختلف برای اطمینان از اینکه با اهداف تبلیغات هم‌خوانی دارند
  • نظارت روی اجرای صحیح کمپین‌های تبلیغاتی برای معرفی مناسب محصولات و برند به مشتریان
  • تحلیل نتایج کمپین‌ها برای میزان اثربخشی و موفق‌بودن آن‌ها

تحصیلات مورد نیاز برای مدیران تبلیغات

مدیر تبلیغات کیست و چه تحصیلاتی برای ورود به این شغل مورد نیاز است؟ اغلب کسانی که وارد این حوزه شغلی می‌شوند، مدرک لیسانس یکی از رشته‌های مدیریت بازرگانی، کسب‌وکار، مالی، بازاریابی یا تبلیغات بازاریابی دارند. با‌این‌حال، برای تبدیل‌شدن به یک مدیر تبلیغات موفق حتماً نیاز به مدرک لیسانس در این رشته‌ها ندارید. زیرا اغلب کارفرمایان هنگام جذب مدیر تبلیغات، معمولاً به مهارت‌ها و توانمندی‌های کارجویان توجه بیشتری می‌کنند و تحصیلات برای اکثر آن‌ها در اولویت نیست.

برای آنکه بتوانید در این حوزه شغلی قدم بگذارید، باید دوره‌های آموزشی تبلیغات و بازاریابی را بگذرانید یا در دوره‌های کارآموزی مختلف شرکت کنید تا تجربه و مهارت کافی را به دست‌آورید.

مهارت‌ های یک مدیر تبلیغات

در هر شغلی، مهارت‌های کلیدی و مهمی وجود دارند که برخورداری از آن‌ها باعث موفقیت و پیشرفت در مسیر شغلی می‌شود. از این‌ور، در ادامه قصد داریم مهارت‌های موردنیاز شغل مدیر تبلیغات را نام ببریم.

  • مهارتهای تحلیلی: به دلیل تغییرات زیاد حوزه‌های تبلیغات و بازاریابی و همچنین تقاضای مشتریان، مدیران تبلیغات باید با مهارت‌های تحلیلی تقاضای بازار را به‌خوبی ارزیابی و برای استراتژی‌های مختلف تبلیغات برنامه‌ریزی کنند.
  • خلاقیت: بدیهی است که یک مدیر تبلیغات باید خلاقیت کافی برای ایجاد ایده‌های تبلیغاتی موفق را داشته باشد.
  • مهارتهای تصمیمگیری: اغلب مدیران تبلیغات باید برخی اوقات در مورد ایده‌ها و استراتژی‌های مختلف تبلیغاتی تصمیم‌گیری و بهترین آن را انتخاب کنند.
  • مهارتهای ارتباطی: افراد شاغل در حوزه مدیریت هرروزه با افراد مختلفی سروکار دارند و باید تیم‌های خود را رهبری کنند. به همین دلیل داشتن مهارت‌های ارتباطی مؤثر برای آن‌ها ضروری است.
  • مهارتهای سازمانی: مدیران تبلیغات باید زمان و بودجه کمپین‌های تبلیغاتی مختلف را به طور مؤثر برنامه‌ریزی کنند و به افراد تیم خود انگیزه بدهند.

مطلب مرتبط: معرفی شغل کارشناس فروش؛ راهنمای جامع ویژه‌ی کارجویان

درآمد مدیر تبلیغات در ایران چقدر است؟

پس از بررسی اینکه مدیر تبلیغات کیست و چه مهارت‌هایی دارد، باید با میزان حقوق این شغل آشنا شوید. معمولاً حقوق هر شغلی به عوامل مختلفی مانند میزان سابقه کار، میزان تحصیلات، شهر محل کار و… بستگی دارد. در گزارش حقوق و دستمزد که در سایت جاب ویژن منتشر شده است، یک نظرسنجی‌ میان کارشناسان و مدیران بازاریابی و فروش و مدیران برند صورت گرفته و این افراد میزان حقوق خالص ماهیانه خود را گزارش کرده‌اند. شرح این گزارش را در جدول زیر برای شما آورده‌ایم:

شهر میانگین حقوق کارشناس میانگین حقوق کارشناس ارشد میانگین حقوق مدیر
تهران 18 میلیون تومان 26.4 میلیون تومان 42.8 میلیون تومان
شهرهای بزرگ (اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، کرج، مشهد) 15.4 میلیون تومان 20.4 میلیون تومان 31.3 میلیون تومان
سایر شهرها 15 میلیون تومان 18 میلیون تومان 27.6 میلیون تومان

وضعیت بازار کار شغل مدیریت تبلیغات

ازآنجایی‌که اکثر کسب‌وکار‌ها همیشه نیاز به تبلیغات محصول یا برند خود دارند، وضعیت بازار کار شغل مدیر تبلیغات همواره مناسب است. همچنین، تبلیغات در سال‌های اخیر بیشتر به سوی فضا‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی پیش رفته که همین امر، بازار شغل مدیران تبلیغاتی را که در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، بسیار پررونق کرده است. البته گفتنی است که سابقه کار و مهارت در این حوزه بسیار مهم است و برای آنکه شغلی مناسبی با درآمدی نسبتاً خوب در این حوزه داشته باشید، باید روی تقویت مهارت‌هایتان کار کنید.

تفاوت شغل مدیر تبلیغات با مدیر مارکتینگ چیست؟

شما به عنوان یک مدیر تبلیغات، ارتباط نزدیکی با مدیر ارشد بازاریابی (CMO)، مدیرفروش، مدیر بازرگانی یا حتی ادمین اینستاگرام، تلگرام و… خواهید داشت. اما مدیر تبلیغات کیست و چه تفاوتی با مدیر مارکتینگ یا مدیر بازاریابی دارد؟

اگرچه مدیر مارکتینگ و تبلیغات در حوزه مشابهی فعالیت می‌کنند، اما وظایف شغلی متفاوتی را برعهده دارند. مدیر تبلیغات روی پیدا کردن راه‌ها و استراتژی‌های جدید تبلیغات برای جذب مشتریان به محصول تمرکز دارد. با‌این‌حال، مدیران مارکتینگ روی بازار رقیب تحقیق کرده و برای رقابت در بازار برنامه‌ریزی می‌کنند. همچنین مدیران تبلیغات با افراد مختلف شرکت بیشتر در ارتباط هستند و برخی از آن‌ها در استخدام نیرو‌های جدید نیز نقش دارند؛ اما مدیران مارکتینگ ارتباط کمتری با افراد دارند و بیشتر نقش استراتژیکی دارند.

مزایا و معایب شغل مدیریت تبلیغات

مزایا و معایب شغل مدیر تبلیغات

معمولاً مهم‌ترین سؤال پس از اینکه مدیر تبلیغات کیست و چه اهدافی دارد، این است که مزایا و معایب شغل مدیریت تبلیغات چیست. هر شغلی مزایا و معایب خاص خود را دارد و در این قسمت قصد داریم مزایا و معایب شغل مدیریت تبلیغات را برای شما نام ببریم.

مزایا:

  • شغل مدیریت تبلیغات وضعیت بازار کار مناسبی دارد و معمولاً افراد شاغل در این حوزه حقوق خوبی دریافت می‌کنند.
  • می‌توانند در هر صنعت و سازمانی استخدام شوند.
  • می‌توانند همیشه و هرجا روی تقویت مهارت‌هایشان کار کرده و اطلاعات خود را به‌روز کنند.

معایب:

  • رقابت و تقاضای شغلی آن زیاد است.
  • معمولاً فشار کاری زیادی دارند و شغل آن‌ها پراسترس است.
  • اغلب اوقات باید ساعات زیادی کار کنند.

برای فرصت‌های شغلی مدیر تبلیغات رزومه بفرستید!

پس از اینکه می‌دانید مدیر تبلیغات کیست و کار در این حوزه چه مزایا و معایبی دارد، برای مشاهده و آگاهی از جدیدترین فرصت‌های شغلی مدیر تبلیغات و مشاغل مختلف، می‌توانید از دو راه زیر اقدام کنید:

  1. به صفحه فرصت‌های شغلی سایت استخدام جدید جاب ویژن رفته و در قسمت عنوان شغلی، «مدیر تبلیغات» را تایپ کنید تا تمام فرصت‌های شغلی کارشناس و مدیر تبلیغات برای شما نمایش داده شود.
  2. اگر می‌خواهید آگهی‌های استخدام تبلیغات را در حوزه فروش و بازاریابی مشاهده کنید، از قسمت گروه شغلی گزینه «فروش و بازاریابی – سطوح کارشناسی و مدیریتی» را انتخاب کنید. همچنین اگر می‌خواهید فرصت‌های شغلی مدیر تبلیغات را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین مشاهده کنید، می‌توانید گزینه «دیجیتال مارکتینگ و سئو» را انتخاب کنید.

پیش از اقدام برای این فرصت‌های شغلی، به‌خاطر داشته باشید که رزومه خود را از نظر حرفه‌ای و استاندارد بودن بررسی کنید. زیرا یک رزومه خوب می‌تواند تأثیر زیادی روی شانس استخدام شما بگذارد. اگر هنوز رزومه حرفه‌ای ندارید، می‌توانید از رزومه ساز رایگان جاب ویژن کمک بگیرید و با دو زبان فارسی و انگلیسی برای خود رزومه بسازید.

از جدیدترین فرصت‌های شغلی مدیر تبلیغات باخبر شوید

برای آگاهی از جدیدترین آگهی‌های استخدامی مشاغل مختلف می‌توانید گزینه «دریافت ایمیل فرصت‌های شغلی پیشنهادی» را در تنظیمات حساب کاربری خود در پروفایل شخصی‌تان فعال کرده تا هر روز از طریق ایمیل از این موقعیت‌های شغلی باخبر شوید.

همچنین می‌توانید با عضویت در کانال تلگرامی جاب ویژن (jobvision@) و یا بات تلگرامی (job_vision_bot@) موقعیت‌های شغلی متناسب با رزومه‌تان را مشاهده کنید.

مطلب مرتبط: شرح وظایف و مهارت‌های کارشناس فروش تلفنی

معرفی کتاب برای موفقیت شغلی بیشتر در حوزه تبلیغات و بازاریابی

معرفی کتاب در حوزه بازاریابی و تبلیغات

برای اینکه بهتر نقش مدیر تبلیغات را بدانید و به بررسی این موضوع بپردازید که مدیر تبلیغات کیست و چه نقشی در کسب و کار‌ها دارد، می‌توانید کتاب‌های معتبر در این حوزه را مطالعه کنید. یکی از معروف‌ترین کتاب‌هایی که در زمینه تبلیغات نوشته شده است، اعترافات یک تبلیغاتچی نوشته دیوید اگیلوی است.

این کتاب که در سال 1963 نوشته شده، بیش از یک میلیون تا سال 2008 فروش داشته و به 14 زبان دنیا ترجمه شده است. همچنین، دیوید اگیلوی، نویسنده این کتاب لقب پدر تبلیغات را در جهان گرفته است. دیوید اگیلوی و ادموند ماثر در سال 1948 مؤسسه اگیلوی‌اند ماثر را که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تبلیغاتی دنیا است، تأسیس کردند که هم‌اکنون شرکت‌های بزرگ و معروفی مانند یاهو، نستله، فورد، زیمنس، کوکاکولا و… از مشتریان آن هستند.

کتاب دیگری که از این نویسنده معروف منتشر شده، کتاب راز‌های تبلیغات است. اگر شما هم به حوزه تبلیغات و یادگیری اصول آن علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این دو کتاب را از دست ندهید.

جمع‌بندی

در این مقاله گفتیم مدیر تبلیغات کیست و ضمن بررسی وظایف و مهارت‌های مورد نیاز، راه‌های کاریابی و موفقیت در این حرفه را با شما به اشتراک گذاشتیم. برندها و سازمان‌ها برای اینکه در اجرای استراتژی‌های تبلیغاتی خود عملکرد خوبی داشته باشند، به یک مدیر حرفه‌ای در این زمینه نیاز دارند. افراد علاقه‌مند به شغل مدیریت تبلیغات می‌توانند پس از بررسی کامل آگهی‌های استخدامی و اطمینان از برخورداری شرایط ذکر شده در آن‌ها، برای شرکت‌ها رزومه بفرستند و به عنوان مدیر تبلیغات استخدام شوند.

منبع: indeed.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکنون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
معرفی مشاغل
بدون دیدگاه