چگونه با همکاری که از او خوشمان نمی آید کار کنیم؟

نوشته شده توسط ریحانه اهرابی
زمان مطالعه: 7دقیقه
چگونه با همکاری که از او خوشمان نمی آید کار کنیم؟

بدون شک آرزوی همه ما، کار کردن در محیطی است که بتوانیم با تمام همکاران و مدیرانمان کنار بیاییم یا حتی با آن‌ها بیرون از محل کار نیز معاشرت کنیم؛ اما همیشه این شانس نصیب همه نمی‌شود. هیچ محیط کاری بدون عیب و کامل نیست و گاهی اوقات مشکلاتی در این محیط به وجود می‌آید که برای ادامه و موفقیت در شغلتان، باید با آن‌ها کنار بیایید یا راه‌حل مناسبی برایشان پیدا کنید.

استخدام

یکی از مشکلاتی که در اغلب محیط‌های کاری نیز رایج است، کارکردن با کسانی است که به هر دلیلی از آن‌ها خوشمان نمی‌آید. گاهی اوقات این حس، می‌تواند به دلیل تفاوت در دیدگاه‌ها یا داشتن شخصیت‌های متفاوت ایجاد شود یا دلایل دیگری داشته باشد که حتی خودمان هم ندانیم. درهرصورت بیشتر از آنکه دلیل این موضوع اهمیت داشته باشد، نحوه برخورد و پیداکردن راه‌حل برای آن مهم‌تر است.

در این مطلب سایت استخدام جاب ویژن قصد داریم راه‌حل‌های کارآمدی برای این مشکل معرفی کنیم و هرکدام را شرح دهیم تا اگر روزی شما هم در این موقعیت قرار گرفتید، از قبل برای آن آمادگی داشته باشید و بهترین رفتار را از خود نشان دهید.

در قدم اول از خودتان بپرسید که مشکل از شماست یا همکارتان؟

آیا مشکل از شماست یا همکارتان؟

هنگامی که مشکل یا حس بدی بین شما و همکارتان وجود دارد، بسیار مهم است که اول‌ از همه به خودتان نگاه کنید و ببینید آیا رفتاری از شما سر زده که موقعیت را بدتر کرده یا باعث ناراحتی و رنجش طرف مقابل شده یا نه؟ معمولاً این کار سخت است و هنگامی که با کسی مشکلی داریم در اکثر مواقع او را مقصر می‌دانیم. به همین دلیل بسیار مهم است که برای ساختن روابط کاری مناسب، سهم و مسئولیت خودمان را ببینیم و بپذیریم. به‌عنوان‌مثال اگر همکار یا مدیر شما ناراحت یا بی‌حوصله است و از شما می‌خواهد تا نوشتن گزارش خود را با سرعت بیشتری انجام دهید، شاید به این دلیل است که در چند ماه گذشته گزارش‌های خود را دیر ارسال کرده‌اید.

وقتی با افرادی کار می‌کنید که از آن ها خوشتان نمی‌آید، ممکن است به طور غریزی دائماً آن ها را قضاوت کنیم و حتی سر مسائل کوچک نیز با آن ها مشکل پیدا کنیم؛ بنابراین مراقب این رفتار درونی خود باشید تا بتوانید روابط کاری مناسب‌تری برای خود بسازید.

تفاوت‌های شخصیتی افراد را همیشه در نظر بگیرید

همیشه خوب است به یاد داشته باشیم که هیچ انسانی بی‌نقص نیست و از سویی دیگر، نباید تفاوت‌های بین دیدگاه خودمان با دیگران را نادیده بگیریم. به‌عنوان‌مثال یک رفتار یا حرف ممکن است از نظر شما مناسب باشد و از دید همکارتان بسیار بد جلوه کند یا برعکس. به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از هر چیزی تلاش کنید تا شخصیت افرادی که با آن‌ها هر روز سروکار دارید را تا حد معقولی بشناسید. با این کار، متوجه می‌شوید اگر رفتار بدی از سمت همکار یا مدیرتان سر زده است، قصد توهین به شما را داشته یا بدون قصد یا نیت خاصی، آن رفتار را مناسب دیده است.
البته بدیهی است که بعضی از رفتارها از نظر همه انسان‌ها نامناسب هستند و ربطی به تفاوت شخصیت‌ها ندارد. به‌عنوان‌مثال اگر همکارتان سر شما داد بزند، بدون شک رفتار نامناسبی از خود بروز داده است.

بااین‌حال تلاش کنید تا در محیط کارتان از نقطه امن خود خارج شوید و مخصوصاً نسبت به کسانی که حس خوبی به آن‌ها ندارید و از آن‌ها خوشتان نمی‌آید، شناخت پیدا کنید. با این کار، به دنبال شباهت‌هایی بین خود و همکارتان باشید. این راه‌حل در برخی موقعیت‌ها جوابگو است و در کمال تعجب ممکن است بعدازاین شناخت، با آن‌ها دوست شوید یا حداقل حس بدی نسبت به آن‌ها نداشته باشید.

مطلب مرتبط: آشنایی با 10 قانون اخلاقی در محیط کار

تا حد ممکن مشکل را شخصی نکنید

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، ممکن است گاهی رفتارهایی از همکار یا رئیسمان سر بزند که از نظر هرکسی نامناسب باشد و باعث رنجش ما بشود. بااین‌حال نکته اصلی این است که رفتار آن‌ها را تا حد ممکن شخصی نگیرید؛ زیرا اغلب این رفتارها به دلیل خصومت شخصی با شما نیست و دلایل متفاوتی دارد. به‌عنوان‌مثال رفتار آنها می‌تواند ناشی از مسائل دوران کودکی، الگوهای ضعیف شخصیتی یا عدم اعتمادبه‌نفس باشد.

این حرف بدین معنا نیست که هر رفتاری را از سوی آن‌ها ببخشید یا همیشه در مقابل با آن‌ها خوب باشید؛ بلکه بیشتر مربوط به آرامش درونی شما و راحت بودنتان در محل کار است. در حقیقت نکته اصلی اینجاست که مدام به رفتار آن‌ها فکر نکنید یا خیال نکنید که شما کاری کرده‌اید که همکارتان با شما بد برخورد کرده است. سعی کنید مسئله را فراموش کنید و حد و مرزهای خود را با آن ها محکم‌تر از قبل مشخص کنید.

سایر راهکارهای مناسب

اگر نکاتی که پیش‌ازاین گفته شد تغییری در روابط شما و همکارتان یا درست‌تر شدن اوضاع ایجاد نکرد و متوجه شدید که مشکل به دلیل تفاوت در دیدگاه‌ها نیست، باید به فکر راه‌حل‌های دیگری باشید. در ادامه به چندین راهکار مناسب برای این مشکل اشاره کرده‌ایم.

درمیان‌گذاشتن مشکل

در صورت وجود مشکل یا رفتار نامناسب از سوی همکارتان، سعی کنید با او صحبت کنید. بدون شک این کار سخت است و به همین راحتی نمی‌توان آن را به مرحله عمل رساند؛ اما با قدم‌های کوچک می‌توان آن را عملی کرد. به‌عنوان‌مثال این شخص را برای صرف یک لیوان چای دعوت کنید و در یک محیط خصوصی و امن مشکل را مطرح کرده و برای آن دنبال راه‌حل باشید.

درست است که این وضعیت می‌تواند کاملاً ناخوشایند باشد و هر دوی شما در طول آن معذب باشید؛ اما مشاهده خواهید کرد که بعدازاین کار چگونه هم محیط کار برای شما بهتر می‌شود و هم روابط خود را بهبود می‌بخشید.

توجه داشته باشید که اگر همکار شما مایل به صحبت یا صلح‌کردن نیست، شما مسئولیت خود را به طور کامل انجام داده‌اید و اگر همچنان رفتار او آزاردهنده بود به سراغ راهکارهای بعدی بروید.

مطلب مرتبط: چگونه با همکاری که وظایف شغلی خود را انجام نمی‌دهد، رفتار کنیم؟

کنار آمدن با شرایط

با شرایط کنار بیایید.

برای ایجاد یک رابطه کاری نیازی به اقدام خاص یا بزرگی ندارید. هدایای کوچک، رفتار و گفته‌های مناسب می‌توانند تأثیر زیادی روی روابط و تغییر حس طرفین بگذارد. به‌عنوان‌مثال، حرکتی ساده مانند گفتن صبح بخیر یا لبخند زدن به آن‌ها یا پیشنهاد یک لیوان چای یا قهوه تأثیر بسیاری می‌تواند داشته باشد.

کنترل موقعیت

وقتی موقعیتی پیش می‌آید که همکار شما عصبانی می‌شود یا با شما بدرفتاری می‌کند بهتر است که به واکنش او جوابی ندهید و تلاش کنید تا با کنترل موقعیت اوضاع را در دست خودتان بگیرید. به‌عنوان‌مثال می‌توانید چند نفس عمیق بکشید یا محل را ترک کنید. سپس در صورت تمایل بعد از آرام شدن اوضاع با همکارتان صحبت کنید و دلیل رفتار او را بپرسید. ممکن است همکار شما از چیز دیگری عصبانی شده باشد و این رفتار از او سر زده باشد یا حتی ممکن است بدون دلیل این کار را انجام داده باشد. درهرصورت بیشتر از آن که دلیل این موضوع اهمیت داشته باشد، کنترل موقعیت و آرامش درونی شما مهم‌تر است.

رزومه ساز

ایجاد فضای شخصی

دور از ذهن نیست که هرچه بیشتر با افرادی که شبیه به شما هستند و از مصاحبت با آن ها لذت می‌برید در ارتباط باشید، شادی بیشتری را نیز در زندگی تجربه خواهید کرد؛ بنابراین باید یاد بگیرید تا کمی از محیط کاری دور شوید و به خودتان فضا بدهید. برای این کار، زمان محدودی را برای معاشرت با افرادی که در محل کار با آن ها مشکلی دارید یا از آن ها خوشتان نمی‌آید، اختصاص دهید. بعدازاین کار وقتی تعامل با آن ها به حد مجاز رسید، از آن ها تا جایی که ممکن است دوری کنید. به‌عنوان‌مثال اگر آن‌ها در اتاق کنار شما کار می‌کنند، در گوش خود هدفون بگذارید یا به آن ها مستقیم بگویید که نیاز به فضا دارید.

کنترل زبان بدن

باید توجه داشته باشیم که کلمات تنها بخشی از ارتباط روزانه ما با دیگران را تشکیل می‌دهند و زبان بدن تأثیر بسیار زیادی در پیامی که قصد داریم به مخاطب برسانیم ایفا می‌کند. اگر شما از کسی خوشتان نیاید، زبان بدن شما ناخودآگاه می‌تواند این مسئله را نشان دهد؛ بنابراین اگر می‌خواهید روابط کاری خوبی با فردی که از او خوشتان نمی‌آید داشته باشید، سعی کنید زبان بدن خود را کنترل کنید. به‌عنوان‌مثال هرازگاهی به او لبخند بزنید و از حالت‌های تهاجمی بپرهیزید.

درمیان‌گذاشتن مشکل با منابع انسانی

اگر تمامی مراحلی که قبل از این گفته شد مشکل شما را برطرف نکرد، بهتر است این موضوع را با مسئول منابع انسانی شرکت یا شخصی که می‌تواند به حل این مشکل کمک کند، در میان بگذارید. به‌عنوان‌مثال اگر رفتار بد یا سهل‌انگاری در کار وجود داشته باشد، این موضوع را گزارش دهید؛ اما به‌خاطر داشته باشید که وضعیت را به طور واقعی شرح دهید و از دخالت‌دادن نظرات شخصی بپرهیزید.

در صورت امکان، از مسئول منابع انسانی خود بخواهید اقدامات مناسب را برای حل تعارض بین شما و همکارتان انجام دهد. همچنین اگر وجود این مشکل باعث تأخیر در انجام یک پروژه فوری شده است، جایگزینی افراد می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مطلب مرتبط: استخدامی های جدید

هرگز پشت سر کسانی که از آن ها خوشتان نمی‌آید، بد نگویید

هرگز پشت سر کسانی که از آن ها بدتان می آید بد نگویید

بخشی از رفتار حرفه‌ای در محل کار این است که درباره همکار خود با دیگران بدگویی نکنید. درست است که شکایت کردن از کسی که از او خوشمان نمی‌آید بسیار وسوسه برانگیز است؛ اما این کار نفعی برای شما نخواهد داشت و در مقابل ممکن است به گوش همکارتان برسد و اوضاع را پیچیده‌تر و بدتر کند. همیشه این سؤال را از خودتان بپرسید که این کار چه کمکی به بهترشدن اوضاع یا روابط شما می‌کند؟

گاهی ممکن است بخواهید با کسی صحبت یا درد و دل کنید یا برای اوضاع پیش‌آمده از او کمک بخواهید. در این صورت سعی کنید فقط با یک شخص مورد اعتماد که رابطه خوبی نیز با یکدیگر دارید این کار را انجام دهید. حتی می‌توانید با شخصی که همکار شما را نمی‌شناسد یا با او کار نمی‌کند نیز صحبت کنید تا مشکلی به وجود نیاید. توجه کنید که تا حد ممکن حقایق را بیان کنید و دائماً همه تقصیرات را گردن او نیندازید.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع استخدام؛ شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ بیاورید!

جمع‌بندی

درحالی‌که نادیده‌گرفتن یا اجتناب از همکار یا مدیری که ممکن است از او خوشمان نیاید، ساده‌ترین راه‌حل به نظر می‌رسد؛ اما همیشه کارآمد نیست؛ زیرا در نهایت، شما در موقعیتی قرار می‌گیرید که باید با این فرد تعامل داشته باشید و با هم کار کنید. همه ما باید در مرحله‌ای با شخصی کار کنیم که با او مشکل داریم؛ بنابراین اگر بیاموزید که برای توسعه یک رابطه کاری حتی با افرادی که نمی‌توانید آن‌ها را تحمل کنید قدم‌هایی بردارید، موفقیت و پیشرفت بیشتری در محل کار خود خواهید داشت.

برای مشاهده آگهی‌های استخدامی و ارسال رزومه برای آن‌ها می توانید به صفحه فرصت‌های شغلی سایت استخدامی جاب ویژن سری بزنید. همچنین در صورت تمایل، برای ساخت یک رزومه حرفه‌ای از رزومه ساز الکترونیکی نیز می‌توانید کمک بگیرید.

منبع:iviexec.com

نویسنده

  • ریحانه اهرابی

    من ریحانه، فارغ التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه شریف هستم و از همان زمان عاشق نویسندگی و فعالیت در نشریه‌های مختلف دانشگاه بودم. به همین دلیل بعد از فارغ التحصیلی، علایقم را دنبال کردم و در حوزه تولید محتوا مشغول به کار شدم. بعد از یک سال فعالیت در این حوزه توانستم با اصول سئو آشنا شده و مسیر خود را به فعالیت در حوزه سئو تغییر بدهم. هم اکتون به عنوان کارشناس سئو فعالیت می‌کنم و عاشق حوزه شغلیم هستم.

دسته بندی :
زندگی شغلی بهتر
بدون دیدگاه